Elbilforum.no

Bilmerker => KIA => Kia Niro EV => Emne startet av: Finnøy (Arne Johan Larsen) på torsdag 12. oktober 2017, klokken 21:35

Tittel: Kia Niro EV
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)torsdag 12. oktober 2017, klokken 21:35
Kia Niro Ev kan med fordel bli et eget delforum separert fra Soul EV under Kia :)

Basert på samme platform som konsernslektning Hyundai Ioniq kommer mest sannsynlig Kia Niro som ren elbil neste år. På samme måte som Ioniq er den forberedt for alle drivlinjer.

Forvent 2 størrelser på batteripakker. Bagasjerom blir som Niro PHEV.
Vi kan håpe på samme motor og batteripakker som er varslet for konsernslektning Kona.

Kan bli en glimrende bil for de som ønsker en størrelse opp fra Hyundai Kona/Opel AmperaE. Samtidig tilbyr Niro ikke samme høyde under taket som disse to og Soul; er mer halvhøy som Leaf/Zoe.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: JEGfredag 13. oktober 2017, klokken 02:12
Synes hele forumoppdelingen kunne hatt gått av en gjennomgang, nå som det kommer flere el-biler.

Forslag:
[Merke]
- [Model 1]
- [Model 2]

Her vil det si:
Kia
- Soul EV
- Niro

Og dette konsekvent.

Nå er det en blanding...
[Merke - Model]
[Merke]
- [Model 1]
- [Model 2]

Om man er konsekvent med å bruke egne underforum for alle modeller, vil flytting av tråder etc være langt mindre PITA.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Spoofelørdag 14. oktober 2017, klokken 11:51
Veldig stille rundt Kia Niro EV er det noen som sitter på noe spennende?

Ca. pris, kjørelengde, interiør?
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: moderator 2tirsdag 17. oktober 2017, klokken 09:30
Sitat fra: JEG på fredag 13. oktober 2017, klokken 02:12
Synes hele forumoppdelingen kunne hatt gått av en gjennomgang, nå som det kommer flere el-biler.

Forslag:
[Merke]
- [Model 1]
- [Model 2]

Her vil det si:
Kia
- Soul EV
- Niro

Og dette konsekvent.

Nå er det en blanding...
[Merke - Model]
[Merke]
- [Model 1]
- [Model 2]

Om man er konsekvent med å bruke egne underforum for alle modeller, vil flytting av tråder etc være langt mindre PITA.

Prøver å følge dette, med
[Merke]
- [Modell 1]
- [Modell 2]

Men når bilfabrikanten kun har en elbilmodell er det en dårlig løsning fordi brukere da poster innlegg både under merke og modell. Derfor får merker med kun en elbilmodell kun en kategori inntil det dukker om flere modeller, som i Kia sitt tilfelle nå.

Det gir ingen mening å ha en gruppe for Smart[Merke] , og så ha en undergruppe [Modell]for Smart Fortwo..Da sprer vi bare diskusjonen i 2 grupper.

Lars
Forum admin 
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)tirsdag 17. oktober 2017, klokken 21:55
Kia Bil Norge har dessverre ikke lagt opp til et sentralt køsystem for interesserte og heller ikke tilbudt informasjon sentralt, i stedet har de lagt opp til at hver enkelt interessert må ta kontakt med en forhandler og setter seg opp på interesseliste der. (Kunne ha lært litt av Hyundai her)

Uansett blir Niro EV en interessant bil som går opp en størrelse opp fra Kona, Ampera-E. Selv om bagasjerommet på ikke ser ut til å bli mer enn 324l til seteryggen på papiret, vil karosseriutformingen gjøre den mer vennlig for f.eks. en barnevogn enn rene sedaner som Ioniq og Model 3.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: DCooltirsdag 17. oktober 2017, klokken 22:58
Jeg snakķet med lokal forhandler for noen uker  siden og etterlyste mer ift lansering. Da nevnte han lansering i q3 18 og levering fra november 18, så det betyr vel at om man er veldig heldig kan det være mulig å få biler til Norge om et drøyt år, om Norge prioriteres blant de første...

Det store spørsmålet utenom leveringstidspunkt er jo bagasjerommet. Jeg håper på godt over 400 liter (427l som hybriden feks), den er jo på størrelse med nye Leaf. Samtidig gir multiplattform grunn til bekymring. Ioniq plug in hadde vel 446l, men elektriske kun har 350l. Siden niro plug in har 324 liter ville jo det tydet på enda mindre for den elektriske med samme logikk, men det gir jo liten mening at den skulle ha vesentlig mindre bagasjerom enn både ampera og Kona.

Så satser på at de får stappet batteriene under setene, og dermed at bagasjerommet blir ala Leaf. Normalt sett burde plug in hybrider ha minst bagasjerom pga to drivlinjer, men at den bygges på samme plattform som ioniq skaper jo bekymring...
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Scootertorsdag 26. oktober 2017, klokken 18:47
Producing More Electric Cars

http://www.businesskorea.co.kr/english/news/industry/19632-producing-more-electric-cars-hyundai-kia-motors-increase-annual-ev-production

Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: stromifokusfredag 27. oktober 2017, klokken 14:19
Sitat fra: Scooter på torsdag 26. oktober 2017, klokken 18:47
Producing More Electric Cars

http://www.businesskorea.co.kr/english/news/industry/19632-producing-more-electric-cars-hyundai-kia-motors-increase-annual-ev-production
Dersom KIA produserer 10000 EV biler er dette bare et lite løft fra dagens 6000 Soul EV årlig produksjon.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)lørdag 28. oktober 2017, klokken 11:04
Sitat fra: stromifokus på fredag 27. oktober 2017, klokken 14:19
Dersom KIA produserer 10000 EV biler er dette bare et lite løft fra dagens 6000 Soul EV årlig produksjon.
Du misset en null; skal være 100.000 elbiler i følge artikkelen... ;)
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Gnilresøndag 05. november 2017, klokken 08:47
I tillegg til det ovenfor nevnte er det forventet to batteripakker på bilen: ca 40 og 60 kWh ihht til min Kia-forhandler. Den største batteripakken får en motor på 204 hk.
Det blir et depositum på 7777 kr, sikkert fordi bilen får 7 års garanti tror jeg. Oppstart produksjon i september 2018.

For egen del har jeg sett at phev har type 2 lading, da får vel Niro EV det samme og CCS hurtiglading. Det er bra; Chademo er noe klønete greier.

Her har jeg lest at Kona får 150 kW lading:
http://www.myelectriccarforums.com/2019-hyundai-kona-ev-will-have-2-battery-pack-options/
Bør vel bli det samme for Niro da ?

Hengerfeste kan vi nok bare glemme om vi ikke er førnøyd med et som kun skal frakte sykler.

Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: JEGsøndag 05. november 2017, klokken 15:12
Dette blir off-topic, så flyy gjerne, men
Sitat fra: Forum Admin på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 09:30
Prøver å følge dette, med
[Merke]
- [Modell 1]
- [Modell 2]

Men når bilfabrikanten kun har en elbilmodell er det en dårlig løsning fordi brukere da poster innlegg både under merke og modell. Derfor får merker med kun en elbilmodell kun en kategori inntil det dukker om flere modeller, som i Kia sitt tilfelle nå.

Det gir ingen mening å ha en gruppe for Smart[Merke] , og så ha en undergruppe [Modell]for Smart Fortwo..Da sprer vi bare diskusjonen i 2 grupper.

Lars
Forum admin
Løsningen er å kun tillate posting i delforum, og bruke nivået over til kategori. Mene dette er en ganske vanlig.  [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)tirsdag 07. november 2017, klokken 22:52
Sitat fra: Gnilre på søndag 05. november 2017, klokken 08:47
...Det blir et depositum på 7777 kr, sikkert fordi bilen får 7 års garanti tror jeg. Oppstart produksjon i september 2018.
...
Er det BNH som tar depositum igjen slik de gjorde med Leaf, eller er det en annen forhandler?
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)tirsdag 07. november 2017, klokken 22:54
Spionbilder av Kia Niro EV sammen med Kona electric i Tyskland.
https://insideevs.com/kia-niro-electric-spy-shots-surface/
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Gnilreonsdag 08. november 2017, klokken 08:23
Sitat fra: Finnøy på tirsdag 07. november 2017, klokken 22:52
Sitat fra: Gnilre på søndag 05. november 2017, klokken 08:47
...Det blir et depositum på 7777 kr, sikkert fordi bilen får 7 års garanti tror jeg. Oppstart produksjon i september 2018.
...
Er det BNH som tar depositum igjen slik de gjorde med Leaf, eller er det en annen forhandler?
Det var Skotvedt jeg pratet med. Tror det er slik at Bertel O. Steen står for Kia-importen, mens noen Skotvedt-forhandlere får lov å selge Kia. Da er det sikkert Bertel O. Steen som har bestemt at det blir depositum.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Gnilreonsdag 08. november 2017, klokken 08:25
Sitat fra: Finnøy på tirsdag 07. november 2017, klokken 22:54
Spionbilder av Kia Niro EV sammen med Kona electric i Tyskland.
https://insideevs.com/kia-niro-electric-spy-shots-surface/
Supert spionbilde. Ser at Kia Niro har et skinnesystem på taket noe lignende som Ampera-e har. Da kan skiboksen festes der. For egen del er rails viktigere enn tilhengerfeste.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)onsdag 08. november 2017, klokken 21:33
Sitat fra: Gnilre på onsdag 08. november 2017, klokken 08:23
...Det var Skotvedt jeg pratet med. Tror det er slik at Bertel O. Steen står for Kia-importen, mens noen Skotvedt-forhandlere får lov å selge Kia. Da er det sikkert Bertel O. Steen som har bestemt at det blir depositum.
BOS i Stavanger tar ingen depositum for sin interesseliste...

Men synes det er synd BOS sentralt ikke satser på landsdekkende køliste slik Hyundai har gjort og som BOS har gjort med MB EQC (inkl depositum på sistnevnte). Kan bli veldig negativt for Kia omdømme; sjekk Opel...
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Lefredag 10. november 2017, klokken 13:36
(https://preview.ibb.co/ivYEDG/Capture123.jpg) (https://ibb.co/iBzAnb)
upload pic (https://nb.imgbb.com/)
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: hsa77tirsdag 14. november 2017, klokken 00:39
Venteliste er jo vel og bra det, men det viktigste er vel at produksjonen matcher etterspørselen?  Tenker spesielt på Tesla modell 3.....

Problemet til Opel er vel først og fremst at de ikke produserer nok biler, og det hjelper vel heller ikke at Ampera er en Chevrolet og de er jo plutselig nå i et annet konsern enn Opel...
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: geeartirsdag 14. november 2017, klokken 08:58
Sitat fra: hsa77 på tirsdag 14. november 2017, klokken 00:39
Venteliste er jo vel og bra det, men det viktigste er vel at produksjonen matcher etterspørselen?  Tenker spesielt på Tesla modell 3.....

Problemet til Opel er vel først og fremst at de ikke produserer nok biler, og det hjelper vel heller ikke at Ampera er en Chevrolet og de er jo plutselig nå i et annet konsern enn Opel...
Problemet til Opel er først og fremst kommunikasjon.

Mye kan aksepteres med god og riktig kommunikasjon til kundene sine. Det Opel Norge holder på med nå er å holde kundene sine for narr. Er overrasket over at ikke flere har tatt forbrukerkjøpsloven i hånd og kjørt de rettsveien.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: navyelsentirsdag 14. november 2017, klokken 09:16
Sitat fra: Finnøy på onsdag 08. november 2017, klokken 21:33
BOS i Stavanger tar ingen depositum for sin interesseliste...

Men synes det er synd BOS sentralt ikke satser på landsdekkende køliste slik Hyundai har gjort og som BOS har gjort med MB EQC (inkl depositum på sistnevnte). Kan bli veldig negativt for Kia omdømme; sjekk Opel...

Det er fordi det foreløpig bare er en interesseliste. BOS i Stavanger sa at landsdekkende reservarsjonsliste skulle være på plass medio januar, og det kostet 7777,- å skrive seg på denne.
Regner med at alle på interesseliste vil bli informert før den tid.

Rekkefølgen er altså følgende:
1. Interesseliste (gratis)
2. Reservasjonsliste (kr 7777)
3. Bestillilngsliste (bindende kjøp)
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)torsdag 23. november 2017, klokken 20:58
Prøvekjørte i dag Niro hybrid og sammenliknet direkte med en Kona fossil med tanke på størrelse og plass når begge kommer i elbilutgaver neste år. Mest sannsynlig får de samme batterialternativ (43/64kWh brutto) og motorer, dermed kan vi regne med at rekkevidden er noenlunde lik.

Fra ytre dimensjoner ser man at bredde og høyde er ganske like, men Niro er 19cm lengre.
Framsetene oppleves likt i begge bilene og man sitter bra i begge (sannsynligvis er setene identiske, men med ulik overflate).
Den store forskjellen blir benplass i baksetet som blir trangt i Kona mens Niro er betydelig mer generøs.
Takhøyden i baksetet blir også bedre i Niro siden taket ikke skråner så mye ned som i Kona.
Ellers er nok Niro satt opp noe mykere med tanke på komfort mens Kona er litt strammere og mer sportslig.

Kona er litt freshere i design utvendig og har HUD.
Niro er mer mainstream i design og har litt mindre tydelig plastikkpreg i dashboard.
Begge har en solid lyd når dørene lukkes igjen, mens bakluka skramler på begge.

Likte godt ACC funksjonen på Niro som visstnok også skal komme til Kona.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: ProsjektXfredag 24. november 2017, klokken 10:52
enig med vurderingen. Opplever Kona som litt "billigere" i interiøret, og litt snau på plass. Niro har 10cm lenger akselsavstand enn Kona, og som sagt 19cm lenger totalt, og det merkes.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: geearfredag 24. november 2017, klokken 21:27
Jeg har egentlig bare satt meg på liste fordi jeg har skjønt at dersom man sover så ryker både måneder og år. Vet nesten ingenting om bilen.

