Elbilforum.no
Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: Alfa Bergen på torsdag 01. februar 2018, klokken 19:56
Audi sin elbilsjef uttalte til Dagens Næringsliv i dag at hengerfeste ikke er en god ide for e-tron, og viser til en test med en Tesla model X som kjørte med campingvogn over Alpene. https://www.dn.no/privat/2018/02/01/1932/Motor/audis-elbil-sjef-er-ganske-sikker-pa-at-han-klarer-a-levere-bilen-over-3000-nordmenn-star-i-ko-for
For en fjott. Høres ut som et oppkonstruert påskudd for å slippe å levere.
Har ikke bestilt E-Tron, men sånne sitater kjenner jeg irriterer meg. «Ærlig talt. Det er ingen god ide med henger på elbil, fordi campingvogn over alpene er målestokken.»?
«For å være ærlig så er det ingen god idé å taue ting med et elektrisk kjøretøy. Det fungerer ikke, sier Niemand og viser til et forsøk det tyske bransjebladet Auto, Motor und Sport hadde over alpene med en Tesla med campingvogn.»
Herre! Kan noen sende denne mannen en link til Tesla-Bjørn sin YouTube kanal?
Veldig trist at de bruker elbilanalfabeter som AMS som kilde i stedet for å drive research blant ekte elbilister i Norge (som i høyeste grad inkluderer Tesla Bjørn)
Ærlig talt, så totalt åndsfraværende kan ikke tyskerne være. Jaguar tok jo til vettet tilslutt.
For mitt vedkommende så er det faktisk så enkelt at det ikke blir Audi uten hengerfeste. Antar at det nok gjelder en god del av norske kjøpere. Det vil jo også gjøre Jaguaren mer interessant (selv om den kun kan trekke 750 kg).
Uten hengerfeste blir trolig etron betydelig seigere å selge ja. Dette alene vil få meg til å revurdere kjøp...
Selv om jeg i utgangspunktet ikke trenger hengerfeste selv vil den bli vanskelig å selge videre. SUV må kunne trekke 1800-3500kg, hvis ikke er det liksom ikke skikkelig brukbar SUV.
De sier også at de ganske raskt vil forbedre både batteriteknologi med rekkevidde, men også ladehastighet. Jeg tror de første etron og Ipace vil falle ganske fort i pris når den nye teknologien lanseres «fortløpende». Så en Ipace eller etron til 8-900.000 vil garantert være verdt maks 350-450.000 om 4-5 år. Egentlig er dette helt vanlig verditap for slike prisklasser.
Er det kanskje litt tidlig å kjøpe dyr stor elbil?
Han sier at det ikke er en god ide å taue tilhenger med elbil. Mtp på rekkevidde har han helt rett. Men han sier ikke at e-tron ikke får hengerfeste..
Tidligere har Audi sagt at e-Tron får alle egenskaper man kan forvente av en SUV. Hengerfeste er en helt åpenbar egenskap man forventer.
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 01. februar 2018, klokken 21:05
Hengerfeste er en helt åpenbar egenskap man forventer.
:+1:
Noen burde vise han VAG-idioten denne: https://youtu.be/ib-02b2ooLY?t=3m22s
Og fortsette på Teslabjørn sine videoer.
Hva er det egentlig som foregikk i den AMS-testen som gjør at Model X brukes som et eksempel på at en bør la være? At man får redusert rekkevidde skjønner alle, så det må være helt andre ting?
e-Tron uten hengerfeste og i-Pace med maks 750kg, før den senere vil komme med skikkelig kapasitet - det lukter en viss stagnasjon i interessen. Jeg skal se på i-Pace når den kommer på en liten tour her snart, men det vil være helt uaktuelt for meg å kjøpe en tidlig variant med redusert trekkapasitet når man kan vente et år og få større kapasitet på et fabrikksmontert hengerfeste.
Tåpelig. De fleste vil jo ha hengerfeste for å kunne hente materialene hos trelasthandleren eller kjøre søppel til miljøstasjonen, ikke for å kjøre campingvogn over alpene. De er gjerne redde for kundeklager på rekkevidde, men da får de bare sørge for solid informasjon i instruksjonsbok og instrumentpanel, type NB! Bruk av tilhenger vil drastisk redusere rekkevidden, og lengre tids bruk kan føre til overoppheting. Etc.
For ei tid tilbake var det noen her inne som la ut et bilde av en kamuflert e-tron med henger som hadde brent opp, et sted i alpene. Det må være slik testing som har skremt dem. Garantisaker er dyre og det er.dårlig reklame med utbredte biler langs vegen.
Sitat fra: gal på torsdag 01. februar 2018, klokken 23:38
For ei tid tilbake var det noen her inne som la ut et bilde av en kamuflert e-tron med henger som hadde brent opp, et sted i alpene. Det må være slik testing som har skremt dem. Garantisaker er dyre og det er.dårlig reklame med utbredte biler langs vegen.
