Elbilforum.no
Bilmerker => Nissan => Leaf 2018- 40kWt og 62kWt => Emne startet av: chriso89 på fredag 03. november 2017, klokken 12:47
Hei.
Vurderer leafen eller kia niro EV når den kommer.
Når vil jeg få bilen levert om jeg bestiller den i dag? Og hva er reel rekkevidde på den?
Hei,
Mener ikke å være frekk, heller hjelpsom, men vil bare poengtere at man må bruke søkefunksjonen på forumet før man starter en ny tråd. Det er overvekt av sannsynlighet for at det man lurer på allerede er besvart :)
De første bilene skal vistnok etter planen leveres i norge mars neste år så omtrent juli- august om jeg skulle tippe. De skal vist ha en bra produktionskapasitet.
40 kWh bør gi reell rekkevidde som er så bra som dette (noen blir sikkert likevel skuffet....)
Sommer, 25 mil inkl. kjøring på E18 i normal venstre-fil hastighet. Tørr og våt veibane.
Vinter ved - 10: 17-20 mill. For å få 20 mil kan man ikke både ha høy fart (E18 venstre fil) OG komfortvarme i kupe. Safer man så sier man 17 mil.
Dette er tall basert på flere elbiler jeg har eid/kjørt vinter/sommer.
Tror ikke Nissan har klart å revolusjonere verken effektivitet eller annet, selv om jeg antar cv er lav for nye Leaf som betyr at hastighet ikke er like ille som for biler med høyere cv.
Jeg var på Birger N Haug i går og sitter i tenkeboksen nå. Bestiller man i dag er det levering i Mai, men dette beveger seg ganske raskt.
Edit 2007-11-06
Tror jeg løper til BNH i ettermiddag og tegner kontrakt.
Regner med et rush av Opelkjøpere som flykter etter den siste prisstigningen.
Du må springe til Birger så kjapt du bare kan! De flykter visst som gale fra Ampere-E sin kø nå.
Sitat fra: Bondeknøl på mandag 06. november 2017, klokken 16:50
Du må springe til Birger så kjapt du bare kan! De flykter visst som gale fra Ampere-E sin kø nå.
3 servicer for 9000? Det er vel relativt billig. Vestfold auto skulle ha 6500 for siste servicen min (!).
Sitat fra: Olemann på lørdag 04. november 2017, klokken 22:03
40 kWh bør gi reell rekkevidde som er så bra som dette (noen blir sikkert likevel skuffet....)
Sommer, 25 mil inkl. kjøring på E18 i normal venstre-fil hastighet. Tørr og våt veibane.
Vinter ved - 10: 17-20 mill. For å få 20 mil kan man ikke både ha høy fart (E18 venstre fil) OG komfortvarme i kupe. Safer man så sier man 17 mil.
Dette er tall basert på flere elbiler jeg har eid/kjørt vinter/sommer.
Tror ikke Nissan har klart å revolusjonere verken effektivitet eller annet, selv om jeg antar cv er lav for nye Leaf som betyr at hastighet ikke er like ille som for biler med høyere cv.
I Nissan sin kontrakt må du signere for at du aksepterer halv rekkevidde. Det blir da 378/2km = 189km. Jeg tror dette er optimistisk de kaldeste dagene og regner med 160km. I praksis ønsker du dermed å stoppe rundt 140km for du vil ha LBW som gir en halvannen mil margin. 21mil (19mil til LBW) er sikkert helt innafor hvis man ikke har heat-knapp på, men det kan bli kaldt når varmepumpa ikke er effektiv. Jeg tror uansett at jeg kommer meg til Stockholm 2 timer tidligere enn ved å lade de samme plassene med en Zoe.
Sommerrekkevidden kan du likesågodt ta EPA-tallet som er 24 mil. Det kan du garantert klare.
Betsiller du launch edition får du den sikkert i April. Snakk med forhandleren din.
Sitat fra: muggost på tirsdag 07. november 2017, klokken 20:17
3 servicer for 9000? Det er vel relativt billig. Vestfold auto skulle ha 6500 for siste servicen min (!).
Ja de sier så. Hva er det de gjør? Bytter kupefilter og bremsevæske på service 2?
Æ trur de koker kaffe og spiser vafler i 2 timer på verkstedet :)
Sitat fra: muggost på torsdag 22. februar 2018, klokken 21:15
Æ trur de koker kaffe og spiser vafler i 2 timer på verkstedet :)
.......og teller penger.
