Elbilforum.no

Lokale elbilforeninger => Rogaland elbilforening => Emne startet av: casall på torsdag 12. oktober 2017, klokken 10:52

Tittel: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: casalltorsdag 12. oktober 2017, klokken 10:52
Er det noe nytt rundt bompengeavgifter for elbiler i Sandnes/sStavanger regionen for 2018 og med den nye bypakken?
Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: Jejltorsdag 12. oktober 2017, klokken 11:12
Har ikke hørt at de skal betale noe.
Tipper 10 kr i rushen fra 2025.
Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: odahlefredag 13. oktober 2017, klokken 08:54
Syns personlig det hadde vært fint om vi som kjørte elbil også kunne bidra litt. Kanskje ikke full takst, men noen kroner for hver passering hadde generelt mye penger til fellesskapet. Men det er vel fort en upopulær mening her inne.
Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: zbkfredag 13. oktober 2017, klokken 09:00
Er det ikke satt et prinsipp om at det skal være halv pris for nullutslippskjøretøy fra et eller annet tidspunkt?

Foreløpig er ting litt i limbo/kaos der bla Rogaland fylkeskommune nettopp har vedtatt fullpris på Tau-ferja men er usikre om vedtaket i det hele tatt er lovlig. Vil ikke forundre meg om prisingen i bomringer, på ferjer etc. blir like kaotisk som parkeringsreglene er blitt, i alle fall for en periode.

And takster i bomringen står dette på bypakken.no:

Elektriske biler med drivstoffkode 5 i vognkortet skal ikke betale bompenger
Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)fredag 13. oktober 2017, klokken 09:42
Dessverre er Stortingets vedtak om "maks 50% for elbil" ikke innført enda. Men det er fryktelig klønete å innføre full stats nå, for deretter å måtte reversere tilbake! Fylkeskommunen bidrar bare  til forvirring/tvil til potensielt nye elbil-kjøpere og veldig delte signaler om en eventuell nullutslipps-satsing.
Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: zbkfredag 13. oktober 2017, klokken 10:04
Det viser nok desverre bare at å overlate noe som helst av insentivpolitikk til lokale myndigheter til slutt vil medføre at insentivene fjernes. Fokus er kun på det lokale regnskapet (som forsåvidt er forståelig) og da gir man til slutt blaffen i alt av intensjoner og prinsipper for å få gjennomført en endring.
Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: Rolleponsdag 15. november 2017, klokken 14:30
Sitat fra: tanumfr på torsdag 12. oktober 2017, klokken 10:52
Er det noe nytt rundt bompengeavgifter for elbiler i Sandnes/sStavanger regionen for 2018 og med den nye bypakken?
Med tanke på att de vedtok full pris på Tau-fergene så kan jeg ikke tenke meg annet enn at de prøver seg på det samme med det nye helt vanvittige bompengeopplegget. Eneste håpet er at stortingets vedtak om "maks 50% for elbil" blir innført i god tid før galskapen starter opp.

Alt snakket om miljø ditt og klima datt er bare fine ord, det dreier seg om å ta inn mest mulig penger intet annet.
Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: Løvefredag 08. desember 2017, klokken 15:51
Sitat fra: odahle på fredag 13. oktober 2017, klokken 08:54
Syns personlig det hadde vært fint om vi som kjørte elbil også kunne bidra litt. Kanskje ikke full takst, men noen kroner for hver passering hadde generelt mye penger til fellesskapet. Men det er vel fort en upopulær mening her inne.
Nei! Det som hadde vært fint var å ikke bli flådd via bompenger!
Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: elektroluxonsdag 13. desember 2017, klokken 08:30
Elbil bør være fritatt bompenger for alltid. Det er ikke så mye beløpet men friheten til å slippe denne galskapen som gjør at folk kjøper elbiler. Innføres halv sats vil jeg påstå at det vil halvere salget av elbilene.

Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: odahleonsdag 13. desember 2017, klokken 11:24
Sitat fra: Løve på fredag 08. desember 2017, klokken 15:51
Sitat fra: odahle på fredag 13. oktober 2017, klokken 08:54
Syns personlig det hadde vært fint om vi som kjørte elbil også kunne bidra litt. Kanskje ikke full takst, men noen kroner for hver passering hadde generelt mye penger til fellesskapet. Men det er vel fort en upopulær mening her inne.
Nei! Det som hadde vært fint var å ikke bli flådd via bompenger!
Det er selvfølgelig ønskelig å leve med velferdsstatens goder, uten å måtte bidra med ytelser til staten i form av skatt - men jeg tviler på at vi ender opp der med det første. Det kan selvfølgelig løses på andre måter enn dagens bompengeløsning, f. eks. en differensiering i takst avhengig av kjørelengde i året/slitasje på veier eller ut i fra inntekt mm. Her har jeg ikke fasitsvaret, men det er vel kanskje noe samfunnsøkonomene kan svare på etter hvert. Men vil en slik løsning koste mer enn den smaker?
Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: jkirkeboonsdag 13. desember 2017, klokken 11:45
Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. desember 2017, klokken 08:30
Elbil bør være fritatt bompenger for alltid. Det er ikke så mye beløpet men friheten til å slippe denne galskapen som gjør at folk kjøper elbiler. Innføres halv sats vil jeg påstå at det vil halvere salget av elbilene.

Målet er jo at elbilene skal ta helt over og siden målet med bompenger både er å begrense trafikken og få inn penger til veibygging sier det seg vel selv at man ikke kan ha nulltakst til evig tid.

Innføres halv bompengetakst så tipper jeg det vil føre til en midlertidig, liten dipp i salget men et år etterpå tror jeg det er tilbake på samme nivåer. Samme spådommer om katastrofe for salget kom når man ikke fikk kjøre i kollektivfeltet i Oslo uten passasjer lengre, men den spådommen viste seg å ikke holde vann. I det hele tatt. Salget er høyere enn noensinne.
Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: Løveonsdag 13. desember 2017, klokken 16:25
Sitat fra: odahle på onsdag 13. desember 2017, klokken 11:24
Sitat fra: Løve på fredag 08. desember 2017, klokken 15:51
Sitat fra: odahle på fredag 13. oktober 2017, klokken 08:54
Syns personlig det hadde vært fint om vi som kjørte elbil også kunne bidra litt. Kanskje ikke full takst, men noen kroner for hver passering hadde generelt mye penger til fellesskapet. Men det er vel fort en upopulær mening her inne.
Nei! Det som hadde vært fint var å ikke bli flådd via bompenger!
Det er selvfølgelig ønskelig å leve med velferdsstatens goder, uten å måtte bidra med ytelser til staten i form av skatt - men jeg tviler på at vi ender opp der med det første. Det kan selvfølgelig løses på andre måter enn dagens bompengeløsning, f. eks. en differensiering i takst avhengig av kjørelengde i året/slitasje på veier eller ut i fra inntekt mm. Her har jeg ikke fasitsvaret, men det er vel kanskje noe samfunnsøkonomene kan svare på etter hvert. Men vil en slik løsning koste mer enn den smaker?

