Elbilforum.no
Bilmerker => Hyundai => Hyundai KONA => Emne startet av: Tor S. på fredag 09. februar 2018, klokken 17:23
Hei!
Jeg har aldri hatt el-bil, men kommer høyst sannsynlig til å kjøpe meg en Hyundai Kona med den største batteripakken. Det jeg lurer på er hvilken hjemme ladestasjon jeg bør kjøpe.
Kom gjerne med tips og råd. Hva er best, en med fast "pistol", eller en med bare støpsel/stikk kontakt ? Får man momsfritak om man kjøper den sammen med bilen og ca pris må en regne med ?
Mvh Tor S.
Du vil sikkert få masse svar fra mer eller mindre seriøse leverandører av slikt utstyr her inne. Så et godt råd er å se etter linker i signaturfeltet for å vite hvem du får råd fra, og ellers høre på vanlig dødelige som har egen installasjon hjemme.
Prisen på laderen er en ting. Så kommer installasjonen i tillegg. Her varierer prisen. Også ut i fra hva du har av el-installasjon.
Det er slutt med mva-fritak. Men sikkert mulig å gjøre en mer eller mindre bra deal med noen forhandlere.
https://elbilforum.no/forum/index.php?board=48.0
Ladespesialisten.no vil jeg si er den mest fleksible , kan lade alle biler og kan tilpasse strømmen . Får Kona type 2 ?
Fast kabel i ladestasjon er ofte litt rimeligere. Ulempen er om du ønsker å lade annen bil, eller skade på kabelen. Type 2 kontakt gjer det enkelt å bruke annen kabel.
Dvs det er gjerne ønske om fleksibel løsning kombinert med pris som bestemmer.
Sitat fra: TB på fredag 09. februar 2018, klokken 18:15
Fast kabel i ladestasjon er ofte litt rimeligere. Ulempen er om du ønsker å lade annen bil, eller skade på kabelen. Type 2 kontakt gjer det enkelt å bruke annen kabel.
Dvs det er gjerne ønske om fleksibel løsning kombinert med pris som bestemmer.
Ser for meg en uten fast kontakt, men bør vel ha en som lader noenlunde hurtig, men ikke 3 faset. Muligens en med egen forbruks teller ...
Sitat fra: Mazzbot på fredag 09. februar 2018, klokken 17:58
Ladespesialisten.no vil jeg si er den mest fleksible , kan lade alle biler og kan tilpasse strømmen . Får Kona type 2 ?
Kona får type 2 ja
Samme situasjon her. Aldri hatt elbil, men skal mest sannsynlig ha Kona.
pusset opp nylig, og ba elektrikeren om å fikse kontakt ute til fremtidig bruk mtp elbil. Fikk montert en sånn blå støpsel, industrigreie. Håper det funker?
Slikt støpsel heter CEE, og da har du gjort det enda lettere for deg.
Til eksempeø kan denne ladestasjonen leveres med CEE-plugg som går rett i din veggplugg.
http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner (http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner)
Nå har jeg ikke helt greie på ladestasjoner selv, men den ser rimelig fleksibel ut og ser ut til å være fremtidssikret også.
Bare sjekk om du har B-vern i sikringsskapet på kursen. Ellers kan du få B-vern integrert i stasjonen, men det koster 800,- ekstra.
Men ... må jeg ha ladestasjon? Kan jeg ikke lade rett fra denne CEE?
Sitat fra: Sorlandsinv på søndag 11. februar 2018, klokken 12:59
Men ... må jeg ha ladestasjon? Kan jeg ikke lade rett fra denne CEE?
Da må du enten kjøpe en mobil ladekabel med CEE-støpsel eller sette på en overgang fra CEE til schuko og bruke standardladekabelen som følger med bilen. I det tilfellet blir du begrenset til 10A.
Uansett må det styringselektronikk til mellom CEE-kontakten og bilen, enten i form av en ladestasjon eller en mobil ladekabel med "kladd". En ren kabel med CEE i ene enden og Type 1 eller Type 2 i andre enden vil ikke fungere.
Jo, det kan du. Det finnes mange ladekabler med "kladd" du kan bruke. Du får 14-16A med ditt blå CEE.
Jeg er nå snart på min 5. elbil og har aldri trengt mer enn 16A enfase hjemme. Men husker godt tiden FØR jeg fikk min 1. elbil, hvordan jeg regnet og surfet og så for meg trekking av 32A 3 fas kabel gjennom 20 meter hagejord.
Droppet alt det, ville teste behovet først, og som sagt; 16A enfase med blå CEE og kladd har holdt.
Sitat fra: Sorlandsinv på søndag 11. februar 2018, klokken 12:59
Men ... må jeg ha ladestasjon? Kan jeg ikke lade rett fra denne CEE?
Jeg vil anbefale å ha en lader som du har fast hjemme, for å slippe å ta ladekabelen ut/inn av bilen hver dag.
