Elbilforum.no
Bilmerker => Hyundai => Hyundai KONA => Emne startet av: Rolf Gjerdsjø på torsdag 07. desember 2017, klokken 15:44
Nissan har offentliggjort prissetting på 40 kWh Leaf: http://www.tv2.no/broom/9538579/
Fra 236k, og i den sammenhengen blir den antydede prisen på 350-380k for Kona plutselig vel høy. Nå er riktignok prisene for Kona med "full pakke", men tilsvarende skal på Leaf koste 284k, med andre ord rundt 65k mindre. Selv Ioniq fremstår jo som kostbar nå. Hvor lang tid (aka, hvor mange avbestillinger på feks. Ioniq) tror vi det tar før Hyundai justerer prisene ned til et nivå som harmonerer bedre med Nissans?
Prisen er ikke satt på Kona. Forhandlerne har gått ut i fra et estimat. Dette ble gjort da GM/Opel gikk fra konseptene. Så all ære til Nissan som priser bilen lavt og i tillegg er konsekvent høye og mørke sett med hensyn til levering. Håper Hyundai tar det som en forsiktig albue i siden.
Uten at jeg er sikker snakker selgere jeg har snakket om en mulig pris på 350 000- 370 000 for en fullpakket Kona med 500 rekkevidde
Selger jeg pratet med antydet 350-360 for fullspekket Kona, og at prisforskjellen mellom 43- og 64-batteri "bare" vil bli 22-23 tusen, om jeg husker rett. Kona 43 bør ikke havne spesielt høyere i pris enn omtrent tilsvarende utstyrt Leaf.
Ja, har også fått samme beskjed. Men dette var før Nissan kom med sine priser (i dag). Det er jo bare noen dager siden "alle" trodde at Opels tullete prissetting skulle bli retningsgivende. Forhåpentligvis har Nissan, med pris, kvalitet og leveringsdyktighet satt en standard som de øvrige må rette seg etter.
Leaf er jo en klasse opp fra Kona, så Kona bør definitivt ikke ligge over Leaf i pris. Uansett.. tror nok jeg kommer til å stå over min reservasjon på Kona, på 350-tallet så ville vel fått første levering. Blir for liten og litt mye plastikk. For versjoner i samme batteristørrelse så vil jo Leaf definitivt være å foretrekke.
Ja, endelig prissetting blir spennende å se.
Du må da vel være klar for en Model 3 ut i fra signaturen din å bedømme....
Sitat fra: tuono på torsdag 07. desember 2017, klokken 16:30
Prisen er ikke satt på Kona. Forhandlerne har gått ut i fra et estimat. Dette ble gjort da GM/Opel gikk fra konseptene. Så all ære til Nissan som priser bilen lavt og i tillegg er konsekvent høye og mørke sett med hensyn til levering. Håper Hyundai tar det som en forsiktig albue i siden.
Skrev at den var antydet, ikke satt. ;) Men ellers helt enig ja.
Nå bør de vel være klar med prisen snart (?)
Har kønummer totusenettellerannet, men ved pris over 300k så kaster jeg kølappen og kjører Twizy i hverdagen og utslippsbomben(350g Co2) i helgene :angel:
Så var 1ste kvartal 2017 over.
Det skal i følge Huyndai derfor komme priser på Kona'n (snart)!
Gjenstår å se om de følger opp «prisløftet» sitt. (Da mener jeg ikke et beløp, men en pris!)
Tror jeg ikke er eneste som venter! Kom igjen Huyndai Norge: Vi er tusenvis av mulige kunder som har stilt oss i kø for å betale dere 3 - 400 000 i bytte mot en bil!,.. men vi trenger en prisliste!
Sitat fra: ProsjektX på torsdag 07. desember 2017, klokken 21:31
Leaf er jo en klasse opp fra Kona, så Kona bør definitivt ikke ligge over Leaf i pris. ........ For versjoner i samme batteristørrelse så vil jo Leaf definitivt være å foretrekke.
Tjaa. Sett i lys av hva som har kommet opp rundt Leaf de siste dagene, så er det vel endel utsagn som kan regnes som diskutable her.
Kanskje vi får prisene etter de er ferdig med motor show i New York?
Etter 9.april?
Sitat fra: Freddy1950 på mandag 02. april 2018, klokken 20:46
Så var 1ste kvartal 2017 over.
