Elbilforum.no

Bilmerker => Hyundai => Hyundai KONA => Emne startet av: Gordon Retriever på mandag 09. oktober 2017, klokken 18:17

Tittel: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Gordon Retrievermandag 09. oktober 2017, klokken 18:17
Flere tusen nordmenn har allerede vist sin interesse for Hyundais kommende elbil.  I denne tråden er det lov til å være kritisk til Kona, uten å måtte ta hensyn til følelsene til Kona-fansen hver gang du uttaler deg.

Regler for tråden:
-Det er ikke lov til å kalle andre sutrete og unødvendig negative - med mindre de er nettopp dette.
-Dette er ikke en tråd om Tesla Model 3. Er hovedårsaken din for å være kritisk at du mener Model 3 vil være bedre enn absolutt alt annet (når/hvis den kommer på markedet), kan du vurdere å  starte en glad-tråd et annet sted, i stedet for å bruke tid på å rakke ned på Kona.
-Har du gjettet at dette ikke er en tråd for generell diskusjon om tilhengerfeste og elbil, er dette helt korrekt. 
:)

Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Gordon Retrievermandag 09. oktober 2017, klokken 18:19

Dessverre virker Kona stadig mer som nok en elbil som egentlig ikke er elbilen jeg venter på: Ikke stor, praktisk eller komfortabel nok til å være bil nr. 1 i en typisk norsk husholdning.  SUV i B-segmentet kan sikkert være det neste store, men ikke helt det jeg ønsker meg.

I en småbil kan vi forvente at 64kWh gir en rekkevidde som under flere omstendigheter vil kunne overgå større elbiler med mer batterikapasitet.  Men nettopp på grunn av bilstørrelsen er Kona ikke primært en langtursbil, men heller et utmerket valg til kortere turer for eiere som ikke har anledning til å lade hjemme eller på arbeid hver eneste dag.

Selv om det er gledelig at bilprodusentene er på vei bort fra halogenlys, hadde jeg ønsket flere prosenter fulgte Prius Plug-in og gjorde blendingsfrie LED-matrix til standard i markedet.

Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Tellusmandag 09. oktober 2017, klokken 19:45
Kona får vel omtrent samme størrelse (og vekt ?) som Ampera-E. Med 64kWh brutto størrelse på batteri så har de to bilene omtrent like stort batteri (Ampera-E har ca 60kWh netto).

Ampera-E har godt lengre rekkevidde enn Tesla MS 75 under norske forhold. Med varmepumpe og kanskje noe lavere CdA enn Ampera-E ligger vel alt til rette for at Kona blir en bil som under norske forhold får en rekkevidde omlag som Tesla MS 90.

Eneste aberet for er jo størrelsen, men man får ikke alt for under 400K.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Counterpointermandag 09. oktober 2017, klokken 19:48
Interessant vinkel på tråden Gordon

Størrelsen på Kona er i snaueste laget, den får ikke 4wd, ikke app, designet er litt spjåkete og jeg kan ikke nevne det som ikke kan nevnes.......
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Gordon Retrievermandag 09. oktober 2017, klokken 20:11
Du kunne sikkert nevnt det unevnelige, om det hadde vært så lurt vet jeg ikke.

Selv liker jeg det spjåkete designet, men det gjør det også veldig tydelig at Hyundai ikke har klart/villet følge opp inne i bilen.  Eksteriøret og interiøret i Kona kunne tilhørt to helt forskjellige biler.

Et stort spørsmål vi kan stille oss er om Hyundai er innstilt på å levere Kona i tilstrekkelig store kvanta til å dekke etterspørselen i Norge.  :-\
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Counterpointermandag 09. oktober 2017, klokken 20:27
De sier de er det (mener jeg har hørt 3500 biler), men track record fra Ioniq er ikke veldig imponerende
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Sjulimannmandag 09. oktober 2017, klokken 20:49
Er jo helt tragisk om de ikke får istand en app innen Kona kommer...
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)mandag 09. oktober 2017, klokken 20:50
Sitat fra: knut.aulie på mandag 09. oktober 2017, klokken 19:48
Interessant vinkel på tråden Gordon

Størrelsen på Kona er i snaueste laget, den får ikke 4wd, ikke app, designet er litt spjåkete og jeg kan ikke nevne det som ikke kan nevnes.......
Helt enig  ;)
Tror alle tråder hadde hatt godt av en slik tråd uten å bli trollet av fanboys og merkefanatikere...
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Knut Røemandag 09. oktober 2017, klokken 20:53
Hyundai er vel ikke voldsomt plaget av fanboys og merkefanatikere akkurat. I motsetning til et visst annet unevnelig merke...
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Troaldmandag 09. oktober 2017, klokken 20:57
Jeg reagerer på prisen. Småbil med begrenset bagasjeplass til 360-380 k. Det er for mye.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Counterpointermandag 09. oktober 2017, klokken 21:05
Sitat fra: Troald på mandag 09. oktober 2017, klokken 20:57
Jeg reagerer på prisen. Småbil med begrenset bagasjeplass til 360-380 k. Det er for mye.
Den «offisielle» prisen er 360 for toppmodell med alt utstyr og vinterdekk. Det vil i mitt hode si ca 10 000 mer enn tilsvarende Ae. Varmepumpe, ACC og ventilerte seter forsvarer lett den differansen.
Men det er forholdsvis høy pris for liten bil, enig i det. Markedet antyder at Ae ikke er priset for høyt og det ser selvfølgelig Huyndai.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: svingenmandag 09. oktober 2017, klokken 21:51
Når man ser på "teknologien" på ny Leaf og modell 3 med tanke på "autopilot" så virker det som Kona blir litt som Ampera "en dum bil med stort batteri" men så lenge hverken modell 3 eller leaf 60kwh kommer på en stund er det jo mange nok som kjøper den her.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Gordon Retrievermandag 09. oktober 2017, klokken 22:40
Vedr. dum bil med stort batteri: 
Selv hvis Nissans ProPilot viser seg å være bedre enn Hyundais LKAS, bør Hyundai være bedre utstyrt når det kommer til viktig sikkerhetsutstyr enn svært mye mye annet på markedet - inkludert Tesla, der autopilot er ekstrautstyr for 40.000 kroner.

Det er litt skuffende hvis Kona ikke kommer med adaptiv cruisekontroll, selv om dette fortsatt ikke er vanlig utstyr i B-segmentet.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Gordon Retrievermandag 09. oktober 2017, klokken 22:45
Sitat fra: knut.aulie på mandag 09. oktober 2017, klokken 20:27
De sier de er det (mener jeg har hørt 3500 biler), men track record fra Ioniq er ikke veldig imponerende

3500 biler - da er kildene dine hos Hyundai vesentlig mer optimistiske enn mine...

Men hvis vi regner med 25.000 produserte biler første år, 12.500 for hjemmemarkedet, resten til eksport, USA tar halve eksportkvoten, Europa den andre halve - dvs. 6250 biler hver - da trenger Norge bare litt over halve Europa-kvoten for å nå tallet du har fått oppgitt.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Counterpointermandag 09. oktober 2017, klokken 23:13
Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 09. oktober 2017, klokken 22:45
Sitat fra: knut.aulie på mandag 09. oktober 2017, klokken 20:27
De sier de er det (mener jeg har hørt 3500 biler), men track record fra Ioniq er ikke veldig imponerende

3500 biler - da er kildene dine hos Hyundai vesentlig mer optimistiske enn mine...

Men hvis vi regner med 25.000 produserte biler første år, 12.500 for hjemmemarkedet, resten til eksport, USA tar halve eksportkvoten, Europa den andre halve - dvs. 6250 biler hver - da trenger Norge bare litt over halve Europa-kvoten for å nå tallet du har fått oppgitt.
Ta tallet med en generøs mengde salt !
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: EspenM3tirsdag 10. oktober 2017, klokken 09:17
Sitat fra: knut.aulie på mandag 09. oktober 2017, klokken 21:05
Sitat fra: Troald på mandag 09. oktober 2017, klokken 20:57
Jeg reagerer på prisen. Småbil med begrenset bagasjeplass til 360-380 k. Det er for mye.
Den «offisielle» prisen er 360 for toppmodell med alt utstyr og vinterdekk. Det vil i mitt hode si ca 10 000 mer enn tilsvarende Ae. Varmepumpe, ACC og ventilerte seter forsvarer lett den differansen.
Men det er forholdsvis høy pris for liten bil, enig i det. Markedet antyder at Ae ikke er priset for høyt og det ser selvfølgelig Huyndai.