Medfølgende ladekabel er normalt 10A, eller litt mindre, for å tilfredsstille krav for tilkobling til Schuko (vanlig stikkontakt).
Regelmessig bruk av kontakt for lading blir definert som bruksendring, og dagens normer vil gjelde, med sansynlig krav om endring/ny kurs (avhengig av hvordan anlegget er i dag).
16A kurs vil sannsynlig være nok for mange, men 32A er ikke å forakte, flere biler støtter etterhvert mer enn 16A AC.
Det er få biler som støtter 3-fas, med mindre du har konkret plan om en av disse, så kan kostnaden være unødvendig, men eventuelle trekkerør kan gjerne planlegges for fremtidig oppgraderinger.
Noen spørsmål å tenke på er:
Nøyer man seg med 10A, standardlader, og ta kabelen ut/inn av bilen hele tiden.
Ønsker man en portabel ladekabel 16A/32A, normalt fas hjemme, men enkel å ta med på tur.
Ønsker man en fasmontert ladestasjon, og nøye seg med 10A, eller hurtiglanding på tur; eventuelt kjøpe en "oppgradert" kabel for tur.
Skal en eventuell fastmontert ladestasjon, være fast tilkoblet, eller med CEE, for enklere utskifting, og mulighet å benytte kursen til andre ting.
Ønskerman fast kabel iladestasjon, eller Type-2 kontakt og løs kabel, man kan relativt enkelt bytte pistol mellom Type-2 og Type-1, men er enda enklere åbytte tilpasset kabel.
Ønsker man lader/ladekbel med energimåler; noen "husker" og fortsetter å telle etter strømbrudd, andre starter på null igjen.
Om du går for Kona med stort batteri, og du velger cee kontakt med 16A, får du litt lang ladetid hjemme om du har tomt batteri. er vel ca 60kWt batteri i Kona, og med 16A om du har brukt 90% av kapasiteten så vil det ta ca 15 timer å fullade.
Klart, man kan hurtiglade de få gangene man må ha fult batteri etter å ha vært på langtur dagen før, men om man monterer en 32A ladepunkt så tar samme opplading halvparten av tiden, og du vil dermed - om ønskelig - kunne ha fulladet batteri vær morgen. (gitt at du står parkert i minst 7 timer hjemme)
Velger du derimot lading med vanlig schuko kontakt, tar ladingen fra 10-100% ca 23timer.
(Jeg har brukt 60kWt batteri, og rundt tiden litt oppover p.g.a. tap under lading.)
Større batteri betyr at man har mindre behov for rask lading hjemme enn med et lite batteri! Så lenge man rekker å lade en normal dags snittforbruk vil det store batteriet gi deg nok slingringsmonn til at det ikke gjør noe om man ikke rekker å fylle helt fullt.
Si at man i snitt rekker bare 8-10t lading pr natt på 16A. Da rekker man å lade ca 30kWt, noe som holder til ~150km med forbruk i øvre enden av forbruksskalaen. Litt lading ellers i løpet av døgnet gir enda mer.
Dette holder vel i massevis for de fleste (snittkjørelengde er vel ca 60km såvidt jeg husker). I tillegg har du det som var igjen på tanken fra i går som buffer. Hvor mange (med lading hjemme) på forumet er det som klager på at de ikke rekker å lade nok i det daglige? Ser ikke store klagestormer fra eiere av 30kWt-Leaf...
Vi ligger an til å kjøre vår Ampera-e ca 20000km i løpet av første året. Lader til 88% på 15A hjemme og lader 2-3 ganger pr uke (typisk når jeg bikker under 50%). Det hadde ikke vært noe problem å klare seg med 6-10A lading heller.
Ikke baser ladeinstallasjonen på hva du frykter. Rask lading hjemme er kjekt å ha, men langt fra nødvendig, spesielt når batteristørrelsen øker opp mot 60kWt og videre.
Støtter anbefalingen til zbk 100%.
Da jeg hadde Zoe med 22kWt batteri, så hadde jeg ofte behov for 11kW hjemmelading. Hadde 100 km hver dag til/fra jobb,og ingen lademulighet hverken på jobb eller på vei til jobb. Flere ettermiddager i uken var det kjøring til fritidsaktiviteter på opp mot 80 km. Med 1-1,5 time å lade før jeg skulle ut igjen med bilen, så var 11kW nødvendig, spesielt på vinteren.
Nå som jeg har Tesla med 100 kWt batteripakke er det veldig sjelden jeg lader på 11kW, det er bare hvis vi skal reise på langtur kort tid etter jeg kommer fra jobb for å få lengst mulig rekkevidde på første etappe. Da er det egentlig ikke nødvendig heller, da det finnes så mange hurtiglademuligheter langs veien at det betyr ikke så mye om jeg kjører fra hjemme med 80% eller 95% på batteriet.
Jeg kan jo også nevne at med Zoe kjørte jeg 25000 km i året, men Teslaen vil nok gå 40-45000 km i året da jeg har solgt dieselbilen også. Jeg hadde nok klart meg fint med lading på en 16A ladestasjon til min kjøring.