Saken er at vi har råd til å byggeveier uten bruk av bompenger. Og skal vi på død og liv ha bompenger, så kan de være symbolske. Nå er bompenger, spesielt i byer, bare en inntektskilde for fantasiløse politikere. En utgift i hverdagen som rammer urettferdig.
Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: odahletorsdag 14. desember 2017, klokken 08:52
Sitat fra: Løve på onsdag 13. desember 2017, klokken 16:25
Sitat fra: odahle på onsdag 13. desember 2017, klokken 11:24
Sitat fra: Løve på fredag 08. desember 2017, klokken 15:51
Sitat fra: odahle på fredag 13. oktober 2017, klokken 08:54
Syns personlig det hadde vært fint om vi som kjørte elbil også kunne bidra litt. Kanskje ikke full takst, men noen kroner for hver passering hadde generelt mye penger til fellesskapet. Men det er vel fort en upopulær mening her inne.
Nei! Det som hadde vært fint var å ikke bli flådd via bompenger!
Det er selvfølgelig ønskelig å leve med velferdsstatens goder, uten å måtte bidra med ytelser til staten i form av skatt - men jeg tviler på at vi ender opp der med det første. Det kan selvfølgelig løses på andre måter enn dagens bompengeløsning, f. eks. en differensiering i takst avhengig av kjørelengde i året/slitasje på veier eller ut i fra inntekt mm. Her har jeg ikke fasitsvaret, men det er vel kanskje noe samfunnsøkonomene kan svare på etter hvert. Men vil en slik løsning koste mer enn den smaker?

Saken er at vi har råd til å byggeveier uten bruk av bompenger. Og skal vi på død og liv ha bompenger, så kan de være symbolske. Nå er bompenger, spesielt i byer, bare en inntektskilde for fantasiløse politikere. En utgift i hverdagen som rammer urettferdig.
Hva mener du med råd? Vi bruker vel mer av oljefondet enn noen gang, så vi lever allerede på "sparepengene". Det er mulig dette er fantasiløst, men hvordan skal vi ellers få Norge i null? Jeg er helt enig i at bompenger rammer urettferdig i enkelte tilfeller, for eksempel de med lavere inntekt. Men en differensiering vil heller ikke være perfekt, og mange vil fortsatt være uenige. Bompenger er også som jkirkebo sier, noe som holder trafikken noenlunde i sjakk. Det er vel ikke ønskelig fra noens side at trafikken skal øke inn mot byene, selv om det er nullutslippsbiler som utgjør økningen. Sammensatt problem, jeg tviler på at løsningen vil være å ta bort bompengene - men så er jeg heller ingen ekspert, kun en synser.
Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: Rollepfredag 15. desember 2017, klokken 12:25
Sitat fra: odahle på fredag 13. oktober 2017, klokken 08:54
Syns personlig det hadde vært fint om vi som kjørte elbil også kunne bidra litt. Kanskje ikke full takst, men noen kroner for hver passering hadde generelt mye penger til fellesskapet. Men det er vel fort en upopulær mening her inne.
Hvis du syns du ikke yter nok til fellesskapet kan du bruke denne linken https://www.skatteetaten.no/no/Om-skatteetaten/Kontakt-oss/frivillig-innbetaling-utover-det-som-er-fastsatt-i-skatt/
Selv betaler jeg allerede mer enn nok skatt og avgifter på inntekt og forbruk. Så lenge staten i tillegg insisterer på å konfiskere 0.85% av min formue hvert år føler jeg ikke noe som helst behov for å betale enda mer. Spesielt ikke i en bomring der 70% av det som blir igjen etter store administrasjons og finansieringkostnader skal gå til kollektiv, gangveier og sykkelstier.
Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: geearlørdag 16. desember 2017, klokken 09:38
Det går også fint å betale bompasseringer selv om man har elbil, bare å skaffe seg abonnement og ikke melde inn elbil. De tar det ikke automatisk på EL/EK-skilt...
Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: odahlemandag 18. desember 2017, klokken 09:28
Sitat fra: Rollep på fredag 15. desember 2017, klokken 12:25
Sitat fra: odahle på fredag 13. oktober 2017, klokken 08:54
Syns personlig det hadde vært fint om vi som kjørte elbil også kunne bidra litt. Kanskje ikke full takst, men noen kroner for hver passering hadde generelt mye penger til fellesskapet. Men det er vel fort en upopulær mening her inne.
Hvis du syns du ikke yter nok til fellesskapet kan du bruke denne linken https://www.skatteetaten.no/no/Om-skatteetaten/Kontakt-oss/frivillig-innbetaling-utover-det-som-er-fastsatt-i-skatt/
Selv betaler jeg allerede mer enn nok skatt og avgifter på inntekt og forbruk. Så lenge staten i tillegg insisterer på å konfiskere 0.85% av min formue hvert år føler jeg ikke noe som helst behov for å betale enda mer. Spesielt ikke i en bomring der 70% av det som blir igjen etter store administrasjons og finansieringkostnader skal gå til kollektiv, gangveier og sykkelstier.
Hehe, det sedvanlige svaret i en hver diskusjon rundt velferdsstaten. Dette handler vel ikke om konfiskering, men om at velferdsstaten skal bestå. Noe som blir veldig utfordrende i fremtiden. Her i distriktet hvor jeg bor (Nord-Jæren) er det i alle fall store behov for utbedring av kollektivtrafikken, sykkelstier mm. Veier til bil har vi nok av, og flere biler på veiene ønsker vel ingen. Så at bompengene går til utbedring av kollektivtrafikken er vel utelukkende positivt? Så kan f. eks. du slippe å stå i kø om morgenen, om flere tar buss/tog.

