Elbilforum.no
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: Beamer Screamer på torsdag 14. september 2017, klokken 00:00
Nå er det en stund til jeg trenger nye sommerdekk, men jeg tok en titt på utvalget og fant noe som het Rotalla Setula E-Pace som var de aller billigste (ca 500 kr):
https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=72072192.129.9840&sowigan=So&Breite=145&Quer=65&Felge=15&Speed=&kategorie=6&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&sort_by=preis&rsmFahrzeugart=ALL&search_tool=standard&Label=C-C-70-2&details=Ordern&typ=R-301517
Den har C i rullemotstand og i våtegenskaper (i 145 dim) og er således fullt på høyde med eller bedre enn dyrere dekk. Noen som har erfaring med dette dekket?
Rotalla har gjort det relativt dårlig i dekktestene jeg har lest men har altså ganske OK score på de offisielle verdiene for rullemotstand og våtgrep. Noen som vet hva som egentlig legges til grunn i den offisielle dekkmerkingen?
Rullemotstand måles der dekket rulles mot en ståltrommel og målt rullemotstandskoeffisient mappes til bokstavkategorier der A er t.o.m 6,5 og B er 6,6-7,7 osv. Våtgrep måles ved måling av bremselengde ved bremsing ned fra 80 km/t, der hver bokstav utgjør 3 meter forskjell.
Dette er bare to parametre av mange andre som skulle vært målt, f.eks. grense for vannplaning, sideveis friksjon osv. Så det er umulig å si hvor bra det er bare ved å lese EU etikett, men en pekepinn gir det jo.
Kinesiske dekk er billige og *kan* være bra, som f.eks. Landsail og Sailun. Hvordan Rotalla er vet jeg ikke. Og hvem som setter EU klassifikasjon på kinesiske dekk vet jeg heller ikke, har sett eksempler på at det ikke stemmer så bra alltid - men da som regel at dekket er *bedre* enn målt. I EU måler produsentene med godkjent og kalibrert måleutstyr, og hvert land har et kontrollorgan som sjekker kalibreringen og tar stikkprøver. Hvordan dette virker utenfor EU er jeg neimen ikke sikker på.
(Ikke si det til noen, men det aner meg at fordi EU-etikett er påkrevd i EU-land så er det fort gjort å "klistre på noe" før eksport fra Kina. ;) Og da velger man en dårlig karakter for å ikke bli tatt i stikkprøvekontroll, fordi disse dekka selger jo uansett på pris.).
Bumper denne. Noen av dere som har erfaring med noen av disse rullemotstand C dekkene? Dunlop er original på vår i-Miev som trenger nye sko foran. Kanskje lurere å vente til våren nærmer seg?
Har erfaring kun med de originale Dunlop'ene. Jeg mener i utgangspunktet at dekk ikke er noe man bør spare på, men når jeg ser at Rotalla som er det billigste dekket scorer helt på linje med Dunlop så spør jeg meg om det egentlig er noe vits i å legge penger i dyrere dekk.
Nå er det jo flere egenskaper som er viktige enn kun rullemotstand, våtgrep og støy. Men når dette ikke er dårligere enn de dyre dekkene så lurer jeg veldig på om billigst egentlig er like bra.
Pirelliene er helt konge! ;)
Som tomrh sier, pirelliene er helt konge. Det blir som en helt annen bil. Går litt utover rekkevidden men stabiliteten og at bilen plutselig føles ut som en stor bil er absolutt verdt det. Gruer meg nesten til å sette på vinterdekk for da må jeg jo igjen bli oppmerksom at jeg kan bli blåst av veien.
Å bytte kun framdekk til Pirelli merkes svært lite på rekkevidden, kona/jeg har kjørt med dem foran i tre sesonger nå. Slitesterke er de også, blir flere sesonger. (Mens Dunlopene var helt ferdige etter 3 sesonger)
Hadde Pirelli bak også en kort periode, de satt som et skudd slik pwb sier, men idiotiske meg var mer opptatt av de 10 kilometerne tapt rekkevidde og byttet dem vekk. Skulle aldri gjort det.
Supert! Da blir med stor sannsynlighet Pirelli. Stoler mer på trillingfolket enn div. dekktester ;)
Antar det er snakk om 155-dekk erfaringene er basert på?