Med Kona som nok vil ha en god del lavere forbruk enn en Tesla X, så skal man ha ganske spesielle behov hvis man strengt tatt har behov for mer enn 16A (3,6kW) lading hjemme.
Sitat fra: Cral på mandag 12. februar 2018, klokken 08:26
Om du går for Kona med stort batteri, og du velger cee kontakt med 16A, får du litt lang ladetid hjemme om du har tomt batteri. er vel ca 60kWt batteri i Kona, og med 16A om du har brukt 90% av kapasiteten så vil det ta ca 15 timer å fullade.
Selvfølgelig er det greit å kunne lade fult i løpet av natten. Men spørsmålet blir litt: Hvor langt forventer man å kjøre dagene etter man har vært på langtur, og kommer hjem med lite strøm.
Hvis det er snakk om at man klarer +50% hver natt, og de neste dagene kun bruker 20-30%/dag, så blir totalen +20-30%/dag, og man er fulladet etter tredje natten.
Hvis det er sannsynlig at ofte behøver mer enn 50% av rekkevidden neste dag, så er 32A absolutt noe man bør tenke på.
Sitat fra: zbk på mandag 12. februar 2018, klokken 09:06
Større batteri betyr at man har mindre behov for rask lading hjemme enn med et lite batteri! Så lenge man rekker å lade en normal dags snittforbruk vil det store batteriet gi deg nok slingringsmonn til at det ikke gjør noe om man ikke rekker å fylle helt fullt.
Personlig ser jeg større verdi av 32A de gangene jeg bare bare er en time eller tre hjemmom, og ønsker å gi en liten boost, men over natten blir det ofte tilstrekkelig for neste dag uansett. Veldig enig i at hvis man har større batteri = flere km, så er marginene større, og det er mindre sannsynlig å komme hjem med for lite strøm igjen for neste tur, og behovet for boost er dermed mindre. Når jeg skal gjøre en større elektrisk ombygging, vil jeg gjøre klart for 32A, men kommer neppe til å oppgradere 16A boksen på veggen før den har gjort sitt.
Takker for mange gode råd. Må oppgradere strøm uttaket i garasjen til 16 kw, eller 32 kw uansett. Kommer litt an på prisforskjellen. Noen anbefalinger på selve ladestasjoner? Salto, eller andre, 3.6 kw eller 7.2?
Det er vel snakk om 16A eller 32A kurs. De kan levere hhv. 3,6kW eller 7,4kW.
Kurs for lading av elbil, skal være kun til dette. Garasjen generelt må være på en annen kurs.
Jeg har Ratio. Den er litt irriterende ved at den går ned til 6A etter strømbrudd, men jeg har så stabil strøm, at det er i praksis sjelden noe problem. Ratio er grei ellers, men bor du et sted som er belastet med strømbrudd, så vil jeg ikke anbefale den.
Jeg har ladet hjemme med 10A lading i 15år, uten at det har vært noe savn å lade raskere. (Rask lading har vært et savn mange andre steder, men hjemme går saktelading greit).
Likevel:
Elektrikerjobben for å legge inn 16A eller 32A ladestasjon er den samme. Prisen på tykkere ledning er noen kroner dyrere per kilo, men når du først gjør dette, ville jeg gått for så høy strøm som mulig. Ville også valgt en 3-fas installasjon, selv om Kona ikke støtter dette. Skal du plutselig sette opp enda en ladestasjon har du et mye bedre utgangspunkt.
Det vil være vesentlig billigere sette opp en EcoLite ladestasjon du kjøper inn selv (og tar evt. graving selv), og så får en elektriker til å ta oppkoplingsjobben (bruk jerne mitt anbud til det), enn å kjøpe en 16A Saltoladestasjon med montering inkludert.
Eller så legger du kabel til garasjen, og setter opp en under fordeling i garasjen, hvor du legger opp til lading av elbil.
Har du 230V eller 400V anlegg?
Dersom du allikevel skal legge opp nytt, ta så kraftig i som mulig. Selv om du klarer deg lenge med 16A lading så er det greit å ha mulighet for mer. Nå som alle etterhvert får nye strømmålere vil vi få effektrariff på nettleie og kanskje også strømpriser som varierer gjennom døgnet. Det vil være lurt å ha en så kraftig ladekurs at all lading kan foregå på natta, da vil strømforbruket i resten av huset være på det laveste (med mindre du pleier å kjøre vaskemaskin, tørketrommel og lage mat om natta....).
Ta høyde for samtidig lading av to biler..
Sitat fra: krl på mandag 12. februar 2018, klokken 20:38
Ta høyde for samtidig lading av to biler..
Det er kanskje det aller lureste.
Vi startet med 1 elbil og 1 fossilbil i 2011; sistnevnte spesielt for langturer. Etterhvert som det ble elektrisk alternativ også for bil til langtur så ble det 2 elbiler og 2 kurser a 16A.