Det skal i følge Huyndai derfor komme priser på Kona'n (snart)!
...
Kom igjen Huyndai Norge:
....
Meg bekjent er det ikke kommet pris på Hyundai Kona i noen land enda. Så det henger nok ikke bare på Hyundai Norge, men Korea kanskje......
Står vel antatte priser på Kona på Hyundais koreanske sider.
Carl
Sitat fra: Cral på tirsdag 03. april 2018, klokken 07:45
Står vel antatte priser på Kona på Hyundais koreanske sider.
Carl
Er mye "antatte" priser ute og går. Se bare på diverse sider hvor de "antar" at Kona koster:
300.000,- NOK
35.000 Euro
39.000 USD
30.000 GBP
Jada.
Men når de skriver priser på den offisielle siden til Hyundai i Sør Korea, så bør de ikke bomme for mye.
Pratet med en selger på lørdag og han antok at prisene ble klare om en måneds tid.
Han antydet at prisen med vinterhjul kunne bli rundt 350'-360'.
Konsamida :)
Sitat fra: olkhi på mandag 09. april 2018, klokken 09:05
Pratet med en selger på lørdag og han antok at prisene ble klare om en måneds tid.
Han antydet at prisen med vinterhjul kunne bli rundt 350'-360'.
Høres bra ut, men jeg tror dessverre ikke selgeren din vet noe mer enn andre ;)
Enig.
Mye selgere som gjetter og tror for tiden.
Har selv møtt Hyundai Kona selger hvor det var helt tydelig at jeg visste mer om Kona EV enn han visste.
Til og med at den var begrenset til 7 hovedfarger mente han var feil, og at den også ville komme i flere valg fra dag 1.
Han mente at bagasjerommet var større på bensin enn EV.
Jeg synes også 1 måned frem i tid til prising var lenge.
Vi hørte jo først at det skulle være etter jul, så mars, så over påske.
Men akkurat nå skulle det ikke forundre meg om det faktisk blir 1 måned til.
Da rimer det jo med at de i april produserer 500 diverse standardbiler med og uten skinn, med og uten takluker, fordelt på diverse farger. Så blir de første i køen å få velge en bil som treffer sin kombinasjon. Og jo lengre bak i køen en kommer så vil folk få tilbud om......
"Hvis du vil ha bil på denne første leveringen, kan du velge mellom oransje med stoffseter, og vi har en gul med skinn uten takluke....."
Husker det var slik med Soul også. Lange leveringstider på sort og blå, mens grå var innen kort tidshorisont.
Hyundai Norge har i dag svart på Facebook (Kona Siden) at de håper på å få priser fra fabrikken ila april......
Produksjonsstart i april som planlagt og de første demobilene er forventet til Norge i juni. Usikkert om det samtidig kommer kundebiler..
Jeg begynner å mislike utsettelsene. Først kommuniserte Hyundai Norge at de hadde håpet å prise Kona EV i 4. kvartal 2017. Etter dette har utsettelsene kommet løpende. Nå håper de i løpet av april og demobiler vil bli levert juni. Tidligere ville de første kundebilene leveres i juni/juli.
Dersom bilene skal produseres etter bestilling vil dette tidligst bli gjort i løpet av mai. Deretter transport Sør-Korea, via omlastingshavner og til Drammen. Transporttiden regner en gjerne til 12 uker. Jeg vil bli overrasket om de første kundene får bil før 4. Kvartal.
Nye Nissan leaf LR er spøkelse deres tenker jeg :-)
Sitat fra: Limodriver på mandag 09. april 2018, klokken 22:28
Jeg begynner å mislike utsettelsene. Først kommuniserte Hyundai Norge at de hadde håpet å prise Kona EV i 4. kvartal 2017. Etter dette har utsettelsene kommet løpende. Nå håper de i løpet av april og demobiler vil bli levert juni. Tidligere ville de første kundebilene leveres i juni/juli.
Dersom bilene skal produseres etter bestilling vil dette tidligst bli gjort i løpet av mai. Deretter transport Sør-Korea, via omlastingshavner og til Drammen. Transporttiden regner en gjerne til 12 uker. Jeg vil bli overrasket om de første kundene får bil før 4. Kvartal.
8 uker er normalen fra biler går fra fabrikk til de kan leveres kunde.
