Elbilforum.no
Bilmerker => Nissan => Leaf 2018- 40kWt og 62kWt => Emne startet av: sylwester på mandag 18. september 2017, klokken 16:31
Sitat fra: https://agrol.no/avtaler/bil/nissanLeaf - 40 kWh Launch Edition 9 %
Hva med vi som signerte kontrakt med BNH, påført pris i forrige uke tro? Kanskje lurt og vente litt og kontakte selger. De vet kanskje ikke så mye enda.
Jøss, det hadde jeg ikke trodd. Da begynner det å bli bra pris!
Hvordan gjør man dette praktisk? Bli medlem så får man benyttet denne rabatten umiddelbart, eller må man vente et par mnd ut i medlemskapet?
Sitat fra: https://agrol.no/avtaler/bil/nissanKrav
Storkundebekreftelse må leveres til forhandler ved kontraktinngåelse. Hvis du er innlogget, kan du bestille den nedenfor.
For medlemmer i Norges Bondelag, Norges Bygdekvinnelag og Norges Bygdeungdomslag er det et krav om at man har betalt kontigent, og har vært medlem i minst to måneder for å benytte avtalen. NBUs medlemmer over 30 år og personer med støttemedlemskap i NBU har ikke tilgang til Agrols medlemsfordeler.
Medlemskap i NBU gjelder ikke, men f.eks. støttemedlemm i Norges Bondelag er ok.
Du må ha vært medlem i 2 12 måneder før du signerer kontakt.
Du må vise frem "Storkundebekreftelse". Mulig du må spørre om innlogging for å få skrevet den ut. Jeg har ikke kommet så langt ennå.
edit: oppdatert kravet om 12 måneders medlemskap.
Så, bare å melde seg inn i norges bondelag, betale kontigent, få de til å sende bekreftelse, så får man rabatten?
Ja, må selvsagt ha betalt kontingenten og de 2 12 månedene regnes fra datoen du får opplyst på velkomstbrevet.
Dokumentet må vises til Nissan ved kontraktsinngåelse.
Hvis noen som har brukt denne kan si noe om hvordan det fungerer i praksis hadde det jo vært fint. Jeg synser litt med at i det du viser frem beviset så fikser de på tallene i kontrakten for du signerer.
edit: oppdatert krevd ansiennitet
Jeg har benyttet med av Agrol-rabatten fire ganger! Vi kjøpte først en Qashqai+2 i 2009, og jeg meldte meg da inn i Bondelaget (far har et småbruk, så da er jeg praktisk talt bonde). Rabatten fikk vi på bilens pris FØR norske avgifter. Tror den da var på 10-12% og vi fikk da 17.000,- i rabatt.
Rabatt på elbil er mer gøy, da det ikke er avgifter på den. Min andre Leaf hadde en listepris på nesten 300.000,- og jeg fikk nærmere 30.000,- i rabatt!
Etter at jeg meldte meg inn i 2009 så har det vært litt varierende regler på hvor lenge man må være medlem. Jeg slapp karantenetid, men det har vært perioder hvor du må være medlem i 6 måneder før du får benytte deg av rabattene. Var vel en del som meldte seg inn, brukte rabatten og meldte seg så ut.
Årsavgiften på ca 900,- er verdt pengene!
Agrol har mange svært gode avtaler: https://agrol.no/avtaler (https://agrol.no/avtaler)
Jeg har også meldt meg inn. Satser på at når min karantene har gått ut så er også de vanlige modellene klar for bestilling. Ønsker andre farger og skinninteriør.
Agrol rabbatten har fungert på nye biler fra Nissan, som selges til listepris. Det funker ikke etterhvert som Nissan kjører kampanjer, der man får med diverse ekstrautstyr i pakken, slik Nissan har hatt kampanjer på Leaf det siste året.
Ringte selger nå, han bekrefter at Agrol/Nissan avtalen gjelder på Launch Edition. Noe han sa at den IKKE gjorde når jeg signerte kontrakt. I vår husstand er det kona som oppfyller Agrol kravene og ikke jeg.. Det medfører i vårt tilfelle at min kontrakt må annulleres og lage en ny i konas navn kunne selger fortelle.
Eller så kunne han informere om at Nissan ikke opererer med kø nummer eller reservasjonsnummer når bil bestilles. Skulle gjerne likt og visst hvor i leverings køen vi var... Han sa også at det ikke kom noe ny informasjon ang bil eller levering før tidligst utpå nyåret.
