Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: nightking på onsdag 12. juli 2017, klokken 19:18

Tittel: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: nightkingonsdag 12. juli 2017, klokken 19:18
Hei.. er helt ny her og har meldt meg inn fordi jeg har begynt å titte litt på tesla model s. Og sikler litt på en slik. Har aldri kjørt elbil eller tesla men er over gjennomsnittet bilintrisert og har jo selvfølgelig fulgt med på tesla.
Og vurderer om jeg faktisk kan bytte ut den gamle dieselrøysa mi en tesla.

Det som vekker min oppmerksomhet er den avanserte autopiloten.
Men ser at mange skriver at bilen har ap1 og ap2. Regner med dette er autopiloten? Er det noen info om hva som er forskjell på dette? Har prøvd å lese meg opp litt på dette, men skjønner ikke helt sammenhengen her.

Hvis jeg skal bestille ny bil så står det ingenting om ap1 eller ap2, men kan velge oppdatert autopilot. Og kan velge evnen til å kjøre helt av seg selv. Hva kjennetegner dette? Er det software betegnelse eller hardware? Regner med evnen til å kjøre selv er den selvkjørende biten som kommer senere en gang?



Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: krister461onsdag 12. juli 2017, klokken 19:36
Ap1 er førstegenerasjons hardware. Inkludert på alle biler fra ca desember 2014 til høst 2016. Ap2 er hardware på alle biler siden.

Så finnes det varianter av software for å utnytte hardwaren som man kan velge når man bestiller bil eller til en dyrere pris i etterkant.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: nightkingonsdag 12. juli 2017, klokken 19:41
Takk for svar :)
Ok. Er det slik at alle biler med nye fronten har den nye ap 2?
La oss si jeg kjøper ny bil, og velger å ikke ta med oppdatert autopilot så vil jeg fortsatt få ap 2 eller?

Og ser at hvis jeg velger kjøre selv så får den 8 kamera istedenfor 4. Har dette noe å si på autopiloten? Eller er dette noe man kjøper nå bare for å ha bilen klar til den kjøre selvfunksjonen kommer?

Så den pakken som heter oppdatert autopilot nå er kun software? Hmm
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: petersvonsdag 12. juli 2017, klokken 19:43
Alle facelift har ikke AP2, enkleste måten er å sjekke om det er kameraer på siden, i blinklys og b-stolpe.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: krister461onsdag 12. juli 2017, klokken 19:43
Facelift kom vel noen måneder før ap2.

Alle biler som selges nye i dag har samme autopilot-hardware, deriblant 8 kamera. Men, om du ikke kjøper softwaren så får du ingen av funksjonene ( bortsett fra noen sikkerhetsfunksjoner som er standard).
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: krister461onsdag 12. juli 2017, klokken 19:55
Ps: om du bestiller deg ny bil, pass på å bruk referral-linken fra noen du kjenner med Tesla. Evt er vi mange på forumet som kan hjelpe deg med det. :)
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: nightkingonsdag 12. juli 2017, klokken 20:04
Ok. Så det enkleste er å se på kameraene. Men det jeg stusser over er at når jeg er på design din tesla på nettet så står det: kjøp Evnen til å kjøre selv. Dette dobler antall kameraer fra 4 til 8. Da betyr det  jo at alle biler ikke har samme hardware? Veldig usikker på hva jeg bør velge her. Men jeg vil definitivt ha den velkjente autopiloten.

Hva er forskjell om jeg velger oppdatert autopilot kontra ikke? Er det ikke adaptiv cruise eller noe på den uten?
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: krister461onsdag 12. juli 2017, klokken 20:07
Alle nye biler har 8 kameraer. Men bare 4 er i bruk om du kjøper software-pakken "oppgradert autopilot". Kjøper du ikke den pakken så får du ingen autopilot-funksjon eller adaptiv cruise.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: nightkingonsdag 12. juli 2017, klokken 20:12
Aha! :) så alt går på software. Leste nemlig at musk sa at alle biler nå har hardware for selvkjørende biler men kunne ikke skjønne det når det stod oppført slik. Men noen som kan forklare forkskjellen på oppgradert autopilot og ikke? Er det verdt 42.000kr?

En av tingene jeg syns var kjipt med å kjøpe nytt var at lading ikke er gratis lenger. Men man kan altså få det med en sånn link? Og hvor lenge varer det link tilbudet?
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: krister461onsdag 12. juli 2017, klokken 20:15
Link tilbudet var trolig "evig" og i alle fall ut året. Les om det her:
https://www.tesla.com/no_NO/support/referral-program

Oppgradert autopilot er bortimot et "must" på en ny Tesla i dag imho, men mange dropper "evnen til å kjøre selv" og venter og ser når den faktisk begynner å gi verdi.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Nasatechonsdag 12. juli 2017, klokken 20:18
Sitat fra: Bgulhaugen på onsdag 12. juli 2017, klokken 20:12
Aha! :) så alt går på software. Leste nemlig at musk sa at alle biler nå har hardware for selvkjørende biler men kunne ikke skjønne det når det stod oppført slik. Men noen som kan forklare forkskjellen på oppgradert autopilot og ikke? Er det verdt 42.000kr?

En av tingene jeg syns var kjipt med å kjøpe nytt var at lading ikke er gratis lenger. Men man kan altså få det med en sånn link? Og hvor lenge varer det link tilbudet?

Hei,

Forskjellen er at nye biler har hardware for autopilot og for "evnen til å kjøre på egenhånd".

