Elbilforum.no

Bilmerker => Hyundai => Hyundai KONA => Emne startet av: Cral på tirsdag 02. januar 2018, klokken 11:50

Tittel: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Craltirsdag 02. januar 2018, klokken 11:50
Jeg *antar* disse blir ganske like teknisk.

Så, pris er jo spennende, men Konaen ser ikke så mye billigere enn Niro, om ser man på andre modeller fra Kia og Hyundai, så er prisene for Plugin vesentlig høyere enn for tilsvarende elbil og bensinbil.
Kia Soul var f.eks 200k mot 260k i 2014 (elbil\bensin)
Hyundai Ioniq er 240k mot 290k nå. (elbil\plugin)

Kona starter på 250, og Niro (plugin) på 290.

en større batteripakke vil muligens spise opp en del av differansen, men en Niro Plugin starter på 290.... En Leaf 40kwt starter på 250, så den lille pakken til Niro og Kona kan ikke starte mye over det, heller under? Så er spørsmålet hvor mye dyrere den store pakken blir.

Men, tilbake til tittelemnet.

Kona eller Niro?

Hvorfor velge Kona? Er det noen som har tenkt gjennom dette, og kommet frem til et smart valg?

Jeg står i kø på begge, med plass under 200 på Niro og under 400 for Kona

Kona kommer vel først. (Det er så mange ordspill på det bil navnet :D) Og den har et mer spenstig design. For spenstig?

Niro blir større, med ca 15 cm.

Hvem får tilhengerfeste? (eller får jeg ikke lov å spørre om det?)
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Zuexitirsdag 02. januar 2018, klokken 12:01
Sitat fra: Cral på tirsdag 02. januar 2018, klokken 11:50
Jeg *antar* disse blir ganske like teknisk.

Så, pris er jo spennende, men Konaen ser ikke så mye billigere enn Niro, om ser man på andre modeller fra Kia og Hyundai, så er prisene for Plugin vesentlig høyere enn for tilsvarende elbil og bensinbil.
Kia Soul var f.eks 200k mot 260k i 2014 (elbil\bensin)
Hyundai Ioniq er 240k mot 290k nå. (elbil\plugin)

Kona starter på 250, og Niro (plugin) på 290.

en større batteripakke vil muligens spise opp en del av differansen, men en Niro Plugin starter på 290.... En Leaf 40kwt starter på 250, så den lille pakken til Niro og Kona kan ikke starte mye over det, heller under? Så er spørsmålet hvor mye dyrere den store pakken blir.

Men, tilbake til tittelemnet.

Kona eller Niro?

Hvorfor velge Kona? Er det noen som har tenkt gjennom dette, og kommet frem til et smart valg?

Jeg står i kø på begge, med plass under 200 på Niro og under 400 for Kona

Kona kommer vel først. (Det er så mange ordspill på det bil navnet :D) Og den har et mer spenstig design. For spenstig?

Niro blir større, med ca 15 cm.

Hvem får tilhengerfeste? (eller får jeg ikke lov å spørre om det?)
Er jo sluppet veldig lite teknisk info om elbil varianten av disse to bilene, så strengt tatt blir det meste spekulasjoner om hva slags muligheter disse bilene har av utstyr.

Kona er en mindre bil størrelsesmessig, men den får du trolig til sommeren allerede fremfor Niro, som du kanskje må vente ca 9-12 mnd på.
Så gjenstår det å se hvilke batteripakker bilene leveres med (og hva du selv har bruk for).
Garantier er vel bedre på Kia enn Hyundai, mener jeg har fått med meg i forbifarten her inne.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: geeartirsdag 02. januar 2018, klokken 12:47
Sitat fra: Zuexi på tirsdag 02. januar 2018, klokken 12:01
Så gjenstår det å se hvilke batteripakker bilene leveres med (og hva du selv har bruk for).
Fra infomail vedr. reservasjon av Kia Niro EV:

"Tusen takk for at du har vist interesse for Niro Electric. Vi har nå en reservasjonsløsning klar som kan sikre deg en tidlig plass i køen for å være blant de første til å få bil når den lanseres i desember 2018 (tidspunkt for lansering kan bli endret). Niro Electric er en tøff elbil med masse utsyr som vil bli lansert med to batteristørrelser; 40kwh og 64kwh. Vi har ikke fått bekreftet endelig rekkevidde, men forventer at den blir ca. 300 km og 500 km."
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Zuexitirsdag 02. januar 2018, klokken 12:56
Var kanskje litt upresis i formuleringen.

Hvilke størrelse det er på batteripakkene vet vi, men ikke hvilke av de som leveres når.
Snakket med forhandler for en tid tilbake som mente begge batteristørrelser ville være tilgjengelig for Kona ved bestilling og levering fra sommeren 2018 (for de som har tidlig kønummer). Ser andre har inne som har skrevet den siste tiden at det forventes at stort batteri først leveres ved Desember pga. forsinkelser fra batteriprodusenten LG.

Er vel de som skal levere samme batterier nye Leaf+, Ampera-e/Bolt, Kona, Niro + helt sikkert noen flere.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Rolf Gjerdsjøtirsdag 02. januar 2018, klokken 12:57
Leste på FB at Niro EV er bekreftet med hengerfeste, men verken bekreftelse eller avkreftelse har så langt kommet for Kona. Men med den begrensede informasjonen hittil fremstår rent objektivt Niro som et klart bedre kjøp, med mindre du først og fremst trenger en parkeringsmaskin. Men ingen av dem er på markedet ennå, så det kan jo selvsagt endre seg.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Craltirsdag 02. januar 2018, klokken 13:11
Sitat fra: Zuexi på tirsdag 02. januar 2018, klokken 12:01Er jo sluppet veldig lite teknisk info om elbil varianten av disse to bilene, så strengt tatt blir det meste spekulasjoner om hva slags muligheter disse bilene har av utstyr.

Kona er en mindre bil størrelsesmessig, men den får du trolig til sommeren allerede fremfor Niro, som du kanskje må vente ca 9-12 mnd på.
Så gjenstår det å se hvilke batteripakker bilene leveres med (og hva du selv har bruk for).
Garantier er vel bedre på Kia enn Hyundai, mener jeg har fått med meg i forbifarten her inne.

Så da utvider fordelene med at den kommer 6 mnd før.
Kia Niro er sagt til Desember '18

Når det gjelder batteripakkene, har ryktebørsen så langt konkludert med at det nok blir samme i Hyundai og Kia. Koster penger å utvikle, og kan man bruke det på to modeller i samme konsern, så gjør man gjerne det.

Og jeg blir overrasket om noen av dem kommer med mindre teknikk enn bensin\plug-in hybrid utgavene, så jeg mener det gir en pekepinn på hva som kommer, og både Kona bensin og Niro plug-in hybridhar en del av det man forventer. Jeg forventer vel også at utstyret til Ioniq og Soul blir videreført.