Stor test som tar for seg rekkevidde om vinteren i variert terreng med forskjellige sjåfører. Leaf 2.0 har stort energiforbruk i testen. Men 20 mil om vinteren synes jeg likevel er akseptabelt.
https://www.tu.no/artikler/bilen-med-minst-batteri-har-samme-rekkevidde-som-ny-nissan-leaf/431095 (https://www.tu.no/artikler/bilen-med-minst-batteri-har-samme-rekkevidde-som-ny-nissan-leaf/431095)
Sitat fra: meitran på søndag 25. februar 2018, klokken 18:16
Stor test som tar for seg rekkevidde om vinteren i variert terreng med forskjellige sjåfører. Leaf 2.0 har stort energiforbruk i testen. Men 20 mil om vinteren synes jeg likevel er akseptabelt.
https://www.tu.no/artikler/bilen-med-minst-batteri-har-samme-rekkevidde-som-ny-nissan-leaf/431095 (https://www.tu.no/artikler/bilen-med-minst-batteri-har-samme-rekkevidde-som-ny-nissan-leaf/431095)
35kWh / 2kWh/10km = 175km från 100-0%
Så räkna med 15mil inte 20
https://elbil.no/stor-test-vinterens-vakreste-elbileventyr-til-fjells/
Sitat fra: LeafSwe på søndag 25. februar 2018, klokken 22:35
Sitat fra: meitran på søndag 25. februar 2018, klokken 18:16
Stor test som tar for seg rekkevidde om vinteren i variert terreng med forskjellige sjåfører. Leaf 2.0 har stort energiforbruk i testen. Men 20 mil om vinteren synes jeg likevel er akseptabelt.
https://www.tu.no/artikler/bilen-med-minst-batteri-har-samme-rekkevidde-som-ny-nissan-leaf/431095 (https://www.tu.no/artikler/bilen-med-minst-batteri-har-samme-rekkevidde-som-ny-nissan-leaf/431095)
35kWh / 2kWh/10km = 175km från 100-0%
Så räkna med 15mil inte 20
https://elbil.no/stor-test-vinterens-vakreste-elbileventyr-til-fjells/
Nå er det flere som har kjørt til fjells med rekkevidde opp mot 200 km og forbruk oppmot 200 wh pr km så det er nok noe mer enn 35 kwh tilgjengelig.
I en av Facebook gruppene vil du finne Bil1 hente en 40 fra Grenland, han kjørte til Haukeligrend, 193 km og en god del høydemeter. En forhandler på Sørlandet kjørte fra Krs.sand til Hoveden, han kjørte også over 190 km før han ladet, begge hadde lite igjen, men det er jo en tøff tur å spise høydemeter på vinteren så jeg syns dette lover veldig bra.
Det er nok rekkevidde til oss iallefall, når det gjelder testen så er det mye som tyder på at Leafen gikk på strømkrevende 17 toms vinterhjul, selv om det står 16 i testen så vet iallefall ikke jeg at det finnes 16 toms Tekna felger så jeg tror Nissan har gjort det enkelt og bare fått lagt om til vinterhjul på felgene som følger med bilen, da er det ikke bare større felger og dekk (mer rullende vekt), men også breiere dekk. Dette stjeler reelt med rekkevidde og jeg tror derfor at Leafen har noe mindre forbruk enn testen antyder, men vi snakker selvsagt ikke om Ionic nivå uansett... Kanskje ned mot eGolf og da er iallefall jeg fornøyd
Sitat fra: bjoris på mandag 26. februar 2018, klokken 00:19
Sitat fra: LeafSwe på søndag 25. februar 2018, klokken 22:35
Sitat fra: meitran på søndag 25. februar 2018, klokken 18:16
Stor test som tar for seg rekkevidde om vinteren i variert terreng med forskjellige sjåfører. Leaf 2.0 har stort energiforbruk i testen. Men 20 mil om vinteren synes jeg likevel er akseptabelt.
https://www.tu.no/artikler/bilen-med-minst-batteri-har-samme-rekkevidde-som-ny-nissan-leaf/431095 (https://www.tu.no/artikler/bilen-med-minst-batteri-har-samme-rekkevidde-som-ny-nissan-leaf/431095)
35kWh / 2kWh/10km = 175km från 100-0%
Så räkna med 15mil inte 20
https://elbil.no/stor-test-vinterens-vakreste-elbileventyr-til-fjells/
Nå er det flere som har kjørt til fjells med rekkevidde opp mot 200 km og forbruk oppmot 200 wh pr km så det er nok noe mer enn 35 kwh tilgjengelig.
I en av Facebook gruppene vil du finne Bil1 hente en 40 fra Grenland, han kjørte til Haukeligrend, 193 km og en god del høydemeter. En forhandler på Sørlandet kjørte fra Krs.sand til Hoveden, han kjørte også over 190 km før han ladet, begge hadde lite igjen, men det er jo en tøff tur å spise høydemeter på vinteren så jeg syns dette lover veldig bra.