Sitat fra: Limodriver på mandag 09. april 2018, klokken 22:28
Jeg begynner å mislike utsettelsene. Først kommuniserte Hyundai Norge at de hadde håpet å prise Kona EV i 4. kvartal 2017. Etter dette har utsettelsene kommet løpende. Nå håper de i løpet av april og demobiler vil bli levert juni. Tidligere ville de første kundebilene leveres i juni/juli.
Dersom bilene skal produseres etter bestilling vil dette tidligst bli gjort i løpet av mai. Deretter transport Sør-Korea, via omlastingshavner og til Drammen. Transporttiden regner en gjerne til 12 uker. Jeg vil bli overrasket om de første kundene får bil før 4. Kvartal.
Nå tror jeg ikke bilene kommer til å bli produsert på bestilling til å begynne med. Med så få valg vil Hyundai nok bare produsere x antall av hver variant til å begynne med. Det står jo en haug på venteliste i Norge og Nederland, så de får nok avsetning på alle.
Sitat fra: trykkertor på mandag 09. april 2018, klokken 10:58
Enig.
Mye selgere som gjetter og tror for tiden.
Har selv møtt Hyundai Kona selger hvor det var helt tydelig at jeg visste mer om Kona EV enn han visste.
Til og med at den var begrenset til 7 hovedfarger mente han var feil, og at den også ville komme i flere valg fra dag 1.
Han mente at bagasjerommet var større på bensin enn EV.
Jeg synes også 1 måned frem i tid til prising var lenge.
Vi hørte jo først at det skulle være etter jul, så mars, så over påske.
Men akkurat nå skulle det ikke forundre meg om det faktisk blir 1 måned til.
Da rimer det jo med at de i april produserer 500 diverse standardbiler med og uten skinn, med og uten takluker, fordelt på diverse farger. Så blir de første i køen å få velge en bil som treffer sin kombinasjon. Og jo lengre bak i køen en kommer så vil folk få tilbud om......
"Hvis du vil ha bil på denne første leveringen, kan du velge mellom oransje med stoffseter, og vi har en gul med skinn uten takluke....."
Husker det var slik med Soul også. Lange leveringstider på sort og blå, mens grå var innen kort tidshorisont.
I følge en newsprime.co.kr planlegger Hyundai å introdusere "Kona Electric" inn i taxi markedet i Korea.
Blir i så fall en taxi med lite beinplass for baksetepassasjerer. Mer interessant er at de nevner forventet pris.
"In addition, Kona Electric's sales price will be set to exceed △ 46 million won for the speed model (long range?), 48 million won for the premium, △ 43 million won for the urban model (short range?), and 45 million won for the premium"
Litt dårlig oversettelse, men stort batteri og premium utstyr til 48 mill won = 351 730 NOK.
http://www.newsprime.co.kr/news/article.html?no=412893 (http://www.newsprime.co.kr/news/article.html?no=412893)
Sitat fra: andy99 på onsdag 11. april 2018, klokken 08:31
I følge en newsprime.co.kr planlegger Hyundai å introdusere "Kona Electric" inn i taxi markedet i Korea.
Blir i så fall en taxi med lite beinplass for baksetepassasjerer.
Sørkoreanere er vel omtrent 10cm lavere enn nordmenn i snitt... ;)
I Kina kryr det av gamle Volkswagen Jetta som taxier.
Nå har det kommet pris på de koreanske sidene til Hyundai.
https://www.hyundai.com/kr/ko/vehicles/kona-electric/highlights (https://www.hyundai.com/kr/ko/vehicles/kona-electric/highlights)
48 500 000 sørkoreanske won (etter skattefordel) = 352 302,069 norske kroner
Så må man trekke fra koreansk mva :-)
Sitat fra: HPSE på torsdag 12. april 2018, klokken 14:51
Så må man trekke fra koreansk mva :-)
Hvis jeg skal spekulere litt, 352302kr pluss skattefordel på ca 6,5% (hentet fra ioniq)= 375201kr minus 10% moms = 341092 kr i startpris i norge.
Pluss korreksjon for norsk kjøpekraft og høyere utstyrsnivå og frakt?
Hvordan prises Ioniq i Sør-Korea?
Sitat fra: daktari på torsdag 12. april 2018, klokken 15:38
Pluss korreksjon for norsk kjøpekraft og høyere utstyrsnivå og frakt?
