Elbilforum.no

Diverse => Norsk Elbilforenings oppgaver => Emne startet av: Walker på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 14:02

Tittel: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: Walkertirsdag 03. oktober 2017, klokken 14:02
Elbilenes akilles hel - spesielt i Norge, er rust på bremsene. Ellers er de vel tilnærmet vedlikeholdsfrie. Men det er flere bidragsytere her som har fortalt og vist at rustfrie bremseskiver allerede er tilgjengelige på markedet.

Spørsmålet blir da om noen vil bli med på en kampanje overfor importørene for å påvirke dem til å tilby rustfrie bremser på nye elektriske biler (i det minste som opsjon)? Spesielt hvis Elbilforeningen er villig til å bruke sin innflytelse, kan dette gjøre inntrykk. Selv har jeg vært medlem i til sammen 7 - 8 år, og vil utvilsomt fortsette med det - om foreningen fronter en slik aksjon.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: elektroluxtirsdag 03. oktober 2017, klokken 17:32
Godt poeng. Rustfrie skiver burde være mulig å bytte til eller få som standard.

Et alternativ er å elektro galvanisere skivene før montering.

Da vil områder på skriven som ikke sveipes av klossene holde seg rustfrie og en slipper rust som beveger seg innover bremseflaten. Rust dannes ikke der bremseklossene sveiper, men rust filer ned klossen, og dermed blir sveipet areal mindre og mindre. 

Denne videoen viser teknikken.

https://youtu.be/3nyp7vtNUQQ

En enklere metode er zinkspray på ferdig preparert skive før montering. Veldig enkelt og effektivt, og holder lenge.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: Orbittirsdag 03. oktober 2017, klokken 19:07
Zimmermann leverer skiver ferdig med rusthindrende belegg (Coat-Z (http://www.otto-zimmermann.de/de/produkte/coat-z-beschichtete-bremsscheiben.html)). De har også bremsetromler med samme behandling. De har i alle fall skiver som passer i3 og Leaf, sikert også mange andre (el-)biler.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: Electrixonsdag 04. oktober 2017, klokken 16:10
Er det virkelig en akilleshel for elbilene? Jeg har ikke noe problem med rust på min 5 år gamle Leaf og den har ikke sett et serviceverksted på over 3 år nå. En litt kraftigere oppbremsing et par ganger i uka ser ut til å holde bra.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: Walkertorsdag 05. oktober 2017, klokken 07:23
Selv bremser jeg både ved starten (i nedoverbakke) og avslutningen på hver tur, men har likevel hatt en utgift på nær 6000 til nye bremser. Ved siden av at slik bremsing sliter litt på dekkene, er metoden også både upraktisk og risikabel (hvis det er annen trafikk). - Muligens er rustproblemet mindre på Leaf enn en del andre merker - ettersom eierne synes å være mindre opptatt av det. Håpet er at de likevel unnlater å bagatellisere saken.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: Electrixtorsdag 05. oktober 2017, klokken 14:04
Sitat fra: Walker på torsdag 05. oktober 2017, klokken 07:23
Selv bremser jeg både ved starten (i nedoverbakke) og avslutningen på hver tur, men har likevel hatt en utgift på nær 6000 til nye bremser. Ved siden av at slik bremsing sliter litt på dekkene, er metoden også både upraktisk og risikabel (hvis det er annen trafikk). - Muligens er rustproblemet mindre på Leaf enn en del andre merker - ettersom eierne synes å være mindre opptatt av det. Håpet er at de likevel unnlater å bagatellisere saken.
Jeg har også hatt problemer med bremser som ruster, men da på dieselbilen. Antakelgivis henger det sammen med at Leafen kjører 18 000 i året og dieselbilen 4 000 i året, i tillegg blir dieselbilen mest brukt til småturer i lav hastighet og det er stort sett kona som kjører den.

Når det gjelder bremsing med elbil er det viktig å huske på at ved vanlig/forsiktig bremsing er det stort sett motoren som gjør bremsing med regenerering, du må bremse ganske kraftig før bremseklossene klemmer til. Og siden bilen bremser mer på forhjulene må du bremse ennå kraftigere for at klossene bak skal klemme til.