Men ja, mye er gjetting. Men det står mange tusen på venteliste på Kona, og siste tallet i ventelistetråden på Niro er under 300, så har du plass 12123 på Kona, kan det være at det blir kortere ventetid på en Niro... Og du får da en større bil, (med et mer anonymt - kjedelig? design) til samme tid.

Kjørelengde er viktig for garanti det også ...

Hyundai har vel 5år ubegrenset (og 8år/200k på batteri) mens Kia har 7 år 150k (og 7år / 150k)
Jeg kjører 50k i året (med e-golf), og da lønner det seg faktisk med Hyundai sin garanti...
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Craltirsdag 02. januar 2018, klokken 15:22
Igjen - når man ser på hva som finnes i de utgavene som er til salgs av disse to bilene

SCC (Smart Cruise Control) finnes på Niro Hybrid, men ikke på Kona Bensin. (Men Ioniq har den, så ... )
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: ProsjektXtirsdag 02. januar 2018, klokken 15:51
Niro skal være bygd på samme plattform som Ioniq, og skal visst ha mye til felles med den, mens Kona er bygd annerledes. Kona sin batteripakke skal ligge i gulvet, mens på Niro skal det være som Ioniq, under baksete + over bakaksel. Så batteripakkene kan ikke være helt like. Bagasjeromsgulvet i Niro vil vel være som Ioniq, mens Kona vil få et ganske dypt rom, og også mulig å senke ned gulvet, som på bensinversjonen.

Men uansett, har også landet på Niro over Kona, hvis ikke M3 begynner å blande seg inn her også.

Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: DCooltirsdag 02. januar 2018, klokken 19:42
Største ulempen til Niro er bagasjerommet. I verste fall snakker vi om 324 liter som phev'en til Niro. Dvs mindre enn zoe, vesentlig mindre enn ampera og trolig mindre enn kona  (som i beste fall får 361l). Jeg satser på å gjøre noen fysiske målinger snart hvor jeg sammenligner kona bensin, Niro phev og Niro hev når det gjelder baksete og bagasjeromsforskjeller, så får jeg en indikasjon på mulighetsrommet til de to...
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Knut Røetirsdag 02. januar 2018, klokken 20:07
Målte liter er uansett bare opp til vinduslinja, og Niro bør ha mer å gå på dersom man laster over det. Må kanskje ha gitter da, men uansett er jo ikke rommet så lite, men gulvet og lasteterskelen er noe høy.


Fant et bilde: Syns bagasjerommet ser veldig Golf ut. Kanskje Kona ikke får særlig mindre bagasjerom likevel? Kona ser ut til å ha plass under platen, mens Niro mest sannsynlig ikke har det.


(http://cdn2.autoexpress.co.uk/sites/autoexpressuk/files/styles/gallery_adv/public/2017/09/8947-all-newkianirophev.jpg?itok=lpv7v5s6)




Kona:


(https://res.cloudinary.com/carsguide/image/upload/f_auto,fl_lossy,q_auto,t_cg_hero_large/v1/editorial/2017-Hyundai-Kona-Highlander-SUV-green-press-image-1200x800-%2823%29.jpg)
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: navyelsentirsdag 02. januar 2018, klokken 21:21
Jeg gledet meg tidligere til Kona, men etter å ha sett bensinutgaven var den uaktuell. Altfor liten bakseteplass, umulig for en voksen å sitte komfortabelt. Niro var i en annen klasse mtp. baksetene.

Spionbildene av Niro og Kona på tur sammen viser også Niro med takrails, noe Kona mangler. Med mulighet for takboks (og kanskje også henger?) er den mye mer allsidig enn Kona.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: svingentirsdag 02. januar 2018, klokken 22:41
Hva er grunnen til att niro ikke kan ha like stor plass som bensinutgava? Er det ikke plass til batteri andre steder? Litt rart og lage en ny "modell" og bruke så mye av bagasjeromet..... blir jo nesten som ford sin løsning. Uansett thule sin "boks" på kroken og takstativ bør jo holde får de fleste :)
Siden niro har mulighet (skrue hul) til hengerfeste bør ikke sykkelstativ/boks være noe problem. Noe som snakker veldig postivt får niro.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Knut Røeonsdag 03. januar 2018, klokken 00:22
Niro bygger på Ioniq. Studer oppbygnignen på Ioniq så skjønner du dette. Både Ioniq og Niro er bygget som tre-i-en løsninger: EV, HEV, PHEV. Dermed må oppbygningen nødvendigvis være omtrent slik, med batterier under baksete for HEV og PHEV, og under baksete og bagasjerom på EV.
Dette viser bakenden på Ioniq:


(https://images.hgmsites.net/med/2017-hyundai-ioniq-electric-european-spec-2016-geneva-motor-show_100548214_m.jpg)
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: geearonsdag 03. januar 2018, klokken 09:19
Er det bekreftet noe sted at den bygger på Ioniq?

Ioniq er en grei "pakke", men jeg syns batteriplasseringen er skikkelig jalla, og gjør vondt i racinggenene mine.  8)
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)onsdag 03. januar 2018, klokken 10:34
Sitat fra: gr på onsdag 03. januar 2018, klokken 09:19
Er det bekreftet noe sted at den bygger på Ioniq?

Ioniq er en grei "pakke", men jeg syns batteriplasseringen er skikkelig jalla, og gjør vondt i racinggenene mine.  8)
Diverse linker som underbygger at Niro er bygget på samme plattform som Ioniq:
https://www.caranddriver.com/reviews/2017-kia-niro-hybrid-first-drive-review
http://www.worldautoevolution.com/2016-kia-niro-review-first-drive/
https://www.autoblog.com/2016/02/11/kia-niro-hyundai-ioniq-electric-vehicle/

Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Gnilreonsdag 03. januar 2018, klokken 11:01
Det er godt mulig at Niro bygger på Ioniq, men jeg skjønner ikke at batteripakken på 64 kWh kan få plass helt bak i Niro og heller ikke i Kona. Jeg tror denne batteripakken på 64kWh og motoren er eksakt det samme som står i Opel Ampera-e, i begge tilfeller er batteri og drivlinje fra LG. Opel bruker nettoytelse og sier det er 60 kWh, mens 64 kWh er bruttoytelsen. I Opel er batteripakken utformet slik at den ligger under baksetet og under gulvet i bilen slik som vist på bildet her:http://www.tv2.no/a/8791084/

Niro og Kona vil få dårlige kjøreegenskaper dersom batteriet på 430 kg blir plassert i bagasjerommet på bilen, så jeg håper inderlig at det blir samme løsning som i GM/Chevy/Opel med mye av batterivekten i gulvet.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Counterpointeronsdag 03. januar 2018, klokken 11:07
Absolutt enig med Gnilre
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: ProsjektXonsdag 03. januar 2018, klokken 13:10
Tviler på at Hyundai / Kia vil bruke samme batteri som Bolt/Ampera-E. Det er vel ganske sikkert at de vil bruke neste generasjon batterier som LG NCM 811, som vil ha rundt 30% større energitetthet, og omtrent tilsvarende lavere vekt? Og billigere..