Hvordan prises Ioniq i Sør-Korea?
Mener å huske at ioniq er priset høyere i Sør-Korea enn i Norge, men det er litt uoversiktlig for jeg mener det er større skattefordel på på rimeligere utgaver.
Dersom Kona nærmer seg 400 med skinn, metallic og vinterhjul tror jeg "ventelisten" fort kan bli betydelig kortere.
Det er to forhold en må huske på. Kona vil alltid være en liten bil og Hyundai er ganske langt fra å være premiummerke. Det gir betydelig mer anseelse i de fornemme kretsene å komme kjørende i en BMW i3 eller eGolf. Like it or not, men Hyundai har et stykke igjen til det blir en bil med snobbete image.
Sitat fra: andy99 på torsdag 12. april 2018, klokken 15:45
Sitat fra: daktari på torsdag 12. april 2018, klokken 15:38
Pluss korreksjon for norsk kjøpekraft og høyere utstyrsnivå og frakt?
Hvordan prises Ioniq i Sør-Korea?
Mener å huske at ioniq er priset høyere i Sør-Korea enn i Norge, men det er litt uoversiktlig for jeg mener det er større skattefordel på på rimeligere utgaver.
Har nylig lest, hørt eller sett (?) at prisforskjellen i Korea på Kona med stort versus lite batteri ikke er mer enn 2.000 euro hvilket lover godt?
Dersom man kan regne med at prisforholdet for Ionic Sør Korea / Norge også kan brukes for Kona kommer jeg frem til følgende:
Ionic:
Sør Korea - 44.889.750 KRW before tax benefits (for den dyreste varianten)
Norge - 298.000 NOK inkl leveringstillegg og alle tilleggspakker
Det magiske tallet blir da 44.889.750 / 298.000 = 150,6
Kona har en pris på 51.652.500 KRW before tax benefits og skulle få en ca-pris i Norge for fullt utstyrt og levert bil på 51.652.500 / 150,6 = 342.978 NOK
Selvsagt gitt at jeg ikke har lest feil, at verden er helt svart/hvit og at ingen utenforstående forhold spiller inn ;)
-vidar
Sørkoreansk pris for Ionic hentet fra google-oversatt side: https://translate.google.com/translate?hl=no&sl=ko&tl=en&u=https%3A%2F%2Fwww.hyundai.com%2Fkr%2Fko%2Fvehicles%2Fioniq-electric%2Fprice
Tilsvarende er pris for Kona i Sør-korea hentet fra: https://translate.google.com/translate?hl=no&sl=ko&tl=en&u=https%3A%2F%2Fwww.hyundai.com%2Fkr%2Fko%2Fvehicles%2Fkona-electric%2Fprice
Norsk pris for Ionic hentet fra https://issuu.com/hyundainorway/docs/ioniq_electric_prisliste?e=27541921/55891047
Sitat fra: Limodriver på torsdag 12. april 2018, klokken 16:22
Dersom Kona nærmer seg 400 med skinn, metallic og vinterhjul tror jeg "ventelisten" fort kan bli betydelig kortere.
Det er to forhold en må huske på. Kona vil alltid være en liten bil og Hyundai er ganske langt fra å være premiummerke. Det gir betydelig mer anseelse i de fornemme kretsene å komme kjørende i en BMW i3 eller eGolf. Like it or not, men Hyundai har et stykke igjen til det blir en bil med snobbete image.
Enig.
Premium er ikke bare hvilket symbol som er klistret på panseret. Etter mitt syn er Ioniq vesentlig mer premium enn Kona. Og det er ikke alle som kjøper rekkevidde for enhver pris. Ioniq holder på 99 av 100 turer for meg. Når den ikke holder, lader Ioniq nesten like raskt som Tesla. Så jeg har lav betalingsvilje for å få mer rekkevidde i en mindre attraktiv og trangere innpakning.
Blir overrasket hvis Kona koster mye mer enn 300.000.
Bensinutgaven koster i overkant av 250.000. Hvis man trekker i fra merverdiavgift (50.000) og engangsavgift (ca. 70.000) er vi nede i en grunnpris på rundt 130.000. Dette er ikke så langt unna det bilen selges for i USA: 19500 USD = 150.000 NOK.
