Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: sn0le på onsdag 11. oktober 2017, klokken 16:48

Tittel: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
Skrevet av: sn0leonsdag 11. oktober 2017, klokken 16:48
En venninne spør meg om hjelp til kjøp av elbil.
Budsjettet er max 150k, og hun ønsker helst 5-seter.
Har styrt henne unna Ford Focus pga manglende hurtiglading.

Har og bedt henne om å unngå 1st gen Leaf og at USA-importert Leaf er dumt siden man da ikke får brukt app.
Er dette gode råd, først og fremst?  ;D
Har ikke så veldig god peil på Leaf, men har skjønt at det er forskjeller.
Og mange prøver å selge 1st gen til 2nd gen priser.
Fant ut at den letteste måten å se forskjell var i bagasjerommet og på håndbrekket.

Er det andre ting som er verdt å vite for henne?
Tittel: Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
Skrevet av: leafnoronsdag 11. oktober 2017, klokken 21:31
Måtte være at en kan finne en med kortest mulig km, og ha pengene på labben.
For en Leaf som du skisserer er mer eller mindre solgt momentant.
Tittel: Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
Skrevet av: Trekkoppbiltorsdag 12. oktober 2017, klokken 22:27
2017 Focus har vel DC-inngang. I alle fall noen av dem. Men bilen er så sjelden at den ikke er så mye verdt å snakke om.
Når det gjelder ekstrautstyr, så spørs det hva kjøperen har behov for og glede av.  Det er alltids mange typer utstyr som er et must for en bilist, men som andre ikke bryr seg om.
Tittel: Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
Skrevet av: bob-bobfredag 13. oktober 2017, klokken 08:49
Vurderer å legge ut konas bil på finn.no , det er en 2013 ACENTA norsk Gen2 (varmepumpe) med fabrikkgaranti ut 2018. Nye dekk osv. Helt strøken så den burde være lett å selge til ca 140K.

MEN:
Problemet er : vi får jo ikke kjøpt noen ny bil nå. Og det blir for dyrt å ta i bruk vår fossil-reservebil mens hun venter på ny bil til mars/april. Tror mange er i samme situasjon og derfor er markedet støvsugd for slike bruktbiler.  Import og Gen1 biler (noen gen1 er registrert i begynnelsen av 2013 obs obs) er det masse av.  :(
Tittel: Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
Skrevet av: Consultlørdag 14. oktober 2017, klokken 00:59
Halloooooooooo du gode rådgiver.
Du anbefaler din gode venninne og kjøpe en bil hun kan tjatte med samtidig som hun bruker en utrangert navi til jobben og rema 1000 (google med trafikk info er jo det som gjelder (i bl.a Tesla)). Det er jo ganske sikkert verdt 30 til 40000 kroner på en utrangert teknologi............, get real.
Du får en 2015 USA Leaf med 20 til 30000Km , inkludert samme garanti som Nissan Norge, fra en seriøs sideimport forhandler. Da med bedre utstyr enn en Europa modell. Nå snakker vi Visia (som ikke har Navi eller Carvings i Euromodellene). I motsetning mangler Euromodeller som regel 6,6Kw onboard lader, ryggekamera, trykksensorer i vinter og sommerdekk, cruise kontroll, Eco mode, brake mode samt at batteriet i en USA tåler mere varme enn en Euromodell.