Så forstår jeg heller ikke hvordan du har regnet ut disse 70 % til kollektiv o.l., samt "store" administrasjonskostnader? Fra hovedpunktene under er bilvei 2/5 punkter, delvis 3/5 da lastebilvei vel er bilvei. Tatt fra bypakken.no:

Bypakke Nord-Jæren = 30 milliarder kroner til vei, buss og sykkelveier fram til 2033. For pengene får du blant annet:

Bred sykkelvei av høy standard mellom Stavanger, Forus og Sandnes (Sykkelstamvegen)
Egen vei for buss (Bussveien) fra Stavanger sentrum til Sandnes sentrum, med arm til Forus vest og Stavanger lufthavn Sola
Egen vei for lastebiler fra Sola, til Risavika og Sundekrossen. Bussvei fra Stavanger til Kvernevik og Risavika
Firefeltsvei på E39 fra Tasta i Stavanger til Harestad i Randaberg
Firefelts motorvei på E39 fra Hove på Sandnes til Ålgård i Gjesdal. Bussveien fra Sandnes sentrum til Vatnekrossen
Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: Rolleptirsdag 19. desember 2017, klokken 11:53
Sitat fra: odahle på mandag 18. desember 2017, klokken 09:28Så forstår jeg heller ikke hvordan du har regnet ut disse 70 % til kollektiv o.l., samt "store" administrasjonskostnader?
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/kQ6wL/Bomstasjoner-ved-Bybrua_-Lagardsveien-og-Paradis
"Totalt skal bomringen gi 21 milliarder i inntekter i løpet av 15 år, som skal gå til utbygging av en rekke viktig samferdselsrosjekter i regionen. 70 prosent av inntektene skal gå til utbygging av kollektivtilbudet og gang— og sykkelveier, mens bare 30 prosent skal gå til veiutbygging."

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/OKq4k/Stortinget-sier-ja-til-tidenes-bompengefest-pa-Nord-Jaren
"25,2 milliarder kroner skal hankes inn via seks bomringer (se grafikk og fakta). 21 milliarder bomkroner er satt av til en rekke prosjekter innen kollektiv, sykkel, gange og veier.
De resterende 4,2 milliardene vil gå til lån, renter, innkreving og drift av bomringen. Det tilsvarer inntekter fra all trafikk gjennom bomringen i to og et halvt år."


Hvis ikke du også syns at 17% eller 4,2 milliarder er store kostnader så vet jammen ikke jeg hvordan du tenker.
Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: zbktirsdag 19. desember 2017, klokken 12:00
Når de inkluderer lånekostnadene i driftskostnadene konstruerer de tall for å få overskrifter. Lånefinansieringen av prosjektene er et valg som er tatt og som etter mitt syn ikke har noe med driftskostnadene av bomringen å gjøre.

