Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: stefse på torsdag 16. november 2017, klokken 12:59

Tittel: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: stefsetorsdag 16. november 2017, klokken 12:59
Det er bare såvidt det blir en lunk i bilen, en 2015 eGolf med VP. Klarer ikke å tine selv et tynt islag på vinduene, selv om det knapt er minusgrader. Virker som den slår seg av etter kort tid. Ca 20 min etter jeg aktiverte med appen og skulle sette meg i bilen, var det ingen varme i gang, og såvidt spor av at det hadde vært varmluft på frontruta.

Dette kan da umulig være slik det skal være? En kollega med I3 sier det blir badstu i bilen med forvarming , og Tesla likedan. Er  det vits å klage til Møller på dette, eller blir jeg bare bedt om å ta med bilen til verkstedet for at de bare skal kunne si at "bilen er helt som den skal være"

Dette er da vitterlig bare en programmeringsjobb. Har kunden bestilt varme i bilen med appen, så kjør varme til temperaturen er oppnådd, og hold den til bilen blir startet. Timeout etter en time.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: offpisttorsdag 16. november 2017, klokken 13:47
Viktig å sette innstillingene på forvarming til HI.
Men enig med deg.. alt for dårlig varme, og den varmer for kort tid.
Når den ikke er tilkoblet strøm så tror jeg det er bare 10 minutter, og det er langt i fra nok.
Vår Nissan Leaf er mye bedre på akkurat dette området.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: geeartorsdag 16. november 2017, klokken 20:03
Noen som har testet om det er forskjell på dette om man står på 10 eller 16A? Og evt. 32A på FL? PTC-elementet trekker jo som kjent mer enn hva 10 og 16A kan levere, så om forvarmingen skal gi maks så vil man ikke kunne starte med fullt batteri. 2-3kW ekstra fra batteriet i en halvtime før start, så er man 1-1,5kWh ned på batteriet og har nesten en mil mindre å gå på. Og om man ikke står tilkoblet lader i det hele tatt så er det snakk om at man mister en god kWh bare på et kvarters tid. Antar det er derfor de har valgt å begrense dette ganske heftig...

Islag på ruta bør man uansett ta med varmetrådene...
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Mobileumtorsdag 16. november 2017, klokken 20:08
Jeg har 32A lader på FL, og en lader med egen web-interface. Det meste jeg kan huske at den har trukket ved bare oppvarming er litt over 5kW, men det synker etterhvert som bilen blir varm, og slutter rundt 2kW. Jeg er fornøyd med varmen - foreløpig...
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: stefsetorsdag 16. november 2017, klokken 20:36
Jeg lader bilen med 6A. Og noen ganger starter jeg varmen uten at laderen er tilkoblet. Ser at det kan være en sammenheng her. Det er nok riktig dette med batteriet. Kollegaens I3 tappes endel når varmen kjøres. Så VW har nok lagt seg på en linje med at batteriet omtrent ikke skal belastes ved forvarming.

Men det passer ikke alle. Om bilen er stivspeiket og man bare skal kjøre 2 mil så driter man i batterikapasiteten, man vil bare få tinet bilen, slik at dørene kan åpnes og vinduene er isfrie til turen skal starte >:(
Dette må VW få orden på i appen, slik at man eventuelt kan få tilvalgt dette.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: 02jantorsdag 16. november 2017, klokken 20:52
En i3 tappes hvis man har for lav ladestyrke , type under 10amp.

På få minutter er bilen varm ( varmer normalt 5 minutter) , lar man den stå lenger type 15-20 minutter er is borte og bilen gjennomvarm.

Bilen varmes godt selv om innetemperatur er satt til f.eks 18 grader (jeg kjører 19 hele året, godt og varmt). Varme effekten styres avhengig av utetemp, om sommer er det kjøringen som reguleres.

Kan starte varme, både fra forhånsprogrammmert (3 tider), app eller direkte fra FOB.

Så akkurat klimatiseringsfunksjonen på i3 ser jeg vanskelig å klage på.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: geeartorsdag 16. november 2017, klokken 21:29
PTC-elementet i e-Golf ryktes å være 5kW, så det er nok tilfelle at det ikke er nok å stå tilkoblet en 16A 1-fas kurs for å unngå tapping av batteriet dersom den må fyre mye med elementet (aner ikke hvordan den styrer VP kontra PTC ved forvarming). Jeg irriterer meg litt over at e-Golfen har temperaturinnstillinger som ikke stemmer med virkeligheten i det hele tatt, iallfall ikke i forhold til andre biler. Har aldri målt, men 20 grader auto soft eller medium i BMWen oppleves som mye varmere enn 22 grader auto i e-Golfen. Det er klart at førstnevnte har overskudd av varme, mens den andre er helt motsatt, men 22 grader skal være 22 grader. Skrur jeg viftehastigheten manuelt et trinn eller to over midten, så syns jeg den varmer mye bedre. Virker som de har spart seg litt til fant, man må ha fart gjennom varmeveksleren for at det skal være vits. Det sammen med at den alltid resetter seg til 22 grader auto gjør det til et irritasjonsmoment.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: ReneMtorsdag 16. november 2017, klokken 22:27
Jeg liker å teste slike problemstillinger så her er litt data:

Startet med en bil som står i 4 plussgrader (2016 mod med VP).

Det positive:
Ved innstilling på HI er luften som kommer inn i bilen 45 grader etter kun 1 minutt. 65 grader etter 2 minutter. Det er vel ingen bensin/dieselbil på veien som varmer opp så raskt som dette her. Effektbruk var 6.2 kWh, trekk ifra litt lys og smårusk og effekten til PTC elementet er ca 5,5 kW. GOM falt ned med 50 km rekkevidde ;).

På vanlige 22 grader var effektbruk på auto kun 1,2 kWh. Luft fra dysene var da ca 45 grader. Problemet er at viften ikke går fort nok. Så bak i bilen øker ikke temperaturen så fort som man kunne ønske seg. Etter  10 minutter var kupeen steady 19 grader. Så 22 er som GR skrev bare et tulletall basert på ingenting. Overstyrer man auto og øker viftehastighet til 3/4 at maks effekten blir det faktisk varmere i bilen.

Da det negative:
VP har nok effekt til forvarming på 16A kurs. Den blåser også varmt luft. Men dessverre går nesten alt varme tapt på:
1: oppvarming av kalde flater (stoler, dashboard og ikke minst vinduer
2: omgivelsesluft (åpner du dørene skifter enn omtrent alt varm luft ut med kald luft).

Så hvis man ikke får varmer opp materialene i bilen er det nesten bortkastet energi. Varm luft får man uansett etter 1 minutt. 30 minutter forvarming er da absolutt nødvendig.

Når jeg setter våre 2 barn i barnesetene sine  og bruker ca 2 minutter med dørene åpen er jo hele forvarmingen meningsløs. Da hadde det vært bedre å ha setevarme med i forvarming og rattvarme. Slik at kontaktflatene er varme og resten kommer etterhvert.

Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: stefsefredag 17. november 2017, klokken 07:03
Det er ikke noe problem å få rask varme i bilen hvis man går ut og setter den på nei. Men da er vel litt av vitsen borte?
Er vel så viktig at rutene er is og duggfrie som at bilen føles varm. Og det er her appen og forvarmingen feiler totalt. Den er alt for gjerrig med varmen :(

Ellers har jeg merket det samme med at den er for gjerrig med vifta på Auto, og får ikke utnyttet VP skikkelig.
Det som irriterer meg er at dette er enkel programmering, men for importør og leverandør så virker det som at programmering er nesten det vanskeligste av alt på en bil. De kan tydeligvis bare å skifte deler..
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: ReneMfredag 17. november 2017, klokken 11:00
Sitat fra: stefse på fredag 17. november 2017, klokken 07:03
Det er ikke noe problem å få rask varme i bilen hvis man går ut og setter den på nei. Men da er vel litt av vitsen borte?
Er vel så viktig at rutene er is og duggfrie som at bilen føles varm. Og det er her appen og forvarmingen feiler totalt. Den er alt for gjerrig med varmen :(

Ellers har jeg merket det samme med at den er for gjerrig med vifta på Auto, og får ikke utnyttet VP skikkelig.
Det som irriterer meg er at dette er enkel programmering, men for importør og leverandør så virker det som at programmering er nesten det vanskeligste av alt på en bil. De kan tydeligvis bare å skifte deler..

