Elbilforum.no
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => CCS / ChaDeMo hurtigladere => Emne startet av: moderator 2 på mandag 27. november 2017, klokken 14:29
Hurtigladerne til Arctic Roads har i 2017 vært ustabile, og derfor vært åpne høsten 2017.
BKK overtok alle hurtigladerne til Arctic roads sent på høsten 2017. Du trenger derfor nå appen til BKK for å bruke disse hurtigladerne.
Lars C. Krogenæs
Forum admin
Kan jo håpe at det blir en bedre prismodell på de stasjonene da, som også egner seg for de som hurtiglader veldig av og til.
Ikke helt ideelt med 10kr i oppstartsgebyr, men for resten av hurtigladingen det samme som for Fortum og Grønn kontakt. Grønn kontakt er fortsatt kongen på fleksilading om man ikke kan utnytte hele kapasiteten.
Hvor kommer den info her fra? Veldig bra det blir en stabil løsning,er ikke heldig slik det har vært dyrt og ustabilt.
BKK kommer til å gå ut med informasjon om kort tid.
Jeg var innom den forhenværende AR-laderen på Lillehammer i går. Det var klistret opp en plakat fra BKK på den, med instrukser om å bruke deres lade-app for å lade. Men ellers var alt som før, og man kunne lade uten betaling. Ingen tvil om at en overgang er nært forestående, altså. Og en lettelse at man kan lade inntil overgangen er fullført.
Dermed ryker gratisladinga hjå AR snart. Sørgelige greider.
Syntest no AR var ein veldig bra hurtigladetilbyder den siste tida eg då!!!
Noen som har testet laderne på Dombås? Skal over der i morgen :)
Jeg ser at lade-appen til BKK (Bilkraft) nå viser ladepunkter på Dombås og Hjerkinn. Jeg antar det betyr at laderne der er i drift. Og ikke lenger gratis. Men selv med BKKs utskjelte oppstartpris så ligger de jo på en brøkdel av prisen til AR, så jeg klager ikke.
Jeg reiser over der i dag, hvis jeg ikke får kalde føtter underveis og kjører Østerdalen. Skal rapportere hva jeg finner hvis jeg kjører over Dovre.
Ser at på Fagerhaug har app to ladere opp, mens på Hjerkinn og Dombås kun enkeltlader. Har de fjernet ene lader fysisk?
Ladet på Hjerkinn i dag. Det står fortsatt Arctic Roads i displayet, og ladingen er gratis. To ladere, begge hadde strøm på og så ut til å fungere. Men jeg prøvde bare den til høyre.
Og appen viser da vitterlig to ladere der? Øh, nei, den later til å tro at den ene laderen har bare combo, mens den andre har bare chademo, Men det er da bare tull. Ser ut som det gjenstår litt kvalitetssikring før de er klar til å ta seg betalt.
He he, jeg leste ikke, bare "telte" hvor mange jeg så. Den viser to ladere ja, men med hver sin type kontakt.
Det blir nok orden på etter hvert.
På bildet viser den 1 lader (HJ1) med 2 pistoler (A eller B) Ser da gjeld fleire. Får no håpa at dei ikkje har da travelt med å få betalingsløysinga i drift.
AR har vore billigaste ladestasjon dei siste 2 åra!
Åja, det har du nok rett i ... det var nok HJ-2 jeg ladet på. Jeg mener å huske de står i nummerrekkefølge fra venstre mot høyre.
Fortsatt ingen endring på Hjerkinn i går. Jeg ladet på den venstre denne gangen, fordi det ikke var brøytet snø nær nok den høyre. (Kan hende hadde kabelen nådd frem, men jeg gadd ikke prøve, siden jeg hadde fritt valg.)
Stoppet og kikket på Dombås og Hjerkinn i går, da var det enda gratis å lade der.
På Svinesundsparken ser det ut til at det ikke lenger er gratis å lade. Fikk ikke startet oppladingen når jeg koblet til.
Jeg lurer på om BKK vil sette i stand den andre laderen på Svinesundsparken. Det er i dag to hurtigladere der, men på en av de er både Chademo og type-2 støpslene ødelagte. Denne står heller ikke oppført i Bilkraft-appen.
På Vestby står det tre (eller var det fire?) hurtigladere, men jeg tror bare en av de fungerer.
BKK må enten ha investeringsvilje og tiltak for å kraftig oppgradere infrastrukturen sin, hvis ikke kan de gi seg med en gang. Med det nettverket fortum har og det antallet som GK har fått på plass, samt det Clever/EON har planer om, vil en aktør med det nettet BKK har bli usynlig. Selv GK har problemer med å få folk til å sjekke noe mer enn bare fortum sitt kart. Det går ikke ann å bygge business på å ha ladere som folk til nød vil bruke når alle andre er opptatt...
Du glemmer ein viktig faktor. Elbilsalget aukar mykje meir enn tilgangen på hurtigladere. Dermed er da plass til fleire operatører. Dei bygger også på plasser som da ikkje er andre aktører.