Evt utbrent e-Tron har i alle fall gått meg hus forbi, men ser daglig ModelX med små og store hengere og det ser ut til å fungere aldeles utmerket - selv om rekkevidden blir forringet. Kanskje Audi burde sjekke Model X'en de kjøpte og dissekerte en gang til?
Sitat fra: Finnøy på fredag 02. februar 2018, klokken 00:10
Sitat fra: gal på torsdag 01. februar 2018, klokken 23:38
For ei tid tilbake var det noen her inne som la ut et bilde av en kamuflert e-tron med henger som hadde brent opp, et sted i alpene. Det må være slik testing som har skremt dem. Garantisaker er dyre og det er.dårlig reklame med utbredte biler langs vegen.
Evt utbrent e-Tron har i alle fall gått meg hus forbi, men ser daglig ModelX med små og store hengere og det ser ut til å fungere aldeles utmerket - selv om rekkevidden blir forringet. Kanskje Audi burde sjekke Model X'en de kjøpte og dissekerte en gang til?
Det var vel MB som gjorde dette stuntet?
Audi mistet en A7-prototype i brann med henger i alpene, er det den dere tenker på? Så ingen e-tron, men det var veldig lite motor igjen foran etterpå. Brant den også opp, eller var det annen fremdrift...... ???
https://www.motor1.com/news/147385/2019-audi-a7-fire-alps/
Sitat fra: gr på torsdag 01. februar 2018, klokken 22:50Noen burde vise han VAG-idioten denne: https://youtu.be/ib-02b2ooLY?t=3m22s
Og fortsette på Teslabjørn sine videoer.
Hva er det egentlig som foregikk i den AMS-testen som gjør at Model X brukes som et eksempel på at en bør la være? At man får redusert rekkevidde skjønner alle, så det må være helt andre ting?
De kan se på denne, helt klart:
https://www.youtube.com/watch?v=op2JZi7zMbM
Tviler egentlig sterkt på at det er noe utover rekkevidde som de har reagert på. Det har sikkert blitt skrevet en artikkel der de sier noe ala "Rekkevidden faller til bare 200 km!!!11!"
Jeg fant artikkelen: https://translate.google.no/translate?sl=auto&tl=en&js=y&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fwww.caravaning.de%2Fzugwagen%2Ftesla-model-x-elektroauto-zugwagen-alpen%2F&edit-text=
Ser ut til at de ikke ladet til 100% ved superladeren når de hadde mulighet, og endte opp med å måtte saktelade. De sakteladet absolutt minimum, og kommer frem med 1 km gjenstående. Så skrudde de ikke ned strømtrekket når de skulle lade om natten, slik at sikringen gikk, og bilen gikk tom for strøm. Etter de får ladet opp 12V batteriet saktelader de absolutt minium igjen og kommer frem til neste superlader 2 km etter bilen sier at det er 0 km gjenstående. Bare flaks gjør at de ikke blir strandet.
Altså helt selvforskyldte problemer, pga lite erfaring og dårlig planlegging.
Videoen til Bjørn opp Hemsedal viser jo at Model X er en nesten perfekt trekkvogn. Det er bratt (7-8% stigning) der han foretar forbikjøringen, og akselerasjonen opp til 80+km/t viser jo at det er mye å gå på.
Med X100D og Tesla sitt SuC nettverk er det lite problem å kjøre med (stor) tilhenger langs hovedvegene. Audi sliter kanskje litt med rekkevidde ved tilhengerkjøring i starten siden det nødvendigvis vil ta en god del tid før 150+kW ladenettverket er godt nok utbygd. Jeg vil tro at eTron skal være en like bra trekkvogn som Tesla X, men rekkevidde reduksjon vil bli et mye større problem for Audi enn for Tesla når folk må klare seg med 50kW CCS for å lade undervegs.
Sitat fra: THE på fredag 02. februar 2018, klokken 08:56Med X100D og Tesla sitt SuC nettverk er det lite problem å kjøre med (stor) tilhenger langs hovedvegene. Audi sliter kanskje litt med rekkevidde ved tilhengerkjøring i starten siden det nødvendigvis vil ta en god del tid før 150+kW ladenettverket er godt nok utbygd. Jeg vil tro at eTron skal være en like bra trekkvogn som Tesla X, men rekkevidde reduksjon vil bli et mye større problem for Audi enn for Tesla når folk må klare seg med 50kW CCS for å lade undervegs.
Helt enig. 2 timer lading hver 200 km må være smertefullt...
Men det blir bra så snart det blir bygget ut raske CCS ladere, og Audi kommer med hengerfeste.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 02. februar 2018, klokken 07:34
Jeg fant artikkelen: https://translate.google.no/translate?sl=auto&tl=en&js=y&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fwww.caravaning.de%2Fzugwagen%2Ftesla-model-x-elektroauto-zugwagen-alpen%2F&edit-text=
Ser ut til at de ikke ladet til 100% ved superladeren når de hadde mulighet, og endte opp med å måtte saktelade. De sakteladet absolutt minimum, og kommer frem med 1 km gjenstående. Så skrudde de ikke ned strømtrekket når de skulle lade om natten, slik at sikringen gikk, og bilen gikk tom for strøm. Etter de får ladet opp 12V batteriet saktelader de absolutt minium igjen og kommer frem til neste superlader 2 km etter bilen sier at det er 0 km gjenstående. Bare flaks gjør at de ikke blir strandet.
