Elbilforum.no

Bilmerker => Renault => Zoe => Emne startet av: Troald på tirsdag 23. januar 2018, klokken 07:33

Tittel: Renault skuffet
Skrevet av: Troaldtirsdag 23. januar 2018, klokken 07:33
https://www.tu.no/artikler/renaults-elbilsjef-er-skuffet-over-salget-i-norge/426410

Renault sier de er skuffet over salget av Renault i Norge. Er det egentlig overraskende. Jeg er veldig fornøyd med min, men jeg har med hensikt kjøpt den som nr 2 bil og bruker fossilen i påvente av fremtidig nr 1 bil (Leaf/Niro/TM3 - alle med stort batteri)

De er vel manglende hurtiglading som er hovedgrunnen til at salget ikke er bedre? Pris ifht kvalitet er ok. Så Renault har seg selv å takke for at de i 2018 har en bil som ikke selger godt nok?
Tittel: Sv: Renault skuffet
Skrevet av: odahletirsdag 23. januar 2018, klokken 08:29
Dette handler vel kun om mangelen på hurtiglading. Ellers er jo bilen fint priset med lang rekkevidde og en grei størrelse. Hadde nok mangedoblet salget med mulighet for hurtiglading, tror jeg.
Tittel: Sv: Renault skuffet
Skrevet av: zbktirsdag 23. januar 2018, klokken 08:48
Mangel på hurtiglading og mangel på en integrert løsning for norsk IT-strømnett er nok hovedårsakene.

Hadde de integrert ei 3.6kW "ladebøtte" i bilen som automatisk ble koblet inn om man plugga seg til IT-nett hadde ingen hatt behov for diverse kreative løsninger som innebærer store pengeutlegg (Zaptec) eller vektløfting (ladebøtta). De kunne også skippa den medfølgende ladeløsningen og senka prisen på bilen enda litt til.

CCS må jo også nesten være hyllevare som kunne vært integrert i bilen.
Tittel: Sv: Renault skuffet
Skrevet av: ladovtirsdag 23. januar 2018, klokken 17:03
Sitat fra: zbk på tirsdag 23. januar 2018, klokken 08:48
Mangel på hurtiglading og mangel på en integrert løsning for norsk IT-strømnett er nok hovedårsakene.

Hadde de integrert ei 3.6kW "ladebøtte" i bilen som automatisk ble koblet inn om man plugga seg til IT-nett hadde ingen hatt behov for diverse kreative løsninger som innebærer store pengeutlegg (Zaptec) eller vektløfting (ladebøtta). De kunne også skippa den medfølgende ladeløsningen og senka prisen på bilen enda litt til.

CCS må jo også nesten være hyllevare som kunne vært integrert i bilen.
:+1:
Tittel: Sv: Renault skuffet
Skrevet av: hsa77onsdag 24. januar 2018, klokken 00:48
Det hadde nok også hjulpet om de kunne levere bilen litt fortere, 5mnd leveringstid er for lenge!

Savner hurtiglading mer enn jeg savner muligheten til å lade på IT-nett. Lademugga fra nofuel er en kurant løsning for meg. Skjønner ikke hvorfor Renault ikke leverer CCS tilkobling, det bør da ikke være så vanskelig - tror mange hadde vært villig til å betale både 10 og 20.000kr ekstra for den muligheten....
Tittel: Sv: Renault skuffet
Skrevet av: MrBacardionsdag 14. februar 2018, klokken 10:12
Faceliften R110 som kommer i juli får CCS står det her:
https://pushevs.com/2018/01/30/new-renault-zoe-r110-arrive-july/
Tittel: Sv: Renault skuffet
Skrevet av: hsa77onsdag 14. februar 2018, klokken 17:20
Sitat fra: MrBacardi på onsdag 14. februar 2018, klokken 10:12
Faceliften R110 som kommer i juli får CCS står det her:
https://pushevs.com/2018/01/30/new-renault-zoe-r110-arrive-july/
Dette er vel bare rykter og ønsker fra forfatteren av artikkelen.

