Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: anorway på onsdag 31. januar 2018, klokken 18:55

Avstemning
Spørsmål: Kommer du på Tesla Model 3 Meet and Greet på Skøyen, Oslo?
Alternativ 1: Ja stemmer: 24
Alternativ 2: Nei stemmer: 47
Alternativ 3: Vet ikke stemmer: 22
Tittel: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: anorwayonsdag 31. januar 2018, klokken 18:55
Som dere kan lese i denne artikkelen kommer det nå i april en "Uoffisiell" Europa turne for Tesla Model 3.

https://electrek.co/2018/01/31/tesla-model-3-europe-road-trip/

Det vil bli visning av Tesla Model 3 ved Tesla sine lokaler på Skøyen i Oslo.

Facebook eventet er her: https://www.facebook.com/events/363557010779811/

Dette blir virkelig gøy, og få sett den på nært hold.

Kommer du?

"Dato endret til 17. Juni"
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Lørdag 7. April.
Skrevet av: Counterpointeronsdag 31. januar 2018, klokken 19:04
Har definitivt lyst til å se bilen
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Lørdag 7. April.
Skrevet av: TBonsdag 31. januar 2018, klokken 19:12
Det står "Ledige billetter" - må det kjøpes billett for å få sett bilen?
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Lørdag 7. April.
Skrevet av: anorwayonsdag 31. januar 2018, klokken 19:17
Sitat fra: TB på onsdag 31. januar 2018, klokken 19:12
Det står "Ledige billetter" - må det kjøpes billett for å få sett bilen?

Nei, det er gratis. Men du kan donere penger til de som arrangerer det. Da det er i privat regi.

Utklipp fra siden der det står billetter er her:


We will face significant costs on our European tour, which include the following:


Vehicle shipping expenses – approximately $5000-7000 roundtrip
Food (30+ days) – $1000+
Lodging (30+ days) – $3000+
Tolls – $300
Parking costs – $400+
Charging costs – $400+
Other vehicle transportation costs (ferry, tunnel, etc.) – $500+

We are relying on your contributions to help fund this trip. We are not being funded or sponsored by Tesla in any way. Thank you in advance for your generosity.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Lørdag 7. April.
Skrevet av: TBonsdag 31. januar 2018, klokken 19:21
Ah, tenkte det var Tesla som arrangerte, då det skal være på Skøyen.  :)
Ser du har skrive  "Uoffisiell" Europa turne for Tesla Model 3 i første post.

Takk for oppklaring.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Lørdag 7. April.
Skrevet av: georglutorsdag 01. februar 2018, klokken 11:18
Det må jeg prøve å få til. Gøy å få se bilen live "så tidlig". :D
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Lørdag 7. April.
Skrevet av: JorEltorsdag 01. februar 2018, klokken 12:14
Jeg trykket NEI på undersøkelsen i starten av denne tråden. Bor på Vestlandet. Men gleder meg til en av dere som får sett TM3, kan fortelle om bilen er penere i virkeligheten, slik flere på youtube/nettet har uttalt.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Lørdag 7. April.
Skrevet av: Veseltorsdag 01. februar 2018, klokken 15:54
Vurderer faktisk å ta meg en tur helt fra Ålesund bare for dette.  :D
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Lørdag 7. April.
Skrevet av: Øggentorsdag 01. februar 2018, klokken 22:55
Sitat fra: Vesel på torsdag 01. februar 2018, klokken 15:54
Vurderer faktisk å ta meg en tur helt fra Ålesund bare for dette.  :D

Kjøre kolonne ??
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Lørdag 7. April.
Skrevet av: Vesellørdag 03. februar 2018, klokken 15:31
Sitat fra: Øggen på torsdag 01. februar 2018, klokken 22:55
Sitat fra: Vesel på torsdag 01. februar 2018, klokken 15:54
Vurderer faktisk å ta meg en tur helt fra Ålesund bare for dette.  :D

Kjøre kolonne ??
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Lørdag 7. April.
Skrevet av: ladovsøndag 04. februar 2018, klokken 13:20
Meh, er opptatt den helga hvis ikke hadde jeg gjerne tatt turen.. :(
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Lørdag 7. April.
Skrevet av: TBonsdag 04. april 2018, klokken 22:58
Er dato endra frå 7. April til 18. mai, ref Facebook link i første post i tråden?
Trådstarter kan endre emne på tråden, om datoen er endra?
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Lørdag 7. April.
Skrevet av: anorwaytorsdag 05. april 2018, klokken 12:19
Sitat fra: TB på onsdag 04. april 2018, klokken 22:58
Er dato endra frå 7. April til 18. mai, ref Facebook link i første post i tråden?
Trådstarter kan endre emne på tråden, om datoen er endra?