Altså helt selvforskyldte problemer, pga lite erfaring og dårlig planlegging.
Planen var å kjøre med campingvogn over alpene og lade på Teslas superchargere. Testerne hadde stolt på Tesla computerens beregning av hvor mye energi som vil være igjen for å komme til neste SC, og bilens beregning av hvor lenge de trengte å lade for å nå neste supercharger. Beregningen baserer seg på energiforbruket siste 50km. De hadde lagt inn en del ekstra reserver utover rekkevidden bilen beregnet.
Men testen viste at gjenværende rekkevidde sank mye raskere enn beregnet når de først var underveis. Det skjedde på hver deletappe og de måtte finne andre ladepunkter mellom superchargerne for saktelading. Klokken var blitt 20.15 og målet var en campingplass som stenger kl. 21. Bilen viste rekkevidde på 39km og det var 26km til målet når de dro fra ladepunktet, allikevel kom gikk rekkevidden ned til 2km innen de kom frem. Ved lading over natten var bilen helt død neste morgen fordi en sikring hadde gått etter at de forlot bilen, og de brukte frem til 15.30 neste dag og to samtaler med Teslas hotline for å komme seg avgårde (og fått ripet opp armene ved å komme til noen brytere etter anvisning fra Tesla over telefon).
Senere på dagen måtte de saktelade en gang til for å nå neste SC, men her gikk rekkevidden ned til 0 når de var 2km unna, hvilket er ganske stressende selv om de akkurat kommer frem. I tillegg måtte de hekte av hengeren hver gang de måtte saktelade underveis.
Denne testen har nok blitt lagt merke til og vært samtaletema på kaffemaskiner og lunchbord i tysk bilindustri:)
Men jeg tror ikke dette kan tolkes som at e-tron ikke får hengerfeste, det er vel mer en personlig vurdering av Stefan Niemand at han ikke hadde valgt seg en elbil om han hadde behov for å trekke ting på henger.
Det fremstår som at journalistene har vært særdeles lite kjent med elbil i forkant av turen. Og de kan heller ikke ha vært koblet opp på Tesla sin app slik man alltid er når man bruker egen bil. Da ville de fått push-varsel fra bilen om "Charging interrupted at xx:xx" og gått ut/ned for å sjekke opp i det. e-Golfen gir ikke push-varsel, og når jeg lader på nye/ukjente steder eller hurtiglader og forlater bilen, så sjekker jeg alltid appen for å se at ladingen går som den skal etter 10-15 minutter.
Kan forstå at man kan rote seg inn i noe slikt med lite erfaring, men de fleste som har litt erfaring ville fått dette til helt uten problemer.
Sitat fra: Premium driver på fredag 02. februar 2018, klokken 11:16Planen var å kjøre med campingvogn over alpene og lade på Teslas superchargere. Testerne hadde stolt på Tesla computerens beregning av hvor mye energi som vil være igjen for å komme til neste SC, og bilens beregning av hvor lenge de trengte å lade for å nå neste supercharger. Beregningen baserer seg på energiforbruket siste 50km. De hadde lagt inn en del ekstra reserver utover rekkevidden bilen beregnet.
De hadde nok klart turen mye bedre hvis de stilte inn på prosent i stedet for km, og så regnet 1,5 km per prosent. Da hadde de aldri vært i nærheten av å gå tom for strøm.
Bilen tar ikke spesielt mye hensyn til at man har hektet på henger, og forbruket de siste 50 km trenger ikke overhodet være representativt for de neste 50 km. Enhver med litt erfaring kunne informert om dette.
De skulle jo ta 300 høydemeter også... og er det noe som betyr noe for høydemeter så er det kjørestil. Elbiler gir fort lyst til å dra på litt oppover, men det er vanvittig så det renner ut om man gjør det.
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 01. februar 2018, klokken 21:05
Han sier at det ikke er en god ide å taue tilhenger med elbil. Mtp på rekkevidde har han helt rett. Men han sier ikke at e-tron ikke får hengerfeste..
Tidligere har Audi sagt at e-Tron får alle egenskaper man kan forvente av en SUV. Hengerfeste er en helt åpenbar egenskap man forventer.
Det alle stusser på her er jo hvorfor han sier det på denne måten.
Hvis audien får hengerfeste så er det veldig underlig å komme med et slikt utspill, da han vet at de fleste kundene ønsker hengerfeste. Hvorfor si at hengerfeste er en dårlig idé? De selger ikke flere biler på dette.
Hvis han vet audien ikke får hengerfeste så er det en måte å bortforklare hvorfor Audi ikke ønsker/klarer å levere. Han fokuserer på en annen leverandør som Audi tilsynelatende mener 'feiler' med å levere en god nok bil med hengerfeste.