Je er på reise i 1,5 uke men når jeg kommer tilbake skal jeg se om det er mulig å programmere klimaanlegg til litt høyere effekt. Mener at jeg har sett noe innstillinger i VCDS.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Pippusfredag 17. november 2017, klokken 14:42
Ingen endelige løsninger, men noen erfaringer og en "Workaround" i denne tråden:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,35982.msg622101.html#msg622101
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: krizytorsdag 23. november 2017, klokken 17:54
Jeg får heller ikke noe særlig varme i min bil, men jeg tror ikke jeg har varmepumpe..
Jeg starter forvarming fra mobilen mens den er tilkoblet ladet, med temperatur "HI".
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Oddaatorsdag 23. november 2017, klokken 19:06
Vet ikke om det bare er uvitenhet fra min side, men bilen blir god og varm når jeg står tilkoblet 16A lading og benytter avgangstid. Ved forvarming startet fra app på batteri eller lading på 8 el 10 A derimot, synes jeg ikke effekten er særlig god.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Mobileumtorsdag 23. november 2017, klokken 20:37
Sitat fra: krizy på torsdag 23. november 2017, klokken 17:54
Jeg får heller ikke noe særlig varme i min bil, men jeg tror ikke jeg har varmepumpe..
Jeg starter forvarming fra mobilen mens den er tilkoblet ladet, med temperatur "HI".

Det er nok nettopp med de temperaturene vi har nå (inntil 15 kalde) at varmepumpen gjør nytten.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Kim Mortentorsdag 23. november 2017, klokken 20:45
Sitat fra: Oddaa på torsdag 23. november 2017, klokken 19:06
Vet ikke om det bare er uvitenhet fra min side, men bilen blir god og varm når jeg står tilkoblet 16A lading og benytter avgangstid. Ved forvarming startet fra app på batteri eller lading på 8 el 10 A derimot, synes jeg ikke effekten er særlig god.

Støttes! Tilkoblet 16A fungerer det bra, ellers synes jeg ikke det fungerer godt nok i det hele tatt
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Mobileumtorsdag 23. november 2017, klokken 22:32
Sitat fra: Kim Morten på torsdag 23. november 2017, klokken 20:45
Sitat fra: Oddaa på torsdag 23. november 2017, klokken 19:06
Vet ikke om det bare er uvitenhet fra min side, men bilen blir god og varm når jeg står tilkoblet 16A lading og benytter avgangstid. Ved forvarming startet fra app på batteri eller lading på 8 el 10 A derimot, synes jeg ikke effekten er særlig god.

Støttes! Tilkoblet 16A fungerer det bra, ellers synes jeg ikke det fungerer godt nok i det hele tatt

Jeg har 32A lading, og da trekker bilen ca. 5.3 kWh under oppvarming. God og varm bil.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: geeartorsdag 23. november 2017, klokken 22:52
Har noen dratt frem manualen og sett hva som står om forvarming og tilkoblet strøm?
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Mobileumtorsdag 23. november 2017, klokken 23:19
Sitat fra: gr på torsdag 23. november 2017, klokken 22:52
Har noen dratt frem manualen og sett hva som står om forvarming og tilkoblet strøm?

Ikke mye som står der (beklager høyre marg)

Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: 02janfredag 24. november 2017, klokken 19:10
Norge er et av verdens største markeder for eGolf, og Norges mest solgte bilmodell de siste årene - er ikke brukermanualen oversatt til Norsk ?

Ikke rart mange brukere vil kunne bruke funksjoner til bilen mindre optimalt.

Tydeligvis andre markeder bilen lages for.

(Har selv kjørt eGolf , og bilen er god den, på samme måte fikk jeg utlevert i3 med svensk meny i bilen -senere kunne jeg velg engelsk, har selv vært der å bruke lang tid på å finne ut hvordan bilen fungerer)


EDIT 22:19 - antagelsen om engelsk manual var basert på utklipp av engelsk manual her på forumet. Beklager på det sterkeste at jeg tok denne antagelse. Det er ikke rett av meg å anta, uten å ha alle fakta.
Hensikten var å forklare hvorfor noen brukere kunne ha trøbbel med å bruke bilenes (uavhengig av bilmerke) optimalt.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Mobileumfredag 24. november 2017, klokken 19:40
Klart den er på norsk, men på nettet er det bare tysk og engelsk i PDF-format. For å slippe å gå ut for å hente manualen, skanne siden, etc. er det enklere på denne måten. Har du selv kjørt e-Golf burde du vite at det er norsk manual (og norske tekster i infosystemer, alle menyer, samt norsk tale i nav.). Men stemmestyring er ikke på norsk.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: geearfredag 24. november 2017, klokken 21:45
Sitat fra: 02jan på fredag 24. november 2017, klokken 19:10
Norge er et av verdens største markeder for eGolf, og Norges mest solgte bilmodell de siste årene - er ikke brukermanualen oversatt til Norsk ?

Ikke rart mange brukere vil kunne bruke funksjoner til bilen mindre optimalt.

Tydeligvis andre markeder bilen lages for.

(Har selv kjørt eGolf , og bilen er god den, på samme måte fikk jeg utlevert i3 med svensk meny i bilen -senere kunne jeg velg engelsk, har selv vært der å bruke lang tid på å finne ut hvordan bilen fungerer)
Hvorfor gidder du lire av deg så mye vissvass basert på en snip fra nettet?

Min snart tre år gamle e-Golf har norske menyer, norsk tekst på alt og norsk manual. Take a chill pill...
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: stefselørdag 25. november 2017, klokken 10:24
Jeg vet at forvarmingen fungerer bedre på 16A. Så sjansen for at Møller vil si at "bilen er helt som den skal være", for deretter  å ville selge meg en ladestasjon, er vel tilstede.

Men det hjelper ikke om man har parkert et utendørs og bilen er gjennomspekt et sted der det ikke er lading. Jeg har aktivert forvarming på batteriet, men det er omtrent verdiløst når det blir mer enn én minusgrad.

eGolf har tydeligvis vedtatt at den ikke vil la oppvarming gå på bekostning av rekkevidde. Jeg er da vel en voksen mann som klarer å vurdere om jeg vil bruke batterikapasiteten på forvarming eller på rekkevidde. >:(
Glad jeg ikke bor i Finnmark, der ville jeg ikke anbefale å ha denne bilen, men heller gå for en i3 f.eks. som faktisk lar deg varme opp bilen, når man uansett bare skal kjøre et par km.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Aarstadlørdag 25. november 2017, klokken 10:46
Leste et tips på en annen tråd her for en stund tilbake ang forvarming. Det du må gjøre er å stille inn 3 avgangstider, med typ 10min mellomrom. Jeg reiser 05.25 på jobb hver dag, har derfor stilt inn forvarming 05.05, 05.15 og 05.25.
Da blir bilen veldig varm. Jeg kjører forvarming uten å være tilkoblet lader
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Mobileumlørdag 25. november 2017, klokken 10:58
Sitat fra: Aarstad på lørdag 25. november 2017, klokken 10:46
Leste et tips på en annen tråd her for en stund tilbake ang forvarming. Det du må gjøre er å stille inn 3 avgangstider, med typ 10min mellomrom. Jeg reiser 05.25 på jobb hver dag, har derfor stilt inn forvarming 05.05, 05.15 og 05.25.
Da blir bilen veldig varm. Jeg kjører forvarming uten å være tilkoblet lader

Er det riktig at du da bruker ca 2 kW på dette? Det er isåfall ikke så veldig galt.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Aarstadlørdag 25. november 2017, klokken 22:21
Sitat fra: Mobileum på lørdag 25. november 2017, klokken 10:58
Sitat fra: Aarstad på lørdag 25. november 2017, klokken 10:46
Leste et tips på en annen tråd her for en stund tilbake ang forvarming. Det du må gjøre er å stille inn 3 avgangstider, med typ 10min mellomrom. Jeg reiser 05.25 på jobb hver dag, har derfor stilt inn forvarming 05.05, 05.15 og 05.25.
Da blir bilen veldig varm. Jeg kjører forvarming uten å være tilkoblet lader

Er det riktig at du da bruker ca 2 kW på dette? Det er isåfall ikke så veldig galt.