Datoen er nå endret til 18. Mai i overskriften :)
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Fredag 18. Mai
Skrevet av: MrBacardisøndag 22. april 2018, klokken 15:50
You You Xue kjører rundt i Nederland med denne bilen sin nå som etterhvert kommer hit:
https://youtu.be/r-1zHb2WUek
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Fredag 18. Mai
Skrevet av: JorElsøndag 22. april 2018, klokken 21:53
Synes Xue var verdt å høre på :+1:
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Fredag 18. Mai
Skrevet av: geearsøndag 22. april 2018, klokken 23:26
Oppegående 20-åring.  :+1:

Blir vel mye chademo-lading på ham, med påfølgende betalingsløsningsutfordringer.  ;)
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Fredag 18. Mai
Skrevet av: e-curioussøndag 22. april 2018, klokken 23:37
Høres ut som at det er greit at vi ikke får model 3 her til lands med det første...
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Fredag 18. Mai
Skrevet av: MrBacardimandag 23. april 2018, klokken 06:43
Sitat fra: gr på søndag 22. april 2018, klokken 23:26
Blir vel mye chademo-lading på ham, med påfølgende betalingsløsningsutfordringer.  ;)

Kanskje han har fått låne et EU->US-superchargeradapter av Tesla? Bjørn hintet litt om dette i en av sine videoer synes jeg å huske.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Fredag 18. Mai
Skrevet av: MrBacardimandag 23. april 2018, klokken 08:01
Videre over i Tyskland nå. Sier at han ikke har fått CHAdeMO til å fungere så vidt jeg fikk med meg, og at det raskeste han kan lade er med 1-fase Type 2. Han har også med seg et rødt industristikk-adapter. Ser ikke ut til at han har noe EU-US SC-adapter.

https://www.youtube.com/watch?v=-ZHH7jbTDDw
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Fredag 18. Mai
Skrevet av: MrBacardimandag 23. april 2018, klokken 08:01
https://www.youtube.com/watch?v=BwgwViZrGT0

Stilig med de 4 hvite ulike Teslaene ved siden av hverandre  :)
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Fredag 18. Mai
Skrevet av: JorElmandag 23. april 2018, klokken 09:25
Hørtes ut som Xue ville selge bilen. Da tror jeg den blir solg i Oslo den 18.Mai ;)
Beste youtube snutt av TM3 på en stund :+1:
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Fredag 18. Mai
Skrevet av: geearmandag 23. april 2018, klokken 10:18
Hvis adapter eksisterer så burde det være mulig å fortelle Tesla at man skal på road trip og trenger å låne adapter.. ;)

Han virker overveldet over antall personer i Tyskland. Tipper det blir veldig mange flere i Norge...
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Fredag 18. Mai
Skrevet av: MrBacardilørdag 28. april 2018, klokken 20:43
Han har kommet til Storbritannia nå:
https://youtu.be/-svLfBLx5Pk

Xue sier her at de har bygd seg et custom SC-adapter de trodde skulle fungere, men det gjorde det ikke likevel. Personen som lagde adapteret har laget et som fungerer andre veien, altså for eu-biler i USA.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Fredag 18. Mai
Skrevet av: Hodetelefonerlørdag 28. april 2018, klokken 21:53
Std chademo adapter skal fungere?
Uansett, han lader vel opp ved å taues mot neste destinasjon?
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Fredag 18. Mai
Skrevet av: MrBacardilørdag 28. april 2018, klokken 22:23
De har ikke fått Chademo-adapteret til å fungere heller.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Fredag 18. Mai
Skrevet av: Vegard Winthertorsdag 03. mai 2018, klokken 11:44
Oi. Så denne nå.
Skal tilfeldigvis forbi Skøyen på fredag, og i rett tid.
Er det bare å møte opp?
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Fredag 18. Mai
Skrevet av: georglutorsdag 03. mai 2018, klokken 11:50
Sitat fra: Vegard Winther på torsdag 03. mai 2018, klokken 11:44
Oi. Så denne nå.
Skal tilfeldigvis forbi Skøyen på fredag, og i rett tid.
Er det bare å møte opp?

Jeg vil tro det, men forestiller meg veldig mange mennesker så sikkert kun noen få minutter sitting i bilen per person skulle jeg tro.

Jeg hadde veldig ønsket meg en liten prøvetur, men tror det er i det blå.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Fredag 18. Mai
Skrevet av: Veseltorsdag 03. mai 2018, klokken 13:47
YouYou og bilen skal til Lillehammer også 19. mai. (https://www.facebook.com/events/163194404393306/) Jeg drar dit istedet for til Oslo, for det er nærmere for meg. Dessuten blir det nok mindre fullt der.  :)

Han skal visst til Trondheim og Tromsø også (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=139UfgNNt9uEgGNZWk2m5YfJKFK1G7Dt7&ll=59.866715379135705%2C-3.9919116343749295&z=4), men det er ikke oppretta noe FB-arrangement for dette ennå. Noen som vet hva som menes med de ulike symbolene på dette kartet?

FAQ (https://youyouxue.eu/faq/)
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Fredag 18. Mai
Skrevet av: geeartorsdag 03. mai 2018, klokken 15:28
Sitat fra: KristofferH på lørdag 28. april 2018, klokken 21:53
Std chademo adapter skal fungere?
Uansett, han lader vel opp ved å taues mot neste destinasjon?
Nei, Model 3 sies å ikke støtte chademo-adapter enda. Kun Model S og X det fungerer på.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Fredag 18. Mai
Skrevet av: MrBacardimandag 07. mai 2018, klokken 20:50
Valencia, Spania:
https://www.youtube.com/watch?v=uG49iP2o2QE
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Fredag 18. Mai
Skrevet av: Erl_endtorsdag 17. mai 2018, klokken 13:39
Utsatt til 27/5 ser det ut til.?
Noen som har noe mer info rundt dette.?
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Fredag 18. Mai
Skrevet av: MrBacarditorsdag 17. mai 2018, klokken 16:44
Bra fanget opp, jeg hadde planer om å stikke innom i morgen.

