Elbilforum.no
Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: hansob på mandag 14. august 2017, klokken 23:54
Continental har introdusert en skivebrems/felg med skiver i aluminium som skal holde hele bilens levetid.
Rust og feil på bremser har jeg hatt på samtlige biler jeg har hatt, så dette er noe jeg kunne tenke meg. Eneste ulempen er at bremsene krever en spesialfelg.
https://www.continental-corporation.com/en/press/press-releases/an-innovative-wheel-and-braking-concept-for-electric-vehicles-92514
Høres lurt ut, og sikkert mye billigere enn keramiske.
Hvis en får de felgene i litt flere farger så blir det sikkert bra.
Hvis ikke er det alltids Plastidip ol.
Forstår ikke hvorfor det er så viktig å feste skiven direkte mot felgen i stedet for konvensjonell innfesting?
De skriver økt bremsekapasitet, og redusert vekt, men dette er jo ikke problemer vi sliter med i dag. De nevner ingenting om bevegelige deler som setter seg fast, kun rust på skiven, noe som kunne vært løst uten fullstendig endring av konstruksjonen.
Skeptisk til at dette er skritt i retning rimeligere og enklere vedlikehold, ikke minst når det kommer til bytte av dekk mellom sommer og vinterdekk kan dette virke uoverkommelig for flere enn det allerede er.
Hvorfor ikke bare benytte de nye materialene i konvensjonelle systemer?
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. august 2017, klokken 06:20
Forstår ikke hvorfor det er så viktig å feste skiven direkte mot felgen i stedet for konvensjonell innfesting?
De skriver økt bremsekapasitet, og redusert vekt, men dette er jo ikke problemer vi sliter med i dag. De nevner ingenting om bevegelige deler som setter seg fast, kun rust på skiven, noe som kunne vært løst uten fullstendig endring av konstruksjonen.
Skeptisk til at dette er skritt i retning rimeligere og enklere vedlikehold, ikke minst når det kommer til bytte av dekk mellom sommer og vinterdekk kan dette virke uoverkommelig for flere enn det allerede er.
Hvorfor ikke bare benytte de nye materialene i konvensjonelle systemer?
Enig - men bilfabrikkene vil vel neppe velge bedre materialer. De skal jo ha jobb når bilen er solgt og....
Blir kostbart med ekstra hjulsett (f.eks. vinterhjul).
Ekstra skiver og kalippere, samt lufting av bremser på alle hjul ved hvert bytte.
Sitat fra: 02jan på tirsdag 15. august 2017, klokken 08:01
Blir kostbart med ekstra hjulsett (f.eks. vinterhjul).
Ekstra skiver og kalippere, samt lufting av bremser på alle hjul ved hvert bytte.
Hvis du leser nøyere så skifter man kun selve felgen mens nav/eiker og bremser blir igjen. Hjulmutterne er derfor ikke nær navet slik vi er vant med, men helt ute mot felgen.
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. august 2017, klokken 06:20
Forstår ikke hvorfor det er så viktig å feste skiven direkte mot felgen i stedet for konvensjonell innfesting?
For på denne måten blir kundene bundet opp av deres løsning og kan ikke lett velge felger fra en fabrikant og bremser fra en annen... Det er i alle fall eneste årsaken jeg kan se i farten...
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. august 2017, klokken 06:20
Forstår ikke hvorfor det er så viktig å feste skiven direkte mot felgen i stedet for konvensjonell innfesting?
De skriver økt bremsekapasitet, og redusert vekt, men dette er jo ikke problemer vi sliter med i dag. De nevner ingenting om bevegelige deler som setter seg fast, kun rust på skiven, noe som kunne vært løst uten fullstendig endring av konstruksjonen.
Antagelig har skiver av aluminium mindre friksjon og krever derfor skiver med større diameter. Lavere vekt er jo alltid en fordel. Ellers er jeg er jeg enig i at hovedproblemet med rust er i caliper og bakplaten på klossene. Rust på skiver er som regel et resultat av at klossene går tregt. Jeg smurte opp bremsene på Leafen senest i går og det ble en del filing på klossene....
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. august 2017, klokken 06:20
Hvorfor ikke bare benytte de nye materialene i konvensjonelle systemer?
Det er jo "bare" å velge en bil som tilbyr keramiske bremser det.. ::)
10 år og 100 000 km skiver på Camperen. Også originale klosser.
Omtrent lik bruk som elbil. D.v.s. svært lite. Bildet er tatt etter en runde med vinkelsliperen for å ta kantene, og et par utenlandsturer.