Er dette en for stor bil til "konebil"?
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)fredag 24. november 2017, klokken 22:46
Sitat fra: gr på fredag 24. november 2017, klokken 21:27
Jeg har egentlig bare satt meg på liste fordi jeg har skjønt at dersom man sover så ryker både måneder og år. Vet nesten ingenting om bilen.

Er dette en for stor bil til "konebil"?
Hva legger du i konebil; matpakkebil med lang rekkevidde, liten oversiktlig bil som er lett å parkere eller bil som er sikker og har god plass til barneseter og/el barnevogn?
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Gordon Retrieverfredag 24. november 2017, klokken 23:12
Sitat fra: gr på fredag 24. november 2017, klokken 21:27Er dette en for stor bil til "konebil"?
10cm kortere enn Ioniq, men høyere.  Samme akselavstand, og bilene virker ganske beslektet.
Ellers er det ofte ganske stor forskjell på koner. :)
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: geearlørdag 25. november 2017, klokken 08:24
Konebilstørrelse for oss = Golf, Soul, og for å dra inn en SUV, BMW X1.
Høres ut som Niro kanskje er mer størrelse X3?
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Gnilrelørdag 25. november 2017, klokken 08:54
Sitat fra: gr på lørdag 25. november 2017, klokken 08:24
Konebilstørrelse for oss = Golf, Soul, og for å dra inn en SUV, BMW X1.
Høres ut som Niro kanskje er mer størrelse X3?
BMW X3 med sin 4708 mm lengde er mye større enn Niro som kun er 4355. I norsk målestokk er X3 en ganske stor SUV, mens Niro er liten. Hyundai Kona inngår i mikrosegmentet etter mitt syn og er lite egnet for lengre ferieturer. Jeg tror at Niro kan fungere på mine vestlandsturer i 2019 hvis det blir takrails for feste av takboks.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Kårepåsporetfredag 08. desember 2017, klokken 12:19
Ble interessert i Leaf, attraktivt priset, men var innom Kia og prøvekjørte Niro. Kan jeg få Niro om ett år, kanskje med hengerfeste og takbøyler til skiboks vintersdag, da har Kia solgt bil til meg.
Når garantien i tillegg er på syv år er det ikke noe å tenke på. Utseendet er ikke verdens mest spennende, men det ser jeg ikke fra innsiden....og jeg pleier ikke stå å beundre biler, unntatt italienere som begynner på L. De får jeg til gjengjeld ikke oppleve fra innsiden.....
Jeg vil ha Kia igjen!
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: geearfredag 08. desember 2017, klokken 13:01
Håper bare ikke de viderefører det horrible ladelyset på dahbordet, som får parkerte Soul til å se ut som horehus!

Det er en enkeltdetalj jeg har skikkelig problem med, og jada, jeg er nok i overkant detaljorientert. Går forbi en slik i parkeringshuset på jobb hver dag og jeg får ilinger hver gang. Sikkert kult i Seoul, men ikke her.. 8)
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Kårepåsporetfredag 08. desember 2017, klokken 13:32
Den skal jeg klare, synes da Kia "grill"/front er mindre pen, bortsett fra Soul da, den synes jeg er ok, men den ligner heller ikke på Kia  :)
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Morten Christiansenmandag 18. desember 2017, klokken 07:17
Sikkert et dumt spørsmål, men jeg vet lite om elbiler. Hvordan fungerer det med elmotor og motor/kupevarmer? Bestiller man den vanlige pakken som sitter i bensin/diesel-biler?
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Elling Bergmandag 18. desember 2017, klokken 11:20
Elbiler har elektrisk oppvarming, alternativt med varmepumpe. De fleste biler kan man programmere slik at bilen er varm til en angitt tid, og mange har en app og eller knapp på nøkkel som starter en hurtigvarming før du går ut. Jeg vet ikke hvordan dette blir på Niro, eller om det er bestemt. Kanskje noen andre på forumet her vet.

På min Zoe kan jeg programmere fra dashbordet på bilen, eller fra en app på telefonen. Jeg bruker mest en knapp på nøkkelen dersom jeg er i nærheten av bilen. Veldig kjekk funksjon.

Mvh

Elling
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Morten Christiansentirsdag 19. desember 2017, klokken 18:42
Fint. Da kan jeg stryke DEFA fra listen av ekstrautstyr.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Kårepåsporettirsdag 19. desember 2017, klokken 19:38
I tillegg blir elbiler veldig raskt varme, hvis du feks har en nediset bil, så tar det bare 1-2 minutt før isen på frontruten begynner å tine.
Men det er lurt å kjøpe bil med varmepumpe, da den blir mer energieffektiv og derved bedre rekkevidde vintersdag.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: krlfredag 22. desember 2017, klokken 10:14
Defa går dårlige tider i møte ja. Elbiler flest har null behov for noe slikt.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Cralfredag 22. desember 2017, klokken 10:55
Sitat fra: krl på fredag 22. desember 2017, klokken 10:14
Defa går dårlige tider i møte ja. Elbiler flest har null behov for noe slikt.

Tja, de har jo kjøpt opp Salto ladestasjoner....
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Gnilrefredag 22. desember 2017, klokken 13:37
Er det flere som har reservert i dag ?
Er så stille her at jeg lurer på om jeg kan ha blitt svindlet  :o
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: la7rpafredag 22. desember 2017, klokken 14:45
Jeg fikk epost nå og reserverte med en gang. Plass nummer 57 ble det på meg, litt bedre en over 5800 som jeg fikk på Kona.
Så da er det bare å vente i spenning på pris og spesifikasjoner.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Bfsfredag 22. desember 2017, klokken 14:50
Hvor kan man gjøre det?

Sent fra min KIW-L21 via Tapatalk

Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Gnilrefredag 22. desember 2017, klokken 14:53
Hørtes bra ut. Jeg er 4000 etter deg på Kona, men litt før på Niro. Jeg synes Kona blir for liten, så det blir ikke aktuelt for min del.
Det stod at Niro electric skal lanseres i desember 2018; mon tro om det betyr levering eller kan vi først forvente leveranse et stykke ut i 2019 ?
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: la7rpafredag 22. desember 2017, klokken 14:58
Sitat fra: Gnilre på fredag 22. desember 2017, klokken 14:53
Hørtes bra ut. Jeg er 4000 etter deg på Kona, men litt før på Niro. Jeg synes Kona blir for liten, så det blir ikke aktuelt for min del.
Det stod at Niro electric skal lanseres i desember 2018; mon tro om det betyr levering eller kan vi først forvente leveranse et stykke ut i 2019 ?