3. mulighet er jo at Audi ikke kan levere feste fra starten av, kun senere, derfor må det fokuseres sterkt på eventuelle utfordringer med hengerfeste på en elbil, for å beholde flest mulig reservasjoner.
Nei, jeg blir ikke klok på dette, nå må Audi komme med specs snart :)
Har gjort meg akkurat de samme tankene som deg: Siden mange sitter på gjerdet akkurat nå og avventer å ta avgjørelsen I-Pace kontra e-tron nettopp basert på hengerfeste eller ikke var vel dette ikke akkurat smart å komme ut med nå, enten det er sant eller ikke, og aller minst smart om det ikke er sant ...
Når det er sagt er vel dette også i strid med alt som er sagt/antydet hittil, bl.a i forbindelse med at Ionity ladestasjoner skal bygges som drive-through for å bedre legge til rette for lading av biler med henger.
Sitat fra: gr på fredag 02. februar 2018, klokken 17:56
De skulle jo ta 300 høydemeter også... og er det noe som betyr noe for høydemeter så er det kjørestil. Elbiler gir fort lyst til å dra på litt oppover, men det er vanvittig så det renner ut om man gjør det.
Høydemeter er høydemeter uansett kjørestil. Du får et fast tillegg som tilsvarer løft av henger + bil ett gitt antall meter.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 03. februar 2018, klokken 09:16
Høydemeter er høydemeter uansett kjørestil. Du får et fast tillegg som tilsvarer løft av henger + bil ett gitt antall meter.
Utfordrer deg til å bevise påstanden din om at kjørestil (altså fart og pådrag) er irrelevant for forbruk.
Nå er det ikke min påstand, men det er da riktig. Selvfølgelig betyr kjørestilen mye, men gitt samme kjørestil, så er det et fast påslag i energi for å endre bilens potensiell energi (høydemeter) E = m x h x g. Det eneste usikkerhetsmomentet her er kanskje at et veldig høyt effektuttak kan påvirke kjemien slik at batteriekapasiteten muligens kan reduseres.
Kupert terreng der man må regenerere eller bruke bremsene påvirker en del. Men er det snakk om å kjøre opp en bakke med bil + henger på 5 tonn så bommer man ikke mye med å si at dette tar 1,4 kWh per 100 høydemeter. Altså på toppen av normalforbruket. Denne energien får man i all hovedsak igjen når man kjører ned igjen, om man unngår bremse til størst mulig grad.
Testen er testet av folk som oppfører seg som elbilanalfabeter. Det er veldig relevant. Min påstand er at minst halvparten av norske billister er på dette nivåeet og vil aldri bli i stand til å tenke mer kreativt enn et guessometer. Å derfor hevde at "man må kalkulere selv" blir feil. De fleste på elbilforum.no gjør nok det, men når alle skal ha elbil vil også analfabetene kjøre TMX med campingvogn.
Det kan ikke være sånn at for å bruke bilen trengs det månedsvis med studier rundt hvordan bilen skal brukes og fungerer. Ingen vanlige folk gidder dette, de vil sette seg inn og kjøre, ferdig med det. Entusiastene her skjønner det, men det er en veldig liten prosentandel av brukerne.
Sitat fra: gr på lørdag 03. februar 2018, klokken 09:50
Sitat fra: turfsurf på lørdag 03. februar 2018, klokken 09:16
Høydemeter er høydemeter uansett kjørestil. Du får et fast tillegg som tilsvarer løft av henger + bil ett gitt antall meter.
Utfordrer deg til å bevise påstanden din om at kjørestil (altså fart og pådrag) er irrelevant for forbruk.
Det er ikke det jeg sier. Men den gir ikke mere utslag om det er i en stigning eller ikke. Det jeg sier er at tillegget i forbruk grunnet stigning er fast uavhengig av kjørestil. Kommer av formelen mgh. Høyere fart og kraftigereakselerasjongir selvfølgelig økt forbruk.
Sitat fra: tiger`n på lørdag 03. februar 2018, klokken 11:30Det kan ikke være sånn at for å bruke bilen trengs det månedsvis med studier rundt hvordan bilen skal brukes og fungerer. Ingen vanlige folk gidder dette, de vil sette seg inn og kjøre, ferdig med det. Entusiastene her skjønner det, men det er en veldig liten prosentandel av brukerne.
Man trenger ikke spesielt mye kunnskap. Man trenger bare å vite at stor henger kan lett halvere rekkevidden, og man kan ikke stole på estimatene til bilen.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 03. februar 2018, klokken 14:39
Sitat fra: tiger`n på lørdag 03. februar 2018, klokken 11:30Det kan ikke være sånn at for å bruke bilen trengs det månedsvis med studier rundt hvordan bilen skal brukes og fungerer. Ingen vanlige folk gidder dette, de vil sette seg inn og kjøre, ferdig med det. Entusiastene her skjønner det, men det er en veldig liten prosentandel av brukerne.