Høres ikke så galt ut. Merker ikke noe på rekkevidden at jeg gjør det sånn, men jeg har heller ikke så lang vei til jobb.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Chivastirsdag 28. november 2017, klokken 14:30
Sitat fra: Aarstad på lørdag 25. november 2017, klokken 10:46
Leste et tips på en annen tråd her for en stund tilbake ang forvarming. Det du må gjøre er å stille inn 3 avgangstider, med typ 10min mellomrom. Jeg reiser 05.25 på jobb hver dag, har derfor stilt inn forvarming 05.05, 05.15 og 05.25.
Da blir bilen veldig varm. Jeg kjører forvarming uten å være tilkoblet lader
Jeg skal teste dette, men vet du hvor lenge den forvarmer? Har tidligere hørt 15 min på batteriet, men på min durer og går fortsatt når jeg setter meg i bil ca 17-18 min etter den skal ha startet.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Aarstadtirsdag 28. november 2017, klokken 19:57
Sitat fra: Chivas på tirsdag 28. november 2017, klokken 14:30
Sitat fra: Aarstad på lørdag 25. november 2017, klokken 10:46
Leste et tips på en annen tråd her for en stund tilbake ang forvarming. Det du må gjøre er å stille inn 3 avgangstider, med typ 10min mellomrom. Jeg reiser 05.25 på jobb hver dag, har derfor stilt inn forvarming 05.05, 05.15 og 05.25.
Da blir bilen veldig varm. Jeg kjører forvarming uten å være tilkoblet lader
Jeg skal teste dette, men vet du hvor lenge den forvarmer? Har tidligere hørt 15 min på batteriet, men på min durer og går fortsatt når jeg setter meg i bil ca 17-18 min etter den skal ha startet.
Det er jeg faktisk ikke helt sikker på
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Amatørentirsdag 28. november 2017, klokken 20:00
Kan jeg foreslå den "lefsen" som fulgte med bilen og som man leser når man skal selge bilen i tilfelle potensiell kjøper skulle stille noen rare spørsmål?  ;)
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: stefseonsdag 29. november 2017, klokken 12:34
Sitat fra: Amatøren på tirsdag 28. november 2017, klokken 20:00
Kan jeg foreslå den "lefsen" som fulgte med bilen og som man leser når man skal selge bilen i tilfelle potensiell kjøper skulle stille noen rare spørsmål?  ;)
Også kalt RTFM.  ;D Men mener du med det at bilen er helt som den skal være, og at vi bruker bilen "feil" når vi forventer varm bil, eller har du funnet ut av en justering som ikke er åpenbar i menyene og appen?

Bilen burde produsere badstu inni helt ned til 30% av batteriet, men selv på HI blir det knapt en lunk.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Amatørenonsdag 29. november 2017, klokken 12:43
Nei, jeg mener ikke at det er feil bruk hvis det ikke er varmt.

Min kommentar kom som følge at at jeg fikk inntrykk over at varmen gikk lenger enn det vedkommende trodde var maks tid. Derfor foreslo jeg å sjekke manualen og gangtid på varmer.


Manglende varme derimot kan jo være flere saker som kan være årsak uten at jeg kjenner til hva da jeg ikke har fått min e-Golf enda.

At temperatur står på HI tar det med viftehastighet så man virkelig får inn varmen?
Må viften styres manuelt den også?
Feil på varmeelement/varmepumpe?
Feil på temperaturføler i varmeapparatet så det ikke skjønner hvor kaldt det er?

Sikkert mye mer som kan nevnes, men som sagt jeg kjenner ikke e-Golf enda......
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Lothonsdag 29. november 2017, klokken 13:39
Bare for å føye inn min erfaring. Kjøpte ny eGolf som jeg fikk levert Jan/Feb 2016. I starten var jeg meget fornøyd med varmen i bilen, kjørte med 22 innstilt temperatur, og mente jeg også hadde 22 innstilt ved forvarme (maks 24). Trengte ikke å skrape is, og den blåse ellers raskt varm luft under kjøring.

Men etter en tilbakekallelse der det ble byttet et eller annet i forbindelse med varmeapparatet så har den ikke vært helt god. Veldig varierende. Har hatt den inne mange runder etter det, og forhandler påstår å ha 'byttet alt', og har hatt teknisk bistand fra Tyskland. Virker som at etter hver gang den har vært inne, så har den blitt bedre med det samme, men etterhvert gått tilbake til å varme dårligere. Men etter siste forsøk i fjor-vinter så har den fungert ok, bortsett fra at jeg har måtte skrudd opp temperaturen i bilen mer enn tidligere.

Men nå føler jeg at den har blitt enda verre. Eller, det har kanskje ikke vært så kaldt etter siste utbedring som minus 10. Nå har jeg måtte skrape is på deler av front- og sideruter foran selv om den er programmert med avgangstid og varme innstilt på 28. Testet nå nylig med å sette den på HI, men egentlig ingen forskjell. Bilen føles langt fra varm, og den er ikke is-fri som tidligere.

Har testet litt nå de siste dagene det har vært så kaldt med å bare manuelt justere opp viftehastigheten, og det virker som det gjør susen. Så jeg mistenker nå at den rett å slett ikke skrur opp viftehastigheten nok på 'Auto'. Om den ikke blåser skikkelig ved forvarme så får den jo heller ikke bort isen.. Men min varierer i tillegg hvor mye den faktisk har forvarmet uavhengig av det meste jeg tester. Skjønner at det kan være forskjell med å uten lader, men jeg merker minimal forskjell på akkurat det. Forresten så står selvfølgelig viftehastighet innstillingene på HI.

Tenkte etter siste forsøk fra forhandler sin side at nå orker jeg ikke flere runder, og venner meg bare til å justere opp temperaturen og/ eller viftehastigheten, men nå etter de siste dagene så kommer jeg nok til å bestille en ny time for sjekk.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Amatørenonsdag 29. november 2017, klokken 16:38
@Loth: Ikke bra. Lykke til og håper på oppfølging på hvordan det går videre.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: stefseonsdag 29. november 2017, klokken 16:54
Sitat fra: Amatøren på onsdag 29. november 2017, klokken 12:43
Nei, jeg mener ikke at det er feil bruk hvis det ikke er varmt.

Min kommentar kom som følge at at jeg fikk inntrykk over at varmen gikk lenger enn det vedkommende trodde var maks tid. Derfor foreslo jeg å sjekke manualen og gangtid på varmer.


Manglende varme derimot kan jo være flere saker som kan være årsak uten at jeg kjenner til hva da jeg ikke har fått min e-Golf enda.