Jeg jeg synes også Kona blir litt liten. Trenger plass til 2 hunder baki.
I følge selger som jeg snakket med så skulle de da de første forhandler og kundebilene på plass i desember. Men da så klart ikke bekreftet dato. Men slik jeg skjønte det på han så er langsering da de kommer til Norge.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: la7rpafredag 22. desember 2017, klokken 14:59
Sitat fra: Bfs på fredag 22. desember 2017, klokken 14:50
Hvor kan man gjøre det?

Sent fra min KIW-L21 via Tapatalk

De som alt har satt seg på liste hos forhandler skal ha fått en mail med informasjon om reservasjon slik at de fikk ett lite fortrinn. Så kommer listen ut til alle andre senere
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Bfsfredag 22. desember 2017, klokken 15:20
Ok, jeg har også meldt interesse hos forhandler, men de har ikke sendt informasjonen til meg. De opplyste nå at det først kan ordnes til onsdag, da har sikkert mange satt seg på liste allerede...


Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: chriso89fredag 22. desember 2017, klokken 19:17
Ble nr 84 her:) Gleder meg til denne!
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: navyelsenlørdag 23. desember 2017, klokken 12:24
Virker som BOS er trege med å sende ut informasjon.
Leser at mange fikk muligheten til å reservere i går. I dag fikk jeg mail fra Kia Sør-Vest med mulighet å reservere.
Har også meldt interesse hos BOS Stavanger, men enda ikke hørt noe fra dem om reservasjon. Skuffende!

117 i køen :)
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: trykkertorlørdag 23. desember 2017, klokken 13:05
Kan det være de kjører det i etapper etter når en registrerte seg hos butikk?
Jeg meldte meg på interesseliste for over 1 år siden, og fikk eposten 22. desember 13:30.
Så selvsagt ikke eposten før langt ut på ettermiddagen, så rykket nok en god del plasser bak i køen på grunn av å reagere for sent.

Vi kan jo lage litt statistikk.
a) Registrerte meg på interesseliste i butikk høsten 2016
b) Fikk epost med lenke for å legge inn depositum 22.12.17 13:32
c) La inn depositum 22.12.17 16:32 og fikk kønummer 77.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: la7rpalørdag 23. desember 2017, klokken 14:45
Sitat fra: trykkertor på lørdag 23. desember 2017, klokken 13:05
Kan det være de kjører det i etapper etter når en registrerte seg hos butikk?
Jeg meldte meg på interesseliste for over 1 år siden, og fikk eposten 22. desember 13:30.
Så selvsagt ikke eposten før langt ut på ettermiddagen, så rykket nok en god del plasser bak i køen på grunn av å reagere for sent.

Vi kan jo lage litt statistikk.
a) Registrerte meg på interesseliste i butikk høsten 2016
b) Fikk epost med lenke for å legge inn depositum 22.12.17 13:32
c) La inn depositum 22.12.17 16:32 og fikk kønummer 77.


Jeg følger på statistikken
a) Registrerte meg i starten av desember 2017
b) Fikk epost 22.12.17 klokken 12:41
c) La inn depositum 22.12.17 klokken 14:41 og fikk kønummer 57
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Counterpointerlørdag 23. desember 2017, klokken 15:11
a)sto ikke på liste

b) sendte epost til min selger i går 22.12 og så svaret i dag kl 1310

c) kønummer 125
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Gnilrelørdag 23. desember 2017, klokken 16:21
Sitat fra: trykkertor på lørdag 23. desember 2017, klokken 13:05
Kan det være de kjører det i etapper etter når en registrerte seg hos butikk?
Jeg meldte meg på interesseliste for over 1 år siden, og fikk eposten 22. desember 13:30.
Så selvsagt ikke eposten før langt ut på ettermiddagen, så rykket nok en god del plasser bak i køen på grunn av å reagere for sent.
Teorien din stemmer ikke helt. Jeg satt meg på liste to steder, med erfaring fra Opel Ampera-e bestillingen hvor jeg gjorde det samme, er det kun halvparten av selgerne som følger opp slike lister. Samme med Kia. Han jeg satt meg på liste hos sist (desember 2017) har jeg fått epost fra først, og dermed har jeg reservasjonsnummer blant de 50 første ser det ut til. Fikk epost og reserverte ca kl.13 i går. Beklager at jeg ikke er mer eksakt når det gjelder reservasjonsnummer osv, men jeg har ikke lyst til å være mer presis.

Og så håper jeg at det ikke blir et hylekor om at Kia ikke har orden på reservasjonene, og at dette er urettferdig. Har vært mye av det på Opel Ampera-e forumet på facebook. Av det jeg så hadde Opel noenlunde styring, men at det var tilfeldigheter i ankomsthavn m.m. som gjorde at noen med senere reservasjonsnummer fikk bilen tidligere. Virker som om Kia sentralt har enda bedre styring med Niro-reservasjonene, men at selgerne ikke har videresendt eposten med en gang de fikk den i går. Om noen av dere som har høyere reservasjonsnummer enn meg og får bilen i desember 2018, mens jeg må vente til januar 2019 skal jeg ikke klage  :)
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Ecotriplørdag 23. desember 2017, klokken 16:53
Har meldt interesse for 5 mnd siden og enda ikke hørt om noen kø.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Kårepåsporetlørdag 23. desember 2017, klokken 17:43
Har registrert meg og har 100+, om en har nummer 10 eller 150 tror jeg ikke betyr mye, blir nok større utslag når det kommer til fargevalg, utstyr, hvis feks hengerfeste blir tilvalg osv.

Det er bare å vente i spenning på hva Kia kommer med, håper på front ala Soul med ladeluke foran. Og ikke minst hengerfeste. Niro kommer til å selge i bøtter og spann hvis 60 kWt og hengerfeste blir priset riktig.
Da skal vi som har reservasjonsnummer +-100 prise oss lykkelige for at vi var framsynte.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Gnilrelørdag 23. desember 2017, klokken 18:28
Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 23. desember 2017, klokken 17:43
Det er bare å vente i spenning på hva Kia kommer med, håper på front ala Soul med ladeluke foran.
Niro plug in hybrid har ladeluke på venstre side av bilen : https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/no/nn/assets/contents/utility/brochure/17-11-24/Kia-Norge-Niro-Plug-in-Hybrid-brosjyre-november17-web.pdf

På den annen side ser jeg ikke tegn til ladeluke på venstre side av Niro ELectric her, snarere er det noe på venstre side i fronten:
https://www.topspeed.com/cars/kia/2019-kia-niro-ev-ar178225.html

Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: geearlørdag 23. desember 2017, klokken 22:13
Gjetter på at forhandlerne har hatt litt forskjellig utsendelse til sine respektive lister. Kan være så enkelt som når de har fått prosessert mail fra Kia sentralt..