Tar kanskje litt lenger tid å kjøre Europa rundt uten superchargere enn han tenkte seg.

Ser ut til at han var i Barcelona nå for 4 dager siden:
https://youtu.be/btZRg2iAwGI
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Fredag 18. Mai
Skrevet av: Mazzbottorsdag 17. mai 2018, klokken 20:21
Han har vært i California for å feire damen sin eksamen
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 27. Mai.
Skrevet av: anorwaytorsdag 17. mai 2018, klokken 20:51
Da er overskriften oppdatert med rett dato :)
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 27. Mai.
Skrevet av: saftsusefredag 18. mai 2018, klokken 00:11
Da regner jeg med at Lillehammer blir utsatt også?
Eller er det flere biler som er på rundtur? Ser at det i følge oppsettet på FB siden at dem skal innom syv forskjellige steder på en dag 24.mai.....
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 27. Mai.
Skrevet av: Sandvikafredag 18. mai 2018, klokken 07:55
Har jo sett Model 3 2-3 ganger i vinter, to ganger på Rud. Mulig den er der ennå om noen sliter med å vente.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: anorwaytorsdag 24. mai 2018, klokken 10:57
Ny dato. Oppdatert til 17.Juni.

Blir det noe av begynner jeg å lure litt på nå...
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 27. Mai.
Skrevet av: JorEltorsdag 24. mai 2018, klokken 13:00
Sitat fra: Sandvika på fredag 18. mai 2018, klokken 07:55
Har jo sett Model 3 2-3 ganger i vinter, to ganger på Rud. Mulig den er der ennå om noen sliter med å vente.
Hvordan synes du TM3 ser ut i forhold til Tesla S? Har jo sett bilder og video, men har ikke vært så heldig at jeg har sett TM3.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: LittleHammertorsdag 24. mai 2018, klokken 15:14
Utsatt samme dag som det skulle skje? Ikke morsomt.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: Counterpointertorsdag 24. mai 2018, klokken 18:00
Disse stadige utsettingene gjør at jeg mister motivasjonen.

Har nå to ganger endret planer med andre, kun for å bli flyttet igjen....
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: MrBacarditorsdag 24. mai 2018, klokken 19:50
Ja, drøyer det noe særlig lenger nå, så dukker vel de offisielle demobilene til Tesla opp i butikkene :)
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: geeartorsdag 24. mai 2018, klokken 21:15
Sitat fra: LittleHammer på torsdag 24. mai 2018, klokken 15:14
Utsatt samme dag som det skulle skje? Ikke morsomt.
Følg med på facebooksiden hans, så ser dere hvor han er, og veien videre. Norge er vel omtrent på slutten. Han var i Italia rett før første dato og skulle tilbake til USA, så det var helt åpenbart lang tid i forveien at det ikke ble 18. mai i Norge. Husk at dette ikke er noe offisielle greier, og at dette er en fyr som bruker flere måneder av livet sitt på å vise frem sin egen private bil til titusener av mennesker.

https://www.facebook.com/tsla3/
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: ladovtorsdag 24. mai 2018, klokken 21:23
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 24. mai 2018, klokken 18:00
Disse stadige utsettingene gjør at jeg mister motivasjonen.

Har nå to ganger endret planer med andre, kun for å bli flyttet igjen....
Så ivrig er jeg ikke..  :P

Første datoen passet ikke, andre datoen passet men jeg måtte ha tatt et par timer fri fra jobb(helt greit), tredje datoen passet fin-fint og fjerde datoen passer ikke.. Det blir som det blir og jeg kommer om det passer. :)
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: Counterpointerfredag 25. mai 2018, klokken 23:00
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 24. mai 2018, klokken 18:00
Disse stadige utsettingene gjør at jeg mister motivasjonen.

Har nå to ganger endret planer med andre, kun for å bli flyttet igjen....
Og så var hele prosjektet over


(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180525/4e9828bb19dddabe919ea11d8f094546.jpg)
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: georglufredag 25. mai 2018, klokken 23:07
Æsj, så kjipt!

Godt å lese at det gikk bra ham! Selv om bilen er totalvrak. Får håpe han får dekket noe på forsikringen.

Kudos til Tesla hvis de vil gi ham en ny bil for all gratisreklamen!
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: Counterpointerfredag 25. mai 2018, klokken 23:17
Sitat fra: georglu på fredag 25. mai 2018, klokken 23:07
Kudos til Tesla hvis de vil gi ham en ny bil for all gratisreklamen!
Du ser han blamer AP for krasjet? Han får nok ikke så mye goodwill for det! De ville jo heller ikke at han skulle dra til Europa.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: georglufredag 25. mai 2018, klokken 23:23
Sitat fra: knut.aulie på fredag 25. mai 2018, klokken 23:17
Sitat fra: georglu på fredag 25. mai 2018, klokken 23:07
Kudos til Tesla hvis de vil gi ham en ny bil for all gratisreklamen!
Du ser han blamer AP for krasjet? Han får nok ikke så mye goodwill for det! De ville jo heller ikke at han skulle dra til Europa.