Sitat fra: Panduck på fredag 02. februar 2018, klokken 11:59
BKK må enten ha investeringsvilje og tiltak for å kraftig oppgradere infrastrukturen sin, hvis ikke kan de gi seg med en gang. Med det nettverket fortum har og det antallet som GK har fått på plass, samt det Clever/EON har planer om, vil en aktør med det nettet BKK har bli usynlig. Selv GK har problemer med å få folk til å sjekke noe mer enn bare fortum sitt kart. Det går ikke ann å bygge business på å ha ladere som folk til nød vil bruke når alle andre er opptatt...
Bekk er i dag en seriøs konkurrent både til Fortum og Grønn kontakt. På de på lokalisasjon og i antall. BKK har teppebombet Bergen led omegn med hurtigladere i langt høyere antall en de to andre.. Og uten andre alternativer på de fleste lokalisasjonene blir hurtigladerene brukt.
Sitat fra: sølv-pilen på lørdag 03. februar 2018, klokken 14:48
Bekk er i dag en seriøs konkurrent både til Fortum og Grønn kontakt. På de på lokalisasjon og i antall. BKK har teppebombet Bergen led omegn med hurtigladere i langt høyere antall en de to andre.. Og uten andre alternativer på de fleste lokalisasjonene blir hurtigladerene brukt.
Jeg vil gjerne at vi har mer konkurranse på lading, og vil gjerne se at BKK blir en seriøs konkurrent, men at BKK er tredje største aktør, sier mer en skillet mellom GK / Fortum og "resten".
Men når jeg ser ladekartet til BKK, er "teppebombing" ikke det jeg tenker. Både GK og Fortum ser ut til å ha like mange / flere ladere i området, og mange ladere har også kun 1 CCS lader. Det holder ikke.
Fortum var langt foran alle andre de aller fleste steder, det har vært en enorm satsning fra GK sin side for å komme opp som en sikkelig konkurrent til Fortum. Ikke bare måtte antall ladere opp voldsomt, de måtte begynne å ha ladesteder med en rekke ladere, og ved å innføre "ladebonus" gjorde de sine ladere attraktive, ikke bare som "alternativ ved kø på fortum". Allikevel må jeg til stadighet informere folk om at det er ubrukte GK ladere like ved, når det er kø hos fortum. Veldig mange forholder seg kun til fortum sitt ladekart.
Om BKK ønsker å oppnå noe ved å overta artic roads sine ladere, må det en voldsom oppgradering til for at de skal kunne klare å dra kunder til sine ladere. Det stemmer sikkert at de er "eneste alternativ" på noen steder i Hordaland, men det tror jeg ikke kommer til å hjelpe så mye lengre. Alternativt bør de ta ned AR-laderene, og flytte de til Hordaland, der de kan bli en god konkurrent på lokalt nivå.
Jeg tror at BKK tilrettelegger ladenettverket sitt for å bli en oppkjøpskandidat for en utenlandsk aktør, og slik sett har de gjort en god jobb med å overta både Lyse og AR laderne og derved gå fra en lokal aktør til en gryende nasjonal aktør. Flere utenlandske aktører har jo sagt at de ønsker seg inn i Norge og det kan jo være lettere for dem hvis de kjøper opp en mindre aktør enn hvis de starter helt på scratch.
BKK har jo også en liten eierandel i Grønn Kontakt, og det har jo vært veldig unaturlig at de har konkurrert med seg selv slik de har gjort til nå.
mvh
Hugo
BKK har ingen planar om å bygge eit nettverk for så å selge det. Dei vil inn på markedet som ein stor aktør og har store planer om å ta opp kampen med Fortum. At dei eig ein liten aksjepost i GK har ingen betydning her. Den kan fort selges.
Sitat fra: pudderjagar på søndag 04. februar 2018, klokken 09:38
BKK har ingen planar om å bygge eit nettverk for så å selge det. Dei vil inn på markedet som ein stor aktør og har store planer om å ta opp kampen med Fortum. At dei eig ein liten aksjepost i GK har ingen betydning her. Den kan fort selges.
Siden du har så bastante påstander så har du kanskje en kilde til dette?
Mvh
Hugo
Jeg tror det er vanskelig å vite hva BKK vil, det er ikke gitt de er så sikre på det selv. "Store planer" har vi hørt før (artic roads), at et firma har store planer betyr ikke mye. Å lage noe som kan selges til andre aktører kan det være de også tenker på, uten at det betyr at det vil bli noen suksess. Det de har nå, kan neppe være verdt så mye at det betyr noe for en utenlandsk aktør, og da må de isåfall legge inn så mye penger, at det neppe blir noe fortjeneste på å selge det videre. Her er det ingen "gründer ide" som kan gå fra lite verdt til mye verdt på kort tid, verdien vil ligge i hva laderene koster og installasjon koster, og der kan vel heller prisen være nedadgående.