Jeg tør minne om et annet utmerket oppkomme av "Sommerdekk til trilling" tråder: myimiev.com/.../ Wheels - Tires (http://myimiev.com/forum/viewforum.php?f=26&start=25). F.eks. har JoeS kokt ned essensen av sine erfaringer med og til tråden Yokohama AVID ENVigor Tires (http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=26&t=2725). Det er også verdt å sjekke ut den beryktede ... tråden på 36 sider. Mye info om slitestyrke, støy, kW/km, km/kWetc. osv...
Der finner du bl.a. http://forums.aeva.asn.au / iMiEV tyre wear status (http://forums.aeva.asn.au/viewtopic.php?title=imiev-tyre-wear-status&t=3671&p=48256#p48256)
The time had come....
I ordered 2 x continental ecocontac3 in 155x60 R15 from BoB Jane and had them F&B for $130 ea. edit: the dunlop 2030s were quoted at $230 and there was only 1 in Oz !
Originaldekkene våre har samme sinnssvake pris i USA, noe som trigget JoeS til å investere i sine Yoko dekk.
De har et annet utvalg av dekk over dammen, annen standard dim bak (175/60R15), samt at tråden er litt utdatert (siste innlegg 2. aug 2015). ContiEcoContact3 selges ikke lengre, ja selv ContiEcoContact5 begynner å dra på åra. Jeg fant lite av verdi i den opprinnelige tråden (bidro litt selv btw). Oppsummeringstråden om Yokohama startet i 2015 har jeg ikke studert enda da.
Ikke dekk men. La på vinterhjul her om dagen og syntes de var tyngre enn sommerhjulene . Dette måtte sjekkes. Orginale felger foran (bare felger) var nesten 2 kg. lettere enn felgene som er på vinterhjul. Så orginale felger er vel og foretrekke . Ca. 10 kg. ( bak felger er tyngre) roterende masse og mer aero vennlig .
Tenker det blir vår og sommer i år også.. :D
Framdekka er slitt, forsatt nok mønster god margin på slitasjevarsler, men tenker det er greit å bytte.
Har fått forslag om levert av www.dekkskift.no, søkt opp data via dekkonline:
Nexen N blue HD Plus
(https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?s_p=Nexen-N-blue-HD-Plus-145_65-R15-72T-4PR&details=Ordern&typ=R-333104&cart_id=93973066.129.52461&ranzahl=4&Breite=145&Herst=Nexen&Quer=65&Felge=15&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=20&Transport=P&tyre_for=PKW&dsco=129&sowigan=So&m_s=3&profil=N%20blue%20HD%20Plus&search_tool=standard&search_tool=standard)Rulle: E, Våtgrep: C, Støy 68 dB
Continental EcoContact EP
(https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=93973066.129.52461&sowigan=So&Breite=145&Quer=65&Felge=15&Speed=&kategorie=6&ranzahl=4&Transport=P&tyre_for=PKW&x_tyre_for=&m_s=3&Ang_pro_Seite=20&sort_by=brand&rsmFahrzeugart=PKW&Label=F-B-70-2&details=Ordern&typ=351235000)Rulle: F, Våtgrep: B, Støy 70 dB
Vil E og F på rullemotstand merkes?
Fem dekk med rullemotstand C i original dim (https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=13632441.129.36412&Breite=145&Felge=15&kategorie=6&m_s=3&Quer=65&ranzahl=4&rsmFahrzeugart=PKW&sowigan=So&suchen=Ordern&Transport=P&tyre_for=PKW&sort_by=Lable_1roll&desname=dekkonline.com&shop=RDNO¤cy=kr&Ang_pro_Seite=20)
Vil det være smart å endre dimensjon til 155/60 R15? (avvik rulleomkrets -0,4%)
Pirelli Cinturato P1 Verde 155/60 R15 74H ECOIMPACT (https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=13632441.129.36412&sowigan=So&Breite=155&Quer=60&Felge=15&Speed=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=PKW&x_tyre_for=&rsmFahrzeugart=PKW&search_tool=standard&Label=C-B-69-2&details=Ordern&typ=D-119836)
Rulle: C, Våtgrep: B, Støy 69 dB
Kan eg bruke denne dimensjonen i lag med original dimensjon 175/55R15 bak?