Neste to "Euro" hakk opp (Acenta og Tekna) har Navi og Carwings, det har også USA modellene. men Nissan Norge ønsker ikke og selge kart eller slippe til disse på Carwings.....Who cares.
Så da er det jo bare og kjøpe en Europa modell til overpris så man koseprate med bilen og navigere trygt til lokal fotballtrening eller jobb. I may stand corrected, men dette er jo ikke en feriebil. For de av dere som kommer med alle disse argumentene for "Norske" biler, så har dere selvfølgelig helt rett: Nissan (i Japan) lager en hel masse skikkelig dårlige Leafer som de sender ut i verden, for så og sende sine små gullkorn til Norge.
Av en eller merkelig grunn har alle norske bilforhandlere klart og innprente dette i mange Norske hjerner. Mitt råd til resten av oss, ikke kjøp privat import eller fra en useriøs forhandler, deretter kjøp den bilen du trenger. Og sist men ikke minst, kjøp den til riktig pris. Ikke betal for dett Norske forgyllede bildet noen prøver og tegne som inkluderer utrangert teknologi og annet vis vas.
Tittel: Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
Skrevet av: lifernlørdag 14. oktober 2017, klokken 09:46
Jeg har Euro VISIA med navi og ryggekamera, så de som sier alle Visia kommer uten har tydeligvis ikke peiling.
Tittel: Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
Skrevet av: Powerfluxmandag 23. oktober 2017, klokken 11:46
Sitat fra: Consult på lørdag 14. oktober 2017, klokken 00:59
inkludert samme garanti som Nissan Norge, fra en seriøs sideimport forhandler.
Kan du nevne noen som utpeker seg i positiv rettning.....negativ også i og for seg!!

Hilsen en som har en 13 mod  1.gen norsksolg og kikker etter en billig kjerre til min datter!
Tittel: Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
Skrevet av: borgelørdag 04. november 2017, klokken 12:31
Drit i om Leafen har applikasjon eller ikke, det beste Leaf kjøpet idag er å enten bruke ca 100 000 for en 2013 modell, eller 150 000 for en 2015 modell. Begge deler er fullt mulig, men du må sikkert da ha USA bil, men det spiller da til denne prisen ingen rolle.
Tittel: Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
Skrevet av: bob-bobsøndag 05. november 2017, klokken 19:38
Sitat fra: borge på lørdag 04. november 2017, klokken 12:31
Drit i om Leafen har applikasjon eller ikke, det beste Leaf kjøpet idag er å enten bruke ca 100 000 for en 2013 modell, eller 150 000 for en 2015 modell. Begge deler er fullt mulig, men du må sikkert da ha USA bil, men det spiller da til denne prisen ingen rolle.

Det beste kjøpet er å kjøpe en brukt Leaf med gjenværende fabrikk garanti. Om en importbil koster litt mindre i innkjøp så er det ikke sikkert du sparer noe på det likevel , nemlig - om noe ryker.
Tittel: Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
Skrevet av: Initiumtirsdag 07. november 2017, klokken 18:25
Jeg blir litt matt av dette, har lagt ut vår på finn, og fikk umiddelbart et skikkelig lavt bud, med henvisning til DENNE annonsen.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=108107276

Men - denne må da inneholde fler ganske grove feil ? Xenonlamper og varmepumpe på en 2012-levert Leaf ? :o

Skikkelig vanskelig å orientere seg i markedet, men vi tror nå på at vår lar seg omsette for en skapelig pris fortsatt.....
Blir dog veldig usikker hva som er RETT prisnivå på disse Leaf`ene...
Tittel: Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
Skrevet av: bob-bobtirsdag 07. november 2017, klokken 18:57
Sitat fra: Initium på tirsdag 07. november 2017, klokken 18:25
Jeg blir litt matt av dette, har lagt ut vår på finn, og fikk umiddelbart et skikkelig lavt bud, med henvisning til DENNE annonsen.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=108107276

Men - denne må da inneholde fler ganske grove feil ? Xenonlamper og varmepumpe på en 2012-levert Leaf ? :o

Skikkelig vanskelig å orientere seg i markedet, men vi tror nå på at vår lar seg omsette for en skapelig pris fortsatt.....
Blir dog veldig usikker hva som er RETT prisnivå på disse Leaf`ene...
Noen prøver å lure deg.

Dette er en japansk produsert Leaf generasjon 1 , UTEN varmepumpe. Den er produsert i 2012 , og solgt som "2013" modell.... Men gen 2 kom i juni 2013 , og har varmepumpe.   Du ser på rattet at det mangler et par knapper i forhold til generasjon 2, og håndbrems (håndbrekk) er elektrisk betjent på gen 1  (denne bilen) og plassert som en knapp man kan betjene rett i front av midtarmlene. Gen 2 har fotbetjent mekanisk "brekk" plassert nede til venstre i fotbrønnen , til venstre for fothvileren som du såvidt ser under dashbordet.