Når de fleste etterhvert kjøper elbil, blir det nok mest biler med over 300km reel rekkevidde, og kan man kjøre Oslo->Bergen med en rask ladestopp, så blir en mengde små ladesteder rundomkring ikke det mest attraktive å kjøpe opp. Da blir ting som newmotion, hvor "en hver pølsebod" kan skaffe seg egene ladere, knytte den opp mot en sentral betalingsløsning som kan bli attraktivt å eie. For det er vel lokasjonene, ikke "eierskap til laderne som står der", som blir vesentlig når ting skal bygges opp. Selv en aktør som GK vil slite litt dersom f.eks Circle K finner ut at de ønsker å gå sin egen ladevei.
Sitat
Fortum var langt foran alle andre de aller fleste steder, det har vært en enorm satsning fra GK sin side for å komme opp som en sikkelig konkurrent til Fortum. Ikke bare måtte antall ladere opp voldsomt, de måtte begynne å ha ladesteder med en rekke ladere, og ved å innføre "ladebonus" gjorde de sine ladere attraktive, ikke bare som "alternativ ved kø på fortum". Allikevel må jeg til stadighet informere folk om at det er ubrukte GK ladere like ved, når det er kø hos fortum. Veldig mange forholder seg kun til fortum sitt ladekart.
Ikke så rart det da Fortum stort sett har de beste lokasjonene med flest ladere. Ta f.eks Gjøvik. GK var først ute etter at de overtok Eidsiva sin enslige lader, men det forspranget har de skuslet bort for å si det pent. Nå har GK den enslige gamle Eidsiva-laderen som er plassert på en mørk plass i ingenmannsland bak Statoil, og en enslig lader foran Statoil som aldri har fungert de gangene jeg har testet den. Fortum har 3 stk. ved siden av hverandre utenfor CC, en MYE mer attraktiv plass.
Fortum har monopol på resten av Rv4 samt mot Dokka. 2 ladere på Dokka, 2 på Gran, 2 på Roa, 1 på Hagan, 2 på Gjelleråsen. Noen andre aktører er ikke å se. Slik er det over mesteparten av Østlandet, ikke så rart folk forholder seg til Fortum da og kun bruker andre aktører om det er kø hos Fortum.
Noen enorm satsing fra GK nord for Oslo har ihvertfall ikke jeg sett noe til.
Sitat fra: Panduck på søndag 04. februar 2018, klokken 10:28
Når de fleste etterhvert kjøper elbil, blir det nok mest biler med over 300km reel rekkevidde, og kan man kjøre Oslo->Bergen med en rask ladestopp, så blir en mengde små ladesteder rundomkring ikke det mest attraktive å kjøpe opp. Da blir ting som newmotion, hvor "en hver pølsebod" kan skaffe seg egene ladere, knytte den opp mot en sentral betalingsløsning som kan bli attraktivt å eie. For det er vel lokasjonene, ikke "eierskap til laderne som står der", som blir vesentlig når ting skal bygges opp. Selv en aktør som GK vil slite litt dersom f.eks Circle K finner ut at de ønsker å gå sin egen ladevei.
Tja. Jeg har elbil med 300km+ rekkekvidde men ladet over 1600kWh hso Fortum i fjor. Kjører ikke ofte Oslo-Bergen men det blir mye på kryss og tvers samt til hytta. Mye behov for hurtiglading da, jeg tipper hurtiglading sto for minst 1/3 av ladingen min i 2017. Har brukt Fortum-lokasjoner overalt, fra Nordby og Svinesundsparken til alt langs Rv4 + E6 Fredrikstad-Lillehammer og faktisk i Borås. Pluss en masse annet rundt omkring, som f.eks Hønefoss. Jo mer nettet bygges ut jo mer bruker jeg det.
Cicrle K? Kjekt om de bygger ut de også, men Fortums lokasjoner på bensinstasjoner er etter min mening av de minst attraktive (f.eks Shell Mortensrud eller Svinesundparken). Jeg foretrekker helt klart ladesteder der det er et større tilbud av butikker og/eller restauranter. F.eks CC Gjøvik, Strandtorget Lillehammer, Gran, Dokka osv. på bensinstasjoner er det fint lite å gjøre mens man handler, og jeg ønsker definitivt ikke å spise der.
Sitat fra: pudderjagar på søndag 04. februar 2018, klokken 09:38
BKK har ingen planar om å bygge eit nettverk for så å selge det. Dei vil inn på markedet som ein stor aktør og har store planer om å ta opp kampen med Fortum. At dei eig ein liten aksjepost i GK har ingen betydning her. Den kan fort selges.
Da må de få seg en avtale med en annen nasjonal aktør kjapt. F.eks Rema 1000 eller noe sånt. Fortums Kiwi- og McDonalds-avtale var en genistrek.
Uansett så bør vi jo være glad for at vi er kvitt de "useriøse" aktørene Lyse og AR.
Life is good, I alle fall for oss elbilister I sør Norge :)
Mvh Hugo
Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. februar 2018, klokken 11:26
Tja. Jeg har elbil med 300km+ rekkekvidde men ladet over 1600kWh hso Fortum i fjor.
jkirkebo, jeg tror du misforstår litt det poenget jeg prøver å vise.