Man trenger ikke spesielt mye kunnskap. Man trenger bare å vite at stor henger kan lett halvere rekkevidden, og man kan ikke stole på estimatene til bilen.
Men noen har 0 kunnskap og har ingen annen pekepinn enn guessometeret. Det er de samme folkene som har 0 peiling på forbruket til ICE-bilene de har i dag.
Får håpe Audi lager en minst like god rekkeviddeestimator som Tesla da. Teslaen forteller hvor langt du kommer basert på siste 10/25/50 km kjøring, og kan også gi deg forventet restkapasitet ved ankomst destinasjon.
Uansett krever det ikke måneder med studier. Det holder å kjøre seg en tur med henger, så ser man rekkevidden direkte.
Den tyske klovnen burde heller sagt - rekkevidden blir dårlig med campingvogn. Halvering må man tenke på om man planlegger langtur med stor vogn.
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 03. februar 2018, klokken 15:18
Får håpe Audi lager en minst like god rekkeviddeestimator som Tesla da. Teslaen forteller hvor langt du kommer basert på siste 10/25/50 km kjøring, og kan også gi deg forventet restkapasitet ved ankomst destinasjon.
Uansett krever det ikke måneder med studier. Det holder å kjøre seg en tur med henger, så ser man rekkevidden direkte.
Den tyske klovnen burde heller sagt - rekkevidden blir dårlig med campingvogn. Halvering må man tenke på om man planlegger langtur med stor vogn.
Dette burde de kunne løse ganske enkelt: når bilen merker at tilhengerstrøm er koblet til, så kan bilen basert på endringer i målt forbruk/regen ved akselerasjon/bremsing sammenholdt med akselerometer og navi som forteller bilen om den kjører på flatmark eller i bakke bør det være mulig for bilen å beregne totalvekt ink henger. Bildegjenkjenningsteknologien som uansett er ombord for selvkjøring tolker så bildet fra ryggekamera og estimerer størrelse/vindfang på tilhenger som så holdes opp mot målte avvik i kraftbruk ved økt fart vs bil uten henger for å beregne luftmotstand på henger.
Legg så til en advarsel på kjørecomputer om risk for rekkeviddeavvik ved kjøring med tilhenger, samt innstendig oppfordring om å oppgi destinasjon i navi (for rekkeviddeestimat basert på topografi og veitype) og 10-15% ekstra margin i anslått rekkevidde vs uten henger så er dette løst.
Dvs da blir det klart også for de som ikke skjønner det selv at langtur med stor henger over alpene per i dag (les; elbiler med halvparten av fossil rekkevidde, 45 min fullading vs 5-10 min for fossil og lenger mellom "bensinstasjonene" utenfor allfarvei) ikke er idealdisiplinen for elbil. Det var vel omtrent også det han audi-mannen sa selv.
Det er også grunn til å spørre om det er realistisk at det store grosset av analfabeter med campingvogn har gått over til elbil før rekkevidde er økt (50-100 mil som en fossil) og ladeinfrastruktur er tilstrekkelig utbygget til at dette ikke er et problem lenger.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 03. februar 2018, klokken 13:44
Det er ikke det jeg sier. Men den gir ikke mere utslag om det er i en stigning eller ikke. Det jeg sier er at tillegget i forbruk grunnet stigning er fast uavhengig av kjørestil. Kommer av formelen mgh. Høyere fart og kraftigereakselerasjongir selvfølgelig økt forbruk.
Beklager, jeg misforstod det tidligere innlegget, er helt enig!
Og nå går Møller ut i DN og dementerer det Niemand har sagt, så langt det er mulig uten å si det eksplisitt (og at de kommer på banen med dette på en søndag tyder jo også på at de ser at dette er viktig for mange):
Sitat fra: https://www.dn.no/privat/2018/02/04/1305/Motor/audis-nye-elbil-far-hengerfeste-eller-kanskje-ikke«Vi er et lite marked, men for Audi e-tron er Norge viktig. Det innebærer at innspill og ønsker fra det norske markedet blir hensyntatt i veldig stor grad. Hengerfeste er åpenbart viktig for mange nordmenn, og jeg ser virkelig frem til vi kan dele bekreftet informasjon om Audi e-tron og hengerfeste i løpet av kort tid», skriver Rognlien Skovli i en epost til DN.
Sitat fra: Orbit på søndag 04. februar 2018, klokken 14:36
Og nå går Møller ut i DN og dementerer det Niemand har sagt, så langt det er mulig uten å si det eksplisitt (og at de kommer på banen med dette på en søndag tyder jo også på at de ser at dette er viktig for mange):
Sitat fra: https://www.dn.no/privat/2018/02/04/1305/Motor/audis-nye-elbil-far-hengerfeste-eller-kanskje-ikke«Vi er et lite marked, men for Audi e-tron er Norge viktig. Det innebærer at innspill og ønsker fra det norske markedet blir hensyntatt i veldig stor grad. Hengerfeste er åpenbart viktig for mange nordmenn, og jeg ser virkelig frem til vi kan dele bekreftet informasjon om Audi e-tron og hengerfeste i løpet av kort tid», skriver Rognlien Skovli i en epost til DN.