Tipper de holder ytterligere 10 år.
Måtte bytte bak da kalipperen hang etter 7 år uten vedlikehold. Dermed rustet skiven på innsiden.
Jeg misstenker dette er smartere enn det ser ut for ved første øyekast. For det første plasserer de caliperen
på innsiden av skiven, noe som resulterer i plass for en mye større skive.
Deretter løser de problemet med at store skiver får kast og skaper vibrasjoner etter varmesjokk med å feste
den i ytterringen. Til sist gjør størrelsen og innfestingen det mulig å bruke en
skive av dårligere kvalitet rent bremsemessig sett men den er i alu. og rustfri ! Si hva dere vil, men dette
er genialt!
Har ikke lest nøye, men dere mener at jeg bare "bytter over" skive med kalippere fra sommer 18" felg til vinter 16 eller 15" felg ?
Seg også for meg utfordringer med slag /skade på felg, øker det risiko for feil på brems?
Bedre metall i skivene ville vært kjekt å kunne velge, innenfor gitt kostnad.
Sitat fra: 02jan på tirsdag 15. august 2017, klokken 14:35
Har ikke lest nøye, men dere mener at jeg bare "bytter over" skive med kalippere fra sommer 18" felg til vinter 16 eller 15" felg ?
Kanskje lurt å lese litt nøyere?
Ta i det minste en titt på bildet under:
(https://www.continental-corporation.com/resource/image/92508/landscape_ratio16x9/457/257/315f63c4d7358acb38f6b2e7ba5da363/XK/20170810-newwheel-img-explosion.jpg)
Der ser du tydelig det jeg skrev til deg over her:
Sitat fra: Amoss på tirsdag 15. august 2017, klokken 08:11
Hvis du leser nøyere så skifter man kun selve felgen mens nav/eiker og bremser blir igjen. Hjulmutterne er derfor ikke nær navet slik vi er vant med, men helt ute mot felgen.
Altså - på bildet har man først dekk, så felg (oransje/sort), så nav/eiker (stjerneformet oransje/sort). Ved skifte av hjul så skifter man altså kun felg og dekk, ikke nav/eiker - eller bremser. Hjulmutterne/boltene skal festes gjennom de oransje festene ytterst langs felgen.
Ja ser at enten lenken eller innholdet i lenken er mer informativt, en det jeg kunne se når jeg først leste tråden.
Men hvordan de løser forskjellen på forskjellig felgdimmensjon klarer jeg ikke lese meg til.
Poenger mitt er ikke at det inoveres ny løsninger, her re-definering av hjulets funksjon. El motor ute ved hjulene hadde også vært spennende å prøve ut.
Men å gjøre el-bilen mer komplisert , ville jeg stille spørsmål om kost/nytte.
Har bil med "spesialhjul" idag, min neste bil skal jeg heller ga større frihet til å bestemme type hjulsett.
Lurt!
Mindre skeptisk nå.
Sitat fra: 02jan på tirsdag 15. august 2017, klokken 19:07
Men hvordan de løser forskjellen på forskjellig felgdimmensjon klarer jeg ikke lese meg til.
Poenger mitt er ikke at det inoveres ny løsninger, her re-definering av hjulets funksjon. El motor ute ved hjulene hadde også vært spennende å prøve ut.
Men å gjøre el-bilen mer komplisert , ville jeg stille spørsmål om kost/nytte.
Har bil med "spesialhjul" idag, min neste bil skal jeg heller ga større frihet til å bestemme type hjulsett.
Ja, dette er mer velbegrunnet skepsis enn hva du tidligere ga utrykk for, og her er jeg langt på vei enig. Mulig det er ting som ikke kommer frem av artikkelen, men de bør ha svært gode grunner til å velge en slik løsning fremfor en mer tradisjonell løsning.
... og joda, stilte også de samme spørsmålene til meg selv om du stilte her tidligere, men fant da altså ut at artikkelen ga svaret på i alle fall *det* spørsmålet.
Men, ser også noen fordeler med denne måten å gjøre det på. Siden nav/eiker sitter fast i hjulet, så bør felgen som skal byttes, enten det er mellom sommer og vinter, eller etter skader på felg, være både lettere og billigere. Og du kan beholde "fronten" på hjulet det samme (det er jo i den fastmonterte nav/eike delen). Antar det dersom dette slår igjennom vil finnes tilbud om svært mange forskjellige nav/eike/front løsninger, både "fjonge" og aerodynamiske, i mange farger.