At temperatur står på HI tar det med viftehastighet så man virkelig får inn varmen?
Må viften styres manuelt den også?
Feil på varmeelement/varmepumpe?
Feil på temperaturføler i varmeapparatet så det ikke skjønner hvor kaldt det er?

Sikkert mye mer som kan nevnes, men som sagt jeg kjenner ikke e-Golf enda......
ok.  "HI" i appen er bare temperatur. Aner ikke hvordan app-forvarmingen bruker vifta, for jeg er vanligvis ikke i bilen, men det ser ut til å være slappe greier.

Ellers hjelper det å justere varme og viftehastighet når bilen er på, som en her er inne på.
Så er det skikkelig kaldt ute, kan man nesten bare hoppe og drite i forvarmingen, man må ut å sette på bilen, og selvsagt (he he) får man ikke startet varmen uten at tenningen er på, og tenningen lar seg ikke slå på mens ladepluggen er i. Så da må man trekke ut ladekabelen for å få skikkelig varme i bilen. Jeg blir nesten litt lattermild her.
;)

Om det er en sensor som melder feil temperatur tviler jeg litt på, siden så mange bileiere melder om det samme. Her må nok Volkswagen endre litt på software. Og her det er ikke akkurat Tesla standard med OTA og månedlige releaser av SW, og kort vei fra kunde til utvikler.  Det er nesten så jeg får lyst til å gi opp før jeg har kontaktet Møller, og velger heller å vente på at en dude klarer å hacke det til.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: nortrahofonsdag 29. november 2017, klokken 17:40
Jeg har varmepumpe i bilen. Den kostet kun NOK 1000 - og denne funksjonen er ikke verd mere for meg.

Varmepumpen bruker kun R134-gass. Dette er en ineffektiv gass for varmepumper. Dessuten er varmesystemet på E-Golf beregnet for Kontinentet hvor man har mildere vintre. - Virker greit og sparer strøm ned til rundt +7C . Når det blir kaldere trer PTC (motstand)elementene mer og mer i kraft.
En av årsakene til at varmepumpe i bil ikke virker på lavere temperaturer, er at fordamperen tettes av is  under 7-10C. Dette merkes spesielt i regn og våt kjørebane. - Faktisk tiner ikke isen før det er plussgrader. Derfor kan man kjøre deler av vinteren uten VP når det er kaldt og bilen ikke får plussgrader.
I minusgrader er man prisgitt PTC-elementene. Varmepumpen virker dårligere og dårligere og kobler helt ut ved -10C (om den kan gjøre bruk av fordamperen). Da er COP (virkningsgraden) så lav at den likegodt kan stoppe.

Ellers er det 2 temperaturfølere på PTC-elementet. Den ene måler temperaturen før heateren og den andre etter heateren. Når varmepumpen leverer det den greier, "ser" heateren hva den må gi i tillegg av energi. Så vidt jeg vet, er PTC-elementene på 5,5kW?

Jeg skulle gjerne ha likt å se hvilket forbruk varmepumpen har til en hver tid (og hva PTC-heateren ellers måtte bidra med).

Derfor tror jeg at E-Golf med V/P er tregere med å "skuffe på" effekt på heateren når det er kaldt?
Det virker naturlig for meg "at man venter på V/P" før PTC-elementene aktiveres. - Unntatt når man velger "max. heat". - Når det viser seg at V/P ikke leverer noe særlig, kobles heateren inn etter en stund. Slik spares strøm.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: stefseonsdag 29. november 2017, klokken 21:00
Sitat fra: nortrahof på onsdag 29. november 2017, klokken 17:40
Jeg har varmepumpe i bilen. Den kostet kun NOK 1000 - og denne funksjonen er ikke verd mere for meg.

Varmepumpen bruker kun R134-gass. Dette er en ineffektiv gass for varmepumper. Dessuten er varmesystemet på E-Golf beregnet for Kontinentet hvor man har mildere vintre. - Virker greit og sparer strøm ned til rundt +7C . Når det blir kaldere trer PTC (motstand)elementene mer og mer i kraft.
En av årsakene til at varmepumpe i bil ikke virker på lavere temperaturer, er at fordamperen tettes av is  under 7-10C. Dette merkes spesielt i regn og våt kjørebane. - Faktisk tiner ikke isen før det er plussgrader. Derfor kan man kjøre deler av vinteren uten VP når det er kaldt og bilen ikke får plussgrader.
I minusgrader er man prisgitt PTC-elementene. Varmepumpen virker dårligere og dårligere og kobler helt ut ved -10C (om den kan gjøre bruk av fordamperen). Da er COP (virkningsgraden) så lav at den likegodt kan stoppe.

Ellers er det 2 temperaturfølere på PTC-elementet. Den ene måler temperaturen før heateren og den andre etter heateren. Når varmepumpen leverer det den greier, "ser" heateren hva den må gi i tillegg av energi. Så vidt jeg vet, er PTC-elementene på 5,5kW?

Jeg skulle gjerne ha likt å se hvilket forbruk varmepumpen har til en hver tid (og hva PTC-heateren ellers måtte bidra med).

Derfor tror jeg at E-Golf med V/P er tregere med å "skuffe på" effekt på heateren når det er kaldt?
Det virker naturlig for meg "at man venter på V/P" før PTC-elementene aktiveres. - Unntatt når man velger "max. heat". - Når det viser seg at V/P ikke leverer noe særlig, kobles heateren inn etter en stund. Slik spares strøm.

Du har nok fått med deg det meste. R134 er nok som du sier bedre egnet for kjøling (AC) i høye temperaturer enn til varmeapparat i Norden. Du kan se live forbruk ved å aktivere øyeblikksforbruk på infotainment i instrumentpanelet. Når du står i ro gir den deg faktisk forbruket i kW.  Når bilen er i bevegelse i kWh/100km.
Følg med litt her når du står, så ser du. VP kan trekke opp til 2 kW. Deretter slår PTC inn når det trengs mer guffe. I ECO mode begrenses PTC til ca 1 kW.
Hvor mye fordamperen iser, og om de har lagt inn avvisningsrutine har jeg ikke sett på. Men det jeg har merket meg er at VW er for gjerrig med varmen også her. Det er mer å hente på å kjøre fullt på VP og vifter, men det gjør den ikke. Kanskje fordi noen synes det bråker. Iallefall reguleres turtall på kompressor og vifte opp og ned i vilden sky ::)
For min del kunne den kjørt full pupp hele tiden i kulda, så fikk det være at man får en COP som er lavere. Skal man ha skikkelig varme er det uansett over i Normal og da slår PTC inn for fullt.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: nortrahofonsdag 29. november 2017, klokken 22:30
Jeg er kjent med kW-funksjonen på infotainment. Den har begrensing at man må stå stille. Dessuten kan 12V-lader forstyrre målingen og den har man en felles måling for både V/P og heateren. - Jeg hadde gjerne ønsket dette separat for alle enheter. Dette er kanskje ikke mulig uten shuntmotstander?

- Mener at A/C-kompressoren er maken i E-UP som i E-Golf. Den er i så fall på hele 3,6kW! Muligens at den kan yte redusert effekt i E-Golf grunnet at denne har lavere nominell spenning på batteriet?
Med en COP på rundt 3 kan varmeapparatet i E-Golf med V/P være på hele 10kW - men da må temperaturen være rundt +7C. Dette burde holde - i hvert fall på Kontinentet.
Det jeg erfarer med E-Golfen er at "overgangen" fra V/P til heater er ikke tilpasset norske forhold.
Særlig om man står stille og med forvarming. Da får ikke fordamperen luftsirkulasjon (om det ikke blåser) da kjøleviften ikke går.