Så var det det da.. Hvem er det som har antydet denne offisielle prisen?
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Troaldtirsdag 10. oktober 2017, klokken 09:28
Omtalt på en annen Hyundai-tråd

Bl.a flg

"Du har nå fått tildelt et kønummer.
Hvis du på et senere tidspunkt ønsker å legge inn en reservasjon/bestilling på KONA, har du med dette kønummeret sikret din plass for levering av bil. Kønummeret er på ingen måte bindende og du kan når som helst melde deg av denne listen. Levering av bil vil være avhengig av dine ønsker om utsyr og spesifikasjoner og fabrikkens produksjon.

Aaby Auto skriver også fortløpende kontrakter på Hyundai KONA Elektrisk pålydende kr350,000,-.= 39,2kwh

Kr380,000,- for 64,2kwh = 500+ kilometer elektrisk rekkevidde"
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: ProsjektXtirsdag 10. oktober 2017, klokken 10:56
Hadde litt tro på denne, men som andre har påpekt, blir for liten som familie og langturbil, så hva er egentlig poenget med så stort batteri på en slik bil. Og hvis prisene blir som indikert her, tror ikke det, de må forholde seg til Leaf og ikke AmperaE når denne lanseres, så 40kWh bør ikke bli dyrere enn Leaf, som nok er en bedre bil på mange måter, og større.

Så kommer til å stå over denne selv om jeg har res nr på 300-tallet.

Har blitt så godt vant til ACC så en bil uten det blir helt uaktuelt...

Og skal man dømme etter leveringspresisjon på Ioniq så stiller Kona dårlig mot f.eks Leaf neste år tenker jeg.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: hmatirsdag 10. oktober 2017, klokken 12:34
Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 10:56
Hadde litt tro på denne, men som andre har påpekt, blir for liten som familie og langturbil, så hva er egentlig poenget med så stort batteri på en slik bil. Og hvis prisene blir som indikert her, tror ikke det, de må forholde seg til Leaf og ikke AmperaE når denne lanseres, så 40kWh bør ikke bli dyrere enn Leaf, som nok er en bedre bil på mange måter, og større.
Enig!
Jeg har hatt Model S 85 i 3,5år og har nå tegnet meg på Leaf 40kWh Launch Edition. Kommer til å fungere utmerket. Valget går i Leaf's favør på grunn av stort bagasjerom (vi er 5 i familien), godkjent for taklast, god nok rekkevidde, konkurransedyktig pris og leveringsevne.

Hyundai (Ioniq og) Kona har meget attraktive garantiordninger og ut i fra erfaringer med Ioniq bygger de energieffektive elbiler. Jeg er dog skeptisk til bagasjeplassen i Kona, samt pris og mulig tidspunkt for levering. Har "kønummer" og har ikke avskrevet den (ennå)...
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Gordon Retrievertirsdag 10. oktober 2017, klokken 13:34
Sitat fra: Troald på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 09:28Aaby Auto skriver også fortløpende kontrakter på Hyundai KONA Elektrisk pålydende kr350,000,-.= 39,2kwh

Kr380,000,- for 64,2kwh = 500+ kilometer elektrisk rekkevidde"

Nettopp - dette er ikke noen offisiell pris - hittil har mye vi har hørt om Kona vært spekulasjoner fra enkeltforhandlere.  Hyundai Motor Norge har gjort ganske lite for å hype bilen - og dermed bidra til ventelistene.
(Jfr. knut.aulies bruk av "offisiell" i - nettopp - anførselstegn.)

De mest konkrete prisopplysningene kom i en artikkel hos Teknisk Ukeblad (https://www.tu.no/artikler/denne-elektriske-suv-en-kommer-neste-ar-og-har-500-km-rekkevidde/409022) sist fredag:

SitatHva bilen vil koste er foreløpig ikke kjent. Morten Brusletto, PR-sjef for Hyundai i Norge sier til Teknisk Ukeblad at denne informasjonen fremdeles er et stykke unna.

SitatSå det i alle fall ikke snakk om en million kroner for bilen, bekrefter Brusletto.

– Jeg kan vel også bekrefte at det ikke er en halv million heller, sier han.


I midten av september mente Christian Stenbo, salgsdirektør hos Hyundai Norge i følge Dagens Næringsliv (https://www.dn.no/privat/2017/09/13/1119/Motor/her-er-en-elbil-som-kommer-allerede-neste-ar) at:

Sitatprisen skal være konkurransedyktig mot dagens rekkevidde-vinner, den svært så populære Opel Ampera-e, som har leveringskøer på godt over ett år.

Så der har vi det offisielle fra Hyundai:  Under en halv million og konkurransedyktig med en bil som har store leveringsproblemer.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Counterpointertirsdag 10. oktober 2017, klokken 15:02
Sitat fra: EspenM3 på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 09:17
Så var det det da.. Hvem er det som har antydet denne offisielle prisen?
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171010/01ba80a0f242bdc1d70cc5a51894ad54.jpg)

Dette er e-post fra forhandler.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: EspenM3tirsdag 10. oktober 2017, klokken 18:32
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 15:02
Sitat fra: EspenM3 på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 09:17
Så var det det da.. Hvem er det som har antydet denne offisielle prisen?
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171010/01ba80a0f242bdc1d70cc5a51894ad54.jpg)

Dette er e-post fra forhandler.

Ja. Ren synsing der altså.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Rolf Gjerdsjøonsdag 11. oktober 2017, klokken 10:48
Den hittil antydede prisen er ganske høy for en liten bil, særlig hvis den da kommer uten app og endel annet utstyr man forventer på en elbil. Men likevel ikke for høy dersom bilen ellers viser seg å være en lite steg opp fra Ioniq (en bil jeg synes er av de aller beste kortrekkevidde-elbilene).

Personlig trenger jeg ikke stor plass i daglig jobbkjøring, og til ferier og større oppdrag har vi uansett Teslaen. Jeg kjører sjelden over 3,5 timer i strekk uansett, og holder Kona samme nivå som Ioniq kjøremessig er det godt innafor.

Eneste jeg da savner er det unevnelige...  ;)
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Hestonsdag 11. oktober 2017, klokken 12:08
Jeg er redd Kona er for trang ;D
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: automatonsdag 11. oktober 2017, klokken 16:51
Sitat fra: Hest på onsdag 11. oktober 2017, klokken 12:08
Jeg er redd Kona er for trang ;D
Hvis den nye Kona blir for trang, så får du heller kjøre i vei med en gammel romslig X.

Men det er klart, ikke sikkert det er så lett å velge mellom kona og eX'en. Å velge X'en kan fort bli veldig dyrt.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Måkemannenonsdag 11. oktober 2017, klokken 17:28
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på onsdag 11. oktober 2017, klokken 10:48


Eneste jeg da savner er det unevnelige...  ;)

Har det unevnelige blitt avkreftet?
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Gordon Retrieveronsdag 11. oktober 2017, klokken 18:20

Frontmontert ladeport - ikke overbevist.   :-\
(https://i.imgur.com/izeoi4s.jpg)
Foto: Roger Neumann, VG

(Det er ikke absolutt nødvendig å poste masse Kona-vitser med festlig dobbelbetydning om plassering av ladeport. ) :)
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Counterpointeronsdag 11. oktober 2017, klokken 19:14
Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 11. oktober 2017, klokken 18:20

(Det er ikke absolutt nødvendig å poste masse Kona-vitser med festlig dobbelbetydning om plassering av ladeport. ) :)
Kanskje ikke nødvendig men veldig morsomt
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:28
Sitat fra: Måkemannen på onsdag 11. oktober 2017, klokken 17:28
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på onsdag 11. oktober 2017, klokken 10:48


Eneste jeg da savner er det unevnelige...  ;)
Det er fortsatt håp :)

Har det unevnelige blitt avkreftet?
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Måkemannenonsdag 11. oktober 2017, klokken 19:44
Sitat fra: Finnøy på onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:28
Sitat fra: Måkemannen på onsdag 11. oktober 2017, klokken 17:28
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på onsdag 11. oktober 2017, klokken 10:48


Eneste jeg da savner er det unevnelige...  ;)
Det er fortsatt håp :)

Har det unevnelige blitt avkreftet?
Det er altså ikke avkreftet. Og ja, det kan fortsatt nevnes så lenge man ikke nevner det med det rette navn. Et forslag i en annen gruppe var å benevne det 'Gabrielsen'.

Kanskje det blir en alternativ staveform?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk

Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Jakalonsdag 11. oktober 2017, klokken 19:47
Jeg er jo en enkel trønder som ikke helt forstår hva det unevnelige er og hvorfor det er unevnelig, men så dum er jeg ikke at jeg avslører min uvitenhet ved å spørre her på forumet. En gang struts alltid struts.