Transporteren har originalbremsene bak. 30 år! Aldri vært merknad på EU.
Trommelbremser.
Sitat fra: KjellG på onsdag 16. august 2017, klokken 00:21
Transporteren har originalbremsene bak. 30 år! Aldri vært merknad på EU.
Trommelbremser.
Det er jo høyst sannsynlig fordi den ikke bremser bak!
Trommelbremser fra Transporter er IKKE bremseløsningen for fremtiden
For elbiler er trommelbrems bak mye bedre enn skiver. Ser på classic bilene at disse bremsene gjerne ser ut som nye selv etter 17 år. Meget glad for at e-Up har trommel bak
Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. august 2017, klokken 06:20
For elbiler er trommelbrems bak mye bedre enn skiver. Ser på classic bilene at disse bremsene gjerne ser ut som nye selv etter 17 år. Meget glad for at e-Up har trommel bak
Zoe har også tromler bak. Genialt.
Hva skal man med skiver bak på slike små tasser?
SitatMen å gjøre el-bilen mer komplisert , ville jeg stille spørsmål om kost/nytte.
Har bil med "spesialhjul" idag, min neste bil skal jeg heller ga større frihet til å bestemme type hjulsett.
Nytte her er utvilsomt forbundet med serviceintervall og feilfrekvens på bremser. Men klart, hadde noen
kommet med en billig, rustfri legering i skiver som tåler varmesjokk uten å slå seg.... Jeg tror kanskje
ikke vi har sett denne for siste gang
Merkelig at slike skiver brukes på stort sett alle motorsykler, men ikke på bil.
Har faktisk kjørt både rustfrie skiver og støpejernskiver på gamle BMW K1, og merket ingen forskjell i bremseeffekten.
Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. august 2017, klokken 12:06
Merkelig at slike skiver brukes på stort sett alle motorsykler, men ikke på bil.
Har faktisk kjørt både rustfrie skiver og støpejernskiver på gamle BMW K1, og merket ingen forskjell i bremseeffekten.
Samme lurer jeg på, men ser over at det antydes at de slår seg.
En motorsykkel har skiver med noenlunde samme størrelse/masse som på en bil (og med mye bedre ventliering), men skal bare stoppe 10-20% av vekten. Større sykler har også doble skivebremser, så like mange på framaksel som en bil.
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 16. august 2017, klokken 00:37
Sitat fra: KjellG på onsdag 16. august 2017, klokken 00:21
Transporteren har originalbremsene bak. 30 år! Aldri vært merknad på EU.
Trommelbremser.
Det er jo høyst sannsynlig fordi den ikke bremser bak!
Trommelbremser fra Transporter er IKKE bremseløsningen for fremtiden
Neivel? Så sjekk av bakbremser på Transporter inngår ikke i EU-kontroll?
Poenget er ikke trommelbremser per se, men at vi hadde bremser som holdt i år etter år. Nå må vi skifte hvert 4-5 år. En hjelp ville være sylinder på hver side av skiva, ikke glidebolter som ruster fast.
Aluminium er et materiale som nesten ikke tåler friksjon. For 25 år siden var det noen forskere som tilsatte aluminiumet silisiumkarbid som bidro til at aluminiumet ble stivere. De trodde dette skulle komme bilbransjen til gode men det var i stedet fiskeindustrien.
http://www.sintef.no/siste-nytt/bilforskning-hjelper-linefiskerne/
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 15. august 2017, klokken 13:44
Si hva dere vil; men dette er genialt!
Continental viser en film om bremsen sin på YouTube:
Continental Animation New Wheel Concept Full Animation:
https://youtu.be/aAjNy3ic_8Q
Sitat fra: Speeder på onsdag 16. august 2017, klokken 07:51
Zoe har også tromler bak. Genialt.
Hva skal man med skiver bak på slike små tasser?
Trommelbremser bak på e-Up var noe drit. Piping, hylelyder og i tillegg fastfrysing av bakhjul på vinterdager med varierende mildvær og frost. Skivebremser gir sjelefred i forhold til trommelbremser, og jeg har ikke savnet det en dag. Men sikkert mye billigere å produsere.
Er neppe fastfrysing, heller fastrusting?
Velkjent trommelbrems partytrick under fuktige forhold. Er en riktig uheldig kan bremsebandet løsne fra bremseskoen og disse må byttes.
Unngår derfor unødvendig bruk av P brems ved langtidslagring av bilene mine
Sitat fra: elektrolux på mandag 28. august 2017, klokken 08:06
Er neppe fastfrysing, heller fastrusting?