Litt mer f.eks her:
http://pushevs.com/2017/11/11/lg-chem-prepares-produce-ncm-811-battery-cells/
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: EspenM3onsdag 03. januar 2018, klokken 13:17
Niro er bygget på samme plattform som Ioniq, det er korrekt. Av den grunn undrer jeg på om Niro faktisk vil komme med mulighet for hengerfeste, da batteriplasseringen gjør vektfordelingen en smule ugunstig. Det er nemlig det som gjør at hengerfeste ikke er tilgjengelig på Ioniq.
Kona benytter en ny og annen plattform, og her vil batteripakken ligge i dørken og under baksetene. Om det derimot gjør at den kommer med mulighet for hengerfeste er vel fortsatt uvisst.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Thorbjørn Hellehavenonsdag 03. januar 2018, klokken 21:24
Jeg har litt høyt nummer på Kona, så kan bli lang leveringstid.
Har mye lavere nummer på Niro, så jeg kan kanskje få den tidligere.

Tilhengerfeste (som enkelte ikke vil høre snakk om), er avgjørende for om jeg i det hele tatt skal ha noen av de. Kan fortette å kjøre 1.gen. eGolf (desverre uten hengerfeste), til noe kan ha det til fornuftig pris.

Hvis Kona kan ha "det unevnelige", kommer jeg neppe til å vente på spesifikasjoner for Niro, hvis fristen for å bruke kønummer til Kona går ut.
Egentlig vanskelig å velge før spesifikasjonene og pris er lansert.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: daktaritorsdag 04. januar 2018, klokken 12:30
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 03. januar 2018, klokken 11:07
Absolutt enig med Gnilre
PushEV har skrevet klart om at enkeltcellene fra LG finne med forskjellig kapasitet. Hvis de velger høyeste kapasitet på cellene vil pakkens utforming bli lik men kapasiteten høyere.
Blir som for Leaf 24 vs 30, Zoe,  i3 og Golf. Golf kunne hatt 50 kWh, men de oppgraderte bare ett kapasitetsnivå opp på cellene, ikke 2.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Olemanntorsdag 11. januar 2018, klokken 11:53

Hva med størrelse på bagasjerom og plass i baksete?   

Har nå en Ampera_e og superfornøyd med plassen til langbeinte passasjerer bak som er i en klasse for seg, men derimot er bagasjeplassen litt kort - ideelt hadde vært å hatt flyttbar bakseterygg.

Teknisk spec ser så lik ut Ampera'n at det virker som de shopper hele drivlinja hos LG og bare bygger "skallet" rundt dette. Men, det er jo intet problem.

Niro blir vel endel lengre enn Kona, noen som vet hvordan dette tas ut?  Bagasje eller baksete eller foran?

Og er sjansene for hengerfeste like for disse 2?
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: ProsjektXtorsdag 11. januar 2018, klokken 11:57
Akselavstanden er 10cm lenger på Niro, og det merkes på bakseteplass. Ellers er det vel ca 20cm dypere bagasjerom hvis jeg husker riktig. Sammen med finere interiør, ihvertfall på bensinversjonene så dropper jeg Kona ihvertfall
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Jakaltorsdag 11. januar 2018, klokken 16:25
Kanskje lurt å vente litt med vurdering av Kona El til bilen foreligger. Iflg info fra forhandler forventes det betydelige endringer i interiøret, med mere moderne instrument-oppsett og opplevd kvalitet (dog antagelig en god del hardplast) samt en ny midtkonsoll. Også hekken, som i hvert fall jeg synes er lite vellykket, blir endret. ACC er bankers, tvilsomt med hengerfeste.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: tuonotorsdag 11. januar 2018, klokken 19:56
Jeg synes veldig mange bare skal trekke seg nå, og heller hoppe over på Niro!  ;)
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Craltorsdag 11. januar 2018, klokken 22:05
Jeg synes Niroen virker som en fornuftigere bil, men om jeg har regnet rett, så kan jeg få Konaen 6 mnd før Niroen... Og ingen av disse er biler som kommer til å falle mye i pris de første månedene. Kanskje ta ut Kona mens jeg venter på Niro?
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Jakalfredag 12. januar 2018, klokken 10:31
Cral, kjøper du en el-bil med lang rekkevidde (Kona med største batteri) vil det uansett være en god investering hvis du tenker videresalg i overskuelig fremtid. Jeg er mer usikker på el-biler med middels rekkevidde. Som eksempel: Etter hva jeg forstår kan en brukt Ioniq i dag selges for mer enn nybil-pris (pga ventekø). I 2019 forventes det et større batteri også på Ioniq, hvor populær blir da Ioniq med dagens batteri?
Når det gjelder Kona forventes det et ubetydelig salg av minste batteri-versjon (10 %...), og jeg undrer meg på hvor populær Golf El (overpriset ?) blir hvis det ikke kommer en betydelig oppgradering også her.

Dilemmaet er også til stede ved valg av utstyrspakker. Forventer markedet eks head up-display og skinnseter på fremtidens el-biler? Forhandler vil nok fortelle at det lønner seg å velge maks utstyr...

Forøvrig, hvis jeg forstår det riktig, fjernes omregistreringsavgiften for el-biler i 2018. 
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Cralfredag 12. januar 2018, klokken 10:57
Sitat fra: Jakal på fredag 12. januar 2018, klokken 10:31
Cral, kjøper du en el-bil med lang rekkevidde (Kona med største batteri) vil det uansett være en god investering hvis du tenker videresalg i overskuelig fremtid.

Forøvrig, hvis jeg forstår det riktig, fjernes omregistreringsavgiften for el-biler i 2018. 

Det var det jeg tenkte også, så jeg regner med at jeg bestiller en Kona, uansett hvilken jeg ender opp med å eie.

Omregistreringsavgiften er fjernet - men i en overgangsperiode må du betale, så får du den tilbake. Datasystemet taklet visst ikke det...
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: bnofredag 12. januar 2018, klokken 11:39
Men inngående takler den vistnok  :P
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Counterpointerfredag 12. januar 2018, klokken 17:13
Sitat fra: daktari på torsdag 04. januar 2018, klokken 12:30
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 03. januar 2018, klokken 11:07
Absolutt enig med Gnilre
PushEV har skrevet klart om at enkeltcellene fra LG finne med forskjellig kapasitet. Hvis de velger høyeste kapasitet på cellene vil pakkens utforming bli lik men kapasiteten høyere.
Blir som for Leaf 24 vs 30, Zoe,  i3 og Golf. Golf kunne hatt 50 kWh, men de oppgraderte bare ett kapasitetsnivå opp på cellene, ikke 2.
Har hørt dette. Og det er jo teknisk mulig. Men tipper at det er et økonomispørsmål. Enn så lenge så tror jeg det er snakk om samme celler. Produsentene er sene til å oppdatere teknologi, spesielt når det koster penger.

