Elbilforum.no
Bilmerker => Renault => Zoe => Emne startet av: morten69 på mandag 21. august 2017, klokken 22:23
Utrolig kult, finnes et tysk firma som har TUV godkjent hengerfeste for zoe. I tillegg er det en bruker på Zoe sin facebook side som har fått den godkjent i Norge. Vet ihvertfall hva som skal monters på min Zoe
https://www.lzparts.de/renault-ze/anhaengerkupplung-abnehmbar-renault-zoe
Zoe som kan trekke 750 Kg:)
Hvordan må man gå fram for å få godkjent noe slikt? Hva skjer eventuelt med garanti etc?
Her burde det værr penger å tjene for noen som kan ordne med montering og godkjenning. Jeg hadde i alle fall vært villig til å betale noen tusenlapper for å få det ordnet for meg.
Bilen er klar gjord for hengerfeste fra fabrikk. Renault hadde ingen innvendinger mot monteringen sa han som hadde fått gjort det i bergen og biltilsynet i Bergen hadde nå godkjent bilen. Blir jo en helt annen bruksverdi når den får mulighet til å trekke 750 Kg.
Dette er jo kjempebra. Da håper jeg at veldig mange Zoe eiere får montert hengerfeste, og at Renault Norge begynner å bruke dette i sin markedsføring slik at de andre leverandørene kan "tvinges" til å komme etter for ikke å miste salg.
Jeg ønsker meg nemlig en liten teardrop camper e.l. til min Soul EV :)
Hugo
Hvis noen kan komme opp med et verksted, forhandler eller andre som er villige til å (mot betaling) strømlinjeforme prosessen med installasjon og godkjenning og selge det hele som et ferdig produkt har dere en kunde hos meg.
Egentlig er planen å selge Zoe'n nå siden tre biler er litt overkill for to personer, men kanskje det kan bli dieseldyret som ryker likevel...
Sitat
Designvalg
For eksempel sier Renaults tekniske opplæringsleder Terje Olsen at Renault Zoe ikke har mulighet for tilhengerfeste fordi batteriets varme- og kjøleapparat sitter under gulvet i bagasjerommet.
I tillegg sitter det en diffuser bak under bilen, som bidrar til forbedring av bilens aerodynamiske egenskaper. Diffuseren dekker hele området bak til støtfangeren, så det er ingen egnet plass for tilhengerfeste.
Det vil med andre ord gi større luftmotstand å sette på et hengerfeste, og gi redusert kjørelenge uavhengig av om tilhenger trekkes eller ei.
Kilde: https://www.tu.no/artikler/derfor-kan-nesten-ingen-elbiler-dra-tilhenger/350303
Håper teknisk opplæringsleder i Renault Norge tar feil :-)
Sitat fra: zbk på tirsdag 22. august 2017, klokken 14:37
Hvis noen kan komme opp med et verksted, forhandler eller andre som er villige til å (mot betaling) strømlinjeforme prosessen med installasjon og godkjenning og selge det hele som et ferdig produkt har dere en kunde hos meg.
Egentlig er planen å selge Zoe'n nå siden tre biler er litt overkill for to personer, men kanskje det kan bli dieseldyret som ryker likevel...
Count me in.
Hadde vært råstilig å ha to elbiler i tunet som har hengerfeste. :)
Sitat fra: zbk på tirsdag 22. august 2017, klokken 14:37
Hvis noen kan komme opp med et verksted, forhandler eller andre som er villige til å (mot betaling) strømlinjeforme prosessen med installasjon og godkjenning og selge det hele som et ferdig produkt har dere en kunde hos meg.
Jeg har sendt en forespørsel til mitt favorittverksted nå. De holder til en halvtime sør for Oslo, så de bør kunne være innenfor rekkevidde for mange av de 5800 bilene som nå ruller i Norge.
Sitat fra: morten69 på tirsdag 22. august 2017, klokken 13:37
Bilen er klar gjord for hengerfeste fra fabrikk. Renault hadde ingen innvendinger mot monteringen sa han som hadde fått gjort det i bergen og biltilsynet i Bergen hadde nå godkjent bilen. Blir jo en helt annen bruksverdi når den får mulighet til å trekke 750 Kg.
Gjeld dette dei gamle Zoe og eller er da bare Zoe40?
Produsenten av hengerfestet er vel kanskje dette firmaet: http://www.feinmechanik-wolf.de/ (http://www.feinmechanik-wolf.de/)
Jeg ser de lager hengerfeste til Twizy også.