1x16A for kortrekkebilen og 1x16A for langtrekkebilen (sistnevnte stort sett justert til 13A). På denne måten er det ikke noe problem å dekke ca 60.000km elektrisk kjørelengde.
Jeg vil mene at 32A kan være bra planlegging for 2 biler, enten med 2×16A underfordeling, eller bedre med smart ladesystem som kan levere 32A til en bil, eller dele på forskjellige måter avhengig av valgt system, men mer om smarte system blir fort en avsporing.
Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på mandag 12. februar 2018, klokken 11:48
Det er vel snakk om 16A eller 32A kurs. De kan levere hhv. 3,6kW eller 7,4kW.
Kurs for lading av elbil, skal være kun til dette. Garasjen generelt må være på en annen kurs.
Jeg har Ratio. Den er litt irriterende ved at den går ned til 6A etter strømbrudd, men jeg har så stabil strøm, at det er i praksis sjelden noe problem. Ratio er grei ellers, men bor du et sted som er belastet med strømbrudd, så vil jeg ikke anbefale den.
16 A og 32 A ja :)
Takker for gode råd !
Ser ut til at det kan bli 32A med mulighet for 2 biler.
Kan dette være noe da ? : http://www.ladefabrikken.no/Hjemmelader_EcoLite_32A_1_fas/p3060772_17570088.aspx
med lastbalansering og kwt-teller. Pris ca 9700,-
Sitat fra: Tor S. på tirsdag 13. februar 2018, klokken 13:52
Takker for gode råd !
Ser ut til at det kan bli 32A med mulighet for 2 biler.
Kan dette være noe da ? : http://www.ladefabrikken.no/Hjemmelader_EcoLite_32A_1_fas/p3060772_17570088.aspx
med lastbalansering og kwt-teller. Pris ca 9700,-
2000kr billigere for samme ladestasjon
http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
:+1:
Sjekk også NAF sitt tilbud på fast installasjon.
:+1:
Sitat fra: Mazzbot på tirsdag 13. februar 2018, klokken 14:03
Sitat fra: Tor S. på tirsdag 13. februar 2018, klokken 13:52
Takker for gode råd !
Ser ut til at det kan bli 32A med mulighet for 2 biler.
Kan dette være noe da ? : http://www.ladefabrikken.no/Hjemmelader_EcoLite_32A_1_fas/p3060772_17570088.aspx
med lastbalansering og kwt-teller. Pris ca 9700,-
2000kr billigere for samme ladestasjon
http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Støttes! Vi kjøpte fire av denne på jobben og fikk god veiledning fra ladespesialisten i forbindelse med opplegg som vi så kunne bringe videre til elektriker.
Et tips fra meg er å sjekke mange elektrikere. Det desidert dyreste her på berget var firmaet OneCo mens den "lokale" elektrikeren tok ca halve prisen.
Har landet på denne laderen så langt !
http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Noen bedre tips / alternativer ? Er spent på prisen på totalpakken for bil hjemme-lader og vinterdekk. ( 16 " piggfrie dekk ) Regner med ca 12.000 - 15.000,- for laderen og kanskje 10.000 - 14.000 for gode vinterdekk ....
Da er det vel på tide å få opp en boks på veggen til lading. Virker som om det står mellom:
Ecolite (nå til kr.4990,- inkl jfb, virker som et godt kjøp, men kan kanskje ikke styres så setaljert som f.eks. Zappi)
Zappi og
Salto
Har bare 35A hovedsikringer så toppeffekt kan vel ikke makses. Noen klar vinner blant disse tre?
Hvordan unngår dere at noen skrur ned og drar avgårde med ladestasjonen? Må stå på yttervegg hus.
Nå har vel ikke tyveri av ladestasjon vært noe problem. Vill heller bekymret meg for de dyre felgene på bilen da. Lettere å selge dem.
Sitat fra: birgerdammen på søndag 24. juni 2018, klokken 20:49
Da er det vel på tide å få opp en boks på veggen til lading. Virker som om det står mellom:
Ecolite (nå til kr.4990,- inkl jfb, virker som et godt kjøp, men kan kanskje ikke styres så setaljert som f.eks. Zappi)
Hvem selger til 4990,-? Da selger de i så fall med tap.
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=122690368 (https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=122690368)
Hvor mye koster montering av slik lader inkl. strømmåler egentlig?
Sitat fra: shorizo på mandag 25. juni 2018, klokken 08:36
Hvor mye koster montering av slik lader inkl. strømmåler egentlig?
Hvor lang er en strikk ? ;)
Prisen avhenger jo helt av ditt elektriske anlegg. Hvor lang avstand er det fra sikringsskapet, hvordan kabelen skal trekkes etc, hvor grådig elektrikeren din er. De fleste elektrikere skal også ha et påslag på den ladestasjonen de vil selge deg, og dersom du skaffer ladestasjonen selg legger de nok på et påslag på timeprisen.
Sitat fra: birgerdammen på mandag 25. juni 2018, klokken 08:33
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=122690368 (https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=122690368)
Ekstremt billig, bare å slå til. Begrenset antall står det, tipper det ikke er snakk om veldig mange nei...
