Elbilforum.no
Bilmerker => OPEL (PSA) => Ampera-e/Chevrolet Bolt => Emne startet av: Bybil entusiast på mandag 22. januar 2018, klokken 12:26
Da trenger du en overgang fra CCS como 2 til CCS combo 1 som er i bilen.
Den er neppe på lager i Norge, men den er laget for andre markeder.
https://www.alibaba.com/product-detail/combo-2-to-combo-1-Adapter_60754184047.html?spm=a2700.7724857.main07.180.3c012be0k1Dp45
Så ikke fortvil dere som har US hurtiglader. Det er laget en overgang. Dette gjelder antagelig for mange biltyper.
Herlig pris.
20.000,- norske kroner for en overgang.
Pengene de sparte på den videoen er nok overført til kvalitetssikringsarbeide.
Så vidt jeg vet tillater ikke CCS-standarden bruk av adaptere/overganger.
Vil ikke anbefale noen å bruke en slik, i verste fall blir man erstatningspliktig for ladestasjonen som brant opp (+bilen sin, men det er en annen historie)
Da bør en kjøpe en uten hurtig lading da.
For det blir vell en stund til noen klarer å knekke koden,
Er utfordringene rundt det med lading og hurtiglading nå løst?
Ja, jeg har sett en bolt lade med type 2. Den hadde også ccs-plugg, så jeg går ut fra at alt fungerte.
Dette er enkelt - kjøp en Bolt som noen med kunnskap har importert og bygget om
Her får du den til 950$
https://www.evseadapters.com/products/dc-fast-charge-ccs-combo-europe-us-adapter
evnt 1260 Eur
https://www.elintacharge.com/en/accessories/ccs-type-1-to-ccs-type-2-fast-charge-adaptor
Sitat fra: magenuss på tirsdag 22. mai 2018, klokken 10:24
Her får du den til 950$
https://www.evseadapters.com/products/dc-fast-charge-ccs-combo-europe-us-adapter
evnt 1260 Eur
https://www.elintacharge.com/en/accessories/ccs-type-1-to-ccs-type-2-fast-charge-adaptor
Hvordan er det med lovligheten av å bruke en slik adapter, med tilhørende konsekvenser?
CCS standarden tillater ikke adaptere i det hele tatt og dette er grunnen til at Tesla har Chademo adapter.
Har ikke de fleste Boltene som ligger på Finn slikt adabter til 15000 da?.
Bergheim Auto er en av aktørene som selger Chevrolet Bolt i Norge.
I følge denne artikkelen som lå på Dagbladet Pluss i dag, så leverer de bilene ferdig ombygget til Europeisk CCS standard. (Håper jeg ikke bryter altfor mange lover ved å legge ved artikkelen som egentlig ligger bak en betalingsmur...)
mvh
Hugo
Hmmm. Fungerer denne linken, da kanskje?
https://www.dropbox.com/s/ea0nm9atwvqbf0x/elbilimport_DBPluss_22mai18.pdf?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/ea0nm9atwvqbf0x/elbilimport_DBPluss_22mai18.pdf?dl=0)
mvh
Hugo
Sjekk tråden om import av Bolt, + finn.no så ligger det haugevis av biler som har skiftet plugg til CCS type 2 (norsk/europeisk). Tror delen de bestiller er:
https://www.gmpartsgiant.com/parts/gm-receptacle-asm-drv-mot-bat-charger-24287238.html
Ok, men skal det koste så mye å få konvertert denne kontakten da?
Er det noen som har fått det gjort det under 15000?
Er det noen som selv har byttet ladekabel i sin Bolt EV for å bygge om fra CCS1 til CCS2? Jeg ser det snakkes om at "det bare er å bytte kabel" (dvs ladeport med tilhørende ledning og kontakt i andre enden inne i bilen) men vil gjerne ha det verifisert av noen som faktisk har gjort det. Ringer man f.eks elbilmek sier de at man må programmere om bilen som virker noe søkt i mitt hode. Delen er billig men kostnadene med å gå til f.eks elbilmek er høy. Greit med profitt men da burde det være mer enn å bytte en rimelig del.