Det du sier, "lader kun på fortum" viser jo det jeg prøver å si, BKK må gjøre enormt mye for at folk skal gidde å titte på deres ladekart når de er ute å kjører, selv GK, med alt de har av ladere, og mindre pris, blir ofte oversett. Fortum var vel de som først så nytten av å ha ladesteder med en rekke ladere, og å bygge opp mange på sentrale plasser.
Ellers tror jeg at GK vel vil bli mer alternativ, slik du liker å lade, når de begynner å samarbeide med en rekke kjøpesentre.
Sitat fra: Panduck på søndag 04. februar 2018, klokken 08:23
Sitat fra: sølv-pilen på lørdag 03. februar 2018, klokken 14:48
Bekk er i dag en seriøs konkurrent både til Fortum og Grønn kontakt. På de på lokalisasjon og i antall. BKK har teppebombet Bergen led omegn med hurtigladere i langt høyere antall en de to andre.. Og uten andre alternativer på de fleste lokalisasjonene blir hurtigladerene brukt.
Men når jeg ser ladekartet til BKK, er "teppebombing" ikke det jeg tenker. Både GK og Fortum ser ut til å ha like mange / flere ladere i området, og mange ladere har også kun 1 CCS lader. Det holder ikke.
Jo Teppebombing er absolutt ett passende utrykk for BKK sin satsing. I Bergens området finner du BKK på 23 lokalisasjoner, der de fleste har minst 3 ladestasjoner med både CSS og Chademo. Fortum kan skilte 3 lokasjoner og Grønn Kontakt 2. Nå har de også Stavanger reigonen, Oslo og midt norge.
Teppebombing er helt feil, Bkk har 10 lokasjoner i og rundt Bergen by med hurtiglader, og mange av disse har 1 CCS lader.
Fortum har 7 lokasjoner mens GK har 4 rundt byen.
Det er smålig å slenge ut usannheter så bestemt, og som er så enkle å sjekke opp i, skjerpings.
Ser at det hadde lurt seg inn noen stolper fra Bilkraft appen. Joda.. BKK er forsatt langt mer tilgjengelig en Fortum i Bergens område, Er du utenfor sentrum er det alltids en BKK i nærheten. Jeg ser at det blir feil å snakke om område da dette kan tolkes som en selv vil, stasjonene ligger jo ganske spredt rundt om kring. Jeg velger derfor å sammenligne størrelse etter antall lokasjoner i Hordaland.
1. Giganten Grønn Kontakt med 22 lokasjoner, 3 nær Bergen. Mange av disse med kun en lader
2. BKK 17 lokasjoner, + 2 fra Voss Energi.
3. Fortum med 9 lokasjoner, 6 nær Bergen
Egentlig bryr jeg meg katten. Synes det er flott å kunne kjøre inn mot Bergen og bare stoppe når batteriet trenger opplading, uavhengig av hvem som leverer strøm fra lader, i motsetning å måtte stoppe å lade ettersom det ikke er nokk til neste ladestasjon.
Problemet blir uansett det samme, folk vil ikke forholde seg til en masse kart for å finne ladestasjoner, de fleste forholder seg KUN til fortum, da disse har "nok ladere" på de aller fleste steder. BKK må få en mengde ladere på Østlandet for at folk skal gidde å dra inn deres ladekart i planleggingen, det er poenget jeg prøver å få frem. GK har en mengde ladere rundomkring, hadde det ikke vært for rabattsystemet deres, hadde jeg knapt ladet der (nå foretrekker jeg GK p.g.a dette), BKK er i tillegg til å ha en irrelevant størrelse de fleste steder, også DYRERE enn fortum.
De må ha en voldsom invisteringsvilje for at folk i det heletatt skal legge merke til de (annet enn rundt bergen), og de er for små til at de er noe interessante for utenlandske aktører. Det beste ville kanskje være å gå sammen med GK, som en del av deres nett, for å sammen være enda sterkere i kampen mot fortum og kommende clever/eon.
Ser det er kraftselskap i Sverige som har sine ladere som en del av Fortum sitt nett, og dermed blir synlige på en helt annen måte. Akuratt som norske banker nå må gå sammen for å det heletatt være relevante når store aktører kommer inn, bør ikke norske kraftselskap konkurrere mot hverandre når Fortum er her og andre banker på døra.
Skulle jeg ha satset på å kun benytte meg av Fortum hadde jeg måttet gått over til diesel. Grønn Kontakt er suverene på Vestlandet, rabatten er en bonus uten like men de er også godt representert. I mitt tilfelle bruker jeg kun Fortum når jeg må.
Kun Bergen hørtes ut som om Bergen er ubetydelig, selv om den i elbil sammenheng har en langt større tetthet en de andre storbyene i dette landet. Bkk ser ut til å ville satse stort ja, skulle likt å se samme engasjemang fra andre lignende aktører også.
BKK har statsa stort og dei har planer for vidare satsing fremover. Dei har overtatt AR sine ladere og her skal dei oppgradere ein god del.