PS. Tesla har ikke brydd seg om V/P-teknologi i sine biler. De "gjenbruker" varme fra batteri og motor i stedet. - Kanskje en fordel i Norge?
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: stefsetorsdag 30. november 2017, klokken 19:02
Man kunne selvsagt gått inn for å måle alle disse tingene, men når man ikke har inflytelse på input parameterne føles det bortkastet.
Gi meg tilgang på reguleringsparameterne så skal jeg få regulert inn dette 100% perfekt, og tilogmed kanskje flere brukerprofiler.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: offpistmandag 04. desember 2017, klokken 10:07
Jeg har satt opp 3 programmer med 10 minutter mellomrom. Og i dag var det minus 5 grader ute men ikke sjans om det ble nok varme til å smelte isen på rutene en gang!

Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: dabismandag 04. desember 2017, klokken 11:18
Sitat fra: offpist på mandag 04. desember 2017, klokken 10:07
Jeg har satt opp 3 programmer med 10 minutter mellomrom. Og i dag var det minus 5 grader ute men ikke sjans om det ble nok varme til å smelte isen på rutene en gang!

Jeg har noe av samme problemet men løser det enkelt med å sette på frontrutevarme da den tar hardere i en det varmeapparatet klarer. 10 min intervaller er for lite da det nesten tar 5 min før den i det hele tatt klarer å levere varme ut av dysene. ingen dum ide å sette opp 3 timere etter hverandre da! Idiotisk at frontruta ikke kan settes på timer!!
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Pippusmandag 04. desember 2017, klokken 12:54
Sitat fra: offpist på mandag 04. desember 2017, klokken 10:07
Jeg har satt opp 3 programmer med 10 minutter mellomrom.

Erfaringsmessig er dette for kort tid. Min erfaring tilsier 30 min pr. syklus for å gi tilstrekkelig oppvarmingstid. Dvs. at man starter oppvarmingen tilsvarende tidligere..
Testet i -6 og fungerte greit(nok) i mitt tilfelle. NB! Jeg var tilkoblet lader
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Aarstadmandag 04. desember 2017, klokken 18:17
Sitat fra: offpist på mandag 04. desember 2017, klokken 10:07
Jeg har satt opp 3 programmer med 10 minutter mellomrom. Og i dag var det minus 5 grader ute men ikke sjans om det ble nok varme til å smelte isen på rutene en gang!
Skjønner ikke hvordan det er mulig, var selv -8 hos meg i dag bilen var helt isfri når jeg kom ut. Har du aktivert varmetrådene i frontruta også, eller kjører du kun varmeapparatet?
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: stefsemandag 04. desember 2017, klokken 18:57
Egentlig er ikke dette så j*vla vanskelig. Man lar kunden få 2 valg:

Enten skal den varme opp bilen til den temperaturen som faktisk er satt(!) og holde den der. Uavhengig av om den er koblet til strøm eller ikke, og hva laderen gir, sålenge SOC er over, la oss si 30%.
Eller,
den kan holde på med batterisparegreia si, som i dagens versjon.

BMW får det jo til, der regner de kanskje med at kundene er smarte nok til å skjønne at varming kan tappe batteriet.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: stefsetorsdag 04. januar 2018, klokken 23:17
Siste "nytt" i sakens anledning er at jeg har satt inn vifteovn på 2000Watt i bilen. Såfremt jeg har koblet til ledningen, kan jeg styre varmen med et releadapter på schukoen og app.

Bilen blir endelig så god og varm som jeg forventer, men løsningen med skjøteledning inn døra føles temmelig fossil-alder :P
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Bjarkaffifredag 05. januar 2018, klokken 21:29
Sitat fra: stefse på torsdag 04. januar 2018, klokken 23:17
Siste "nytt" i sakens anledning er at jeg har satt inn vifteovn på 2000Watt i bilen. Såfremt jeg har koblet til ledningen, kan jeg styre varmen med et releadapter på schukoen og app.

Bilen blir endelig så god og varm som jeg forventer, men løsningen med skjøteledning inn døra føles temmelig fossil-alder :P

Haha. Det hørtes tøft ut!
Hva sier møller om saken din? Ikke vifta altså men problemet
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: esvestsøndag 21. januar 2018, klokken 17:26
Har en 2018 egolf og er veldig skuffet over forvarmingen som mange andre tydeligvis. Dårlig egnet til å tine opp bilen når det er kaldt. Direktestart via app funker nesten hver gang, men tidsinnstilt virker sjeldent eller aldri. Skjønner ikke hvorfor varmepumpa skal kjøre så 'sakte' når den står i laderen med fulladet batteri.
Tror det er viktig at alle gir tilbakemeldinger til forhandler OG car-net via nettsiden.

Leste på nettsiden at forvarming under lading stopper etter 30 min og etter bare 10 min uten lader koblet til.
http://volkswagen-carnet.com/int/en/start/app-overview/e-remote/e_manager_climate.html#tab/open/9d2e032c-78a8-4d49-97a1-6a7a81e0295c/accordion/open/faq3
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: esvestsøndag 21. januar 2018, klokken 18:02
Må legge til at da jeg fikk bilen og forhandler skulle sette opp appen for meg, måtte de, etter mye prøving, rulle bilen ut av bygget for å få dekning. Har dekning i garasjen hjemme, men har hatt problemer om jeg har satt den ute og nær garasjen til naboen.
Når man har full dekning på mobilen i lomma, skulle da i hvert fall en bil med kraftigere antenner ha dekning. I tillegg er jo en elbil er anbefalt å lade innendørs...
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Lothonsdag 31. januar 2018, klokken 11:48
En liten oppdatering fra min side er at bilen har vært inne til 'utbedring' et par ganger etter mitt forrige innlegg. Sist gang ble det lagt inn en oppdatering fra VW ut i fra en feilkode som lå inne. Bilen varmet da bedre den dagen og neste dag, før jeg igjen følte den var tilbake til å varme dårlig. Har merket det flere ganger tidligere at den har blitt bedre i noen dager etter at den har vært inne til utbedring. Er så utrolig irriterende da jeg var meget fornøyd den første tiden jeg hadde bilen, da forvarmet den som bare det og jeg trengte ellers ikke å justere opp noe viftehastighet under kjøring. Helt fram til at den ironisk nok ble 'tilbakekalt' for en utbedring av varmepumpen siden det kunne forekomme problemer med den på enkelte modeller!

Har nå fått nok en ny time, også pga. at bilen veldig ofte rapporterer om 'Svakt 12v batteri'.


Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Lothonsdag 31. januar 2018, klokken 12:03
Sitat fra: esvest på søndag 21. januar 2018, klokken 17:26
Har en 2018 egolf og er veldig skuffet over forvarmingen som mange andre tydeligvis. Dårlig egnet til å tine opp bilen når det er kaldt. Direktestart via app funker nesten hver gang, men tidsinnstilt virker sjeldent eller aldri. Skjønner ikke hvorfor varmepumpa skal kjøre så 'sakte' når den står i laderen med fulladet batteri.
Tror det er viktig at alle gir tilbakemeldinger til forhandler OG car-net via nettsiden.

Leste på nettsiden at forvarming under lading stopper etter 30 min og etter bare 10 min uten lader koblet til.
http://volkswagen-carnet.com/int/en/start/app-overview/e-remote/e_manager_climate.html#tab/open/9d2e032c-78a8-4d49-97a1-6a7a81e0295c/accordion/open/faq3

Høres ikke veldig betryggende ut at 2018 modellene fortsatt har problemet. Men at den ikke starter med tidsinnstilt avgangstid har ikke jeg hatt problemer med i alle fall. Har vel skjedd noen veldig få ganger, husker jeg en gang måtte inn å 'slette' / stille inn på nytt for å få de i gang igjen. Du har valgt å tillate klimaregulering uten strøm tilkoblet, og 'Høy' på viftehastighet i bilen? Kanskje det har kommet enda flere innstillinger på 2018, men antar du har sjekket ut :-)
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Amatørenonsdag 31. januar 2018, klokken 12:08
Sitat fra: esvest på søndag 21. januar 2018, klokken 17:26
Tror det er viktig at alle gir tilbakemeldinger til forhandler OG car-net via nettsiden.

