Elbilforum.no

Tekniske spørsmål => Avansert: Konvertering til elektrisk => Emne startet av: Caspar på lørdag 11. november 2017, klokken 16:34

Tittel: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Casparlørdag 11. november 2017, klokken 16:34
Da er jeg i gang med batteribytte på en av Classicene mine. Tenker jeg starter en egen tråd vil bli lettere å følge. Planen er å bruke moduler fra en 2017 modell VW eup. De passer veldig bra i den originale batterikassen og står originalt i 2 høyder; i upen og det er det greit plass til i Thinken også. Jeg har ikke ambisjoner om å bruke noe av BMS opplegget fra Upen. Jeg må jo koble om modulene for å få riktig spenning i forhold til Thinken. Upbatteriet består av 17 moduler hver med 12 celler. I modulene er 2 og 2 celler koblet parralel så jeg må endre koblingen der og koble 4 og 4 parralel for å treffe bedre på spenningen. Ideelt kunne jeg tenke meg å øke spenningen litt, men av godkjennisktekniske hensyn tror jeg det er lurt å stå over det. Jeg ser at det er 6 år siden jeg startet byggetråden på Minien min, så da er det vel på tide at det blir litt aktivitet i denne delen av forumet igjen. Jeg har brukt litt tid oå å lese meg opp på ECE100 og ISO6469-1 og jeg er ikke lenger bekymret for om dette vil kunnne godkjennes. Det avhenger litt om hvor rigid SVV vil være i forhold til de testene som må gjennomføres. F.eks så ser kravet om Hydrogenavgassing ved lading ganske omfattende ut. Det er vel ikke veldig relevant når vi snakker om litium ion celler?
Cellene er montert 12 stykker i moduler og de sitter ganske stramt, jeg plukket ifrahverandre en og hadde et svare strev med å få den sammen igjen. Jeg har derfor laget en «cellekomprimator» for å få de sammen igjen etter å ha koblet om til fireparralel.
Modulene er skrudd ned i skinner som er punksveiset i Upens batterikasse, jeg begynte å borre ut disse, men det stemmer ikke helt med den retningen jeg skal ha modulene stående så jeg laget nye festeskinner. 
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: elektroluxlørdag 11. november 2017, klokken 19:57
God ide' å holde seg til Think sin original spenning. Alt avhengig av hvordan du definerer denne kan det bli et moderne resultet.

Maks ladespenning på Think er 180V, som tilsvarer 42 LiPo celler med nominell spenning på 151V og null fare for overlading. Dette gir mulighet for inntil 50 kW effekt noe som bør holde til 130 km/t toppfart. Antallet celler går også opp angående modulene dine om du satser på 14 blokker x 3 cellerekker med 4 celler i parallell og du får et batteri på 13 kWt og ca 120 km rekkevidde.

I andre enden har du minste kjørespenning på NiCd pakken som er rundt 90V. Det tilsvarer 30 LiPo Celler og null fare for at Think sin 12V blybatteri ladefunksjon ødelegger LiPo batteriet. Dette gir mulighet til å utnytte 15 blokker der 6 og 6 celler er parallellkoblet. Nominell spenning blir da 108V og maks 30 kW effekt med noe kjedeligere respons fra motoren som resultat.

I begge tilfellene kan du beholde all original elektronikk, inkludert lader, BMS, og motorstyring, noe som bør forenkle godkjenningsprosessen.

Midt i mellom tar du hensyn til motorstyringen sitt originale oppsett med maks 150V startspenning og ender opp med 36 LiPo celler. Da skulle du ideelt hatt 18 blokker med 6 celler i parallell.

Får du dette til bør ALLE gjenværende Think Classic oppgraderes med nytt batteri slik tanken var den gangen bilen ble bygget.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: cratirsdag 14. november 2017, klokken 07:55
Hmmm.. Plutselig øyner jeg håp om å blåse nytt liv i Thinken en gang jeg også.  :D

Men det største problemet med disse er vel at laderne ryker og det ikek er erstatninger å få, er det ikke? Tror desverre dette kan være problemet med min også.  :'(
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Caspartirsdag 14. november 2017, klokken 08:20
Det er jo det som er så fint. Denne modden her fjerner jo laderen slik at dette smykket av en bil kan få evig liv.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: cratirsdag 14. november 2017, klokken 09:04
Ah, jeg tolket "Jeg har ikke ambisjoner om å bruke noe av BMS opplegget fra Upen." dithen at det kun er batteriene som byttes ut, men ladder omfattes da ikke av BMS, men blir en del av batteripakka, så å si?
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Caspartirsdag 14. november 2017, klokken 17:05
Ja, jeg klarer ikke å gjennbruke noe av styringen og lader fra Upen. Så det blir en ny BMS løsning og ny lader. Da kan jo denne bilen leve evig
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: craonsdag 15. november 2017, klokken 08:04
Ah, den varianten tenkte jeg ikke på; jeg tok det som at du skulle beholde Thinken sin originale BMS/lader. Er det batterier fra kondemnert bil du skal benytte slik at BMS/lader er ødelagt, eller er det andre praktiske årsaker som ligger bak?
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Casparonsdag 15. november 2017, klokken 18:17
Ja det er batteri fra kondemnert hjemmesykepleiebil som skal få leve videre. upen har jo 3 gabger så høy spenning som Thinken og upens BMS system er jo bakt inn i bilens resterende elsystem, så det å isolere ut BMS og lader fra Upen og få det til å virke med redusert spenning er nok ikke praktisk mulig. Så løsningen er å koble om modulene for å få lavere spenning og bruke et «stand alone» BMS og en ny lader.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Casparlørdag 25. november 2017, klokken 21:35
Da ble det litt garasjetid igjen. Har laget ny bunnplate i batterikassen som nå er tilpasser «eUp inside». Vurderete å sveise den inn, men gikk for skruer, da kan mine fremtide barnebarn lett skru den ut når de skal bygge om til Thorium eller noe lignende. Sveiste også igjen alle drenhullene, og det var da jeg oppdaget at jeg skulle hørt på Robert og laget ny kasse. Jeg hadde jo selvsagt sett at den var galvanisert, men det hadde jeg valgt å fortrenge og det gikk fint inntil jeg begynnte å sveise. Så nå står døren i garasjen åpen noen timer.  [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: JUL ZOE 240tirsdag 28. november 2017, klokken 19:26
Kult prosjekt! Jeg har vurdert noe lignende med Reva (disse får man får 5000) på Finn. Har også vurdert ett oppsett med batteri i småbåt. Problemet mitt blir at kostnaden for batteri blir såpass stor i forhold til bilen/båten. I link under ser man at prisene ligger rundt 25 000 for standardpakkene (leaf/golf). Bortsett fra annonsen under er det lite å finne på finn...