Det er nok rekkevidde til oss iallefall, når det gjelder testen så er det mye som tyder på at Leafen gikk på strømkrevende 17 toms vinterhjul, selv om det står 16 i testen så vet iallefall ikke jeg at det finnes 16 toms Tekna felger så jeg tror Nissan har gjort det enkelt og bare fått lagt om til vinterhjul på felgene som følger med bilen, da er det ikke bare større felger og dekk (mer rullende vekt), men også breiere dekk. Dette stjeler reelt med rekkevidde og jeg tror derfor at Leafen har noe mindre forbruk enn testen antyder, men vi snakker selvsagt ikke om Ionic nivå uansett... Kanskje ned mot eGolf og da er iallefall jeg fornøyd
Og det med felgene er bare spekulasjon. Ser du har spurt og undersøkt, men ikke fått svar.
Så inntil det motsatt er bevist må vi ta utgangspunkt i at det var 16» felger på bilene.
Og er det feil, kan det også tenkes at de andre bilene står med andre felgdimmensjoner.
Dersom vi skal spekulere.
Vel, de andre har ingenting som indikerer at det er tilfelle :)
Sitat fra: Joltus på mandag 26. februar 2018, klokken 18:12
Vel, de andre har ingenting som indikerer at det er tilfelle :)
Tja, det ser da ut som I3 en kjører med mer enn 16» felger.
Uansett, blir spekulasjoner.
Det er kjipt at Leaf er såpass lite effektiv. Men den kjører fortsatt en god del lengre enn min 30kwh utgave
Sjekk testen nå.
De har endret dataene i testen nederst, stille og forsiktig til 17 toms hjul for Leafen, uten at kommentaren om årsaken er justert såvidt jeg kunne se. Opelen gikk også på 17 toms hjul og hadde like høyt forbruk som Leafen...
Så det var ikke bare spekulasjoner, bare en god observasjon. Dere som velger Ionic kos dere med den, ingen biler passer alle!
Ang BMWen så har den meget spesielle hjul og en kan ikke si hvordan den ville vært med mindre hjul da det ikke går ann, om det gikk så ville mindre hjul vært mye breiere. I3 har veldig smale hjul, det er rullende vekt og rullemotstand som avgjør dette, men en ser jo at den lille og lette i3en ikke har spesielt bra forbruk størrelsen tatt i betraktning...
Sitat fra: bjoris på mandag 26. februar 2018, klokken 18:48
Sjekk testen nå.
De har endret dataene i testen nederst, stille og forsiktig til 17 toms hjul for Leafen, uten at kommentaren om årsaken er justert såvidt jeg kunne se. Opelen gikk også på 17 toms hjul og hadde like høyt forbruk som Leafen...
Så det var ikke bare spekulasjoner, bare en god observasjon. Dere som velger Ionic kos dere med den, ingen biler passer alle!
Ang BMWen så har den meget spesielle hjul og en kan ikke si hvordan den ville vært med mindre hjul da det ikke går ann, om det gikk så ville mindre hjul vært mye breiere. I3 har veldig smale hjul, det er rullende vekt og rullemotstand som avgjør dette, men en ser jo at den lille og lette i3en ikke har spesielt bra forbruk størrelsen tatt i betraktning...
Men så bra da. Dette er jo gode nyheter
Men vi er enige i at forbruket er høyere enn forventet og det er litt kjiipt å sløse bort det fine 40 kwh batteriet på slurvet engineering hos Nissan. Samtidig har jeg troen på at det skal være mulig å kjøre denne bilen også ganske langt med litt eco-teknikk.
Jeg kjørte f.eks min X ned mot det mange brukte på sine S, jeg fikk alltid høre at jeg måtte kjøre sakte, men der var det ganske lett å bevise gjennomsnittsfarten f.eks nedover Autobahn så nå skal det bli interessant å se hva vi kan lure ut av Leafen, bare 3 uker igjen nå så får vi testet den på Påskefjellet
Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 18:41
Sitat fra: Joltus på mandag 26. februar 2018, klokken 18:12
Vel, de andre har ingenting som indikerer at det er tilfelle :)
Tja, det ser da ut som I3 en kjører med mer enn 16» felger.
Uansett, blir spekulasjoner.
Det er kjipt at Leaf er såpass lite effektiv. Men den kjører fortsatt en god del lengre enn min 30kwh utgave
Hentet min LE 13 FEB og har nå kjørt ca 150 mil. Veldig fornøyd med bilen, men rekkevidden kunne klart vært bedre. Kjørte hjem fra hytta på søndag. Stort sett flatt, ikke motorvei og nesten bare 80 soner. 158 km med varme på, Minus 8 grader og 10 % rest på batteriet ved hjemkomst.