Men jeg støtter jo virkelig ønskelista hans: litt kraftigere motor og ccs hadde vært flott!
Tittel: Sv: Renault skuffet
Skrevet av: AppleKnockeronsdag 14. februar 2018, klokken 19:38
Pedro Lima som driver den nettsiden der har vært treffsikker med rykter tidligere.
Tittel: Sv: Renault skuffet
Skrevet av: kaiatonsdag 14. februar 2018, klokken 21:23
Renault meldte seg inn i CCS-«klubben» for en tid tilbake og de har vel sagt selv at det kommer. Dog ble det sagt 2019 den gang mener jeg. Det kan selvsagt hende at de lanserer den i år som 2019-modell. Bilfabrikantene starter gjerne modellåret på høsten året før, så det kan passe bra med lansering av 2019-modellen i sommer med de første leveringene til høsten.
Tittel: Sv: Renault skuffet
Skrevet av: THEtorsdag 15. februar 2018, klokken 08:28
Med CCS og økning til 80kW (110hk) motor så vil defintivt Zoe 40kWt bli en mye bedre bil. Tror nok Renault enkelt kan doble salgstallene i Norge da. Tenk om de i tillegg hadde levert en "Norgesbil" med en 3,6kW ombordlader som takler IT-nett uten eksternt trafo.
Tittel: Sv: Renault skuffet
Skrevet av: hsa77torsdag 15. februar 2018, klokken 09:40
Sitat fra: THE på torsdag 15. februar 2018, klokken 08:28
Med CCS og økning til 80kW (110hk) motor så vil defintivt Zoe 40kWt bli en mye bedre bil. Tror nok Renault enkelt kan doble salgstallene i Norge da. Tenk om de i tillegg hadde levert en "Norgesbil" med en 3,6kW ombordlader som takler IT-nett uten eksternt trafo.
Med ccs, 80kw motor, integrert it-lader og samme pris vil Renault lett tredoble salget!
Tittel: Sv: Renault skuffet
Skrevet av: pudderjagarlørdag 17. februar 2018, klokken 17:30
Gløym no ikkje at den skal beholde 22 kw ombordladeren også. Er da fullt på CCS laderen så er da bare å plugge inn i type2 kontakten og rase forbi heile køen.

Denne rakkaren av ein bil kan bli ganske så uslåeleg med CCS og 22kw.

Husk og at da finst mange fleire 22kw ladere enn DC ladere. Spesielt nedover i Europa.

Men dagen Zoe 40 med R90 motoren har vel 80 kw effekt allerede?
Tittel: Sv: Renault skuffet
Skrevet av: Cowboystrekktorsdag 08. mars 2018, klokken 09:05
Hovedgrunnen til dårlig salg litter nok i manglende støtte for IT-nett, dette gjorde Zoe uaktuell for flere jeg kjenner. Ja, man kan kjøpe ladebøtte eller den ekstremt dyre zaptec-laderen, men mange ønsker bare å plugge i en vanlig ladekabel.
Tittel: Sv: Renault skuffet
Skrevet av: HCOtorsdag 08. mars 2018, klokken 11:35
Man skal tenke seg nøye om før man kjøper Zoe, dersom man ikke har mulighet for å montere den medfølgende ladestasjonen i egen garasje eller på dedikert parkeringsplass. I praksis så gjelder dette de som kun har gateparkering, eller står i felles garasjeanlegg. Schuko-lading hjemme er uansett ikke noen god ide, og opplegg for lovlig schuko-lading i garasjen blir fort like dyrt som å kjøpe en enkel ladestasjon. Schuko-lading "på farten" er det vel uansett ingen som driver med, uansett biltype, på grunn av lav ladefart.

Utfordringene man står igjen med da, er:
* Destinasjonslading (hyttelading eller lading på jobb). Dette løses med en lader fra Nofuel til 9.000 kroner (jeg kjøpte min brukt for 5.000).
* Maks 22kW ladehastighet "på farten". Dette vil være for tregt dersom man ofte bruker bilen til langtur (mer enn 20 mil om vinteren og 30 mil om sommeren).