For eksempel: kundeservice@moller.no
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: offpistfredag 09. februar 2018, klokken 07:06
Jeg byttet fra 10A ladekabel til en 16A variant og det er ingen tvil om at forvarme nå er bedre.
Men det er synd ikke setevamen også slår seg på under forvarming om den var på når man går fra bilen, slik det gjøres på Nissan Leaf, vår andre bil. Det er noe med å sette seg ned i iskalde skinnseter (og iskaldt ratt)...
Så når det gjelder komfort om vinteren fremstår vår 2011 modell Nissan Leaf flere hakk forran E-Golf.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Mobileumfredag 09. februar 2018, klokken 18:32
Her er mitt faste oppsett. Alltid varm bil. Muligens fordi jeg bor på de sydlige breddegrader, les Vestfold. Men har da hatt -10 i vinter. Reiser kl 0815.

Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: stefseonsdag 14. februar 2018, klokken 22:08
Dette kjører nok varmen lenger, men hva hjelper det sålenge varmepumpa går på 5% av full kapasitet  ::)
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Mobileumonsdag 14. februar 2018, klokken 23:00
Setter man på en 200 watt varmeovn i 20 minutter vil det bli varmere enn om den stod på i 5 minutter.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Roffaonsdag 04. april 2018, klokken 21:26
Hei. Jeg er ny her på forumet, men har nå lest denne tråden og forstår at det er flere som har problemer med varmen i bilen sin. Det har jeg også i min 2016 mod. Det vil si denne vinteren. Mine 2 tidligere vintere med bilen, har dette fungert over all forventing. Faktisk så varm, at jeg måtte lufte ut før kjøring. Men etter service i januar 2017 eller 2018, og da en software oppdatering, får jeg maks 8 grader i bilen ved forvariming. Bilen har nå vært ut og inn 9 ganger med dette problemet siden 10 januar i år, uten forbedring. (har en tråd på face ang. dette  https://www.facebook.com/groups/576647392440073/?multi_permalinks=1365311300240341&comment_id=1379348478836623&notif_id=1522850190820926&notif_t=feedback_reaction_generic&ref=notif )
Etter mye tåpelige tilbakemeldinger uten løsning fra verkstedet, vurderer jeg nå og ta dette videre med forbrukerrådet for hjelp. Jeg mener denne software oppdateringen har ødelagt funksjonaliteten for varmen i bilen. Både ved forvarming og under drift. Siden dette er blitt et såpass utbredt problem og at  flere biler trolig også vil få denne software oppdateringen og samme varme problem, gått samme om dette ? Sterkere sammen ? Det er jo tross alt en ganske så godt solgt bil i Norge. Håper på tilbakemelding på dette innlegget her.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: e-Golfertorsdag 05. april 2018, klokken 16:43
Slenger meg på denne tråden jeg og. Har INTRO model, 2014 uten VP.

Forvarming fungerte fint første vinteren både på lading og på batteri.

Denne vinteren har bilen overhodet ikke blitt varm. Er i hovedsak kona som kjører den så jeg har ikke vært så tett på, men i dag skulle jeg bruke den, og satt på varme fra mobilen mens den sto på lading. Så inn i bilen at det kom lys i lampa i midtkonsollen, så jeg vet den ble slått på.

Etter 4 minutter går jeg tilfeldigvis forbi bilen igjen og ser at lampa har slukket og at forvarming tydeligvis er avsluttet. Dette er mens bilen står på lading. Under 4 minutters forvarming... Ikke rart den ikke blir varm...

Noen andre som har sjekket hvor lenge den faktisk går?
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Apachetorsdag 05. april 2018, klokken 16:54
Har noen med helt ny nil samme problem? Helt ny bil burde ha samme software
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: skulleVørifredag 06. april 2018, klokken 18:52
Jeg har helt ny e-Golf 2018, og ikke hatt noen problemer med forvarming de tre ukene jeg har hatt den. Har bare brukt forvarming med 16A type 2 ladeboks og forhåndsinnstilt avreisetid, utetemperaturer ned til -10 grader, har skrudd av forvarming via batteri.

Bilen er god og varm når jeg setter meg inn, og kommer jeg 10-20 minutter etter oppsatt avgangstid er varmen fortsatt på. Så vidt jeg skjønner vil bilen prøve å lade batteriet først og skru på varmen etterpå. Jeg har bare hatt avgangstider hvor det var tid nok til det, kan nok være annerledes hvis tiden er knapp og bilen prøver å gjøre begge deler samtidig. Da er ikke 16A nok.

Derimot har jeg opplevd at det blir i kaldeste laget etter 30-60 minutters kjøring. Vet ikke hvorfor, men skal eksperimentere med vifte- og AC-instillinger neste gang det blir kaldt i været. Har bare brukt auto alt så langt.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: stefsesøndag 08. april 2018, klokken 11:52
Dette er en easy fix i SW, men for mekanikerne i VW er software tydeligvis ikke noe man fikler med.
Problemet er at VW har bestemt seg for at batteriet skal brukes minst mulig til forvarming, og kun dersom man lader på 16A så vil bilen bestemme at det er nok effekt tilgjengelig til å varme bilen uten å tappe batteriet.

Det jeg har sagt for noen år siden er at VW må lage en instilling som gjør at bilen prioriterer varme, evt. med en advarsel om at den som aktiverer den funksjonen risikerer å komme til en bil som ikke er fulladet, eller i verste fall nedtappet til  30% eller noe slikt.
Men VW er ikke akkurat som Tesla på dette området. De kjører sitt eget, faste løp.
Svært irriterende, spesielt siden BMW ikke har noe problemer med å la kundene komme til oppvarmet bil, med noe mindre strøm på batteriet.

Fikk forleden dag beskjed om at lisensen på app'en var utløpt, men sålenge dette problemet fortsatt eksisterer, er det helt uaktuelt å betale for en app som i beste fall kan brukes til å gjøre bilen lunken. Slik det er nå må jeg uansett ut for å ta ut laderen(!), og skru på bilen for å få den varm.  :-1:
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: offpistlørdag 19. januar 2019, klokken 08:22
Hei folkens.
Jeg gjorde noen undersøkelser i går kveld for å virkelig forstå hvordan dette med forvarming fungerer, og også for å se om det er mulig å endre noen innstillinger for å får mer varme. Jeg greide ikke endre noe men jeg har om ikke annet fått bedre forståelse av hvordan det virker.

NB: Min bil er en 2014 modell uten varmepumpe.

Forvarme uten ladekabel tilkoblet gir 10 minutter med forvarming.
Forvarme med ladekabel tilkoblet gir 30 minutter med forvarming.

Det er en beskjed som går på data-bus i bilen som heter:
"ENG125883-ENG123178 HV-EM_reduction_of_comfort_consumers-max_current_climate_aggregates".

Den bestemmer åpenbart begrensningen i varme apparatet.
Først av alt, batteri spenningen var 320V (50% SOC) når jeg testet.
Ved 10A kurs så begrenses PTC varme elementet med 5A@320V, altså 1,6KW.
Ved 13A kurs begrenses PTC på 7A@320V, altså 2,24KW.
Og sist men ikke minst, ved 16A kurs begrenses PTC på 9A@320V, altså 2,88KW.
Jeg fant også ut at når ladekabelen ikke står i er begrensningen fremdeles 2,88KW men da får man altså 10 minutter i stedet for 30 minutter oppvarming.