Hvis bilen ikke får hengerfeste etter en slik kommentar fra Audi Norge, så er det noen som bør ta seg et kommunikasjonskurs... Og kommentaren er jo også gitt i en e-post, så det burde ikke være mulig å referere det feil heller.
Det spørs om en slik påklattet norsk spesial hengerfesteløsning for e-tron og i-pace er så bra. Ladetilbudet er også litt dårlig for å bruke disse bilene som trekkvogn ennå. Så det blir Tesla for oss en stund til. Vi rekker stort sett greit fra superlader til superlader med campingvogn. En annen fordel er at vi kan forsyne campingvognen med strøm fra hovedbatteriet når vi camper.
En av de tingene jeg virkelig gleder med til når jeg får e-tron er å kuppe og forsøple alle Tesla-forum og tråder her inne med e-tron temaer. Det kommer nok til å bli stas! ;)
Hvem sier at det blir en "påklattet norsk spesial hengerfesteløsning"? Kan ikke se at det finnes et eneste holdepunkt for å si noe slikt. Videre er det krystallklart at bilen får hengerfeste, at noen klarer å tolke artikkelen og de påståtte uttalelsene til Audi-sjefen til at det ikke blir slik finner jeg litt merkelig.
Han får altså et direkte spørsmål han ikke har anledning til å svare på, company policy. Så lirer han ut av seg noe, kanskje med glimt i øyet for alt vi vet, og så tolker journalisten det og gjør det om til noe som passer deres agenda. Slik er det hver eneste dag, i hver eneste avisartikkel. Kanskje han sa ordrett de de skriver, men det er ikke særlig sannsynlig. Og om han nå sa det, så sa han ikke at bilen ikke får hengerfeste. Han bare lot være å svare på det, fordi han ikke har lov til å svare på det.
Den får hengerfeste, og dessverre kommer den nok til å kunne trekke en del om vi skal tro Audi Norge sine uttalelser om "Fullverdig SUV" og "Ingen vil bli skuffet". Så da er det ingen håp om å slippe å ligge bak saktegående e-troner som sleper rundt på alt mulig, dessverre.
:laugh:
Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 06. februar 2018, klokken 12:15
En av de tingene jeg virkelig gleder med til når jeg får e-tron er å kuppe og forsøple alle Tesla-forum og tråder her inne med e-tron temaer. Det kommer nok til å bli stas! ;)
Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 06. februar 2018, klokken 12:40
:laugh:
Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 06. februar 2018, klokken 12:15
En av de tingene jeg virkelig gleder med til når jeg får e-tron er å kuppe og forsøple alle Tesla-forum og tråder her inne med e-tron temaer. Det kommer nok til å bli stas! ;)
Er også drit lei Tesla menigheten som trenger seg på jeg også. Følger med på i3 (som jeg har nå ) og e-tron (som jeg skal ha i tillegg) og er rimelig lei av å lese om Teslas overlegenhet og den Gudommelige Elon. Sløser bare med min tid. Som feks i dag på i3 forum er det en Tesla eier som går løs på i3 med høutrykksspyler rett i vinduskarmen foran og tar video av at den lekker. Det ville aldri skjedd med Tesla blablabla. Fatter det ikke.
Beklager provokasjonen. Litt hårsåre her?
Handler vel ikke om å være hårsåre når annenhvert innlegg på forum for andre merker har Tesla-innhold. Støtter Vegar her, det blir for dumt. Tenk dere om, Tesla har eget forum. Hold Tesla-stoff der det hører hjemme, og la de andre være i fred.
Noen synes det er interessant å sammenligne biler med lignende bruksområder - Aber nicht hier - verstehen. :-X
Det hadde ikke eksistert noe e-tron forum uten Tesla. Vis litt takknemlighet!
Hadde ikke eksistert Volkswagen uten Adolf Hitler heller ;)
Sitat fra: jlan på tirsdag 06. februar 2018, klokken 13:58
Noen synes det er interessant å sammenligne biler med lignende bruksområder - Aber nicht hier - verstehen. :-X
Det var ikke ment til deg spesifikt jlan, kun en generell betraktning etter å ha lurket i dette forumet i noen uker og lest alle artikler. Selvsagt kan det være relevant av og til, men det tar litt overhånd. Og legg merke til at jeg hadde med en liten ;)
Sitat fra: daktari på tirsdag 06. februar 2018, klokken 14:04
Det hadde ikke eksistert noe e-tron forum uten Tesla. Vis litt takknemlighet!
Mitsubishi var vel den første som laget en 'normal' elbil, som jeg vet om hvertfall. Før Tesla S. Roadster regner jeg ikke med som en elbil for folk flest som nummer to bil. Elbilene hadde kommet uavhengig av Elon. Hans holdning til fagorganiserte ser jeg ikke som et forbilde feks.