Det er egentlig ikke verre enn det. Men jeg har forståelse for at mange føler usikkerhet, når de får høre at det skal være så vanskelig å lade Zoe. Vi har nå to Zoe'r og ingen fossilbil. Vi kommer oss problemfritt både til hytta, til familie på Gjøvik, til harryhandel på Nordby i tillegg til at vi begge kjører på jobb og fritidsaktiviteter hver dag. Vi har aldri manglet lademuligheter verken hjemme, på hytta eller underveis. Bortsett fra hastigheten, er 22kW AC helt genialt, fordi man finner ladere "overalt", også på steder der det ikke er DC-hurtigladere.
Tittel: Sv: Renault skuffet
Skrevet av: hsa77torsdag 08. mars 2018, klokken 12:17
Den store fordelen med ac22kw er jo at det sjelden er ladekø, selv om man lader litt saktere kommer man seg ofte videre fortere! Det finnes også ac22kw ladere på en del kjøpesentre og andre steder det er greit å slå ihjel en time eller to, med 41kwh batteri er det sjelden man trenger mer enn en ladepause for å komme frem. Ac22kw er jo også mye billigere enn hurtiglading.
Tittel: Sv: Renault skuffet
Skrevet av: jkirkebotorsdag 08. mars 2018, klokken 13:36
Sitat fra: hsa77 på torsdag 08. mars 2018, klokken 12:17
Den store fordelen med ac22kw er jo at det sjelden er ladekø, selv om man lader litt saktere kommer man seg ofte videre fortere! Det finnes også ac22kw ladere på en del kjøpesentre og andre steder det er greit å slå ihjel en time eller to, med 41kwh batteri er det sjelden man trenger mer enn en ladepause for å komme frem. Ac22kw er jo også mye billigere enn hurtiglading.

Det var vel litt å ta i? Du får netto ca. 18kW inn på batteriet, og med 1,- pr. minutt blir det 3,33 pr. kWh. Når jeg lader Teslaen på CHAdeMO koster det meg som regel rundt 3,80 pr. kWh. De som har en Tesla med 400V batteri og ikke 350V som min ender med å betale ca. 3,40. Ikke akkurat en himmelropende forskjell...
Tittel: Sv: Renault skuffet
Skrevet av: sylwestertorsdag 08. mars 2018, klokken 13:53
Jeg tenker at både fravær av IT-støtte og hurtiglading er årsaken, men jeg som ikke bruker hele batteriet hver dag kunne klart meg med sakteladingen de har idag + hurtiglading for langtur. Da blir den plutselig konkurransedyktig med alle elbilene og siden den er mye rimeligere enn 40kWh Leaf ville den være et godt valg for mange.

IT-støtte er mer et krav for de som virkekelig trenger å lade opp 80% av batteriet på 8 timer hver eneste dag, men de aller fleste kjører jo ikke mer enn 3 mil/dag så det hadde ikke gjort de noe om akkurat de kjøpte en dyrere bil isteden.

Nå begynner konkurrentene å få 40kWh+ så konkurransen til Renault vil bli hardere.
Tittel: Sv: Renault skuffet
Skrevet av: hsa77torsdag 08. mars 2018, klokken 16:33
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. mars 2018, klokken 13:36
Sitat fra: hsa77 på torsdag 08. mars 2018, klokken 12:17
Den store fordelen med ac22kw er jo at det sjelden er ladekø, selv om man lader litt saktere kommer man seg ofte videre fortere! Det finnes også ac22kw ladere på en del kjøpesentre og andre steder det er greit å slå ihjel en time eller to, med 41kwh batteri er det sjelden man trenger mer enn en ladepause for å komme frem. Ac22kw er jo også mye billigere enn hurtiglading.