ALLE gen 1 som ble produsert for Europa / Japan hadde lyst interiør . Det kunne spesialbestilles  på gen 2 men er meget sjeldent. På bilde 25 i  annonsen finner du selve spikeren i kisten , så å si. Den svære barrieren i gulvet innerst mot baksetet finnes kun på Gen 1 biler , og inneholder ladeenhet. På gen 2 er gulvet flatt (tekna har en subwoofer der men den er nærmest flat i forhold), og denne ladeenhet er plassert i motorrom under panseret på Gen 2.    (forøvrig , alle biler som er førstegangsregistrert før juni 2013 er gen 1 , men se opp for overliggere....)
Tittel: Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
Skrevet av: Initiumtirsdag 07. november 2017, klokken 19:00
Nei, de prøver ikke å lure MEG, jeg SÅ med en gang at dette ikke stemte.
Vår Leaf er et halvt år nyere, og er ikke lik den der i spec i de hele tatt.
Tittel: Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
Skrevet av: bob-bobtirsdag 07. november 2017, klokken 19:01
Sitat fra: Initium på tirsdag 07. november 2017, klokken 19:00
Nei, de prøver ikke å lure MEG, jeg SÅ med en gang at dette ikke stemte.
Vår Leaf er et halvt år nyere, og er ikke lik den der i spec i de hele tatt.

;D :+1:
Tittel: Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
Skrevet av: kaiattirsdag 07. november 2017, klokken 20:59
Jeg ser at de skryter på seg 8 år/160 000 km batterigaranti også. Det må i så fall være noe de står for selv, for Nissan har bare gitt så lang garanti på 30 kWh-bilene og de kom jo først i 2016...
Tittel: Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
Skrevet av: sylwestertirsdag 07. november 2017, klokken 21:18
Jeg kjøpte en 2012-moddell til 125'kr med litt gjenværende garanti for 1,5år siden. Ser enkelte 2012-modeller går for 125'kr så selv de bilene uten varmepumpe er ganske høyt priset akkurat nå. En gen2 ligger vel godt over 150'kr.

Navi er helt ubrukelig siden du må kjøpe oppdateringer og de er i praksis utdatert før de starter salget av den. Men du må ha navi for å ha app og du bør ha norsk eller europeisk bil for at carwings skal virke. Jeg har ikke bilen koblet til strøm om natta og forvarmer via app mens jeg ser på nyhetene og drikker kaffe og koser meg i varm bil frem til jobben. Den har vært noe ustabil, men den har virket for meg 95% av morgenene. På sommeren er det også fint å få kjølt bilen f.eks. når den har stått i sola på fornøyelsespark i 5 timer. Jeg setter så pris på dette at jeg aldri kunne tenke meg en US-modell eller en bil som ikke har dette. Det ville vært forskjellig hadde jeg hatt bilen koblet til i garasje om natta så jeg forstår godt at 40'kr lavere pris er fristende for en ny 30kWh, men selv de er blitt noe dyrere i det siste. BNH i Oslo fortalte meg i forrige måned at de hadde solgt en 2016-modell Leaf som hadde gått 40.00km for mer enn de hadde som nybilpris før sommeren for 2017-modellen av samme utstyrsgrad/batteristørrelse. Det er tørke og selgers marked. gjør heller som meg å kjøp ny 40kWh som er rimelig til å være ny og som bateristørrelsen er akkurat passe til ikke å være irriterende på langtur.
Tittel: Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
Skrevet av: Sjulimannonsdag 08. november 2017, klokken 23:33
Jeg kjøpte min første elbil i dag. Fikk tak i en norsk gen2 Tekna fra 2013, med ett år garanti igjen, til 145.000. Har gått 59000km.

Håper jeg har gjort et fornuftig kjøp! Blir hvertfall spennende og annerledes og kjøre EL fremover :)
Tittel: Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
Skrevet av: borgetorsdag 09. november 2017, klokken 08:53
Min 2013 US gen 2 med noe lavere km enn du nevner gikk for 100k. 45k for app og "garanti"? jeg synes det var rart at det var så stor forskjell, men det er vel markedet som bestemmer.
Tittel: Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
Skrevet av: bob-bobtorsdag 09. november 2017, klokken 09:24
Sitat fra: Sjulimann på onsdag 08. november 2017, klokken 23:33
Jeg kjøpte min første elbil i dag. Fikk tak i en norsk gen2 Tekna fra 2013, med ett år garanti igjen, til 145.000. Har gått 59000km.