Med tenningen på sier begrensningen 22A, altså 7KW. (men så kraftig er ikke PTC så den når aldri det taket).

For å oppsummere: Skal man ha varm bil, er det beste å ha ladekabelen i og man bør også ha 16A kurs, altså ladestasjon.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: offpistlørdag 19. januar 2019, klokken 08:30
Jeg har også funnet ut at biler produsert før oktober 2014 ikke har tilgang på "avreisetid" i app`n.
Altså må man legge inn avreise tid i bilen, men man kan ikke endre det i app`n eller i portalen.

Det fant jeg ut hvordan man kan aktivere, og det fungerer på min bil. Plutselig fikk jeg tilgang til en funksjon jeg aldri har hatt før ;)
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: stefselørdag 19. januar 2019, klokken 10:19
Sitat fra: offpist på lørdag 19. januar 2019, klokken 08:22



Ved 10A kurs så begrenses PTC varme elementet med 5A@320V, altså 1,6KW.
Ved 13A kurs begrenses PTC på 7A@320V, altså 2,24KW.
Og sist men ikke minst, ved 16A kurs begrenses PTC på 9A@320V, altså 2,88KW.
Jeg fant også ut at når ladekabelen ikke står i er begrensningen fremdeles 2,88KW men da får man altså 10 minutter i stedet for 30 minutter oppvarming.

Med tenningen på sier begrensningen 22A, altså 7KW. (men så kraftig er ikke PTC så den når aldri det taket).

For å oppsummere: Skal man ha varm bil, er det beste å ha ladekabelen i og man bør også ha 16A kurs, altså ladestasjon.
Bra undersøkelse, det er omtrent slik jeg regnet med det var.
Slik det burde ha vært er en ekstra if-setning eller opsjon med "vinteroppvarming", som skipper alt det der og tillater 22A(max) på varmen uansett. Men samtidig at bilens ladetilstand må være over f.eks. 30-70% for denne opsjonen å tre i kraft.

Prøv å si dette til en VW forhandler, da blir det vel kortsutning i den sikringsboksen  :D
Hadde man nådd fram til Elon Musk hadde det sikkert vært fikset på neste OTA release på en Tesla.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Amatørenlørdag 19. januar 2019, klokken 11:59
Skip forhandler og kontakt kundeservice direkte med saklig konkret forklaring.

Kanskje det da kan komme på I.D. serien. Håpet er jo en SW oppgradering på e-Golf (ved service besøk riktig nok).

kundeservice@moller.no
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: offpistlørdag 19. januar 2019, klokken 14:20
Gjorde noen flere undersøkelser av forvarming ved bruk av avreisetid.
Denne gangen er batteriet 100 og jeg kan bekrefte at de samme effektene på PTC i forhold ampere.
Men forskjellen er at nå er spenningen 355V, så på 16A kurs gir varme elementet 9A@355V=3195W.
På ladestasjonen leser jeg av 3360W, altså ca 165W tap på veien i lader.'

Anyhow, så til poenget.
30 minutter før angitt klokkeslett slår den på klimakontrollen i ca 5 sekunder, før den slås av igjen.
Trolig leser den av temperatur ute og inne og gjør en kalkulasjon om hvor lang tid den trenger for å varme bilen.

I dag er det bare -0,5 grader ute, så den startet varme apparatet 20 minutter før avreise klokkeslett.
På avreise-klokkeslettet er inne temperatur i bilen 27,9 grader (står på HIGH).

Nøyaktig 1 minutter ETTER avreise tidspunktet slår klimakontrollen seg av. Temperaturen i bilen er nå 28,4`C. Dette er jo faktisk veldig bra.

Jeg har jo hatt bilen i 3 år men det var ikke slik jeg trodde timeren virket. Nå som jeg veit nøyaktig hvordan den virker, kan jeg optimalisere timingen.

I første bidet er data på avreise tidspunktet (kl14:00)
I andre bildet er data rett før varmeren skal slå seg av (14:14)

I neste post kommer data for hvordan den virker med planlagt forhåndsvarming når bilen ikke er tilkoblet strøm. Jeg venter et par timer så bilen blir kald igjen.


Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: offpistlørdag 19. januar 2019, klokken 14:24
Er jo umulig å redigere innlegg på dette forumet!
Det skulle stå:

Nøyaktig 15 minutter ETTER avreise tidspunktet slår klimakontrollen seg av. Temperaturen i bilen er nå 28,4`C. Dette er jo faktisk veldig bra.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: offpistlørdag 19. januar 2019, klokken 16:41
Forvarming med forhåndsbestemt reise tid uten strømkabel tilkoblet.

100% SOC, Temp på HIGH og selvfølgelig "tillat klimaregulering fra batteri: ON". Ute Temp ca -4`C.

Nøyaktig 30 minutter før avreise tid skjer det samme, klima anlegget slår seg på 5 sekunder før det går av igjen.

Nøyaktig 10 minutter før avreise tid, klima anlegget kommer på. Effekten er den samme som når man er tilkoblet 16A kurs, altså 9A@355V=3195W.
På avreise tidspunktet er temperaturen inne i bilen 21,2 grader.

Nøyaktig 5 minutter etter avreise tid, slår klima anlegget seg av. Temperaturen inne i bilen er nå 23,3C.

Så faktisk får man i realiteten 15 minutter med forvarming. Så kanskje er det lurt å ha med i beregningen.
Du får med andre ord en mye varmere bil om du kommer 5 minutter for sent til bilen enn 5 minutter for tidlig, i forhold til avreisetiden du har satt.

Vi ser også at hele prosessen med forvarming er egentlig 35 minutter fra start til slutt.
Så hva skjer egentlig når du setter opp 2 avreisetider rett etter hverandre, for eksempel med 10 min mellomrom? Det skal jeg finne ut av...


Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: offpistlørdag 19. januar 2019, klokken 18:19
Forvarming med 2 timere, 10 minutter fra hverandre.
SOC 95%, Ute temperatur -6,5`C, ikke strøm tilkoblet.

Ingen, 30 min før første avreisetid, slår klima anlegget seg på 5 sekunder før det går av igjen.
(Det slår seg ikke på igjen 10 min senere (30 min før andre avreisetid)).

Så skjer det som overasker meg, den starter IKKE 10 minutter før første avreiseitd.
I stedet starter den klima anlegget 10 minutter før andre avreisetid.

Så hvis du kommer frem til bilen før eller på første avreisetid blir du rimelig skuffet, ingen varme.
Ved andre avreisetid er interiør temperatur 16,7`C.

Igjen,  minutter etter andre avreisetid så stenger den av varmen. Interiør temp er 19,1 grader.

For å oppsummere, å sette opp 2 timere etter hverandre ser ut til å være nytteløst, den ignorerer ganske enkelt den første. Bedre å sette opp bare 1 timer, og sørg for å møte opp ved bilen akkurat på, eller  minutter over avreisetid om du forvarmer uten strømmen tilkoblet.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: offpistlørdag 19. januar 2019, klokken 19:54
Så hva skjer hvis strømmen er tilkoblet og man setter opp to avreise timere med 30 min mellomrom.

Ute er det nå -6`C og
Kort fortalt, den starter varmen bilen er tilkoblet 16A kurs.

Den startet i dette tilfellet 25 minutter før første avreisetid.
Interiør temperatur ved avreisetid er 22,6`C.

15 minutter etter første avreise tidspunkt slår den av vamen. Men det andre avreise tidspunktet blir ignorert.

Så hvis du setter opp to avreise tidspunkt og forventer å finne en bil som har forvarmet over 1 time så blir man nok skuffet. Interiør temp har sunket til 13`C innen andre avreisetid er slått nådd.