Men Rolf G: Er Kona´en virkelig et steg opp fra Ioniq? Ja, den får (foreløpig) bedre rekkevidde enn Ioniq´en. Men (selv om det er prematurt) vil ikke Ioniq ha et vel så stort indre volum for passasjerer og baggasje? Og finishen synes å være relativt lik i de to modellene. Blir det ikke litt kannibalisme for Hyundai når Kona kommer på markedet, selvsagt avhengig av ev prisforskjell...
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Gordon Retrieveronsdag 11. oktober 2017, klokken 19:56
Møt Gabrielsen - også kjent som det unevnelige:

(https://i.imgur.com/Oyjd3Nv.jpg)

Og ja, det er fortsatt unevnelig!  :police:

Årsaken er at svært mange tråder på forumet har hatt en tendens til å gå off-topic og i stedet dreie seg om det unevnelige - eller Gabrielsen. Sånt blir noen av oss lei av.

Dette viser selvsagt at det unevnelige er et tungt og sårt savn i elbiltilværelsen for mange, men igjen: En egen tråd, takk.

Se også tredje og siste punkt på regler for tråden i åpningsinnlegget. :)
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: ToWalkOrDriveonsdag 11. oktober 2017, klokken 21:01
Sitat fra: Jakal på onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:47
Jeg er jo en enkel trønder som ikke helt forstår hva det unevnelige er og hvorfor det er unevnelig, men så dum er jeg ikke at jeg avslører min uvitenhet ved å spørre her på forumet. En gang struts alltid struts.

Men Rolf G: Er Kona´en virkelig et steg opp fra Ioniq? Ja, den får (foreløpig) bedre rekkevidde enn Ioniq´en. Men (selv om det er prematurt) vil ikke Ioniq ha et vel så stort indre volum for passasjerer og baggasje? Og finishen synes å være relativt lik i de to modellene. Blir det ikke litt kannibalisme for Hyundai når Kona kommer på markedet, selvsagt avhengig av ev prisforskjell...
Det virker som du har et godt poeng der. Ufattelig at de ikke  kan dra på med en SUV på ca 4,70 (størrelse Skoda Kodiaq). Men Ionic har en form det ikke selges mye av i Norge (sedan-ish), så de håper vel på at de tar markedsandeler med denne Kona-SUV/crossover-ish type bil, hvor 40 år gamle damer og menn kan sette seg rett inn i uten å lage mrfff-lyder...
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Rolf Gjerdsjøonsdag 11. oktober 2017, klokken 21:08
Sitat fra: Jakal på onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:47
Men Rolf G: Er Kona´en virkelig et steg opp fra Ioniq? Ja, den får (foreløpig) bedre rekkevidde enn Ioniq´en. Men (selv om det er prematurt) vil ikke Ioniq ha et vel så stort indre volum for passasjerer og baggasje? Og finishen synes å være relativt lik i de to modellene. Blir det ikke litt kannibalisme for Hyundai når Kona kommer på markedet, selvsagt avhengig av ev prisforskjell...

Jeg vet jo ikke om den er et steg opp, men som jeg skriver at om den er det, så er ikke prisen hårreisende. Men skal de forsvare en betydelig høyere prislapp må den også by på mer enn et større batteri.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Gordon Retrieveronsdag 11. oktober 2017, klokken 21:57
Sitat fra: nix på onsdag 11. oktober 2017, klokken 18:51
Hvis man bekrefter det unevnelige, kan det da nevnes?
Eller er det fortsatt unevnelig?

Det spørs hvordan du definerer "bekrefter".  Hvis du ser Kona og Gabrielsen sammen i levende live kan vi komme tilbake til saken. :)


Sitat fra: nix på onsdag 11. oktober 2017, klokken 18:51Forresten fiffig den vitsen med Kona og X'en..  :+1: ;D

Nei, nei - det må gå an å si noe kritisk om Kona uten at den X-en skal bli bragt på banen!
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Gordon Retrieveronsdag 11. oktober 2017, klokken 22:02
Sitat fra: Jakal på onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:47Er Kona´en virkelig et steg opp fra Ioniq?

Jeg mener nei - kanskje heller et til halvannet steg ned:  Ioniq er en større bilklasse, der vi bør forvente et mer forfinet understell, og mer påkostet støydemping.  Jeg vil også bli overrasket hvis lyd- og navigasjonsanlegg viser seg bedre i Kona.
Siden elbilmarkedet fortsatt dreier seg mye om rekkevidde, tror jeg imidlertid mange vil velge Kona framfor Ioniq hvis førstnevnte kjører lengre pr. lading.

Derimot er Kona en noe nyere konstruksjon, så vi kan forvente at den nærmer seg Ioniq på enkelte områder.
Det spennende blir hvor snart - og om - Hyundai velger å oppgradere Ioniq, eller om den fases ut til fordel for noe annet.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Counterpointeronsdag 11. oktober 2017, klokken 22:23
Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:02
.....Jeg vil også bli overrasket hvis lyd- og navigasjonsanlegg viser seg bedre i Kona.
Hvis det stemmer at det er Krell som leverer lydanlegget i Kona, så vil det gå utenpå det meste som finnes på markedet.
Krell er ekstrem high end produsent av lyd. Er faktisk veldig overrasket over dette, det er noe som hører hjemme i høyeste premiumklassen ikke en rimelig koreaner......
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Jakalonsdag 11. oktober 2017, klokken 22:36
Interessant det med Krell og hensikten med premium lydanlegg hvis støydemping og interiør-kvalitet ellers er sådær...
Gordon, helt enig i at noe kommer til å skje med Ioniq. Men får den et batteri lik Kona havner de antagelig i noenlunde samme pris-sjikt, det tror jeg ikke er ønskelig fra importørens side. Så var det leveringstiden; Dersom Konas produksjonsvolum er dimensjonert for raskere levering, vil ikke da Ioniq tape på det? Jeg antar mange av de samme navnene finnes på ventelistene for både Kona og Ioniq...
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Gordon Retrieveronsdag 11. oktober 2017, klokken 22:53
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:23
Hvis det stemmer at det er Krell som leverer lydanlegget i Kona, så vil det gå utenpå det meste som finnes på markedet.

Det stemmer nok at Hyundai betaler for å bruke Krell-navnet, ja.

Hyundai selv reklamerer med
SitatPremium-lydsystemet fra KRELL

men jeg synes det er mer interessant å se hvordan Krell selv omtaler lydsystemet i Acura RLX (~Honda Legend):

Sitatthe 2014 Acura RLX will be the first-ever automobile to offer a premium audio system produced in collaboration with Krell Industries. (http://www.krellonline.com/acura.html)
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Gordon Retrieveronsdag 11. oktober 2017, klokken 23:14
En liten sammenligning:

BMWs 5-serie kan leveres med tre forskjellige oppgraderte lydsystemer:

(De to dyreste har 16 høyttalere, den første ni.) 

Krell kunne definitivt ha levert lyd til Hyundai som matchet Bowers & Wilkins-systemet hos BMW, men jeg tviler på Kona-kundene er villige til å betale for dette.

Er lyden i Kona nær den rimeligste oppgraderingsmuligheten i 5-serien, betrakter jeg det som positivt.




Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Gordon Retrieveronsdag 11. oktober 2017, klokken 23:28
Sitat fra: Jakal på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:36
noe kommer til å skje med Ioniq. Men får den et batteri lik Kona havner de antagelig i noenlunde samme pris-sjikt, det tror jeg ikke er ønskelig fra importørens side.

Ioniq vil nok være dyrere - men norske avgifter har tradisjonelt differansen mellom bilklassene større, slik at spranget opp til en mer påkostet elbil i Norge føles beskjedent.


Sitat fra: Jakal på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:36
Dersom Konas produksjonsvolum er dimensjonert for raskere levering, vil ikke da Ioniq tape på det? Jeg antar mange av de samme navnene finnes på ventelistene for både Kona og Ioniq...

Mmm, ja - så var det planlagt produksjonsvolum, da.  Har Hyundai husket den gule post-it lappen på veggen med påskriften "Husk å bestille batterier!"?

Her er en artikkel på kringlish fra i sommer, der det spekuleres i at Hyundai vil doble produksjonen av elbiler neste år:

SitatIf Hyundai and Kia expand its line-up of electric vehicles such as the Kona and the Niro, their annual production of electric vehicles is expected to nearly double. They are planning to roll out 25,000 units of electric vehicles a year -- 13,000 units of the Kona electric car and 12,000 units of the Niro electric cars. Hyundai and Kia's production will increase to more than 50,000 units by adding existing production of the Ioniq Electric and the Soul EV (http://www.businesskorea.co.kr/english/news/industry/18697-focusing-electrical-vehicles-hyundai-kia-automotive-group-more-double-ev)

Hmm, jeg trodde det var snakk om 25000 Konaer.  Så feil kan man ta.

Da ønsker vi de norske Kia- og Hyundai-importørene lykke til når de skal forsøke å overtale konsernledelsen til å øke kvotene på elektriske Niro og Kona.