Hvis du har en kilde innenfor LG evt bilfabrikant så ville det vært overbevisende. Vet at de kan men ikke at de har gjort dette.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: ethoringfredag 12. januar 2018, klokken 18:39
Er det kjent om ene eller andre modellen blir tilgjengelig med firehjulstrekk?
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Amatørenfredag 12. januar 2018, klokken 19:11
Sente spørsmål om Hyundai Kona og fikk nei om 4WD og usikkert om hengerfeste.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Rolf Gjerdsjølørdag 13. januar 2018, klokken 02:46
Angående hengerfeste så har det ikke blitt bekreftet (eller avkreftet) på Kona, men er bekreftet på Niro av BOS. Men i og med at det kommer på Niro, ville det vært interessant å vite om det da også kommer på Ioniq, som Niro deler plattform med.

I Kona sitt tilfelle er antakelig ikke konstruksjonen i seg selv et hinder, men det er usikkert hva Hyundai gjør rent strategisk.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Thorbjørn Hellehavenlørdag 13. januar 2018, klokken 07:02
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på lørdag 13. januar 2018, klokken 02:46
men er bekreftet på Niro av BOS.
Jeg har ikke sett noe, hverken offisielt eller uoffisielt. Så lenge det ikke er avkreftet, men besvart med et mulig håp, er det verdt å sett 7777,- på "en konto med 0% rente", mens vi venter på offisiell lansering. Jeg håper begge lanseres så parallelt at jeg får mulighet å vurdere de mot hverandre med hensyn på pris og utstyr (hengerfeste er obligatorisk og trumfer mye, men ikke ACC)
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: arthurlørdag 13. januar 2018, klokken 09:48
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på lørdag 13. januar 2018, klokken 02:46
Angående hengerfeste så har det ikke blitt bekreftet (eller avkreftet) på Kona, men er bekreftet på Niro av BOS. Men i og med at det kommer på Niro, ville det vært interessant å vite om det da også kommer på Ioniq, som Niro deler plattform med.

I Kona sitt tilfelle er antakelig ikke konstruksjonen i seg selv et hinder, men det er usikkert hva Hyundai gjør rent strategisk.

En forhandler har fortalt meg at siden Niro er bygget på Ionic så vil det ikke bli mulig med hengerfeste siden plasseringen av batteriet (helt bak) var/er problemet. En annen forhandler fortalte meg i går at han tvilte på om det ville komme mulighet for hengerfeste på Niro siden hengerfeste er forbudt i Korea.
Siden usikkerheten er så stor så valgte jeg allikevel å betale in 7777,- for å få en kølapp på Niro.
Forventet levering av første bil ble hevdet å være i januar og deretter 200 biler i måneden hvilket for min del vil bety april.
For Kona snakkes det om gode muligheter for hengerfeste siden batteriene er plassert riktig i forhold til vekt. Med mitt nummer totusensyvhundre og noe så er høsten beste anslaget for levering.

Alt nevnt ovenfor står helt og holdent for forhandlernes uttalelser, men blir spennende å se fremover!

Og kanskje kjøper jeg den ene, kanskje den andre, kanskje ingen eller kanskje begge to? Time will tell!
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Rolf Gjerdsjøsøndag 14. januar 2018, klokken 03:31
Hengerfeste på Niro er bekreftet her (husk at Niro allerede i dag leveres med hengerfeste for inntil 1300 kg vekt på hybridene, i motsetning til Ioniq: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36755.0

Selv har jeg lavt reservasjonsnr på Kona, men har ikke tatt meg bryet med å se på den ennå. Men får den hengerfeste er den et klart alternativ som plan B når neste bil må bestilles/kjøpes.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: EspenM3søndag 14. januar 2018, klokken 14:33
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på søndag 14. januar 2018, klokken 03:31
Hengerfeste på Niro er bekreftet her (husk at Niro allerede i dag leveres med hengerfeste for inntil 1300 kg vekt på hybridene, i motsetning til Ioniq: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36755.0

Selv har jeg lavt reservasjonsnr på Kona, men har ikke tatt meg bryet med å se på den ennå. Men får den hengerfeste er den et klart alternativ som plan B når neste bil må bestilles/kjøpes.

Både Ioniq hybrid og plug-in leveres med mulighet for montering av hengerfeste.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Thorbjørn Hellehavensøndag 14. januar 2018, klokken 20:11
VW Golf (ICE) og Golf GTE (PHEV), Kia Soul (ICE), For Focus (ICE) kan ha tilhenger. VW e-Golf (BEV), Kia Soul EV, og Ford Focus Electric kan ikke ha tilhenger.
Selv om det ICE og/eller PHEV er det ikke noen garanti for at produsenten bruker resurser på typegodkjenning av EV.

Hva norske forhandlere måtte gjette/håpe/tro tar jeg med en stor klype salt, men så lenge det ikke er noe offisielt som avkrefter, så beholder jeg en liten optimisme (og plassen i køen).

Det er ikke noe som tyder på at Tesla Model 3 kan få tilhengerfeste med det første, til tross for at Elon Musk twitret et løfte om det. Jeg tror produsentene er redde for: ekstra kostnad med typegodkjenning; at folk ikke skal forstå redusert rekkevidde med tilhenger; økt belastning med slitasje og skader innenfor garantien; for stor etterspørsel i forhold til produksjonskapasiteten.

Tesla har åpnet litt med Model X (som koster i overkant for mange), noen produsenter har åpnet litt med "sykkelkule" (=tilhengerfeste mindre enn 500 kg). Så fort en produsent kommer med tilhengerfeste 750-1000kg eller mer, på en bil til ca 300.000, så tror jeg at de andre må komme etter relativt fort.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Cralsøndag 14. januar 2018, klokken 23:07
 :+1: Det han over sa.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Rolf Gjerdsjømandag 15. januar 2018, klokken 03:02
Sitat fra: EspenM3 på søndag 14. januar 2018, klokken 14:33
Både Ioniq hybrid og plug-in leveres med mulighet for montering av hengerfeste.

Skulle du ha sett, den har gått meg hus forbi. Men ser den har bare 750 kg der Niro har 1300 - kan det være noe i konstruksjonen der som gjør at Niro EV er aktuell med mens Ioniq ikke får?
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Rolf Gjerdsjømandag 15. januar 2018, klokken 03:14
Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på søndag 14. januar 2018, klokken 20:11
Hva norske forhandlere måtte gjette/håpe/tro tar jeg med en stor klype salt, men så lenge det ikke er noe offisielt som avkrefter, så beholder jeg en liten optimisme (og plassen i køen).

Nå er det ikke «norsk forhandler som gjetter/håper/tror» som bekrefter i den linken jeg sendte deg, men importøren. Jeg håper (og tror) at BOS som er organisasjon er proffe nok til å ha dette avklart med Kia før de forteller om det.