Jeg vet ikke om det er noen her inne som har tips til hvor man kan finne billigere litiumbatterier?

HVa måtte du ut med for e-up batteriet?

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=103775793 (https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=103775793)
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Casparonsdag 29. november 2017, klokken 20:20
Prisene på Finn er jo helt ville. Disse bilene har stort sett 8 års batterigaranti, og de vrakes jo etter kollisjon som alle andre biler, og med dagens takt på el og hybrid på reg. statistikken så blir det fort noen biler på huggeren. Hvem er det huggeren mener skal kjøpe disse batteriene? Jeg betalte 4500,- for mitt og det var fra en bil som hadde gått 8000 km. Huggeren forsto utmerket godt at første kjøper som trengte et slikt til upen sin ville komme om 6-8 år, og innen den tid så ville det ha kommet inn plenty med nyere batterier som ville være mere attraktive. Han hadde med andre ord litt mere bakkekontakt enn de som forsøker seg på 100.000,- for en batteripakke på Finn
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: jkirkeboonsdag 29. november 2017, klokken 23:11
Sitat fra: Caspar på onsdag 29. november 2017, klokken 20:20
Prisene på Finn er jo helt ville. Disse bilene har stort sett 8 års batterigaranti, og de vrakes jo etter kollisjon som alle andre biler, og med dagens takt på el og hybrid på reg. statistikken så blir det fort noen biler på huggeren. Hvem er det huggeren mener skal kjøpe disse batteriene? Jeg betalte 4500,- for mitt og det var fra en bil som hadde gått 8000 km. Huggeren forsto utmerket godt at første kjøper som trengte et slikt til upen sin ville komme om 6-8 år, og innen den tid så ville det ha kommet inn plenty med nyere batterier som ville være mere attraktive. Han hadde med andre ord litt mere bakkekontakt enn de som forsøker seg på 100.000,- for en batteripakke på Finn

Batteripakkene rives bort de. Legg merke til at Grønvolds ikke har en eneste Leaf-pakke på lager, selv om det er Leaf det ruller mest av på norske veier. Alt av Leaf-pakker er bortimot solgt før de kommer inn.

Stort sett så slaktes disse batteriene og brukes til annet. Jeg tror det er svært få som ender opp i en elbil. Jeg har f.eks batteri på hytta laget av 1,5 Leaf-batteri. Mange av de eksporteres visstnok også til Tyskland og ender som lagring til solcelleanlegg.

Tesla-batteriene er litt vanskeligere å bruke, de vil jeg tippe er overpriset. Mange av de på lager også.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: elektroluxfredag 01. desember 2017, klokken 11:36
Her er link til full beskrivelse og link til CE dokumentasjon på BMS systemet vi selger:

http://www.boostech.de/epages/78944538.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/78944538/Categories/Downloads

Det burde holde til å få den biten godkjent.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Amatørenfredag 01. desember 2017, klokken 12:28
Sitat fra: elektrolux på fredag 01. desember 2017, klokken 11:36
Her er link til full beskrivelse og link til CE dokumentasjon på BMS systemet vi selger:
.........

Kan BMS systemet settes opp til 24 V eller 48 V system?

Tenker på å lage batteripakke for Victron inverter ved ombygging av elbil batteri.

Forsøkte å søke opp BMS på nettsiden din fra mobilen, men fant ikke varen og priser.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: elektroluxfredag 01. desember 2017, klokken 16:14
Her er link til Cellekortene (http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/cellekort-for-nissan-leaf-celler?tm=tilbehor-til-utvalgte-biler/nissan-leaf). Vi bygde nylig et 48V batteri til en Krosskart med denne typen BMS.

Kan bygges fra 3,2V til 800V, og endres etterhvert som celler faller fra. Superenkelt og brukervennlig, og altså CE merket

Men, la Casper sin tråd holde seg til saken, nemlig e-Up batteri i Think Classic.

Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: JUL ZOE 240søndag 03. desember 2017, klokken 10:17
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 29. november 2017, klokken 23:11
Sitat fra: Caspar på onsdag 29. november 2017, klokken 20:20
Prisene på Finn er jo helt ville. Disse bilene har stort sett 8 års batterigaranti, og de vrakes jo etter kollisjon som alle andre biler, og med dagens takt på el og hybrid på reg. statistikken så blir det fort noen biler på huggeren. Hvem er det huggeren mener skal kjøpe disse batteriene? Jeg betalte 4500,- for mitt og det var fra en bil som hadde gått 8000 km. Huggeren forsto utmerket godt at første kjøper som trengte et slikt til upen sin ville komme om 6-8 år, og innen den tid så ville det ha kommet inn plenty med nyere batterier som ville være mere attraktive. Han hadde med andre ord litt mere bakkekontakt enn de som forsøker seg på 100.000,- for en batteripakke på Finn

Batteripakkene rives bort de. Legg merke til at Grønvolds ikke har en eneste Leaf-pakke på lager, selv om det er Leaf det ruller mest av på norske veier. Alt av Leaf-pakker er bortimot solgt før de kommer inn.

Stort sett så slaktes disse batteriene og brukes til annet. Jeg tror det er svært få som ender opp i en elbil. Jeg har f.eks batteri på hytta laget av 1,5 Leaf-batteri. Mange av de eksporteres visstnok også til Tyskland og ender som lagring til solcelleanlegg.

Tesla-batteriene er litt vanskeligere å bruke, de vil jeg tippe er overpriset. Mange av de på lager også.

Flott å høre at du har fått det så billig som du har gjort. Det gir håp for diverse prosjekter!