Hadde helt klart valgt oppgradert autopilot, men ikke nødvendigvis muligheten til å kjøre på egenhånd.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Nasatechonsdag 12. juli 2017, klokken 20:20
Har forresten sendt deg PM (personlig beskjed) med link til lading ;)
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: nightkingonsdag 12. juli 2017, klokken 20:33
Takk for svar. Og lenker alle sammen :) da er det nok verdt å kjøpe oppgradert autopilot. Men ser ikke vits å kjøpe den evnen til å kjøre selv egentlig da. Og hvis det er software så kan det jo installeres senere
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: krister461onsdag 12. juli 2017, klokken 20:36
Argumentet for å kjøpe "evnen til å kjøre selv" er at den er dyrere å kjøpe i etterkant, og at man da vil ha glede for den hele veien. Musk har sagt at den skal gi økt funksjon sammenlignet med oppgradert autopilot ila året om jeg husker rett, men man vet jo aldri. Men, det fornuftige er nok å vente ja. :)
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: daktarionsdag 12. juli 2017, klokken 20:46
Det er mye blanding av begreper, men som andre har sagt må du ha "oppgradert autopilot" aktivert for Ap2 eller "autopilotens bekvemmelighetsegenskaper" for Ap1. Endel brukte biler har hardware men ikke aktivert software.

Akkurat nå vil autopilot funke bra på motorvei og saktegående kø. FSD, selvkjørende, skal også funke på småveier.  Her er en av mine videoer av status slutten av juni.
https://youtu.be/igo0G88wnSI

PS du må ha autopilot aktivert for å få "avstandscruise"/radarcruise/TACC.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: o.b.lixtorsdag 13. juli 2017, klokken 06:52
Ap1 software er ferdig utviklet, mens ap2 har fortsatt store mangler i forhold til Ap1. Ap2 burde egentlig kalles ap0,2.

Men én gang in fremtiden skal jo ap2 bli bedre enn Ap1.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Go-cartertorsdag 13. juli 2017, klokken 07:55
Sitat fra: daktari på onsdag 12. juli 2017, klokken 20:46
Det er mye blanding av begreper, men som andre har sagt må du ha "oppgradert autopilot" aktivert for Ap2 eller "autopilotens bekvemmelighetsegenskaper" for Ap1. Endel brukte biler har hardware men ikke aktivert software.

Akkurat nå vil autopilot funke bra på motorvei og saktegående kø. FSD, selvkjørende, skal også funke på småveier.  Her er en av mine videoer av status slutten av juni.

PS du må ha autopilot aktivert for å få "avstandscruise"/radarcruise/TACC.

Lignende forsøk i dag tidligg, AP2 17.26.92:

https://www.youtube.com/watch?v=6XGiEw9HWck
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Saberhagentorsdag 13. juli 2017, klokken 10:36
Er det bare meg eller opplever dere andre med AP2 at når veien svinger mot venstre så ligger bilen altfor nærme linjen (og dermed nærmere motgående bil)? Jeg syntes i alle fall at det er litt ukomfortabelt å ha på autosteer når man har slike svinger.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: cratorsdag 13. juli 2017, klokken 11:09
Min generelle oppfatning av AP2 er at den tar yttersvinger; altså for nær gulstripa i høyresvinger og for nær hvitstripa i venstresvinger. Til tider kjører den på gulstripa i høyresvinger, og det er ikke akseptabelt. Synes også den er altfor brå til å justere fart når det endres fartsgrenser; den har innlysende hastighet etter kart, ikke kamera, så den kunne godt ha sakket av litt tidligere og "glidd rolig inn i 60-sona" i stedet for å nærmest panikkbremse i det man kommer inn i sona.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: daktaritorsdag 13. juli 2017, klokken 12:47
Samme her. Og den har trøbbel med å tolke dobbel gul stripe med rumlefelt eller midtdeler. Ligger for nært motgående felt.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Saberhagentorsdag 13. juli 2017, klokken 12:52
Jepp.. Det dere to nevner over er samme oppfatningen jeg har med AP2. Tørr ikke å prøve den på lokale veier med motgående trafikk lenger. Men på motorvei fungerer jo den greit nok etter min mening.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: cratorsdag 13. juli 2017, klokken 13:10
Jeg trøster meg med at det bare kan -og kommer til å- bli bedre etterhvert. :)  Jeg er fortsatt fint i stand til å kjøre bilen selv, men det blir spennende å følge med på utviklinga!
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Nasatechtorsdag 13. juli 2017, klokken 22:50
Jeg er for tiden på hytta på Larkollen og jeg er veien små og med masse svinger. Her er AP1 helt perfekt. Jeg holde rundt rattet så jeg er klar, men bilen kjører helt av deg selv. Dette selv uten midtdeler i veien
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: nightkingtorsdag 27. juli 2017, klokken 20:58
Men dette fungerer jo også på ap2? Skjønner ikke hvorfor ap2 virker dårligere enn ap1? Etter deres meninger. Skulle jo tro det var omvendt?
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: olavxxxtorsdag 27. juli 2017, klokken 21:42
Sitat fra: Bgulhaugen på torsdag 27. juli 2017, klokken 20:58
Men dette fungerer jo også på ap2? Skjønner ikke hvorfor ap2 virker dårligere enn ap1? Etter deres meninger. Skulle jo tro det var omvendt?
Det har kommet en del endringer i det siste, men før var visst ap2 dårlig til feltskifte osv., samt den manglet flere features som autoparkering osv. (men nå er parkering på plass også).
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: spirrevipptorsdag 27. juli 2017, klokken 22:20
Sitat fra: Bgulhaugen på torsdag 27. juli 2017, klokken 20:58
Men dette fungerer jo også på ap2? Skjønner ikke hvorfor ap2 virker dårligere enn ap1? Etter deres meninger. Skulle jo tro det var omvendt?