Eller må / bør det velges 185/55R15 bak?
165 matcher 185 bedre enn 155 på rulleomkrets da de to første begge er større enn org.dim. 155 er som du sier mindre. Mener å huske et =<4% avvikstall mellom foraksel (VA) og bakaksel (HA) for når regenerérererereeeringen kobles ut.
@Beamer Screamer: Gidder du å døpe om / tilføye "2018" i trådtittelen? Det gir tråden høyere relevans ved senere søk. Er så kjedelig å bla i gamle tråder for å oppdage at de og innholdet/prisene er fra 2012, på utgått sortiment osv... ::)
Sitat fra: TB på onsdag 04. april 2018, klokken 23:54
Vil det være smart å endre dimensjon til 155/60 R15? (avvik rulleomkrets -0,4%)
Pirelli Cinturato P1 Verde 155/60 R15 74H ECOIMPACT (https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=13632441.129.36412&sowigan=So&Breite=155&Quer=60&Felge=15&Speed=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=PKW&x_tyre_for=&rsmFahrzeugart=PKW&search_tool=standard&Label=C-B-69-2&details=Ordern&typ=D-119836)
Rulle: C, Våtgrep: B, Støy 69 dB
Kan eg bruke denne dimensjonen i lag med original dimensjon 175/55R15 bak?
Eller må / bør det velges 185/55R15 bak?
pwb og jeg kjører/har kjørt med 155+175 Pirelli, sitter som støpt på veien!
Synes ikke det fungerer like bra med 185 bak, har prøvd noen ulike komboer (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=35396.msg609764#msg609764).
Var ikkje så enkelt å skaffe Pirelli Cinturato P1 Verde (kan skaffes, men koster dobbelt av andre dekk i høgere prisklasse.)
Men, Dekkskift.no foreslår:
Yokohama BluEarth-ES (ES32) 155/60 R15 74H BlueEarth (https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=45095795.129.58634&sowigan=So&Breite=155&Quer=60&Felge=15&Speed=&kategorie=6&tyre_for=&x_tyre_for=&m_s=3&Ang_pro_Seite=10&weiter=10&rsmFahrzeugart=PKW&Label=C-C-68-2&details=Ordern&typ=R-340192)
Rulle: C, Våtgrep: C, Støy 68 dB
Nokon som har erfaring med Yokohama? Er forskjellen B vs C på våtgrep verdt mykje?
Ser Tomrh skriv "Våtgrep måles ved måling av bremselengde ved bremsing ned fra 80 km/t, der hver bokstav utgjør 3 meter forskjell." 3 meter kan være viktig, men nye dekk er heilt sikkert bedre enn dei originale Dunlop dekka.
(Linken til dekkonline.com er for å vise data, tenker å kjøpe av dekkskift.)
Sitat fra: elekTrond på torsdag 05. april 2018, klokken 00:40
@Beamer Screamer: Gidder du å døpe om / tilføye "2018" i trådtittelen? Det gir tråden høyere relevans ved senere søk. Er så kjedelig å bla i gamle tråder for å oppdage at de og innholdet/prisene er fra 2012, på utgått sortiment osv... ::)
Done!
Bestillte akkurat 2 stk "Toyo NanoEnergy 3 145/65 R15 72T" til å erstatte de farlig glatte Dunlop-dekka på iOn'en - skal rapportere hvordan de er etterhvert.
;-D Hans
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 16. april 2018, klokken 12:36
Bestillte akkurat 2 stk "Toyo NanoEnergy 3 145/65 R15 72T" til å erstatte de farlig glatte Dunlop-dekka på iOn'en - skal rapportere hvordan de er etterhvert.
Toyo har eg oversett, mangler bare en bokstav på våtgrep mot Pirelli Cinturato P1 Verde 155/60 R15 74H ECOIMPACT (Som eg nylig har bestilt..)
Toyo NanoEnergy 3 145/65 R15 72T (https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=74882754.129.45002&Breite=145&Quer=65&Felge=15&Speed=&Load=&kategorie=&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&Ang_pro_Seite=10&weiter=10&rsmFahrzeugart=ALL&filter_preis_bis=&filter_preis_von=&homologation=&Label=C-C-69-2&details=Ordern&typ=R-283477)
Rulle: C, Våtgrep: C, Støy 69 dB
Har akkurat bestilt Toyo NanoEnergy både foran og bak, i originaldimensjon. Får dem til uka, blir spennende å se hvordan de er.