Et alternativ kunne være å skalere ned produksjonen av Ioniq, men jeg tror denne har større salgspotensiale i viktige markeder i USA, samt at den er aktuell som drosje i Sør-Korea, så jeg forventer nesten at Hyundai fortsetter å satse på Ioniq.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Rolf Gjerdsjøtorsdag 12. oktober 2017, klokken 01:20
En annen ting som nok Hyundai har merket seg når det gjelder prissetting av Kona vs. Ioniq er at den generelle betalingsviljen for en «SUV» er høyere enn for andre biler, og der må påregnes uansett. Ioniq vil på den måten antakelig være den som gir mest for pengene, forutsatt at alt annet er mer eller mindre likt.

Men om de antydningene som har kommer nå stemmer, så bør Kona være et steg opp, da batteriet ikke alene kan forsvare prisforskjellen. Det var poenget mitt hele veien.  ;)
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Counterpointertorsdag 12. oktober 2017, klokken 08:01
Hvorfor kan ikke batteriet forsvare «prisøkningen»?
Batteriet er den dyreste komponenten i en elbil og underskuddet på produksjonskapasitet gjør at prisene ikke faller.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: ProsjektXtorsdag 12. oktober 2017, klokken 08:43
SitatIf Hyundai and Kia expand its line-up of electric vehicles such as the Kona and the Niro, their annual production of electric vehicles is expected to nearly double. They are planning to roll out 25,000 units of electric vehicles a year -- 13,000 units of the Kona electric car and 12,000 units of the Niro electric cars. Hyundai and Kia's production will increase to more than 50,000 units by adding existing production of the Ioniq Electric and the Soul EV (http://www.businesskorea.co.kr/english/news/industry/18697-focusing-electrical-vehicles-hyundai-kia-automotive-group-more-double-ev)
Wow.. så Kona skal produseres i samme volum sånn ca som Ioniq har blitt gjort til nå, og dette skal fordeles på alle markeder. Så da snakker vi fort 1+ års ventetid ganske raskt tenker jeg. Men bra å høre at de igjen bekrefter Niro EV.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Jakaltorsdag 12. oktober 2017, klokken 09:09
Hei, interessante synspunkter i tråden. Hvis (...) Ioniq er en større bil med bedre opplevd kvalitet skal det mye for til at jeg foretrekker en SUV til samme pris og samme rekkevidde. En av faktorene kan da være leveringstiden. Men hvor mye ekstra er jeg villig til å betale for ekstra rekkevidde? Hvis jeg husker riktig ble det anslått at batteriet til Ampera´en koster ca 70.000,-, og prisene vet vi er fallende. Ioniq har en rekkevidde på 28 mil, Kona med størst batteripakke på 50 mil. Hvis vi løselig antar at prisforskjellen fra leverandør mellom batteripakkene er 30.000,-, og at bilens bunnplate (her er jeg på tynt vann...) må forsterkes pga tyngre batteri (60 KwH veier vel 400 kg), er produksjonskostnadene på Kona kanskje 50.000,- høyere pga batteriet. Er jeg villig til å betale det for Kona? Kanskje, siden jeg ikke har behov for pendlerbil og ikke kan lade i garasje (mest fritidsbruk). Men jeg (med mine behov) er ikke villig til å betale mere enn det for en mindre bil med en såkalt It-faktor. Andre vurderer det annerledes.
Så har vi annenhåndsverdien: Hvor attraktiv vil en bruktbil med under 30 mils rekkevidde være om 3 år? Der er jeg mere skeptisk. I sum: Ioniq er en flott og rimelig bil med for lav rekkevidde for meg. Kona (gitt importørens begrensede info) er aktuell kun dersom prisen er lavere eller lik Ampera´en, Krell eller ikke.       
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: ProsjektXtorsdag 12. oktober 2017, klokken 09:36
Sitat fra: ProsjektX på torsdag 12. oktober 2017, klokken 08:43
SitatIf Hyundai and Kia expand its line-up of electric vehicles such as the Kona and the Niro, their annual production of electric vehicles is expected to nearly double. They are planning to roll out 25,000 units of electric vehicles a year -- 13,000 units of the Kona electric car and 12,000 units of the Niro electric cars. Hyundai and Kia's production will increase to more than 50,000 units by adding existing production of the Ioniq Electric and the Soul EV (http://www.businesskorea.co.kr/english/news/industry/18697-focusing-electrical-vehicles-hyundai-kia-automotive-group-more-double-ev)
Wow.. så Kona skal produseres i samme volum sånn ca som Ioniq har blitt gjort til nå, og dette skal fordeles på alle markeder. Så da snakker vi fort 1+ års ventetid ganske raskt tenker jeg. Men bra å høre at de igjen bekrefter Niro EV.
Visstnok har 6000 stykk (http://www.tv2.no/a/9420004/) satt seg på venteliste nå. Ok, si at halvparten av disse faktisk skriver kontrakt, så er ventetiden med antatt produksjonstakt fort nærmere 2 år allerede..!
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: HCOtorsdag 12. oktober 2017, klokken 09:46
Sitat fra: ProsjektX på torsdag 12. oktober 2017, klokken 09:36
Visstnok har 6000 stykk (http://www.tv2.no/a/9420004/) satt seg på venteliste nå. Ok, si at halvparten av disse faktisk skriver kontrakt, så er ventetiden med antatt produksjonstakt fort nærmere 2 år allerede..!
Listen er veldig "lavterskel" i den forstand at det tar 2 klikk å melde interesse, og at det ikke er noen form for depositum eller annen forpliktelse. Så jeg tviler på at halvparten av disse skriver kontrakt.

Selv er jeg relativt avslappet til om vi skal skrive kontrakt på Kona når den tid kommer. Dersom den med stort batteri havner nærmere 300' enn 400' i pris, kan den være aktuell for oss - men bare fordi vi nå kun er 2 voksne i husstanden. Det finnes sikkert de som får denne småtassen til å fungere som familiebil, men da er det 'på tross av', ikke 'på grunn av'.

Om det etterhvert blir uforholdsmessig dyrt å eie fossilbil, og familieelbiler i normal prisklasse lar vente på seg, kan det være at en del barnefamilier ikke har noe valg pga. økonomi. VW Boble var jo en familiebil i sin tid...
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Counterpointertorsdag 12. oktober 2017, klokken 10:37
Sitat fra: HCO på torsdag 12. oktober 2017, klokken 09:46
Om det etterhvert blir uforholdsmessig dyrt å eie fossilbil, og familieelbiler i normal prisklasse lar vente på seg, kan det være at en del barnefamilier ikke har noe valg pga. økonomi. VW Boble var jo en familiebil i sin tid...
Fiat 500 og Trabant har også vært familiebiler i sin tid....
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Rolf Gjerdsjøtorsdag 12. oktober 2017, klokken 13:38
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 12. oktober 2017, klokken 08:01
Hvorfor kan ikke batteriet forsvare «prisøkningen»?
Batteriet er den dyreste komponenten i en elbil og underskuddet på produksjonskapasitet gjør at prisene ikke faller.

Dette er jo bare min personlige mening, men nei, det synes jeg ikke. Skal Kona - i mine øyne - forsvare en i realiteten 90-110k høyere prislapp, så må det være mer enn lengre rekkevidde vi får. Men når det er sagt så er Ioniq i mine øyne en veldig bra bil som er verdt prislappen sin.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: larsiftorsdag 12. oktober 2017, klokken 17:34
Ble litt gira på Kona i starten,men med en bakkeklaring på kun 17cm ?
er det for lite til å gå fra Ioniq til Kona.
Praktisk rekkevidde hos oss med Ioniq er 22-23 mil siden Mars,
dvs lite erfaring med vinterkjøring.Hadde nylig en tur over fjellet (6mil) med
ubrøytet vei på deler av strekningen.Forbruk 1,6.
Sommerkjøring med strekninger på 25 - 30 mil og lengste tur på 50 mil,
har egentlig ikke savnet/hatt behov for lengre rekkevidde.
Med Kona sitt design vil muligens større batteripakke være ideelt?
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Jakaltorsdag 12. oktober 2017, klokken 22:45
Da er prisene på Kona bensin klare: Kjapp regning gir ca 325-330.000,- med pakker og vinterdekk, men uten soltak. Jeg har ikke sammenlignet priser med andre B-SUVer, men så veeeldig aggressivt priset synes jeg jo ikke det er (i motsetning til Ioniq). Så spørs det hvor mye dyrere el-versjonene blir. Mitt tips er at lav-batteri versjonen blir noe rimeligere, ref bl a e-Golf som er 20.000,- billigere enn Highline-versjonen med 110 hk (uten å skjele til ev utstyrsdifferanse). Jeg tror dermed at 60 KwH-versjonen vil ligge på 340-350.000,-, fullt utstyrt. Men det er amatørens stalltips!     
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Gordon Retrievertorsdag 12. oktober 2017, klokken 23:55
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 12. oktober 2017, klokken 01:20
Men om de antydningene som har kommer nå stemmer, så bør Kona være et steg opp, da batteriet ikke alene kan forsvare prisforskjellen.