Ja, det skulle man jo i utgangspunktet tro, men AP2 er et helt nytt system, ikke en videreutvikling fra AP1. Realiteten er at AP1 fremdeles er bedre enn AP2, man merker det veldig raskt hvis man prøvekjører begge (med forbehold om at jeg ikke har testet  siste AP2 firmware).

Håper at det skjer litt de kommende månedene så det ikke blir for stor nedtur å gå fra AP1 til AP2. Dessverre så er det slik med denne typen programvare at de siste prosentene er de vanskeligste.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: SabreMantorsdag 27. juli 2017, klokken 22:42
Mobileye, som stod bak AP1, har jobbet med dette i årevis før Tesla begynte på bruke dem.

Jeg har sett mange YouTube-videoer der AP2 ikke er helt til å stole på. Den har ofte problemer med skarpe svinger.

https://www.youtube.com/watch?v=ilCIGVuIT_s
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: nightkingfredag 28. juli 2017, klokken 01:22
Regner med dette er ap2? Ser den må korrigeres ofte. Kan skape farlige situasjoner. Vil ikke ap1 oppføre seg slik?
Leser noen av de norske skilt? Og ser den feks at det er rødt lys? Hvordan løser den å kjøre uten bil foran med autopilot på rødt lys?
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Nasatechfredag 28. juli 2017, klokken 02:26
Sitat fra: Bgulhaugen på fredag 28. juli 2017, klokken 01:22
Regner med dette er ap2? Ser den må korrigeres ofte. Kan skape farlige situasjoner. Vil ikke ap1 oppføre seg slik?
Leser noen av de norske skilt? Og ser den feks at det er rødt lys? Hvordan løser den å kjøre uten bil foran med autopilot på rødt lys?

AP1 ser ikke rødt lys og den tar ikke av veien osv. Den kjører rett frem selv om GPS sier noe annet, men den er veldig bra på å følge trafikken. Bruker AP1 på min bil 90% av gangene jeg kjører. I Oslo, til Beito, til Hvaler og til Sørlandet. Ikke noe problem. Fungerer helt fint hele veien. Har også brukt den nedover Europa uten problemer :)
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Hodetelefonerfredag 28. juli 2017, klokken 07:25
Ap1 bremser ned godt, hvis gps ikke stemmer.. Selv ACC bremser ned da.
AP1 har blitt veldig god nå. Nesten som den var før. Da klarte den strekningen Spydeberg - Alnabru, uten å gripe inn andre steder enn i rundkjøringer.
Nå kan den kjøre bedre, men plutselig få lyst til å stikke av ved noen situasjoner.  Synd jeg ikke tok vare på noen av turene. Hadde vært moro å sammenlignet. Bakketopper har blitt en del.bedre nå.

Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: keepitsimplefredag 28. juli 2017, klokken 09:10
AP1 har begynnt å sakte ned på vanlige veier til hastighetsbegrensningen. En klar forbedring syns jeg (selv om jeg typisk aldri tør bruke AP1 med møtende trafikk).
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: krister461søndag 30. juli 2017, klokken 18:49
Har vært storforbruker av AP1 siden det kom, og grudde meg litt til å nå få AP2 etter prøvekjøring i mai. Men, etter 1000 km (mesteparten i Danmark) synes jeg AP2 fungerer veldig bra. Faktisk veldig behagelig at den følger fartsgrensen, både opp og ned i fart, og filskifte går mykt som smør i høy hastighet.

Litt plagsomt når den bommer på fartsgrensen, og synes den bremser litt for brått når den endrer til en lavere fartsgrense, men alt i alt positivt overasket over AP2.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: OlaMsøndag 30. juli 2017, klokken 19:19
Finnes det noen indikasjon eller tester på at AP2 med FSD kjører bedre enn AP2 uten? En skulle jo tro at de ekstra kameraene ga den et bedre bilde av verden, men kanskje ikke programvaren gjør seg nytte av alle åtte ennå.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: krister461søndag 30. juli 2017, klokken 19:21
FSD gir vel 0 effekt per nå. Men, det Musken har sagt at den skal være bedre enn vanlig oppgradert autopilot ila året. Det ryktes også at første FSD-funksjon er stopping for rødt lys og kommer snart.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: howcometorsdag 25. januar 2018, klokken 00:12
Kan noen gi en oppdatering her? Har vi nådd et punkt hvor der gir mening å bytte inn en AP1 for en AP2?
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: krister461torsdag 25. januar 2018, klokken 06:03
Ikke enda.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: spirrevipptorsdag 25. januar 2018, klokken 06:47
Behold AP1, AP2 er fremdeles ikke god nok.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Hodetelefonertorsdag 25. januar 2018, klokken 07:05
Ikke enda. Men det nærmer seg. Ikke lenge før ap1 vil være som cruise control i forhold :)
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: howcometorsdag 25. januar 2018, klokken 07:09
Takk for tilbakemeldinger. Da sees vi i denne tråden om et halvt års tid :--)
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Li-Iontorsdag 25. januar 2018, klokken 10:51
Litt "off topic" kanskje, men har Tesla endret ladeporten på AP2 bilene? Kjørte en 2017 demobil i går, og den hadde annen type port...mer lik USA varianten. Noen med 2017/AP2 som kan kommentere?
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Kim Kimtorsdag 25. januar 2018, klokken 12:59
Sitat fra: Li-Ion på torsdag 25. januar 2018, klokken 10:51
Litt "off topic" kanskje, men har Tesla endret ladeporten på AP2 bilene? Kjørte en 2017 demobil i går, og den hadde annen type port...mer lik USA varianten. Noen med 2017/AP2 som kan kommentere?