Jeg har NanoEnergy2 bak i 185/55R15. Kjøpte de pga rulle A. Sideveggene er myke og tynne, så funker ikke med 2,5 bar, må ha minst 2,8 for at esp ikke skal slå ut så ofte. Og våtgrep C er skikkelig rævva, nei savner pirelliene selv om de hadde høyere rullemotstand.
Bestilte Pirelli Cinturato P1 Verde 155/60HR15 fra www.dekkonline.com
Fredag 20.4 mottok eg denne e-post:
SitatFrakttjenesten har returnert din ordre RD XX til oss.
Vi beklager dette, og vil gjerne fullføre prosessen til din fordel.
Vennligst informér oss om hvorvidt vi skal arrangere en ny levering til deg, eller refundere beløpet du har betalt.
Valgte å refundere, og bestilte fra Skruvat.no i stedet for... Se om det går bedre? :)
Noen som har erfaring med Fulda Eco Control? De har samme rullemotstand og våtgrep som de originale Dunlop-dekkene.
Har akuratt fått fra byttdekk.no
Pirelli Cinturato P1 Verde155/60R15 74H
Pirelli Cinturato P1 185/55R15 82H
Blir spennende og se hvordan dem er på veien,de gammle var 7 år så blir vel overgang fra "racing" dekk til vanlige dekk men fint og kunne kjøre når det er våt og ;)
Jeg fikk skiftet ut de gamle, originale Enasavene med nye ContiEcoContact3 (EP-varianten bak, tilfeldigvis) for noen uker siden. Rullemotstand E, og gikk for 155/60R15 foran som foreslått her på forumet. Erfaringene er:
Veigrep: helt fantastisk! Alt spinn og glipp i regn eller rundkjøringer er borte. Den sitter som støpt, føles tryggere.
Rekkevidde: Toppladet viser gjettometeret 10-15 km mindre enn det gjorde sist sommer, ser det ut til. (Ikke noe problem for mitt bruk)
Ellers: Føles litt seigere, ikke like spretten ut av kryssene (med mindre jeg gir mye pedal da). Lite rullestøy.
I sum er jeg godt fornøyd!
@Ellemann: Så bra! :+1: Kjøpt lokalt eller på nett? Hva måtte du ut med for fire smultringer ferdig pålagt på felg evt. på bil?
Sitat fra: Ellemann på torsdag 24. mai 2018, klokken 11:46
Rekkevidde: Toppladet viser gjettometeret 10-15 km mindre enn det gjorde sist sommer, ser det ut til. (Ikke noe problem for mitt bruk)
Nye dekk ruller alltid dårligere. Gi ny tilbakemelding etter 5000 km. ;)
Da har jeg fått på Nexen NBlue HD Plus i 165/60-R15 foran. Ønsket noe kneppet mer premium, men det slet min lokale dekkpusher med å oppdrive. Litt tidlig å felle noen dom over dekkene, men merker at bilen føles mer stabil.
@elekTrond: jeg brukte bare den lokale snapdrive ved jobben, ca 4.600 ferdig på bil. Sikkert ikke det billigste, men det enkleste for meg :)
@tomrh: helt klart, jeg merker allerede at de begynner å rulle bedre :+1:
(EDIT: rettet opp beløpet, hadde blingset :D )
Har så langt kjørt ca 1500 km med Pirelli Cinturato P1 Verde 155/60HR15 dekk fremme.
Litt usikker på forskjellen på stabilitet i forhold til original dimensjon, 145/65 R15 - glemmer fort hvordan det var før. Men, noe mer meir stabil er den nok.
Våtgrep har eg så langt ikkje fått testa, knapt vært nedbør. Originaldekkene var glatte på vått føre.
Estimatet på rekkevidden har blitt mindre, men her misstenker eg varmen og ikkje dekka som årsaken.
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 16. april 2018, klokken 12:36
Bestillte akkurat 2 stk "Toyo NanoEnergy 3 145/65 R15 72T" til å erstatte de farlig glatte Dunlop-dekka på iOn'en - skal rapportere hvordan de er etterhvert.