Det var vel litt å ta i? Du får netto ca. 18kW inn på batteriet, og med 1,- pr. minutt blir det 3,33 pr. kWh. Når jeg lader Teslaen på CHAdeMO koster det meg som regel rundt 3,80 pr. kWh. De som har en Tesla med 400V batteri og ikke 350V som min ender med å betale ca. 3,40. Ikke akkurat en himmelropende forskjell...
Å sammenligne ZOE og Tesla blir vel litt meningsløst all den tid Tesla koster tre ganger så mye...

Man må heller sammenligne ZOE med biler i samme klasse, f.eks Leaf eller Golf. Hurtiglading på disse er vel i praksis maks 40kw, gjerne mye mindre når det er kaldt, da blir ac22kw billigere. Men jeg skal innrømme at å kalle det mye billigere er å ta litt hardt i!
Tittel: Sv: Renault skuffet
Skrevet av: Counterpointertorsdag 08. mars 2018, klokken 16:38
Sitat fra: hsa77 på torsdag 08. mars 2018, klokken 16:33
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. mars 2018, klokken 13:36
Sitat fra: hsa77 på torsdag 08. mars 2018, klokken 12:17
Den store fordelen med ac22kw er jo at det sjelden er ladekø, selv om man lader litt saktere kommer man seg ofte videre fortere! Det finnes også ac22kw ladere på en del kjøpesentre og andre steder det er greit å slå ihjel en time eller to, med 41kwh batteri er det sjelden man trenger mer enn en ladepause for å komme frem. Ac22kw er jo også mye billigere enn hurtiglading.

Det var vel litt å ta i? Du får netto ca. 18kW inn på batteriet, og med 1,- pr. minutt blir det 3,33 pr. kWh. Når jeg lader Teslaen på CHAdeMO koster det meg som regel rundt 3,80 pr. kWh. De som har en Tesla med 400V batteri og ikke 350V som min ender med å betale ca. 3,40. Ikke akkurat en himmelropende forskjell...
Å sammenligne ZOE og Tesla blir vel litt meningsløst all den tid Tesla koster tre ganger så mye...

Man må heller sammenligne ZOE med biler i samme klasse, f.eks Leaf eller Golf. Hurtiglading på disse er vel i praksis maks 40kw, gjerne mye mindre når det er kaldt, da blir ac22kw billigere. Men jeg skal innrømme at å kalle det mye billigere er å ta litt hardt i!
Tesla lader maks 50 kW på Chademo , det gjør Ioniq m.fl også
Her var det ladepris og ikke bilene som ble sammenlignet.
Tittel: Sv: Renault skuffet
Skrevet av: hsa77torsdag 08. mars 2018, klokken 17:04
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 08. mars 2018, klokken 16:38
Sitat fra: hsa77 på torsdag 08. mars 2018, klokken 16:33
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. mars 2018, klokken 13:36
Sitat fra: hsa77 på torsdag 08. mars 2018, klokken 12:17
Den store fordelen med ac22kw er jo at det sjelden er ladekø, selv om man lader litt saktere kommer man seg ofte videre fortere! Det finnes også ac22kw ladere på en del kjøpesentre og andre steder det er greit å slå ihjel en time eller to, med 41kwh batteri er det sjelden man trenger mer enn en ladepause for å komme frem. Ac22kw er jo også mye billigere enn hurtiglading.

Det var vel litt å ta i? Du får netto ca. 18kW inn på batteriet, og med 1,- pr. minutt blir det 3,33 pr. kWh. Når jeg lader Teslaen på CHAdeMO koster det meg som regel rundt 3,80 pr. kWh. De som har en Tesla med 400V batteri og ikke 350V som min ender med å betale ca. 3,40. Ikke akkurat en himmelropende forskjell...
Å sammenligne ZOE og Tesla blir vel litt meningsløst all den tid Tesla koster tre ganger så mye...