@Pneg Det var kluss og forvirring rundt Agrolavtale på Nye Leaf. Først sto det Nye Leaf 40kWh hadde 10% avtale, men det virker ikke som om Nissan hadde godkjent dette så det ble fort fjernet og erstattet med teksten om at de er i dialog og skal komme tilbake igjen på rabatt på den nye bilen. Da jeg lagde denne posten så jeg at den meldingen var fjernet og de nevnte launch edition ved navn.. Hvis du spurte selger før min post om agrolavtale så var "Nei" det riktige svaret!
Det at launch edition nevnes med navn betyr at vi kan få et liknende vakuum når vanlig utstyrsgrader kommer over nyttår. Dvs. at det ikke vil være agrolavtale i begynnelsen. Det er også spennene å se når neste "kampanje" vil være.. Jeg vil tro den første kommer allerede i andre kvartal som "sommerkampanje"
Sitat fra: Pneg på torsdag 21. september 2017, klokken 09:52
Ringte selger nå, han bekrefter at Agrol/Nissan avtalen gjelder på Launch Edition. Noe han sa at den IKKE gjorde når jeg signerte kontrakt. I vår husstand er det kona som oppfyller Agrol kravene og ikke jeg.. Det medfører i vårt tilfelle at min kontrakt må annulleres og lage en ny i konas navn kunne selger fortelle.
Eller så kunne han informere om at Nissan ikke opererer med kø nummer eller reservasjonsnummer når bil bestilles. Skulle gjerne likt og visst hvor i leverings køen vi var... Han sa også at det ikke kom noe ny informasjon ang bil eller levering før tidligst utpå nyåret.
Oppdatering. Ny kontrakt skrevet, Agrol rabatt trukket ifra :) er veldig imponert av Birger N. Haug Lillestrøm. Positiv og dyktig selger, ordnet opp på en raskt og smidig måte. Takk og pris for at jeg valgte BNH Lillestrøm :)
Så fint :-)
Du fikk rabatten uten å skifte navn?
Beholdte du plassen i køen?
Sitat fra: sylwester på fredag 22. september 2017, klokken 16:48
Så fint :-)
Du fikk rabatten uten å skifte navn?
Beholdte du plassen i køen?
Kona ordnet kontrakt. På spørsmål om plass i kø så tolker jeg selger dit hen at det ikke opereres med noe køsystem hos Nissan. Tipper det muliggjør en enklere og billigere distribusjon når bilene skal distribueres ut til forhandlere ved adkomst til landet?
Det må jo være et system når BNH tar 10.000 i depositum, men det kan jo være at BNH uansett får en viss andel av bilene og at man har prioritet innen de bilene BNH får.
Dette svaret fikk jeg når jeg spurte om kø nr i somras når jeg reserverte hos BNH Oslo:
"Vi gir ikke ut kø nr. Forventet levering avhenger mer av bil konfigurasjon og fabrikkens produksjonskapasitet."
Dette sier jo - - > 0..
Seriøst å kreve folk på 10.000 kr for dette!
Fikk igjen mine 10.000 på noen få dager. Ryddig, effektivt og enkelt av BNH Økern.
Fikk også pengene tilbake, ikke det jeg klager på, men va la vi ut 10.000 kr for?
Betalte inn 10000, hørte ikke et kvekk fra selger før jeg selv tok kontakt en uke etter lansering. Etter litt frem og tilbake om priser og utgaver ga jeg beskjed om at det ikke blir Leaf på meg. Har ikke hørt fra selger eller fått penger siden det.
Et dumt spørsmål her..
Så hvis jeg takker ja til tilbud fra bilforhandleren, registrerer meg på Bondelag, venter på bil i flere måneder. Så får jeg oppfylt kravet på 2 mnd. Regnes disse 2 mnd før tilbuddato eller fra dato jeg virkelig kjøper og mottar bil? Eller på helt annen måte?
Sitat fra: AlexFromUSSR på onsdag 27. september 2017, klokken 07:12
Et dumt spørsmål her..
Så hvis jeg takker ja til tilbud fra bilforhandleren, registrerer meg på Bondelag, venter på bil i flere måneder. Så får jeg oppfylt kravet på 2 mnd. Regnes disse 2 mnd før tilbuddato eller fra dato jeg virkelig kjøper og mottar bil? Eller på helt annen måte?
Ikke så lett dessverre. Som nevnt tidligere en plass her inne må du ha vært medlem i 2mnd FØR kontrakten signeres. For på kontrakt står avtalt pris etter rabatt er trukket ifra.
Sitat fra: PNR1A på onsdag 27. september 2017, klokken 14:01
Sitat fra: AlexFromUSSR på onsdag 27. september 2017, klokken 07:12
Et dumt spørsmål her..