Som sagt har jeg sett svært få annonser for dette på Finn og jeg må her si meg mer enig med jkirkebo, batteriene forsvinner fort fordi det er stor etterspørsel av de andre plasser enn elbil.

Det er en stor fordel å bruke lithum andre steder hvor blybatterier tidligere har vært brukt pga. man får fire ganger kapasiteten på samme volum og vekt som blybatterier. Problemet så langt har vært pris, og hvis man kan få dette billig fra elbiler skjønner jeg at mange kjøper opp batterier fra biler som vrakes. Lithum tåler i tillegg langt flere utladninger.

Så langt har jeg kun sett ett og annet batteri på Finn som har forsvunnet rimelig fort med unntak av Grønvolds annonse som ser ut til å ha blitt en fast annonse som oppdateres når de får inn nye biler.

Er det eventuelt andre steder man kunne kikket? Jeg har også sett på diverse sider for solcelleanlegg og disse tilbyr litium batterier, men er jo nye og ligger dermed høyt i pris.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: elektroluxsøndag 03. desember 2017, klokken 13:52
Vi tilbyr diverse batteri, men da til 1000 kr/kWt. Som regel er det rimeligere å gjøre som Caspar og handle direkte fra huggeren.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: JUL ZOE 240søndag 03. desember 2017, klokken 18:03
Sitat fra: elektrolux på søndag 03. desember 2017, klokken 13:52
Vi tilbyr diverse batteri, men da til 1000 kr/kWt. Som regel er det rimeligere å gjøre som Caspar og handle direkte fra huggeren.

Dette er da ca. samme pris man får hos Grønvold. Hvor får dere deres batterier fra, er det også demonterte elbilbatterier?

Caspar har greid å få sitt batteri til 250 kr/kwh (4500/18), så virker som har gjort en god deal her.  :)
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: elektroluxsøndag 03. desember 2017, klokken 18:41
Kjøper rundt om i hele landet.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Caspartirsdag 05. desember 2017, klokken 18:49
Her kommer en liten oppdatering på dette prosjektet. Batterikassen og ny innfestning er sandblåst og er til pulverlakk, jeg har koblet om alle modulene til 4 parallell og jeg holder på å frese ut koblingsskinner mellom enkeltcellene som er forberedt for cellekort til BMSen. Jeg oppdaterer med litt bilder i neste uke håper jeg.

Prosessen med Vegdirektoratet går ikke like glatt. Jeg har jo for noen år siden sendt de en forespørsel på dette med kjemibytte og på den har de svart at det må dokumenteres at bilen tilfredsstiller ECE100 og at et kompetent uavhengig laboratorium bekrefter at bilen etter ombygging vil tåle de påkjenningene den vil bli utsatt for osv.
Søknaden min er fra 2013 og VD har siden den gang skjerpet inn reglene på dette området. Som tidligere i beskrevet i denne tråden så har de nå innført krav om at biler som det byttes kjemi på eller biler som bygges om til eldrift, både må tilfredsstille ECe100 og ISO6469-1 i tillegg til at det skal dokumenteres at batteri og tilhørende systemer er installert etter anvisning fra kjøretøyfabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium, og dette laboratoriet må ha akkreditering for ECE100. Friske krav, spør du meg!

Typegodkjenning.
Vanlige biler som selges i Norge har noe som heter en Europeisk typegodkjenning. Det betyr at fabrikken har utført en rekke tester på bilen og den har fått et typegodkjenningsnummer som gjør at den kan registreres i hele Europa. Den bilen som batteriet kommer ifra (VW eup) har gjennomgått 65 enkelttester som er alt fra lys, kollisjonssikkerhet, tauekroker, vinduspusser etc. og i denne rekken av tester så inngår ECE100 fordi dette er en elbil. Hadde det vært en vanlig up så ville den ikke hatt krav om ECE100 men noen andre ECE tester som gikk på avgass, bensintank etc. ISO6469-1 er en ISOnorm for batteripakker i bil. Denne inngår ikke i kravet for å oppnå Europeisk typegodkjenning. Men ISO er jo internasjonal så det kan godt tenkes at den brukes i andre markeder enn Europa for å godkjenne elbiler. Innholdet i ISO6469-1 er veldig likt det som omhandler selve batteripakken i ECE100 så det å kreve både ECE100 og ISO6469-1 i en og samme godkjenning virker litt som smør på flesk. Uansett så er det da slik at hvis du bygger deg en elbil fra grunnen og ønsker deg en Europeisk typegodkjenning på den, så må den tilfredsstille ECE100, verken mer eller mindre (når det gjelder el delen).
Når da Vegdirektoratet skal innføre regler for kjemibytte og elkonvertering i Norge så går de markert lenger i de kravene som stilles enn hva en Europeisk typegodkjenning gjør. For begge kategorier (kjemibytte eller elkonvertering) så er det nå krav om å dokumentere ECE100 og ISO6469-1, i tillegg til dette litt merkelige kravet om at det skal dokumenteres at batteri og styringssystemer er montert i henhold til anvisning fra kjøretøyprodusent eller kompetent uavhengig laboratorium. Et krav som i realiteten er nærmest umulig å innfri. Spesielt når man også sier at det kompetente uavhengige laboratoriet skal være akkreditert for ECE100. Begrepet "kompetent uavhengig laboratorium" går igjen flere steder i kjøretøyforeskriften. Det er jo en grei definisjon, da kunne sikkert et firma som drev med solcelleanlegg, og kunne mye om batterier og BMS systemer ordne denne dokumentasjonen. Men når man henger på at dette laboratoriet, i tillegg til å være både kompetent og uavhengig også må ha akkreditering for ECE100 så blir det ikke like lett. Et slikt laboratorie tester jo ting i forhold til standarder dvs. tilfredsstiller denne ECE xxx eller ikke. De synser ikke om noe "virker greit".