I form av at den lukker seg selv er den vel annerledes
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Belloqtorsdag 25. januar 2018, klokken 13:11
Viktig å ha i bakhodet , kjøper man fsd  så får man etter montert det som må til for å få den selvkjørende. Nylig kom jo Ap2,5. muligens kommer jo ap3.0. osv
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Espelectrictorsdag 25. januar 2018, klokken 13:16
Bare et kjapt spørsmål med tanke på at AP2 fortsatt egentlig er i BETA utgave og det samles data fra bilene dersom man har tillatt dette. Er det noen måte å markere en hendelse som så sendes til utviklerne. Tenker da at hvis bilen gjør noe der man må / nesten må gripe inn selv så hadde det vært fint å kunne markere denne hendelsen. Bilen kan ta sende telemetri tilbake som er relevant for tilfeller der autimatikken ikke har fungert optimalt. Må jo være nokså arbeidsbesparende for utviklerne å få endel hendelser å studere.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 25. januar 2018, klokken 13:41
Sitat fra: Belloq på torsdag 25. januar 2018, klokken 13:11
Viktig å ha i bakhodet , kjøper man fsd  så får man etter montert det som må til for å få den selvkjørende. Nylig kom jo Ap2,5. muligens kommer jo ap3.0. osv

Sikker på det? Og at det vil gjøres gratis?

Jeg har lest den påstanden noen ganger, og så en uttalelse fra et verksted angående ettermontering av utstyr for å dekke full selvkjøring.

Men gitt Teslas historikk, og alle forbeholdene de tar for FSD, ville jeg ansett dette som urealistisk og heller ikke noe man har krav på.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Belloqtorsdag 25. januar 2018, klokken 14:17
Vi som har betalt for fsd , har jo betalt for at bilen skal kjøre selv. Hvis Tesla må oppgradere for å få til dette så er jo det noe de må betale for. Ingen ting er sikkert , men da bør vi få igjen pengene i det minste. Betaler jo for et produkt som det står i klar tekst skal kunne kjøre selv.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Li-Iontorsdag 25. januar 2018, klokken 16:01
Sitat fra: Kim Kim på torsdag 25. januar 2018, klokken 12:59
Sitat fra: Li-Ion på torsdag 25. januar 2018, klokken 10:51
Litt "off topic" kanskje, men har Tesla endret ladeporten på AP2 bilene? Kjørte en 2017 demobil i går, og den hadde annen type port...mer lik USA varianten. Noen med 2017/AP2 som kan kommentere?

I form av at den lukker seg selv er den vel annerledes
Er klar over dette, men denne hadde lysring rundt ladeporten (type2) og ikke lysdiodene på siden....
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Sulletorsdag 25. januar 2018, klokken 17:01
Ja, lyset er annerledes.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: HKStorsdag 25. januar 2018, klokken 17:44
Sitat fra: Li-Ion på torsdag 25. januar 2018, klokken 10:51
Litt "off topic" kanskje, men har Tesla endret ladeporten på AP2 bilene? Kjørte en 2017 demobil i går, og den hadde annen type port...mer lik USA varianten. Noen med 2017/AP2 som kan kommentere?
Den oppdaterte ladeporten tror jeg kom med facelift.

Sitat fra: Belloq på torsdag 25. januar 2018, klokken 14:17
Vi som har betalt for fsd , har jo betalt for at bilen skal kjøre selv. Hvis Tesla må oppgradere for å få til dette så er jo det noe de må betale for. Ingen ting er sikkert , men da bør vi få igjen pengene i det minste. Betaler jo for et produkt som det står i klar tekst skal kunne kjøre selv.
Det står også i klartekst at det er avhengig av lokale reguleringer.

Det eneste Tesla trenger å gjøre er å si: "Sorry, bilen kan kjøre helt på egen hånd, men det er dessverre ikke godt nok for lokale reguleringer i Norge"

Jeg er villig til å sette ganske mange kroner på at dagens Model S og X med AP2 og AP2.5 aldri kommer til å kunne kjøre "helt på egenhånd" i Norge. Antallet sensorer er rett og slett alt for dårlig. Skal ikke mer til en litt middels snø til så er radar, store deler av ultralydsensorer og bakkamera satt ut av spill. Hadde bilen hatt hjørneradar samt bedre kamera bakover så skulle jeg vært mer positiv.

Kaster du penger på FSD nå så bør dette bli sett på som en "gave" til Tesla, slik at de kan videreutvikle teknologien. At bilene skal kunne bli relativt selvkjørende under de gode forhold i San Francisco-området tviler jeg ikke på.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Belloqfredag 26. januar 2018, klokken 19:44
Da satser jeg på at bilen kjører selv på sommerstid:) Så får jeg kjøre selv på vinteren, jeg tror få biler kommer til å klare vinterforhold av værste sort, så der er vi helt enige. Jeg er rimelig sikker på at det kommer nye ting til fsd innen kort tid som vi som har kjøpt denne pakken får nyte godene av. Er nok ikke lenge til vi får aktivert noen ekstra kameraer. En ting som er sikkert er at de kommer til å gjøre forskjellen større ved fsd kontra vanlig autopilot.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: HKSsøndag 28. januar 2018, klokken 17:28
Så, hvilken funksjonalitet er det du mener FSD skal få "innen kort tid" som EAP ikke kommer til å få?