Jeg ser det. Uansett altfor tidlig å konkludere med årsaken til krasjet. Alt vi har å gå på er et Facebook-innlegg antagelig skrevet kort tid etter hendelsen. Vil tro han er sterkt preget etter et krasj i 120 km/t.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: Amossfredag 25. mai 2018, klokken 23:29
Sitat fra: georglu på fredag 25. mai 2018, klokken 23:07
Kudos til Tesla hvis de vil gi ham en ny bil for all gratisreklamen!

Får håpe de gjør det... 
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: Counterpointerfredag 25. mai 2018, klokken 23:35
Sitat fra: Amoss på fredag 25. mai 2018, klokken 23:29
Sitat fra: georglu på fredag 25. mai 2018, klokken 23:07
Kudos til Tesla hvis de vil gi ham en ny bil for all gratisreklamen!

Får håpe de gjør det...
Det er i tillegg til min tidligere kommentar forsikringsselskapet som vanligvis gjør sånt.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: Amossfredag 25. mai 2018, klokken 23:40
Sitat fra: knut.aulie på fredag 25. mai 2018, klokken 23:35
Det er i tillegg til min tidligere kommentar forsikringsselskapet som vanligvis gjør sånt.

Sant nok. Men vi har sett tidligere - f.eks. ved brannen på Broklandsheia - at Tesla har forbigått forsikringsselskapet og erstattet bilen selv. Nei, de har på ingen måte noen forpliktelse til dette nå, men hadde vært en flott honnør for jobben han har gjort. Subsidiært kunne de velge å dekke resten selv, dersom forsikringen ikke dekker fullt ut en ny tilsvarende bil.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: Løvelørdag 26. mai 2018, klokken 00:47
Så bilen bestemte seg for å holde til høyre og ta en avkjørsel? Og i samme slengen så bestemmer bilen seg for å dra med seg en midtdeler?

Hvorfor skal Tesla dele ut biler i hytt og pine?
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: Motorwattlørdag 26. mai 2018, klokken 01:50
Sitat fra: georglu på fredag 25. mai 2018, klokken 23:07
Får håpe han får dekket noe på forsikringen.

Youyou:

"My insurance is third-party only, which means I will receive no compensation for this collision"
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: MrBacardilørdag 26. mai 2018, klokken 08:37
Spørs vel om Tesla kommer til å gi han noen ny bil.

Tesla sin kommentar til Electrec.co om saken:

SitatWhile we appreciate You You Xue's effort to spread the word about Model 3, he was informed that Tesla does not yet have a presence in Eastern Europe and that there is no connectivity or service available for vehicles there. In addition, Model 3 has not yet been approved and homologated for driving outside of the U.S. and Canada. Although we haven't been able to retrieve any data from the vehicle given that the accident occurred in an unsupported area, Tesla has always been clear that the driver must remain responsible for the car at all times when using Autopilot. We're sorry to hear that this accident occurred, and we're glad You You is safe.

Det jeg uthevet betyr kanskje at de må tilpasse/justere autopilot-systemet  for EU-biler slik at det blant annet fungerer som det skal med europeiske land sine vegmarkeringer/skilt? Det er sikkert noen forskjeller mellom US og EU her som programvaren må vite om.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: bmw2002lørdag 26. mai 2018, klokken 09:06
Homologation er typegodkjenning. Dette er bare er forsøk på å bortforklare hva som skjedde fra Teslas side. At autopilot plutselig skjener til siden er noe mange Tesla eiere opplever.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: MrBacardilørdag 26. mai 2018, klokken 09:29
Ja, det er akkurat det jeg tenkte på, altså for å få bilen typegodkjent i Europa, så er det sannsynlig at Tesla må gjøre tilpasninger/justeringer på programvaren for å få den til å fungere bra med europeiske lokale forhold også.
Men selvfølgelig ikke sikkert at lokale tilpasninger hadde løst akkurat denne konkrete situasjonen.

Vi får håpe Tesla klarer å hente inn logger fra bilen etterhvert og bruker disse dataene videre til forbedring.

Regner med lokale Tesla-folk med AP2-biler kommer til å testkjøre denne strekningen ganske snart.

Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: emuroflørdag 26. mai 2018, klokken 10:01
Hvorfor skulle autopilot fungere utenfor USA og Canada på Model S og X, men ikke 3?
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenlørdag 26. mai 2018, klokken 10:11
Sitat fra: MrBacardi på lørdag 26. mai 2018, klokken 09:29Regner med lokale Tesla-folk med AP2-biler kommer til å testkjøre denne strekningen ganske snart.
Tja, dette er ganske langt utenfor land med Tesla-støtte. Nærmeste service-senter er i Østerrike. Nærmeste superlader er i Kroatia. Men kanskje det finnes en og annen Tesla der.

Han har forøvrig innrømmet at han var distrahert og så på telefonen.