Jeg fikk mail fra min selger i dag. Reserverte nå, nr 139. You snooze you lose. :( mest sannsynlig blir det Model 3, men vi får se. :)
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)lørdag 23. desember 2017, klokken 23:22
Prøvde å melde interesse til Kia sentralt tidlig september men fikk da var det et svar om at de ikke kjente til Niro Electric.

a) Registrerte meg på interesseliste i butikk 12.oktober
b) Fikk telefon + post med lenke for å legge inn depositum 23.12.17 fra både Kia Sørvest og BOS Sandnes med halvtimes mellomrom.
c) La inn depositum 23.12.17 straks etter epost og fikk kønummer litt før Knut Aulie
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: borgesøndag 24. desember 2017, klokken 00:36
A) var hos forhandler idag 23/12 for å se på niro hybrid
B)selger snakket om elektro utgave og jeg kunne få god plass i køen hvis jeg reserverte
C) jeg sa ja og fikk nr 36 i køen,var mange som var interessert vistnok
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Counterpointersøndag 24. desember 2017, klokken 01:09
Sitat fra: borge på søndag 24. desember 2017, klokken 00:36
A) var hos forhandler idag 23/12 for å se på niro hybrid
B)selger snakket om elektro utgave og jeg kunne få god plass i køen hvis jeg reserverte
C) jeg sa ja og fikk nr 36 i køen,var mange som var interessert vistnok
Høres veldig rart ut! Fikk du epost fra Bos med nr 36 eller er du nr 36 hos din forhandler?
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Rolf Gjerdsjøsøndag 24. desember 2017, klokken 12:13
Må man til en forhandler for å sette seg i køen? Prøvde å finne noe på Kias norske hjemmesider, men fant ingenting der - i motsetning til hva jeg fant hos Hyundai ang. Kona.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: la7rpasøndag 24. desember 2017, klokken 13:52
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på søndag 24. desember 2017, klokken 12:13
Må man til en forhandler for å sette seg i køen? Prøvde å finne noe på Kias norske hjemmesider, men fant ingenting der - i motsetning til hva jeg fant hos Hyundai ang. Kona.

Det vil komme på Kia sine sider etterhvert. Men de som har meldt sin interesse hos forhandler fikk ett fortrinn medå kunne sette seg på den offisielle listen først.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: DCoolsøndag 24. desember 2017, klokken 23:04
Sitat fra: knut.aulie på søndag 24. desember 2017, klokken 01:09
Sitat fra: borge på søndag 24. desember 2017, klokken 00:36
A) var hos forhandler idag 23/12 for å se på niro hybrid
B)selger snakket om elektro utgave og jeg kunne få god plass i køen hvis jeg reserverte
C) jeg sa ja og fikk nr 36 i køen,var mange som var interessert vistnok
Høres veldig rart ut! Fikk du epost fra Bos med nr 36 eller er du nr 36 hos din forhandler?

Ja, å bli nr 36 i køen ved å melde interesse 23.12 kan jeg ikke forstå hvordan skal være mulig når det vel var minst 100 som reserverte og betalte depositum 22.12. Og kan ikke helt forstå hvordan man da kan bli 36 neste dag, når det med stor sannsynlighet var en som fikk utdelt nr 36 22.12. Da måtte evt lokal forhandler ha reservert x antall biler selv med kønummer tidlig, og deretter tildelt dem til interesserte personer jo i etterkant. Men det er vel neppe en praksis BOS/Kia er glade for hvis kun en/noen forhandlere gjør slikt...
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Kårepåsporetmandag 25. desember 2017, klokken 15:14
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på søndag 24. desember 2017, klokken 12:13
Må man til en forhandler for å sette seg i køen? Prøvde å finne noe på Kias norske hjemmesider, men fant ingenting der - i motsetning til hva jeg fant hos Hyundai ang. Kona.

En må ikke til forhandler. Per nå er dette for de som har reservert seg hos «sin» forhandler, forhandleren sender ut e-post med påloggingsinformasjonen og en registrerer seg og betaler kr 7777.
Etterpå får en bekreftelse både på nettside og e-post med reservasjonsnummer. Synes det høres rart ut at en får reservasjonsnummer 36 23/12 mår flere her reserverte seg dagen før og fikk reservasjonsnummer 6x.

Men det lar jeg meg ikke irritere over, er fornøyd med å være i køen, så får vi se hva som dukker opp med realistisk leveringstid i mellomtiden. Skal ikke se bort fra at feks VW kommer med en interessant bil, eller Skoda som enda ikke har fått sin elbil.
En ting er sikkert, fremtiden er full av spenning :)
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Counterpointermandag 25. desember 2017, klokken 19:15
Det er ikke veldig viktig hvor en er i køen når en er blandt de første hundre, men hvis noen går over hundre plasser frem i køen vil jeg si det betyr litt. Fordi da er det noen som manipulerer køen slik at en får levering lenge før. Det tror jeg ikke er tilfelle her. Spesielt siden poster ikke kommer med noen forklaring!
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: trykkertormandag 25. desember 2017, klokken 22:58
Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 25. desember 2017, klokken 15:14


En må ikke til forhandler. Per nå er dette for de som har reservert seg hos «sin» forhandler, forhandleren sender ut e-post med påloggingsinformasjonen og en registrerer seg og betaler kr 7777.
Etterpå får en bekreftelse både på nettside og e-post med reservasjonsnummer. Synes det høres rart ut at en får reservasjonsnummer 36 23/12 mår flere her reserverte seg dagen før og fikk reservasjonsnummer 6x.

Men det lar jeg meg ikke irritere over, er fornøyd med å være i køen, så får vi se hva som dukker opp med realistisk leveringstid i mellomtiden. ...

Det blir jo litt irriterende hvis du blir bumpet lengre og lengre bak i køen, fordi butikker trikser og mikser inn kunder tidlig i køen.

Jeg har betalt 7.777,- i depositum, og fikk kønummer 77. Det ble mye 7 det!
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: ProsjektXtirsdag 26. desember 2017, klokken 11:46
Når tilsynelatende importør organiserer køen nå, kreves da fremdeles 7777kr for en plass, eller håndteres det som hyundai, kø, men ingen betaling/depositum fører priser og alt er på plass og ordentlig kontrakt underskrevet, ikke noe proforma tull...?
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: najtroxtirsdag 26. desember 2017, klokken 12:58
Jeg fikk plass 105, reserverte litt over midnatt 23.12
Regner jo med disse plassene er sentralt styrt og at forhandlerne selv ikke kan trikse og mikse med disse. Er uansett primært model 3 jeg ønsker, men får se hva pris og leveringstid blir på denne!

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Kårepåsporettirsdag 26. desember 2017, klokken 15:53
Sitat fra: najtrox på tirsdag 26. desember 2017, klokken 12:58
Jeg fikk plass 105, reserverte litt over midnatt 23.12
Regner jo med disse plassene er sentralt styrt og at forhandlerne selv ikke kan trikse og mikse med disse. Er uansett primært model 3 jeg ønsker, men får se hva pris og leveringstid blir på denne!

