Elbilforum.no

Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: Kyrre Styve på fredag 28. juli 2017, klokken 15:58

Tittel: Kvalitet og kjørelengde i-Miev
Skrevet av: Kyrre Styvefredag 28. juli 2017, klokken 15:58
Hei :) Jeg vurderer å kjøpe meg en brukt i-Miev, eventuelt søskenene fra Peugeot og Citroën. Men jeg trenger litt råd.

1: Hva er normal kjørelengde om vinteren? Og er denne betydelig lavere på de franske? Jeg er spesielt interessert i kjørelengden før i-Miev ble oppdatert, hvilket år kom den i forbedret versjon?

2: Hvordan er kvaliteten og service/reparasjonskostnadene på i-Miev?

På forhånd takk for svar :)
Tittel: Sv: Kvalitet og kjørelengde i-Miev
Skrevet av: Beamer Screamerfredag 28. juli 2017, klokken 23:38
1) Normal rekkevidde om vinteren er 60-80 km. Dette er da i minusgrader og med bruk av varmeapparat. 60 km er virkelig worst case, du skal jobbe hardt for å komme under det. Trillingen kom i oppdatert utgave i 2013 med visstnok en marginal forbedring i rekkevidde for i-Miev sin del (opp fra 150 til 160 km offisielt). De franske har fremdeles 150 km pga litt mindre batteri etter 2013. Forbedringen bestod i nye batterier som er mer slitesterke samt en mer effektiv motor med økt effekt. Opp fra småslappe 64 hk til viltre 67 hk!

2) Dette er en utrolig enkel bil så det finnes rett og slett ikke mye som kan gå i stykker. Tidlige modeller hadde en recall på bremekraftforsterker og batterikasse (rust i innfesting) så sjekk at dette er utbedret. En annen velkjent feil er at brakettene som fester AC kompressor ryker. Dette har jeg inntrykk av skjer etter 4+ år. Service og rep kost er omtrent som andre biler tror jeg. Service ligger på mellom 2000 og 5000 kr avhengig av sted og 1./2. års service. Se sticky tråd her på forumet for servicepriser.

Nå er jeg en smule inhabil men jeg vil varmt anbefale å kjøpe en Trilling dersom den dekker dine praktiske behov. Utrolig smidig og fin bil med overraskende god innvendig plass. Vi hadde faktisk denne som eneste bil i en familie på 4 i en periode.

Et siste tips til slutt er å kjøpe en bil med kupevarmer dersom du ikke står i varm garasje, enten ettermontert Defa eller Miev med forvarming fra fabrikk (kom vel også i 2013). Dette gjør vinteren mye mer komfortabel.
Tittel: Sv: Kvalitet og kjørelengde i-Miev
Skrevet av: Livsforvalterentorsdag 03. august 2017, klokken 02:24
Kan være lurt å låne/skaffe CAN-leser og EVbatmon for å vurdere batteristatus. De færreste kan oppgi dette på noen god måte. Se egen tråd om dette.
Tittel: Sv: Kvalitet og kjørelengde i-Miev
Skrevet av: pwbtorsdag 03. august 2017, klokken 10:04
Hvorfor brukt?
Tittel: Sv: Kvalitet og kjørelengde i-Miev
Skrevet av: Arild Nilsentorsdag 03. august 2017, klokken 11:11
Hei Kyrre.

Jeg har en 2012 Mitsubishi (88 cellers LEV50 batterier).
Den passerer i disse dager 110 000 km, og jeg har en del erfaring med vinterkjøring.

Bare for å si det med en gang - varmeapparatet i denne bilen suger eselballe  ;D.

Bor i Drammen og kjører til Svene på jobb hver dag - det er ganske nøyaktig 60 km en vei.
På de kaldeste dagene om vinteren - og det er vel da man virkelig trenger et varmeapparat - så kommer jeg meg akkurat frem til jobb med 5-6 km igjen på batteri, da er det uten varme i bilen det meste av veien. Forvarmer bilen når jeg står opp og går i dusjen, og setter på varmeapparatet på fullt der jeg har nedoverbakker og kan regenerere strøm.

Det skal sies at en del av veien er det 90 km grense og det er oppoverbakke - det suuuuuger strøm.
Hjemover er det som regel litt mer varme i bilen, men det er ingen komfort varme.
Har man noenlunde flate veier og 60-70 soner så blir forbruket noe annerledes.

Det er en kald opplevelse med dunjakke, lue, skjerf og votter.