Hvor stor del av dette som er "ren" innkreving og drift hadde derimot vært et interessant tall.
Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: Rolleptirsdag 19. desember 2017, klokken 12:23
Sitat fra: zbk på tirsdag 19. desember 2017, klokken 12:00
Når de inkluderer lånekostnadene i driftskostnadene konstruerer de tall for å få overskrifter. Lånefinansieringen av prosjektene er et valg som er tatt og som etter mitt syn ikke har noe med driftskostnadene av bomringen å gjøre.
Hva man kaller de forskjellige kostnadene spiller fint liten rolle, faktum er at vanvittige 4,2 milliarder går til andre ting enn bygging av vei.
Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: zbktirsdag 19. desember 2017, klokken 13:01
Hva er forskjellen på lånefinansiering av veier og av ditt eget hus? Det koster jo også penger?

Jeg mener enda at de kostnadene ikke har noe med kostnaden for drift av bomringen å gjøre, men med prisen på veien (som er en annen diskusjon)
Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: Rolleptirsdag 19. desember 2017, klokken 20:39
Sitat fra: zbk på tirsdag 19. desember 2017, klokken 13:01
Hva er forskjellen på lånefinansiering av veier og av ditt eget hus? Det koster jo også penger?

Jeg mener enda at de kostnadene ikke har noe med kostnaden for drift av bomringen å gjøre, men med prisen på veien (som er en annen diskusjon)
Whatever, faktum er at 4,2 milliarder sløses vekk til ingen nytte.

Man kan jo saktens lure på hvordan de klarer å bygge ut det meste av både veier og kollektivtrafikk i resten av Europa uten bomfinansiering. Ikke trenger de å plage folket med vanvittige engangsavgifter på biler heller ;D
Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: elektroluxonsdag 20. desember 2017, klokken 05:35
Sitat fra: Rollep på tirsdag 19. desember 2017, klokken 20:39
Whatever, faktum er at 4,2 milliarder sløses vekk til ingen nytte.

Vel, disse 4,2 milliardene går med til å sy enda flere puter under armene på de rikeste i samfunnet. De som tjener penger på sine styreverv i diverse bomselskaper etc.

På den måten brukes disse pengene meget effektivt til å opprettholdet/øke forskjellen mellom fattig og rik. Eller de som betaler gildet, og de som tapper det for resurser og som gjerne har dekket sine kjøreutgifter via finurlig regnskap.

Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: turfsurfonsdag 20. desember 2017, klokken 06:04
Sitat fra: Rollep på tirsdag 19. desember 2017, klokken 20:39
Man kan jo saktens lure på hvordan de klarer å bygge ut det meste av både veier og kollektivtrafikk i resten av Europa uten bomfinansiering.
Tja, Østerrike, Sveits, Frankrike, Nederland og Italia har alle bomfinansierte veier så vidt jeg kan huske.
Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: Rolleptorsdag 21. desember 2017, klokken 22:34
Sitat fra: turfsurf på onsdag 20. desember 2017, klokken 06:04
Sitat fra: Rollep på tirsdag 19. desember 2017, klokken 20:39
Man kan jo saktens lure på hvordan de klarer å bygge ut det meste av både veier og kollektivtrafikk i resten av Europa uten bomfinansiering.
Tja, Østerrike, Sveits, Frankrike, Nederland og Italia har alle bomfinansierte veier så vidt jeg kan huske.
Men de har ikke bomringer rundt små landsbyer på størrelse med Stavanger, Sandnes, Sola og Tananger ;)