Ellers fremstår mangelen på hf som en ren sabotasjeaksjon fra mange av produsentene som helst vil at EV ikke skal overta for ICE på veldig lenge. Håper bare Kia (og gjerne Hyundai) har baller nok til å sette en standard her nå, sånn at de andre føler seg tvunget til å komme etter.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Thorbjørn Hellehavenmandag 15. januar 2018, klokken 07:04
Jeg husker ikke nøyaktig hva bildet i den tråden var, men var det noe med en intensjonskontrakt om kjøp, hvor tilhenger feste var spesifisert som ekstrautstyr? (alt av bilder forsvant vist med en oppdatering). Prisen kan være satt med utgangspunkt i PHEV, og under forrursetning at det også blir tilgjengelig på EV. Jeg har sett omtaler av rare stunt fra BOS her inne, men vi kan jo håpe at det er begrunnet i noe mer enn løse antagelser ut fra det de vet om PHEV.

Uavhengig av hvilket nivå i det norske forhandlernettverket det kommer fra, så har jeg ikke sett noe som er ofisielt. Man bør kunne sette mer lit til importør enn en tilfeldig selger på provisjon, men de drives uansett av profitt, og optimistiske løfter kan lett beklages senere. Så lenge det ikke er lansert offisielle spesifikasjoner, så forholder jeg meg avventende. Så lenge ting ikke er avkreftet, men besvares med optimisme, er jeg tilbøyelig til å være optimist.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: tuonomandag 15. januar 2018, klokken 09:19
Veldig bra resonnert! Selv om forhandlere/bilselgere er dedikerte over for hva de holder på med, så er hovedinntrykket at de som er interessert i å kjøpe én spesifikk modell bedre informert enn selgere/forhandlere.

Kanskje ikke så rart siden noen av oss finkjemmer allverdens obskure nettsider for info om én spesifikk modell, imens de fleste forhandlere (og selgere) forholder seg til en haug med modeller og merker. Nerdenivået på én spesifikk modell (som enda ikke er i salg) begrenser seg nok selv.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: MrStormmandag 15. januar 2018, klokken 11:22
Nå har vi ordnet slik at vi skal prøvekjøre både Kona og Niro et par dager nå til helgen. Vi skal ha begge bilene samtidig, og laste litt bagasje og slikt.
Vi har tidligere prøvekjørt begge, men bare en liten halvtime. Når får vi tid til både langtur og mer omfattende testing.
For oss er det disse to bilene det står mellom. Niro leder foreløpig, på grunn av innvendig plass.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: PionerThinkmandag 15. januar 2018, klokken 11:54
Hadde vært supert med tilbakemelding om størrelsen på bagasjerom på begge da dette også var tema for Niro i denne tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37554.15
Er jo ikke lett dette med volum hvis noen produsenter regner med hulrom under luke mens andre ikke gjør det ???
Bilder sier også mer enn tusen ord ;)
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: MrStormmandag 15. januar 2018, klokken 12:24
Skal se hva jeg får til.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Cralmandag 15. januar 2018, klokken 14:27
Sitat fra: PionerThink på mandag 15. januar 2018, klokken 11:54
Hadde vært supert med tilbakemelding om størrelsen på bagasjerom på begge da dette også var tema for Niro i denne tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37554.15
Er jo ikke lett dette med volum hvis noen produsenter regner med hulrom under luke mens andre ikke gjør det ???
Bilder sier også mer enn tusen ord ;)


Men også umulig å svare på da PHEV har batteriene over bakaksel, mens conseptvideoen viser den under gulvet.
Et annet bildet jeg så viste også at 12V batteriet var flyttet vekk fra bagasjerommet, men så ikke noe svar på hvor bildet var hentet fra.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: PionerThinkmandag 15. januar 2018, klokken 15:13
Er enig i at det kanskje blir litt feil å sammenligne ladbar Niro med batteriene under baggasjerommet, mot Niro EV :o
Det mest "riktige" er vel derfor å vurdere den vanlige hybriden som ikke har noe under gulvet i baggasjerommet?
Legger ved bildene jeg fant etter et raskt søk, og det ene er nok litt grunnere enn det andre kan det se ut som, men ikke den helt store forskjellen ved første øyekast? Hvis de har regnet med hulrom under gulvet på volumet for Niro Hybrid, så blir jo forskjellen enda mindre til Niro PHEV slik jeg kan se?
Etter min mening er det derfor en uting å ta med hulrommene under da de ikke er direkte brukbare til kofferter og bagger som man vanligvis pakker ???
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Rolf Gjerdsjøtirsdag 16. januar 2018, klokken 04:27
Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på mandag 15. januar 2018, klokken 07:04
Jeg husker ikke nøyaktig hva bildet i den tråden var, men var det noe med en intensjonskontrakt om kjøp, hvor tilhenger feste var spesifisert som ekstrautstyr? (alt av bilder forsvant vist med en oppdatering). Prisen kan være satt med utgangspunkt i PHEV, og under forrursetning at det også blir tilgjengelig på EV. Jeg har sett omtaler av rare stunt fra BOS her inne, men vi kan jo håpe at det er begrunnet i noe mer enn løse antagelser ut fra det de vet om PHEV.

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36755.0

Det e bilde fra Facebook-siden til Kia der importøren besvarer bekreftende på at det kommer. Man vet aldri helt sikkert før den er her, men det bør være en rimelig stor grad av sikkerhet for at det kommer. Men i mitt tilfelle, kommer Kona med det står den vel så høyt på listen som Niro. Baksetet brukes av små barn i vårt tilfelle, og hyttetur etc tar uansett Teslaen seg av.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Ovetorsdag 08. februar 2018, klokken 14:23
I dag har jeg vært å sett på Nye Leaf samt Kona og Niro for å få en ide om hva det kan bli. Klarte ikke å finne noen god sittestilling i Leafen. Ikke justerbart ratt i lengderetningen samt alt for myke seter. Skinnseter er kanskje bedre på Leafen, så jeg får prøve disse når de kommer i butikken. Konaen er mye mindre i virkeligheten enn på bilder, men jeg satt mye bedre i den enn i Leafen. Konaen var den jeg likte best av disse 3. Skal bli spennende å se hva prisene havner på . Niroen får vistnok prisliste i mai.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: lirekassatorsdag 08. februar 2018, klokken 14:47
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på tirsdag 16. januar 2018, klokken 04:27
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36755.0

Det e bilde fra Facebook-siden til Kia der importøren besvarer bekreftende på at det kommer. Man vet aldri helt sikkert før den er her, men det bør være en rimelig stor grad av sikkerhet for at det kommer. Men i mitt tilfelle, kommer Kona med det står den vel så høyt på listen som Niro. Baksetet brukes av små barn i vårt tilfelle, og hyttetur etc tar uansett Teslaen seg av.

Øh, nå drar du vel importørens utsagn litt vel langt? Det var et utklipp fra en FB-samtale der en av selgerne hos importør bekreftet at ønske om hengerfeste ville bli spilt inn videre til utvikler. Ganske langt fra en bekreftelse etter min mening.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Olemanntorsdag 08. februar 2018, klokken 19:29
Niro er større ja, men hvor er det tatt ut vs. Kona?  Foran, benplass bak, sitteputer, bagasjerom?  Om du fikk sjekket dette da.