Merker nå at batteriet begynner å tape seg litt, ikke mye, men noen prosent. Skal kjøpe meg utstyr for å måle ut dette. Mulig at denne vinteren blir den vinteren vi må kaste inn håndkledet på de kaldeste dagene.
Hvorfor gidder jeg? Tsjaa, det går en liten fan i meg og så er det litt sport å se hvor lang man kan strekke dette.

Bilen har fungert uten noe problemer siden ny, har kun byttet fordekk på sommerhjulene, og skal bytte bakdekk når jeg skifter hjul senere i høst.

Det er en enkel og lettkjørt krabat, overraskende god å kjøre og er en genial bybil.

Til tross for det negative med varmeapparat og rekkevidde har jeg vært, og er fremdeles, strålende fornøyd med bilen - beste bilkjøpet jeg noen gang har gjort. Det er litt gokart følelse.

Venter nå på nye LEAF for å se hva som kommer der, fordi jeg ukependler mellom Drammen og Bergen, og håper å kunne bytte fly med bil samt noe mer hjemmekontor.

Så for å konkludere:
Du må se på hva slags type veier og hastigheter du skal bruke bilen på, om avstandene ikke er for lange så kan jeg anbefale deg bilen - det er en bra kost/nytte verdi på denne, og den er gøy å kjøre. Alle som har prøvd min har vært kjempehappy med hvordan den oppfører seg på veien og hvor lett den er å kjøre i byen.
Har du lang vei og høye hastigheter så bør du derimot se etter en annen bil.

Lykke til.

PS: Du kan få kjøpe min om du vil
Tittel: Sv: Kvalitet og kjørelengde i-Miev
Skrevet av: Kyrre Styvetirsdag 08. august 2017, klokken 10:29
Sitat fra: pwb på torsdag 03. august 2017, klokken 10:04
Hvorfor brukt?

Fordi jeg ikke har råd til ny :)
Tittel: Sv: Kvalitet og kjørelengde i-Miev
Skrevet av: pwbtirsdag 08. august 2017, klokken 23:01
Sitat fra: Kyrre Styve på tirsdag 08. august 2017, klokken 10:29
Sitat fra: pwb på torsdag 03. august 2017, klokken 10:04
Hvorfor brukt?

Fordi jeg ikke har råd til ny :)

Så du vurderer en elbil uten gjenværende garanti for å spare litt penger? Tror det fort kan bli en negativ opplevelse.
Tittel: Sv: Kvalitet og kjørelengde i-Miev
Skrevet av: Kyrre Styvesøndag 13. august 2017, klokken 00:16
No er vel ikkje eg den einaste i verden som kjøper bruktbil. Og nybil er altså ikkje eit alternativ - eg har ikkje råd. Ver venleg å respektera det.
Tittel: Sv: Kvalitet og kjørelengde i-Miev
Skrevet av: tomrhsøndag 13. august 2017, klokken 10:08
Vår 5 år gamle i-MiEV runder 137.000. Det eneste problemet har vært løst feste til AC-kompressor, som ble byttet på garanti rett før 100.000. Kjekk bil til småkjøring. Den har mistet ca. 15% av rekkevidden fra den var ny. Sommerrekkevidde nå er ca 105-110 km (men i praksis bare 90 siden man får rekkeviddeangst av å tyne grensen).

Det finnes noen triks for å få litt bedre varme om vinteren. Forvarming,  ekstra isolasjon samt selve bruken av varmeapparatet.
Tittel: Sv: Kvalitet og kjørelengde i-Miev
Skrevet av: bobakkasøndag 13. august 2017, klokken 18:17
Min 6,5 år gamle iMiev 2011 har nettopp rundet 130 000km.
Den har vært helt problemfri for meg.
Jeg har fått et varmesete og parklys på garantien, ellers har jeg vært på service og fått de oppgraderingene som har vært der.
Batteriet har tapt seg over 20%, men turer på opptil 8 mil nå er ikke noe problem.
På vinteren regner jeg med 5-6 mil.