Veldig spent på hvor denne tråden havner, da Renault Zoe blir plutselig svært aktuell igjen.
https://www.youtube.com/watch?v=yzi-SodOTc8&index=2&list=LLuPwxF0s8btiZFfJ69lH73A
Den som ble godkjent kjøpte og monterte det her :
https://www.lzparts.de/renault-ze/anhaengerkupplung-abnehmbar-renault-zoe
Ser at dette selskapet faktisk er en del av et forhandlernettverk for Renault, Dacia og SsangYong i Nord-Tyskland...
Var det ikke en importert Zoe som hadde fått godkjent hengerfeste? Er det samme mulig på en norsk bil?
Det er jo genialt hvis dette er mulig :+1:
Hvis dette blir "enkelt" å gjennomføre, ryker Model 3-reservasjonen (siden den hypotetisk sett skal skulle bli familielens nye trekkvogn. Antar den omtalte saken er den samme som det refereres til her: Mulig å få til godkjent hengerfeste for e-Golf slik som for Renault Zoe (https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,35288.msg607243.html), og på Facebooks Zoe-gruppe, dvs. bil med registreringsnummer EK42061.
Hmmm. Jeg sjekket akkurat bilen på Vegvesenets tilhengerkalkulator, men EK42061 er ikke registrert for å trekke tilhenger...
Edit: Etter å ha lest på Zoe-facebook, ser jeg at det ikke kommer inn i kalkulatoren siden det står som en egen merknad i vognkortet. Så vidt jeg kan forstå vil dessuten dette være mulig å ettermontere i Norge... Det kommer visstnok også en artikkel om dette i TU!
http://lektrisk.blogspot.no/2017/09/tilhengarfeste-pa-ombygd-renault-zoe.html?m=1
Til info så har ikke Renault godkjent tilhengerfeste for Zoe.
Renault vil avvise garantisaker på motor, gir, bremser og øvrige ting som vil kunne påvirkes av monteringen av hengerfeste eller takstativ.
Greit å ta med i vurderingen dersom man skulle føle seg fristet til ettermontere hengerfeste på Zoe.
Dersom Renault skal avvise reklamasjonssaker på grunnlag av hengerfeste, ligger bevisbyrden på dem, ikke på forbrukeren.
Sitat fra: tothebone på fredag 08. september 2017, klokken 11:21
Til info så har ikke Renault godkjent tilhengerfeste for Zoe.
Renault vil avvise garantisaker på motor, gir, bremser og øvrige ting som vil kunne påvirkes av monteringen av hengerfeste eller takstativ.
Greit å ta med i vurderingen dersom man skulle føle seg fristet til ettermontere hengerfeste på Zoe.
Kilde?
Kilden er RBI. Tror dere meg ikke er det bare å ta kontakt med forhandler eller RBI selv :-)
RBI er bare ein norsk importør og er underlagt fabrikken i frankrike. Godkjennelsen som ligg føre her har eg forstått kjem frå fabrikken og då er RBI sjakk matt.
Ein importør kan heller ikkje produsere dokumentasjonen som trengs. Da er det fabrikken som gjer.
RBI informerer om at Renault som produsent ikke godkjenner montering av hengerfeste...
Det kan jo ikkje stemme når det no faktisk finst ein Zoe (riktignok Q90) med godkjent tilhengerfeste i Noreg. Dersom Renault ikkje hadde godkjent dette hadde vel aldri dette tilhengerfestet fått TÜV-godkjenning heller?
Kva RBI påstår tar eg med ei klype salt, det har kome mykje merkeleg frå den kanten sidan Zoe vart lansert...
Sitat fra: tothebone på onsdag 13. september 2017, klokken 16:16
RBI informerer om at Renault som produsent ikke godkjenner montering av hengerfeste...
Jeg vil gjerne se noe skriftlig, helst med underskrift. Har du det?
Nå er vel ikke hva Teknisk overvåkingsforening i Tyskland godkjenner og hva Renault som produsent godkjenner helt det samme..
Jeg forstår at dette er veldig vanskelig å akseptere for flere her.. Som sagt, ta kontakt med en forhandler eller direkte med RBI så får dere samme beskjed som jeg forteller her.
Sitat fra: Einride på onsdag 13. september 2017, klokken 21:03
Det kan jo ikkje stemme når det no faktisk finst ein Zoe (riktignok Q90) med godkjent tilhengerfeste i Noreg. Dersom Renault ikkje hadde godkjent dette hadde vel aldri dette tilhengerfestet fått TÜV-godkjenning heller?