Veil. Pris i den annonsen er iallefall helt syk, de selges vel stort sett til mellom 6 og 8000 til vanlig, ikke 12990?
Slo til ja. Leveres gratis på døra mellom 14 og 15 i dag. :+1:
Sitat fra: Spajderman på mandag 25. juni 2018, klokken 10:20
Veil. Pris i den annonsen er iallefall helt syk, de selges vel stort sett til mellom 6 og 8000 til vanlig, ikke 12990?
Ja, min faste pris er 6750,- pluss frakt. De fleste andre ligger ca. en tusenlapp over.
4990,- inkl. frakt betyr en del hundrelapper i tap pr. ladestasjon.
I monteringsanvisningen hos Kilma & Energi/Cenika, er det satt opp at det er DIP-brytere for innstilling av strøm- og lysstyrke. Er dette noe nytt for alle modeller, eller noe spesielt for denne? Det gjør fast konfigurasjon enklere, men sannsynligvis vanskeligere å styre eksternt dersom en ønsker dette.
http://www.cenika.no/wp-content/uploads/TEKNISK/Montasjeanvisning%20El-billader_ECOLITE2018.pdf
Samme firma kjører kampanje på en annen lader nå til 3990,- inkl. frakt og 5 meter med type 2 kabel: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=123386484 (https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=123386484)
Ecolite https://www.cenika.no/produkt/elbil-ladestasjon-ecolite-13n-10-32a-type-2-uttak/ (https://www.cenika.no/produkt/elbil-ladestasjon-ecolite-13n-10-32a-type-2-uttak/)
Centech https://www.cenika.no/produkt/elbillader-1-fas-10-32a-230400v-type2-5m-cable/ (https://www.cenika.no/produkt/elbillader-1-fas-10-32a-230400v-type2-5m-cable/)
Er det noen som har Ecolite av den "nye" typen med dipswitcher som har prøvd å regulere ladestyrken med en reguleringsryter med motstander?
Sitat fra: Helix på onsdag 27. juni 2018, klokken 19:21
Er det noen som har Ecolite av den "nye" typen med dipswitcher som har prøvd å regulere ladestyrken med en reguleringsryter med motstander?
Jeg har flere kunder som har gjort det. Fungerer like bra på SLS-utgaven som på den gamle, men dip-switchen setter øvre begrensning. Står den på 20A nytter det altså ikke med motstand for 25A, da får du maks 20A.
Tusen takk for svar jkirkebo :)
Noen som har fått sporingsnummer fra Klima & Energi AS ?
Sitat fra: rmon på torsdag 28. juni 2018, klokken 08:23
Noen som har fått sporingsnummer fra Klima & Energi AS ?
Nei. De skulle sende til meg for et par dager siden, men jeg har ikke fått tilsendt noe sporingsnummer.
Har du fått noe mer nå?
Det kommer masse innvendinger på hvor idiotisk løsningen jeg skal beskrive er, men jeg har gjort noen vurderinger og kommet til at det vil funke for meg. Istedenfor å sette opp egen dedikert ladestasjon som av forskjellige årsaker ikke passer med tanke på en del planlagte endringer o.l. Kommer jeg til å legge opp en 32a kurs med industrikontakt og jordfeilvern type b. Jeg kommer til å kjøpe ladekabel fra EV-Institute som er justerbar fra 6a til 32a. I tillegg kommer jeg til å lage en overgang fra Industrikontakt til Schuko.
I det daglige kommer jeg til å lade med 6a om natten. Dette vil gi meg tilstrekkelig med lading i hverdagen. Dersom jeg har behov vil jeg kunne lade med opptil 32a i sjeldne tilfeller. I tillegg kan jeg ta med meg kabelen og lade med inntil 16a på Schuko.
Jeg vet det vil komme påstander om at jeg vil måtte betale forsikringsselskapet uante summer i tillegg til å ikke få erstatning selv om elbilen ikke lader når en pyroman tenner på huset mitt, jeg vil risikere landsforvisning, dødsstraff og bli satt i gapestokk. Se heller på det praktiske ved det, fornuftig bruk og vurder risikoen. Jeg ville faktisk vært mer skeptisk til å daglig trekke 32a fra en fast ladestasjon montert på tevegg av en mobiltelefonsnakkense elektriker som glemte å trekke til koblingene tilstrekkelig.
Synes det høres fornuftig ut Limodriver.
Dedikert kurs med b-vern er allerede milevis forbi alle naboene mine som samtlige lader hver dag på standard Schuko-kontakt, uten b-vern. Og her snakker vi alt fra Leafer, og i3, til Model S. Samtlige naboer på standard stikkontakt.
Sitat fra: Mao på torsdag 28. juni 2018, klokken 10:24
Sitat fra: rmon på torsdag 28. juni 2018, klokken 08:23
Noen som har fått sporingsnummer fra Klima & Energi AS ?