Selv om elbiler er dyrere å produsere, ser jeg ikke grunnlag for å mer enn doble prisen fra 130K til over 300K. I hvertfall ikke 350K som flere spekulerer i.
Som flere andre har nevnt, så er dette en mindre bil enn Ioniq, og bør derfor prises lavere. Så kommer tillegg i pris for større batteri, men det forsvarer ikke en prisøkning på 100.000.
Selv om det norske markedet er villig til å betale både 350- og 400.000, så bør importøren legge seg på linje med resten av Europa/verden. Ellers vil privat- og bruktimport ta over for forhandlerne.
Jeg tipper derfor at de legger seg rett under den magiske grensa med en pris på 299.900,-
Sitat fra: navyelsen på mandag 16. april 2018, klokken 11:04
Blir overrasket hvis Kona koster mye mer enn 300.000.
Bensinutgaven koster i overkant av 250.000. Hvis man trekker i fra merverdiavgift (50.000) og engangsavgift (ca. 70.000) er vi nede i en grunnpris på rundt 130.000. Dette er ikke så langt unna det bilen selges for i USA: 19500 USD = 150.000 NOK.
Selv om elbiler er dyrere å produsere, ser jeg ikke grunnlag for å mer enn doble prisen fra 130K til over 300K. I hvertfall ikke 350K som flere spekulerer i.
Som flere andre har nevnt, så er dette en mindre bil enn Ioniq, og bør derfor prises lavere. Så kommer tillegg i pris for større batteri, men det forsvarer ikke en prisøkning på 100.000.
Selv om det norske markedet er villig til å betale både 350- og 400.000, så bør importøren legge seg på linje med resten av Europa/verden. Ellers vil privat- og bruktimport ta over for forhandlerne.
Jeg tipper derfor at de legger seg rett under den magiske grensa med en pris på 299.900,-
Godt sagt, virkelig bare håpe på at du får rett selv om jeg tror prisen havner et sted i overkant av 300K.
En ting som er relevant for hva som er rett pris for Kona er jo hva fosilbilen koster, her kan man jo sammenligne direkte i forhold til hva bilen ellers er verdt. Er jo begrenset hvor mye det er verdt rent økonomisk å kjøre elbil tross alt.
Godt poeng e-curious.
Det er lett å glemme slikt i iveren, og bare tenke elbil, bomfri, og diverse andre goder som blir færre og færre av.
299.990,- blir nok eventuelt prisen for strippet versjon som vi ikke får kjøpe enda.
Så godt mulig at bilen uten pluss og teknikkpakker ville kunne bli solgt for 299.990,-
Men siden startsalget kun er biler med disse pakkene, så koster nok de pakkene 10.000 - 15.000 hver.
Så om tallene lyder 329.000,- før vi snakker skinn, takluke og vinterhjul, skulle ikke forundre meg.
Og da blir det fort 350.000,- igjen når vi går all-inn med hud, ekstra gummi og vind i luggen.
Sitat fra: trykkertor på mandag 16. april 2018, klokken 20:39
all-inn med hud, ekstra gummi og vind i luggen.
Hud ? Mener jeg leste at det var kunstskinn mao. skai.
Ai ai så da blir det ikke hud en gang.
Urk.....da går vi jo glipp av den herlige ny-bil-med-skinn lukten som vanligvis varer noen uker. ;)
Sitat fra: TM på mandag 16. april 2018, klokken 21:17
Sitat fra: trykkertor på mandag 16. april 2018, klokken 20:39
all-inn med hud, ekstra gummi og vind i luggen.
Hud ? Mener jeg leste at det var kunstskinn mao. skai.
Den har ikke hud, men HUD 8)
Setetrekket i bensinversjonen fremstod som skinn og ikke kunstskinn. Jeg har videre også fått inntrykk av det er ekte skinn i setene. I Konabrosjyren er det heller ikke noe informasjon annet enn "skinn". En normal bruk av ordet il tilsi skinn fra dyr ikke kunstskinn.