Oppbremsingen gjør jeg typisk når jeg svinger av fra veien med 80 eller 100 km/t fartsgrense, i stedet for å bremse forsiktig ned som jeg normalt gjør for å regenerere mest så klemmer jeg av og til jevnt men bestemt til. Ikke slik at jeg er i nærheten av å låse noen hjul så det sliter nok ikke nevneverdig på dekkene mine. Har nå kjørt 66 000 km og det er ingenting som tyder på at de bør byttes i nærmeste fremtid.

Og ja, før en slik oppbremsing sjekker jeg selvfølgelig at det er klart bak meg, på samme måte som at jeg sjekker at det er klart før jeg svinger ut på en forkjørsvei.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: Walkertorsdag 05. oktober 2017, klokken 16:15
Uansett vil den beste løsningen for mange være rustfrie bremser. Det er derfor ingen grunn til å motsette seg at de som ønsker dette, gis akkurat det valget.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: jchetorsdag 05. oktober 2017, klokken 16:31
Virker som ampera-e har rustfrie bremser. Bremseskivene på fossilbilen er brune etter et døgn i regnvær, og på amperaen er de bare grå uansett om bilen står hele helga...
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: Walkerlørdag 07. oktober 2017, klokken 10:55
Takk til jche for svært nyttig informasjon. Men er det noen her som har lignende erfaring med Tesla? Se også

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,36010.0.html
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: geearlørdag 07. oktober 2017, klokken 15:17
Ikke-eksisterende problem på e-Golfen vår iallfall.

Dessuten er det billigere å skifte skiver en gang eller to enn å ha rustfrie skiver til 5000,-/stk.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: Walkersøndag 08. oktober 2017, klokken 07:09
Å være motstander av rustfrie bremser, blir vel omtrent som å være mot farge TV (eller mot elbiler, for den saks skyld). Dette er sannelig noe som den enkelte må få anledning til å velge selv (inntil det blir lovpålagt).

Ut fra denne videoen, mener GM at deres korrosjonsfrie bremseskiver gir en besparelse på omtrent 400 dollar i løpet av bilens livsløp:

https://www.youtube.com/watch?v=i5rBH8z0lnk

Se også:

https://beta.theglobeandmail.com/globe-drive/culture/commuting/gm-develops-rust-free-rotors-to-keep-car-wheels-shiny/article11408699/?ref=http://www.theglobeandmail.com&

Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: geearsøndag 08. oktober 2017, klokken 12:25
Kan ikke se at noen her har sagt at de er motstandere av rustfrie bremser, men å kalle bremseskiverust for elbilenes akilleshæl i Norge, og at dette skal være en brannfakkel for elbilforeningen, er vel kanskje å ha store forhåpninger. Ville i første omgang meldt det inn til min forhandler og bedt de ta ønsket/behovet videre. Eventuelt benyttet forbrukerkjøpsloven til å få meg nye skiver.

For meg er f.eks. vinterrekkevidde, utbredelse av ladestasjoner, skilting av ladestasjoner, betalingsløsning på ladestasjoner etc. mer viktig enn rustfrie bremseskiver (som forøvrig ikke er noe større problem på vår tre år gamle e-Golf som øyeblikk passerer 50 000km enn på fossilbiler).
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: Walkersøndag 08. oktober 2017, klokken 13:04
Jeg vil ikke kverulere om andres motiver, men ber i stedet om støtte for aksjonen. I det minste at man ikke motarbeider den, eller forsøker å bagatellisere problemet.

Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: jkirkebosøndag 08. oktober 2017, klokken 16:42
Sitat fra: gr på søndag 08. oktober 2017, klokken 12:25
Kan ikke se at noen her har sagt at de er motstandere av rustfrie bremser, men å kalle bremseskiverust for elbilenes akilleshæl i Norge, og at dette skal være en brannfakkel for elbilforeningen, er vel kanskje å ha store forhåpninger.

