Elbilforum.no

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Lading => Emne startet av: jabe1807 på søndag 12. november 2017, klokken 19:42

Tittel: Hurtiglading Leaf 24kw
Skrevet av: jabe1807søndag 12. november 2017, klokken 19:42
Jeg måtte hurtiglade min 24kw Leaf forleden (for første gang i min eie). Jeg hadde kjørt batteriet ned til 25 %. Det tok nesten 1 time å lade den opp til 80 %. Er dette normalt at det skal ta så lang tid? Det var 50kw kapasitet på ladestasjonen som jeg brukte (McDonald, Berger). Jeg tenker at dette ikke burde ta lengre tid enn 30 min.
Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 24kw
Skrevet av: Initiumsøndag 12. november 2017, klokken 19:49
er vel omtalt fler steder. Kaldt batter = sløv ladehastighet.
Ikke bare Leaf som sliter med dette nå som vinteren er her...
Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 24kw
Skrevet av: Carl Anton Stenlingsøndag 12. november 2017, klokken 19:50
Det var uvanlig lang tid. 25-80 % tar normalt mindre enn en halvtime.

Hvis batteriet er meget kaldt eller litt for varmt så kan det ta lengre tid.

En times lading ville jeg f.eks. forventet hvis bilen hadde stått ute i -15 grader kort tid før hurtigladingen.

Dersom du får dårlig hurtigladehastighet så kan det være smart å gjøre en ny tilkobling etter 5 minutter hvis det er kaldt ute. Da vil batteriet ha varmet seg litt opp og laderen gir høyere strøm.
Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 24kw
Skrevet av: jabe1807søndag 12. november 2017, klokken 20:04
Jeg kjørte E6 sørover mot Oslo da jeg måtte lade og utetemp var ca 5 grader. Mulig at ladingen vil ta så lang tid når det blir litt kjølig.
Jeg prøvde å lete på forumet om dette tema, men fant ikke noen tråder.
Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 24kw
Skrevet av: sylwestersøndag 12. november 2017, klokken 20:06
Hadde du kjørt bilen en halvtime før du lada? Typisk så bør batteriet være varmt. I tillegg er det raskere å lade fra 9%-65% enn 25%-80%.
Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 24kw
Skrevet av: jabe1807søndag 12. november 2017, klokken 20:11
Jeg hadde kjørt fra fulladet (100%) til 25%
Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 24kw
Skrevet av: Knut Røesøndag 12. november 2017, klokken 20:34
Har du dataene fra laderen, kWh og minutter?
Si man kan regne ut hvor mye effekten var på.
Høres nesten ut som en feil på laderen.
Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 24kw
Skrevet av: leafnorsøndag 12. november 2017, klokken 20:42
Det her er normalt. Du fylte ca 11 kWt på en time, dvs snitt effekt var 11kW.
Det er først når batteri er opp mot 20 grader det blir noe fart i hurtiglading over tid, men selv da dabber det av betydlig etter 60%.
Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 24kw
Skrevet av: jabe1807søndag 12. november 2017, klokken 20:49
Sitat fra: tiger`n på søndag 12. november 2017, klokken 20:34
Har du dataene fra laderen, kWh og minutter?
Si man kan regne ut hvor mye effekten var på.
Høres nesten ut som en feil på laderen.
Det sto 50 kw på laderen og tiden var 53 min.
Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 24kw
Skrevet av: jabe1807søndag 12. november 2017, klokken 20:51
Sitat fra: leafnor på søndag 12. november 2017, klokken 20:42
Det her er normalt. Du fylte ca 11 kWt på en time, dvs snitt effekt var 11kW.
Det er først når batteri er opp mot 20 grader det blir noe fart i hurtiglading over tid, men selv da dabber det av betydlig etter 60%.
Ja det er muligens normalt, men greit å høre med andre som er mer erfaren med dette.
Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 24kw
Skrevet av: Initiumsøndag 12. november 2017, klokken 21:23
at laderen kan gi 50KW, betyr IKKE at bilen kan ta imot 50KW.