Sitat fra: Ove på torsdag 08. februar 2018, klokken 14:23
I dag har jeg vært å sett på Nye Leaf samt Kona og Niro for å få en ide om hva det kan bli. Klarte ikke å finne noen god sittestilling i Leafen. Ikke justerbart ratt i lengderetningen samt alt for myke seter. Skinnseter er kanskje bedre på Leafen, så jeg får prøve disse når de kommer i butikken. Konaen er mye mindre i virkeligheten enn på bilder, men jeg satt mye bedre i den enn i Leafen. Konaen var den jeg likte best av disse 3. Skal bli spennende å se hva prisene havner på . Niroen får vistnok prisliste i mai.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Rolf Gjerdsjøtorsdag 08. februar 2018, klokken 19:54
Sitat fra: lirekassa på torsdag 08. februar 2018, klokken 14:47
Øh, nå drar du vel importørens utsagn litt vel langt? Det var et utklipp fra en FB-samtale der en av selgerne hos importør bekreftet at ønske om hengerfeste ville bli spilt inn videre til utvikler. Ganske langt fra en bekreftelse etter min mening.

Gjør jeg det? Les en gang til. De svarer bekreftende på at hengerfeste kommer, men at de ikke vet maksimal hengervekt. Svarer du på vegne av importøren, så forventes du å vite hva du svarer på, og spørsmålet var stilt rimelig krystallklart.

Om det viser seg å ikke stemme, har Bertel O. Steen en betydelig jobb å gjøre med sine folk. Dette er ikke en random forhandler, dette er importøren.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Counterpointertorsdag 08. februar 2018, klokken 21:47
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 08. februar 2018, klokken 19:54
Sitat fra: lirekassa på torsdag 08. februar 2018, klokken 14:47
Øh, nå drar du vel importørens utsagn litt vel langt? Det var et utklipp fra en FB-samtale der en av selgerne hos importør bekreftet at ønske om hengerfeste ville bli spilt inn videre til utvikler. Ganske langt fra en bekreftelse etter min mening.

Gjør jeg det? Les en gang til. De svarer bekreftende på at hengerfeste kommer, men at de ikke vet maksimal hengervekt. Svarer du på vegne av importøren, så forventes du å vite hva du svarer på, og spørsmålet var stilt rimelig krystallklart.

Om det viser seg å ikke stemme, har Bertel O. Steen en betydelig jobb å gjøre med sine folk. Dette er ikke en random forhandler, dette er importøren.
Se på Audi som er en rimelig profesjonell organisasjon.
Der går direktøren for elbil ut og avkrefter hengerfeste og så kommer den norske PR ansvarlige og sier at dette ikke stemmer.
Og dette gjøres via pressemeldinger og korrekturleste intervju.

Det går ikke å stole på en enkelt kilde som gir avvikende opplysninger.
Sånn det er nå så vet ikke jeg om hverken E-tron eller Niro får hengerfeste.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Ovetorsdag 08. februar 2018, klokken 22:27
Sitat fra: Olemann på torsdag 08. februar 2018, klokken 19:29
Niro er større ja, men hvor er det tatt ut vs. Kona?  Foran, benplass bak, sitteputer, bagasjerom?  Om du fikk sjekket dette da.

Sitat fra: Ove på torsdag 08. februar 2018, klokken 14:23
I dag har jeg vært å sett på Nye Leaf samt Kona og Niro for å få en ide om hva det kan bli. Klarte ikke å finne noen god sittestilling i Leafen. Ikke justerbart ratt i lengderetningen samt alt for myke seter. Skinnseter er kanskje bedre på Leafen, så jeg får prøve disse når de kommer i butikken. Konaen er mye mindre i virkeligheten enn på bilder, men jeg satt mye bedre i den enn i Leafen. Konaen var den jeg likte best av disse 3. Skal bli spennende å se hva prisene havner på . Niroen får vistnok prisliste i mai.
Nei, ikke noen grundig undersøkelse. Opplevde den som jevnt over større. Høyaktuell som elbil nr. 2 for meg om prisen er innafor.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: lirekassatorsdag 08. februar 2018, klokken 22:57
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 08. februar 2018, klokken 19:54
Sitat fra: lirekassa på torsdag 08. februar 2018, klokken 14:47
Øh, nå drar du vel importørens utsagn litt vel langt? Det var et utklipp fra en FB-samtale der en av selgerne hos importør bekreftet at ønske om hengerfeste ville bli spilt inn videre til utvikler. Ganske langt fra en bekreftelse etter min mening.

Gjør jeg det? Les en gang til. De svarer bekreftende på at hengerfeste kommer, men at de ikke vet maksimal hengervekt. Svarer du på vegne av importøren, så forventes du å vite hva du svarer på, og spørsmålet var stilt rimelig krystallklart.

Om det viser seg å ikke stemme, har Bertel O. Steen en betydelig jobb å gjøre med sine folk. Dette er ikke en random forhandler, dette er importøren.

Den bildefila har vært utilgjengelig en stund, jeg antok at du snakket om infoen som ligger åpent ute litt lenger ned i den tråden.

Uansett, jeg tviler på at de gjør annet enn å komme med noen hvite løgner om hengerfeste for å beholde interessenter lengst mulig og så krysse fingrene for at det kommer som mulig tilvalg.

Ut i fra størrelse og hva andre modeller har av utstyr, så vil jeg si det er usannsynlig med feste både på Niro og Kona.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)torsdag 08. februar 2018, klokken 23:26
Sitat fra: Olemann på torsdag 08. februar 2018, klokken 19:29
Niro er større ja, men hvor er det tatt ut vs. Kona?  Foran, benplass bak, sitteputer, bagasjerom?  ...
Primært benplass bak.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Mazzbottorsdag 08. februar 2018, klokken 23:35
Hvilken vil passe best mtp barn og barnevogn ? Niro er en større bil og større bagasjerom ?
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: lirekassatorsdag 08. februar 2018, klokken 23:41
Sitat fra: Mazzbot på torsdag 08. februar 2018, klokken 23:35
Hvilken vil passe best mtp barn og barnevogn ? Niro er en større bil og større bagasjerom ?

Her er hentet fra navyelsen sitt innlegg i annen tråd:

(https://www.automobiledimension.com/photos/kia-niro-2017.jpg)

(https://www.automobiledimension.com/photos/kia-soul-2014.jpg)

(https://www.automobiledimension.com/photos/hyundai-kona-2018.jpg)
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)torsdag 08. februar 2018, klokken 23:52
Bedre å sjekke bilene i virkeligheten; selv med samme ytre mål vil de oppleves ganske forskjellig.
Tippe Niro vil passe bedre med barnevogn enn Kona; ikke pga at bagasjerommet opp til seteryggen er noe større i VDA liter, men det er mer langstrakt og bedre å utnytte i høyden (Kona bagasjerommet blir mer høyreist).
(Soul'en har uansett lite bagasjerom hvis man ikke bruker trikset med å fjerne de ulike lagene og bruke egenlagt plate). Soulæ'en gir også bedre beinplass i baksetet enn Kona'en selv om ytre mål ikke tyder på det.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Cralfredag 09. februar 2018, klokken 08:32
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 08. februar 2018, klokken 19:54
Gjør jeg det? Les en gang til. De svarer bekreftende på at hengerfeste kommer, men at de ikke vet maksimal hengervekt. Svarer du på vegne av importøren, så forventes du å vite hva du svarer på, og spørsmålet var stilt rimelig krystallklart.