Det kan fint få TÜV-godkjenning uten at Renault er inne i bildet. I så fall må produsenten av hengerfestet ta de testene som trengs og få utarbeidet nødvendig dokumentasjon. Slikt gjøres hele tiden på annet ekstrautstyr som f.eks. senkefjærer, alu.felger og kufangere.
Bilprodusenten kan selvsagt nekte garanti der du bruker uorginalt ekstrautstyr. F.eks. om du har montert senkefjærer og opplever unormal dekkslitasje.
Vi kan dog oppleve at trafikkstasjonene snur i spørsmålet om de godkjenner dette hengerfestet. Lignende har skjedd før, blant annet da det ble forsøkt registrert amerikanske pickuper med totalvekt på 7500 kg. Det ble godkjent til å begynne med, før vegmyndighetene snudde tvert. De bilene som hadde blitt godkjent med så høy totalvekt, ble alle registrert ned i ettertid enten bileier ville det eller ei.
Vel.
Noen snakker med to tunger.
Renault har godkjent hengerfeste før på Zoe.
Riktignok på et begrenset antall biler, men..
https://www.tu.no/artikler/denne-elbilen-har-kjort-fra-paris-til-drammen/376403
Takk for info, kaiat! :)
Om RBI eller Renault slår seg vrang på garanti på motor/drivverk dersom ein har montert hengerfeste er jo selvfølgelig litt dumt, men med hengerlast på 750 kg ser eg ikkje for meg at det burde slite så alt for mykje på motor. Der kjem ein nok langt med litt sunn fornuft.
Bremser kan du jo berre drite i å få på garanti nesten uansett, så det er neppe noko stort tap.
Eg kan ikkje skjøne at Renault eller RBI skal stille seg så forferdelig negative til dette med mindre dei trur bilen eksploderar eller fullstendig kollapser om bilen plutselig får ein krok bakpå.
For dei med Q210 og R240 som nærmar seg garantislutt om eit par år vil jo kanskje muligheten for hengerfeste då vere interessant, uavhengig av "risiko".
Jeg har fått beskjed fra Vegvesenet om at de KUN godkjenner hengerfeste dersom man har papirer på godkjenning fra fabrikk.
Kort oppsummert: Det at hengerfestet er Tüv-godkjent betyr ikke at det er godkjent for montering på bilen.
Men hvis noen faktisk har fått hengerfestet inn i vognkortet, så bør det være OK å kjøre med henger. Selv om reglene strengt tatt bør være like for alle..... Håper dette får konsekvenser for godkjenning av henger på andre merker også.
Sitat fra: HCO på fredag 08. september 2017, klokken 12:34
Dersom Renault skal avvise reklamasjonssaker på grunnlag av hengerfeste, ligger bevisbyrden på dem, ikke på forbrukeren.
Er dette riktig?
Jeg har vært i kontakt med Renault og fikk til svar at det kan blir avkorting ved garantisaker vedr motor, batteri og drivverk dersom bilen har hengerfeste montert.
Har allikevel ønske om montering for å kunne kvitte oss med dieselbilen vi knapt bruker lenger...
Vår R240 har tapt seg så mye i verdi uansett nå så er ikke redd for verditap, men dersom det er kjente feil som dukker opp som vi blir nektet på grunn av dette er det kanskje lurt å vente til garantitiden uansett er over.?
Sitat fra: Jon Braathen på torsdag 14. september 2017, klokken 21:22
Sitat fra: HCO
Dersom Renault skal avvise reklamasjonssaker på grunnlag av hengerfeste, ligger bevisbyrden på dem, ikke på forbrukeren.
Er dette riktig?
Jeg har vært i kontakt med Renault og fikk til svar at det kan blir avkorting ved garantisaker vedr motor, batteri og drivverk dersom bilen har hengerfeste montert.
Har allikevel ønske om montering for å kunne kvitte oss med dieselbilen vi knapt bruker lenger...
Vår R240 har tapt seg så mye i verdi uansett nå så er ikke redd for verditap, men dersom det er kjente feil som dukker opp som vi blir nektet på grunn av dette er det kanskje lurt å vente til garantitiden uansett er over.?
Med forbehold om at jeg ikke er jurist, vil jeg tro jussen i dette er akkurat den samme som er beskrevet her:
http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/garantien-gjelder-selv-om-du-gir-blaffen-i-service/3423143990.html (http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/garantien-gjelder-selv-om-du-gir-blaffen-i-service/3423143990.html)
SitatSamtlige importører understreker at deres garantier ikke gjelder dersom det kan påvises årsakssammenheng mellom en oppstått feil og manglende service (for eksempel manglende oljeskift).