Ladestrøm helt nede i 10-12KW, i enkelte situasjoner tom under 10KW er ikke uvanlig eller usannsynlig.
Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 24kw
Skrevet av: sylwestersøndag 12. november 2017, klokken 22:09
Helt på slutten har jeg ofte sett hastighet nede i 6kW hvis jeg leser til 80%. Snittet jeg har klart å få på en tur er litt over 30kW, men da lader jeg ikke over 70% og er nede på 10% når jeg lader. Kjører så fort fartsgrensen tillater i følge GPS-en hele veien.
Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 24kw
Skrevet av: Knut Røemandag 13. november 2017, klokken 00:43
Kanskje derfor det alltid står en Leaf på enhver hurtiglader man passerer. At den lader så sakte. Og folk går fra bilene også i mange av tilfellene. Da må det gå sakte.
Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 24kw
Skrevet av: jkirkebomandag 13. november 2017, klokken 05:05
Sitat fra: tiger`n på mandag 13. november 2017, klokken 00:43
Kanskje derfor det alltid står en Leaf på enhver hurtiglader man passerer. At den lader så sakte. Og folk går fra bilene også i mange av tilfellene. Da må det gå sakte.

Hvem gidder å sitte og se på en hurtiglader da? Jeg sitter sjelden i bilen om jeg har ankommet med rimelig tomt batteri, tar jo fra en halvtime og oppover å få ladet opp da. Benytter heller tiden til noe mer fornuftig enn å stirre på displayet til hurtigladeren ;)
Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 24kw
Skrevet av: Carl Anton Stenlingmandag 13. november 2017, klokken 06:51
Dersom man hurtiglader mye så kan det være greit å skaffe seg LeafSpy slik at man får tilgang til informasjon om faktisk ladestrøm. Da kan man også lese av batteritemperatur mer nøyaktig.
Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 24kw
Skrevet av: Knut Røemandag 13. november 2017, klokken 07:05
Jeg trenger som regel bare små top-up for å komme dit jeg skal. Typisk 10 minutter. Man rekker ikke gjøre mye før bilen har ladet relativt kjapt. Det er nok her problemet ligger, folk lader både feil, og for mye. Med ladere så tett som de er nå, lader man bare det man vet man trenger for å komme til neste, pluss en liten buffer. Mange hadde tjent mye på å stoppe 1 eller 2 ekstra ganger, istedet for å gå forbi 70-80 %. Ofte er det ikke all verden å gjøre mens man lader heller, siden slikt ofte foregår på helg/søndag/kveld/natt etcetra.
Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 24kw
Skrevet av: jkirkebomandag 13. november 2017, klokken 10:12
Sitat fra: tiger`n på mandag 13. november 2017, klokken 07:05
Jeg trenger som regel bare små top-up for å komme dit jeg skal. Typisk 10 minutter. Man rekker ikke gjøre mye før bilen har ladet relativt kjapt. Det er nok her problemet ligger, folk lader både feil, og for mye. Med ladere så tett som de er nå, lader man bare det man vet man trenger for å komme til neste, pluss en liten buffer. Mange hadde tjent mye på å stoppe 1 eller 2 ekstra ganger, istedet for å gå forbi 70-80 %. Ofte er det ikke all verden å gjøre mens man lader heller, siden slikt ofte foregår på helg/søndag/kveld/natt etcetra.

Små top-ups er jo greit om du kun mangler litt for å komme fram men duger dårlig på lengre turer der man kanskje hurtiglader 3-4 ganger fra 10-80%.
Og trenger jeg 90% for å komme frem så lader jeg heller til det fremfor å gamble på at neste hurtiglader er ledig...
Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 24kw
Skrevet av: tomrhtirsdag 14. november 2017, klokken 10:11
Er det snakk om 2012-mod? Går vel noe tregere med gammelt batteri pga. høyere indre motstand og dermed større varmeutvikling som gjør at ladehastighet reduseres raskere. Erfarer også forskjell på laderne, Efacec virker å være litt raskere enn Veefil f.eks.

Btw - ladet vår 2012-mod fra noe under 20% til noe over 50% i går kveld, brukte 18 minutter. Ute var det 0 grader, batteritemp startet på 12-13 grader og sluttet på 15-17 grader. Startet med over 40 kW inn, sluttet med 22 kW (Leafspy).
Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 24kw
Skrevet av: sylwesteronsdag 22. november 2017, klokken 19:56
Jeg syns ikke ladehastigheten på min 2012-modell er så dårlig.
Data fra min 2012 fra helgas tur til Sarpsborg:

Starta i Oslo med 90% (pga av kapasitetsreduksjon) og kjørte som om jeg hadde stjålet bilen fra fra 83% til 14% over en time (LBW passert med blink og alt). Lader opp 13,6kWh på 31 minutter. Nettohastigheten er dermed 25,74kW og jeg stopper den på 72% SOC og kjører frem til møtet mitt ved 57%.

Fra møtet kjører jeg igjen som om jeg har stjålet bilen og ser at målet å komme til Vestby er noe optimistisk så jeg stopper på CircleK råde etter bare 25 minutter på veien råde (GK) ved 27%. Der lader jeg 7,25kWh til 55% på 16 minutter med et snitt på 27kW.