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Jeg har få nummer etter deg, reserverte før kl 12 23/12, så det var rolig da tydeligvis
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: svingentirsdag 26. desember 2017, klokken 19:53
Plass 166 reseeverte 25.12 litt over 22.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: trykkertortirsdag 26. desember 2017, klokken 20:45
Der ser vi.
Med 7.777,- i depositum blir det litt mer forutsigbar og "realistisk" kø enn Hyundai Kona hvor et enkelt klikk var alt som skulle til. Så blir vi rimelig i villfare om hvor mange av alle de tusenvis i Kona-køen som faktisk blir noe av.
Da blir det litt enklere å forholde seg til Niro-køen.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: ProsjektXonsdag 27. desember 2017, klokken 11:52
Gjorde nettopp reservasjon selv og havnet på 19x tallet. Så får vi se...
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Cralonsdag 27. desember 2017, klokken 12:03
Snakket med BOS Ryggeveien flere ganger i løpet av høsten.


a) Registrerte meg på interesseliste i butikk høsten 2016
b) Etterspurte info fra forhandler lille juleaften etter å ha sett denne tråden
c) La inn depositum 27.12.17 10:04 og fikk kønummer 179

Broderen våknet litt etter meg (30 min) og fikk plass 186. 
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: xmironsdag 27. desember 2017, klokken 12:39
197 her nå (1232)
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Carkubonsdag 27. desember 2017, klokken 14:02
20X kl 13:19. Hvor sannsynlig er det at den får 4WD? Eller er det en annen tråd for sånne diskusjoner..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: svingenonsdag 27. desember 2017, klokken 17:36
Var og sjekket bensin versjonen og ble veldig imponert,anbefaler alle og ta en titt bra bil syns jeg med tanke på plass osv :)
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Trond.monsdag 27. desember 2017, klokken 18:32
Plass 218 27.12 kl 15  :+1:
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Strøm Tycoononsdag 27. desember 2017, klokken 18:36
Sitat fra: svingen på onsdag 27. desember 2017, klokken 17:36
Var og sjekket bensin versjonen og ble veldig imponert,anbefaler alle og ta en titt bra bil syns jeg med tanke på plass osv :)

Veldig fin bagasjeromsåpning på Niro. I det hele tatt slår bilen meg som hakket større enn Ampera-E/Soul EV, den er i alle fall merkbart bredere.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: lfc4everonsdag 27. desember 2017, klokken 20:41
Da er jeg med i køen 22x.
I følge selger antydet han en pris for topp modell med 64 kWh batteri til ca 350 tusen. Så da er den vel forsatt under 400 000 ferdig på vei. Det virker som en grei pris. Levering om ca 1 år.
De håper den for mulighet får hengerfeste, men ingenting var avklart. Heller ikke sikker den får takrails. Sist nevnte blir en nedtur for min del vist det uteblir.
Jeg håper den for støtte for 150 kW hurtiglading. Ok uttsende på bilen og god bein plass i baksete.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Ecotriptorsdag 28. desember 2017, klokken 14:40
Da er jeg også i køen; 27x.

Får den hengerfeste er den fort meget aktuell.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Morten Christiansentorsdag 28. desember 2017, klokken 15:53
270. Det går unna.

Hvor mange biler er antatt levert i desember? Regner med at ikke alle 270 ender opp med å kjøpe, så dersom det er 250 biler + som kan leveres på en måned så er det greit.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: svingentorsdag 28. desember 2017, klokken 17:08
Siden den niro plugin har mulighet til hengefeste (1300 kg)og elbilen har samme "ramme" vile det vært rart om det ikke kom 3 part får og få sykkelfeste men spørs om du får campingvogn på den.
Litt info her,håper dem gjøre samme på elbilen så jeg få sykkelstativ på :)
http://www.kianiroforum.com/forum/202-towing/2698-towing-capacity.html#/topics/2698
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Limodrivertorsdag 28. desember 2017, klokken 17:18
Jeg ble fortalt av min selger at det var lovet 300 Niro elektrisk til Norge i 2018. Noe etter dette var de usikre på. Han sa også at Kia er strenge på at Norge kun får tildelt elektriske biler i forhold til hvor mange drivstoffbiler de selger. Han antydet derfor at det trolig kom til å bli et samarbeid med Tyskland slik det har vært på Soul med import av biler som har vært registrert 1 dag i Tyskland. Med kønummer 1X håper jeg å få bil i 2018.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Morten Christiansentorsdag 28. desember 2017, klokken 19:06
Sitat fra: Limodriver på torsdag 28. desember 2017, klokken 17:18
Jeg ble fortalt av min selger at det var lovet 300 Niro elektrisk til Norge i 2018. Noe etter dette var de usikre på. Han sa også at Kia er strenge på at Norge kun får tildelt elektriske biler i forhold til hvor mange drivstoffbiler de selger. Han antydet derfor at det trolig kom til å bli et samarbeid med Tyskland slik det har vært på Soul med import av biler som har vært registrert 1 dag i Tyskland. Med kønummer 1X håper jeg å få bil i 2018.

Med 300 så er jeg innafor med plass 270, men det blir et usikkerhetsmoment dersom man ikke selger nok Kira Niro bensin/hybrid? Alternativt så blir kanskje tysklandimport dyrere?

Får vel mer informasjon rundt mai/juni.

Så at det kom til å være lav produksjon av Niro EV totalt sett, langt færre enn leaf og golf. Mellom 11 og 16 000 en plass.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Trond.mfredag 29. desember 2017, klokken 07:22
Nå som mva fritaket er sikret også i 2019, så er det vel uvesentlig for de fleste om man får en bil i desember 2018 eller januar / februar 2019. Men når det blir bedre kjent at Niro EV kan reserveres, så vil nok mange hoppe over fra Kona køen. Med reservasjonsnummer langt bak i Kona køen er jo en tidlig reservasjon av Niro et bedre alternativ. Liker godt Kia Soul, og Niro med lang rkkevidde og 7 års garanti virker mer attraktivt enn Hyundai.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Elling Bergfredag 29. desember 2017, klokken 22:03
Hei. Er det bestemt at det blir avgiftsfritak for 2019? Blir ikke det avgjort i statsbudsjettet om et knapt år? Det er jo et aksept for at man kan ha avgiftsfritak i tre år til, men det er jo noe annet. Det holdt jo på å ryke i år?

Når det er sagt tror jeg at evt innføring av avgift vil ramme dyrere biler i første omgang.

Mvh

Elling
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)fredag 29. desember 2017, klokken 22:47
Sitat fra: Limodriver på torsdag 28. desember 2017, klokken 17:18
Jeg ble fortalt av min selger at det var lovet 300 Niro elektrisk til Norge i 2018. Noe etter dette var de usikre på. Han sa også at Kia er strenge på at Norge kun får tildelt elektriske biler i forhold til hvor mange drivstoffbiler de selger. Han antydet derfor at det trolig kom til å bli et samarbeid med Tyskland slik det har vært på Soul med import av biler som har vært registrert 1 dag i Tyskland. Med kønummer 1X håper jeg å få bil i 2018.