Nettopp. En SUV koster produsenten forholdsvis lite ekstra å produsere sammenlignet med sedan eller kombi i samme segment, men kan selges for en pris ikke langt unna en sedan/kombi i segmentet over.

Kona er derfor i nær slekt med Hyundai i20 og Kia Rio - men koster omtrent det samme som de større Hyundai i30 og Kia cee'd.

Når det gjelder hvilket påslag Hyundai tenker å beregne seg for det store batteriet, kan det gi innsikt i hvilken rolle den koreanske produsenten sikter seg inn mot i elbilmarkedet:

Vil Hyundai gjøre som Nissan og lansere nyvinninger etterhvert som de kan leveres i tilstrekkelig mengde og uten å måtte ty til betydelige prispåslag - eller er elbilene mer et utstillingsvindu for hvor langt Hyundais tekniske nyvinning er kommet:  Et slags "yes, we can" som blir til et rungende "no, we won't" når det kommer til å produsere det antallet biler markedet ber om.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Gordon Retrieverfredag 13. oktober 2017, klokken 00:22
Sitat fra: Jakal på torsdag 12. oktober 2017, klokken 22:45Jeg har ikke sammenlignet priser med andre B-SUVer, men så veeeldig aggressivt priset synes jeg jo ikke det er

Mange biler skal nok selges både med Pluss- og Teknikkpakke, og da får man med utstyr som tosonet klimaanlegg og LED-frontlykter, i tillegg til ting som fortsatt ikke er helt vanlig i dette segmentet:  Head-up display og elektrisk regulering av fører- og passasjersete, inklusive elektrisk justering av korsryggstøtte. De manuelle setene i  Leaf m.fl. ble plutselig enda litt tristere. 

Ja, og så har vi de Krell-greiene.  Eller "KRELL", som Hyundai vil få oss til å tro at det heter. Uansett får lydanlegget får noe å bryne seg på når 18-tommers hjul gir lyd fra seg over grov norsk asfalt, men jeg regner med el-utgaven kan få annen hjuldimensjon.

Den aktive filassistenten er med i standardpakken. Bra.
Det virker som Hyundai fortsetter i samme spor som tidligere; mye utstyr for pengene.


Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: HCOfredag 13. oktober 2017, klokken 08:59
Sitat fra: Jakal på torsdag 12. oktober 2017, klokken 22:45
Da er prisene på Kona bensin klare: Kjapp regning gir ca 325-330.000,- med pakker og vinterdekk (...) Så spørs det hvor mye dyrere el-versjonene blir. (...) Jeg tror dermed at 60 KwH-versjonen vil ligge på 340-350.000,-, fullt utstyrt. Men det er amatørens stalltips!   
I så fall ønsker jeg Hyundai lykke til og venter på Model 3.

Vi snakker om en bil i Polo-størrelse, der bensin-Polo har en frapris på 205.000, det blir vel rundt 230.000 på veien. Man kan kjøpe mye bensin og bompasseringer for 120.000 kroner.

For all del, Hyundai kommer til å få solgt unna bilene selv om de legger seg i det prisleiet, iallefall biler med 60KwH. Men det skyldes den spesielle markedssituasjonen vi har nå samt mangel på alternativer med reell rekkevidde på mer enn 400km.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Zattaxufredag 13. oktober 2017, klokken 10:31
Kia Soul hadde ca 20.000 kr rimeligere el-versjon enn bensin på innstegsmodell.
Vw e-golf har lik fra-pris som bensin-versjonen.
Hyundai ioniq EV og e-golfen er ca 50.000 - 60.000kr rimeligere enn plug-in variantene.
Er det noen grunn til at Kona EV bør være dyrere enn Kona bensin, ut fra importørens kostnadsbilde? Kona har større batterikapasitet enn bilene over, men batteriene er jo blitt billigere også. Er det varmepumpe på Kona EV eller andre ting som tilsier at den bør ligge høyere enn bensinversjonen, basert på kostnadene til importøren (etterspørsel kan jo tilsi noe annet...)?
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: daktarifredag 20. oktober 2017, klokken 18:10
SitatPremium-lydsystemet fra KRELL

Apropos dette, det er mer enn nok lyd fra X'en, så hadde håpet Kona ble litt mer stillferdig.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Gordon Retrieverfredag 20. oktober 2017, klokken 22:51

Trofé-Kona:  Et ytre som blir lagt merke til, men temmelig ordinær på innsiden.

SitatDet merkes at dette er en bil Hyundai ikke har lagt alle sine ressurser i. Interiøret er et steg ned fra i30 (http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=48803)


Mer fra Bilnorges høylydte møte med Kona på katalansk asfalt:

SitatUte på landeveien syns jeg Kona sliter litt med støynivået. Det er i overkant, rett og slett.
(http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=48803)

Dette kan blir et problem på grov norsk asfalt. Nå regner jeg med at bensinutgaven var skodd med 18-tommers felger, som neppe blir å finne på el-Kona, så helt krise blir det kanskje ikke.  Men jeg har kjørt Ioniq med 17-tommers felg, og det var en klar nedtur i forhold til 16-tommerne som er standard på Ioniq med eldrift.  Man kan innvende at kjøpere som ønsker en stillere bil kan kjøre på vinterdekk året rundt og problemet er borte, men faktum er at dette er et område hvor Hyundai rett og slett ikke flinke nok.  Jeg mistenker at dette kan blir mer tydelig på Kona enn på Ioniq.

Likevel; det mest negative er kanskje at det ikke virker å være noen planer om noen Kona-app.  En slik app er ikke akkurat noen oppsiktsvekkende nyvinning, og amerikanske Chevrolet-eiere har f.eks. kunnet bruke telefonen i flere år til å sjekke hvor langt de kan kjøre bilen før det er på tide å fylle tanken. Med bensin.

En slik app krever riktignok noe ressurser å utvikle og drifte, og jeg er redd app-mangelen tyder på at Hyundai rett og slett ikke planlegger å levere tilstrekkelig mange biler til at det er verdt bryet å tilby en egen app.


Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: larsiflørdag 21. oktober 2017, klokken 11:55
Dersom en ser bort fra vekt problematikken,
hvordan støyisolere mer selv vha biltema støy og dempe materiel?
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: 02janlørdag 21. oktober 2017, klokken 16:08
Ville ikke forsøkt å støyisolere en ny ,moderne bil, uten fagkunnskap og godkjenning fra importør/bilprodusent.

* enkleste tiltaket er nok gode normale dekk, med mest mulig profil, ikke 18 tommer og brede dekk på en små-bil, men heller standard 205 og 16" burde gi bedre komfort ,lavere støynivå på norske veier.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: hemilørdag 21. oktober 2017, klokken 16:14
uenig med deg 02 jan, du får blandt annet guffe som kan sprayes utvendig f.eks. i hjulbrønner, har endel porsche venner som har gjort dette på f.eks. 997 da de jo støyer endel derfra.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: 02janlørdag 21. oktober 2017, klokken 17:39
Problemet med en eller annen guffe, kan medføre bl.a problemer med rustgaranti.
Både eldre og nyere Audi (A4/a6) har svært lite problem med hjulstøy, hvis man sjekker bak de påskrudde issolasjonen i buene , så finner man rent metall.

Har hatt problemer med hjulstøy på en Honda crv,  ved å smøre på masse i hjullkassene (amatørmessig) ,ga ingen merkbar effekt.
Derimot få sprøytet inn masse under hele bilen og i dører, hulrom ville kunne gi effekt, men det ville jeg ikke gjort selv på en bil med garanti ( ville ha brukt firma som utfører den type arbeide).

Målte nesten 10 desibel høyere lyd , i ny Skoda oktavia bensin med org.18" i forhold til min 20 år a6 org 16" (org 15" vinter), selv etter 350'km.
Samme fart (80 km/t) og vestrekkke, grov asfalt 80 db vs 72 db.

Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Gordon Retrievertorsdag 26. oktober 2017, klokken 13:48
Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 11. oktober 2017, klokken 23:28
Her er en artikkel fra i sommer, der det spekuleres i at Hyundai vil doble produksjonen av elbiler neste år:

SitatIf Hyundai and Kia expand its line-up of electric vehicles such as the Kona and the Niro, their annual production of electric vehicles is expected to nearly double. They are planning to roll out 25,000 units of electric vehicles a year -- 13,000 units of the Kona electric car and 12,000 units of the Niro electric cars. Hyundai and Kia's production will increase to more than 50,000 units by adding existing production of the Ioniq Electric and the Soul EV (http://www.businesskorea.co.kr/english/news/industry/18697-focusing-electrical-vehicles-hyundai-kia-automotive-group-more-double-ev)

Hmm, jeg trodde det var snakk om 25000 Konaer.  Så feil kan man ta.