Vegdirektoratet skriver i sitt høringsnotat til denne regelendringen følgende:  Vegdirektoratet er klar over at de foreslått dokumentasjonskravene er strenge og at det vil være krevende å få godkjent ombygget elbil etter dette regelverket. Det er det vel ikke vanskelig å være enig i? Det er mange grunner til at dette er trist. Norge har en internasjonal ledende posisjon på å elektrifisere transportsektoren. 35% av nye biler som selges i dag har ledning. (el eller plugin hyb) Vi er storprodusent av ren el-energi. Allikevel så velger Vegdirektoratet en strategi hvor de ikke ønsker å ha noen selvstendige meninger eller utvikle kompetanse på dette feltet. De lister opp noen standarder som er fullt mulig å teste og dokumentere bare du er villig til å betale. (ECE100 koster 10-12.000€) også trumper de med denne setning "etter anvisning" som jeg ikke tror du finner noen testinstans med ECE100 akkreditering som vil begi seg ut på.
Samtidig har det vært en veldig fin utvikling på andre områder. Jeg slet igjennom V8 i Jeepen min på 90 tallet. Det var en tid da mange Trafikkstasjoner var beryktet for å kreve "original luft i hjulene". I dag er det fullt mulig å få godkjent friske motorbytter, roddere etc. men når vi kommer til el, som det er vanskelig å ikke innrømme at er fremtiden. Da er det full brems.
Jeg har for 14 dager siden sendt de en mail og bedt om et møte for å se på saken, men har etter en purring foreløpig ikke hørt noe. Jeg er fremdeles positiv, og bygger videre med godt mot.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: elektroluxonsdag 06. desember 2017, klokken 18:57
Kanskje en ide å ta det opp på politisk nivå. Vi har jo en bilentusiast i samferdselsdepartementet.

Det er ille å stikke kjepper i hjulene for en fantastisk hobby som har bygget mang en entreprenør. 
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Casparsøndag 11. mars 2018, klokken 22:14
Lite tid til å drive i garsjen med så fin vinter. Men nå er det litt fremdrift igjen. Batterimoduler er ferdig koblet om og 1.etasje med moduler er på plass. Må modde litt på lokkene som skal være over modulenen slik at det blir plass til cellekortene før 2.etasje skal på. BMS med tilhørende deler er på plass så da blir det ikke lenge til vi kan koble på PC og sjekke om det fungerer.  [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: elektroluxmandag 12. mars 2018, klokken 06:36
Caspar kvalitet over den jobben. Går ut fra at den sorte ledningen er spenningsinformasjon i digitalt format til BMS styremodulen?
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Caspartirsdag 13. mars 2018, klokken 07:59
Ja det er kommunikasjonskabelen mellom cellekortene og BMSen. I koblingsboksen så er jo selve BMSen, den lille ved siden av er bluetoothsenderen, den litt større er CAN modulen til cellekommunikasjonen og displayet er til PWM signalet som skal regulere effekten. I den lille boksen sitter det hovedsikring og strømtrekkstunnel. Alt passer veldig fint ned i Thinkkassen
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: hsa77søndag 18. mars 2018, klokken 12:27
Ser virkelig bra ut!

For å spørre om noe trist/kjedelig - noe nytt på godkjenningsfronten?
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Casparsøndag 18. mars 2018, klokken 21:20
Ja faktisk. Jeg har etter ca 2.5 mnd masing muligens fått til et møte med Spesialistgruppa for ombygging og oppbygging. Fortsettelse kommer
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Casparonsdag 04. april 2018, klokken 18:20
Langt og meget positivt møte med SFOR i dag om godkjenning av denne ombyggingen. De var veldig positive og skulle behandle saken på et møte i neste uke. Ønsket at jeg sendte de mest mulig informasjon om komponentene etc. Dette går nok veien  :+1:
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: elektroluxonsdag 04. april 2018, klokken 18:43
Fantastisk!

Får du dette til risikerer vegvesenet flere Think Classic som kommer ut av skapet.

Her en 18 kWt LiFePo4 pakke med Clean Energy BMS

Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: aurbaonsdag 04. april 2018, klokken 19:27
Sitat fra: Caspar på onsdag 04. april 2018, klokken 18:20
Langt og meget positivt møte med SFOR i dag om godkjenning av denne ombyggingen. De var veldig positive og skulle behandle saken på et møte i neste uke. Ønsket at jeg sendte de mest mulig informasjon om komponentene etc. Dette går nok veien  :+1:

:+1:
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: cratorsdag 05. april 2018, klokken 10:22
Sitat fra: elektrolux på onsdag 04. april 2018, klokken 18:43
Fantastisk!
Får du dette til risikerer vegvesenet flere Think Classic som kommer ut av skapet.

Indeed! Har en stående som det hadde vært super-najs å fått liv i igjen til småkjøringa, nå som det snart kommer enda et førerkort eller to i hus.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: elektroluxlørdag 12. mai 2018, klokken 07:56
Det ryktes om vellykket prøvekjøring av 200V Classic i Oslo området.  8) Er varmeelementet koblet om for den høyere spenningen?
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Casparlørdag 12. mai 2018, klokken 22:43
Stemmer det. Ble en kort prøvetur før helgen uten fronten montert. Gikk som et skudd, men bare forover. Har ikke gjort noe med varmeapparatregisteret enda. Det har vært koblet av lenge siden bilen har Webasto som er montert i fronten med varmluften inn i det originale inntaket.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: aurbatirsdag 15. mai 2018, klokken 00:03
 :+1:
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Casparonsdag 23. mai 2018, klokken 17:35
Litt trøbbel med det jeg tror må være forladingen. Bilen har startet og gått greit, men plutselig var det stopp og feilmeldingen forladetid overskredet lå inne. Samtidig hadde jeg full batterispenning gjennom releeboksen med tenning av. Dvs som om den skulle vært ferdig forladet. Byttet releeboksen og nå går den igjen. Det kan virke som om inn forladetiden er litt for kort for 200V og at jeg derfor trenger 2 startforsøk på å få den i gang. Hva som drepte den første releeboksen er enda uklart. Men vi nærmer oss
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Skrukkefredag 03. august 2018, klokken 12:01
Fint bytte det der.  :+1:
Kunne du målt størrelsen på de Up cellene, fysiske mål hxbxl? Hele kassetten.
Har noen Leaf celler som ikke riktig passer inn i mitt bytte, og er usikker på om de Leaf batteriene lar seg lade om vinteren uten varme, noe jeg vet de Up cellene gjør håndfritt. Har kjørt og ladet samboeren sin Up i -36, så de virker garantert.
Lurer på å kjøpe med en Up pakke for litt morro med batterier.
På forhånd takk.
Skrukke
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Casparlørdag 04. august 2018, klokken 10:23
Det skal jeg fikse, er på ferie en uke til så fikser det når jeg kommer hjem. Har netopp fått igjen programkortet til motorkontrolleren etter en tur til Tyskland for reprogramering til nytt batterioppsett. Skal bli spennende å få det inn igjen og prøvekjøre. Sliter fremdeles med precharge, men regner med å finne en løsning på det når jeg kommer igang igjen i garasjen. Modulene er som skapt for konverteringsprosjekter. Veldig fine fester, egne bolter for montering i 2 høyder, og alle enkeltcellene (12 pr. Modul) er koblet sammen med skruer så det er lett å endre spenning. Golfmodulene er sveiset sammen så de er ikke like egnet for modding
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Skrukkesøndag 05. august 2018, klokken 17:28
Takker, ja de ser riktig fine ut. Bygde om en slik pakke til 48 volt nede i Portugal i vår, men glemte å måle størelsen på de pakkene  :'(  :o, ser så utrolig fint sammenskrudd ut.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: offpistfredag 10. august 2018, klokken 09:33
Størrelse på modulene (12 stk)
105 mm høy
355 mm lang
150 mm bred
10,5 KG