Jeg kan trygt anbefale en brukt iMiev, men du bør ta en batteritest.
Selv bruker jeg Cainion som gir spenning på alle cellene på enhver tid.
Jeg ser at 4-5 celler er lavest, men ikke veldig mye lavere enn de andre - dvs. at de eldes på en god måte og jeg forventer ikke batteriproblemer før bilen har passert 200 000 km :-)

Tittel: Sv: Kvalitet og kjørelengde i-Miev
Skrevet av: tomrhsøndag 13. august 2017, klokken 20:34
Hmm det glemte jeg å nevne...har også fått byttet varmesete på garantien. Varme i førersetet røk ved ca 90.000 km. Kan jo også nevne at et hjullager er gåent nå, men det er jo helt normalt etter såpass mange kilometer.
Tittel: Sv: Kvalitet og kjørelengde i-Miev
Skrevet av: erik emandag 14. august 2017, klokken 20:29
Bilen er enkel og holbar. Hvem har kjørt lengst ?
Tittel: Kvalitet og kjørelengde i-Miev
Skrevet av: lenny36fredag 22. september 2017, klokken 10:24
Hart kjørt 145.000 km nå :-) Orker ikke å fryse en vinter til så nå skal jeg få installert kupevarmer!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Kvalitet og kjørelengde i-Miev
Skrevet av: erik etorsdag 20. september 2018, klokken 17:47
Min passerte 110 000 km idag,går som et skudd.
Tittel: Sv: Kvalitet og kjørelengde i-Miev
Skrevet av: tomrhtorsdag 20. september 2018, klokken 21:15
Gått 157.581 km nå
Tittel: Sv: Kvalitet og kjørelengde i-Miev
Skrevet av: elekTrondfredag 21. september 2018, klokken 10:54
Siden setevarme er nevnt her, så er det vel kun førersetet som har varme på de eldste?

En slags sjekkliste:
Er det flere "viktige" hendelser da?

PS! Min MY13 født i juli-12 har LEV50N, men ikke LED-lys. Klekket to måneder for tidlig. Husker ikke om jeg rakk å få med den nye motoren/girkassa. Gjør hjemmeleksa di før du prøver og kjøper.

PPS! elbilwiki.no/index.php/IMiEV-sisters (http://elbilwiki.no/index.php/IMiEV-sisters) har ikke endret seg siden 2012. På tide vi oppdaterer med relevant info og erfaringer. Vi er i ferd med å bli det nye PSA-klassiker miljøet. Send PM til Elmo (https://elbilforum.no/forum/index.php?action=profile;u=55) for å få skrivetilgang.
Tittel: Sv: Kvalitet og kjørelengde i-Miev
Skrevet av: emagicfredag 21. september 2018, klokken 19:26
Jeg har en veldig tidlig en, men den har "kun" gått 115.000.

Den begynner å bli sliten i lakk og interiør, men jeg elsker den fremdeles, en helt fantastisk grei og god bil :-)

-emagic
Tittel: Sv: Kvalitet og kjørelengde i-Miev
Skrevet av: edyrlitirsdag 25. september 2018, klokken 09:30
Jeg ville anbefalt i-Miev. Har hatt iOn, men dersom det ikke har skjedd noe de siste par årene så mangler fortsatt franskmennene:

B-C på giren,
LED Lys
Mindre batteri, 14,5kWh vs 16kWh.
Forvarming med fjernkontroll.
Tittel: Sv: Kvalitet og kjørelengde i-Miev
Skrevet av: ToreBBtirsdag 25. september 2018, klokken 23:05
Hei!

Har selv en 2017 i-MiEV, og har kjørt litt med en nyere (2016?) IoN.

Foruten det som alt er nevnt her, så hadde IoN bare varme i førersetet,
samt manglet innerbelysning foran i kupeen. Merket dette med lyset i kupe først
når jeg skulle ut å kjøre en tur på kveldstid nå når kveldene er blitt mørkere!

Er det lys inni "tankluka" for ladepluggen (type 1 plugge) på IoN / C-Zero?
Har ikke sjekket det.. En kompis har en eldre i-MiEV (2012) og den har ikke lys der,
mens min 2017 har lys der.
Tittel: Sv: Kvalitet og kjørelengde i-Miev
Skrevet av: elekTrondtirsdag 25. september 2018, klokken 23:54
Ikke lys i ladeluka på min juli-12 MY13 heller  ::)
Tittel: Sv: Kvalitet og kjørelengde i-Miev
Skrevet av: edyrlionsdag 26. september 2018, klokken 08:11
Stemmer det. Jeg hadde 2013 ion.
Ingen lys i ladeluken.
Kun lys i midten av kupe.
Kun varme i førersete.

Eneste fordel på ion var den hadde ISO bilstereo. Så lettere å bytte den ut med noe som har DAB+, Android auto, apple carplay osv...