Ting endrer seg raskt. Det er bare noen måneder siden nyhetene om at Hyundai/Kia ville doble produksjonen av elektriske kjøretøy til 50000 enheter.  Nå melder Business Korea at dette tallet skal dobles en gang til - til 100000 enheter:

SitatAccording to industry sources on October 23, Hyundai Motor and Kia Motors set their annual production of the Kona EV and the Niro EV to be launched next year at 18,600 and 21,000, respectively. The figures grew 38 percent and 66 percent, respectively, compared to their earlier plans last year.

The Hyundai-Kia Motors' latest move to increase annual production was largely due to learning effect of the existing Ioniq Electric.  (http://www.businesskorea.co.kr/english/news/industry/19632-producing-more-electric-cars-hyundai-kia-motors-increase-annual-ev-production)

18600 Kona EV planlagt produsert i 2018, altså.  Men er det nok?

Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Trond.mtorsdag 26. oktober 2017, klokken 21:45
Det står årlig produksjon og da sier det seg vel at antallet produsert i 2018 blir langt lavere enn disse tallene.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: DCooltorsdag 26. oktober 2017, klokken 22:01
Ja, blir trolig produsert langt flere el-Kona enn Niro i 18 hvert fall, om Niro først lanseres i november som forhandler jeg snakket med antydet... så i beste fall gjelder disse estimatene for 2019.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Gordon Retrievermandag 06. november 2017, klokken 13:44
Hva skal Kona koste? Dette forblir et avgjørende punkt.  Dagens nyheter om at Opel igjen øker prisen på Ampera-e - denne gang med hele 45000 kroner - stiller Hyundai Norge langt friere i forhold til hvordan prise Kona for å være konkurransedyktig med Ampera-e.

For kunder kan dette være dobbelt dårlige nyheter:  For det første fordi det rett og slett vil forbli dyrt å anskaffe seg en ny elbil med lang rekkevidde.  For det andre er det en påminnelse om at et bredt utvalg biler med helelektriske drivlinjer fortsatt er noen år unna.

La oss sette det litt i perspektiv:  Europeiske bilkjøpere kan i dag velge å kjøpe en Opel Astra, som koster fra kr 140.000 + lokale skatter og avgifter.  Til sammenligning starter en BMW 5-serie på 360.000 kroner - pluss de samme tilleggene.

En elbil som i utgangspunktet er en mindre og enklere bil enn Opel Astra, vil med en prislapp på rundt 350.000 kroner bli et valg for spesielt interesserte - hvis ikke myndighetene som i Norge gjør en kraftig differensiering på avgiftssiden.

Fra produsentens ståsted kan det kanskje virke fornuftig å gjøre som Nissan - lansere nye Leaf med det minste batteriet først, og avvente introduksjonen av det store batteriet til batterikostnadene forhåpentligvis har gått ned.  Det spennende blir å se om Hyundai gjør det samme
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: eratomandag 06. november 2017, klokken 17:01
Å produsere en liten, masseprodusert forbrenningsmotor sies å koste noen få tusenlapper. Selv om den krever en del støttesystemer (girkasse, bensintank, radiator) er dette fortsatt vesentlig billigere enn en batteripakke på 60 kWh. Prisøkningen på Ampera understreker at selv med momsfritak er det å produsere elbiler med store batteripakker til en konkurransedyktig pris et tvilsomt prosjekt.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)mandag 06. november 2017, klokken 18:32
Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 06. november 2017, klokken 13:44
..
For kunder kan dette være dobbelt dårlige nyheter:  For det første fordi det rett og slett vil forbli dyrt å anskaffe seg en ny elbil med lang rekkevidde.  For det andre er det en påminnelse om at et bredt utvalg biler med helelektriske drivlinjer fortsatt er noen år unna.
..
Du har selvfølgelig helt rett i disse betraktningene, en påminnelse om at incentivene bør fortsette til et reelt helelektrisk alternativ er tilgjengelig til konkurransedyktig pris.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: aaa3mandag 06. november 2017, klokken 20:15
Drivstoffkostnadene hører også med i regnestykket.
La oss si at (den lille) bensinbilen bruker 0,4 l/mil, og el-bilen 1,3 kWh/mil (antagelser som er i overkant positive for fosilbilen). Med en bensinpris på 14 kr og en strømpris på 1 kr/kWh, koster hver mil kr 5,60 for fosilbilen, og kr 1,30 for el-bilen. Med 15000 km/år blir dette kr. 6450 årlig besparelse for el-bilen. I løpet av 100.000 km sparer el-bilen 43.000 kr, i løpet av 150.000 km blir det 64.500.
Uten intensiver kan m.a.o. el-bilen koste et sted rundt 50.000 kr mer enn tilsvarende bensinbil.
Mange av oss har også andre motiver enn de rent økonomiske for å kjøre el-bil.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Counterpointermandag 06. november 2017, klokken 21:35
GM er de som står bak prispåslaget! Det blir jo spekulasjoner på hvorfor, men jeg er sikker på at de handler om å tjene mest mulig penger på fossilbiler så lenge som mulig, mens det skal se ut som de satser på elbil også.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: TorClørdag 11. november 2017, klokken 08:14
Tok en titt på bensin-Kona forleden dag og ble ikke imponert. En ting er det aparte utseende hvor den i baug mest minner meg om et skjelende barn. Noe annet var den opplevde kvaliteten, spesielt dørene. De føltes ut som om de ikke ble helt lukket slik at jeg måtte lukke flere ganger for å være sikker på at den var helt igjen. Selger avkreftet at dette var en før-produksjonsbil.
Bagasjerommet er veldig lite, og blir vel neppe større i batteriutgaven.

Ioniq virket mer gjennomført.

Så de positive tingene:
*Lengdejustering på rattet! Det savner jeg på Leafen.
* 150 kW DC lading
* 7,2 kW AC ombordlader.


Så alt i alt er jeg ikke veldig imponert, men sjansen er stor for at jeg kjøper.




Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Myrvanglørdag 11. november 2017, klokken 13:33
Da har jeg vært å prøvesittet litt i Kona. Jeg ble veldig imponert. Synes opplevd kvalitet på materialer virket god nok, plassen var overraskende god og setene gode. (Må prøvekjøre en lengre runde før jeg er bastant på det siste)

Lengde og høydejustering av ratt er nevnt. Er deilig, men skulle vel tross alt bare mangle, kan ikke være en dyr funksjon, men det gjør at Leafen ikke passer til kona (hun ekte, ikke bilen...)

Selv er jeg 190 cm, og tror jeg skal få plass til bakovervendt barnesete bak meg, men minsten er snart 3 år, så sitter nok forovervendt før bilen blir levert.

Med takstativ blir det ikke noe stress å få med mye bagasje, og da er det bare hengerfeste som gje står før den er helt fullkommen for min del. Uten hengerfeste får jeg bare leie eller låne bil de gangene behovet melder seg. Tipper kønummer 748 blir konvertert til bestilling (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171111/90e929334aaa62983dc8d909f97410f9.jpg)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Jakallørdag 11. november 2017, klokken 15:14
Myrvang m fl, takk for info. Jeg registrerer at forhandlere mener de to el-versjonene kommer samtidig, mens det i utenlandsk presse antydes at 64-versjonen kommer først senhøsten 2018. Så jeg er nysgjerrig: Dere som akter å opprettholde bestillingen; Gjelder dette bare 64-versjonen eller er dere åpne også for den minste batteri-utgaven av Kona? Gitt at kun 43 kWh-utgaven introduseres før sommeren?
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: TorClørdag 11. november 2017, klokken 16:16
Den lille versjonen er helt uaktuell for meg. Da kan jeg like gjerne kjøpe LEAF2. "Min" forhandler påstår også at begge versjonene produseres samtidig, men han fremstilt det som at den lille egentlig ikke ville bli solgt i Norge annet enn til de som insisterte på å kjøpe den.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Cydonialørdag 11. november 2017, klokken 16:42
Jeg er åpen for å bestille Kona 43 (dersom Kona 64 skulle komme mye senere). Forutsatt at prisen blir desto hyggelig. 43 kWh vil være nok til det meste av mitt behov. Ioniq som har enda mindre batteri har vist seg kurant på langtur pga. rask hurtiglading. Men 64 kWh vil helt klart være å foretrekke.