Størrelse på cellene:
Vekt: 724 g
Størrelse: 14,7 x 9 x 2,5 cm
Volum: 0,33075 L
Nominell kapasitet: 25 Ah
Nominell spenning: 3,667 V
Energitetthet i forhold til volum: 277 Wh/L
Energi i forhold til vekt 126 Wh/kg

Jeg har e-up moduler for salg, kontakt meg på PM.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Casparsøndag 19. august 2018, klokken 13:07
Da kommer en liten oppdatering på dette prosjektet. Første prøvetur i dag med fronten montert. Bilen kjører svært bra, og jeg kjørte 27,5 km. på 13 SOC. Jeg har ikke kalibrert pulssignalet som gir hastighetsinfo til BMSen enda så tallene må ansees som foreløpige, men det viser tydelig at vi snuser på 15-20 mils rekkevidde, noe som holder veldig fint for denne bilen. Det står igjen noen små utfordringer som forladetid etc. Bilen rekker ikke å forlade til 200 V så jeg må vri 2 ganger på nøkkelen før jeg starter opp, og så lurer jeg på om jeg skal senke bakstillingen litt. Den nye batteripakken veier ca. 170 kilo så bilen ble litt høy bak. Nå starter prosessen med å få dette godkjent, men her er jeg som vanlig optimist. Det er ikke mange Classicer igjen på veien, og hvis dette kan bidra til å redde noen av de siste så vil det være bra. Med 200 Volt/300Ampere så er den også svært kvikk i trafikken 
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: elektroluxsøndag 19. august 2018, klokken 14:22
Har noen prosjekt på lager, så får du myndighetene med på å resirkulere Classic elbil og batteri fra kondemnerte moderne elbiler er du en helt.

Dette gir også håp om at bil som hobby kan overleve inntoget av elbiler.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Skrukkesøndag 26. august 2018, klokken 14:06
Takker for målene Offpist. Det ser jo ut til at det går en hel pakke fra en E-up inn i min Reva. Undrer på om de E-up batteriene må ha klem på seg for å ikke poppe seg ut, siden Tyskerne har laget de fine alu rammene til de, eller er det bare for å få de festet på en fornuftig måte?
Du har jo tydelig vis holdt på med både Leaf og Up pakkene, de Up pakkene vet jeg tar og gir strøm selv om de er i -35 grader, men hva med Leaf batteriene, er de like gode eller er det tilført varme som er tingen?
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Casparsøndag 26. august 2018, klokken 18:53
Første gang jeg åpnet en modul og tok ut alle cellene så gikk det 2-3 dager før jeg skulle ha den sammen igjen og da var det veldig trangt. Jeg ville nok basert meg på å beholde cellene i de alurammene. Men du kan jo gjøre som jeg og endre den interne koblingen mellom serie/parallell så du treffer på den spenningen du trenger til Reva. Selvsagt i kombinasjon med hvordan du kobler sammen de 17 modulene, hvis du bruker alle. Bruker du alle vil du jo kunne få en rekkevidde på en Reva på mellom 25 og 30 mil, og det er vel litt overkill?
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Skrukkemandag 27. august 2018, klokken 00:11
Takker for hurtig svar på min undring. Slik under hånden kan jeg si at de Leaf modulene , jeg har stukket ihop for morro, så har jo de og svulmet litt når de ikke står i press noen år.
For noen høres det kanskje ut som overkill, men legg nu til -36 å jule handel, da er det jo greit å ha litt å gå på. Etter mine beregninger så gir knappe meteren med Leaf batterier 14 kw, om pakken som jeg kjøpte var 24 kw originalt, og det er ikke noe mer en det bør være for oss som ikke har butikken og arbeid rett rundt hjørnet.