Dersom det et skaiseter er valget enkelt - stoffseter.
ser ut som at kunstskinn er det som er standard på Electric (utgaven med stort batteri), men at ekte er del av premium-pakken:
Premium Package:
Smart phone wireless charging system + Dongwon power control (8way) + Natural leather seat + KRELL premium sound system (8 speakers, external amplifier)
https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=y&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fwww.hyundai.com%2Fkr%2Fko%2Fvehicles%2Fkona-electric%2Fprice&edit-text= (https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=y&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fwww.hyundai.com%2Fkr%2Fko%2Fvehicles%2Fkona-electric%2Fprice&edit-text=)
Jeg var og kikket på en fossil-Kona med alt utstyr, og kan si at i den var det ekte skinn, og av god kvalitet. Synes det skinnet var mye bedre enn det jeg har i den Volvoen jeg kjører i dag. Så det er bare å glede seg til mykt skinn og god lukt :)
På hyundai nederland (publ 13 april) sier de at pris vil komme neste mnd, altså mai. Så da må vi vel vente til mai her også...?
"Hyundai forventer å kunne levere KONA Electric fra slutten av juli 2018. Innledende pris vil bli annonsert neste måned, men vil alltid være under € 50.000."
https://imotion.hyundai.nl/hyundai-zet-vaart-achter-elektrisch-rijden-in-nederland/ (https://imotion.hyundai.nl/hyundai-zet-vaart-achter-elektrisch-rijden-in-nederland/)
€50.000 blir 481.000 norske kroner? :o
Da vil den være uselgelig her.
Kan den Nederlandske prisantydningen overføres direkte til Norge? Hva er avgiftsregimet for elbiler i Nederland?
Du må trekke av mva i Nederland- dvs 21% off. da blir svaret 397.000,- (som fremdeles er for høyt i min verden)
Tror ikke vi skal henge oss opp i den nederlandske prisen. De vil nok bare si at den ikke blir dyrere enn en Opel ampera-e, som koster 46-50`€.
50000 euro er grensen for fradrag i NL. Det fremgår vel av teksten så vidt jeg så? I så fall ikje noe om pris utovet at de som i Norge driver nok HY å "lodder stemningen" i så måte må man kunne anta... Ikke lurt å gi noe gratis info
Var innom og prøvde ICE-versjonen hos forhandler i går. Selger antydet nå at prisen blir mellom kr 360k-370k inkl. vinterhjul. Så altså ingen rimelig el-bil dette. Men kanskje ikke helt uventet heller?
Jeg tror det er viktig å ha i tankene at dette er selgerprat. Bilselgere har en egen evne til å ha sikker kunnskap om nesten like mye som drosjesjåfører (ja dette er et stigmatiserende utsagn).
Slik situasjonen er nå der "hele markedet" i spenning venter på prissetting av Kona føler jeg meg trygg på at bilselgere overhodet ikke får noen forhåndsinformasjon som de kan lekke. Det er mulig å spekulere i at bilselgere har en motivasjon for å lage en forventning om høy pris da det er rimelig at de på venteliste så vil bli overrasket over lav pris og da kan være mer tilbøyelige til å kjøpe bilen.
Jo, for så vidt enig at dette kan være "selgerprat". Samtidig har denne Hyundai-forhandleren tidligere sagt at de ikke kan gå ut med noen pris før det er offisielt fra Hyundai - men at de nå har fått en prisindikasjon - som jo er noget høy for en slik bil. Tror ikke det er realistisk med pris ned mot 310k for en bil med så stor batteripakke som denne har i Long Range utgave. Håper selvsagt på pris under kr 350k, men tror faktisk prisen blir mer i Opel Ampera-e gaten, så kanskje ca kr 360k med vinterhjul.
Hyundai Norge svarte på melding i går at de vil slippe prisen i løpet av april og at det i løpet av "kort tid" kommer nyhetsbrev på e-post til reservasjoneholdere med mer informasjon.
Det der med pris fra selger tar jeg med en klype salt. Virker useriøst på meg. Vår forhandler som jeg også kjøpte min AE fra forteller at de ikke vet noe som helst. Det er slik det er og noe annet blir tøvete. Var nettopp og så på Jaguar I-pace og med standardutstyret i grunnversjon ligger denne på 599`NOK. Da er det fort veldig dyrt med en Hyundai til nesten 400`NOK.
La meg se om jeg har forstått dette rett:
Det er helt forventet at Tesla skal komme med en bil med ~50kWt batteri til ca 300000 godt utstyrt, mens det er utenkelig at Hyundai skal greie samme pris med et litt større batteri?