Enig. Hadde nylig EU-kontroll nr. 2 på Leafen da den nærmer seg 6 år, og bremseskivene gikk rett igjennom. Om jeg så må bytte ved neste EU-kontroll betyr det 2 bytter i løpet av bilens levetid. Ikke noe stort problem for vår del.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: Walkersøndag 08. oktober 2017, klokken 18:15
I kosmisk sammenheng er få av våre problemer store, selv ikke togavsporinger. - Det er greit nok at Elbilforeningen har større oppgaver å ta seg av. Likevel kunne det være nyttig å vite om motstreberne her er mobilisert på vegne av denne.  I så fall er det skuffende at foreningen nå føler seg så stor og mektig at den ikke lenger behøver å lytte til enkeltmedlemmer. - Det er bare snakk om å ta noen få telefoner - eller sende et felles brev til norske bilimportører med appell om å tilby alternative bremser. Dette behøver ikke ta mer tid og krefter enn det som brukes på ordkløyveri på denne siden.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: Electrixmandag 09. oktober 2017, klokken 09:36
Jeg merker at det i den siste tiden har vært økt aktivitet blant anti-elbil debbatanter på nettet. Både her og på tu.no som jeg også frekventerer. Jeg skal ikke spekulere i deres motiver, men det skulle ikke forundre meg om det ligger inne noen store søknader om penger fra hydrogen-lobbyen. Det er påfallende hvor mange små problemer som blåses opp til store elbil-problemer. Gjerne problemer som er generelle for alle biler, slik som vindusviskere eller bremseskiver.

Det er mulig at du oppfatter noen av oss som kritiske til ditt problem, men jeg tror du ville fått mye mer støtte for problemstillingen din om du forholdt deg til problemet, nemlig rust på bremseskiver. Og ikke laget dette til en negativ sak om elbiler når det er et like stort problem for eksosbiler.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: Walkermandag 09. oktober 2017, klokken 11:36
Det er en vinkling jeg overhode ikke har tenkt på. Utgangspunktet var å gjøre elbiler enda mer vedlikeholdsfrie sammenlignet med tradisjonelle utslippsbiler. Det er beklagelig hvis dette skulle oppfattes som et ankepunkt mot elektriske biler.

Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: Dampmaskinmandag 09. oktober 2017, klokken 12:10
Sitat fra: gr på lørdag 07. oktober 2017, klokken 15:17Ikke-eksisterende problem på e-Golfen vår iallfall.
VW har en automatisk funksjon for å tørke bremsene, ved at klossene strammer litt til og gnurer mot skivene under kjøring, helt til det er tørt. Mulig at de har skrudd funksjonen opp på 11 på e-Golf (og GTE), og at dette dermed også hjelper mot rust.

På min bil hører jeg i hvert fall en lav skrapelyd fra bremsene den første halve kilometeren etter at bilen har stått en stund, spesielt hvis jeg kjører med åpent vindu.

Jeg nevnte det for Møller da jeg skulle ha bilen på service, men de visste ikke noe, og hørte ikke noe. I ettertid har jeg lest om tørke-funksjonen og kommet fram til at det antakelig skal være sånn.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: jchefredag 20. oktober 2017, klokken 22:13
En annen ting:

Selve skivene er sjelden problemet. Problemet starter ved at glideboltene og/eller stempelet på caliperen setter seg pga for lite bruk, samt salting. Dette fører gjerne til at bremseklossen bare virker på den ene siden av skiva, denne blir da fort slitt, og den andre sida blir rusten. Så egentlig er det glideboltene og caliperne som bør bli bedre
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: Walkerlørdag 21. oktober 2017, klokken 12:04
I ettertid er det lett å innrømme at ordvalget i innledningen her har vært uheldig. Jeg burde poengtert at det dreier seg om et relativt stort problem, men at tilsvarende på andre kjøretøyer overskygges av andre ulemper. Dette viste seg dessverre mindre selvfølgelig enn jeg antok.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: erik elørdag 21. oktober 2017, klokken 19:00
Har mye erfaring med bil. Bremseskiver på noen merker er ikke det samme som for noen år siden. Tror tyske merker har noe annet stål i bremseskiver . Er vel noen "japse merker" som ikke er hva det var. Hva er stålet i bremseskiver laget av .  Gamle Fiater.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: Trond.mmandag 23. oktober 2017, klokken 15:56
Vet ikke om min bmw 1-serie 2016 hadde det beste stålet akkurat. Etter en times bilvask var de helt brune, og jeg klarte aldri å få de helt blanke om brukte bremsene bevisst for å fjerne rust. Naboens 2 år eldre 1-serie hadde helt blanke skiver selv om de ikke gjorde noe for å få de slik. Så jeg mener definitivt at kvaliteten er dårligere enn tidligere modeller. Vet ikke hvor mange kroner fabrikken sparer på det, men kunden taper iallefall.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: eNVoytorsdag 03. mai 2018, klokken 20:32
Ditto. Jeg har nå hatt elbil i ett og et halvt år, og har byttet alle skiver og klosser to ganger. Regner nå med å måtte bytte for hver EU-kontroll framover. Nissan e-NV200, kjører under 8000 km i året. Dere som ikke har dette problemet, har dere garasje, og kjører dere hver dag? Jeg har ikke garasje, og etter hver regnskur er skivene rustne.