"Statement
Re: Model 3 crash on Autopilot

Statement regarding collision
26 May 2018
FLORINA, GREECE
Thank you everyone for your kind wishes and messages of support following the collision late yesterday night. This is an absolutely devastating loss for me and brings a great journey to a sudden end.

I was driving southbound on highway E65 near the city of Florina, Greece. I was headed towards Kozani, Greece, where I planned to charge and spend the night. At this time, I was not tired after having 8 hours of sleep the previous night. I engaged Autopilot upon entering the highway after crossing the border between Macedonia (FYROM) and Greece. My Autopilot maximum speed was set at approximately 120 km/h, the speed limit for this highway. The highway was well-marked, well-maintained, and well-lit. The conditions were dry, and there was no traffic around me. The highway was two lanes in each direction, separated by a concrete median. The highway in my direction of travel divided at a fork, with the #2 right lane changing into the exit lane, and the #1 left lane remaining the lane for thru traffic. I was travelling in the #1 lane.

My left hand was grasping the bottom of the steering wheel during the drive, my right hand was resting on my lap. The vehicle showed no signs of difficulty following the road up until this fork. As the gore point began, approximately 8m before the crash barrier and end of the fork, my Model 3 veered suddenly and with great force to the right. I was taking a glance at the navigation on my phone, and was not paying full attention to the road. I was startled by the sudden change in direction of the car, and I attempted to apply additional grip onto the steering wheel in an attempt to correct the steering. This input was too late and although I was only a few inches from clearing the crash barrier, the front left of the vehicle near the wheel well crashed into the right edge of the barrier, resulting in severe damage.

I was not harmed in the collision, and no medical attention has been sought. I was wearing my seatbelt before and during the collision. None of the airbags deployed.

My Model 3 is not drivable as the front left wheel is completely shattered, and the axle is out of alignment. The damage is severe on the left of the front bumper, running to the front lip of the driver's door, and is moderately severe from there to the left of the back bumper. The vehicle has been towed to a shop, and at 09:00 today, I will accompany the vehicle on a tow truck to Thessaloniki. I am towing the car there under recommendation from locals as more resources are available there, including resources to repatriate the vehicle back to the United States. I will make a decision soon as to whether or not it makes sense to bring this car back to the United States in an attempt to fix it, as the cost to repair the vehicle may substantially exceed its value after repair or salvage value.

Tesla states in an on-screen warning that both hands should be on the wheel when Autopilot is activated. Furthermore, Tesla states that drivers should be paying attention and monitoring the performance of Autopilot at all times. It is likely true that if all drivers obeyed the warnings surrounding this software, that most of the collisions we hear about in the press would never happen. Autopilot has limitations that currently can only be overcome through human intervention. For example, it cannot detect stationary objects, which explains collisions where Model S has rear-ended stationary vehicles parked on the side of the road.

By looking at my navigation and by not having both hands on the wheel, I was not paying full attention to the road while the vehicle was in Autopilot and was not following Tesla's directions in regards to the correct use of the software. I want to make it clear that I take responsibility in regards to my actions. With that being said, I do not believe that there are many Tesla owners who, when using Autopilot, always keep both hands on the wheel and provide their undivided attention to monitoring the road and the software. This collision was directly caused by the Autopilot software seriously malfunctioning and misinterpreting the road. This collision could have happened to anyone who does not expect a car travelling at a fast speed in a straight line to suddenly and without warning, veer off course. After tens of thousands of kilometres worth of Autopilot driving without major incidents, I have learned to trust the software. Autopilot provides users with a strong sense of security and reliability as it takes you to your destination and navigates traffic on your behalf. Clearly, I had become too trusting of the software.

Autopilot is marketed as a driver assistance feature that reduces stress and improves safety. However, the vigilance required to use the software, such as keeping both hands on the wheel and constantly monitoring the system for malfunctions or abnormal behaviour, arguably requires significantly more attention than just driving the vehicle normally without use of Autopilot. Furthermore, I believe that if Autopilot even has the small potential of misreading a clearly marked gore point, and has the potential to drive into a gore point and crash into a barrier, it should not be tested in beta, on the open road, and by normal consumers. My experience is not unique as many drivers have reported similar behaviour from Autopilot, and a fatal crash involving Autopilot on a Model X may have been caused by a disturbingly similar malfunction.

Many Tesla fans will likely dismiss this as fully my fault, but I implore those who believe so to take a full step back and put themselves in my shoes, as a driver who had used this amazing software for so long, and who could not have anticipated such a sudden and violent jerk of the wheel to one direction while travelling at a fast speed. I hope that my fellow owners will be less dismissive of various incidents regarding Autopilot, and understand that the general public views these severe collisions differently from the owner community. Tesla is moving quickly into the mass market, and potential customers in that segment aren't going to ask, "why were both of his hands not on the wheel while the car was in Autopilot?", rather, they are going to ask "why did the car swerve into the gore point without warning?". The autonomous driving movement as well as the Tesla community can only get stronger when we tackle these questions and resolve the issues behind them.