Systemet kommer aldri til å bli sertifisert i Norge hvis ikke det klarer normal bruk i vinterføre. Hvordan skal da grensen settes på når du som sjåfør ikke er ansvarlig?
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Knut Røesøndag 28. januar 2018, klokken 17:53
Normal bruk i vinterføre er vel ikke første hindring.
Hva med normal bruk på tørr flerfelts vei på sommeren når det er lyst, det må være første mål. Dette systemet har store svakheter og begrensninger.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: HKSsøndag 28. januar 2018, klokken 18:10
Det jeg derimot tror vi snart kommer til å se av funksjonalitet er at biler med EAP og FSD kommer til å kunne kjøre forbi "automatisk" på motorveier (fire eller flere felt). Både EAP og FSD skal også kunne ta av motorveier, og bytte mellom motorveier.

Det største hinderet her er utrullingen av Tesla sine egne kart (høydefinisjonskart).
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Hodetelefonersøndag 28. januar 2018, klokken 19:30
Nordmenn flest klarer ikke normalt vinterføre. En utrolig god autopilot kommer først, før vi ser bilene dra avgårde selv. Annet enn på privat eiendom.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: bmw2002søndag 28. januar 2018, klokken 21:17
Sitat fra: Belloq på torsdag 25. januar 2018, klokken 14:17
Vi som har betalt for fsd , har jo betalt for at bilen skal kjøre selv. Hvis Tesla må oppgradere for å få til dette så er jo det noe de må betale for. Ingen ting er sikkert , men da bør vi få igjen pengene i det minste. Betaler jo for et produkt som det står i klar tekst skal kunne kjøre selv.

De kommer aldri i verden til å f.eks ettermontere LIDAR dersom det viser seg at de ikke får til selvkjøring kun med teknologien som er i bilen allerede.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Hodetelefonermandag 29. januar 2018, klokken 06:39
Kommer aldri bli et krav om lidar. Hvorfor skal man ha det?  Du klarer fint å kjøre bil med to dårlige øyne.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: tkjoerlaugmandag 29. januar 2018, klokken 20:07
Første skritt må nå være at bilen klarer å parkere av seg selv, uten at man må "leie" den inn i garasjen mens man blå-trykker på telefonen. Jeg har en liten helning i oppkjørselen foran garasjen, og det gjør at bilen blir veldig usikker på å rygge bakover. I tillegg må FOB i praksis legges oppå vindusviskeren for at ikke jeg skal miste kontakten og summom avbrytes.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: ludwig_holbergmandag 29. januar 2018, klokken 21:15
Både AP1 og AP2 ser også *veldig* høyt priset ut nå sammenlignet med LEAFs Pro-Pilot. Jadda, Pro-Pilot selges ikke inn som et like omfattende system (i praksis lover de vel et nivå omtrent på det Tesla rent faktisk per idag leverer), men prisdifferansen er uansett vanvittig stor. Basert på det forventer jeg at Tesla kommer til å bli konkurrert ned på et nivå hvor AP+FSD selges for kr. 15 - 30.000 kr samlet.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Tuxedomandag 29. januar 2018, klokken 21:34
Tja, problemet med Pro-Pilot er jo at man må ta en Leaf med på kjøpet.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: ludwig_holbergmandag 29. januar 2018, klokken 22:50
Indeed, Tesla blir selvsagt ikke konkurrert ned på 15 - 30k av Pro-Pilot på Leaf. Men nå er det mange andre biler rundt hjørnet også  ;D
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: o.b.lixtirsdag 30. januar 2018, klokken 11:42
Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 29. januar 2018, klokken 21:15
Både AP1 og AP2 ser også *veldig* høyt priset ut nå sammenlignet med LEAFs Pro-Pilot.

Ja sålenge man ikke får mere en en halv ap1 når man betaler for ap2 er jeg enig i at prisen er for høy. Når det engang blir (om noensinne) selvkjøring, er den verdt pengene for omtrent alle.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Apachetirsdag 26. juni 2018, klokken 11:39
Et spørsmål vedrørende autopilot pakke og fjernstyring av bilen. Hvis man blir innesperret slik at man ikke kan åpne døra på bilen, så kan man slik jeg skjønner bruke telefonen til å få bilen til å f.eks  rygge ut av parkerings plassen. Har sett "Tesla Bjørn" gjøre det med en model x.

Hvilke  teknologi ligger bak dette?
Spørr siden jeg vurderer å kjøpe en  tesla s 75d  og lurer på hva slags tillegspakke man "må" ha.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: georglutirsdag 26. juni 2018, klokken 11:55
Sitat fra: Àpache på tirsdag 26. juni 2018, klokken 11:39
Et spørsmål vedrørende autopilot pakke og fjernstyring av bilen. Hvis man blir innesperret slik at man ikke kan åpne døra på bilen, så kan man slik jeg skjønner bruke telefonen til å få bilen til å f.eks  rygge ut av parkerings plassen. Har sett "Tesla Bjørn" gjøre det med en model x.

Hvilke  teknologi ligger bak dette?
Spørr siden jeg vurderer å kjøpe en  tesla s 75d  og lurer på hva slags tillegspakke man "må" ha.