Kjører 25 minutter til og lader igjen 7kWh fra 29% til 55% på 14 minutter med et snitt på 30kW. Kjører deretter rett hjem på 34 minutter.

Diffen mellom ladet og bruke kWh er forbruket på varmeanlegget under lading. Det er vel ca. 2kWh totalt. Snittforbruket mitt på etappene var 217Wh/km på de 18 milene. Det lå under 210 mesteparten av turen hvor bilen var varm, men snittet var 270Wh/km etappen hvor bilen hadde stått parkert i kulda i 5 timer. Varmeanlegget var på 20 grader under hele turen.

Jeg tenker det minst idielle ville være å lade 10 minutter på Råde og kjøre helt frem og parkere bilen med lav SOC i 5 timer og ladet 1km unna på  Inspiria Science Senter. Da ville nok ladehastigheten vært halvert. Man ser lett at 25 minutters hard kjøring ikke ga full ladehastighet på første etappen hjem. Jeg burde ha kjørt i minst 10 minutter til.
Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 24kw
Skrevet av: tomrhonsdag 22. november 2017, klokken 22:16
@sylwester, hva var batteritemp?

Ladet med kaldt batteri i dag, 3 temperaturstrek og bare noen få pluss iflg Leafspy. Gikk treeegt fra 40% til 54% som jeg måtte ha for å komme meg hjem, ca 15 kW. Prøvde å plugge ut ved 45% og starte på nytt, men var raskt nede i 14-15 kW igjen.

Batteritemp har veldig mye å si.
Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 24kw
Skrevet av: sylwesteronsdag 22. november 2017, klokken 23:35
Det er jo litt av poenget mitt. Hurtiglad etter en time kjøring ikke en time parkert :-) Jeg tipper jeg hadde over 15 grader hver gang bortsett fra første lading på vei tilbake.
Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 24kw
Skrevet av: Initiumtorsdag 23. november 2017, klokken 09:23
Problemet er at med by-sparekjøring,så klarer man vel knapt å få noen varme i batteriet i det hele tatt ?
Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 24kw
Skrevet av: tomrhtorsdag 23. november 2017, klokken 10:33
Sitat fra: sylwester på onsdag 22. november 2017, klokken 23:35
Det er jo litt av poenget mitt. Hurtiglad etter en time kjøring ikke en time parkert :-)
Ikke alltid mulig å kjøre til neste hurtiglader på strømmen man har igjen. Og i mange minusgrader eller bynær kjøring så stiger ikke batteritemperaturen vesentlig heller som Initium poengterer.

Det hender at jeg lader akkurat så mye at jeg rekker neste hurtiglader for å kunne lade raskere der. Men så er det bryderiet med å kjøre av veien og stoppe med risiko for ladekø, defekt hurtiglader osv., ofte greit å lade mens man kan.
Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 24kw
Skrevet av: sylwestertorsdag 23. november 2017, klokken 10:48
Det med bykjøring og lav hastighet er jeg usikker på siden jeg alltid har 70km/t snitt når jeg kjører langtur.

At det går tregt er inneforstått hvis man vet bilen er kald og allikevel vil sikre seg der man er. Kan liksom ikke klage på det.
Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 24kw
Skrevet av: tomrhtorsdag 23. november 2017, klokken 19:06
Ved flere anledninger har jeg sett at batteritemp har gått nedover på Leafspy etter at jeg har begynt å kjøre. I endel minusgrader da. Må ha lange motbakker for å få opp temperatur. Har mange ganger tenkt at Nissan har vært for defensive med strømstyringa under hurtiglading og er i grunn nysgjerrig på mods der man kan skru opp ladestrømmen litt, om det finnes. Kanskje lure batteritemperatursensorer på samme måte som vi lurer klima med gen 1 varmemod?
Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 24kw
Skrevet av: leafnortorsdag 23. november 2017, klokken 21:16
Det er vell opplest og vedtatt at batteritempt har alt å si for hastigheten på hurtiglading.
Sjekket opp data i fra en tur for to år siden til/fra Oslo i november.
Lading på Ringebu i -8 grader der bilen hadde vært i parkeringhus i Oslo før avreise, og hadde ladet 4 ganger før Ringebu. Snitteffekt på 39,32 kW for de 11 kWt jeg ladet på 17 minutter.
Husker ikke batteritemp, men den holdt seg opp mot 30 grader. Hurtigladet 10 ganger totalt på turen opp til Trondheim.