Man må heller sammenligne ZOE med biler i samme klasse, f.eks Leaf eller Golf. Hurtiglading på disse er vel i praksis maks 40kw, gjerne mye mindre når det er kaldt, da blir ac22kw billigere. Men jeg skal innrømme at å kalle det mye billigere er å ta litt hardt i!
Tesla lader maks 50 kW på Chademo , det gjør Ioniq m.fl også
Her var det ladepris og ikke bilene som ble sammenlignet.
Joda, men poenget er at de fleste bilene ikke lader på 50kw under hele hurtigladingen - mange lader aldri mer enn 40kw og når det er kaldt går det mye saktere. Når man snakker om ladepris må man ta med det i regnestykket. At en Tesla klarer å lade med høy fart og dermed får lavere pris er uinteressant - ZOE og Tesla er i to så forskjellige prissegmenter at en sammenligning blir meningsløs. Ioniq lader nok såpass hurtig hele tiden  at den kommer godt ut, den får ZOE tåle å bli sammenlignet med - hadde jeg jevnlig kjørt lenger enn ett batteri hadde Ioniq vært en sterk kandidat...
Tittel: Sv: Renault skuffet
Skrevet av: jkirkebotorsdag 08. mars 2018, klokken 17:09
Sitat fra: hsa77 på torsdag 08. mars 2018, klokken 16:33
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. mars 2018, klokken 13:36
Sitat fra: hsa77 på torsdag 08. mars 2018, klokken 12:17
Den store fordelen med ac22kw er jo at det sjelden er ladekø, selv om man lader litt saktere kommer man seg ofte videre fortere! Det finnes også ac22kw ladere på en del kjøpesentre og andre steder det er greit å slå ihjel en time eller to, med 41kwh batteri er det sjelden man trenger mer enn en ladepause for å komme frem. Ac22kw er jo også mye billigere enn hurtiglading.

Det var vel litt å ta i? Du får netto ca. 18kW inn på batteriet, og med 1,- pr. minutt blir det 3,33 pr. kWh. Når jeg lader Teslaen på CHAdeMO koster det meg som regel rundt 3,80 pr. kWh. De som har en Tesla med 400V batteri og ikke 350V som min ender med å betale ca. 3,40. Ikke akkurat en himmelropende forskjell...
Å sammenligne ZOE og Tesla blir vel litt meningsløst all den tid Tesla koster tre ganger så mye...

Man må heller sammenligne ZOE med biler i samme klasse, f.eks Leaf eller Golf. Hurtiglading på disse er vel i praksis maks 40kw, gjerne mye mindre når det er kaldt, da blir ac22kw billigere. Men jeg skal innrømme at å kalle det mye billigere er å ta litt hardt i!

Jeg tok Tesla fordi det er den jeg lader på CHAdeMO. Prisen har ingen betydning for ladehastigheten på CHAdeMO ;) Bruk gjerne Ioniq eller Soul som eksempler isteden, disse får ofte opp mot 45kW i snitt. Det gir samme pris som for 22kW AC minus tap. Forskjellen ligger jo i at for 22kW AC får man tapet i laderen som må trekkes fra ladestrømmen, mens på DC-hurtiglading er levert energi det man får netto inn på batteriet.

Er batteriet kaldt nok får man ikke maks hastighet på Zoe heller. Men billigere blir det i kulda ja, om man sammenligner med biler uten aktiv batterivarming. På Teslaen får jeg alltid maks hastighet på CHAdeMO, uansett om det er -28 grader ute. Kjører aldri mindre enn 45 minutter før lading, og da rekker batteriet å bli mer enn varmt nok.
Tittel: Sv: Renault skuffet
Skrevet av: hsa77torsdag 08. mars 2018, klokken 19:22
Sitat fra: jkirkebo

Er batteriet kaldt nok får man ikke maks hastighet på Zoe heller.
Stemmer det, men da lader man bare på Grønn Kontakt og betaler kun for den effekten man faktisk trekker.

Uansett skal jeg innrømme at pris på lading er et tynt argument for å velge ZOE. Nesten garantert å unngå ladekø er et mye bedre argument!