Om det viser seg å ikke stemme, har Bertel O. Steen en betydelig jobb å gjøre med sine folk. Dette er ikke en random forhandler, dette er importøren.

Jeg husker også det vedlegget som at det var rom for fortolkninger om det faktisk kom hengerfeste.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Rolf Gjerdsjøfredag 09. februar 2018, klokken 09:33
Sitat fra: Cral på fredag 09. februar 2018, klokken 08:32
Jeg husker også det vedlegget som at det var rom for fortolkninger om det faktisk kom hengerfeste.

Da husker du feil.  ;)

Spørsmålsstiller stilte spm. slik: Betyr dette at det kommer hengerfeste, men at dere ennå ikke vet hvor mye vekt den kan dra? Svaret var: Ja, det stemmer.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Rolf Gjerdsjøfredag 09. februar 2018, klokken 09:37
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 08. februar 2018, klokken 21:47
Se på Audi som er en rimelig profesjonell organisasjon.
Der går direktøren for elbil ut og avkrefter hengerfeste og så kommer den norske PR ansvarlige og sier at dette ikke stemmer.
Og dette gjøres via pressemeldinger og korrekturleste intervju.

Det går ikke å stole på en enkelt kilde som gir avvikende opplysninger.
Sånn det er nå så vet ikke jeg om hverken E-tron eller Niro får hengerfeste.

Nå har han strengt tatt ikke avkreftet, han mente bare at det var en dårlig idé, og viste til en eller annen verdiløs "test" et eller annet tysk bilblad hadde gjort med en Model X i Alpene. En test som så mest ut som et bestillingsverk fra dieselprestene i tysk bilindustri. Husk også at Audi helst ser at folk dropper e-Tron og heller kjøper Q5 eller Q7 med dieselmotor, sånn at de kan vise til at elbiler ikke fungerer. ;)
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Cralfredag 09. februar 2018, klokken 09:38
Og jeg mener du husker feil....


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Rolf Gjerdsjøfredag 09. februar 2018, klokken 09:41
Sitat fra: Cral på fredag 09. februar 2018, klokken 09:38
Og jeg mener du husker feil....

Det må du gjerne mene. Jeg sjekket skjermdumpen i går (den ligger åpenbart i minnet på iPaden min), og siterte fra den.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Cralfredag 09. februar 2018, klokken 10:11
Men da kan du jo reposte den til alle store glede?
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: tuonofredag 09. februar 2018, klokken 10:48
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på fredag 09. februar 2018, klokken 09:37
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 08. februar 2018, klokken 21:47
Se på Audi som er en rimelig profesjonell organisasjon.
Der går direktøren for elbil ut og avkrefter hengerfeste og så kommer den norske PR ansvarlige og sier at dette ikke stemmer.
Og dette gjøres via pressemeldinger og korrekturleste intervju.

Det går ikke å stole på en enkelt kilde som gir avvikende opplysninger.
Sånn det er nå så vet ikke jeg om hverken E-tron eller Niro får hengerfeste.

Nå har han strengt tatt ikke avkreftet, han mente bare at det var en dårlig idé, og viste til en eller annen verdiløs "test" et eller annet tysk bilblad hadde gjort med en Model X i Alpene. En test som så mest ut som et bestillingsverk fra dieselprestene i tysk bilindustri. Husk også at Audi helst ser at folk dropper e-Tron og heller kjøper Q5 eller Q7 med dieselmotor, sånn at de kan vise til at elbiler ikke fungerer. ;)

Når man skal gå inn i slike komplekse og dypt alvorlige spørsmål som hengerfester, er det viktig å skille subjektivitet og objektivitet. Disse to innleggene er vel forholdsvis representative illustrasjoner på hvert sitt begrep  ;)
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Thorbjørn Hellehavenfredag 09. februar 2018, klokken 14:17
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på fredag 09. februar 2018, klokken 09:33
Spørsmålsstiller stilte spm. slik: Betyr dette at det kommer hengerfeste, men at dere ennå ikke vet hvor mye vekt den kan dra? Svaret var: Ja, det stemmer.
Strengt tatt, så vil det vel holde løftet om det er mulig å montere en tilhengerfeste, selv om lovlig tilhengervekt blir 0 kg.
Det skal ikke være noe problem å få en Kia Soul EV med tilhengerfeste; men tilhengervekt 0 kg uansett.

Hvis Niro EV har samme ramme som Niro PHEV, så bør det være mulig å få tilhengerfeste.
Det store spørsmålet er: Blir det mer enn 0 kg? og egentlig: Blir det nok til at man kan trekke en vanlig tilhenger med litt last.
Eller må man ha en bitteliten tilhenger, for å ha noe igjen .
http://www.norsktilhengersenter.no/erde_mc_atv_el_bil_tilhenger.html
Det finnes sikkert andre også, men fra flere produsenter er minste tilhenger for stor enkelte elbiler som har litt mer enn 0 kg tilhengervekt.
Tilhengeren min ville uten last gitt ca. 100 kg overvekt på en 5-seter e-nv200, så jeg håper selvfølgelig på vesentlig mer enn Nissan tillater på den i alle fall. Det bør over 500kg før det i det hele tatt begynner å bli interessant, men ønsker helst 1000 kg før jeg er fornøyd.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: lirekassafredag 09. februar 2018, klokken 14:33
Mener den er basert på samme plattform som Hyundai Ioniq, som ikke har hengerfeste.

Hørtes veldig ut som en hvit løgn det svaret over...
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Counterpointerfredag 09. februar 2018, klokken 20:24
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på fredag 09. februar 2018, klokken 09:37
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 08. februar 2018, klokken 21:47
Se på Audi som er en rimelig profesjonell organisasjon.
Der går direktøren for elbil ut og avkrefter hengerfeste og så kommer den norske PR ansvarlige og sier at dette ikke stemmer.
Og dette gjøres via pressemeldinger og korrekturleste intervju.

Det går ikke å stole på en enkelt kilde som gir avvikende opplysninger.
Sånn det er nå så vet ikke jeg om hverken E-tron eller Niro får hengerfeste.