Lurer nå fortsatt på kuldeegenskapene til de Leaf batteriene.
Flott tråd dette Caspar, til lykke med prosjektet.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: PerBearlørdag 22. september 2018, klokken 09:15
En viktig detalj jeg hadde prioritert: God styring av maks strøm inn/ut av batteri ved ulik celletemperatur. Detaljert datablad finnes vel ikke tilgjengelig. Derfor hadde det vært bra å funnet maks utlading og ladestrøm en original e-up tillater ved ulik celletemperatur. Så kan disse strøm/temp kurvene programmeres inn i BMS for bedre beskytte cellene mot temperaturskader.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Lynetsøndag 21. oktober 2018, klokken 22:24
Hvordan går det i denne saken, får du godkjent UpThinken Caspar?
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Caspartirsdag 23. oktober 2018, klokken 15:23
Det er møte i SFOR denne uka, hvor bilen min er at av temaene. Håper å komme tilbake med gode nyheter i slutten av uka. Ellers har jeg fått hjelp av Per Hassel Sørensen til å lage en god løsning for det originale varmeapparatet. Det ble litt varmeste laget med 200 Volt på det. Bilen går som et skudd, og jentungen (hennes bil) er veldig fornøyd
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: elektroluxtirsdag 23. oktober 2018, klokken 17:48
Varmeapparatet er kurrant å koble om. Legg noen flere av ptc elementene i serie.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Casparonsdag 24. oktober 2018, klokken 11:46
Har du plukket ifra hvernandre et sånt varmeapparat?
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: elektroluxonsdag 24. oktober 2018, klokken 15:58
Når du henter det som Elmo har til deg ser du at varmeelementet består av en rekke paralelle PTC elementer. Da vil du raskt se at det er kurrant å koble om til høyere spenning.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: PerBearfredag 26. oktober 2018, klokken 08:53
Hvis det er lett å komme til varmeapparatet for å bygge det om så er nok det den beste løsningen.
Jeg foreslo å bruke et solid state rele for å PWM regulere effekten.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: elektroluxfredag 26. oktober 2018, klokken 12:49
Det enkle er ofte det beste.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Casparlørdag 27. oktober 2018, klokken 19:53
Da tror jeg du skal forklare litt mere i detaljer hvordan du har tenkt å modde om det elementet så det passer med 200 V. Det jeg har i Minien har jeg plukket helt fra hverandre og kortet inn i bredden for å få plass i Miniens varmeapparetkasse, og jeg kan love deg at det ble bra mange deler utover benken. De tilkoblingene som du ser på elementet er ikke bare paralellkoblet, men har du en løsning så må du gjerne komme opp med den.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Casparmandag 05. november 2018, klokken 21:46
Her kommer en oppdatering på varmeapparatproblemet. Løsningen min med å pulse strømmen gikk ikke helt etter planen. løsningen så veldig fin ut helt til jeg slo på varmen. da kom det sannsynligvis en strømpeak som knakk solid state releet. Så nå er jeg litt tilbake til å koble om elementet. Det kan se ut som elementet består av 5 rader med hver sin pluss og minus. disse er alle sammen koblet i parallell. Måler jeg motstanden mellom pluss og minuskoblingen på en slik rad så får jeg 60 ohm. Men måler jeg på en og en terminal fra venstre mot høyre og til omrammingen på elementet så ser det plutselig litt rart ut. Da varierer motstanden fra 163 ohm til 2 ohm. Jeg synes ikke det fremstår som glassklart hvordan dette elementet skal kobles om for å trives med 200 Volt.  [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Casparonsdag 09. januar 2019, klokken 21:32
Mission accomplished  :+1:
Det tok litt lenger tid enn jeg hadde trodd, men nå er bilen ferdig, ikke bare i garasjen, men også på Trafikkstasjonen. Det har vært en lang reise, men også lærerikt. I utgangspunktet så har jo Vegdirektoratet satt ned foten for batteribytte i elbiler ved å stille krav om ISO6461-1. Ikke det at den normen er umulig å oppfylle, men bare testen koster fort over 80.000,- og da skal du være enda mer opptatt av Think Classic enn det jeg er. Det er Spesialistgruppa for opp og ombyggde kjøretøy som er rådgivende instans for den enkelte Trafikksatsjon i sånne ombyggingssaker. Jeg har hatt en god dialog med denne gruppa i over et år nå, og jeg har oppfattet de som profesjoenelle og at de har vist stor vilje til å finne løsninger også på dette området hvor de til en viss grad har blitt «vingeklippet» av Vegdirektoratet. Min påstand er derfor at det knapt er grenser for hva som kan godkjennes i dette landet, forutsatt at du selv gjør din del av jobben. Både når det gjelder elkonvertering og kjemibytte har jeg snakket med svært mange som gjerne vil gjøre det, men «det er jo ikke mulig å få godkjent» Dette er beviselig feil, og skyldes etter mitt syn at man ikke er forbredt på å bruke den tiden og de resursene som må til. Det er for lett å skylde på Trafikkstasjonen.
Her er mine råd til de som vil konvertere, eller bytte kjemi.
Bruk god tid på å planlegge et realsitisk prosjekt.
Bruk deler av høy kvalitet.
Er det ting du ikke forstår eller ikke har nok kompetanse om, skaff deg den kompetansen før du ber om at noen skal godkjenne planene dine.
Vær forbredt på å forholde deg til ECE100 for elkonvertering, og ISO6469-1 for kjemibytte. Selv om ikke Trafikkstasjonen vil kreve en full dokumentasjon etter disse normene, så bør et hvilket som helst enkeltkrav som er lett å kontrollere være i henhold til disse normene.
Og sist men ikke mist, bygg med «rodderfinish» Hvis jeg jobbet på Trafikkstasjonen og noen kom medd en bil hvor battrier og ledninger hang og slang så vil det blitt en svært rask vurdering. Husk at dette er mennesker som kan mye om bil, og du må være forbredt på å kunne forklare å svare på alle spørsmål rundt ditt eget prosjekt. Min erfaring er at de spør ikke for å være vrange, men for å forvisse seg om at det de godkjenner holder mål. (Og det er vel hele poenget med en godkjenning?)
Er du ikke klar for det, så kan du droppe hele godkjenningsprosessen.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: PerBeartorsdag 10. januar 2019, klokken 08:19
Gratulerer Caspar!
Fantastisk bra at du klarte å passere nåløyet og ikke ga opp.
Har du bilder av ferdig løsning?
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: elektroluxtorsdag 10. januar 2019, klokken 08:20
Fantastisk! Gratulerer.

De er det håp for de få gjenværende Think Classic.