Dersom det ikke kan påvises årsakssammenheng, vil imidlertid feilen dekkes av garanti.
Sitat fra: tothebone på onsdag 13. september 2017, klokken 21:41
Det er jo OK å oppfordre til forsiktighet, men hvorfor skal en alltid være anonym med helt nyopprettet konto for formålet ?
Blir litt vanskelig å ta helt på alvor, kan heller ikke forstå hvorfor RBI skal være så stemt i mot dette med tilhengerfeste. De burde jo jobbe for at dette forblir lovlig og ikke bare si NEI.
https://www.tu.no/artikler/fikk-godkjent-tilhengerfeste-pa-elbilen-sin-na-har-vegvesenet-ombestemt-seg/407358
Fikk først godkjent tysk løsning, nå et forhåndsvarsel om at vedtaket omgjøres.
Utrolig. Biltrangsynet sin 4-kanthet har ingen grenser.
Sitat fra: tiger`n på lørdag 23. september 2017, klokken 08:35
Utrolig. Biltrangsynet sin 4-kanthet har ingen grenser.
Kritikken bør vel heller rettes mot Renault (og ander fabrikanter).
Sier dette noe om det?
Denne har Renault godkjent. Riktig nogen kun for 25 stykk som et forskningsprosjekt.
https://www.tu.no/artikler/denne-elbilen-har-kjort-fra-paris-til-drammen/376403
Det er jo trist dette egentlig, men det nytter vel ikke sikte på Statens vegvesen, med ymse karakteristikker.
SVV er jo "bare" budbringeren, i det at de forvalter lover og forskrifter. De definerer dem ikke, det ligger på en annet sted og kan kanskje også "omdirigeres" gjennom en sak i EFTA-domstol el. (evt. at noen i et departement "tar til vettet" og initierer en forskrifts/lovendring)
Sitat fra: bjaolsen på mandag 25. september 2017, klokken 11:28
Det er jo trist dette egentlig, men det nytter vel ikke sikte på Statens vegvesen, med ymse karakteristikker.
SVV er jo "bare" budbringeren, i det at de forvalter lover og forskrifter. De definerer dem ikke, det ligger på en annet sted og kan kanskje også "omdirigeres" gjennom en sak i EFTA-domstol el. (evt. at noen i et departement "tar til vettet" og initierer en forskrifts/lovendring)
Med all respekt; dette er tøv.
Her har SVV all skyld. De har ingen problem med å gi tillatelse, det har Bergen trafikkstasjon bevist.
De er bare redd det skal komme tilhengerfester på flere biler enn det fabrikantene ønsker.
Sitat fra: bjaolsen på søndag 17. september 2017, klokken 22:06
Det er jo OK å oppfordre til forsiktighet, men hvorfor skal en alltid være anonym med helt nyopprettet konto for formålet ?
Blir litt vanskelig å ta helt på alvor, kan heller ikke forstå hvorfor RBI skal være så stemt i mot dette med tilhengerfeste. De burde jo jobbe for at dette forblir lovlig og ikke bare si NEI.
Sikkert fordi man jobber hos en Renault forhandler og ikke tør å stå frem med arbeidsgiver, og derfor heller oppretter en ny brukerkonto for å gjemme seg....
Har det kommet noen dom fra SVV om dette er lovlig ombygning eller ikke? En Zoe blir jo mye mer aktuell om jeg kan hive hengeren bakpå fremfor å måtte låne bil fra slektninger hver gang jeg trenger å bruke hengeren. 750kg hengervekt er lite, men slår jo glatt Kangoo sine 350kg lett.
Jeg har en Zoe 240 nå, og en 400 i bestilling. Om det blir mulig med hengerfeste på 400-en, ser jeg lett for meg at det blir 2 stk Zoe på gårdsplassen, og at fossilbilen ryker.
Noe nytt i saken?
For å omgå systemet kan av registrere bilen i Norge, ta bilen til Tyskland for å montere hengerfeste, så kan bilen registreres i Tyskland, få godkjenninger og papirer i orden og så av registrere bil i Tyskland for å registrere bilen I Norge igjen, med godkjenningspapirer fra Tyskland kan ikke SVV nekte for ombyggingen med hengerfeste da den er godkjent i annet EØS land. Problem løst. Litt knot, men ikke dyrt...