I tillegg kjører jeg bare 1-2 ganger i uka om sommeren, og 1-2 ganger i måneden om vinteren. Jeg bremser og bremser, setter gjerne stikka i N også så regen ikke slår inn. Men med mitt kjøremønster hjelper det ikke. Skal jeg unngå dyp rust må jeg altså ut og kjøre hver gang det har regnet, og med jevne mellomrom ellers også - bare for å slipe bremser.

Hadde vært kjekt med robotbil, så jeg hadde sluppet å bruke tid på dette. Eller rustfrie skiver. Eller om Nissan i det minste hadde laget et renseprogram. Det kunne vært en ren softwareoppgradering - bilen har allerede regnsensor og internettilkobling. Det er et "first world problem", men likevel. Og så unødvendig. Fossilbilene jeg hadde før hadde aldri dette problemet, selv om de ble like lite brukt, og sto ute de også. (De hadde mange andre problemer, så jeg angrer ikke på bytte til elbil!)
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: elektroluxlørdag 05. mai 2018, klokken 20:12
Logisk tenkning tilsier smøring av glideflater, pussing av skiver med påfølgende zinkmaling, og bremse skivene varme før parkering av bilen dersom det er vått vær.

Funker i alle fall for meg. Skifter omtrent aldri skiver. Kun når de er blitt tynnslitte, og aldri grunnet rust.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: tomrhtirsdag 15. mai 2018, klokken 08:32
Er det ikke bare å sette på rustfrie bremseskiver når dette evt blir et problem?
Å utstyre elbilene med dette originalt fra forhandler vil jo fordyre bilene med en del tusenlapper, ja kanskje så mye som 10.000 kroner. Jeg vil heller spare disse pengene og passe på bremsene mine selv. Det koster meg en boks zinkspray i året til 89 kroner + en tube kobberpasta til 30 kroner som varer flere år.

Det som imo er mer verdt å kjempe for er å utstyre alle biler med bremserør av kobber. De av stål ruster og det er umulig å passe på fordi mye av rørene ligger skjult og på utilgjengelige steder. Og det er en stor jobb å bytte. Kobberrør er billige, bare tull og tøys at dette ikke brukes originalt. Måtte bytte alt på vår i-MiEV etter forrige EU, og verkstedet måtte trekke rørene noen omveier for å unngå å måtte skru ut batteriet...
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: Usikkertirsdag 05. juni 2018, klokken 22:11
Etter å ha lest denne tråden virker det som det kan være litt kvalitetsforskjell på skiver men også at bruksmønster på bilen er veldig variabel og at ikke alle er klar over at en normal nedbremsing av hastighet ikke bruker skiver/bremseklosser men regnererer strøm med motorbrems inntil trykke på pedalen blir veldig hard eller at hastigheten blir lav.

Av egen erfaring, vask bilen og parker den, la den stå over natta og du har på mange biler "brune" skiver som kan lage skrapelyder når du bremser neste dag men som blir borte etter en brems eller to <- (Fossilen)

Hvis du da har elbil bremser du jo normalt ikke på skiver, du lager strøm, løsningen på det kan være enkel... Triller du ned en bakke på motorbrems, sett bilen i N og bruk bremsepedalen.. Da bruker du klosser og skiver og bremsekalipper får bevegelse.
Har trilla +16000km med Kia'n nå og har fortsatt blanke fine skiver
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: elektroluxtorsdag 07. juni 2018, klokken 19:07
Denne skiven har fått mitt vanlige vårpuss, og ble siden demontert og lagt ut i regnet.

Legg merke til at zinksprayen holder rusten vekke fra områdene bremseklossene ikke gjør det.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: Dampmaskinmandag 18. juni 2018, klokken 11:08
Sitat fra: OlafGTE på mandag 09. oktober 2017, klokken 12:10
VW har en automatisk funksjon for å tørke bremsene, ved at klossene strammer litt til og gnurer mot skivene under kjøring, helt til det er tørt. Mulig at de har skrudd funksjonen opp på 11 på e-Golf (og GTE), og at dette dermed også hjelper mot rust.