Antar det er Summon-featuren du tenker på. Da må du ha Autopilot-pakken antar jeg (EAP, ikke FSD).
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Jeronanonsdag 27. juni 2018, klokken 13:49
That is correct. I have a late 2017 Model S 75D with just the EAP package (not FSD) and have used the Summon feature on my phone app several times already in exactly those situations you describe. Tight parking and driver door blocked by other car.

Works great!  :+1:
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: georgluonsdag 27. juni 2018, klokken 14:01
Sitat fra: Jeronan på onsdag 27. juni 2018, klokken 13:49
That is correct. I have a late 2017 Model S 75D with just the EAP package (not FSD) and have used the Summon feature on my phone app several times already in exactly those situations you describe. Tight parking and driver door blocked by other car.

Works great!  :+1:

Blir spennende å se hvordan Smart Summon kommer til å bli. Praktisk med en bil som kan kjøre selv ut av garasjen og "plukke deg opp"? Eller bare en gimmick?
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Jeronanonsdag 27. juni 2018, klokken 14:05
Sitat fra: georglu på onsdag 27. juni 2018, klokken 14:01
Sitat fra: Jeronan på onsdag 27. juni 2018, klokken 13:49
That is correct. I have a late 2017 Model S 75D with just the EAP package (not FSD) and have used the Summon feature on my phone app several times already in exactly those situations you describe. Tight parking and driver door blocked by other car.

Works great!  :+1:

Blir spennende å se hvordan Smart Summon kommer til å bli. Praktisk med en bil som kan kjøre selv ut av garasjen og "plukke deg opp"? Eller bare en gimmick?

I only have a carport, not a garage... so no idea. Maybe someone with a Garage with Homelink can answer that.
Seems to work ok for the most part, reading US posts.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: georgluonsdag 27. juni 2018, klokken 14:09
Sitat fra: Jeronan på onsdag 27. juni 2018, klokken 14:05
I only have a carport, not a garage... so no idea. Maybe someone with a Garage with Homelink can answer that.
Seems to work ok for the most part, reading US posts.

Er det noen som har Smart Summon allerede nå? Trodde dette var en feature som kommer "snart". Jeg har garasje, men usikker på om porten min har støtte for HomeLink.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Jeronanonsdag 27. juni 2018, klokken 14:15
Sitat fra: georglu på onsdag 27. juni 2018, klokken 14:09
Sitat fra: Jeronan på onsdag 27. juni 2018, klokken 14:05
I only have a carport, not a garage... so no idea. Maybe someone with a Garage with Homelink can answer that.
Seems to work ok for the most part, reading US posts.

Er det noen som har Smart Summon allerede nå? Trodde dette var en feature som kommer "snart". Jeg har garasje, men usikker på om porten min har støtte for HomeLink.

I know Homelink is present on current Norwegian cars. I can see it in my settings.
Smart Summon on other hand. Good question. Could be it's for US markets only currently.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Hodetelefoneronsdag 27. juni 2018, klokken 16:57
Smart summon er ikke lovlig i Europa. Det er derfor vi må bruke mobilen.
(Før noen hevder bmw har dette. Bmw sin enorme nøkkel, er en dårlig mobiltelefon)
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Apacheonsdag 27. juni 2018, klokken 17:18
Er vist litt u-viten her, hva er EAP? Premium oppgradering eller autopilot oppgradering når man konfigurere en bil selv?
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: OlaMonsdag 27. juni 2018, klokken 17:34
Sitat fra: Àpache på onsdag 27. juni 2018, klokken 17:18
Er vist litt u-viten her, hva er EAP? Premium oppgradering eller autopilot oppgradering når man konfigurere en bil selv?

Enhanced autopilot, det offisielle navnet på autopilot 2.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Øggenonsdag 27. juni 2018, klokken 22:37
Sitat fra: georglu på onsdag 27. juni 2018, klokken 14:09

Er det noen som har Smart Summon allerede nå? Trodde dette var en feature som kommer "snart". Jeg har garasje, men usikker på om porten min har støtte for HomeLink.

Venta sia 2015 på at bilen skal kjøre rundt hjørnet å møte meg ved inngangsdøra som lovet.
No, 3 år ettepå får ej det uansett ikkje da det e i en anna "pakke"
# lureri
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: o.b.lixtorsdag 28. juni 2018, klokken 15:02
Sitat fra: Øggen på onsdag 27. juni 2018, klokken 22:37
Venta sia 2015 på at bilen skal kjøre rundt hjørnet å møte meg ved inngangsdøra som lovet.

Fikk aldri lov til dette i Europa...
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Øggentorsdag 28. juni 2018, klokken 21:17
Så 2015 modellen gjer det i USA?
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Sandvikafredag 29. juni 2018, klokken 10:29
Begynner å innse at mye av det som ble sagt at "bilen" skulle kunne gjøre etterhvert ikke gjelder den bilen jeg kjøpte i 2015, men Tesla sine biler generelt.