Så hvis jeg takker ja til tilbud fra bilforhandleren, registrerer meg på Bondelag, venter på bil i flere måneder. Så får jeg oppfylt kravet på 2 mnd. Regnes disse 2 mnd før tilbuddato eller fra dato jeg virkelig kjøper og mottar bil? Eller på helt annen måte?
EDIT: 2 mnd regnes fra innmeldingsdato. Du må uansett vente på bilen til ca. mars 2018.
Det jeg gjorde da jeg bestilte Leaf 30kWh i fjor var å signere kontrakt, fortelle om Agro og så sende Agrol bekreftelse til selger 1 uke senere. Deretter ventet jeg i ca. 2 mnd til bilen kom og så sendte jeg ny bekreftelse ca. 10 dager før levering. Fikk rabatt som avtalt.
hvordan medlem melder man seg inn som?
Jeg meldte meg som "personlig medlem".
https://www.bondelaget.no/medlem/ (https://www.bondelaget.no/medlem/)
Sitat fra: PNR1A på onsdag 27. september 2017, klokken 14:10
Sitat fra: PNR1A på onsdag 27. september 2017, klokken 14:01
Sitat fra: AlexFromUSSR på onsdag 27. september 2017, klokken 07:12
Et dumt spørsmål her..
Så hvis jeg takker ja til tilbud fra bilforhandleren, registrerer meg på Bondelag, venter på bil i flere måneder. Så får jeg oppfylt kravet på 2 mnd. Regnes disse 2 mnd før tilbuddato eller fra dato jeg virkelig kjøper og mottar bil? Eller på helt annen måte?
EDIT: 2 mnd regnes fra innmeldingsdato. Du må uansett vente på bilen til ca. mars 2018.
Det jeg gjorde da jeg bestilte Leaf 30kWh i fjor var å signere kontrakt, fortelle om Agro og så sende Agrol bekreftelse til selger 1 uke senere. Deretter ventet jeg i ca. 2 mnd til bilen kom og så sendte jeg ny bekreftelse ca. 10 dager før levering. Fikk rabatt som avtalt.
Uten å være helt sikker på fasiten så er følgende sakset fra Agrol sin hjemmeside:
"Storkundebekreftelse må leveres til forhandler ved kontraktsinngåelse."
Da jeg snakket med nissan leverandør fortalte han at det hadde vært en del juks og at man kun ville få storkundeavtalen hvis man hadde vært medlem 2 mnd når kontrakt ble signert." Dette skulle visstnok stå som en vilkår på kontrakten. Men det er jo mulig å prøve seg? Men med mulighet for å måtte betale noe mer hvis man ikke fyller vilkårene. Evt vente et par mnd før man bestiller. Jeg vil jo tro at det kommer såpass mange biler at man antakelig får bil samtidig med de som bestilte først. Satser på det.
Samme avtale hos Tradebroker, her er liste over firma som er medlem der http://www.tradebroker.no/Tradebroker/Medlemmer
Ved å dokumentere at du bruker bil i arbeide får du 9% på bil og 10% på ekstrautstyr.
Sent from my iPad using Tapatalk
Takk for svarene alle sammen!
Et spørsmål til. Hvis jeg blir Bondelag medlem bare for å få rabattert pris (har ikke noe andre grunner å være medlem hos de), og la oss si får rabatt men sperrer medlemskap rett etter jeg kjøper bil for å spare penger jeg må betale for kontingent, skal jeg ikke få uventede konsekvenser fra Agrol eller Nissan? Hva synes dere?
Sitat fra: AlexFromUSSR på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 08:05
Takk for svarene alle sammen!
Et spørsmål til. Hvis jeg blir Bondelag medlem bare for å få rabattert pris (har ikke noe andre grunner å være medlem hos de), og la oss si får rabatt men sperrer medlemskap rett etter jeg kjøper bil for å spare penger jeg må betale for kontingent, skal jeg ikke få uventede konsekvenser fra Agrol eller Nissan? Hva synes dere?
Snylter sier vi da. Sånne som deg ødelegger muligheten for rabattavtaler.
Hvis støttemedlemmer popper inn og sier opp så blir det ingen fordeler for Agrol, men utelukkende administrasjonsoppgaver. Da vil det komme krav om lengre medlemskap før avtalene kan benyttes for å motarbeide en slik holdning.
Du sparer 26'kr (+ renter, så kanskje 33'kr+) så du har jo råd til å betale kontingent en stund etter du har kjøpt bil, muligens frem til du bruker avtalen til å kjøpe ny bil senere? De har også andre avtaler du kan kan bruke som ikke er så sjeldne kjøp som bil!