Nei. De skulle sende til meg for et par dager siden, men jeg har ikke fått tilsendt noe sporingsnummer.
Fortsatt ikke fått noe?
Jeg bestilte også fra dem, men har fått hverken sporingsnummer eller lader.
De svarer heller ikke på epost.
Sitat fra: SBBB på søndag 15. juli 2018, klokken 11:48
Sitat fra: Mao på torsdag 28. juni 2018, klokken 10:24
Sitat fra: rmon på torsdag 28. juni 2018, klokken 08:23
Noen som har fått sporingsnummer fra Klima & Energi AS ?
Nei. De skulle sende til meg for et par dager siden, men jeg har ikke fått tilsendt noe sporingsnummer.
Fortsatt ikke fått noe?
Jeg bestilte også fra dem, men har fått hverken sporingsnummer eller lader.
De svarer heller ikke på epost.
Da er vi i samme situasjon. Har heller ikke fått svar på henvendelse pr epost. :(
Fikk denne påstanden fra elektriker ifht installasjon av ladestasjon:
Vi trenger en trefase kabel på lader og 3 fase automat C. Bare 10 Amp og 6 amp som går på enfase. Stemmer dette??? Kan man ikke kjøre enfas på 20A?
Bare tull.
Selv skal jeg kjøre 32A enfas.
Få han til å installere det du har bestilt eller spark han ut av døra.
Hvis du senere kjøper bil som kan lades på tre faser, sparer du endel hvis det allerede er montert trefaset kabel fram til ladestasjon.
Takk for svar. Bestilte 20 A, men er det noe poeng? Er det 16 eller 32 A som gjelder? Har ecolite stasjon.
Sitat fra: birgerdammen på mandag 16. juli 2018, klokken 22:41
Takk for svar. Bestilte 20 A, men er det noe poeng? Er det 16 eller 32 A som gjelder? Har ecolite stasjon.
Skal du lade på 7,2 kW er det vel 32A som gjelder?
Skal du ha 16A ladestasjon?
Prisforskjellen opp til 32A (som Kona kan gjøre bruk av) er ikke så veldig stor, men enkelte nettleverandører godtar ikke 32A enfas. Trenger man 32A i stedet for 16A? Vel, egentlig ikke.
16A vs 20A kommer av at flere installatører bruker 20A i sikringsskapet til å sikre 16A ladestasjon, for at ikke sikringen skal belastes 100%.
Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på tirsdag 13. februar 2018, klokken 06:49
Jeg vil mene at 32A kan være bra planlegging for 2 biler, enten med 2×16A underfordeling, eller bedre med smart ladesystem som kan levere 32A til en bil, eller dele på forskjellige måter avhengig av valgt system, men mer om smarte system blir fort en avsporing.
Selv om en ikke planlegger å trekke 32A er det ikke feil å ha muligheten, spesielt når bilen har mulighet for det. Med så stort strømtrekk er det likevel lurt å velge en ladestasjon som kan lastballansere mot husets øvrige forbrukere, og vår favoritt er Zappi (https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/74-kw-zappi-ladestasjon-med-5m-ladekabel-t2?tm=ladestasjoner) som gjør dette i tillegg til en hel rekke andre smarte funksjoner. Faktisk alt som er mulig å bygge inn i en mode 3 ladestasjon og til kun 6490.-
@electrolux:
Følgende står på linken:
SitatMed hver Zappi følger en måletrafo som klipses over f.eks hovedsikringens ledning og dermed gir mulighet til å forhindre at ladingen forårsaker overforbruk.
[..]
Kommunikasjon mot andre enheter går trådløst så ingen behov for styrekabler.
Måletrafoen ved hovedsikringen kommuniserer altså trådløst med ladestasjonen ved behov for regulering av ladestyrke? Hvilke begrensninger er det i avstand mellom de to for at signalet skal nå fram? :)
Har 35A hovedsikringer så 32A til bilen er nok uaktuelt. Blir nok lading på 16A?
Måletrafoen må enten kables mot Zappi, eller kables mot Harvi som er trådløs sender for måletrafoen. Rekkevidden er i begge tilfeller ca 100m.
Selv med 35A hovedsikring kan du få anstendig ladehastighet, men desto viktigere å bruke en dynamisk løsning. Har montert Zappi hos en med 30A hovedsikring, og 20A på Zappi. Han får ladet Golfen sin, men svært sjeldent han får full ladestyrke.
Likevel betryggende for vedkommende at bilen blir ladet uten at hovedsikringen blir overbelastet.
Er det noen som vet hvor jeg får kjøpt motstander til å regulere Amp-styrken på Ecolite viridian stasjon?
10A – CV052948
16A – CV050678
20A – CV053044
25A – CV053051
ladespesialisten.no
Eventuelt så finner du motstander hos Elfa Distrelec, på eBay etc.