På min bil hører jeg i hvert fall en lav skrapelyd [...]
En liten oppdatering: Etter sist service fikk jeg beskjed om at skivene hadde begynt å ruste, og hvis jeg ville unngå å måtte skifte dem neste gang må jeg begynne å bruke regen mindre, og bremse oftere og hardere.

Det har jeg nå også gjort, men jeg syns egentlig at det burde være unødvendig å måtte bekymre seg om, og forholde seg til, dette. På moderne biler går det meste av seg selv, men nå er vi altså nødt til å dulle med bremsene? Det føles litt som et teknologisk tilbakesteg til 70-tallet.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: elektroluxtirsdag 19. juni 2018, klokken 10:20
ville sett bort fra hele rådet du fikk. Bilen vil uansett engasjere mekanisk bremse like før full stopp og gjør det samme som dette tipset skal hjelpe med.

I tillegg vil mekanisk bremse være aktiv like etter full opplading.

Eneste gangen jeg vill bremset hardt er like før parkering etter å ha kjørt i saltlake en vintersdag, og når en vet at bilen blir stående en stund til neste bruk.

Bruk av bremser på denne måten vil likevel aldri erstatte en kjapp runde med vinkelsliperen eller håndfilen hver vår i forbindelse med bytte til sommerdekk. Dette forde rusten jobber seg sakte og sikkert inn fra kanten, og sliper vekk bremsebelegget før bremsebelegget rekker å slipe vekk rusten.

Er vel egentlig som alt annet i livet. Det er ingen enkel snarvei, så brett opp ermene, eller betal ut av hvitøyet for at en annen skjal gjøre det for deg.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: Dampmaskintirsdag 19. juni 2018, klokken 10:31
Vinkelsliper kunne jeg alltids anskaffe, men jeg bor i by så jeg har verken ladeplass eller et egnet sted til å mekke på bilen. Så da ser det ut som jeg inntil videre bare må punge ut. Eller stå på bremsene og håpe det beste.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: leafnortorsdag 28. juni 2018, klokken 20:56
Det kan ikke nevnes for ofte.
En effektiv måte å forebygge korrosjon på bremser, EL-bil eller ei, er å ty til sinkspray.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=25228.msg427850#msg427850

Har brukt det i mange 10-år, og rustne bremser har aldri vært grunnen for å bytte skiver for min del.
Eneste som koster er disiplin til å gjøre en påføring hver vår og høst ved dekkbytte.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: ok67tirsdag 19. februar 2019, klokken 18:55
Ikkje utenkele at varmeldningsevna til støpejern kontra rustfritt er medverkande til kva material som blir brukt i bremseskiver https://snl.no/varmeledning (https://snl.no/varmeledning)
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: Dampmaskintirsdag 27. august 2019, klokken 11:25
Nå har jeg hatt bilen på sin første EU-kontroll, og vært nødt til å bla opp nærmere 10 lakser for nye skiver på alle hjul. Jeg spurte verksmesteren om de brukte originale VW-skiver. Til min store lettelse sa han nei.

Så nå har jeg uoriginale skiver som visstnok har ett eller annet belegg som skal hjelpe litt mot rusten. Så får vi se.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: turfsurftirsdag 27. august 2019, klokken 12:47
Sitat fra: OlafGTE på tirsdag 27. august 2019, klokken 11:25
Så nå har jeg uoriginale skiver som visstnok har ett eller annet belegg som skal hjelpe litt mot rusten. Så får vi se.
Belegg på skiver  ::)
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: Dampmaskintirsdag 27. august 2019, klokken 13:55
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. august 2019, klokken 12:47Belegg på skiver  ::)
Ja ikke spør meg. Kanskje det bare er sink, a la det leafnor nevnte litt over her.