Det er nå godt kjent at GM tapte rundt 70 tusen på hver Ae som førte til at prisen ble satt opp i flere omganger.
Det er ingen grunn til å tro at Huyndai bygger selve bilen rimeligere enn GM så når det er omtrent samme batteripakke så høres antagelser, om ganske like priser på Ae og Kona, plausibelt ut.
Ift sammenligningen med Tesla så har de enda hverken produsert eller solgt noen 35 k $ bil enda. Det er det økonomiske grunner til ( og de har egen batterifabrikk)
Jeg tror det er noen økonomiske vurderinger som blir litt for enkle. Jeg har tidligere jobbet med innsatsfaktorer til bilproduksjon. Kostnadene direkte knyttet til produksjon av bilen er vanvittig lave. Imidlertid er det selvfølgelig en del utviklingskostnader, overhead, salg/markedskostnader sov som skal dekkes inn for at driften av bilprodusenten og distribusjonsnettet skal være langsiktig profitabelt.
Asiatiske bilprodusenter har lenge vist at de klarer å produsere biler rimeligere enn europeiske og amerikanske produsenter. Dette gjelder forsåvidt mange andre produkter også.
En fossilbil har en vesentlig dyrere motor/girkasse enn en elbil. En elmotor er vesentlig rimeligere enn en fossilbil. Prisforskjellen på motorene kan gå til dekning av deler av batterikostnaden. Prisene på batterier synker også relativt raskt.
Når en tar hensyn til at elbiler er fritatt for alle særavgifter og merverdiavgift samt at utviklingskostnader er delvis de samme for Kona EV og fossilbilene høres det ikke rimelig ut at EV skal prises så høyt som 350. Med utviklingen elbilmarkedet er i globalt tror jeg deg er risikabelt å prise bilene for høyt. Hyundai har uttalt at de skal prise Kona EV aggressivt, det må en da også kunne forvente.
En pris på 350+ er samme pris som en godt utstyrt e-golf med stort batteri. Da er valget svært enkelt - egolf. Sammenlignet med forventet pris på Tesla model3 som produseres i økende antall og om de nyeste målene nås har levert hele ventelisten oppunder 600k på ca et år og da har kortere ventetid enn Kona i Norge er også enkel - model3.
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 18. april 2018, klokken 12:50
Det er nå godt kjent at GM tapte rundt 70 tusen på hver Ae som førte til at prisen ble satt opp i flere omganger.
Har vi noen sikre troverdige kilder på dette?
Og hvis det stemmer, så taper de fortsatt penger på den bilen, for den ble jo "bare" priset opp 60.000,-, så da er det fortsatt 10.000,- i tap.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-12-05/latest-bull-case-for-electric-cars-the-cheapest-batteries-ever
Batteriprisene er fallende og det bør strengt tatt medføre at elbiler også bør bli rimeligere. Dette gjelder også eksisterende modeller i og med at innkjøpsprisen av batterier som skal anvendes går ned. Dersom Opel tapte penger tidligere og har satt opp prisen for å korrigere for tapet burde de sette ned prisene igjen nå........
Sitat fra: trykkertor på onsdag 18. april 2018, klokken 14:44
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 18. april 2018, klokken 12:50
Det er nå godt kjent at GM tapte rundt 70 tusen på hver Ae som førte til at prisen ble satt opp i flere omganger.
Har vi noen sikre troverdige kilder på dette?
Og hvis det stemmer, så taper de fortsatt penger på den bilen, for den ble jo "bare" priset opp 60.000,-, så da er det fortsatt 10.000,- i tap.
https://neo.ubs.com/shared/d1mFW2YvNRvHXA/ (https://neo.ubs.com/shared/d1mFW2YvNRvHXA/)
7000 $ i tap pr bil 2017
Det var 9000 $ som var det første publiserte tallet. Det er ingen som får noen sikker bekreftelse på dette fra GM.
https://www.cnbc.com/2016/11/30/gm-stands-to-lose-9000-dollars-per-car-on-chevy-bolt.html
En kan plukke på detaljer og anta at batteripriser faller, men jeg tror ikke dette utgjør vesentlige summer.
Valuta kan også dra opp prisen siden den norske krona er svak.
Bolt er jo bare et skalkeskjul fra GM for å kunne selge bensinbiler i stater med krav om elbilforhold i salget....