Nekter å tro at Tesla fortsatt har noe team som jobber med AP1 og å fjerne "Beta" stempelet i det hele tatt.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Hodetelefonerfredag 29. juni 2018, klokken 11:31
Skyld på EU.. Ikke Tesla. Du kan lukeparkere etc uten å sitte i bilen etc der. Ikke vi..
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Øggenfredag 29. juni 2018, klokken 14:15
Fakta e at bilane fortsatt ikkje klare det som va lovt. Hverken i EU eller i USA. Det fungera kun i fantasi-verdenen til Elon. Og den e det få som leve i.
Beskytte seg bak EU regla funka ikkje.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Hodetelefonertirsdag 03. juli 2018, klokken 11:09
Jeg skjønner ikke hva du mener her?
Bilen har jo muligheter for dette. Men det er ikke LOVLIG.
Tesla regnet neppe med dette når de lanserte bilen.
Derfor har de skrevet "bla bla bla reguleringer lokale staten SS bla bla bla" ang selvkjøring på AP2 biler.
Tesla må stille seg bak EU, akkurat som du må :) 
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: daktaritirsdag 03. juli 2018, klokken 11:25
Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 03. juli 2018, klokken 11:09
Jeg skjønner ikke hva du mener her?
Bilen har jo muligheter for dette. Men det er ikke LOVLIG.
Tesla regnet neppe med dette når de lanserte bilen.
Derfor har de skrevet "bla bla bla reguleringer lokale staten SS bla bla bla" ang selvkjøring på AP2 biler.
Tesla må stille seg bak EU, akkurat som du må :)
Det finnes ikke noe smart summon. Bilen er fysisk ikke i stand til å gjøre dette p.t., selv om det hadde vært lov. Hackerne i USA har ikke sett spør av dette.

Merk også at den lovede hel-autonome kjøringen fra vest- til østkysten før jul 2017 ikke ble noe av.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Jay-blueonsdag 11. juli 2018, klokken 11:57
Hei! Prøver meg på et spørsmål i denne tråden på et tema jeg ikke har funnet så mye om:

Denne plutselige bråbremsingen som bilen av og til foretar seg når man kjører på autopilot, hva er andres erfaringer med dette og hva er årsaken? Jeg mistenker et elendig kartgrunnlag og noen sammenheng med fartsgrensene (som lever sitt eget liv helt på siden av faktisk skilting).

Dette fremstår for meg som det mest uforutsigbare når det gjelder autopiloten i øyeblikket og kanskje også det jeg synes utfordrer trafikksikkerheten i litt vel stor grad. Mangelen på fornuftig manøvrering i visse situasjoner kan man på mange måter forutsi etter litt kjøreerfaring med autopilot på. Men disse voldsomme oppbremsingene som kommer helt ut av det blå setter en støkk i meg.

Jeg kjører stort sett med autopiloten der den er ment for å virkelig bruks, dvs E18 sydover fra Oslo og E6 nordover. Dvs firefeltsvei og mye 100- og 110-grense.

Hører gjerne hva andre mener her.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: fonbergonsdag 11. juli 2018, klokken 13:52
Sitat fra: Jay-blue på onsdag 11. juli 2018, klokken 11:57
Hei! Prøver meg på et spørsmål i denne tråden på et tema jeg ikke har funnet så mye om:

Denne plutselige bråbremsingen som bilen av og til foretar seg når man kjører på autopilot, hva er andres erfaringer med dette og hva er årsaken? Jeg mistenker et elendig kartgrunnlag og noen sammenheng med fartsgrensene (som lever sitt eget liv helt på siden av faktisk skilting).

Dette fremstår for meg som det mest uforutsigbare når det gjelder autopiloten i øyeblikket og kanskje også det jeg synes utfordrer trafikksikkerheten i litt vel stor grad. Mangelen på fornuftig manøvrering i visse situasjoner kan man på mange måter forutsi etter litt kjøreerfaring med autopilot på. Men disse voldsomme oppbremsingene som kommer helt ut av det blå setter en støkk i meg.

Jeg kjører stort sett med autopiloten der den er ment for å virkelig bruks, dvs E18 sydover fra Oslo og E6 nordover. Dvs firefeltsvei og mye 100- og 110-grense.

Hører gjerne hva andre mener her.

Jeg erfarer i hvert fall tre situasjonstyper hvor man kan få "fantombremsing":

1) Flerfeltsvei der bilen foran bytter fil, f.eks. til avkjøringsfelt, og reduserer farten. AP bremser da ned ift. bilen foran en stund etter den har krysset linja mellom filene.

2) Biler som ligger foran bilen nærmeste bil foran deg bremser; da vil AP tolke det som en potensielt farlig situasjon og bremse ned tidligere enn vi som sjåfører gjerne registrerer det som skjer lenger fram.

3) Trange tunneler - her trenger ikke andre biler være involvert, men det virker som refleksjon fra tunnelveggene til radar kan gjøre at avstandsmålingen blir usikker og derfor bremser. Dette opplevde jeg en god del langs kystriksveien mellom Mosjøen og Bodø tidligere i sommer. Dette er jo heller ikke veiforhold AP er særlig egnet for.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Jay-blueonsdag 11. juli 2018, klokken 14:28
Hei

Nei, det jeg tenker på henger ikke sammen med dine punkter 1-3, det er definitivt motivert av noe annet. Det er riktig at bilen bremser slik i de nevnte situasjonene, men dette oppfatter jeg som ganske forutsigbare reaksjoner når man har kjørt en stund med ap.

Som sagt, jeg tror det har sammenheng med tolkningen av fartsgrenser og at autopiloten ikke tillater så mye høyere fart enn tillatt hastighet.

Eksempelvis har jeg særlig opplevd dette der lokalveier går i nærheten av hovedvei eller krysser med hovedvei. Tror kanskje også det har noen sammenheng med at veien er ny/lagt om og kartgrunnlaget ikke er oppdatert med hverken veinett eller riktig hastighet.