Edit: Her er de i Ohm:
Resistance Ω (Ohm) Amperage (Number of amps)
249 10A
348 16A
432 20A
- 32A
Du får også tak i motstander på Kjell.com
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/komponentsett/kjell-academy-motstandssortiment-2600-pk--p90433
Sitat fra: Mao på søndag 15. juli 2018, klokken 15:02
Sitat fra: SBBB på søndag 15. juli 2018, klokken 11:48
Sitat fra: Mao på torsdag 28. juni 2018, klokken 10:24
Sitat fra: rmon på torsdag 28. juni 2018, klokken 08:23
Noen som har fått sporingsnummer fra Klima & Energi AS ?
Nei. De skulle sende til meg for et par dager siden, men jeg har ikke fått tilsendt noe sporingsnummer.
Fortsatt ikke fått noe?
Jeg bestilte også fra dem, men har fått hverken sporingsnummer eller lader.
De svarer heller ikke på epost.
Jeg fikk pakken fra de i dag! Jeg ringte og avbestilte samme dagen som jeg bestilte og han sa det var greit, i dag kom den og den virker grei da :) .-.. og jeg har ikke kjøpt noen annen. Så da tar jeg den....
Da er vi i samme situasjon. Har heller ikke fått svar på henvendelse pr epost. :(
Jeg fikk pakken fra de i dag! Jeg ringte og avbestilte samme dagen som jeg bestilte og han sa det var greit, i dag kom den og den virker grei da :) .-.. og jeg har ikke kjøpt noen annen. Så da tar jeg den....
[/quote]
Skal få installert denne i morgen :-) Blir bra. Da er det bare å vente på Kona :D
http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Sitat fra: TB på fredag 09. februar 2018, klokken 18:15
Type 2 kontakt gjer det enkelt å bruke annen kabel.
Jeg synes dette svare var treffende. Med kontakt kan man lade både type 1- og type 2-biler, hvis man har kabler til begge formål, og hver kabel koster ca 1000-2000kr.
Det kan være litt smak og behag. Jeg ville heller ha laust stikk mellom EVSE og veggen, enn å ha laust stikk mellom EVSE og bilen. Så slipper man at Kona er laus på tråden. Jeg liker å bruke mobile EVSE'er og de har fastmontert kabel mot bilen. Man kan alltids henge dem hensiktsmessig i garasjen på en måte. Med industrikontakt på veggen er det lett å bytte hele EVSE uten at man trenger elektrikker, og kjøper du både en type1 evse og en type2 evse, tviler jeg på at det blir særlig dyrere enn type2-kontakt og 2 ulike lause kabler.
Det er ulike momsregler for fastmonterte og mobile EVSEer, på side 572: https://www.skatteetaten.no/globalassets/rettskilder/handboker/mva/merverdiavgiftshandboken-2018---14.-utgave.pdf
Dere som har fått sporingsnummer fra Klima & Energi AS, har dere fått produktet dere forventet og betalt for?
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 31. juli 2018, klokken 22:46
Jeg liker å bruke mobile EVSE'er og de har fastmontert kabel mot bilen.
Du kan også få portabel EVSE med industristikk i ene enden, og type-2 kontakt på boksen (og dermed fritt valg av type/lengde/kvadrat/faser på ladekabelen).
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 31. juli 2018, klokken 22:46
Det er ulike momsregler for fastmonterte og mobile EVSEer, på side 572: https://www.skatteetaten.no/globalassets/rettskilder/handboker/mva/merverdiavgiftshandboken-2018---14.-utgave.pdf
Sitat fra: https://www.skatteetaten.no/globalassets/rettskilder/handboker/mva/merverdiavgiftshandboken-2018---14.-utgave.pdfNår det gjelder rekkevidden av fritaket for elbiler, anses ladeboks for montering i hjemmet, ikke som en integrert del av elbilen. Ladeboksen er en fast installering som fungerer som en ladestasjon hjemme. Denne gir mulighet for raskere og sikrere lading enn såkalte hjemmeladere som plugges rett i stikkontakten. Hjemmeladere antas heller ikke omfattet av fritaket. Derimot antar vi at ladekabel til bruk på offentlige ladestasjoner mv., er fritatt etter § 6-7 første ledd. Kabelen følger bilen på samme måte som f.eks. en jekk.
Litt uvant terminologi her, men for meg virker det som mobil EVSE er en "hjemmelader", og bare type-2 kabel kan regnes som en del av bilen (som er enda merkeligere....).
Fikk Ecolite stasjonen fra Klima og energi levert på døra, den er nå montert på vegg. Totalt kr. 8620,- ferdig montert med 8 meter 4 kvadrat ledning og signalkabel.
Sitat fra: rmon på onsdag 01. august 2018, klokken 12:08
Dere som har fått sporingsnummer fra Klima & Energi AS, har dere fått produktet dere forventet og betalt for?
Nei, fikk en Schneider EV link istedenfor en Ecolite >:(
Har naturligvis kontaktet dem skriftlig om dette, men forventer jo ikke noen svar sånn helt med det første....