Tror du dette betyr at også prosjekter med utgangspunkt i eksosbiler kan bli godkjent? 
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Amatørentorsdag 10. januar 2019, klokken 09:06
 :+1:      Gratulerer!
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: cratorsdag 10. januar 2019, klokken 09:18
Det gratuleres! Dette er intet mindre enn imponerende! En kraftig strek i regninga for fruen, som lenge har hatt et håp om at Classicen i garasjen etterhvert ville forsvinne. Men nå spørs det om jeg ikke blir å sitte på den en stund til!  :D
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: franktorsdag 10. januar 2019, klokken 09:52
Gratulerer, da kan det jo være håp for flere Think.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: eJokertorsdag 10. januar 2019, klokken 15:03
Supert, gratulerer!
Jeg holder på med min el-konvertering av den A2 som skal godkjennes i Tyskland. Men etter hvert skal jeg også ta hånd om min VW Caravelle, og den står på norsk kjennetegn, så den skal helst gjennom godkjenning på Statens Vegvesen. Men det er litt frem i tid...
Hilsen, Stephan
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: elektroluxlørdag 12. januar 2019, klokken 10:55
Sitat fra: Caspar på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:32
Mission accomplished  :+1:
Det tok litt lenger tid enn jeg hadde trodd, men nå er bilen ferdig, ikke bare i garasjen, men også på Trafikkstasjonen. Det har vært en lang reise, men også lærerikt. I utgangspunktet så har jo Vegdirektoratet satt ned foten for batteribytte i elbiler ved å stille krav om ISO6461-1. Ikke det at den normen er umulig å oppfylle, men bare testen koster fort over 80.000,- og da skal du være enda mer opptatt av Think Classic enn det jeg er. Det er Spesialistgruppa for opp og ombyggde kjøretøy som er rådgivende instans for den enkelte Trafikksatsjon i sånne ombyggingssaker. Jeg har hatt en god dialog med denne gruppa i over et år nå, og jeg har oppfattet de som profesjoenelle og at de har vist stor vilje til å finne løsninger også på dette området hvor de til en viss grad har blitt «vingeklippet» av Vegdirektoratet. Min påstand er derfor at det knapt er grenser for hva som kan godkjennes i dette landet, forutsatt at du selv gjør din del av jobben. Både når det gjelder elkonvertering og kjemibytte har jeg snakket med svært mange som gjerne vil gjøre det, men «det er jo ikke mulig å få godkjent» Dette er beviselig feil, og skyldes etter mitt syn at man ikke er forbredt på å bruke den tiden og de resursene som må til. Det er for lett å skylde på Trafikkstasjonen.
Her er mine råd til de som vil konvertere, eller bytte kjemi.
Bruk god tid på å planlegge et realsitisk prosjekt.
Bruk deler av høy kvalitet.
Er det ting du ikke forstår eller ikke har nok kompetanse om, skaff deg den kompetansen før du ber om at noen skal godkjenne planene dine.
Vær forbredt på å forholde deg til ECE100 for elkonvertering, og ISO6469-1 for kjemibytte. Selv om ikke Trafikkstasjonen vil kreve en full dokumentasjon etter disse normene, så bør et hvilket som helst enkeltkrav som er lett å kontrollere være i henhold til disse normene.
Og sist men ikke mist, bygg med «rodderfinish» Hvis jeg jobbet på Trafikkstasjonen og noen kom medd en bil hvor battrier og ledninger hang og slang så vil det blitt en svært rask vurdering. Husk at dette er mennesker som kan mye om bil, og du må være forbredt på å kunne forklare å svare på alle spørsmål rundt ditt eget prosjekt. Min erfaring er at de spør ikke for å være vrange, men for å forvisse seg om at det de godkjenner holder mål. (Og det er vel hele poenget med en godkjenning?)
Er du ikke klar for det, så kan du droppe hele godkjenningsprosessen.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

@Caspar

Har du vurdert å lage et hefte eller en veiledning med nødvendige steg for en vellykket ombygging?

Hvor skal en f.eks starte? For meg er det naturlig å først bygge, se om det virker, og så søke godkjenning, men kanskje det er bedre å presentere bil og plan for lokal trafikkstasjon først?

Ofte kommer ideer underveis; Hva gjør en med slike endringer. Tenker batteri gjerne bør være siste steg når en ser hva en står igjen med av plass og vekt.

Hva med kravet om at batteri skal plasseres mellom bilens akslinger? Er dette absolutt, eller er det unntak. F.eks kjører alle Classic PSA rundt med batteri både framfor framaksling, og bak bak akslingen. Samme gjør til dels Micro vett Fiat.

Elbilforeningen bør her kjenne sin besøkstid og spille på lag.

Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Sandpusherlørdag 12. januar 2019, klokken 11:47
Imponerende stykke arbeid Caspar! Jeg smiler hver gang jeg ser en Think, håper du har satt i gang noe her!
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Elmosøndag 13. januar 2019, klokken 16:45
Gratulerer Caspar. Dette var virkelig gode nyheter. Veldig bra at du har gått opp denne løypa.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Casparsøndag 13. januar 2019, klokken 21:15
Takk for oppmuntrende ord. det er alltid gøy når man lykkes med noe som har tatt lang tid

Elektrolux tar opp noen relevante temaer.

Du kan gjerne bygge bilen ferdig før du kontakter Trafikkstasjonen, men jeg vil ikke anbefale det. De setter selvsagt pris på å være involvert så tidlig som mulig, og det er også synd å bygge noe som du må gjøre om igjen eller risikerer å ikke få godkjent i det hele tatt. Det å lage en bra prosjektbeskrivelse bør man jo gjøre uansett, og alle vet jo at større prosjekter alltid endrer seg under gjennomføringen. Så hvis du kommer oppdager at du skulle gjort ting på en annen måte mens du holder på å bygge så er det jo ikke umulig å endre på det.

Jeg tror ikke jeg kommer til å bruke mye tid på å lage et hefte om hvordan man gjør dette, men jeg har alltid delt på alt jeg har av kunnskap og svarer villig på spørsmål fra hvem som helst som ønsker å gjennomføre en konvertering, enten til EL eller kjemibytte.

Elbilforeningen bør kjenne sin besøkelsestid.
Det er nok 10 år for sent. Elbilforeningen er nå en politisk organisasjon som jobber med å fremme overgangen til el som drivstoff i den norske bilparken. De har etter mitt syn aldri vært (i nyere tid) spesielt opptatt av elbilhistorien i Norge, og ta vare på det vi har av gamle biler. Når endringen av Kjøretøyforskriften som hadde til hensikt å hindre el og kjemikonvertering (og derved muliggjøre at våre Thinker kunne leve videre) var ute på høring, så var Elbilforenigen høringsinstans og de løftet ikke en finger for å motsi Vegdirektoratet i å innføre helt urimelige krav til en slik konvertering.