Disse kom aldri - leverandøren klarte å gi de til en eller annen fyr i Malmø - så jeg fikk tak i noen ContiEcoContact3 i orginaldimensjon (foran) og jeg skal si de sitter bedre på veien enn originalene ja! Har ikke merket noe forskjell på kjørelengde og jeg har akkurat vært på hytta i Valdres (225 km hver vei opp E16).
Leverandør var Dekkgutta på Skullerud i Oslo.
;-D Hans
Da punkterte fruen OG kjørte et stykke videre fordi hun ikke kjente forskjell på punktering og humpete grusvei. Så høyre bakdekk fikk hard medfart, det var to hull hvorav det ene i sideveggen og da er det bare å bytte.
Da er 2 stk Pirelli Cinturato P1 Verde på vei. :)
Heldigvis har jeg et sett 16" hjul liggende som hun kjører med nå mens vi venter på pirelliene fra dekkonline, så slapp vi mye «styr».
Sitat fra: Stjerneglis på søndag 22. april 2018, klokken 23:18
Noen som har erfaring med Fulda Eco Control? De har samme rullemotstand og våtgrep som de originale Dunlop-dekkene.
Hei! Har hatt fulda eco control på en gammel Renault R8. Akkurat som trilling er den noe baktung og bare 250kg lettere. Hadde 13 men 155 framme og 175 bak. Fungerte veldig bra både på tørt og dyvått. Vår 2015 ion går på originaldekkene og vil absolutt vurdere Fulda når de skal skiftes ut.
Punktering igår - skrue i venstre bakhjul. Dekkene er ikke utslitt, men har jo rullet en del km. Tanken var å bytte til neste sommersesong. Har jo også bestilt ny elbil, men tar jo litt tid før den blir levert.
Bytte, eller lappe dekk? Å kjøpe sommerdekk på høsten, er det smart, eller mindre smart?
Har nye Pirelli Cinturato P1 Verde 155/60 R15 74H ECOIMPACT Rulle: C, Våtgrep: B, Støy 69 dB fremme, montert i mai i år.
Bak er det original dekka som står montert. Det passer fint med original dimensjon 175/55R15 bak.
Mulige kandidater i standard dimensjon: 175/55R15
Continental ContiEcoContact 3 Rulle: E, Våtgrep: B
Continental ContiPremiumContact 2 Rulle: E, Våtgrep: C
Yokohama BluEarth-ES ES32 Rulle: C, Våtgrep: C
Yokohama BluEarth-ES AE01 Rulle: C, Våtgrep: C
Pirelli Cinturato P1 Verde Rulle: C, Våtgrep: B
Nexen N blue HD Plus Rulle: E, Våtgrep: B (rimelig)
Alder/DOT og mønsterdybde sett opp mot det jeg sparer på å kjøpe étt makent dekk, avgjør for meg. Sist måtte jeg ut med 250,- for ei bot i et hønngammalt 175/65R14 piggfritt dekk til 700,-. For en gangs skyld spurte jeg ikke om prisen på forhånd, og gikk ut i fra at det fortsatt var 75,- eller noe i den duren der. Riktignok var det blitt forbudt med bøting fra utsiden, noe som dro opp prisen mye med av, bal. og på.
Jeg spør gjerne om et godt tilbud på slutten av hver sesong. Får jeg en bedre pris, kan det hende jeg kjøper. De vil jo også tømme restlageret for å slippe mer-håndtering av sesongvarene. Senvintern 2016 fikk jeg tilbud om R2(?) til 3.800,- ferdig pålagt hos en bygde-Mekonomen, dette var ca tusen under by-Mekonomen. Et annet sted sa 3.200,- for et av de japsanske merkene. Har nettopp flyttet, så uten de lappene blir dette nok en anekdote ...
Ser for meg to alternativ:
- Bytte begge dekk bak. Desse er klar for å byttes neste sesong uansett.
- Lappe dekket selv, utenfra. Ikke lovlig, men godt nok til neste sesong... (Reparasjonssett, dekk Art.nr. 82-573)
Støtter siste taler, reparer selv. Jeg har brukt dette: https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/dekkverktoy/dekkverktoy/reparasjonssett-600209/