Det er faktisk ikke så galt sammenlignet med 30kw. I slike temperaturer er det ned i 12 mil på det verste.
Med tanke på det er en ny bil, som burde hatt lavere forbruk så synes jeg det ikke er topp.
Har vært -10 her i dag, har kjørt til og fra jobb, og vært rundt omkring.
Stort sett 70 og 80 soner.
Satte bilen på lading i kveld med 14 prosent igjen på batteriet, og hadde da kjørt ca 13 mil.
Min far med Ioniq «knuser» meg for å si det sånn.
Sitat fra: Øystein K på fredag 02. mars 2018, klokken 00:08
Med tanke på det er en ny bil, som burde hatt lavere forbruk så synes jeg det ikke er topp.
Har vært -10 her i dag, har kjørt til og fra jobb, og vært rundt omkring.
Stort sett 70 og 80 soner.
Satte bilen på lading i kveld med 14 prosent igjen på batteriet, og hadde da kjørt ca 13 mil.
Min far med Ioniq «knuser» meg for å si det sånn.
Skjønte ikke helt om du kjørte 30 kWh eller 40 kWh Leafen?
Han kjører 30. Står i signaturen...
Jeg synes forbrukstallene vi hører på nye Leaf er grunn til litt bekymring. Eller i alle fall en liten skuffelse.
Nå kan andre ha helt andre kriterier for hva de synes er viktig. Men om en 17 toms felg fører til merkbart høyere forbruk så hadde aldri en slik kommet på min bil uansett hvor mye finere noen synes dette må være.
En godt laget elbil i mine øyne er en som er mest mulig effektiv men trygg å kjøre innenfor norske fartsgrenser pluss litt.
Et godt varmeapparat skal kunne gi rask god varme når en ønsker det, eller bare et passelig minimum om en trenger ytelse fra bilen.
Med andre ord synes jeg en god elbil er en der effektiviteten har høyeste prioritet. Noe som det virker som Hyundai har fått bra til med sin Ioniq.
På den andre siden er vel ikke Tesla sine så aller verst de heller på det området når en tenker på vekten.
Vet ikke, men noe skurrer her synes jeg.
Ja det er noe snodigheter ute og går. At Leaf skulle komme ned på ionic nivå forventet ikke eg, men at den skulle være mye dårligere enn de gamle leafene er jo beyond latterlig.....
Nesten like latterlig som teslabjørn som ikke sier hvorfor dette skjer, men skal forklare ting i en video...
Leser at noen mener forbruket går ned etter en tid, mulig denne trenger mer innkjøring enn vanlig. Merket også på mine Teslaer at de brukte mer i starten. Det er nok trange lager mv nå og i slik kulde på toppen så KAN det jo være noe av forklaringen. Det er jo noen som ikke har så ille forbrukt også så kanskje det er stor forskjell mellom bilene også, jeg syns jo ikke 1.8 kwh fra Grenland til Haukelisgrend er ille, Bil 1 kjørte 193 km på en lading og kom frem med 4% med helt kliss ny bil på 16 tommere. Det rare med den turen var nesten like høyt forbrukt nedover, 1,6 kwh brukte han til neste ladestasjon på havnivå...
Jeg holder på å sjekke ut om jeg får Nokian R2 dekk på min, hvis ikke de kan love det så blir det å droppe original dekkene og kjøpe eksternt, disse er ekstremt effektive
Sitat fra: Bjoris på mandag 26. februar 2018, klokken 18:48
Sjekk testen nå.
De har endret dataene i testen nederst, stille og forsiktig til 17 toms hjul for Leafen, uten at kommentaren om årsaken er justert såvidt jeg kunne se. Opelen gikk også på 17 toms hjul og hadde like høyt forbruk som Leafen...
Så det var ikke bare spekulasjoner, bare en god observasjon. Dere som velger Ionic kos dere med den, ingen biler passer alle!
Ang BMWen så har den meget spesielle hjul og en kan ikke si hvordan den ville vært med mindre hjul da det ikke går ann, om det gikk så ville mindre hjul vært mye breiere. I3 har veldig smale hjul, det er rullende vekt og rullemotstand som avgjør dette, men en ser jo at den lille og lette i3en ikke har spesielt bra forbruk størrelsen tatt i betraktning...
BMWen har et stort problem kontra Ioniq: Luftmotstand. Ioniq er betydelig bedre her så på tross av ekstrem øko dekkdim vil nok luftmotstand i 60 km\t+ utgjøre en god del i favør av Ioniq.