Sitat fra: Jakal på lørdag 11. november 2017, klokken 15:14
Dere som akter å opprettholde bestillingen; Gjelder dette bare 64-versjonen eller er dere åpne også for den minste batteri-utgaven av Kona? Gitt at kun 43 kWh-utgaven introduseres før sommeren?
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: jkirkebolørdag 11. november 2017, klokken 16:51
Sitat fra: Cydonia på lørdag 11. november 2017, klokken 16:42
Jeg er åpen for å bestille Kona 43 (dersom Kona 64 skulle komme mye senere). Forutsatt at prisen blir desto hyggelig. 43 kWh vil være nok til det meste av mitt behov. Ioniq som har enda mindre batteri har vist seg kurant på langtur pga. rask hurtiglading. Men 64 kWh vil helt klart være å foretrekke.

Vi kunne godt tatt en 43kWh, trenger ikke mer. Men det er mye annet som må klaffe i så fall, om vi skal bytte:

- App for forvarming
- Varme i ratt
- Mulighet for godt stereoanlegg
- Lengdejusterbart ratt
- Generelt god komfort og ergonomi samt materialkvalitet (i3 falt igjennom på dette samt på rattvarme)

Får ta en titt på de når de dukker opp i butikkene, så sant kravene over innfris.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: moby666lørdag 11. november 2017, klokken 20:33
Kona skal leveres med Krell anlegg. Håper og tror det blir bra. Savner en elbil med skikkelig sub og litt dypbass. X er Ok, men mangler subwoofer (regner ikke 8" som sub ;))
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Kjetil1986lørdag 11. november 2017, klokken 21:17
Er det bekreftet at el-versjonen får takstativ? Syns bildene som har vært postet her inne av bilen ser mye bedre ut enn bilder jeg har sett på nett  :+1: :)
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Myrvangsøndag 12. november 2017, klokken 17:45
Topputgaven får Krell både med forbrenningsmotor og EL. Testa ikke skikkelig inne hos forhandler, men på lavt volum var det god fylde i lyden.

Takstativ og hengerfeste er ikke bekreftet på EL men er noe norske forhandlere presser på for å få på plass.

App er usikkert, virker ikke som hyundai har planer om å ha det i Europa selv om jeg har lest de har mulighet for det og har det vel også i Asia og USA så vidt jeg har forstått?

Kommer ikke til å gå for bilen om det store batteriet kommer særlig mye senere. 40-ish kw er for lite til å erstatte Mondeoen og da kan jeg heller velge Leaf med app, eller vente på Leaf med stort batteri, evt Tesla M3.

Vi får vel info så fort forhandler vet mer, de er gode på informasjon til kundene!

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Zuexisøndag 12. november 2017, klokken 21:02
Ser da ut som KONA har "flushrails" på bildene. Vet ikke om noen la merke til om fossil utgaven hadde "fixed points" (skruehull på innsiden) - i så fall er resten opp til takstativ-produsentene. :)
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Gordon Retrieversøndag 12. november 2017, klokken 22:11
Sitat fra: Myrvang på søndag 12. november 2017, klokken 17:45App er usikkert, virker ikke som hyundai har planer om å ha det i Europa selv om jeg har lest de har mulighet for det og har det vel også i Asia og USA så vidt jeg har forstått?

Jeg har ikke særlig forhåpninger til app-styring.  Etterhvert som jeg tenker mer over det, blir dette en stadig større mangel ved bilen.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Myrvangsøndag 12. november 2017, klokken 23:49
Sitat fra: Zuexi på søndag 12. november 2017, klokken 21:02
Ser da ut som KONA har "flushrails" på bildene. Vet ikke om noen la merke til om fossil utgaven hadde "fixed points" (skruehull på innsiden) - i så fall er resten opp til takstativ-produsentene. :)

Alikevel ikke sikkert dette kommer på EL-bilen. Kan kan sikkert på et sett fra Thule på sikt, men om bilen ikke er typegodkjent for taklast er det ikke lov å ha last på taket. Er en lengre diskusjon rundt akkurat dette på Leaf-rommet.Thule leverer, men det er ikke lov så lenge bilen ikke er typegodkjent for taklast.

Men forhandleren jeg snakket med sa det var press fra norske forhandlere om at dette var viktig, så vi får vente å se. Det samme gjelder hengerfeste. Alle ønsker det men ingen vet noe.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: BOStrandmandag 13. november 2017, klokken 16:23
Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 12. november 2017, klokken 22:11
Sitat fra: Myrvang på søndag 12. november 2017, klokken 17:45App er usikkert, virker ikke som hyundai har planer om å ha det i Europa selv om jeg har lest de har mulighet for det og har det vel også i Asia og USA så vidt jeg har forstått?

Jeg har ikke særlig forhåpninger til app-styring.  Etterhvert som jeg tenker mer over det, blir dette en stadig større mangel ved bilen.

Enig i dette. Er nok en av de som bruker BMW appen til i3 aller mest :-)   Ellers er det viktig at bilen kan forvarmes selv om den ikke står på lading. Har hatt i3 i over tre år og har kun skrapet is to ganger selv om den står ute.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Counterpointermandag 13. november 2017, klokken 16:30
Sitat fra: BOStrand på mandag 13. november 2017, klokken 16:23
Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 12. november 2017, klokken 22:11
Sitat fra: Myrvang på søndag 12. november 2017, klokken 17:45App er usikkert, virker ikke som hyundai har planer om å ha det i Europa selv om jeg har lest de har mulighet for det og har det vel også i Asia og USA så vidt jeg har forstått?

Jeg har ikke særlig forhåpninger til app-styring.  Etterhvert som jeg tenker mer over det, blir dette en stadig større mangel ved bilen.

Enig i dette. Er nok en av de som bruker BMW appen til i3 aller mest :-)   Ellers er det viktig at bilen kan forvarmes selv om den ikke står på lading. Har hatt i3 i over tre år og har kun skrapet is to ganger selv om den står ute.
Hadde Soul uten  app i tre vintre og 60 tusen km, skrapte ikke is en eneste gang!

Er likevel enig i at mangel på app er minus, har det på nåværende bil og det hadde vært kjedelig å ikke ha det.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Gordon Retrieversøndag 17. juni 2018, klokken 23:57
Note to self:



   
   
   
Takhøyde baksete     Benplass baksete     
Kona EV:957mm848mm
Kona fossil:     961mm880mm

Redusert takhøyde: 4mm(!).
Redusert benplass: 32mm.


Kilde EV (https://kona.no/spesifikasjoner/), Kilde fossil. (https://www.hyundai.news/eu/press-kits/all-new-hyundai-kona-technical-specifications/)

Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: ergomandag 18. juni 2018, klokken 10:35
Akkurat, det var jo noen cm som man egentlig trenger i lengderetning i baksetet. Mon tro hvorfor de har valgt å redusere plass der, ikke akkurat et hav av plass der i fossilversjonen.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: andy99mandag 18. juni 2018, klokken 10:49
Sitat fra: ergo på mandag 18. juni 2018, klokken 10:35
Akkurat, det var jo noen cm som man egentlig trenger i lengderetning i baksetet. Mon tro hvorfor de har valgt å redusere plass der, ikke akkurat et hav av plass der i fossilversjonen.

Gjennomsnittshøyde Sør-Korea (menn) = 173.5 cm
Norge = 180.0 cm
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: AndersKonsdag 25. juli 2018, klokken 16:54
Hva angår Krell-diskusjonen som går igjen i denne tråden er følgende å lese på Hyundai sine egne sider om Kona:

"Moderne kunder liker å høre på favorittmusikken i bilen, derfor kan helt nye KONA electric leveres med et high-end-lydsystem fra produsenten Krell. Det omfatter åtte høyttalere inkludert to 20 mm diskanthøyttalere, fire 160 mm mellomtonehøyttalere, en 100 mm midthøyttaler og en 200 mm basshøyttaler. Forsterkeren med åtte kanaler yter 45 watt per kanal for å optimere lydopplevelsen i kupeen."
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: e-curioustorsdag 26. juli 2018, klokken 10:50
Hjemmesiden til Krell.  Det ser ut som at de bare produser forsterkere.

http://www.krellonline.com/products.html (http://www.krellonline.com/products.html)
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Spajdermantorsdag 26. juli 2018, klokken 11:36
Sitat fra: e-curious på torsdag 26. juli 2018, klokken 10:50
Hjemmesiden til Krell.  Det ser ut som at de bare produser forsterkere.

http://www.krellonline.com/products.html (http://www.krellonline.com/products.html)

Da må du se en gang til
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Gibblaytorsdag 26. juli 2018, klokken 12:01
Lyden i Krell anlegget er en god del bedre enn Infinity anlegget i Ioniq. Helt klart en oppgradering de har gått for der.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: LFCfredag 27. juli 2018, klokken 15:32
Hvordan kan kritikk være konstruktivt?
Kritikk er et negativt ladet ord som ikke forbinnes med noe positivt.
Konstruktiv tilbakemelding av Kona er et mye bedre setningsvalg.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: crealfredag 27. juli 2018, klokken 16:10
Fra SNL: "Kritikk betyr bedømmelse og vurdering av et arbeid eller en prestasjon av kunstnerisk, vitenskapelig eller annen art." https://snl.no/kritikk

Mao: gir man terningkast, er terningkast 6 nøyaktig like mye "kritikk" som et terningkast 1.