Nå har han strengt tatt ikke avkreftet, han mente bare at det var en dårlig idé, og viste til en eller annen verdiløs "test" et eller annet tysk bilblad hadde gjort med en Model X i Alpene. En test som så mest ut som et bestillingsverk fra dieselprestene i tysk bilindustri. Husk også at Audi helst ser at folk dropper e-Tron og heller kjøper Q5 eller Q7 med dieselmotor, sånn at de kan vise til at elbiler ikke fungerer. ;)
Strengt tatt så har han definitivt avkreftet, hvis du tar det litt løsere så kan du tolke det som du vil
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Counterpointerfredag 09. februar 2018, klokken 20:24
Sitat fra: tuono på fredag 09. februar 2018, klokken 10:48
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på fredag 09. februar 2018, klokken 09:37
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 08. februar 2018, klokken 21:47
Se på Audi som er en rimelig profesjonell organisasjon.
Der går direktøren for elbil ut og avkrefter hengerfeste og så kommer den norske PR ansvarlige og sier at dette ikke stemmer.
Og dette gjøres via pressemeldinger og korrekturleste intervju.

Det går ikke å stole på en enkelt kilde som gir avvikende opplysninger.
Sånn det er nå så vet ikke jeg om hverken E-tron eller Niro får hengerfeste.

Nå har han strengt tatt ikke avkreftet, han mente bare at det var en dårlig idé, og viste til en eller annen verdiløs "test" et eller annet tysk bilblad hadde gjort med en Model X i Alpene. En test som så mest ut som et bestillingsverk fra dieselprestene i tysk bilindustri. Husk også at Audi helst ser at folk dropper e-Tron og heller kjøper Q5 eller Q7 med dieselmotor, sånn at de kan vise til at elbiler ikke fungerer. ;)

Når man skal gå inn i slike komplekse og dypt alvorlige spørsmål som hengerfester, er det viktig å skille subjektivitet og objektivitet. Disse to innleggene er vel forholdsvis representative illustrasjoner på hvert sitt begrep  ;)
Word !
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Sorlandsinvfredag 09. februar 2018, klokken 20:41
På Hyundai Europe sin nettside (showcase) står det at det er mulig å bestille bensinKona med både vanlig hengerfeste og avtakbart. Så plattformmessig burde det gå. Spørsmålet er om batteriet tåler det. Eller hur?
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Rolf Gjerdsjøfredag 09. februar 2018, klokken 22:55
Sitat fra: Cral på fredag 09. februar 2018, klokken 10:11
Men da kan du jo reposte den til alle store glede?

Her.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: lirekassafredag 09. februar 2018, klokken 23:41
Jepp, så den kan bli 0kg.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: navyelsenlørdag 10. februar 2018, klokken 11:29
Spørsmål: kan jeg tolke det slik at det blir hengerfeste?
Svar: ja, det stemmer.


Vel, hvis man leser dette helt konkret så har han ikke svart bekreftende på noen ting. Han sier bare at du kan tolke det slik.
Så tolk det som du vil, det er fortsatt bare spekulasjoner, ingen bekreftelse.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Cowboystrekkmandag 12. februar 2018, klokken 11:25
Om det så er latterlig lite ala Auris på 350ish så er det betydelig bedre enn ikke noe da man kan dra de minste hengerne for å kjøre søppel på dynga eller hekte på en sykkel eller 2 uten problemer :)
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Thorbjørn Hellehavenmandag 12. februar 2018, klokken 12:00
I tilfelle jeg var i modus for å bytte bil, så kunne 350kg vært interessant og trekke betydelig opp sammenlignet med andre biler. Det er ikke nok alene til å bli en showstarter, selv om jeg savner tilhengerfeste i dag.
Rundt 500kg begynner å blir interessant, og alt over 750-1000kg kan bli en definitiv showstarter for meg.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: AppleKnockerlørdag 24. februar 2018, klokken 11:05
Sitat fra: Zuexi på tirsdag 02. januar 2018, klokken 12:01arantier er vel bedre på Kia enn Hyundai, mener jeg har fått med meg i forbifarten her inne.

Akkurat dette med garanti er en interessant forskjell.
KIA har 7 år/150 000 km
Hyundai har 5 år/ubegrenset

For meg vil KIA garantien løpe ut i løpet av 3 år fordi jeg kjører 40-50 000km/år. Da blir Hyundai garanti lysår bedre. For andre vil KIA garantien være gull verdt. Vi snakker vel uansett om den beste og nest beste garantien i det norske markedet :+1:

Jeg har nå reservert en Niro. Men det jeg egentlig ønsker meg, er en Ionic med 64kw batteri. [Og tilhengerfeste, app og litt bedre LKA...] Jeg kommer til å sove i kø utenfor forhandleren når sistnevnte lanseres :P
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Nilsernfredag 27. april 2018, klokken 12:33
Jeg prøvekjørte Niro PHEV her en dag. På de fleste måter en veldig bra bil, men med et par irritasjonsmomenter; lite bagasjerom og dekkstøy.

Vi har ei Babyjogger city elite barnevogn som går rett inn i bagasjerommet i den gamle Leafen min, med plass til litt annet i tillegg. I Niro'en måtte jeg fjerne ett hjul for å få plass; det gikk hverken stående eller på høykant. Nesten litt komisk med bil med så god plass i kupeen og så lite bagasjerom (det gjelder for så vidt flere PHEV)... Får håpe at EV versjonen får litt større bagasjerom.

I en test av Motor så er det trukket for dekkstøy i Niro, mens Ionic får godkjent. Jeg testet bilen på sommerdekk (16'' Michelin) og merket meg dekkstøy som negativt. Jeg tok en veldig omtrentlig test med "Sound Meter" på mobilen min og sammenlignet med Leafen (2013 mod) (også på 16'' Michelin sommerdekk) og det virket på meg som om Niroen lå 2-3 dB høyere på samme sted (og hastighet), noe som samsvarer med min subjektive oppfatning.

Er det noen som har sammenlighet dekkstøy i Kona og Niro? (helst med sommerdekk)

Ellers så sa også selgeren "min" at hengerfeste på Niro var sansynlig, men at forhandlingene med fabrikken ikke var ferdig. Man kan videre spekulere i om at mulighet for hengerfeste betyr at batteriet ikke er plassert direkte under bagasjerom og at dette dermed kan være større på EV enn PHEV?
Redigerer meg selv: PHEV har mulighet for hengerfeste og batteri "i" bagasjerommet, så argumentet holder ikke... Ser at noen har spekulert i disse tingene tidligere i denne tråden.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: andy99fredag 27. april 2018, klokken 15:01
Nå prøver de fleste selgere å ikke stenge døra for mulighet for hengerfeste på elbilene som kommer, pga det er så stor interesse i Norge for hengerfeste. Men 99% sannsynlig at både kia/hyundai gir beng i sette noe hengerfeste på noen elbil med det første.
Tittel: Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
Skrevet av: Elektro12søndag 29. april 2018, klokken 18:56
Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på mandag 12. februar 2018, klokken 12:00
I tilfelle jeg var i modus for å bytte bil, så kunne 350kg vært interessant og trekke betydelig opp sammenlignet med andre biler. Det er ikke nok alene til å bli en showstarter, selv om jeg savner tilhengerfeste i dag.
Rundt 500kg begynner å blir interessant, og alt over 750-1000kg kan bli en definitiv showstarter for meg.

1200 kg eller mer begynner å bli brukbart.