Ser fram til at da vært fleire stasjonar å velge mellom også.
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 06. februar 2018, klokken 16:10
BKK har statsa stort og dei har planer for vidare satsing fremover. Dei har overtatt AR sine ladere og her skal dei oppgradere ein god del.
Det er bra, men det må nye lokasjoner til og en annen pris. I Oslområdet kommer dette til å være "det er kø på de andre laderene, så jeg får betale ekstra for å lade her, da" ladere. Det blir ikke butikk av slikt. Når det er en mengde billigere fortum & GK ladere rett ved, velger ikke folk BKK.
Med dei ladekøane som er i Oslo så skulle da ikkje være noko problem.
Hus og at skal du kjøre på langtur om vinteren så er da viktig å ha ein lader som er lengst mulig kjøring mellom. Då får du utnytte hurtigladinga mest mulig. Kan eg kjøre 30 km ekstra få batteriprosent ned mot 5% så er da verd 10aren ekstra utan tvil. Minuttprisen er lik alle andre.
På type 2 er GK dyrast sidan dei justerte opp prisen for ei lita stund sidan.
Sitat fra: pudderjagar på onsdag 07. februar 2018, klokken 12:47
Med dei ladekøane som er i Oslo så skulle da ikkje være noko problem.
Hus og at skal du kjøre på langtur om vinteren så er da viktig å ha ein lader som er lengst mulig kjøring mellom. Då får du utnytte hurtigladinga mest mulig. Kan eg kjøre 30 km ekstra og benytte meg av ein
Det er ikke snakk om 30km mellom fortum / gk og BKK sine ladere her, det er snakk om en 2 minutters gåtur på det korteste, noen få minutter kjøring på de andre stedene, og det er ikke ladekø nok til at det blir noen butikk av dette for BKK.
Tro meg, jeg ønsker flere aktører som skal lykkes, men det må være litt realisme i det de gjør, hvis ikke går BKK i samme felle som artic roads... "De skal satse!" har vi hørt før.
For det første så har BKK økonomiske musklar til å satse. Og den 10aren da er snakk om er ikkje mykje å bry seg om synest eg. Er iallfall ikkje noko å vente i timesvis for.
Eit anna poeng er at BKK har ein del ladere strategisk plasert ved kjøpesenter og andre ting som kan være meir praktisk å bruke tida på enn Mc Donalds løysinga til Fortum for eksempel.
Sitat fra: pudderjagar på onsdag 07. februar 2018, klokken 16:58
Eit anna poeng er at BKK har ein del ladere strategisk plasert ved kjøpesenter og andre ting som kan være meir praktisk å bruke tida på enn Mc Donalds løysinga til Fortum for eksempel.
BKK sine "nye ladere" ligger ofte med Marche, som nå skal (for det meste) bli til BurgerKing :) . GK har avtale med Thon, og skal ha ladere ved en rekke kjøpesentre, de har allerede flere.
Med GK sin rabatt, blir det raskt langt mer enn 10kr forskjell. Forrige mnd betalte jeg ca 1,20kr pr minutt for lading hos GK, og ingen startpris. Veien til BKK blir altså veldig lang.
At BKK mistar fordelen med Marche og må ta til takke med Burgerking på dei gamle AR stasjonane er nok ikkje så bra. Men dette gjeld no berre dei få AR stasjonane som hadde denne muligheta.
BKK har mange stasjonar knytta til andre "ladeaktiviteter" her på Vestlandet heldigvis.
Så lenge BKK har oppstartsgebyret på 10 kr så blir dei sistevalet dersom ein har fleire operatørar å velje mellom. Eg trur ikkje BKK kan basere seg på å vere reserveløysing ved kø på ladarane til GK eller Fortum.
Når laderalternativet er en mest sannsynlig sprekkfull GK Aksdal lader, eller ettermiddagsrush med ihelsulte barn på mc donald i Karmøy, og dessuten at Sveio er langt bedre strategisk plassert for trafikk nordover en de to andre blir den 10 kroneren lett å ofra for å komme til en BKK sine ladere som vil kunne gi en sikkerhet for å vite at man har nokk til å sikre at man ikke går tom i tunnelen til Føyno. Likeså er den samme tieren grei å ofra for å slippe å stå over en ferge fra Hallhjem til Sandikvåg når BKK hiver opp sin lader på Fitjar sørover.. Men for all del, tieren er nokk den eneste grunnen til at noen velger andre alternativer der disse er i samme området, men hvem vet, plutselig så forsvinner den..
Sitat fra: sølv-pilen på fredag 09. februar 2018, klokken 00:37
Når laderalternativet er en mest sannsynlig sprekkfull GK Aksdal lader, eller ettermiddagsrush med ihelsulte barn på mc donald i Karmøy, og dessuten at Sveio er langt bedre strategisk plassert for trafikk nordover en de to andre blir den 10 kroneren lett å ofra for å komme til en BKK sine ladere som vil kunne gi en sikkerhet for å vite at man har nokk til å sikre at man ikke går tom i tunnelen til Føyno. Likeså er den samme tieren grei å ofra for å slippe å stå over en ferge fra Hallhjem til Sandikvåg når BKK hiver opp sin lader på Fitjar sørover.. Men for all del, tieren er nokk den eneste grunnen til at noen velger andre alternativer der disse er i samme området, men hvem vet, plutselig så forsvinner den..