[/quote]
Det er ulike momsregler for fastmonterte og mobile EVSEer, på side 572: https://www.skatteetaten.no/globalassets/rettskilder/handboker/mva/merverdiavgiftshandboken-2018---14.-utgave.pdf
[/quote]
Fra merverdiavgifthandboken, side 572:
Ofte vil kunden kunne velge mellom flere utstyrspakker. Utstyr som inngår i disse pakkene antas omfattet av fritaket. Dersom det tilbys utstyr utover dette, antas også dette omfattet av fritaket dersom utstyret må anses som en del av kjøretøyet. Blant fritatt utstyr kan nevnes slikt som har med navigasjon å gjøre, alarm, dekor folie, beskyttelsesfolie på dørhåndtak, askebeger, telefonholder, tilhengerfeste og innvendig LED belysning.
Ovennevnte vurdering vil bare kunne foretas ved det konkrete salget, ikke ved senere vedlikehold, reparasjon etc. Utstyret må være levert fra selgeren av det aktuelle kjøretøyet og det må ikke betales et særskilt vederlag for utstyret. (Min utheving).
Greit nok at utstyret skal leveres av selgeren (av bilen), men i siste setning står det faktisk at det ikke må kreves særskilt vederlag for utstyret. Hvis foliering er inkludert i bilprisen betales ikke mva, men hvis selger krever ekstra betalt, skal man betale mva. Hva er forskjellen? Kan ikke tenke med at forhandleren vil gi bort foliering gratis.
Dette er pussig og ikke iht. praksis til nå ved fakturering av elbiler - jeg har fått levert mine elbiler med vinterhjul spesifisert separat på faktura, men inkludert i totalpris på bilen og levert og betalt sammen med bilen. Da har dette vært iht. regelverket for mva fritak iht. forhandlere. Om man derimot fakturerer på egen faktura og ikke betaler sammen med bilen er det neppe mva fritak.
Sitat fra: Aqua på torsdag 02. august 2018, klokken 17:06
Det er ulike momsregler for fastmonterte og mobile EVSEer, på side 572: https://www.skatteetaten.no/globalassets/rettskilder/handboker/mva/merverdiavgiftshandboken-2018---14.-utgave.pdf
[/quote]
Fra merverdiavgifthandboken, side 572:
Ofte vil kunden kunne velge mellom flere utstyrspakker. Utstyr som inngår i disse pakkene antas omfattet av fritaket. Dersom det tilbys utstyr utover dette, antas også dette omfattet av fritaket dersom utstyret må anses som en del av kjøretøyet. Blant fritatt utstyr kan nevnes slikt som har med navigasjon å gjøre, alarm, dekor folie, beskyttelsesfolie på dørhåndtak, askebeger, telefonholder, tilhengerfeste og innvendig LED belysning.
Ovennevnte vurdering vil bare kunne foretas ved det konkrete salget, ikke ved senere vedlikehold, reparasjon etc. Utstyret må være levert fra selgeren av det aktuelle kjøretøyet og det må ikke betales et særskilt vederlag for utstyret. (Min utheving).
Greit nok at utstyret skal leveres av selgeren (av bilen), men i siste setning står det faktisk at det ikke må kreves særskilt vederlag for utstyret. Hvis foliering er inkludert i bilprisen betales ikke mva, men hvis selger krever ekstra betalt, skal man betale mva. Hva er forskjellen? Kan ikke tenke med at forhandleren vil gi bort foliering gratis.
[/quote]
Sitat fra: Helix på torsdag 02. august 2018, klokken 16:08
Sitat fra: rmon på onsdag 01. august 2018, klokken 12:08
Dere som har fått sporingsnummer fra Klima & Energi AS, har dere fått produktet dere forventet og betalt for?
Nei, fikk en Schneider EV link istedenfor en Ecolite >:(
Har naturligvis kontaktet dem skriftlig om dette, men forventer jo ikke noen svar sånn helt med det første....
Samme her >:(
Schneider-boksene er forsåvidt fine de, men passer ikke mitt oppsett. Det var en grunn til at jeg bestilte Ecolite...
Det aner meg at det kommer noen Schneider ladestasjoner på finn.no fremover..
Det er vel mulig å selge de svært billig sammenliknet med billigste nettpris og likevel ha nok penger til en ny Ecolite fra en annen leverandør?
Jeg bestilte Cenika Centech laderen, men fikk KEBA P30 10-20A.
Jeg fikk også KeContact P30e, 10-20 A.
Det var slettes ikke det jeg bestilte....
Virker som man skal styre milevis unna denne leverandøren.
Ja, når noe høres ut til å være for godt til å være sant, så er det ofte akkurat det det er :o
Sitat fra: TM på fredag 03. august 2018, klokken 20:12
Ja, når noe høres ut til å være for godt til å være sant, så er det ofte akkurat det det er :o
Må si jeg ble litt skeptisk når de solgte EcoLite til under min kostpris ja. Og det er ingen som får like gode kostpriser på EcoLite som meg, siden jeg bestilte 1000 stk. i forrige runde...;)