Oppfordringen min er fremdeles at de som går å lurer på å gjøre noe i garasjen bør sette igang. Selv om Norge er et lite land, så er vi stor på elbil. Da burde vi også klare å få opp et konverteringsmiljø som teller noen flere enn 3-4 biler.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: elektroluxmandag 14. januar 2019, klokken 12:38
Sitat fra: Caspar på søndag 13. januar 2019, klokken 21:15
Elbilforeningen bør kjenne sin besøkelsestid.
Det er nok 10 år for sent. Elbilforeningen er nå en politisk organisasjon som jobber med å fremme overgangen til el som drivstoff i den norske bilparken. De har etter mitt syn aldri vært (i nyere tid) spesielt opptatt av elbilhistorien i Norge, og ta vare på det vi har av gamle biler. Når endringen av Kjøretøyforskriften som hadde til hensikt å hindre el og kjemikonvertering (og derved muliggjøre at våre Thinker kunne leve videre) var ute på høring, så var Elbilforenigen høringsinstans og de løftet ikke en finger for å motsi Vegdirektoratet i å innføre helt urimelige krav til en slik konvertering.

Husker denne historien nå når du nevner det. At elbilforeningen sov i timen, selv når de ble invitert til å være høringsinstans er skremmende. Alt de hadde trengt å gjøre var å etterlyse hjelp her på forumet så hadde sikkert både jeg og Caspar og mange andre stilt oss til disposisjon.

Nå i disse fornye kontingenten tider kan det være på sin plass å stille litt krav til elbilforeningen før en sender foreningen penger.

Her er listen over de ansatte: https://elbil.no/om-norsk-elbilforening/ansatte/

Foreslår rett og slett å vise til denne tråden der skuffelsen over foreningens arbeid for å bevare Norsk elbilhistorie og en 100 år gammel hobby/tradisjon blir så godt beskrevet, og be om en plan for elbilforeningen sitt videre arbeid i denne viktige saken.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Casparmandag 14. januar 2019, klokken 13:54
Jeg tror vi skal være realistiske i forhold til hva som er Elbilforeningens oppgave. Kanskje jeg var litt krass når jeg skrev «ikke løftet en finger» Foreningens mandat er nok ikke å bruke tid og innflytelse på å tilrettelegge for en liten håndfull med særinger som ønsker å holde liv i gamle Thinker. I forhold til den store medlemsmassen av nyere elbileiere de har så er det nok helt andre ting de forstålig fokuserer på. Men de burde kostet på seg å sjekket litt når de tross alt var høringsintans.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: elektroluxmandag 14. januar 2019, klokken 16:42
Har nå uansett gjort skribenten i elbilforeningen oppmerksom på denne tråden. Virker som foreningen har veldig mange ansatte på alle mulige felt,, bortsett fra hobby delen.

Hobby delen er ofte betydelig, og bør strekke seg lenger enn diskusjoner rundt nye felger og lakkforsegling. Håper dette kan føre til noe godt.

Det kan jo ikke være slik at vi i framtiden kun skal bruke bil som et transportmiddel. For en betydelig del av befolkningen er den tross alt så uendelig mye mer.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: knutixsøndag 27. januar 2019, klokken 21:48
Inspirerende lesning Caspar :-)
Fungerer alt som det skal?
Hvordan håndterer systemet at du har tatt bort BMS'en og laderen med tanke på feilmeldinger/systemfunksjoner etc? Eller er det sånn at orginalsystemet må være der i parallell slik at det ikke streiker?

Hvilken lader er det du har valgt i din løsning?

- Knutix
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Casparmandag 28. januar 2019, klokken 12:34
Takk skal du ha.
Jeg har fjernet både den originale laderen og BMS. Ingen av de vil jo fungerer sammen med litiumbatterier. Det eneste jeg ikke har på plass i den nye konfigurasjonen er en løsning for å overvåke isofeil. Det ble jo gjort av den originale BMSen, men den nye har ikke den funksjonen. Jeg forsøkte å la den gamle BMSen stå igjen for kun å overvåke isofeil, men den likte ikke den nye og høyere spenningen så den røyk ut den også. DEt er ikke krav om permanent overvåking av isofeil, så foreløpig har jeg valgt å ikke gjøre noe med det.
Jeg har brukt BMS fra elektromotus.lt og lader fra Elconcharger.com. Bilen går svært godt og det er etter min mening slik bilen burde vært bygget. Men denne oppskriften gir oss muligheten til å bevare de siste Classicene
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: torleonsdag 27. oktober 2021, klokken 12:47
Ser at denne tråden er blitt litt gammel, men håper på konstruktive svar!
Har etter hvert begynt å vurdere et tilsvarende prosjekt. Leser her at motorstyringen har blitt omprogramert for å takle 200v, hva med å bygge et batteri med 34 celler og spenning 102v-139v?
En holder seg da under 150V som nevnes at er maks hva Thinken takler, samtidig holder en seg over 85V som er cut off spenning på Nicad. Jeg forstår at ytelsen ved 200v vil være mye bedre, men tenker rekkevidde er viktigere enn mere ytelse/effekt, samt at en slipper spesialtilpassing. En slik løsning avhenger av at en får plass til 17 pakker fra en E-up, og at egnet BMS / lader er tilgjengelig.
Tittel: Sv: VW eup batteri i Think Classic
Skrevet av: Casparsøndag 14. november 2021, klokken 09:44
Hei, ja det går selvsagt det også. Men jeg mener fremdeles at oppskriften med 198 Volt er den som denne bilen fortjener. Økt effekt har jo ikke noe med rekkevidde å gjøre. Hvis du skal bygge denne løsningen nå så er det jo Gen2 moduler du trenger fra Eup. De er jo på 2,2 kWh pr stk. bruker du 16 sånne så kan du jo kjøre så langt du orker med en Classic og samtidig ha godt «trykk» hvis du skulle ha behov for det. Det finnes fine BMS løsninger som du lett får til å fungere sammen med originalkontakten på disse modulene. Gjøre hele den jobben for å fortsette med originalspenning synes jeg virker litt bortkastet.