Min fagforening har også fått rabatten, så sjekk om du har tilgang på Nissan-rabatter allerede.
Sitat fra: daktari på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 13:38
Min fagforening har også fått rabatten, så sjekk om du har tilgang på Nissan-rabatter allerede.
Samme her, arbeidsgiver har storkunderabatt, like god som Agrol.
Rabatt meg hit og dit. Så mange avtaler om rabatt at en til forsvinner i mengden, bør derfor være rom for å få til en FPS-avtale................Forummedlem-Prute-Sjøl.
Jeg prøvde, fikk 0, får ta ny runde nesten når jeg ser hva alle får.
Sitat fra: leafnor på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 22:33
Rabatt meg hit og dit. Så mange avtaler om rabatt at en til forsvinner i mengden, bør derfor være rom for å få til en FPS-avtale................Forummedlem-Prute-Sjøl.
Tar gjerne en slik FPS-avtale ;D. Eller en hvilken som helst avtale som kan gi meg 30000 i avslag :laugh:
Sitat fra: daktari på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 13:38
Min fagforening har også fått rabatten, så sjekk om du har tilgang på Nissan-rabatter allerede.
Hvilke fagforeninger gir rabatt?
Hva koster medlemskap i måneden? Ser at innmeldingsavgiften er 890 kroner. Kan noen poste rabattavtale på andre bilmerker også? Ser at man må være medlem for få sett.
Sitat fra: SuperSigurd på søndag 22. oktober 2017, klokken 18:57Kan noen poste rabattavtale på andre bilmerker også? Ser at man må være medlem for få sett.
Faktisk mistenker jeg denne tråden er medansvarlig for at det nå kun er innloggede medlemmer som kan se rabattene. Agrol-rabatten for nye Leaf ble deretter fanget opp av Pushevs som laget eget oppslag (http://pushevs.com/2017/09/19/2018-nissan-leaf-gets-first-discounts/) på dette. Kort etter ble rabattene kun tilgjengelig for medlemmer. Tilfeldig? Tja...
Agrolavtalen er en av de få mulighetene til brede rabattavtaler som er tilgjengelig utenom mer spesialiserte fagforeningsavtaler. Jeg er ikke sikker på at bred debatt om rabattsatsene er ønsket reklame for avtalen - man ser f.eks. ikke at medlemmer av Tannlegeforeningen diskuterer hvilke rabatter hos BMW medlemskapet gir dem.
Blir avtaler som denne for godt kjent, er det tvert i mot fare for at medlemmene ikke får beholde de beste avtalene.
Det har du helt rett i Gordon Retriver. Agrol-avtalen er allerede blitt dårligere, og denne tråden hjelper ikke. Den beste metoden for å bli kvitt en gode på er å gjøre andre misunnelig på at en har den.
Det er nok helt vanlig å diskutere rabatter på debattforum.
Er i prinsippet i mot rabatter, klippekort, kjøp 5 betal for 4 - når jeg kun trenger 3, pruting, skrot en bil og få samme rabatt som om du ikke skroter bilen osv.
Synes fastpris er idealet, men hvis noen først skal få rabatt, så er det jo greit å vite hvordan man kan få det.
AGROL rabatten til Nissan har vært en vits de siste 2 årene, fordi rabatten ikke gjalt biler til kampanjepris. Alle bilene Nissan solgte ble jo solgt til kampanjepris, så det var jo bare tull.
Forsåvidt enig, men det er jo nettopp nyhetne som gjerne ikke får kampanjepris med det første at en slik avtale kan være gull.
Jeg er godt fornøyd med rabatten jeg har fått og håper at både Agrol og Nissan er fornøyd med at avtalen skaper flere medlemmer og flere salg.
Temaet er vel tilstrekkelig belyst nå, så jeg synes det er på høy tid å lukke tråden. Hvis alle får storkunderabatt vil prisen måtte settes opp, og da er det vel ingen fordel med rabatt. Dessuten leses dette forum i like stor grad av folk som allerede har bestilt bil uten slike avtaler. Da er det kanskje ikke så gøy å lese om folk som skryter av hvor stor rabatt de har fått.
Sitat fra: sylwester på fredag 27. oktober 2017, klokken 16:25
Forsåvidt enig, men det er jo nettopp nyhetne som gjerne ikke får kampanjepris med det første at en slik avtale kan være gull.
Jeg er godt fornøyd med rabatten jeg har fått og håper at både Agrol og Nissan er fornøyd med at avtalen skaper flere medlemmer og flere salg.