Den største konkurrenten til Hyundai blir utvilsomt Nissan. De har lagt seg godt under 300k med nye Leaf. Når vi i tillegg vet at de kommer til å lansere en 60 kwh versjon i løpet av året er konkurransen et faktum. Tipper Leaf 60 får et pristillegg på ca 50.000, hvilket vil si at den starter på rett under 300.000 for kjipeste versjon.
Og dette er således prisen Hyundai må kjempe mot.
Nå vil den modellen Huyndai leverer være vesentlig bedre utstyr enn innstegsmodellen av Leaf. Det er vel riktigere å sammenlikne den med N-Connecta. Den ligger ca. 300.000. Med stort batteri kan muligens prisen nærme seg 350. De er vel Kona konkurransdyktig opp mot 325.000 og med metallic,skinn, takluke og vinterhjul tror jeg nok vi er over 350'. Nå må vi da snart få svar på det, for produksjonen har vel startet ?
Men så er også nissan en BETYDELIG større bil. Den er 30 cm lengre og har 75L større bagasjeromsplass (tatt ut fra fossil-Kona). Sannsynligvis gjenspeiles også dette i kupe- og bakseteplass.
Det gjør Leaf til en romsligere og mer praktisk bil enn Kona. Selv om kona (etter min mening) trekker lengste strået for design, er jeg redd det kommer til kort i stasjonsvognlandet Norge.
Hvis vi etter hvert får en toppspeccet Leaf60 til 350k, er det rett og rimelig at Kona legger seg langt under denne prisen for å være konkurransedyktig!
Limo har mange gode poenger, selv om jeg stusset over e-Golf med stort batteri (finnes den?).
Havner prisen på småbilen Kona opp mot Ampera-nivå blir det årets mageplask for Hyundai, ingen god reklame etter suksessen med Ioniq. Og 80-90 % av ventekøen forsvinner.
Forøvrig er subsidiering av de første Ampera´er med 7000$ kanskje et teknisk regnestykke: Hvordan laster man forsknings- og produksjonsutgifter over på salgbare biler, hvor langt tidsperspektiv eller volum skal man da legge til grunn? Samtidig er Ampera bygd opp som ren elbil, mens Kona primært er en fossilbil. Hvordan vil det slå ut i produksjonskostnader og pris på elbilen? Som andre nevner, Leaf / Niro etc blir Konas konkurrenter, ikke Ampera.
Min forventning er at Kona el prismessig følger Ioniq el som et prisgunstig alternativ. Mulig at SUV-konseptet forsvarer litt høyere pris, sammen med Krell og ACC. På den annen side er Ioniq en større bil. Differansen mellom de to bilene blir da batteriet. Overfører vi prisene på Ioniq el / Kona el i Sør-Korea til Norge, skal ikke Kona koste mer enn 30.000,- over Ioniq. Mitt stall-tips blir 325.000,- + skinn + vinterdekk + soltak.
Jeg tror du treffer bra med det estimatet der. Rundt 325.000,- blir ikke en skremmepris for så veldig mange.
Og typisk koster ofte en plusspakke 10.000,- og en teknikkpakke 10.000,-
Noe som indikerer at uten de pakkene kunne Kona kanskje landet på magiske 299.990,-
Men siden vi i første omgang må innom ekstrapakkene, så virker 324.990, eller 329.000,- som helt plausible priser i min tankegang.
Skal bli spennende å se hva den faktisk ender på.
Sitat fra: Jakal på torsdag 19. april 2018, klokken 22:40
Forøvrig er subsidiering av de første Ampera´er med 7000$ kanskje et teknisk regnestykke (...)
Teknisk regnestykk er nærliggende. Tror vi kan legge GM tap saken død. Det er fake news.
Hyundai er i samme båt og har i tillegg behov for å tilpasse seg det kinesiske markedskravet om progressiv andel null utslipps andeler gjeldende fra 2019 (etter som Angela Merkel fikk forskjøvet innføringen med et år).
Altså:
Elon Musk sitat: "That's why you shouldn't ask like why, well, GM appears to be losing $10,000 a car on the Bolt. No, they're not. They are making it up on CARB credits. But they get the full retail value of the CARB credit, whereas we get the wholesale value when we're lucky." Sitat slutt.
Kilde: https://insideevs.com/elon-musk-talks-carb-zev-credits/