Hvis det stemmer at Kia Europa/sentralt krever at man kun får selge elbiler som en brøk av antall fossilbiler som blir solgt så er dette sterkt beklagelig, meget bakstreversk og en bevisst politikk for å hindre "for stor" utbredelse av elbiler på bekostning av fossilbiler.
Håper inderlig dette ikke er korrekt.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: svingenfredag 29. desember 2017, klokken 23:57
@finnøy kjenner ikke til inntjening på niro men kan jo være som ampera som opel gikk i - på og ikke var lønsom? Håper da virkelig det er liv laga får niro el og att dem ikke taper på den,men vil tro dem tjener mere på bensin.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Trond.mlørdag 30. desember 2017, klokken 08:05
Sitat fra: Elling Berg på fredag 29. desember 2017, klokken 22:03
Hei. Er det bestemt at det blir avgiftsfritak for 2019? Blir ikke det avgjort i statsbudsjettet om et knapt år? Det er jo et aksept for at man kan ha avgiftsfritak i tre år til, men det er jo noe annet. Det holdt jo på å ryke i år?
Helt sikker kan man vel ikke være, når det er politikere involvert. Men nå som ESA også har gitt godkjenning så skal det vel mye til at det endres allerde om et år.
https://www.tu.no/artikler/elbilfritaket-fortsetter-til-2020/358957
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Gnilrelørdag 30. desember 2017, klokken 14:46
Det blir med 99% sikkerhet avgiftsfritak frem til og med 2020. Da passer det bra å kjøpe en Niro om ett års tid, forhåpentligvis til ikke så mye over 300.000 og spare til en BMW IX3 (elbilutgaven ax X3) eller en Audi etron Quattro som jeg håper kan stå i garasjen min jula 2020  :)
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: trykkertorlørdag 30. desember 2017, klokken 18:24
Sitat fra: Gnilre på lørdag 30. desember 2017, klokken 14:46
Det blir med 99% sikkerhet avgiftsfritak frem til og med 2020.
Tja.....jeg stoler ikke et fnugg på politikere.
Vi hadde "Teslaavgiften" som et spøkelse nå i høst.
Vil tro vi skal innom flere slike spøkelser fremover, og noen av dem blir kanskje reelle også.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Elling Berglørdag 30. desember 2017, klokken 20:54
Norge har lov til å kjøre avgiftsfritt i 3 år til. Det betyr ikke at man ønsker å gjøre det. Politikerne har ikke lovet tre år med avgiftsfritak, så løftebrudd blir det ikke. På et eller annet tidspunkt må man innføre avgifter, eller øke skatter på annet vis. Det begynner å koste mye med fritak, så mange biler som kommer fremover nå. Det er naturlig og i tråd med de diskusjoner som har vært.

Elling
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: tugitfredag 05. januar 2018, klokken 14:45
Sitat fra: TM på lørdag 30. desember 2017, klokken 08:05
Sitat fra: Elling Berg på fredag 29. desember 2017, klokken 22:03
Hei. Er det bestemt at det blir avgiftsfritak for 2019? Blir ikke det avgjort i statsbudsjettet om et knapt år? Det er jo et aksept for at man kan ha avgiftsfritak i tre år til, men det er jo noe annet. Det holdt jo på å ryke i år?
Helt sikker kan man vel ikke være, når det er politikere involvert. Men nå som ESA også har gitt godkjenning så skal det vel mye til at det endres allerde om et år.
https://www.tu.no/artikler/elbilfritaket-fortsetter-til-2020/358957

https://www.motor.no/artikler/-enighet-pa-stortinget-om-avgift-pa-elbiler/

Kortvarig glede at Norge fikk tillatelse til avgiftsfritak til 2020.

12,5% moms på elbiler i 2019 da kanskje....?
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Counterpointerlørdag 06. januar 2018, klokken 00:09
Sitat fra: kjelle på fredag 05. januar 2018, klokken 14:45
Sitat fra: TM på lørdag 30. desember 2017, klokken 08:05
Sitat fra: Elling Berg på fredag 29. desember 2017, klokken 22:03
Hei. Er det bestemt at det blir avgiftsfritak for 2019? Blir ikke det avgjort i statsbudsjettet om et knapt år? Det er jo et aksept for at man kan ha avgiftsfritak i tre år til, men det er jo noe annet. Det holdt jo på å ryke i år?
Helt sikker kan man vel ikke være, når det er politikere involvert. Men nå som ESA også har gitt godkjenning så skal det vel mye til at det endres allerde om et år.
https://www.tu.no/artikler/elbilfritaket-fortsetter-til-2020/358957

https://www.motor.no/artikler/-enighet-pa-stortinget-om-avgift-pa-elbiler/

Kortvarig glede at Norge fikk tillatelse til avgiftsfritak til 2020.

12,5% moms på elbiler i 2019 da kanskje....?
Men differansen til fossiler blir større på grunn av CO2 avgiftskomponenten pga WLTP fra 01.01-2019.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: lirekassasøndag 07. januar 2018, klokken 00:22
Noen som vet om man får Agrol-rabatt på disse?
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Trond.msøndag 07. januar 2018, klokken 12:43
Ingen kan svare på det 1 år før bilen kan leveres. Uansett vil en teoretisk mulig rabatt på 4 % være uvesentlig for de fleste. Vi får håpe at bilen blir produsert i tilstrekkelig antall til at importøren velger en aggressiv pris i markedet.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: lirekassasøndag 07. januar 2018, klokken 22:55
Ingenting står og faller på det, men rabatten finansierer f. eks. takboks, vinterdekk e.l. Bare lurte ettersom Hyundai visstnok ikke er en del av avtalen med Agrol lenger, men det er kanskje ulike importører tross nært "slektskap" i Sør-Korea...?

Ser uansett frem til i morgen og lanseringen, håper de lanserer begge batteristørrelsene samtidig og ikke trinnvis som f. eks. Nissan gjør.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Kårepåsporetsøndag 07. januar 2018, klokken 23:10
Er det lansering i morgen????
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Counterpointersøndag 07. januar 2018, klokken 23:16
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 07. januar 2018, klokken 23:10
Er det lansering i morgen????
Visning på CES i Las Vegas
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Kårepåsporetsøndag 07. januar 2018, klokken 23:26
Kult! Spennende å se og ikke minst høre om hva som blir kommer av batteri fra lansering.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Counterpointersøndag 07. januar 2018, klokken 23:31
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 07. januar 2018, klokken 23:26
Kult! Spennende å se og ikke minst høre om hva som blir kommer av batteri fra lansering.
Det er vel den samme 40 og 60 kWh som Kona, Ampera-E,Leaf og muligens enda flere skal få.
Det som er interessant er hvor nærme den er produksjonsmodell .
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: lirekassasøndag 07. januar 2018, klokken 23:37
Litt upresis begrepsbruk fra min side; visning er nok mer riktig som Knut påpeker. Blir overrasket om ikke både 40 og 64kwh er klare fra dag 1 ettersom denne kommer i kjølvannet av Kona.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Kårepåsporetmandag 08. januar 2018, klokken 09:17
Selgeren jeg har vært i kontakt med sier begge batteristørrelser skal være tilgjengelige ved salgsstart. Krysser fingrene for at han får rett.
Jeg kjøper ikke flere kortrekkevidde biler (først Soul, nå Ioniq).
Spennende hva som skjer med model 3 også, men magefølelse vedr driftsikkerhet, feil go mangler tilsier Kia og ikke Tesla.
Men en 3 med 4x4 og hengerfeste hadde vært nice, men da blir vel prisen 5-600k....
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Elling Bergmandag 08. januar 2018, klokken 09:46
Da kan du jo slå til på en Jaguar. Da får du alle ønsker oppfylt til drøyt 600 og leveranse tidlig høst.