Sånn uten sammenligning forøvrig, som eier av Tesla får man dedikerte forum for hver enkelt modell, helt uten plagsomme intervensjoner fra folk som eier andre bilmerker...
Dette er et elbilforum og bør ikke utvikle seg til et tåpelig fanboyforum.
Sitat fra: Finnøy på tirsdag 06. februar 2018, klokken 18:39
Dette er et elbilforum og bør ikke utvikle seg til et tåpelig fanboyforum.
Hør, hør!
Det betyr også at man må respektere hverandres valg, og ikke rakke ned på andres preferanser. Man må gjerne gå rundt og hate et annet merke om man finner det meningsfylt (pun intended), men det synes jeg man får gjøre andre steder enn her. På samme måte bør man holde seg for god til å forherlige eget merke og egne valg i sammenhenger der det ikke er relevant. Håper jeg.
Hvor er moderator?
Sitat fra: Thorden på tirsdag 06. februar 2018, klokken 18:54
Sitat fra: Finnøy på tirsdag 06. februar 2018, klokken 18:39
Dette er et elbilforum og bør ikke utvikle seg til et tåpelig fanboyforum.
Hør, hør!
Det betyr også at man må respektere hverandres valg, og ikke rakke ned på andres preferanser. Man må gjerne gå rundt og hate et annet merke om man finner det meningsfylt (pun intended), men det synes jeg man får gjøre andre steder enn her. På samme måte bør man holde seg for god til å forherlige eget merke og egne valg i sammenhenger der det ikke er relevant. Håper jeg.
Leste nettopp (Audi-)tråden om selvkjøring. Blir litt overrasket når jeg leser det som står rett over her. Hvem trakk Tesla inn i den tråden?
Seriøst folkens, gi nå litt slack. Det er ikke unormalt at det blir litt kryssveksling mellom trådene. E-tron disktueres også i I-Pace forumet og motsatt. Det er forøvrig ikke så rart at Tesla dukker opp - da det så langt er de eneste bilene som allerede er på markedet i dette segmentet.
Sitat fra: samotholt på tirsdag 06. februar 2018, klokken 20:22
Leste nettopp (Audi-)tråden om selvkjøring. Blir litt overrasket når jeg leser det som står rett over her. Hvem trakk Tesla inn i den tråden?
Moi. Som et apropos, og greit å ha litt fakta å forsvare seg mot overmakten med.
Sitat fra: samotholt på tirsdag 06. februar 2018, klokken 20:22
Seriøst folkens, gi nå litt slack. Det er ikke unormalt at det blir litt kryssveksling mellom trådene. E-tron disktueres også i I-Pace forumet og motsatt. Det er forøvrig ikke så rart at Tesla dukker opp - da det så langt er de eneste bilene som allerede er på markedet i dette segmentet.
Sant nok det, men de gjør temmelig mye mer enn bare "å dukke opp". Det blir litt drøyt til tider. Det er selvsagt verre andre steder enn her, finnes vel ikke et kommentarfelt på Broom hvor ikke noen kommer trekkende med Tesla, selv om det er biler med forbrenningsmotor som diskuteres. Er det slik vi vil ha det? Da takker nok jeg for laget.
Tesla er best. Jeg synes alle som har reservert plass i køen til e-Tron bør trekke seg ASAP, og kjøpe Tesla.
I hvert fall de som er foran meg i køen. :laugh:
:D
Sitat fra: Crown på tirsdag 06. februar 2018, klokken 20:33
Tesla er best. Jeg synes alle som har reservert plass i køen til e-Tron bør trekke seg ASAP, og kjøpe Tesla.
I hvert fall de som er foran meg i køen. :laugh:
Stiller meg bak den, men det bør vel gjelde de som reserverer I-Pace også?
Hvordan blir det med dette hengerfeste? Jeg vil vite noe nå!
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 06. februar 2018, klokken 19:37
Hvor er moderator?
Han er og leter etter en elbil med hengerfeste :D
Ser ikke noe her, så da blir det sikkert ikke. ;D
Flott hekk, da, ikke rart vi gleder oss! :D
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Lurer på om den bevegelige spoileren nederst bak (som jeg antar kommer) kan ha innvirkning på hengerfeste. Det må vel være litt/en del bedre klaring mellom hengerfeste og bakenden på bilen enn normalt?
Blir valget mellom bevegelig spoiler og utsvingbart hengerfestet er ikke valget vanskelig.
Vil ha mest nytte at hengerfestet. Om strømforbruket ved vanlig kjøring på større hastigheter er større hvis spoileren ikke er bevegelig kan jeg leve med det.
Alternativet kan jo være at spoileren er fast hvis hengerfestet er ute. Da vil jo ikke farten være over 80 km/t i Norge hvis man skal kjøre lovlig med tilhenger.
Egentlig er det vel ett fett med dette hengerfestet, vel?
Så får campingfolket kjøre rundt med Tesla Model batman i vinge-edition og kanskje med flyvedørende åpne og markedsføre merkenavnet sitt på den måten og skru på et påskeegg-funksjon.