Fastfrysing er ett velkjent problem med parkeringsbrems. Typisk dersom man f.eks. har kjørt på veier med masse dyp sørpe og parkerer over natta med god nattefrost. Resultatet er det samme som du beskriver ved fastrusting. Har selv vært borti dette den gang jeg var en fersk sjåfør, og har siden lært meg å være mer selektiv for når jeg bruker håndbrekket og derved unngått å gjenta den feilen.
Nå skal jeg være litt forsiktig, men med elektromekanisk PB så er vel det inne på automatikken? Issørpe og kuldegrader til tross
Sitat fra: Sele på fredag 18. august 2017, klokken 07:53
Aluminium er et materiale som nesten ikke tåler friksjon. For 25 år siden var det noen forskere som tilsatte aluminiumet silisiumkarbid som bidro til at aluminiumet ble stivere. De trodde dette skulle komme bilbransjen til gode men det var i stedet fiskeindustrien.
http://www.sintef.no/siste-nytt/bilforskning-hjelper-linefiskerne/
Njaa, alusil blir jo brukt i stor utstrekning til bil også, topplokk, motorblokker, forstillingsdeler osv
Sitat fra: doldis1 på mandag 28. august 2017, klokken 15:28
Sitat fra: Sele på fredag 18. august 2017, klokken 07:53
Aluminium er et materiale som nesten ikke tåler friksjon. For 25 år siden var det noen forskere som tilsatte aluminiumet silisiumkarbid som bidro til at aluminiumet ble stivere. De trodde dette skulle komme bilbransjen til gode men det var i stedet fiskeindustrien.
http://www.sintef.no/siste-nytt/bilforskning-hjelper-linefiskerne/
Njaa, alusil blir jo brukt i stor utstrekning til bil også, topplokk, motorblokker, forstillingsdeler osv
Ja, legeringer med silisium (AlSi) er mye brukt, også sammen med magnesium (AlMgSi). Men her var det snakk om silisiumkarbid (AlSiC), det er nok ikke helt vanlig i bilindustrien.
Sitat fra: doldis1 på mandag 28. august 2017, klokken 15:28
Sitat fra: Sele på fredag 18. august 2017, klokken 07:53
Aluminium er et materiale som nesten ikke tåler friksjon. For 25 år siden var det noen forskere som tilsatte aluminiumet silisiumkarbid som bidro til at aluminiumet ble stivere. De trodde dette skulle komme bilbransjen til gode men det var i stedet fiskeindustrien.
http://www.sintef.no/siste-nytt/bilforskning-hjelper-linefiskerne/
Njaa, alusil blir jo brukt i stor utstrekning til bil også, topplokk, motorblokker, forstillingsdeler osv
Kanskje lese artikkel før du svarer?
https://snl.no/silisiumkarbid
Sitat fra: KjellG på onsdag 16. august 2017, klokken 00:21
Transporteren har originalbremsene bak. 30 år! Aldri vært merknad på EU.
Trommelbremser.
Kandidater til "Dårligste bremser jeg har hatt":
1) Russebil til fem tusen
2) Model S
3) Sykkel som hadde stått ute tre år uten å bli brukt
Ingen av disse hadde trommelbrems.
Sitat fra: Sele på mandag 28. august 2017, klokken 22:15
Sitat fra: doldis1 på mandag 28. august 2017, klokken 15:28
Sitat fra: Sele på fredag 18. august 2017, klokken 07:53
Aluminium er et materiale som nesten ikke tåler friksjon. For 25 år siden var det noen forskere som tilsatte aluminiumet silisiumkarbid som bidro til at aluminiumet ble stivere. De trodde dette skulle komme bilbransjen til gode men det var i stedet fiskeindustrien.
http://www.sintef.no/siste-nytt/bilforskning-hjelper-linefiskerne/
Njaa, alusil blir jo brukt i stor utstrekning til bil også, topplokk, motorblokker, forstillingsdeler osv
Kanskje lese artikkel før du svarer?
https://snl.no/silisiumkarbid
Ja, kan se ut som jeg var litt tidlig ut her, beklager det !
Om Continental faktisk kommer til å sette bremseløsningen i
produksjon vil imidlertid avhenge av om bilprodusentene
ønsker å ta innovasjonen i bruk.