I love my Teslas and I have owned a Tesla since 2014. I am upset with myself for being part of the growing list of individuals who have been involved in collisions while their Tesla was on Autopilot. I strongly believe in the capability of self-driving vehicles to not only eliminate all collisions on the road but to revolutionise our society. However, malfunctions like this greatly reduce the public's confidence in a technology that should indeed be tested and rolled out to the public as soon as it is safe for use. I do not want to cause Tesla damage to its brand or image as I wholly support its mission and I am a big supporter. I only hope that Tesla will investigate this incident to determine what went wrong with the software, and make improvements that will enhance other people's experiences with the car.

I am very grateful to be alive after what could have easily been a fatal collision. This incident was not more severe thanks to an excellent crash barrier on the Greek highway. I want to thank everyone again for your messages of support. I am honoured to have had this opportunity to spread the EV movement not only around my country but around the world. In closing, I want to address some of my critics who have used this collision to laugh at me or to otherwise make fun of this incident. On this road trip, there have indeed been crazy posts where I push the limit of my car and I have only done these things to share my excitement about my Model 3 with others. Please understand that there was nothing out of the ordinary occurring before this collision. I was not sleeping at the wheel, I was not tired, I was not eating at the wheel (which by the way, I have not done before), no videos were being filmed - the vehicle was being operated normally. I am truly sorry and deeply regret that some of my actions have caused a bad taste in people's mouths, I ask those people to judge my road trip thus far as a whole and not by my craziest or worst moments. I have met with over 8000 people on the road in three continents and 25 countries, and have demonstrated that not only is it possible to drive an EV across the world, it is absolutely exhilarating and brings along great adventure along the way. I have also seen the potential and power of the EV owners community, which when leveraged, can make a great difference in our world. I ask those who disapprove of my actions to reconsider their stance, and I want to see what positive things can come of this collision.

What happens next on this road trip is uncertain. I will keep everyone posted."
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: emuroflørdag 26. mai 2018, klokken 10:53
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 26. mai 2018, klokken 10:11Autopilot is marketed as a driver assistance feature that reduces stress and improves safety. However, the vigilance required to use the software, such as keeping both hands on the wheel and constantly monitoring the system for malfunctions or abnormal behaviour, arguably requires significantly more attention than just driving the vehicle normally without use of Autopilot.

Her må jeg si meg litt enig. Autopilot kan teoretisk sett finne på å inn i noe når som helst. Når man ikke selv kjører bilen så må man følge ekstra nøye med.

På den annen side vil autopilot også kunne bidra til å unngå ulykker i andre situasjoner der føreren ikke rekker å reagere.

Egentlig bør det vel være ganske anstrengende å kjøre bil hvis man faktisk har den fokusen og oppmerksomheten som kreves. De fleste slapper vel likevel av, og da kan man jo kjøre i timesvis uten større problemer. Hadde man kjørt med den grad av oppmerksomhet man burde så måtte man tatt langt mer hyppige pauser.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: ladovlørdag 26. mai 2018, klokken 10:55
Så bilen bestemte seg plutselig for å ta avkjørselen til høyre men klarte det bare nesten? Og han rakk akkurat å gjøre en justering umiddelbart før det smalt? Hadde bilen gått klar av barrieren hvis han *ikke* hadde rørt rattet?

Hvis det er tilfellet så endrer det saken fra 'autopilot krasjet' til 'autopilot gjorde noe som kunne gått bra men som så så rart ut og skjedde så fort at sjåføren ikke rakk å reagere rasjonelt'.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: Amosslørdag 26. mai 2018, klokken 11:14
Sitat fra: ladov på lørdag 26. mai 2018, klokken 10:55
Hadde bilen gått klar av barrieren hvis han *ikke* hadde rørt rattet?

Den tanken slo meg også ;)  Men det er jo noe vi ikke kan vite sikkert... Uansett gjorde Autopiloten noe den ikke skulle eller burde gjøre (selv om det kunne hatt gått bra dersomattehvisomatte).
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: ladovlørdag 26. mai 2018, klokken 11:51
Sitat fra: Amoss på lørdag 26. mai 2018, klokken 11:14
Sitat fra: ladov på lørdag 26. mai 2018, klokken 10:55
Hadde bilen gått klar av barrieren hvis han *ikke* hadde rørt rattet?

Den tanken slo meg også ;)  Men det er jo noe vi ikke kan vite sikkert... Uansett gjorde Autopiloten noe den ikke skulle eller burde gjøre (selv om det kunne hatt gått bra dersomattehvisomatte).
Det flytter problemet til en annen 'klasse', fra 'autopilot krasjet' til 'autopilot gjorde noe som førte til at sjåføren tok en dårlig beslutning'..

Jeg husker en flystyrt for mange år siden hvor et kampfly begynte å oscillere under oppvisning. Piloten prøvde å korrigere men gjorde bare ting verre, overlatt til seg selv ville flyet klart å rette opp uten problemer..
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: Amosslørdag 26. mai 2018, klokken 12:16
Sitat fra: ladov på lørdag 26. mai 2018, klokken 11:51
Det flytter problemet til en annen 'klasse', fra 'autopilot krasjet' til 'autopilot gjorde noe som førte til at sjåføren tok en dårlig beslutning'..