Håper jeg har gjort et fornuftig kjøp! Blir hvertfall spennende og annerledes og kjøre EL fremover :)

Gratulerer. Prisen høres helt ok ut , tatt i betraktning markedet akkurat nå. Garanti kan være veldig greit å ha. Husk å ta en garanti utløps-test hos merkeforhandler når tidspunktet nærmer seg !  Da kan du få tatt unna eventuelle små og store problemer aldeles gratis - det er ikke alt man oppdager som bileier.
Tittel: Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
Skrevet av: Ole Irgenstorsdag 09. november 2017, klokken 09:37
Sitat fra: borge på torsdag 09. november 2017, klokken 08:53
Min 2013 US gen 2 med noe lavere km enn du nevner gikk for 100k. 45k for app og "garanti"?

45k mer for en bil som ganske sannsynlig ikke er en gjenoppbygd vrakbil.

mv

Ole Irgens
Tittel: Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
Skrevet av: Powerfluxtorsdag 09. november 2017, klokken 09:44
Sitat fra: Ole Irgens på torsdag 09. november 2017, klokken 09:37en gjenoppbygd vrakbil.



Hvor får du dette fra?
Tittel: Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
Skrevet av: Ole Irgenstorsdag 09. november 2017, klokken 09:53
Sitat fra: Powerflux på torsdag 09. november 2017, klokken 09:44
Sitat fra: Ole Irgens på torsdag 09. november 2017, klokken 09:37en gjenoppbygd vrakbil.



Hvor får du dette fra?

Tja, ved å lese. F eks her: https://www.rb.no/bil/nyheter/forbrukertips/kjoretoysvindel-kan-koste-deg-dyrt-til-og-med-livet/s/5-43-259309

Mvh

Ole Irgens
Tittel: Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
Skrevet av: TorCtorsdag 09. november 2017, klokken 17:25
Og der var Ole Irgens igang igjen.
Jeg kan virkelig ikke skjønne hvorfor han stadig skal svartmale importbiler. Sistgang mente han at alle importbiler manglet garanti, noe som selvsagt er feil. Import fra Europa har garanti, og alle andre forhandlere gir garanti, som er kjøpt av tredjepart. Han har vært i flere slike diskusjoner, hvor han stadig har blitt tilbakevist.

Denne gangen er altså argumentet at importbiler er "gjenoppbygd vrakbil". Useriøse aktører finnes overalt. Selvsagt må man sjekke selv før man kjøper. Dette forumet gjorde for et par år siden en sjekk av samtlige importerte biler og kontaktet de eiere som hadde en "vrakbil". Av de mange mange tusen biler som ble sjekket var det bare en håndfull biler som var "vrakbiler". Hvor mange av dem igjen som var mangelfullt reparert er ukjent. Dette er ikke et stort problem totalt sett siden det er svært få kjøretøy det er snakk om. Det er et stort problem for dem som blir utsatt for denne svindelen, men antallet er svært lavt. Et kjapt google-søk vil avsløre om bilen er omfattet av svindelen. Og det er heller ikke slik at kjøp av en norsk bil fra en forhandler er noen garanti for at alt er iorden. Se bare på Olsen Bil saken.

Mitt råd er å "gjøre hjemmeleksen", og ta vurderingen selv. Det å kjøpe importbil medfører større risiko enn "norske" biler, og har også andre ulemper. Spørsmålet man må stille seg er om hva disse ulempene og risikoene er verdt i kroner.