Det er satt opp ti nye punkter nå, ca 1km nordøst, ved Shellen.
Sitat fra: Måkemannen på fredag 09. februar 2018, klokken 01:26
Sitat fra: sølv-pilen på fredag 09. februar 2018, klokken 00:37
Når laderalternativet er en mest sannsynlig sprekkfull GK Aksdal lader, eller ettermiddagsrush med ihelsulte barn på mc donald i Karmøy, og dessuten at Sveio er langt bedre strategisk plassert for trafikk nordover en de to andre blir den 10 kroneren lett å ofra for å komme til en BKK sine ladere som vil kunne gi en sikkerhet for å vite at man har nokk til å sikre at man ikke går tom i tunnelen til Føyno. Likeså er den samme tieren grei å ofra for å slippe å stå over en ferge fra Hallhjem til Sandikvåg når BKK hiver opp sin lader på Fitjar sørover.. Men for all del, tieren er nokk den eneste grunnen til at noen velger andre alternativer der disse er i samme området, men hvem vet, plutselig så forsvinner den..
Det er satt opp ti nye punkter nå, ca 1km nordøst, ved Shellen.
:) Fantastisk. Slikt er kjekt å se. Way to go Karmøy..
Kven som er operatør for desse ladepunta?
De 6 nye (hvor 4 er hurtigladere) på Norheim er driftet av Fortum.
Men tilbake til saka: over Dovre er dei gamle AR-laderane veldig sentrale. Funker dei med ein BKK-app, eller kva er tingen?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: desheng på søndag 11. februar 2018, klokken 15:49
Men tilbake til saka: over Dovre er dei gamle AR-laderane veldig sentrale. Funker dei med ein BKK-app, eller kva er tingen?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Dei låg ikkje inne på BKK sine sider, men via appen Bilkraft dukka dei opp. 10kr ekstra pr lading oppmuntrer ikkje til smålading akkurat....
Sent from my iPhone using Tapatalk
Så snart folk får seg elbil så "kvier de seg for å sprette ein 10er"
Er vel ganske nært opp til da ein kallar ein gniar! Men når da gjeld andre ting så er da ikkje problem. Då flyg 10arane.
Skal elbilar ha allt gratis i dette landet?
Særlig sammenlignet med blodprisen til AR så er jo BKKs tier ikke noe å skrike opp om. Laderen på Hjerkinn er viktig, men får samtidig neppe mye trafikk, så det slett ikke sikkert at den går med overskudd isolert sett. Selv har jeg ikke noe imot å betale litt ekstra der. Alternativet, å ikke kunne komme seg over Dovre i det hele tatt, er bare for dumt.
At laderne på Hjerkinn ikke er så mye brukt fikk jeg erfare forrige helg.
Det var ca 40 cm med snø foran laderne og absolutt ingen tegn på at det har vært noe aktivert der på lange tider. Lade kabelen var fullstendig fastfosset i snø. Måtte prøve komme meg så nærme laderen som mulig for at kabelen skulle rekke til. Og selvsagt ble jeg hengende fast i snøen.
Men laderen fungerte heldigvis, og jeg fant ei snøskuffe etterhvert slik at kom meg løs.
Nesten en mnd siden, den ene kabelen var fast i snø/is, heldigvis rakk den andre.
Sitat fra: pudderjagar på søndag 11. februar 2018, klokken 20:04
Så snart folk får seg elbil så "kvier de seg for å sprette ein 10er"
Er vel ganske nært opp til da ein kallar ein gniar! Men når da gjeld andre ting så er da ikkje problem. Då flyg 10arane.
Skal elbilar ha allt gratis i dette landet?
En 10er kan fort betyr ganake mye høyere kostnad da. På den tiden jeg kjørte Leaf til Oslo på jobb innimellom måtte jeg vintertid typisk lade ca. 7 minutter på Vestby på veien inn. En tier i startkostnad ville økt totalsummen med nesten 60% til ca. 4,- pr. minutt. Litt kjipt om man må ta den stoppen ganske ofte, blir relativt dyre kWh (ihvertfall 6,- pr. kWh).
Jeg ser heller ikke poenget med en prismodell som oppmuntrer folk til å stå så lenge som mulig. For en evt. køs del er det vel bedre at folk bare lader akkurat det de må...
Hvis eg forstår deg rett så meiner du at 10eren til BKK oppmunter til å stå lengst mulig. Dette reknestykket klarer ikkje eg å få til.
Du vil aldri kome ned i ein minuttpris som er lavere enn den du får hjemme. Dermed så vil da bare værta dyrare etter lengre du står.