Elling
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Counterpointermandag 08. januar 2018, klokken 12:27
Sitat fra: Elling Berg på mandag 08. januar 2018, klokken 09:46
Da kan du jo slå til på en Jaguar. Da får du alle ønsker oppfylt til drøyt 600 og leveranse tidlig høst.

Elling
730 tusen , modellen til 620 kommer senere kanskje ikke i år i det hele tatt
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Zueximandag 08. januar 2018, klokken 14:16
Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 08. januar 2018, klokken 09:17
Spennende hva som skjer med model 3 også, men magefølelse vedr driftsikkerhet, feil go mangler tilsier Kia og ikke Tesla.
Men en 3 med 4x4 og hengerfeste hadde vært nice, men da blir vel prisen 5-600k....

Vedrørende pålitelighet:
http://itavisen.no/2017/10/25/tesla-model-x-karet-til-den-minst-palitelige-bilen/

Kia Niro på topp. (fossil vel og merke).
Model X i bunn.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Øyvind.hmandag 08. januar 2018, klokken 14:23
M3 er en enklere bil enn X. S er allerede over snittet pålitelig.

Og når det gjelder eiertilfredshet er Tesla i en egen liga.

Til svigers som vurderer elbil vil jeg nok derimot antakelig anbefale Kia Niro fremfor M3 av den enkle grunn at jeg mener Niro passer bedre for dem enn M3.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: geearmandag 08. januar 2018, klokken 15:41
Sitat fra: Zuexi på mandag 08. januar 2018, klokken 14:16
Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 08. januar 2018, klokken 09:17
Spennende hva som skjer med model 3 også, men magefølelse vedr driftsikkerhet, feil go mangler tilsier Kia og ikke Tesla.
Men en 3 med 4x4 og hengerfeste hadde vært nice, men da blir vel prisen 5-600k....

Vedrørende pålitelighet:
http://itavisen.no/2017/10/25/tesla-model-x-karet-til-den-minst-palitelige-bilen/

Kia Niro på topp. (fossil vel og merke).
Model X i bunn.
TMX er helt ny bilmodell med mange ganske utradisjonelle løsninger, fra en helt fersk bilprodusent, så det er ikke spesielt overraskende at de har hatt litt innkjøringstrøbbel. Jeg syns det er mye mer oppsiktsvekkende at XC90, Fiesta, Focus etc. ligger på de nederste fem plassene. Jaguar-venterne kan vel også notere seg at F-pace ligger dårlig til.

Har skrevet det før her inne, men samboeren har hatt Kia og opplevd både delepriser og leveringstid på deler fra Sør-korea, og vet ikke om jeg vil si det er noe bedre enn Tesla. Når man skulle røre bilen knakk alt man prøvde å skru på. Jeg TROR Kia har blitt bedre siden den Sportagen der, men er på ingen måte overbevist. Det var en her inne (på Soul-forumet) som knuste skjermen innvendig i sin Soul med et par alpinski på lille julaften, og fikk pris på 74 000,- for bytte av denne. Tesla sin, som er i en helt annen liga, skal i følge Tesla-forsikringen ligge på 50 000,-.

For ordens skyld så har jeg X og har reservasjon på både Niro og Model 3. Skal bare ha en av de to jeg har reservasjon på, og vet ikke hvilken...
Tittel: Kia Niro EV, 64kWh batteri, 150kW og 238 miles rekkevidde.
Skrevet av: Gnilretirsdag 09. januar 2018, klokken 08:24
Det står i greencarreports at "Niro EV Concept on display at the Consumer Electronics Show uses an entirely new 64-kilowatt-hour battery pack—and would be rated at 238 miles of range" og motoren er 150kW. Det er eksakt det samme som Bolt/Ampera-e. Vi kan jo håpe på at det er et lettere og mer effektivt batteri, og uttalelsen fra Kia tyder kanskje på det.

Litt mer om saken og bilder her:
https://www.greencarreports.com/news/1114635_kia-niro-ev-concept-at-ces-238-miles-of-range-from-64-kwh-battery#image=100638809
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Cowboystrekktirsdag 09. januar 2018, klokken 10:20
Aerodynamikken overgår nok lett Ampera-E. Ampera-E har vell 0.28 ifølge Opel. Kia Niro hybrid har 0,29. Det ser ut som om Niro EV har betrakelig lavere enn det med karosseriendringer, aero-felger etc. Kanskje ikke Ionisk forbruk, men godt under AE.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: turfsurftirsdag 09. januar 2018, klokken 15:03
Hvor finner du 0,28 for Ae? Bolt har over 0,3.
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Zuexitirsdag 09. januar 2018, klokken 15:57
Bolt ble først oppgitt til 0.32 Cd, som senere ble korrigert til .308 Cd. (Fortsatt over 0.3 Cd da)
Ampera-e er vel identisk.

http://www.hybridcars.com/2017-chevy-bolt-ev-is-less-of-a-drag-than-originally-believed/
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Cowboystrekktirsdag 09. januar 2018, klokken 17:47
Hei. Blanda Ampera med Ampera E. Førstnevnte står det har 0.28 ;) Med evt varmepumpe og cda på 0.28 ellerlavere burde Niro EV få meget bra rekkevidde :)
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Bjoristorsdag 18. januar 2018, klokken 19:15
Leser at Kona (og dermed Niro) har ett forbedre batteri ifht Ampera, dette er 150 kg lettere... Vil jo også hjelpe bra på rekkevidden og kjøreegenskaper/lastemulighet!

La nå bilen få hengerfeste nå så har vi en vinner her...
Tittel: Sv: Kia Niro EV
Skrevet av: Olemanntorsdag 18. januar 2018, klokken 22:47
Om det er tilfelle så må de øke energitetthet med anslagsvis 1/3, håper da de vet hva de gjør og at batteriene får like god holdbarhet (dagens Ae batteri er vel ca 450 kg?), Men, klart, det betyr vesentlig mindre dyre metaller og dermed billigere bil, og det er også et pluss!

Sitat fra: bjoris på torsdag 18. januar 2018, klokken 19:15
Leser at Kona (og dermed Niro) har ett forbedre batteri ifht Ampera, dette er 150 kg lettere... Vil jo også hjelpe bra på rekkevidden og kjøreegenskaper/lastemulighet!

La nå bilen få hengerfeste nå så har vi en vinner her...