Selvsagt er en "norsk" bil best, men den er også dyrest. Er man villig til å ta den økte risikoen, samt ulempene for å spare de tusenlappene, så må folk selv vurdere det. Vi trenger ikke Ole Irgens til å svartmale og komme med nærmest injurierende påstander om at andres kjøretøy er "gjenoppbygd vrakbil".
Tittel: Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
Skrevet av: Amatørentorsdag 09. november 2017, klokken 18:40
Noen må bare skrive negativt om omtrent alt bare for å skrive noe..... 
Tittel: Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
Skrevet av: Ole Irgensfredag 10. november 2017, klokken 09:20
Sitat fra: TorC på torsdag 09. november 2017, klokken 17:25
Og der var Ole Irgens igang igjen.
Jeg kan virkelig ikke skjønne hvorfor han stadig skal svartmale importbiler. Sistgang mente han at alle importbiler manglet garanti, noe som selvsagt er feil. Import fra Europa har garanti, og alle andre forhandlere gir garanti, som er kjøpt av tredjepart. Han har vært i flere slike diskusjoner, hvor han stadig har blitt tilbakevist.

<klipp>

Jeg har ikke noe spesielt imot importbiler. Men jeg synes det er grunn til å advare når noen litt hånlig påpeker at "den bilen du kjøpte for 145.000 fikk jeg som USA-import for 100.000, og hele forskjellen er en app og litt garanti."

USA-importerte biler har i utgangspunktet INGEN garanti i Norge, ut over den "garantien" som en forhandler måtte gi deg. Den består stort sett av et produkt som er kjøpt gjennom et garantiselskap. Slike garantier er ganske begrenset i forhold til en fabrikkgaranti. Les gjerne selv: https://norskbilgaranti.no/garantier/

Så har man en reklamasjonsfrist gjennom kjøpsloven, men den gjelder overfor den parten man kjøpte bilen av. Dersom man har importert bilen selv, må man gå på forhandleren i f eks USA. Kjøpte man bilen av en forhandler som selv driver import, er det denne forhandleren som skal ta seg av reklamasjonen. Dersom denne forhandleren fortsatt eksisterer.

I tillegg vil det være vanskeligere å verifisere kjøretøyhistorikk, km-stand og så videre på en bil som kommer fra USA. Risikoen for at man får en vrakbil som er gjenoppbygd er alltid til stede, men i Norge er forhandlere forpliktet til å gjøre kunden oppmerksom på at bilen han selger har vært kondemnert og gjenoppbygd. Saken om Olsen Bil kjenner jeg svært godt, det er et beklagelig eksempel på et verksted som ikke har fulgt norsk lov og bransjens pålagte spilleregler.

Erfaringen min, som vi har sett flere eksempler på her på gruppa, er at folk utelukkende ser på pris når de skal kjøpe en Leaf. Først etter kjøpet, når feil og mangler oppstår, blir man klar over begrensinger i garanti og reklamasjonsrett, og så står man der med en bil som brått blir svært dyr, fordi man må reparere feil for egen regning som man ellers ville fått på garanti.

Jeg tror det sikreste er å kjøpe Leaf, nye som brukte, som er tatt inn i Norge gjennom vanlige kanaler, altså Nissan Norge. Det kan godt hende disse bilene vil være litt dyrere. Men Leaf er ingen dyr bil i utgangspunktet, nye selges de jo fra 200.000 kroner og oppover. For min egen del er tryggheten ved å kjøpe en bil gjennom autoriserte kanaler mye viktigere enn de få tusenlappene jeg kunne ha spart ved å kjøpe en importbil med tvilsom historikk av en forhandler som ofte mangler nødvendig kompetanse.

Mvh

Ole Irgens
Tittel: Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
Skrevet av: Initiumfredag 10. november 2017, klokken 09:43
Bra innlegg, og bra oppsummert.

Vi selger nå vår 2013 Leaf, og får stort sett tre type spørsmål.
1. Hvor langt går den.
2. Hvorfor er den dyrere enn den billigste på finn ( som er eldre , gått lengre, privatimportert og mangler masse greier vår har
3. Har den varmepumpe ?

I sum: mange går nok på en smell, når de oppdager at den 2012 USA leafen som er oppgitt ha både varmepumpe, Xenonlamper og 30KWbatteri, som går 120km i 20 minus og ikke minst har 5 års garanti  ikke viser seg være helt det de så for seg.