De fine motorveiene er allerede bygget når du betaler for å kjøre på dem. Dessuten har du også muligheten å bruke mindre gratis veier hvis du kan tolerere å bruke litt lenger tid, noe som absolutt er å anbefale hvis du er på ferietur :)
Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: turfsurffredag 22. desember 2017, klokken 06:35
Joda, modellene er jo litt forskjellige. Poenget var at bomfinansiering ikke er noe særnorsk fenomen, selv om bomringer rundt byer er ganske spesielt. Men som du påpeker, de fleste andre plasser betaler man for noe som allerede er bygd.
Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: geearfredag 22. desember 2017, klokken 19:32
I følge wiki om bompenger i Europa så står ikke Nederland der, og Østerrikere betaler 80 EUR i året for fri bompassering.. knapt en tredjedel av årsavgiften vår..
Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: elektroluxmandag 25. desember 2017, klokken 06:28
Betalte akkurat 100 kr i Østerrike for 10 dagers vignett.

Noe lignende burde Norge som turistdestinasjon også tilby våre besøkende.

Snart blir det økonomisk lotto for turister å besøke Norge. De vil jo gjerne innom de "større" byene, og vil få sjokk når regningen kommer.
Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: sjokomelktorsdag 28. desember 2017, klokken 09:20
Må huske at Lan Marie Sykkelhjelmtroll skal sørge for at vi ikke får turister til landet. De får ikke komme med cruiseskip, bil eller fly. Kun via sykkel. :P :laugh:
Så bompenger blir ikke noe problem for turistene. ;D
Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: navyelsentorsdag 04. januar 2018, klokken 10:57
Sitat fra: Rollep på tirsdag 19. desember 2017, klokken 11:53
Sitat fra: odahle på mandag 18. desember 2017, klokken 09:28Så forstår jeg heller ikke hvordan du har regnet ut disse 70 % til kollektiv o.l., samt "store" administrasjonskostnader?
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/kQ6wL/Bomstasjoner-ved-Bybrua_-Lagardsveien-og-Paradis
"Totalt skal bomringen gi 21 milliarder i inntekter i løpet av 15 år, som skal gå til utbygging av en rekke viktig samferdselsrosjekter i regionen. 70 prosent av inntektene skal gå til utbygging av kollektivtilbudet og gang— og sykkelveier, mens bare 30 prosent skal gå til veiutbygging."

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/OKq4k/Stortinget-sier-ja-til-tidenes-bompengefest-pa-Nord-Jaren
"25,2 milliarder kroner skal hankes inn via seks bomringer (se grafikk og fakta). 21 milliarder bomkroner er satt av til en rekke prosjekter innen kollektiv, sykkel, gange og veier.
De resterende 4,2 milliardene vil gå til lån, renter, innkreving og drift av bomringen. Det tilsvarer inntekter fra all trafikk gjennom bomringen i to og et halvt år."


Hvis ikke du også syns at 17% eller 4,2 milliarder er store kostnader så vet jammen ikke jeg hvordan du tenker.

Så det går altså bare 25% av bompengene til faktiske veiprosjekter for personbiler? Det synes jeg er svært kritikkverdig!
Jeg bor på et sted hvor kollektivtransport er ikke-eksisterende. Og jeg bor verken i Stavanger eller, Sandnes så en sykkelvei er jeg heller ikke interessert i. Men er helt avhengig av bil for å komme meg til jobb hver dag, og må da passere bomringen på veien.

Er det rettferdig at 75% av det jeg må betale i bompenger skal gå til prosjekter som jeg aldri kommer til å ha nytte av? Jeg er fullstendig tilhenger av å betale skatt og bidra til samfunnet, men inntekter som i hovedsak kommer fra personbiler burde komme biltrafikken til gode. Ikke busser, tungtransport og syklende.
Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: Rolleptirsdag 12. juni 2018, klokken 18:05
Da gikk det som forventet  :(

Bymiljøpakke meg en viss plass   >:(

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/6n0mMO/Elbiler-ma-betale-bompenger-i-Rogaland
Tittel: Sv: Bypakke Nord-Jæren
Skrevet av: Løvetirsdag 12. juni 2018, klokken 20:56
Da vet vi at FrP ikke er til å stole på... Nei til alle former for bompenger over alt alltid!