Men skulle gjerne hørt noe kvalifisert om dette.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: fonbergonsdag 11. juli 2018, klokken 14:43
Enig i at punktene jeg lister opp er rimelig forutsigbare og greie å venne seg til.

Problemstillingen du henviser til, med nedbremsinger relatert til feiltolkning av fartsgrenser, er diskutert rundt omkring i dette delforumet: https://elbilforum.no/forum/index.php?board=123.0 (https://elbilforum.no/forum/index.php?board=123.0)
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: craonsdag 11. juli 2018, klokken 14:48
En ting jeg savner er at bilen kan slakke litt roligere ned før lavere fartsgrense, i stedet for å bråbremse når den kommer f.eks. fra 80 til 60.  :-\
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Jay-blueonsdag 11. juli 2018, klokken 14:58
Takker, skal sjekke ut den tråden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: daktarionsdag 11. juli 2018, klokken 22:02
Du burde kunne se eventuell feil i kartdata via angitt
fartsgrense i displayet. Det hender den skifter.

Min tolkning er derimot bruer, store overhengende skilt og annet som lurer radaren når vinkelen er "den rette".
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: emmernonsdag 11. juli 2018, klokken 22:39
Synes alt dette høres ut som "amatørfeil", andre biler med adaptiv reagerer ikke sånn. Stoler de altfor mye på computer vision framfor radar?
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Rav4_EVonsdag 11. juli 2018, klokken 23:03
Har hatt 2 forskjellige MB b-klasse electric. Begge har hogd i bremsene og meldt om "collision warning" uten en eneste bil foran.
Er nok flere "amatører" ute der.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: emmernonsdag 11. juli 2018, klokken 23:37
Hehe, har bare ikke opplevd noe sånt på min e-golf. Kanskje radaren er smalere eller noe?
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: nortrahoftorsdag 12. juli 2018, klokken 10:53
Joda, det skjer på VW E-Golf også - dessverre!

Dette med SW til AP2 tror jeg blir "et langt lerret å bleke"?
Dersom man introduserer flere kameraer, radarer og sensorer, må disse evalueres og vektes av SW før de endrer opp som bekreftede hendelser og gir videre grunnlag for kontroll. For hver sensor man inkluderer dobles SW som er nødvendig - var det tidligere en regel som sa. Derfor er selvkjørende biler utrolig komplisert!
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Jay-bluetorsdag 12. juli 2018, klokken 14:37
Jeg tror som sagt fortsatt at 95 prosent av disse bråbremsene skyldes kartgrunnlaget og at det er lagt inn en avhengighet til fartsgrensene i kartgrunnlaget. Skulle gjerne sett en mulighet for å kunne slå av denne koblingen og testet hva som skjedde etterpå.

Merkelig at ikke veimyndighetene reagerer på sikkerhetsutstyr som kan gi slike brå oppbremsinger? Men det gir kanskje større sikkerhet for innhentingsulykker for egen del enn at noen treffer deg i stjerten ved en kort bråbremsing?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Jay-bluetorsdag 12. juli 2018, klokken 14:40
Må legge til at jeg ikke har kjørt andre biler der man har laget en kobling mellom maks hastighet ift skilting og innstilt hastighet på ACC. Glemte å nevne at disse bråbremsene inntreffer også ved bruk av bare avstandsholder/acc, ikke bare med selvstyring.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: jorkustorsdag 12. juli 2018, klokken 18:59
Jeg opplever ikke disse oppbremsingene på AP1, så da bør man vel kunne få det til på AP2 også..
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Hodetelefonertorsdag 12. juli 2018, klokken 20:26
Joda..de er i aller høyeste grad på AP1. Filmer eksempel til deg i morgen.
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Hodetelefonerfredag 13. juli 2018, klokken 06:14
https://youtu.be/-kIzijM67a8
Beklager vertikal filming.. Men kom på dette i siste øyeblikk.
Kjørte Oslo Trondheim for en uke siden. Det nye kartet har mange veier som ligger dobbelt etc. Noe som fører til at bilen snapper opp alle fartsgrensene til sideveiene. Etter Berkåk er det virkelig ille.  Man må sitte med benet på pedalen. Spesielt fordi lastebil sjåfører finner det irriterer at bilen bråbremser ned 20kmt 100 meter før fartsgrensene skilt... I tillegg skjønner den ikke alltid oppheving av fartsgrensen. Så da har man noen hundre meter eller mere, med irritert sjåfør..
Vurdere faktisk å rive ut gps antennen til bilen et øyeblikk
Tittel: Sv: Forskjell på ap1 og ap2
Skrevet av: Jay-bluefredag 13. juli 2018, klokken 06:28
Ja, der har du det.

Da er det nok kartgrunnlaget og at ap er koblet med hastighetsskiltingen. Når det blir lange strekninger med feil hastighet forstår jeg hva som foregår. Men opplever også korte «glimt» der jeg ikke en gang rekker å se på dashbordskjermen om fartsgrensen skiftet et kort øyeblikk, må ha full konsentrasjon på å få bilen opp i hastighet igjen før noen sitter i hekken. Antar den da fanger opp sideveier i terrenget, eks over en tunnel som mangler i kartet, under en bro etc.

Forstår som sagt ikke hvorfor Tesla har laget en kobling mellom ap og hastighetsskilt. Andre bilmerker vet jo godt at hverken kamera som leser skilt eller kartgrunnlaget aldri er godt nok til at alt fanges opp.

Slik løsningen fungerer i dag fremstår den etter mitt skjønn som sikkerhetsmessig problematisk.


Sent from my iPhone using Tapatalk