Hvis du må lade kvar gong du er på jobb så har du valgt feil bil. Den daglege jobbpendlinga må ligge innanfor bilens rekkevidde. Kan reduserast til halvpartenhvis da er lademulighet på jobb og denne ikkje er for dyr. Eg ser vekk frå at du må hurtiglade dei dagane da er kaldt eller da skjer uforutsette ting på vegen. Hvis ikkje så må ein ha ein bil som går lengre.
Snittprisen pr minutt reduseres jo etter hvert som man står fordi oppstartsgebyret fordeles ut på flere minutter.
1min => 12.50kr/min
10min => 3.50kr/min
40min => 2.75kr/min
Står du uendelig lenge blir altså snittprisen den samme som hos Fortum. Den vil bli lavest hos Grønn Kontakt siden de har kvantumsrabatter.
Så ja, oppstartsgebyret oppmuntrer ikke til å lade bare et par minutter. Det blir fort at man lader så lenge det er praktisk forsvarlig når man først er belastet den 10-eren.
Sitat fra: pudderjagar på søndag 11. februar 2018, klokken 20:04
Så snart folk får seg elbil så "kvier de seg for å sprette ein 10er"
Jeg antar du hadde bensin /diesel før, uansett, du vet sikkert hvordan det er med bensinstasjoner og pris. To stasjoner ligger ved siden av hverandre og den ene har LITT lavere pris enn den andre, hvem velger de aller fleste? Det er en grunn til at stasjoner følger hverandres priser nøye.
10kr er uansett ikke mye dersom man skal stå der og lade en stund, men det gjør at stasjonene blir veldig uegnet for "litt påfyll". Og, som sagt, når de som lader en del raskt kan få det en god del billigere enn 2.50kr hos annen leverandør, er det ikke engang den 10kr som er forskjellen.
Jeg finner det litt merkelig at noen på død og liv skal forsvare en foretningsmodell som stort sett er dømt til å feile. BKK vil være i en utfordrerposisjon, og da er det merkelig å være "dyrest i klassen".
GK og Fortum har begge strømavtaler som gir startbonus på 15%, dette vil nok en del elbilister benytte seg av, da blir forkjellen til BKK, selv uten "rabattbonus", enda større.
Sitat fra: pudderjagar på mandag 12. februar 2018, klokken 09:03
Hvis eg forstår deg rett så meiner du at 10eren til BKK oppmunter til å stå lengst mulig. Dette reknestykket klarer ikkje eg å få til.
Du vil aldri kome ned i ein minuttpris som er lavere enn den du får hjemme. Dermed så vil da bare værta dyrare etter lengre du står.
Enig i det, men på denne turen hadde jeg en reserve-hurtiglader noen kilometer før målet om jeg skulle bruke mer enn forutsatt. Jeg ladet derfor aldri mer enn jeg beregnet at jeg akkurat trengte for å nå fram da den andre hurtigladeren var sikkerheten. Med en tier i startpris hadde jeg lagt på noen minutter ekstra for å være sikker på å komme frem uten å måtte hurtiglade enda en gang.
Sitat
Hvis du må lade kvar gong du er på jobb så har du valgt feil bil. Den daglege jobbpendlinga må ligge innanfor bilens rekkevidde. Kan reduserast til halvpartenhvis da er lademulighet på jobb og denne ikkje er for dyr. Eg ser vekk frå at du må hurtiglade dei dagane da er kaldt eller da skjer uforutsette ting på vegen. Hvis ikkje så må ein ha ein bil som går lengre.
Her var det snakk om de kaldeste dagene på vinteren. Kanskje 5-10 ganger pr. år, maks. Og jeg hadde tilgang på lading på jobb, hvis ikke hadde det blitt MYE hurtiglading....
Sitat fra: zbk på mandag 12. februar 2018, klokken 09:14
Snittprisen pr minutt reduseres jo etter hvert som man står fordi oppstartsgebyret fordeles ut på flere minutter.
1min => 12.50kr/min
10min => 3.50kr/min
40min => 2.75kr/min
Står du uendelig lenge blir altså snittprisen den samme som hos Fortum. Den vil bli lavest hos Grønn Kontakt siden de har kvantumsrabatter.
Så ja, oppstartsgebyret oppmuntrer ikke til å lade bare et par minutter. Det blir fort at man lader så lenge det er praktisk forsvarlig når man først er belastet den 10-eren.
Då er ikkje argumentet om at da er for dyrt brukande. Hurtiglading er uansett dyrare enn hjemmelading og dermed er da reint tap å lade for lenge uansett om da er 10ar i gebyr eller ikkje.
Sitat fra: pudderjagar på mandag 12. februar 2018, klokken 23:03
Då er ikkje argumentet om at da er for dyrt brukande. Hurtiglading er uansett dyrare enn hjemmelading og dermed er da reint tap å lade for lenge uansett om da er 10ar i gebyr eller ikkje.
Hva er det du egentlig prøver å argumentere for her?
Jeg er på ett sted med ladere fra to leverandører. Den ene vil koste meg 2.75kr pr minutt (eller enda mer, om jeg ikke trenger å lade 40 minutter) og den andre vil koste meg 2.10kr pr minutt (eller enda mindre, avhengig av hvor mye jeg må hurtiglade den mnd), burde jeg "slutte å ære så gnien" og foretrekke den dyreste? Det virker nesten som det er det du prøver å si.