Det skal i alle fall godt gjøres om de blir mer mottakelige for rust enn originalskivene.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: elektroluxtorsdag 29. august 2019, klokken 22:16
Mer om belegg og kvalitetsfordeler med uoriginale skiver her:

https://www.bildeler.no/bremseskive/g/58

De aller fleste av våre bremseskiver er nå coatede, og klare til bruk.
På standard bremseskiver er det derimot viktig å rengjøre bremseskiven godt før montering, da disse er satt inn med olje for å forhindre korrosjon.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: 1000kwhfredag 30. august 2019, klokken 07:25
Sitat fra: elektrolux på torsdag 29. august 2019, klokken 22:16
Mer om belegg og kvalitetsfordeler med uoriginale skiver her:

https://www.bildeler.no/bremseskive/g/58

De aller fleste av våre bremseskiver er nå coatede, og klare til bruk.
På standard bremseskiver er det derimot viktig å rengjøre bremseskiven godt før montering, da disse er satt inn med olje for å forhindre korrosjon.

Dette er vel bare for at bremsene ikke skal ruste under lagring? For jeg har kjøpt slik bremser fra bildeler og de ruster som bare det..
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: KjellGonsdag 27. januar 2021, klokken 01:40
Sitat fra: jche på fredag 20. oktober 2017, klokken 22:13
En annen ting:

Selve skivene er sjelden problemet. Problemet starter ved at glideboltene og/eller stempelet på caliperen setter seg pga for lite bruk, samt salting. Dette fører gjerne til at bremseklossen bare virker på den ene siden av skiva, denne blir da fort slitt, og den andre sida blir rusten. Så egentlig er det glideboltene og caliperne som bør bli bedre

Stemmer nok det. Bilen med bremsesylinder på én side og glidebolter ruster på innsiden og skivene må stadig skiftes. (Alternativet er å demontere og smøre opp hver vår) Bilen med stive bolter og sylindere på begge sider holdt i 22 år før skivene måtte byttes.

Med elektrisk håndbrekk kan ikke bakhjulsbremsene «maseres». Med regenerering blir bremsene knapt brukt og ruster i filler. Mao, slå av regenerering på småturer. Strøm er billigere enn skiveskift.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: hancheonsdag 27. januar 2021, klokken 10:28
Sitat fra: KjellG på onsdag 27. januar 2021, klokken 01:40
[...] Mao, slå av regenerering på småturer. Strøm er billigere enn skiveskift.
Det der var kanskje ingen dum idé. Rart at jeg ikke har hørt den før.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: Magne Stonsdag 03. mars 2021, klokken 12:44
NAF sitt medlemsblad på nettet, motor.no, har lagt ut ein artikkel om utfordringer omkring rustfrie bremser.

Lenke:  https://motor.no/elbil/derfor-har-ikke-nye-biler-rustfrie-bremseskiver/192051?fbclid=IwAR19JH1QaP2yMlfGDdToIP7LPOc04P6Gf5DWuo8D7ecZzcvFDQMaxJecntI
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: elektroluxfredag 05. mars 2021, klokken 16:21
Fordi rust kan redusere skivenes bremseeffekt, kontrolleres skivene i sammenheng med service og EU-kontroll. Hvis kontrollen avdekker mer enn 25 prosent rust på en av bremseskivens sider, vil du bli pålagt å skifte den.

Utrolig regel. Et par minutter med en rondell ville fjernet rusten på skivene.

Når det gjelder bruk av rustfrie skiver brukes dette nesten uten unntak på MC som gjerne har toppfart på langt over 200 km/t uten at det går ut over bremseegenskapene. Tipper kost/nytte forholdet gjelder produsenten, ikke forbrukeren. For produsenten er det genialt at bremseskivene ruster.

I stedt for åoverlate dette til Elbilforeningen, kjøp en kjeledress og en rondell, og puss vekk rusten når dere likevel bytter til sommerdekk. ;)
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: fluxonsdag 20. oktober 2021, klokken 14:52
+1 for rustfrie bremseløsninger.

Det er ikke bærekraftig at vedlikehold av biler blir så dyrt at de skrapes unødvendig tidlig. Skifte av alle bremseskiver koster fort 10-20 tusen på org. verksted, og det er gjerne de første større utgiftene som kommer på elbiler. Rust på bremseskiver bør være en reklamasjonssak og ikke definert som slitasjedeler, da tror jeg produsentene raskt vil endre til rustfrie løsninger.