Sett heller opp kun 1 avreisetidspunkt og bruk heller APP og start varme manuelt etterpå om du blir forsinket og trenger mer tid.

Mulig alt dette står i manualen og jeg har kastet bort mye tid med å teste dette..
Men for meg var dette nyttig ;)
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: stefselørdag 19. januar 2019, klokken 23:03
Forsåvidt nyttig ja, men for min del tror jeg  en DEFA vifteovn i bilen er enda mer nyttig.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Amatørenlørdag 19. januar 2019, klokken 23:32
Sitat fra: stefse på lørdag 19. januar 2019, klokken 23:03DEFA vifteovn i bilen er enda mer nyttig.

Enda en kabel......

Den vil ikke ha "start sikring".
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: hemilørdag 19. januar 2019, klokken 23:42
Det finnes alternativer til e-golf, som har varme i kulda.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Apalsetsøndag 03. februar 2019, klokken 19:38
Takk for denne.

Sitat fra: offpist på lørdag 19. januar 2019, klokken 08:30
Jeg har også funnet ut at biler produsert før oktober 2014 ikke har tilgang på "avreisetid" i app`n.
Altså må man legge inn avreise tid i bilen, men man kan ikke endre det i app`n eller i portalen.

Det fant jeg ut hvordan man kan aktivere, og det fungerer på min bil. Plutselig fikk jeg tilgang til en funksjon jeg aldri har hatt før ;)
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: sap_2000søndag 10. februar 2019, klokken 21:30
Sitat fra: offpist på lørdag 19. januar 2019, klokken 08:22
Hei folkens.
Jeg gjorde noen undersøkelser i går kveld for å virkelig forstå hvordan dette med forvarming fungerer, og også for å se om det er mulig å endre noen innstillinger for å får mer varme. Jeg greide ikke endre noe men jeg har om ikke annet fått bedre forståelse av hvordan det virker.

NB: Min bil er en 2014 modell uten varmepumpe.

Forvarme uten ladekabel tilkoblet gir 10 minutter med forvarming.
Forvarme med ladekabel tilkoblet gir 30 minutter med forvarming.
----
For å oppsummere: Skal man ha varm bil, er det beste å ha ladekabelen i og man bør også ha 16A kurs, altså ladestasjon.

Har du noen ide om hvordan disse parameterne kan endres? Forvarmingstiden virker å være forskjellig på ulike årganger, evt VP/ ikke.
2015 modellen vår med VP varmer i 20 min når tilkoblet ladestasjon. FL 2017 modellen er bare på 15 min.
Følgelig kjører jeg ofte 2 eller 3 runder med forvaring når det er kaldt.

Hadde vært kjekt å kunne endre denne grense for forvarming til 30 eller 45 min. Noen som har en ide om hvordan det kan gjøres?
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Vronnmandag 11. februar 2019, klokken 11:04
Vil bare få nevne at man trenger ikke ladestasjon selv om man har en 16A kurs, blå industrikontakt er lovlig og langt billigere. Trenger selfølgelig en ny ladekabel da.
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Hermansenonsdag 20. februar 2019, klokken 12:44
Sitat fra: offpist på lørdag 19. januar 2019, klokken 19:54
15 minutter etter første avreise tidspunkt slår den av vamen. Men det andre avreise tidspunktet blir ignorert.

Så hvis du setter opp to avreise tidspunkt og forventer å finne en bil som har forvarmet over 1 time så blir man nok skuffet. Interiør temp har sunket til 13`C innen andre avreisetid er slått nådd.

Sett heller opp kun 1 avreisetidspunkt og bruk heller APP og start varme manuelt etterpå om du blir forsinket og trenger mer tid.

Mulig alt dette står i manualen og jeg har kastet bort mye tid med å teste dette..
Men for meg var dette nyttig ;)

Takk for fantastisk info!
Jeg har lenge operert under antakelsen om at det er stor forskjell på 16A og 10A lading og effekt av forvarmen, selv om jeg fikk beskjed fra Møller om at det ikke var det da jeg først begynte å klage på dette for 3 år siden.

Jeg har vært tilhenger av dette med å sette opp flere avgangstider og egentlig følt at jeg har hatt god effekt av dette (på 16A da). Uten å være koblet til har forvarmen kun fungert som batterisluk på vinteren
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Pippusonsdag 20. februar 2019, klokken 17:59
Sitat fra: Hermansen på onsdag 20. februar 2019, klokken 12:44
Sitat fra: offpist på lørdag 19. januar 2019, klokken 19:54
15 minutter etter første avreise tidspunkt slår den av vamen. Men det andre avreise tidspunktet blir ignorert.

Så hvis du setter opp to avreise tidspunkt og forventer å finne en bil som har forvarmet over 1 time så blir man nok skuffet. Interiør temp har sunket til 13`C innen andre avreisetid er slått nådd.

Sett heller opp kun 1 avreisetidspunkt og bruk heller APP og start varme manuelt etterpå om du blir forsinket og trenger mer tid.

Mulig alt dette står i manualen og jeg har kastet bort mye tid med å teste dette..
Men for meg var dette nyttig ;)

Takk for fantastisk info!
Jeg har lenge operert under antakelsen om at det er stor forskjell på 16A og 10A lading og effekt av forvarmen, selv om jeg fikk beskjed fra Møller om at det ikke var det da jeg først begynte å klage på dette for 3 år siden.

Jeg har vært tilhenger av dette med å sette opp flere avgangstider og egentlig følt at jeg har hatt god effekt av dette (på 16A da). Uten å være koblet til har forvarmen kun fungert som batterisluk på vinteren

Flere påfølgende avgangstider fungerer helt fint sålenge der er tilstrekkelig tid i mellom. Har aldri prøvd bare 10 min, men 30 min har fungert for meg. Når det er riktig kaldt evt. snør, så kjører jeg tre påfølgende sesjoner....og ja, jeg er makelig anlagt ::)
Tittel: Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
Skrevet av: Lothonsdag 06. mars 2019, klokken 08:42
Første vinteren, fra jan 16, når bilen var ny, så tenkte jeg aldri over at den forvarmet dårligere med 10A ladekladd tilkoblet. Da mener jeg den bare trakk effekt fra batteriet selv om den stod tilkoblet. Det må ha blitt endret i en senere oppdatering. Hadde jo vært veldig greit om forhandler hadde opplyst hva disse oppdateringen gjør, men de vet det kanskje ikke selv. Tror også at 'Auto' innstillingen under kjøring ble mye dårligere etter dette. 'Klimaprofilen' i bilen der man kan justere vifte mellom LO, 'Normal', HI (eller hva det var), er jo en vits, da det er bare såvidt at viften blåser på HI. Er veldig ofte avhengig av å skru opp viften manuelt for å få blåst varme inn i bilen, i kombinasjon med å sette hvor det skal blåse. Generelt virker det som styringen av varmen er justert ned for at man ikke skal merke _så_ stor rekkeviddetap når det er kaldere. (Min teori i alle fall)

Ut i fra informasjonen her så begynte jeg å tenke på om bilen kan lese av feil temperatur når den først gjør en sjekk av utetemperatur før den beregner for mye/ lenge den skal varme. Det ble forsterket i dag, når jeg så at den viste -5 i displayet ved oppstart, når det faktisk var -13. Fulgte ikke helt med, men kort tid etterpå så viste den -13. Igjen bare en teori. Blir i alle fall frustrert av at jeg som kunde og bruker må forske og feilsøke, siden verksted bare kjører en liten 'diagnose' og sier 'alt ser greit ut...' om jeg ikke har noe konkret forslag. Nå var det knapt nok lunk i bilen både i går, -10 og i dag med -13 og stål-is på frontrute, rett etter innstilt avgangstid, temp innstilt på HI, og tilkoblet 10A.