Continental skal vise løsningen fram under bilmessa i Frankfurt
nu i september:
https://www.tu.no/artikler/disse-bremsene-er-utviklet-spesielt-for-elbiler/400150
Sitat fra: Amoss på mandag 28. august 2017, klokken 08:23
Sitat fra: elektrolux på mandag 28. august 2017, klokken 08:06
Er neppe fastfrysing, heller fastrusting?
Fastfrysing er ett velkjent problem med parkeringsbrems. Typisk dersom man f.eks. har kjørt på veier med masse dyp sørpe og parkerer over natta med god nattefrost. Resultatet er det samme som du beskriver ved fastrusting. Har selv vært borti dette den gang jeg var en fersk sjåfør, og har siden lært meg å være mer selektiv for når jeg bruker håndbrekket og derved unngått å gjenta den feilen.
Når en bærepose med varmt vann lagt på bakhjulsfelgene fikk det til å slippe i.l.a. et par minutter var det nok ikke rust, men frost. Senere opplevde jeg også at rygging hjalp med å få det til å slippe, og å dra lett i brekket siste meterne før parkering for å tørke belegg og tromler litt. Når det er sagt, har jeg aldri vært ute for fastfrosset elektronisk håndbrekk på skivebremser. Og jeg bruker alltid håndbrekk.
Sitat fra: Autowinder på torsdag 14. september 2017, klokken 10:19
Når det er sagt, har jeg aldri vært ute for fastfrosset elektronisk håndbrekk på skivebremser. Og jeg bruker alltid håndbrekk.
Erfaringen jeg viste til over var definitivt med mekaniske trommelbremser. Godt mulig dette er ett mindre problem med skiver, men mener å ha hørt om tilfeller også med dette? Elektronisk styring som gjenkjenner problematiske temperaturer/føreforhold og sørger for å tørke bremsene før parkering kan sannsynligvis tilnærmet eliminere dette problemet, og også bidra til å redusere problemet med rust på skivene/i tromlene.
Sitat fra: Amoss på torsdag 14. september 2017, klokken 13:48
Sitat fra: Autowinder på torsdag 14. september 2017, klokken 10:19
Når det er sagt, har jeg aldri vært ute for fastfrosset elektronisk håndbrekk på skivebremser. Og jeg bruker alltid håndbrekk.
Erfaringen jeg viste til over var definitivt med mekaniske trommelbremser. Godt mulig dette er ett mindre problem med skiver, men mener å ha hørt om tilfeller også med dette? Elektronisk styring som gjenkjenner problematiske temperaturer/føreforhold og sørger for å tørke bremsene før parkering kan sannsynligvis tilnærmet eliminere dette problemet, og også bidra til å redusere problemet med rust på skivene/i tromlene.
[Off Topic]
Tror fastfrosset håndbrems var mer et designproblem for enkelte merker (f.eks. Ford, Opel, fransk) enn typen bremser, jeg har alltid brukt håndbrems i alt slags vær, og har aldri opplevd det. Ikke da jeg vokste opp heller kan jeg huske vi opplevde det, så da snakker vi periode på 40 år. Hovedsaklig forskjellige Toyotaer og Lexus, med innslag av Subaru og Hyundai.
[/Off Topic]
Sitat fra: Crown på torsdag 14. september 2017, klokken 19:06
Tror fastfrosset håndbrems var mer et designproblem for enkelte merker (f.eks. Ford, Opel, fransk) enn typen bremser, jeg har alltid brukt håndbrems i alt slags vær, og har aldri opplevd det. Ikke da jeg vokste opp heller kan jeg huske vi opplevde det, så da snakker vi periode på 40 år. Hovedsaklig forskjellige Toyotaer og Lexus, med innslag av Subaru og Hyundai.
Godt mulig at du er inne på noe her... Men husker ikke eksakt merke det var jeg opplevde dette med, men er nesten sikker på at det enten var en Toyota eller Mazda. Det var ikke min bil, jeg bare overtok rattet etter at bilens eier satte seg fast i snø/is/gjørme/vann og ikke kom av flekken... Men må innrømme at det var jeg som dro til håndbrekket ved parkering, med den følgen at de var fastfrosset neste morgen.
Sitat fra: 02jan på tirsdag 15. august 2017, klokken 19:07
Men hvordan de løser forskjellen på forskjellig felgdimmensjon klarer jeg ikke lese meg til.
Bildene viser et nav og eiker som beholdes, og en ytre felg med braketter med bolthull. Hvis eikene er tilpasset en 15" felg, kan man vel enkelt ha lengre braketter på en 18" felg så den også passer. Må bare tilpase designet til minste diameter.