Det VET vi ikke. Det vi vet er at bruk(missbruk?) av Autopilot er årsaken til at hendelsen oppsto, og at skylden juridisk sett ligger på sjåføren. Vi vet ikke om han hadde rukket å avverge dersom han hadde hatt begge hendene på rattet og oppmerksomheten på veien. Vi vet ikke om hans forsøk på avverging bidro positivt eller negativt eller overhode på resultatet. Ingen av oss er derfor istand til å fordele reell skyld mellom sjåfør og autopilot hverken den ene eller andre veien.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: daktarilørdag 26. mai 2018, klokken 13:30
Men vi kan ganske trygt si at hvis AP ikke hadde plutselig svingt mot midtdeleren, men holdt bilen rett frem i venstre fila, ja så hadde bilen gått rett frem?
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: turfsurflørdag 26. mai 2018, klokken 16:34
Sitat fra: emurof på lørdag 26. mai 2018, klokken 10:53

Her må jeg si meg litt enig. Autopilot kan teoretisk sett finne på å inn i noe når som helst. Når man ikke selv kjører bilen så må man følge ekstra nøye med.

Holder man godt i rattet vil ikke slikt skje. Jeg opplever forklaring sånn at han var litt distrahert og ikke holdt ordentlig i rattet.

Normal bruk av autopilot gjør at man kan flytte fokus vekk fra å følge med på plassering i veibanen og hastighet til å følge med på trafikken. Holder man i rattet vil autopilot avbryte så fort den prøver å svinge brått.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: JorEllørdag 26. mai 2018, klokken 16:54
You You Xue; "My left hand was grasping the bottom of the steering wheel during the drive, my right hand was resting on my lap."
Nå har jeg aldri prøvd en Tesla, og følgelig ikke AP. MEn hvor hardt må man holde i rattet, for at AP skal merke det?
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: emuroflørdag 26. mai 2018, klokken 17:17
Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. mai 2018, klokken 16:34
Sitat fra: emurof på lørdag 26. mai 2018, klokken 10:53

Her må jeg si meg litt enig. Autopilot kan teoretisk sett finne på å inn i noe når som helst. Når man ikke selv kjører bilen så må man følge ekstra nøye med.

Holder man godt i rattet vil ikke slikt skje. Jeg opplever forklaring sånn at han var litt distrahert og ikke holdt ordentlig i rattet.

Normal bruk av autopilot gjør at man kan flytte fokus vekk fra å følge med på plassering i veibanen og hastighet til å følge med på trafikken. Holder man i rattet vil autopilot avbryte så fort den prøver å svinge brått.

Det er et godt poeng, men vil man ikke også hindre reelle nødmanøvre utført av systemet hvis man holder så hardt?
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: ladovlørdag 26. mai 2018, klokken 17:25
Sitat fra: emurof på lørdag 26. mai 2018, klokken 17:17
Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. mai 2018, klokken 16:34
Sitat fra: emurof på lørdag 26. mai 2018, klokken 10:53

Her må jeg si meg litt enig. Autopilot kan teoretisk sett finne på å inn i noe når som helst. Når man ikke selv kjører bilen så må man følge ekstra nøye med.

Holder man godt i rattet vil ikke slikt skje. Jeg opplever forklaring sånn at han var litt distrahert og ikke holdt ordentlig i rattet.

Normal bruk av autopilot gjør at man kan flytte fokus vekk fra å følge med på plassering i veibanen og hastighet til å følge med på trafikken. Holder man i rattet vil autopilot avbryte så fort den prøver å svinge brått.

Det er et godt poeng, men vil man ikke også hindre reelle nødmanøvre utført av systemet hvis man holder så hardt?
Jeg vil si det der er et helt fundamentalt problem med den typen førerstøttesystemer. Hvem er sjefen? Hvis AP bestemmer seg for å gjøre en nødmanøver så risikerer nødmanøveren å bli mislykket hvis den menneskelige sjåføren overstyrer nødmanøveren uten nødvendigvis å ha den fulle oversikten.

På et eller annet tidspunkt må man bestemme seg for at hvis AP starter en nødmanøver så får den prioritet over sjåføren.. Jeg tror en sånn beslutning sitter langt inne for da går man sannsynligvis opp i nivå på autonomiskalaen..
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: Løvelørdag 26. mai 2018, klokken 17:47
Kanskje på tide NÅ da at Elon moderer seg kraftig i måten han snakker om AP på?
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: Balroglørdag 26. mai 2018, klokken 23:44
Sitat fra: Løve på lørdag 26. mai 2018, klokken 17:47
Kanskje på tide NÅ da at Elon moderer seg kraftig i måten han snakker om AP på?