Hvis Nissan ville at alle skulle få kjøpt med agrol-rabatt så hadde de oppfordret alle til den. Hele agrol-avtalen for Leaf henger nok i en tynnere tråd nå som den er så godt markedsført og ikke lenger brukes av dem den er tenkt til. Husk at agrol er ikke Nissan sitt verk, men en interesseorganisasjon for bøndene som bla jobber for gode avtaler med forskjellige store leverandører av biler, dekk, telefoni etc.
Veldig enig med TM i at det er ikke gøy for kunder å lese om rabatter de ikke selv har fått. Det jeg ga for min bil er for meg en avtale mellom meg og selger. Jeg føler at jeg fikk en god pris og ønsker å få en god pris neste gang jeg kjøper bil der. Den prisen jeg fikk er ikke offentlig, og det tror jeg heller ikke at noen bilselgere ønsker at den skal være.
Også enig med TM at det kan være på tide å lukke tråden, men kanskje enda mere riktig å slette den???
Kapitalismen er ikke perfekt, men for å gi den best mulig kår og dermed best mulig vilkår for oss forbrukere, er det helt sentralt med åpenhet. Når noen argumenterer med at prisen på en bil skal være hemmelig, er de på ville veier.
Diskuter i vei sier nå jeg. Hvis Agrolavtalen eller andre tilsvarende avtaler er for gode, vil de forsvinne av seg selv. Og det er kanskje like greit. I et velfungerende marked betaler alle samme pris.
Flere riksdekkende aviser har dekket dette fenomenet i flere år. Bla. a. at du kan spare 100.000kr på ny BMW i 2012 (http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2012/08/Spar-100.000-paa-ny-BMW) og en til i 2015 (http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2015/04/Bruk-840-kroner-spar-store-beloep-paa-ny-bil). Nettavisen og NRK har skrevet liknende artikler og det bogner av tråder hvor agrolrabatt er nevnt i dette forumet. Jeg tviler sterkt på at dette er såpass dårlig deal for partene at de helst ville ha færre medlemmer/bilsalg.
Nå må man være medlem i 12 måneder for å få rabatten for Nissan (2 for de andre bilmerkene). Jeg oppdaga det da jeg etter å ha gått ut av Ampera-køen måtte begynne å se meg om etter andre alternativer og biler.
Kravet om 12md medlemskap er uproblematisk for de som allerede er medlemmer. Hadde de heller krevd neste års kontigent ved innmelding (dvs. du betaler minst 12md) så kunnet bilavtalen bidratt til flere medlemmer. Mange av organisasjonene jeg er medlem av bruker nettopp avtalene sine som et av argumentene for å bli medlem og jeg har alltid tenkt det slik at avtalene har vært gode for alle 3 parter.
Jeg våger å tenke positivt at dette kravet kommer istedenfor å redusere rabatten.
Krav om 12 måneders medlemstid er et naturlig resultat når man kan lese om avtalen og tilstrekkelig mange tenker som dette:
Sitat fra: *anonymisert* på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 08:05
Hvis jeg blir Bondelag medlem bare for å få rabattert pris (har ikke noe andre grunner å være medlem hos de), og la oss si får rabatt men sperrer medlemskap rett etter jeg kjøper bil for å spare penger jeg må betale for kontingent, skal jeg ikke få uventede konsekvenser fra Agrol eller Nissan? Hva synes dere?
Det er viktig å huske at Agrol-avtaler primært er til for dem som ønsker å aktivt støtte opp om fortsatt bosetning og næringsliv i Distrikts-Norge og som ønsker fortsatt norsk matproduksjon. Rabatter ved nybilkjøp kommer et stykke ned på listen.
Slik sett er det gledelig at de innførte begrensningene går på krav til medlemstid, og ikke fører til dårligere rabatter.
Når ble det krav om 12 måneders medlemskap? Er det sånn at man må ha hatt Agrol avtale i 12 måneder før kontraktsinngåelse? Ganske sikker på det stod 2 måneder istedenfor 12 måneder ganske nylig. Rett meg visst jeg tar feil...
Jeg har forstått det slik at det er 12 måneder ved kontraktstidspunktet. Og ja, det ser ut til å være veldig nytt. Ikke så lenge siden jeg sjekka forrige gang, og da var det 2 måneder.
Vi kan kanskje takke denne tråden for at det ble sånn......
Avtalen beholdes og det er jo bra, men er jo litt kjipere for enkelte andre.
Nå selges ikke Launch edition lenger, og det har ikke kommet noe på tekna-versjonen. Den kommer vel aldri heller.