Konstruktiv kritikk innebærer å påpeke mangler som kan utbedres. Den er altså konstruktiv fordi den ikke bare peker på svakheter, men også impliserer, antyder, skisserer, eller angir løsninger for hvordan svakhetene kan elimineres.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: e-curiousfredag 27. juli 2018, klokken 16:11
Er ikke sikker på om Hyundai tar til seg noe tilbakemeldinger herfra, i alle fall ikke på selve bilen.  Vurderinger av bilen i forhold til oss som kjøper/vurderer å kjøpe blir noe annet
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Gordon Retrieverfredag 27. juli 2018, klokken 16:47
Riktig:  Tråden er ment som utveksling av synspunkter om Kona mellom personer som har meninger om bilen.
Takk for nylige bidrag i tråden.  Fortsett gjerne med innspill om ting dere hadde sett gjort annerledes i det ferdige produktet. (Dvs. produktet = bilen, ikke tråden.)

Med vennlig hilsen
Gordon Trådstarter
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: arthurfredag 27. juli 2018, klokken 18:52
Sitat fra: LFC på fredag 27. juli 2018, klokken 15:32
Hvordan kan kritikk være konstruktivt?
Kritikk er et negativt ladet ord som ikke forbinnes med noe positivt.
Konstruktiv tilbakemelding av Kona er et mye bedre setningsvalg.

Har du aldri hørt om en film som fikk god kritikk? At folk stort sett forbinder kritikk med noe negativt har nok blitt tilfelle, men folk sier så mye rart, eksempelvis; Jeg vet ikke hvordan det vil utarte seg. Hva betyr det om ikke en forhåndsdømming? Eller alle de som snakker om noe som er bekymringsverdig. Hva i alle dager betyr det? At noe er verdig en bekymring? Ja, folk sier mye rart. Men å komme med en kritisk tilbakemelding betyr ikke noe annet enn at man kommer med en tilbakemelding som er seriøs enten denne er god, dårlig eller noe i mellom.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: LFCsøndag 29. juli 2018, klokken 08:20
Hvis jeg går bort å kritiserer noen.
Tenker du at jeg har sakt noe positivt og hyggelig , eller er din første tanke at jeg har vært ufin og nedlatende?
Ikke meningen å spore av hele debatten, men hvis man får kritikk så er den svært skjeldent positiv.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Trond.msøndag 29. juli 2018, klokken 09:11
Hva har denne akademiske diskusjonen om definisjonen av ordet kritikk med Kona ?

I et forsøk på å komme tilbake på sporet, så vil jeg gjerne kommentere muligheten til å definere maks ladenivå i % både for AC og DC lading. Har ikke sett denne muligheten hos noen andre elbiler. Det er jo veldig bra, og det burde gi mulighet for å redusere kapasitetstapet for batteriet. Jeg vil tro at de færreste trenger å lade 100 % hver dag, så jeg tenker kanskje at jeg bare vil lade til 70 % til daglig. Et alternativ er å lade alltid til 100 %, men bare lade en ca en gang i uka. Vanskelig å si hva som er best for batteriet. Spørsmålet er også om balansering av celle-spenning bare skjer ved lading til 100 % SOC, eller om det skjer hver gang man lader helt opp til egendefinert %.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Counterpointersøndag 29. juli 2018, klokken 11:00
Sitat fra: TM på søndag 29. juli 2018, klokken 09:11
I et forsøk på å komme tilbake på sporet, så vil jeg gjerne kommentere muligheten til å definere maks ladenivå i % både for AC og DC lading. Har ikke sett denne muligheten hos noen andre elbiler. Det er jo veldig bra, og det burde gi mulighet for å redusere kapasitetstapet for batteriet. Jeg vil tro at de færreste trenger å lade 100 % hver dag, så jeg tenker kanskje at jeg bare vil lade til 70 % til daglig. Et alternativ er å lade alltid til 100 %, men bare lade en ca en gang i uka. Vanskelig å si hva som er best for batteriet. Spørsmålet er også om balansering av celle-spenning bare skjer ved lading til 100 % SOC, eller om det skjer hver gang man lader helt opp til egendefinert %.
Tesla har alltid hatt dette.
Det er varianter på andre biler. Soul hadde mulighet på 2014 mod til 80%. Ae har hilltop setting som gir 87%. Finnes sikkert flere.

Det er en veldig fin og fleksibel løsning på Kona. Bil med så lang rekkevidde bør ikke lades til 100% hver dag og med så fleksibel skala kan alle finne sin passende rekkevidde for daglig bruk. Desverre kommer jo mangel på app tilsyne igjen her, dette er en ting som er veldig fint å styre eksternt. Spesielt når du finner ut at du trenger mer rekkevidde etter at bilen er satt til lading.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: trykkertorsøndag 29. juli 2018, klokken 11:20
Er det noen "helsemessig" bra effekt for batteriet å noen sjeldne ganger bli kjørt ned mot 0%, og ladet opp til 100%? For å "trimme/minne på" batteriet om de ekstreme endene?
Eller vil en som alltid kjører bilen mellom 10-80% alltid være det beste?

Så kan jo en lure på hvor stort batteri som står i Kona EV. Bjørn Nyland kjørte ned til 2% og regnet ut å ha tilgang på ca 66kWh. Basert på ladefarten allerede i starten, og at bilen tillater regenering av strøm selv på 100% batteri, tippet/antok/regnet han ut og forestilte seg at bilen sitt batteri kan være 70kWh.
https://youtu.be/kq3OoZoUZBA?t=21m17s
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Kjetil1986søndag 29. juli 2018, klokken 12:05
Mener jeg har lest flere steder at batteriert i Kona skal være på 67kWh med 64kWh tilgjengelig.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Cralsøndag 29. juli 2018, klokken 14:24
Sitat fra: TM på søndag 29. juli 2018, klokken 09:11
Hva har denne akademiske diskusjonen om definisjonen av ordet kritikk med Kona ?

I et forsøk på å komme tilbake på sporet, så vil jeg gjerne kommentere muligheten til å definere maks ladenivå i % både for AC og DC lading. Har ikke sett denne muligheten hos noen andre elbiler. Det er jo veldig bra, og det burde gi mulighet for å redusere kapasitetstapet for batteriet. Jeg vil tro at de færreste trenger å lade 100 % hver dag, så jeg tenker kanskje at jeg bare vil lade til 70 % til daglig. Et alternativ er å lade alltid til 100 %, men bare lade en ca en gang i uka. Vanskelig å si hva som er best for batteriet. Spørsmålet er også om balansering av celle-spenning bare skjer ved lading til 100 % SOC, eller om det skjer hver gang man lader helt opp til egendefinert %.

E-golf har dette på dc lading, men jeg tror 100% SOC kun er et Tesla issue, da jeg sitter igjen med et inntrykk av at batteripakkene på de fleste andre bilene ikke tillatter 100% bruk av batteri. (netto vs brutto kapasitet)
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: xyzzytirsdag 21. august 2018, klokken 10:26
Et par ting jeg savner, på papiret (har Ioniq, ikke Kona - og med ventelisten blir det neppe noe Kona her):

Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: Limodrivertirsdag 21. august 2018, klokken 12:38
Elektrisk sete med memory er underlig at ikke er på Kona. Elektrisk sete uten memory fikk du som standardutstyr i f.eks Chevrolet Caprice Classic på 70-tallet!

App er kjekt å ha, men er ikke et must, men det er noe med 2018.
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: jorgenbsktirsdag 21. august 2018, klokken 13:49
Stiller meg i køen av dem som er (måtelig) misfornøyd med manglende minne på elektriske seter.
Jeg synes manuelle er greiere og raskere å stille inn hvis man først må endre stilling etter hver gang konemor har brukt bilen.
Og når selv 2012-modellen av Hyundai i40 (dieseldyret) har dette, så synes jeg det er underlig at ikke en modell fullspekket av utstyr har dette.

Men altså, jeg overlever jo helt fint uten, så det er ikke fryktelig krise. Bare litt irriterende :)
Tittel: Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
Skrevet av: AndersKtirsdag 21. august 2018, klokken 16:42
Det er vel ett av flere tiltak for å få prisen ned så mye som mulig.