Eller hva om du gjorde det?
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: trykkertorsøndag 27. mai 2018, klokken 00:39
Synd det som skjedde med YYX, men samtidig håper jeg dette kan være en vekker for folk som tenker at "autopilot" lar dem holde på med andre ting.
Håper ikke noen tar skade, eller i verste tilfelle dør, men noen fler tilsvarende tilfeller tror jeg vil få folk til å skjønne at dagens nivå krever fortsatt en hel del oppmerksomhet.
Kom til å tenke på han som satte seg i passasjersetet mens AP holdt bilen på veien.
Selv om AP i hovedsak klarer jobber godt, så er det i sjeldne enkelttilfeller krav til at føreren tar over og redder situasjonen. Så håper YYX sitt utfall er med til å redde noen potensielle fremtidige tilfeller.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: turfsurfsøndag 27. mai 2018, klokken 13:17
Sitat fra: ladov på lørdag 26. mai 2018, klokken 17:25
Jeg vil si det der er et helt fundamentalt problem med den typen førerstøttesystemer. Hvem er sjefen? Hvis AP bestemmer seg for å gjøre en nødmanøver så risikerer nødmanøveren å bli mislykket hvis den menneskelige sjåføren overstyrer nødmanøveren uten nødvendigvis å ha den fulle oversikten.
I praksis så fungerer det slik at man holder nok i rattet til å merke at AP gjør noe, men ikke hardt nok til avbryte. Men siden man faktisk holder i rattet så tar det en brøkdel av ett sekund å stramme grepet nok til at det avbrytes. Følger man med på trafikken så bør man få med seg det AP prøver på nok til å enten ta over for AP i tilfelle unnamanøver eller avbryte hvis AP gjør feil.
Man kan dog havne i situasjoner hvor AP faktisk ser noe som fører ikke gjør, så man ikke får avverget noe som potensielt kunne vært avverget.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: geearmandag 28. mai 2018, klokken 20:17
Se videoen (første tre min iallfall, men gjerne mer) i dette innlegget, så ser dere hvordan han stoler på ap og OVERHODET ikke har fokus på kjøringen slik både Tesla og lover krever:

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39715.msg683462#msg683462

Tenkte allerede da at dette må gå galt veldig snart!
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: geearmandag 28. mai 2018, klokken 20:20
Sitat fra: JorEl på lørdag 26. mai 2018, klokken 16:54
You You Xue; "My left hand was grasping the bottom of the steering wheel during the drive, my right hand was resting on my lap."
Nå har jeg aldri prøvd en Tesla, og følgelig ikke AP. MEn hvor hardt må man holde i rattet, for at AP skal merke det?
Det var den pinnen da, men ikke spesielt hardt. Hvis du gir det bittelitt motstand når bilen småkorrigerer litt, eller tar en sving, så ser den deg som våken. Hvis ikke så varsler den med lyssignal om at du må ta i rattet, før det også blir lyd og til slutt så parkerer den bilen i grøfta.
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: Strøm Tycoonmandag 28. mai 2018, klokken 20:28
Sitat fra: ladov på lørdag 26. mai 2018, klokken 10:55
Så bilen bestemte seg plutselig for å ta avkjørselen til høyre men klarte det bare nesten? Og han rakk akkurat å gjøre en justering umiddelbart før det smalt? Hadde bilen gått klar av barrieren hvis han *ikke* hadde rørt rattet?

Hvis det er tilfellet så endrer det saken fra 'autopilot krasjet' til 'autopilot gjorde noe som kunne gått bra men som så så rart ut og skjedde så fort at sjåføren ikke rakk å reagere rasjonelt'.

Det er ikke som jeg leser det. For meg høres det ut som om han bidro, såvidt, til at dette gikk bedre enn det ellers kunne ha gjort. Hvordan skal man ellers tolke det jeg uthever?

SitatI was taking a glance at the navigation on my phone, and was not paying full attention to the road. I was startled by the sudden change in direction of the car, and I attempted to apply additional grip onto the steering wheel in an attempt to correct the steering. This input was too late and although I was only a few inches from clearing the crash barrier
Tittel: Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni
Skrevet av: ladovmandag 28. mai 2018, klokken 21:29
Sitat fra: model3citizen på mandag 28. mai 2018, klokken 20:28
Sitat fra: ladov på lørdag 26. mai 2018, klokken 10:55
Så bilen bestemte seg plutselig for å ta avkjørselen til høyre men klarte det bare nesten? Og han rakk akkurat å gjøre en justering umiddelbart før det smalt? Hadde bilen gått klar av barrieren hvis han *ikke* hadde rørt rattet?

Hvis det er tilfellet så endrer det saken fra 'autopilot krasjet' til 'autopilot gjorde noe som kunne gått bra men som så så rart ut og skjedde så fort at sjåføren ikke rakk å reagere rasjonelt'.

Det er ikke som jeg leser det. For meg høres det ut som om han bidro, såvidt, til at dette gikk bedre enn det ellers kunne ha gjort. Hvordan skal man ellers tolke det jeg uthever?

SitatI was taking a glance at the navigation on my phone, and was not paying full attention to the road. I was startled by the sudden change in direction of the car, and I attempted to apply additional grip onto the steering wheel in an attempt to correct the steering. This input was too late and although I was only a few inches from clearing the crash barrier
Mnei, jeg tolker det helt motsatt. At bilen lå i venstre fil da den kom til en midtdeler. Rett før midtdeleren bestemte AP seg for at den skulle over i høyre fil, altså krysser den det skraverte feltet rett før midtdeleren. You rekker ikke reagere før bilen nesten har fullført feltbyttet. Spørsmålet er hvilken, om noen, innvirkning hans reaksjon hadde på bilen. Det virker mer sannsynlig at han hugg til og *bremset* bilens ferd mot høyre enn at han *akselererte* bilens ferd mot høyre.