Slik sett kanskje ikke så dumt å begrense hengervekten til 1000-1500kg...
Selv har jeg en god gammel Jeep med V8 til å trekke opp og ned vannscooter og trenger slik sett ikke hengerfeste utover det.
Kommer til å bli behagelig å kunne kjøre tysk kvalitetsbil med elektrisk drivlinje. Amerikansk plastikk som virker uferdig er liksom ikke like fristende, selv om drivlinjen i P100D er imponerende akselerasjonsmessig.
Tror denne Etronen kan bli veldig grom, med eller uten hengerfeste. Men er helt åpent om jeg kjøper en eller ikke. Det er derimot uaktuelt å kjøpe en Tesla. Kjøper heller en tysk bensinbil om jeg ikke er fornøyd med etron. Det er ikke _så_ viktig å kjøre elbil.
Sitat fra: samotholt på tirsdag 06. februar 2018, klokken 23:22
Lurer på om den bevegelige spoileren nederst bak (som jeg antar kommer) kan ha innvirkning på hengerfeste. Det må vel være litt/en del bedre klaring mellom hengerfeste og bakenden på bilen enn normalt?
Jeg tipper de bevegelige spoilerne ikke kommer. De er litt for typisk konseptbil-greier.
Jeg håper tilhengerfeste er en midlertidig nedtur, og at det kommer. Selv om e-Tron er utenfor segmentet jeg ser i, vil alle modeller som får det skape en form for press på andre segment avhengig av hvor nær de ellers er som alternativ i pris og praktisk bruk. 2-300.000 ekstea er nok uaktuelt for en som klarer seg med en av de minste, men kanskje 50-100.000 avhengig av behov og hvor mye man allerede har stukket seg. Så tvinger det seg etterhvert frem på modeller jeg vurderer.
Hengerfeste ble bekreftet i mail fra Audi idag:
Og enda en liten ting:
Audi e-tron blir en fullblods SUV. Selvfølgelig kommer den med mulighet for hengerfeste!
Ble det sagt noe om hvor mye bilen kan trekke i eposten fra Audi?
Regner jo med at det ikke blir et utstyrsfeste for sykkelstativ o.l, men beregnet på å trekke tilhenger.
Det var gode nyheter!
Sitat fra: THE på tirsdag 06. mars 2018, klokken 13:53
Ble det sagt noe om hvor mye bilen kan trekke i eposten fra Audi?
Regner jo med at det ikke blir et utstyrsfeste for sykkelstativ o.l, men beregnet på å trekke tilhenger.
Nei, dessverre. detaljene kommer sikker på et senere tidspunkt
Med påstandens fullblods SUV er det vel naturlig å tenke i baner av andre SUV`er. Dvs 2,5-3,5 tonn? Eller i hvert fall 2+.
Ser Q7 har 3,5 tonn hengervekt. X5 har 2,7 tonn.
Den X5'en vi hadde kunne trekke 3,5 tonn, men er vel riktig at standard var 2,7 tonn.
De kalte det "utvidet hengerkapasitet" når den ble ratet til 3,5t, men sjekket aldri hva forskjellen i praksis var, om det i det hele tatt var noen 8)
Sitat fra: Eodman på tirsdag 06. mars 2018, klokken 13:46
Hengerfeste ble bekreftet i mail fra Audi idag:
Og enda en liten ting:
Audi e-tron blir en fullblods SUV. Selvfølgelig kommer den med mulighet for hengerfeste!
https://www.dn.no/privat/2018/02/01/1932/Motor/audis-elbil-sjef-er-ganske-sikker-pa-at-han-klarer-a-levere-bilen-over-3000-nordmenn-star-i-ko-for
– Får den hengerfeste?
– For å være ærlig så er det ingen god idé å taue ting med et elektrisk kjøretøy. Det fungerer ikke, sier Niemand og viser til et forsøk det tyske bransjebladet Auto, Motor und Sport hadde over alpene med en Tesla med campingvogn.
Fungerer, fungerer ikke..
Elbil og henger er vel ikke noe stort problem? Jeg har golf gte ladbar hybrid som jeg kjøpte i tillegg til e-golf for å kunne dra tilhenger pga motocross kjøring tidligere. Gte-en har puslete batteri og elmotor, men hadde likevel ingen problem med å kjøre ren eldrift mye av kjøring jeg hadde med henger. Rekkevidde ble selvsagt redusert noe, fra cirka 4 til 3 mil sommerstid. Med en bil som e-tron, med så kraftige motorer og batteri, så må jo de være lite problem så langt jeg kan se. Tesla Bjørn har jo testet mye kjøring med tunge hengere uten store problemer. Så lenge folk er klar over noe høyere forbruk, så må jo det være helt greit. For oss som har kjørt Elbiler i en del år, så vet man at rekkevidde varierer mye avhengig av årstid, kjørestil, fart og last.
Ser nå ut som den kan trekke ganske mye..
Noen som har sett noen spesifikasjoner på hengerfeste enda mhp maks tilhengervekt?