At "hurtiglading alltid er dyrere enn hjemmelading" må da være et av de merkeligste argumentene for at man ikke skal velge billigste hurtiglading.
No skal BKK kutte ut 10eren og starte opp med ladebrikke også. Så då er vel dei argumenta ute av den diskusjonen.
Så får vi bare håpe man også kan benytte elbilforeningens ladebrikke.
Sitat fra: pudderjagar på fredag 23. februar 2018, klokken 18:00
No skal BKK kutte ut 10eren og starte opp med ladebrikke også. Så då er vel dei argumenta ute av den diskusjonen.
Nyyydelig!!!
Ikke så dumt med konkurranse i markedet gitt.
Lurer på hvor lenge det går til vi får priskrig mellom stasjonene og pris-skilt som viser aktuell minutt pris, jeg?
Mvh Hugo
Sitat fra: Panduck på tirsdag 13. februar 2018, klokken 05:59
Jeg er på ett sted med ladere fra to leverandører. Den ene vil koste meg 2.75kr pr minutt (eller enda mer, om jeg ikke trenger å lade 40 minutter) og den andre vil koste meg 2.10kr pr minutt (eller enda mindre, avhengig av hvor mye jeg må hurtiglade den mnd),
Høres ut som du snakker om en Lyse-lader og en GK-lader. Legg merke til at Lyse nå har samme tariff som BKK.
Hvor er nyhetene om fjerning av oppstart tier?
Og vipps så var 10aren til BKK i oppstartavgift borte.
Lyse tar enda 10'eren i følge appen. Rart egentlig. Trodde det skulle være det samme.
Sitat fra: siddis86 på onsdag 28. mars 2018, klokken 09:07
Lyse tar enda 10'eren i følge appen. Rart egentlig. Trodde det skulle være det samme.
BKK tar 10kr i oppstart på Dombås også, så den er ikke helt borte for BKK heller.
Heilt feil.
10aren er borte for godt hjå BKK så nå er da lik pris på alt av ladestasjonar.
Sitat fra: pudderjagar på onsdag 28. mars 2018, klokken 19:29
Heilt feil.
10aren er borte for godt hjå BKK så nå er da lik pris på alt av ladestasjonar.
Så appen viser feil pris?
Den gjer nok da. Sjefen for Bkk lading sa at 10aren skulle være borte mo.
Ladet 28.03 i 35 minutter på BKK-laderen på Straume. Betalte 87,50 i følge "Bilkraft"-appen, så da stemmer det med 2,50kr/min.
Har tatt meg bryet og oppdatere PlugShare med korrekt info (navn, priser, plugger, etc) for Oppdal, Hjerkinn, Dombås, Bjorli, Lillehammer, Lom og Aurdal.
Noen andre (PlugShare-brukere) som føler seg kallet til å oppdatere resten?
Angående navn, så har jeg brukt elbilforeningen sin modell, hvor navnet starter med operatør-navnet.
Forøvrig ligger Dombås inne med den berømte 10'ern i Bilkraft-appen. Har også lagt inn det på PlugShare, men tidligere poster tyder på at det er feil(?).
10 kroningen i oppstart på BKK sin lader på Dombås er nå fjernet.
Ladet på Hjerkinn i dag. Parkeringsplassen var full av militære kjøretøy, men ingen var parkert foran hurtigladerne, og ingen gjorde mine til å stoppe meg eller spørre hva jeg hadde der å gjøre, så jeg fikk ladet i fred og fordragelighet og reiste videre, aldeles uantastet. Jeg tror og håper at andre som prøver vil få en tilsvarende opplevelse.
Sitat fra: siddis86 på onsdag 28. mars 2018, klokken 09:07
Lyse tar enda 10'eren i følge appen. Rart egentlig. Trodde det skulle være det samme.
Nå forsvinner 10'ern på "bkk"laderene i Lyse området også. Rykte skal ha til at det er allerede til helga.
Har vært mye frem og tilbake på Facebook mellom Lyse og BKK om den 10'eren nå ser det ut som om de har funnet ut hvem som har ansvaret.
Har nå ladet lyse og bkk flere ganger. Tiern er der fortsatt den?
Hvis ein går inn i Bilkraft appen så ser ein der at Lyse har fremdeles 10aren aktiv.
På BKK sine eigne ladarar er den heilt borte på alle.
Sitat fra: Joltus på onsdag 14. november 2018, klokken 21:56
Har nå ladet lyse og bkk flere ganger. Tiern er der fortsatt den?
Såklart er den der forsatt, er jo ikke helg ennå :). Skulle skje nå til denne helgen som kommer hvis jeg forsto dem rett.
Fikk nettopp melding ja.
Eg har ikke sett den meldingen om sene helgen. Eg svarte på et innlegg i mars. Egentlig fascinerende at de bruker et halvt år på å fjerne tiern da!