Elbilforeningen bør ta opp problemstillingen med forbrukertilsynet, og avklare hvorvidt bilprodusentene kan hevde at rust på bremsedeler er slitasje.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: hancheonsdag 20. oktober 2021, klokken 18:44
Og jeg som trodde rust på bremseskivene for en stor del skyldes mangel på slitasje?  ;)
Så feil kan man ta.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: elektroluxtorsdag 28. oktober 2021, klokken 00:37
Rust på bremseskiver er som rust på jernbanen. Skyldes manglende bruk, ikke for mye bruk.

Likevel vil enkelt vedlikehold hindre rust. Hold bevegelige deler i kalipperen bevegelig, og puss vekk rust før EU kontrollen så vil bremsene vare "evig"
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: fluxtorsdag 28. oktober 2021, klokken 11:26
Sitat fra: elektrolux på torsdag 28. oktober 2021, klokken 00:37
Rust på bremseskiver er som rust på jernbanen. Skyldes manglende bruk, ikke for mye bruk.

Likevel vil enkelt vedlikehold hindre rust. Hold bevegelige deler i kalipperen bevegelig, og puss vekk rust før EU kontrollen så vil bremsene vare "evig"
"Normale" bileiere gjør ikke dette, og det burde være helt unødvendig.

Rustfrie løsninger finnes og koster mye mindre enn samfunnskostnadene for millionvis av bremseskiveskifter og tidlig vraking av biler pga rust på bremsesystem.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: Svein_Htorsdag 28. oktober 2021, klokken 13:42
Apropos bremser... Da jeg hadde forstillingskontroll på min Zoe for litt siden fikk jeg beskjed om at skiver og klosser begynte å bli slitt, og at det ikke var noen krise, men de kunne bytte de samtidig med at de byttet foringer på garanti slik at jeg slapp billigere unna da de uansett måtte fjerne de gamle skivene. Jeg tenkte ikke over det der og da, så jeg har time på mandag, men i ettertid har jeg begynt å lure. Er det normalt at skiver og klosser foran er såpass slitt etter 80' km på en elbil, som gjerne bremser med regenerering fremfor bremsepedalen..? Kan det være rust de har ment, at det er derfor de bør byttes?
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: Orbittirsdag 04. januar 2022, klokken 14:03
Mercedes har startet med testing av aluminiumsskiver på EQXX-konseptet. Først og fremst for å spare vekt (4x 13 kg mindre), men ser for meg at det også er lettere å holde alu-skiver i orden med litt bruk av bremser.

https://www.youtube.com/watch?v=Pt_c3gaO32g&t=590s (https://www.youtube.com/watch?v=Pt_c3gaO32g&t=590s)
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: Sulleonsdag 05. januar 2022, klokken 11:43
Må være en kommafeil her, eller så må hver skive veie over 20kg i utgangspunktet...
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: Orbitonsdag 05. januar 2022, klokken 12:19
Enig, "13 kilos saved at each corner" som han sier i videoen kan ikke stemme. Sist jeg bytter skiver selv (gammel 5-serie) veide skivene snaut 10 kg hver. Så jeg tipper det heller er 13 kg spart totalt. Det var ikke noe detaljer om vekt å finne i Mercedes sitt eget pressemateriale, men lovnader om korrosjonsfritt:
Sitat fra: https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/VISION-EQXX--taking-electric-range-and-efficiency-to-an-entirely-new-level.xhtml?oid=52282663On the chassis, aluminium brake discs reduce the mass significantly compared with cast steel discs. As well as being completely corrosion-free, this brake system designed by Mercedes-Benz Advanced Engineering also reduces brake dust emissions by up to 90% thanks to an innovative coating.
Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: Truls Antonsenonsdag 05. januar 2022, klokken 20:02
Vet ikke størrelsen på skivene på 5-serie, men 255mm-300mm?
Er ofte godt opp mot 400mm på elbiler, og kanskje dobbel vekt av "mindre" bremser.
Og reduserer en egenvekten med det halve, så blir det fort noen kg...

...men alu er vel ikke like slitesterkt, men regen står jo for det meste av bremsing på elbil, så får sikkert vel så lang levetid, all den tid det er rust som tar elbil-bremser.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Aksjon for rustfrie bremser
Skrevet av: Electrixtorsdag 06. januar 2022, klokken 09:37
Må bare legge til at vår Leaf fra 2012 gikk gjennom EU-kontroll igjen idag fremdeles med originale bremseskiver både foran og bak. 8)  Så det å ta noen litt harde oppbremsinger innimellom kan løse mye problemer  :+1: