Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Troald på mandag 10. juli 2017, klokken 14:39

Tittel: VW ID 600 km
Skrevet av: Troaldmandag 10. juli 2017, klokken 14:39
I følge en liten notis på bilnorge.no så kommer ID om 3 år med rekkevidde 600 km til en pris av 30.000 euro. Ikke verst, men det er så lenge til....
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Knut Røemandag 10. juli 2017, klokken 15:45
Hvis dette stemmer skal jeg gi vag en ny sjanse. Per nå har de bare ombygde fossile biler med kort rekkevidde, og bevisst svindling av 11+ millioner kunder hjelper heller ikke på.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Vollis47mandag 10. juli 2017, klokken 17:57
Det er heller ikke mye imponerende å komme med en ny elbil om tre år. Lurer på hvor mange nye fossilbiler de presenterer i en treårs periode. Storsatsing på elbil vil jeg ikke kalle dette?
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: nr1raynermandag 10. juli 2017, klokken 22:56
@tigern
Du sikter vel til dieselgate..
Mener å ha lest at de ble dømt til et beløp, som skulle brukes til å "veie opp for" ugjerningen som ble gjort, altså utvikling av elbil i all hovedsak.

Jeg holder meg fint unna VAG, men det er utrolig spennende å se hva de kommer med  :+1:
Så hjelper det jo ikke så mye hva vi 2 mener om VAG heller, de selger jo i bøtter og spann. Alt fremtidsrettet fra den kanten er hjertelig velkomment  :D

@Vollis
Det tar lang tid å utvikle bil fra scratch. VAG har nok såvidt begynt.
Selv Nissan, som skal være markedsledende har servert i bunn og grunn den samme Leafen i 7 år...
Har du lest litt i media om VAGs planer er det mye som vil komme.
Fossiler som blir lansert nå har de nok begynt med for mange år siden.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Knut Røemandag 10. juli 2017, klokken 23:06
Jeg er enig med hva du sier, men samtidig føles det godt å gi pengene mine til noen som spiller med åpne kort, ærlig og redelig. Og ikke noen som systematisk og bevisst har lurt over 11 millioner kunder. Kundene er for tilgivende på dette syns jeg, hadde mange nok boikottet ville man sett store forandringer. De trenger hver eneste kunde de kan få, inntektene er synkende, men dette gjelder for flere enn VAG, Toyota sliter også med fallende omsetning og resultat.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: AmocoCadizmandag 10. juli 2017, klokken 23:26
Sitat fra: Troald på mandag 10. juli 2017, klokken 14:39
I følge en liten notis på bilnorge.no så kommer ID om 3 år med rekkevidde 600 km til en pris av 30.000 euro. Ikke verst, men det er så lenge til....
3 år kan bli uendelig lenge hvis det politisk blir innført avgifter /og mva på elbil i Norge som skal kompensere statens tap av avgifter samtidig som dieselfolket gir opp kjøp og avgiftsstøtten til staten.

Da er det mere gøy med Tesla med 100kWh nå, enn folkebil til i sannsynlig avgiftsskattet samme pris om 3 år.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: elekTrondtirsdag 11. juli 2017, klokken 00:01
Mere specs på ID? Jeg har ikke hørt om denne, trur eg ...

Finnes det noen (gjerne nåværende) bilprodusent som ikke har hatt minst étt svin på skogen, på noe som helst gitt tidspunkt? Den lista kan vel ikke være spesielt lang. (?)
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: nr1raynertirsdag 11. juli 2017, klokken 12:17
Sitat fra: tiger`n på mandag 10. juli 2017, klokken 23:06
Jeg er enig med hva du sier, men samtidig føles det godt å gi pengene mine til noen som spiller med åpne kort, ærlig og redelig. Og ikke noen som systematisk og bevisst har lurt over 11 millioner kunder.

Nevn EN bilprodusenten som hele tiden har spilt med åpne kort...
Jeg tipper at VAG-skandalen bare er toppen av isberget.. Synes å huske at flere har innrømmet tilsvarende i senere tid. Det er vel ikke juks, men alle produsenter tilpasser sine biler til det ytterste av regelverket i NEDC, de har visst egne ansatte til å lete etter smutthull.. Bilene blir altså tilpasset en test, ikke normal bruk..

Var det Ford Pinto den brannbilen het? Lignende saker har det vel vært mange av i senere tid.
"planned obsolescence" driver nok de fleste med også..
Jeg prøver å holde meg unna VAG av andre grunner, men ser så absolutt frem til at de reiser seg fra skandalen og viser vei frem til en elektrisk fremtid  :D
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: elekTrondtirsdag 11. juli 2017, klokken 17:48
Fritt parafrasitert etter/fra mitt eget demente topplokk: I'd rather crash in a Ford Pinto than marry you, Peggy! (Mente det var Al Bundy's ord, men fant ikke noe om det på verdsveven ...)

Her er hele dokumentaren Planned Obsolescence (52m49s) som gikk på NRK for en håndfull år siden. Der er det masse stoff til ettertanke. Husker fra debatten dengang en som nevnte at planlagt foreldelse er et eget ingeniørfag.
https://vimeo.com/55490083

Så litt ontopic (!)
Jeg gikk rett til kilden for å se hva dette I.D. maset er for noe. Syns ikke jeg fant noe jeg ikke har sett i andre bil-sammenhenger. Emo-biler er gammalt nytt i Japanland.

(https://www.volkswagen.no/content/dam/vw-ngw/vw_pkw/importers/no/pressemeldinger/1920x540/V%C3%A4rldspremi%C3%A4r%20I.D%201.jpg/jcr:content/renditions/original.transform/medplus/img.jpg)
Bilde 1: I.D. forfra

(https://www.volkswagen.no/content/dam/vw-ngw/vw_pkw/importers/no/pressemeldinger/1920x540/V%C3%A4rldspremi%C3%A4r%20I.D%202.jpg/jcr:content/renditions/original.transform/medplus/img.jpg)
Bilde 2+3: I.D. interiør og bakfra.

Kilde: volkswagen.no/no/om-oss/pressemeldinger/verdenspremiere-id.html (https://www.volkswagen.no/no/om-oss/pressemeldinger/verdenspremiere-id.html)
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: AmocoCadizonsdag 12. juli 2017, klokken 02:16
VW har flere spennende prototyper som de lover kommer om noen år,
men som mange påpeker, også VW selv, så trengs det mange og store batterier.

"What Does an Electric Car Revolution Need? 40 Gigafactories, Says VW"
Fra Transport Evolved idag
( https://www.youtube.com/watch?v=6GQj9_V4BqA  )

De snakker om behov for 40 gigafactories innen 10 år hvis nærmere 25% av fossilbilene de lager skal erstattes av elektriske.
Tallene varierer på hvem sin krystallkule man ser i,
men det vil være behov for mye batteri fremover.

Finner lite konkret hvordan VW skal løse det i praksis.
Men håper de får til en god løsning på batteritilgang,
flere av VW prototypene er jo attraktive som elbiler.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Ketill Jacobsenonsdag 12. juli 2017, klokken 13:51
Sitat fra: tiger`n på mandag 10. juli 2017, klokken 15:45
Hvis dette stemmer skal jeg gi vag en ny sjanse. Per nå har de bare ombygde fossile biler med kort rekkevidde, og bevisst svindling av 11+ millioner kunder hjelper heller ikke på.

Å si at e-Golf er en ombygd fossilbil er for enkelt. Denne bilen ble designet for å være både fossil- og elbil. For at prisen skal være akseptabel bygges den på samme samlebånd som sine (fossil)søstre. Mange er sikkert også glade for at deres e-Golf ser ut som en vanlig bil og er en vakker bil.

Erfaring har vist at det er vanskelig å få gjennomslag for elbiler og det store problemet er dyre batterier. Ingen produsenter har noen økonomisk suksess med sine elbiler. Ikke desto mindre er det en voldsom satsing på dem (i takt med billigere og mer kompakte batterier) og vi skal være glade for at store produsenter som GM, VW (VAG), Nissan, BMW, MB og Volvo med flere satser så mye på elbiler. Men naturligvis størst takk til Tesla!
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: ToWalkOrDrivelørdag 15. juli 2017, klokken 08:42
Det mest spennende fra VW er I.D Buzz. Prøv å google den. Ulempen er at vi snakker mange år frem og prisen. Men det er som en camping-van til Scooby Doo med 4-hjulstrekk, over 300hk, seter og bord som syves på skinner, forseter som kan snurres rundt osv. Er bestem at den skal produseres. Konseptbilen er laget.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Burgerlørdag 15. juli 2017, klokken 09:11
Jeg mener alt som ikke kommer innen neste år er bortkasta å se på. WV og Volvo er så sidrumpa og skal tilby noe kanskje en gang i 2022++ som konkurenter tilbyr ila neste år.

Problemet med Tesla dødare og lignende er at når dødaren er på markedet så er den avlegs pga Tesla og andre har kommet mye lengre.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: timingbeltkillerlørdag 15. juli 2017, klokken 12:27
Sitat fra: tiger`n på mandag 10. juli 2017, klokken 23:06
Jeg er enig med hva du sier, men samtidig føles det godt å gi pengene mine til noen som spiller med åpne kort, ærlig og redelig. Og ikke noen som systematisk og bevisst har lurt over 11 millioner kunder.
De har neppe lurt 11 milioner kunder.
De fleste kundene var og er nok klar over forskjellen mellom reklamedata og data i virkeligheten for VW som for alle andre bilmerker.

Det er først med elbilene og elhybridene det så smått er kommet litt åpen ærlighet inn i bildet:
"Faktisk rekkevidde avhengig av ........."
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Amosslørdag 15. juli 2017, klokken 14:33
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 15. juli 2017, klokken 12:27
De har neppe lurt 11 milioner kunder.

Godt mulig at ikke alle disse 11 millionene kunder har blitt direkte lurt, men de har i det minste lurt div. veimyndigheter/skattemyndigheter (minst) 11 millioner ganger, da typegodkjenninger og til dels avgifter er basert på falske data.

Myndighetene representerer hele befolkningen i sin region og ikke bare kundene som kjøper. Så om du legger sammen befolkningen i alle land/regioner der disse bilene har vært solgt basert på juks så kommer du garantert langt over 11 millioner - i alle fall om du teller at alle disse har vært lurt (minst) en gang pr. bil som har blitt solgt i den regionen. ;)
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: hansoblørdag 15. juli 2017, klokken 20:21
Sitat fra: elekTrond på tirsdag 11. juli 2017, klokken 00:01
Mere specs på ID? Jeg har ikke hørt om denne, trur eg ...

Dinside har en god artikkel. De har også "prøvekjørt" konseptbilen.
VW I.D. er basert på en ny elbil plattform (MEB) hvor batteriene ligger i gulvet mellom akslingene og med bakhjulsdrift og mulighet for firehjulsdrift. VW har foreløpig planer for fem forskjellige modeller på denne plattformen og i tillegg kommer modeller fra Skoda, Audi og Seat.
VW mener dette blir den største hendelsen for dem siden bobla og Golf...
http://www.dinside.no/motor/dette-vet-vi-om-volkswagens-nye-elbilsatsing/68405989
https://electrek.co/2017/06/26/vw-electric-cars-i-d-lounge-and-i-d-aeroe/
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: doldis1søndag 16. juli 2017, klokken 17:18
Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 12. juli 2017, klokken 02:16
VW har flere spennende prototyper som de lover kommer om noen år,
men som mange påpeker, også VW selv, så trengs det mange og store batterier.

"What Does an Electric Car Revolution Need? 40 Gigafactories, Says VW"
Fra Transport Evolved idag
( https://www.youtube.com/watch?v=6GQj9_V4BqA  )

De snakker om behov for 40 gigafactories innen 10 år hvis nærmere 25% av fossilbilene de lager skal erstattes av elektriske.
Tallene varierer på hvem sin krystallkule man ser i,
men det vil være behov for mye batteri fremover.

SitatFinner lite konkret hvordan VW skal løse det i praksis.
Men håper de får til en god løsning på batteritilgang,
flere av VW prototypene er jo attraktive som elbiler.

Og der ligger hele problemet, Elon Musk i all sin avmakt er pr. i dag bilbransjens mektigske mann.
Mektig fordi Gigafactory er verdens eneste batterifabrikk som innen kort tid kan gjøre elbiler konkurransedyktige uten intensiver. Avmakt fordi den utgangen er avhengi av markedets luner, sjansen er stor for at Musk må ut i markedet og hente mer penger for å ferdigstille Gigafactory...
VAG på sin side har ikke billige nok batterier, ikke nå og heller ikke i overskuelig framtid, men de er jo gode
til å lage konseptbiler og å snakke om framtiden da  ;)
Skal jeg velge å sette penger på hvilken produsent som lever om 15 år er nok dessverre VAG langt nede på den
lista
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Mobileumsøndag 16. juli 2017, klokken 22:30
Har vanskelig for å tro at verdens største bilprodusent (2016) skal være borte om 15 år på grunn av et teknologiskifte.  http://fortune.com/2016/11/21/volkswagen-ceo-battery-factory/
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: bmw2002søndag 16. juli 2017, klokken 22:42
Volkswagen er høyt opp på lista mi over produsenter som kommer til å være der om 15 år. Det er ikke akkurat rocket science å lage en batterifabrkk.

Det er derimot stor sjanse for at Tesla er borte. Hvis de ikke klarer å få inn penger de trenger for videre satsning samtidig som de taper penger på Model 3, reklamasjoner på feil på biler etc.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Burgersøndag 16. juli 2017, klokken 23:09
Det som kan berge WV og andre fossiler er at ingen klarer å skalere opp batteriproduksjon fort nok slik at i overgangen så vil det ikke være mulig å dekke etterspørselen etter elbiler. Det vil gi WV og andre tid nok til å omstille seg. Man vil selge biler mye saktere og fabrikkene produsere under kapasitet mens man bygger om og prøver å få tak i batteri. Men folk må ha biler så noe salg vil det være.

Men dersom BYD eller andre klarer å skalere opp produksjonen til å dekke etterspørselen så ryker WV fort. Da er alle bilene tapt kapital og fabrikkene produserer nesten nada mens man må gå over til el.

Dette baserer jeg på at batteri blir fortsatt billigere, elbiler er bedre på alt bortsett fra rekkevidde og innkjøpspris, men det løser seg med teknologiutviklingen som pågår nå. Før eller siden så får man en Tesla Model 3 med 4wd til mye billigere penge enn en WV polo pga nedgang i batteripris. Fossilmotor er ikke mye man kan gjøre med.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: doldis1mandag 17. juli 2017, klokken 02:05
Sitat fra: bmw2002 på søndag 16. juli 2017, klokken 22:42
Volkswagen er høyt opp på lista mi over produsenter som kommer til å være der om 15 år. Det er ikke akkurat rocket science å lage en batterifabrkk.

Det er derimot stor sjanse for at Tesla er borte. Hvis de ikke klarer å få inn penger de trenger for videre satsning samtidig som de taper penger på Model 3, reklamasjoner på feil på biler etc.

Aksjemarkedet vurderer det litt annerledes da, siden de priser underskuddsbutikken til Elon Musk en god
del høyere enn VAG  ;)
VAG er gode til 2 ting, bygging av konseptbiler og snakking om framtiden ... ellers skjer det fint lite..

Du har forøvrig helt rett i en batterifabrikk i cutting edge klassen/ Gigafactory ikke er rocket science.
Kombinasjonen autonom nivå 5 og Gigafactory får rocket science til å ligne en walk in the park...

Jeg tror VAG snakker seg rett inn i evigheten men har mer og mer tro på Toyota's framtid der ledelsen sier
rett ut at foretaket er i sin livs krise grunnet mangel på elbilsatsning .
Når det gjelder Tesla har jeg ingen motforestillinger mot å satse penger på en lysende framtid ( hvilket jeg
også har gjort  :D )
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: bmw2002mandag 17. juli 2017, klokken 09:13
Sitat fra: doldis1 på mandag 17. juli 2017, klokken 02:05
Du har forøvrig helt rett i en batterifabrikk i cutting edge klassen/ Gigafactory ikke er rocket science.
Kombinasjonen autonom nivå 5 og Gigafactory får rocket science til å ligne en walk in the park...

Jeg tror VAG snakker seg rett inn i evigheten men har mer og mer tro på Toyota's framtid der ledelsen sier
rett ut at foretaket er i sin livs krise grunnet mangel på elbilsatsning .
Når det gjelder Tesla har jeg ingen motforestillinger mot å satse penger på en lysende framtid ( hvilket jeg
også har gjort  :D )

Vel, nå er det jo mange andre som er like gode på selvkjøring selv om de ikke ruller ut betaprodukter til kundene sine.  Og dagens Teslaer kommer vel mest sannsynlig ikke til å få nivå 5 av selvkjøring uten Lidar og kraftigere HW (noe Tesla selv har innrømt at kanskje ikke blir mulig, de har jo gått tilbake på dette og snakker nå om nivå 4).

Forøvrig så kommer overgangen til elbiler ikke til å skje over natten, de andre produsentene kommer også til å satse enda mer på batterier og elbiler når markedet er tilstede.

Ellers er ikke VW favorittmerket mitt overhodet, og det har ikke blitt bedre med "dieselskandalen" har ikke eid noen VW siden VW Boble, men har null tro på at de kommer til å forsvinne som merke.

Samtidig ser jeg etter å ha kjørt Tesla og Ampera-E er det kun drivlinjen som imponerer meg.  I mine øyne blir kanskje Jaguar den første elbilen som blir bedre enn det meste av bensin/dieselbiler.  Kanskje bør man kjøpe aksjer i JLR når som de kanskje skilles ut som eget selskap fra Tata...
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: doldis1mandag 17. juli 2017, klokken 10:04
 
SitatKanskje bør man kjøpe aksjer i JLR når som de kanskje skilles ut som eget selskap fra Tata...

Morsom tanke  ;)
Ser du heller litt mot den feilaktige konklusjonen til motorpressen gjennom mange år- "når de store gutta
kommer på banen ( VAG-Daimler-Toyota) må nok Musk finne på noe annet å leke med"
Blir ikke mere feil enn det-de fleste store er ikke entrepenører lenger, de "forvalter" tidligere generasjoners
slit og framganger og er tunge i rumpa som fy .
Ofte er foretakene resultat av tiårsvis med sammenslåinger (oppkjøp) og styrerommene er fulle av bilder av
tidligere ledere.
Altså, her tar vi ingen sjanser men fortsetter business as usual for å trygge foretaket.
Slik er det også med VAG ... Sannheten er at disse gutta er sjanseløse mot Musk's Tesla og Kineserne, særlig
mot Tesla .. Husk at Musk har feid banen med konkurrentene i romfartsindustrien ( som får bilindustrien til
å ligne en feriekoloni for avdanka gamlinger)
Kjøp aksjer i Tesla du- og tro ikke alt for mye på VAG's konseptbiler  ;)
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 17. juli 2017, klokken 10:15
VW har jeg litt tro på i forhold til elbiler. Jeg tror dieselgate var en stor nok fiasko til at de kanskje kan klare å endre kurs. Det gjenstår så klart mye hardt arbeid, men bare de endrer kurs så er mye gjort. De store selskapene mangler ikke ressurser, det de mangler er endringsvilje.

Og jeg tror det vil gå veldig bra med Tesla. Ingen andre bilselskaper er i nærheten av volumet til Tesla på elbil-siden, og når man har størst volum, så får man også mest erfaring. På interiør o.l. har det fortsatt vært ett hopp opp til de beste konkurrentene, men Tesla har fått ganske god kontroll på dette. Det er nok enklere å få satt inn noen gode seter i verdens beste elbil, enn å få bygget verdens beste elbil rundt noen skikkelige gode seter.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Knut Røemandag 17. juli 2017, klokken 11:33
Tesla, volum?
VAG bygger på 2 dager det Tesla bygger på ett år av biler.
Tesla er en liten nisjeprodusent og små på verdensmarkedet.
Der de selger mye er det pga subsidier, uten dette faller salget til null.
http://www.businessinsider.com/tesla-sales-stopped-in-hong-kong-tax-break-for-electric-cars-scrapped-2017-7?r=US&IR=T&IR=T
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: bmw2002mandag 17. juli 2017, klokken 12:26
Sitat fra: doldis1 på mandag 17. juli 2017, klokken 10:04
Slik er det også med VAG ... Sannheten er at disse gutta er sjanseløse mot Musk's Tesla og Kineserne, særlig
mot Tesla .. Husk at Musk har feid banen med konkurrentene i romfartsindustrien ( som får bilindustrien til
å ligne en feriekoloni for avdanka gamlinger)
Kjøp aksjer i Tesla du- og tro ikke alt for mye på VAG's konseptbiler  ;)

Hvis jeg skal kjøpe Tesla aksjer så er det for å shorte dem i såfall!  Her er det mye større sjanse for at de går ned enn opp når man ser noen år fremover.

Elon Musk og Tesla gjør mye riktig, men også mye rart.  Bare se de tåpelige dørene på Model X, ble ikke bilen 2 år forsinket pga disse dørene?  Tror han egner seg til å lede et oppstartselskap, men ikke et storkonsern.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 17. juli 2017, klokken 12:30
Sitat fra: tiger`n på mandag 17. juli 2017, klokken 11:33
Tesla, volum?
VAG bygger på 2 dager det Tesla bygger på ett år av biler.
Tesla er en liten nisjeprodusent og små på verdensmarkedet.
Der de selger mye er det pga subsidier, uten dette faller salget til null.
http://www.businessinsider.com/tesla-sales-stopped-in-hong-kong-tax-break-for-electric-cars-scrapped-2017-7?r=US&IR=T&IR=T
Tesla produserer ca 100k elbiler/år, og ved slutten av året vil det være oppe i rundt 350k elbiler/år. Neste år vil de være på nærmere 600k elbiler/år. Dette gjør Tesla til verdens største elbil-produsent. VAG derimot produserer noen titusen e-Golf/e-Up, og har ikke tenkt å masseprodusere elbiler før ID i ~2020.

Så klart har erfaringene VAG har med fossilbilproduksjon noe verdi, men det finnes grenser for hva dette kan veie opp for av manglende erfaring på elbil-siden. Jeg tror riktignok VAG vil klare seg bedre blant de store selskapene. F.eks Toyota starter på nærmest null, samme med Fiat-Chrysler.

Det ser ut som det blir krav om 8% elbilsalg for alle produsentene i Kina neste år, og det vil absolutt bli spennende å se hvordan de store selskapene takler dette. Jeg bare håper Kina ikke lar seg påvirke av lobbyistene.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: 1000kwhmandag 17. juli 2017, klokken 12:32
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 17. juli 2017, klokken 12:30
Sitat fra: tiger`n på mandag 17. juli 2017, klokken 11:33
Tesla, volum?
VAG bygger på 2 dager det Tesla bygger på ett år av biler.
Tesla er en liten nisjeprodusent og små på verdensmarkedet.
Der de selger mye er det pga subsidier, uten dette faller salget til null.
http://www.businessinsider.com/tesla-sales-stopped-in-hong-kong-tax-break-for-electric-cars-scrapped-2017-7?r=US&IR=T&IR=T
Tesla produserer ca 100k elbiler/år, og ved slutten av året vil det være oppe i rundt 350k elbiler/år. Neste år vil de være på nærmere 600k elbiler/år. Dette gjør Tesla til verdens største elbil-produsent. VAG derimot produserer noen titusen e-Golf/e-Up, og har ikke tenkt å masseprodusere elbiler før ID i ~2020.

Så klart har erfaringene VAG har med fossilbilproduksjon noe verdi, men det finnes grenser for hva dette kan veie opp for av manglende erfaring på elbil-siden. Jeg tror riktignok VAG vil klare seg bedre blant de store selskapene. F.eks Toyota starter på nærmest null, samme med Fiat-Chrysler.

Det ser ut som det blir krav om 8% elbilsalg for alle produsentene i Kina neste år, og det vil absolutt bli spennende å se hvordan de store selskapene takler dette. Jeg bare håper Kina ikke lar seg påvirke av lobbyistene.
Etter jeg prøvekjørte Tesla Model S lurer jeg på hvor mye de egentlig trenger den erfaringen :P jeg tror mer på et totalt skifte i bilindustrien og at det kun er de som velger nyeste teknologi som overlever.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 17. juli 2017, klokken 12:35
Sitat fra: bmw2002 på mandag 17. juli 2017, klokken 12:26Hvis jeg skal kjøpe Tesla aksjer så er det for å shorte dem i såfall!  Her er det mye større sjanse for at de går ned enn opp når man ser noen år fremover.
Jeg tror Tesla kan doble seg over de neste par årene. Mye er priset inn i aksjen, men selv med ganske konservative estimater på veksten til Tesla, så vil selskapet bli verdt dagens aksjekurs ganske raskt.

Sitat fra: bmw2002 på mandag 17. juli 2017, klokken 12:26Elon Musk og Tesla gjør mye riktig, men også mye rart.  Bare se de tåpelige dørene på Model X, ble ikke bilen 2 år forsinket pga disse dørene?
Nei, det var nok noe nærmere 6 måneder. Model X ble ganske forsinket fordi prioriteten var å få opp produksjonen av Model S.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: doldis1tirsdag 18. juli 2017, klokken 14:02
Sitat fra: bmw2002 på mandag 17. juli 2017, klokken 12:26
Sitat fra: doldis1 på mandag 17. juli 2017, klokken 10:04
Slik er det også med VAG ... Sannheten er at disse gutta er sjanseløse mot Musk's Tesla og Kineserne, særlig
mot Tesla .. Husk at Musk har feid banen med konkurrentene i romfartsindustrien ( som får bilindustrien til
å ligne en feriekoloni for avdanka gamlinger)
Kjøp aksjer i Tesla du- og tro ikke alt for mye på VAG's konseptbiler  ;)

Hvis jeg skal kjøpe Tesla aksjer så er det for å shorte dem i såfall!  Her er det mye større sjanse for at de går ned enn opp når man ser noen år fremover.

Elon Musk og Tesla gjør mye riktig, men også mye rart.  Bare se de tåpelige dørene på Model X, ble ikke bilen 2 år forsinket pga disse dørene?  Tror han egner seg til å lede et oppstartselskap, men ikke et storkonsern.

Bakdørene på TMX er i ferd med å bli Teslas signatur , Musk vet nok akkurat hva han holder på med .
Fra Musk annonserte TM3 i fjor har det gått 15 mnd.(!) og den første 3ern har allerede forlatt
produksjonslinjen...

VAG derimot annonserte også ID i 2016 og drømmer om å ha den i produksjon i 2020 ....De drømmer også om
å utstyre den med samme type dørhåndtak Tesla allerede har brukt i årevis ...?!

Jeg tror vi ser konturene av en ny stor monopolist i Tesla, typ Rockefellers Standard Oil, bare ufattelig mye
større.
Musk sa at produksjonen av TM3 skal øke eksponentiellt framover, det han ikke sa var at den vekstraten
gjelder hele konsernet Tesla inc... (!)
Hvis så skjer har sikkert de av dere som kan regne forstått at VAG (eller noen andre for den saks skyld) ikke 
har tidsrommet fram til 2025 på å starte elbilproduksjonen ..
Er dette mulig ?  Hmm, ja det er faktisk det .
Klarer Musk en vellykket oppskalering av TM3 produksjonen de først 12 mnd uten for røde tall i bunnen får
han garantert, GARANTERT, finansiert 10 nye fremont og Gigafactories !!!

Høyst 24 mnd senere vil de første av disse være oppe å gå ( copy paste) og vi skriver bare 2020 !
I tillegg har vi Kineserne som gjør det samme med hjelp av statlige muskler.
OK, bottom line -som det ser ut nå kommer VAG til å måtte be om konkursbeskyttelse før 10 år har gått, når
det gjelder ID tror jeg på det når jeg kan ta på en..
Men jeg håper Espen får rett i at VAG ser lyset og overlever, men det ser ikke slik ut nå
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Elmotirsdag 18. juli 2017, klokken 20:44
Jeg trodde denne tråden handlet om VW ID jeg, men der tok jeg tydelig vis feil :-1-:
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Knut Røelørdag 05. august 2017, klokken 22:02
Interessant artikkel om hva VAG driver med om dagen. Det hevdes at de allerede er 5-6 år på etterskudd i utviklingen av BEVs. Den nye toppsjefen møter massiv intern motstand i konsernet når han vil satse på BEV.
Å snu kanskje verdens største oljetanker til en annen kurs er en enorm oppgave. Toppsjefen er overraskende åpen om situasjonen og hevder at Tesla er deres største konkurrent.
Mange eldre gubber i fete toppsjef stillinger i VAG nå som sitter nervøs bak sine store pulter og bare forvalter gamle penger uten å drive noe fremover teknologisk.
Hvordan dette skal gå blir interessant å se.
Når begynner de å bygge nye batterifabrikker?
Les artikkelen her: https://www.wsj.com/articles/vws-ceo-knows-the-future-is-electricfirst-he-must-convince-his-company-1501598237?mod=e2fb
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: doldis1søndag 06. august 2017, klokken 01:05
 
SitatNår begynner de å bygge nye batterifabrikker?

Mest sannsynlig- aldri.. Det er ikke så enkelt som at VAG plutselig får lyst til å bygge elbiler og vips, så gjør
de det ...Det er kun i Andeby slikt skjer, Både VW og de andre merkene i VAG har allerede satset alt de har
på produksjonsutstyr til fossile biler ! De har ikke mulighet til å omstrukturere VW, Audi,Seat, Skoda og
Porsche til elbilproduksjon uten at det koster vanvittige summer..
Og la meg legge til- penger de ikke har ..!
De kan muligens gjøre dette i små skritt, men da kommer de trolig for sent til festen, så deres beste sjanse
er trolig å dele opp foretaket, selge ut deler av det for så å bruke pengene til å transformere resten til
elbilproduksjon...men som jeg har sagt tidligere, disse gutta har bly i ræva, så vi får se ...
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Knut Røesøndag 06. august 2017, klokken 02:17
Jeg begynner å tro mer og mer på deg, dessverre.
VAGs nye CEO virker å være oppegående og fremoverlent, men han er kneblet av gamle gubber i resten av organisasjonen. Skal dette lykkes må de bare produsere sine fossilbiler så lenge noen vil kjøpe de, og etter det la de sakte dø ut. De har lagt ned mange store utviklingsprosjekter etter dieselgate og ser nå på å selge ut deler av selskapet, blant annet Ducati. At flere følger etter er ikke usannsynlig, som Bentley og Buggati f.eks. Det er trolig ikke voldsomme fremtidige verdier i noen slike selskaper selv om luksusbiler kan være veldig lønnsomt, så jeg ville ikke forventet noen massive gevinster ved dette.
Man må huske på at dette ikke er noen liten oppgave. Det er en av de største omstillingene noensinne, like stor som når man gikk fra hest til traktor, og er ikke gjort i en håndvending.
VAG har fortsatt ikke utviklet EN eneste elbil fra grunnen av, og trolig vil det gå rundt 3 til 4 år før de har noe klart.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: JorgenMsøndag 06. august 2017, klokken 10:50
3-4 år er mer enn tidsnok, i mellomtiden selger e-Golf som hakka møkk. Igjen må folk evne å se utenfor lille Norges grenser og innse realitetene :)
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Espen Hugaas Andersensøndag 06. august 2017, klokken 10:52
Sitat fra: JorgenM på søndag 06. august 2017, klokken 10:503-4 år er mer enn tidsnok, i mellomtiden selger e-Golf som hakka møkk. Igjen må folk evne å se utenfor lille Norges grenser og innse realitetene :)
Det er vel det man gjør. e-Golf selger kun som hakka møkk i Norge. I resten av verden er salget helt ubetydelig.

Se f.eks salget i USA: http://insideevs.com/monthly-plug-in-sales-scorecard/

Sjuendeplass blant elbilene, fjortendeplass blant plug-in bilene.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: JorgenMsøndag 06. august 2017, klokken 10:54
Exactly my point ;)
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Counterpointersøndag 06. august 2017, klokken 11:06
Det er ingen tvil om at VAG er trege.
Men det er ingen grunn til at en av verdens største bilprodusenter, skal bruke mer tid på selve utviklingen av en elbil enn en av de minste (Tesla).
Bare se på GM sin utvikling av Bolt/Ae. Den kom jo før TM3.

Det er de konservative kreftene i konsernet og fortjenesten på fossilbiler som forsinker.

VAG har jo en andel med greie elbiler akkurat nå, selv om de er basert på fosilbiler. Det som kommer ser lovende ut med både E-tron og ID i forskjellige varianter + Skoda Vision.

De kommer til å konvertere fabrikkene sine og om nødvendig bygge nye. Tror ikke VAG går konkurs når de ser ut til å overleve dieselgate.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: doldis1søndag 06. august 2017, klokken 11:29
 
SitatDe kommer til å konvertere fabrikkene sine og om nødvendig bygge nye. Tror ikke VAG går konkurs når de ser ut til å overleve dieselgate.

Ha,ha, vent og se. I california er det full TM3 fest mens i Berlin samles den Tyske bilbransjen til krisemøte...
og hvorfor ? For å redde dieselmotoren...! De vil endre softwaren på 5 mill. Diesler for å senke Nox. verdiene
og gjøre den mer spiselig.......!?
Altså- den eneste måten å gjøre det på er å senke forbrenningstemperaturen i motoren, det igjen gjøres
enten ved å retardere COI eller å tilbakeføre mere avgasser til forbrenningen eller en kombo av disse .

Resultatet av denne endringen vil uten unntak ØKE drivstofforbruket, som igjen øker utslippet av CO2 !!!

PATETISK !  Dette er å bære havre til en død hest og vil ikke holde dieselen i live en dag lenger!
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Elmosøndag 06. august 2017, klokken 12:39
Sitat fra: knut.aulie på søndag 06. august 2017, klokken 11:06
VAG har jo en andel med greie elbiler akkurat nå, selv om de er basert på fosilbiler.
Det er vel ikke helt korrekt ?
Det stemmer selvfølgelig at Golf er en gammel fossilbil, men såvidt jeg har fått med meg så er både Golf MK7 og eUp designet fra bunnen av for å kunne ha valget mellom batteridrift og fossildrift. De er ikke som visse andre som fyller bagasjerommet med batterier og sier de har laget elbil.

Men når det er sagt så er jeg helt enig i at VAG er alllt for trege.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: doldis1søndag 06. august 2017, klokken 22:00
  VAG burde snarest mulig innkalle til ekstraordinært styremøte der de oppmøtte skal svare på ett spørsmål !
Når de har funnet svaret kan de tenke gjennom foretakets framtid ..
Spørsmålet er : Apple er verdens mest verdifulle foretak med en markedsverdi nesten 20 ggr. VAG's , hvordan
klarer de å selge så inn i hampen mange iphones    ?
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: ToWalkOrDrivemandag 07. august 2017, klokken 13:25
Tipper at VW jobber på spreng for å designe de nye elbilene, og at dette arbeidet blir oppskalert etterhvert som etterspørselen etter elbiler stiger. Når de så får til elbilversjoner av Passat, Kodiaq, Cayenne osv, i tillegg til de nye I.D. bilene, så har de et vanvittig utvalg av modeller i tillegg til forhandlernett at de stiller langt frem i køen, om ikke kineserne og koreanerne kommer og kupper hele markedet.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Burgermandag 07. august 2017, klokken 17:06
Det faller sammen dersom de ikke sikrer seg batteri.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Counterpointermandag 07. august 2017, klokken 18:24
https://www.tu.no/artikler/volkswagen-bygger-egen-batterifabrikk-i-europa-etter-trykk-fra-de-ansatte/364160
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Amossmandag 07. august 2017, klokken 21:58
Sitat fra: knut.aulie på mandag 07. august 2017, klokken 18:24
https://www.tu.no/artikler/volkswagen-bygger-egen-batterifabrikk-i-europa-etter-trykk-fra-de-ansatte/364160

SitatDet er heller ikke kjent i hvor stor grad Volkswagen selv skal produsere batteriet. Det er mulig å kjøpe inn celler, og montere disse til batteripakker, eller å produsere cellene også, slik Tesla gjør i samarbeid med Panasonic ved sin Gigafactory i USA.

Daimler havnet på det første valget her. Sitter med en liten følelse av at VW vil gjøre det samme... Men full applaus dersom de velger det siste alternativet.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Counterpointermandag 07. august 2017, klokken 22:31
Sitat fra: Amoss på mandag 07. august 2017, klokken 21:58
Sitat fra: knut.aulie på mandag 07. august 2017, klokken 18:24
https://www.tu.no/artikler/volkswagen-bygger-egen-batterifabrikk-i-europa-etter-trykk-fra-de-ansatte/364160

SitatDet er heller ikke kjent i hvor stor grad Volkswagen selv skal produsere batteriet. Det er mulig å kjøpe inn celler, og montere disse til batteripakker, eller å produsere cellene også, slik Tesla gjør i samarbeid med Panasonic ved sin Gigafactory i USA.

Daimler havnet på det første valget her. Sitter med en liten følelse av at VW vil gjøre det samme... Men full applaus dersom de velger det siste alternativet.
Virker som det er en sterk fagforening som tvinger VW til å gjøre dette. De ville tydeligvis heller kjøpe fra Kina.
Ikke sikkert denne kampen er ferdig enda, men første runde gikk til arbeiderne.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Ketill Jacobsenmandag 07. august 2017, klokken 23:39
Sitat fra: knut.aulie på mandag 07. august 2017, klokken 22:31
Sitat fra: Amoss på mandag 07. august 2017, klokken 21:58
Sitat fra: knut.aulie på mandag 07. august 2017, klokken 18:24
https://www.tu.no/artikler/volkswagen-bygger-egen-batterifabrikk-i-europa-etter-trykk-fra-de-ansatte/364160

SitatDet er heller ikke kjent i hvor stor grad Volkswagen selv skal produsere batteriet. Det er mulig å kjøpe inn celler, og montere disse til batteripakker, eller å produsere cellene også, slik Tesla gjør i samarbeid med Panasonic ved sin Gigafactory i USA.

Daimler havnet på det første valget her. Sitter med en liten følelse av at VW vil gjøre det samme... Men full applaus dersom de velger det siste alternativet.
Virker som det er en sterk fagforening som tvinger VW til å gjøre dette. De ville tydeligvis heller kjøpe fra Kina.
Ikke sikkert denne kampen er ferdig enda, men første runde gikk til arbeiderne.

VW har en kultur i bunnen som går ut på å lage fornuftige biler til folk flest, gjerne elbiler dersom det er best. Deretter tar VW vare på sine ansatte. En tysk delstat har videre en stor eierandel i konsernet og det tenkes både på lønnsomhet og ansatte og målet om gode produkter til sine kunder. Spekulanter skjærer sikkert tenner over slike prioriteringer!
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: bnotirsdag 08. august 2017, klokken 00:11
Greier ikke å følge innleggrt ovet i lys sv det kriminelle sviket mot golk sin helse og nasjonalstater. Kundene spesielt i Europa sliter med bilene sine spesielt etter fixen. Nei jeg gjør ikke det, Hvitsnipp forbrytelser.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: doldis1tirsdag 08. august 2017, klokken 12:16
 @ Ketill

SitatVW har en kultur i bunnen som går ut på å lage fornuftige biler til folk flest, gjerne elbiler dersom det er best. Deretter tar VW vare på sine ansatte. En tysk delstat har videre en stor eierandel i konsernet og det tenkes både på lønnsomhet og ansatte og målet om gode produkter til sine kunder. Spekulanter skjærer sikkert tenner over slike prioriteringer!

VW og kultur ..? Skal jeg le eller gråte ? Idiotene har nettopp miste en hel generasjon potensielle bilkunder
grunnet sin kultur ...!  Ellers er det jo godt å vite at offentlig eierskap er en forutsetning for at et
foretak tenker både lønnsomhet og samtidig tar vare på kundene sine .....!?
Så får vi jo endelig håpe at andre aksjeeiere, eller kyniske spekulanter om du vil ikke får for høye
tannlegeregninger når VW viser Tesla hvor skapet skal stå .....
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Ketill Jacobsentirsdag 08. august 2017, klokken 13:36
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 08. august 2017, klokken 12:16
@ Ketill

SitatVW har en kultur i bunnen som går ut på å lage fornuftige biler til folk flest, gjerne elbiler dersom det er best. Deretter tar VW vare på sine ansatte. En tysk delstat har videre en stor eierandel i konsernet og det tenkes både på lønnsomhet og ansatte og målet om gode produkter til sine kunder. Spekulanter skjærer sikkert tenner over slike prioriteringer!

VW og kultur ..? Skal jeg le eller gråte ? Idiotene har nettopp miste en hel generasjon potensielle bilkunder
grunnet sin kultur ...!  Ellers er det jo godt å vite at offentlig eierskap er en forutsetning for at et
foretak tenker både lønnsomhet og samtidig tar vare på kundene sine .....!?
Så får vi jo endelig håpe at andre aksjeeiere, eller kyniske spekulanter om du vil ikke får for høye
tannlegeregninger når VW viser Tesla hvor skapet skal stå .....

Du bør skjelne mellom hva som foregår oppe i hodet ditt og den virkelige verden. I 2014 og 2015 stod VAG på stedet hvil og var nummer to etter Toyota (millioner biler per år). Bare Ford (av de seks største) hadde økning de to årene. I 2016 hadde VAG en god framgang og ble verdens største bilprodusent foran Toyota.

"Idiotene (AG) har nettopp miste en hel generasjon potensielle bilkunder". Å betegne noen som idioter er noe er bør la være. Om en absolutt må bruke et slik ord, så bør det underbygges nøye. Jeg skal ikke si noe om hvem jeg mener fortjener merkelappen! 
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: doldis1tirsdag 08. august 2017, klokken 14:56
 Ja,ja Ketill, la oss ta "idiot" først. VW er det bilforetaket som har hatt desidert mest omtale og også mulighet
til å uttale seg til media de siste 24 mnd.
Noen av oss vil kalle det tidenes mulighet for gratis reklame... Hva har så idiotene brukt denne unike
muligheten til ?
Jo, det de har kommunisert er- at de er en gjeng anonyme, gretne, uetiske  gamle menn, at de tenker mye
mer på sin egen pensjon enn på framtiden til sine barnebarn ..!
De ble jaget fra skanse til skanse i Dieselgateskandalen og nå går de jaggu i bresjen for å oppdatere software
på millioner av Diesler med det opplagte formål å gjøre den mer spiselig i opinionen !

Folk på 40 år + bryr seg lite, men for ungdommene, de som ikke kjører bil ennå, har VW gjort seg uspiselige..

Så virker det som du tror at siden VAG er verdens største produsent pr. nå vil de forbli det ?
Nokia var verdens største mobilprodusent i 2007, men en markedsandel på 40 %, 5 år senere var de borte..

Ketill, du bør ikke bruke tid på å fundere på hva som foregår oppi hodet mitt eller å spekulere på hvem
som fortjener merkelapper, bruk heller tiden på å skrive gode innlegg der du tar ballen og ikke mannen  ;)

Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Troaldtirsdag 08. august 2017, klokken 15:16
I Tyskland hadde VW tilbakegang i markedsandel i juli. Kan være tilfeldig, men kanskje skandalene har innvirkning. De blir antagelig kjørt hardere av politikerne etter valget. Nå gjelder det for Merkel å trå varsomt før valget.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Ketill Jacobsentirsdag 08. august 2017, klokken 17:47
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 08. august 2017, klokken 14:56
Ja,ja Ketill, la oss ta "idiot" først. VW er det bilforetaket som har hatt desidert mest omtale og også mulighet
til å uttale seg til media de siste 24 mnd.
Noen av oss vil kalle det tidenes mulighet for gratis reklame... Hva har så idiotene brukt denne unike
muligheten til ?
Jo, det de har kommunisert er- at de er en gjeng anonyme, gretne, uetiske  gamle menn, at de tenker mye
mer på sin egen pensjon enn på framtiden til sine barnebarn ..!
De ble jaget fra skanse til skanse i Dieselgateskandalen og nå går de jaggu i bresjen for å oppdatere software
på millioner av Diesler med det opplagte formål å gjøre den mer spiselig i opinionen !

Folk på 40 år + bryr seg lite, men for ungdommene, de som ikke kjører bil ennå, har VW gjort seg uspiselige..

Så virker det som du tror at siden VAG er verdens største produsent pr. nå vil de forbli det ?
Nokia var verdens største mobilprodusent i 2007, men en markedsandel på 40 %, 5 år senere var de borte..

Ketill, du bør ikke bruke tid på å fundere på hva som foregår oppi hodet mitt eller å spekulere på hvem
som fortjener merkelapper, bruk heller tiden på å skrive gode innlegg der du tar ballen og ikke mannen  ;)

Det aller meste du skriver her er synsing og sannsynligvis feil. Jeg etterlyser bedre argumenter og mindre nedlatende ordbruk over selskaper og personer i dem.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: JorgenMtirsdag 08. august 2017, klokken 19:00
Endelig ID-design bestemmes nå i august i følge Motor.no. Blir nok skikkelig bra dette. Har egentlig aldri hatt sansen for VW, dog hatt en Golf III, men disse bilene ser ut til å bli så nyskapende at jeg garantert kommer til å vurdere den SUV'en deres. Way to go VW :+1:


https://www.motor.no/artikler/med-disse-tre-elbilene-skal-vw-overkjore-tesla/
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Knut Røetirsdag 08. august 2017, klokken 20:48
Da er det pencils down i august?
Kan bli bra dette hvis de satser skikkelig, men de må beregne MYE midler skal dette bli bra.
Er sagt at den skal bli RWD også, tyder på at det kan bli gode kjøreegenskaper og vektfordeling også. Fronten ser veldig kort ut.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Burgertirsdag 08. august 2017, klokken 23:34
Hvor flinke er VW til å produsere konseptbilene sine? Jeg har mistanke at ikke noe som likner på de tre bildene kommer til å komme på veien.

Artikkelen er desverre forferdelig klikkhoreri, "TESLA DØDAREN!!!11ONEONE!!". Javist, noe som ikke er startet produksjon som kanskje blir 7000 dollar billigere om 3 år ish (første id på veien 2020, som er mer enn 2 år) enn ehrm, model 3 selges for i dag. Hurtigladeren som referes til i artikkelen er det også ganske sparsomt om info om. Ei sies det noe om produksjonsvolum.

Summa sumarum så er VW uinteressant pga lang og usammenghengende tidshorisont (2019,2020,2021,2022 er år jeg allerede har hørt om ID) og bærer preg av intet mer enn ett fashionshow, og jeg velger derfor å følge med på det som kan leveres ila et år.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: downlowonsdag 09. august 2017, klokken 01:38
Synd at VW sliter sånn med sinkslipp/rust, men virker ikke som dette påviker folk nevneverdig. Bil skal de ha ja.

Kommer de til å gjøre noe med kvaltieten på bilene sine i fremtiden lurer jeg på. Når de nå har fått disse enorme erstatningskravene, og må kutte i alle ledd, har de vilje og økonomi til å forbedre bilene med de problemene de alerede er belemret med?
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: doldis1onsdag 09. august 2017, klokken 14:25
 At så mange oppegående mennesker her på forumet blir lurt av VAG's dagdrømmeri er den største gåten for
meg ....
Alså ID skal ha lengre rekkevidde enn TM3 og likevel selges 8000 usd billigere ...!?
Jepp, dette gleder jeg meg til  ;D
TM3 er priset etter følgende kriterier: 25 % brutto fortj. (antakelig det samme som VAG trenger)
  - produseres på verdens mest effektive produksjonslinje-bruker verdens billigste batterier som også
    produseres i verdens mest effektive batterifabrikk.
   -produseres nå, med utstyr og i lokaler som allerede er finansiert!
    Hva kan VAG stille opp mot dette mon tro?
    - de starter med en organisasjon med STOR motvilje mot omlegging til ELbil.
    - de har ikke tilgang til nok batterier til riktig pris.
    - de er (jada, i likhet med Tesla) nedsyltet i gjeld, har store pensjonsforpliktelser og et meget kostbart
      forhandlerapparat å fø på.
    - De ligger 5 år etter Tesla (minst) og 20 år etter softwareteknologien til Tesla ...!
     Konklusjonen er at  VAG kommer IKKE innen overskuelig framtid å bære en elbil til markedet med lavere
     pris enn en tilsvarende Tesla, ikke en de skal tjene penger på....
   
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: bmw2002onsdag 09. august 2017, klokken 15:02
Sitat fra: doldis1 på onsdag 09. august 2017, klokken 14:25
    - De ligger 5 år etter Tesla (minst) og 20 år etter softwareteknologien til Tesla ...!

Det er umulig at de er 20 år etter når Tesla ikke har eksistert i 20 år.

Hva i all verden er det Tesla ligger så langt foran alle andre på? At de ruller ut betaprodukter fremfor å vente 1 år ekstra med å teste ut ting grundig?
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Knut Røeonsdag 09. august 2017, klokken 16:18
Tesla er et silicon valley foretak.
Silicon valley er kjent for å huse verdens beste folk innen software blant annet, så de kan plukke fra øverste hylle der.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: doldis1onsdag 09. august 2017, klokken 22:42
 Snøballen har allerede begynt å rulle hos VW. Matthias Mueller har forstått hvordan dette kan ende og har
startet helt rett med å dele opp og selge ut.
Hvor lenge blir Mueller i VW tro ? Den som lever får se, en ting er sikkert- hvis Mueller forlater sin post er
det alvorlig dårlig nytt for VW ...


http://e24.no/boers-og-finans/volkswagen/fagforeninger-kan-stanse-volkswagens-ducati-salg/24114739
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Knut Røeonsdag 09. august 2017, klokken 23:45
Fagforeninger som kjemper imot slanking, strømlinjeforming og effektivisering. Disse kan bidra til at det går strake veien til skifteretten. De som ikke stadig utvikler og forbedrer seg, plutselig en dag står de der og lurer på hva som skjedde mens tiden har gått fra dem. Gjelder så mange plasser i dagens arbeidsliv. Stå på stedet hvil og bli utdatert.
"Too big to be driven efficient"
Alle konserner over en viss størrelse har et punkt de passerer der det bare blir mindre effektivt jo flere man har i jobb. Flere ledere, mellomledere, HR osv, kort sagt stordriftsulemper. Her virker det mest som at det handler om å klore seg fast, hevde sine rettigheter som arbeidstakere. Det er ikke beste måten å stå godt rustet til fremtiden på.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: arthurtorsdag 10. august 2017, klokken 07:31
Sitat fra: tiger`n på onsdag 09. august 2017, klokken 23:45
Alle konserner over en viss størrelse har et punkt de passerer der det bare blir mindre effektivt jo flere man har i jobb.

De fleste snakker om "economy of scale" mens jeg selv ofte har brukt "economy out of scale" hvilket du vel påpeker her. Kommer man over en viss størrelse så må man plutselig ansette en hel del mennesker for å få utrettet det nødvendige siden bemanningen akkurat ikke holder. Man må da ansette en masse mennesker, men det igjen betinger at produksjonen øker betydelig, kanskje for mye i forhold til hva markedet kan ta unna. Begrepet "Lykkelig som liten" har noe for seg.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: doldis1torsdag 10. august 2017, klokken 13:14
 Måten VW annonserer ID på er ikke produktinformasjon! Ingen produsent oppgir så mye data om en
kommende modell ganske enkelt fordi det gjør det enklere for konkurrentene komme med motsvar...

Dette er et bevisst forsøk på å få potensielle Tesla kunder til å sette seg på gjerdet å vente med bilkjøpet..
Denne strategien er genial fordi den er gratis- og kan jeg legge til- drepende for Tesla om de lykkes !

Tesla brenner penger i en rasende fart for tiden og er helt avhengi av at TM3 markedet ikke tørker opp de
første årene, klarer VAG å få folk til å vente bare ett år med kjøpet er Tesla historie, og med en gjeld
på 10 mia. dollars får de ikke en sjanse til ...!
Jeg har kjøpt mitt siste VAG produkt, så mye er sikkert
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Løvetorsdag 10. august 2017, klokken 15:32
Tja... Jeg hadde kastet meg over en e-Golf med 60kwh batteripakke. Tysk byggekvalitet any day før amerikansk mangel på byggekvalitet.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: jchetorsdag 10. august 2017, klokken 16:07
Volkswagen og kvalitet hører ikke sammen i samme setning for min del. Det er stor forskjell på opplevd kvalitet og faktisk kvalitet/driftssikkerhet. Mange vw er bra, men mange er dessverre også dårlige.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: bnotorsdag 10. august 2017, klokken 16:09
Sitat fra: doldis1 på torsdag 10. august 2017, klokken 13:14
Måten VW annonserer ID på er ikke produktinformasjon! Ingen produsent oppgir så mye data om en
kommende modell ganske enkelt fordi det gjør det enklere for konkurrentene komme med motsvar...

Dette er et bevisst forsøk på å få potensielle Tesla kunder til å sette seg på gjerdet å vente med bilkjøpet..
Denne strategien er genial fordi den er gratis- og kan jeg legge til- drepende for Tesla om de lykkes !

Tesla brenner penger i en rasende fart for tiden og er helt avhengi av at TM3 markedet ikke tørker opp de
første årene, klarer VAG å få folk til å vente bare ett år med kjøpet er Tesla historie, og med en gjeld
på 10 mia. dollars får de ikke en sjanse til ...!
Jeg har kjøpt mitt siste VAG produkt, så mye er sikkert
Grei analyse, ellers hva gjelder VW så se på signaturen min under. Har hatt  VAG biler så det monner og drevet import av dem i 16 år. Ikke mer ....
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: doldis1torsdag 10. august 2017, klokken 20:13
 
SitatEndelig kvitt min siste VW 22.5.2017 en merkedag
;D :+1:
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Øystein16fredag 11. august 2017, klokken 06:56
Sitat fra: doldis1 på torsdag 10. august 2017, klokken 13:14
Tesla brenner penger i en rasende fart for tiden og er helt avhengi av at TM3 markedet ikke tørker opp de
første årene, klarer VAG å få folk til å vente bare ett år med kjøpet er Tesla historie, og med en gjeld
på 10 mia. dollars får de ikke en sjanse til ...!
Tesla har sjøl valgt ein strategi der dei prioriterar eksisterande Teslaeigarar, og at nye kundar må venta.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Løvefredag 11. august 2017, klokken 08:49
Sitat fra: Øystein16 på fredag 11. august 2017, klokken 06:56
Sitat fra: doldis1 på torsdag 10. august 2017, klokken 13:14
Tesla brenner penger i en rasende fart for tiden og er helt avhengi av at TM3 markedet ikke tørker opp de
første årene, klarer VAG å få folk til å vente bare ett år med kjøpet er Tesla historie, og med en gjeld
på 10 mia. dollars får de ikke en sjanse til ...!
Tesla har sjøl valgt ein strategi der dei prioriterar eksisterande Teslaeigarar, og at nye kundar må venta.

Som gjør at de som ikke er medlemmer i Tesla-menigheten fort vender seg til andre trosretninger som faktisk kan tilby varen. Faktisk vare teller mer enn omtalt vare. Det ser en på statistikken over hvilke biler som registreres. Leaf burde jo ikke ligge på topp når det finnes Ioniq og Ampera-e. Men så er Leaf en bil det faktisk er mulig å få tak i.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Øyvind.hfredag 11. august 2017, klokken 09:53
Hvilke andre produsenter leverer store familiebiler med lang rekkevidde?
Synd at man må betegnes som del av en menighet fordi andre produsenter ikke leverer noe interessant :(
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Ketill Jacobsenfredag 11. august 2017, klokken 14:19
Sitat fra: Løve på fredag 11. august 2017, klokken 08:49
Sitat fra: Øystein16 på fredag 11. august 2017, klokken 06:56
Sitat fra: doldis1 på torsdag 10. august 2017, klokken 13:14
Tesla brenner penger i en rasende fart for tiden og er helt avhengi av at TM3 markedet ikke tørker opp de
første årene, klarer VAG å få folk til å vente bare ett år med kjøpet er Tesla historie, og med en gjeld
på 10 mia. dollars får de ikke en sjanse til ...!
Tesla har sjøl valgt ein strategi der dei prioriterar eksisterande Teslaeigarar, og at nye kundar må venta.

Som gjør at de som ikke er medlemmer i Tesla-menigheten fort vender seg til andre trosretninger som faktisk kan tilby varen. Faktisk vare teller mer enn omtalt vare. Det ser en på statistikken over hvilke biler som registreres. Leaf burde jo ikke ligge på topp når det finnes Ioniq og Ampera-e. Men så er Leaf en bil det faktisk er mulig å få tak i.

Ut fra det mange sier kan en få et inntrykk at Tesla ikke leverer. Så vidt jeg vet så er det ingen som produserer (og leverer) så mange elbiler som Tesla, 80-90.000 i 2016. Neste år kanskje 400.000! Problemet er at selv dette ikke er nok til å til å dekke etterspørselen. Enkelte tolker dette som at Tesla "ikke leverer". Merkelig!

Markeligere er det at GM stenger sin Bolt-fabrikk til tross for voldsom etterspørsel. Her kan en virkelig stille spørsmål om hva som foregår!
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Troaldfredag 11. august 2017, klokken 16:38
 :+1:
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: AppleKnockerfredag 11. august 2017, klokken 19:20
Sitat fra: Løve på fredag 11. august 2017, klokken 08:49
de som ikke er medlemmer i Tesla-menigheten fort vender seg til andre trosretninger som faktisk kan tilby varen
Den menigheten jeg tilhører er interessert i romslig, elektrisk familiebil som kan erstatte en kreftstasjonsvogn. Det finnes bare en leverandør som har den varen til salgs. Hvis noen i fremtiden skulle finne på å få ut fingern og tilby noe tilsvarende eller bedre, så roper jeg hallelujah :angel:
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Oddaafredag 11. august 2017, klokken 19:28
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 11. august 2017, klokken 14:19
Markeligere er det at GM stenger sin Bolt-fabrikk til tross for voldsom etterspørsel. Her kan en virkelig stille spørsmål om hva som foregår!

Tja, om det er sånn at det finnes store Bolt-lager i USA, og de taper for hver eneste solgte bil, så er det kanskje ikke så rart om den "voldsomme" etterspørselen i Norge ikke prioriteres så høyt?



Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: bnofredag 11. august 2017, klokken 21:05
Sitat fra: Oddaa på fredag 11. august 2017, klokken 19:28
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 11. august 2017, klokken 14:19
Markeligere er det at GM stenger sin Bolt-fabrikk til tross for voldsom etterspørsel. Her kan en virkelig stille spørsmål om hva som foregår!

Tja, om det er sånn at det finnes store Bolt-lager i USA, og de taper for hver eneste solgte bil, så er det kanskje ikke så rart om den "voldsomme" etterspørselen i Norge ikke prioriteres så høyt?



Sent from my iPhone using Tapatalk
Får ikke ZEV credit for salg til eks. Norge.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Ketill Jacobsenlørdag 12. august 2017, klokken 15:48
Sitat fra: Oddaa på fredag 11. august 2017, klokken 19:28
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 11. august 2017, klokken 14:19
Markeligere er det at GM stenger sin Bolt-fabrikk til tross for voldsom etterspørsel. Her kan en virkelig stille spørsmål om hva som foregår!

Tja, om det er sånn at det finnes store Bolt-lager i USA, og de taper for hver eneste solgte bil, så er det kanskje ikke så rart om den "voldsomme" etterspørselen i Norge ikke prioriteres så høyt?



Sent from my iPhone using Tapatalk

Er det bare i Norge det er voldsom etterspørsel etter Bolt/Ampera-e? Jeg trodde det var svært stor interesse for denne bilen i mange markeder.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Oddaalørdag 12. august 2017, klokken 17:20
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 12. august 2017, klokken 15:48
Sitat fra: Oddaa på fredag 11. august 2017, klokken 19:28
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 11. august 2017, klokken 14:19
Markeligere er det at GM stenger sin Bolt-fabrikk til tross for voldsom etterspørsel. Her kan en virkelig stille spørsmål om hva som foregår!

Tja, om det er sånn at det finnes store Bolt-lager i USA, og de taper for hver eneste solgte bil, så er det kanskje ikke så rart om den "voldsomme" etterspørselen i Norge ikke prioriteres så høyt?



Sent from my iPhone using Tapatalk

Er det bare i Norge det er voldsom etterspørsel etter Bolt/Ampera-e? Jeg trodde det var svært stor interesse for denne bilen i mange markeder.
Jeg forstår det sånn at dette stort sett er et norsk fenomen ja. (Og strengt tatt gjelder vel det elbil-etterspørsel generelt enn så lenge.)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: bnolørdag 12. august 2017, klokken 19:52
Den selger dårlig som Bolt. Nå gis det store rabatter da Orion lageret stiger. Motposten til det er at den nå vil bli tilgjengelig i flere (alle) stater.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Ketill Jacobsenlørdag 12. august 2017, klokken 23:54
Sitat fra: Oddaa på lørdag 12. august 2017, klokken 17:20
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 12. august 2017, klokken 15:48

Er det bare i Norge det er voldsom etterspørsel etter Bolt/Ampera-e? Jeg trodde det var svært stor interesse for denne bilen i mange markeder.
Jeg forstår det sånn at dette stort sett er et norsk fenomen ja. (Og strengt tatt gjelder vel det elbil-etterspørsel generelt enn så lenge.)


Sent from my iPhone using Tapatalk

I Norge er det ca 500.000 reservasjoner på Tesla Model 3! (Ironi)
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: AmocoCadizsøndag 13. august 2017, klokken 02:30
Sitat fra: Oddaa på lørdag 12. august 2017, klokken 17:20
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 12. august 2017, klokken 15:48
Sitat fra: Oddaa på fredag 11. august 2017, klokken 19:28
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 11. august 2017, klokken 14:19
Markeligere er det at GM stenger sin Bolt-fabrikk til tross for voldsom etterspørsel. Her kan en virkelig stille spørsmål om hva som foregår!

Tja, om det er sånn at det finnes store Bolt-lager i USA, og de taper for hver eneste solgte bil, så er det kanskje ikke så rart om den "voldsomme" etterspørselen i Norge ikke prioriteres så høyt?



Sent from my iPhone using Tapatalk

Er det bare i Norge det er voldsom etterspørsel etter Bolt/Ampera-e? Jeg trodde det var svært stor interesse for denne bilen i mange markeder.
Jeg forstår det sånn at dette stort sett er et norsk fenomen ja. (Og strengt tatt gjelder vel det elbil-etterspørsel generelt enn så lenge.)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Er bra etterspørsel andre markeder også,
husker ikke tallene eksakt nå men de få bilene som ble allokert SørKorea ble utsolgt i løpet av 2 timer ved slagsstart der.
Andre markeder som ikke er åpnet enda, har også meldt stor forhåndsinteresse.

Så gjenstår det å se hvor mange Bolt på produksjonsbåndet i Orionfabrikken som Chevy gidder å badge om til AE for eksportmarkedene til resten av verden.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: doldis1søndag 13. august 2017, klokken 10:38
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 08. august 2017, klokken 12:16
@ Ketill

SitatVW har en kultur i bunnen som går ut på å lage fornuftige biler til folk flest, gjerne elbiler dersom det er best. Deretter tar VW vare på sine ansatte. En tysk delstat har videre en stor eierandel i konsernet og det tenkes både på lønnsomhet og ansatte og målet om gode produkter til sine kunder. Spekulanter skjærer sikkert tenner over slike prioriteringer!

VW og kultur ..? Skal jeg le eller gråte ? Idiotene har nettopp miste en hel generasjon potensielle bilkunder
grunnet sin kultur ...!

Tydeligvis flere enn meg som ser farene for Tysk bilindustri ...

http://e24.no/bil/dieselskandalen/merkel-med-ultimatum-til-tysk-bilindustri/24116952
Tittel: VW ID 600 km
Skrevet av: Oddaasøndag 13. august 2017, klokken 11:19
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 12. august 2017, klokken 23:54
Sitat fra: Oddaa på lørdag 12. august 2017, klokken 17:20
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 12. august 2017, klokken 15:48

Er det bare i Norge det er voldsom etterspørsel etter Bolt/Ampera-e? Jeg trodde det var svært stor interesse for denne bilen i mange markeder.
Jeg forstår det sånn at dette stort sett er et norsk fenomen ja. (Og strengt tatt gjelder vel det elbil-etterspørsel generelt enn så lenge.)


Sent from my iPhone using Tapatalk

I Norge er det ca 500.000 reservasjoner på Tesla Model 3! (Ironi)
I alle (?) andre markeder er elbilandelen en dråpe i havet enn så lenge.

Men det summerer seg selvsagt opp til å bli et visst antall biler likevel og Tesla utmerker seg vel her.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: doldis1søndag 13. august 2017, klokken 13:25
 
SitatI alle (?) andre markeder er elbilandelen en dråpe i havet enn så lenge.

Tja, mener å huske at Nederland har passert 6 % ..? Ellers se stolpediagrammet nedenfor

Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Amosssøndag 13. august 2017, klokken 14:02
Sitat fra: Oddaa på søndag 13. august 2017, klokken 11:19
I alle (?) andre markeder er elbilandelen en dråpe i havet enn så lenge.

Så man kan altså rett og slett ignorere lave andeler av elbiler i store markeder og kun bry seg om store andeler i små markeder? Eller kan det være at volumet strengt talt ikke behøver å være veldig forskjellig?
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Oddaasøndag 13. august 2017, klokken 14:15
Sitat fra: Amoss på søndag 13. august 2017, klokken 14:02
Sitat fra: Oddaa på søndag 13. august 2017, klokken 11:19
I alle (?) andre markeder er elbilandelen en dråpe i havet enn så lenge.

Så man kan altså rett og slett ignorere lave andeler av elbiler i store markeder og kun bry seg om store andeler i små markeder? Eller kan det være at volumet strengt talt ikke behøver å være veldig forskjellig?
Har jeg sagt det? Svaret finnes mer eller mindre i neste setning i posten du siterer...

Poenget mitt var opprinnelig knyttet til hvorvidt det pr i dag er en "voldsom" etterspørsel etter Ampera-E eller ikke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: VW ID 600 km
Skrevet av: Oddaasøndag 13. august 2017, klokken 14:28
Sitat fra: doldis1 på søndag 13. august 2017, klokken 13:25
SitatI alle (?) andre markeder er elbilandelen en dråpe i havet enn så lenge.

Tja, mener å huske at Nederland har passert 6 % ..? Ellers se stolpediagrammet nedenfor
Det skjer en stor utvikling ja. Men det er fortsatt en vei å gå. Det ble i følge tall jeg finner solgt 88,1 millioner person- og varebiler i verden i 2016, av disse var 750 000, eller 0,85%, elektriske... Altså enn så lenge (og med vekt på enn så lenge) en dråpe i havet i min verden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: doldis1søndag 13. august 2017, klokken 14:39
 P
Sitatoenget mitt var opprinnelig knyttet til hvorvidt det pr i dag er en "voldsom" etterspørsel etter Ampera-E eller ikke.

Det ER et godt spørsmål, men spørsmålet er ikke riktig stillt. GM har opparbeidet seg nært samme badwill
som VAG. Hva tror du svaret hadde vært hadde du stillt spørsmålet slik: Hvis Apple hadde lansert en
Ampera-E lignende bil til usd 37500 worldwide, hadde det da vært en voldsom etterspørsel etter den ..?
Men, ja, GM kan selge hundretusener av denne årlig, hadde det bare ikke vært så dårlig butikk  ;)
Apple derimot hadde solgt millioner og fler millioner ...
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Ketill Jacobsensøndag 13. august 2017, klokken 15:18
Sitat fra: Oddaa på søndag 13. august 2017, klokken 14:28
Sitat fra: doldis1 på søndag 13. august 2017, klokken 13:25
SitatI alle (?) andre markeder er elbilandelen en dråpe i havet enn så lenge.

Tja, mener å huske at Nederland har passert 6 % ..? Ellers se stolpediagrammet nedenfor
Det skjer en stor utvikling ja. Men det er fortsatt en vei å gå. Det ble i følge tall jeg finner solgt 88,1 millioner person- og varebiler i verden i 2016, av disse var 750 000, eller 0,85%, elektriske... Altså enn så lenge (og med vekt på enn så lenge) en dråpe i havet i min verden.


Sent from my iPhone using Tapatalk

På et eller annet tidspunkt (om få år) vil det komme et vendepunkt, da alle vil ha elbiler. Vi har opplevd det tidligere da plutselig alle skulle ha dieselbiler (ca 2007) og bilindustrien og raffineriene klarte å omstille seg raskt. Erfaring i Norge viser at elbiler er svært prissensitive i den mening at folk ikke er villig til å betale noe ekstra for elbiler.

Priser på elbiler i USA: Nissan Leaf 29.000 $, Hyundai Ioniq 29.500, e-Golf 30.000, Ford Focus 31.500, Kia Soul 34.500, Tesla Model 3 35.000, Chevrolet Bolt (Ampera-e) 37.500, BMW i3 43.300, Tesla Model S 71.000, Tesla Model X 80.000. Alle priser er fra priser (for Leaf og Golf og i3 med stort batteri, og i3 kanskje med extender) og før insentiver som varierer fra stat til stat.

I første kvartal ble det levert ca 3000 Bolt i USA og salg var åpnet i ti stater. Per nå ventes at salg er åpnet i alle USA's stater. På forhånd er det antatt en årsproduksjon på 22.000 av folk som har greie på det og økende etter som markedet ber om det. Jeg tipper at GM bare langsomt kan øke produksjonen da de bare har en leverandør av batterier og drivlinjer (LG i Sør-Korea) og at de foreløpig taper penger for hver bil de produserer, men lager dem allikevel pga krav i California for eksempel og fordi de ser bilen som en langsiktig investering i teknologi og omdømme.

Interessen for Bolt har vært svært stor over hele verden og den har fått god omtale i tester. Med sin gode rekkevidde, størrelse, utstyrsnivå og pris etc bør Bolt framstå som en svært godt kjøp i det amerikanske markedet.

En tilsvarende fossilbil (som e-Golf, Leaf) koster ca 18.000 $. Batterier må fortsatt bli en del billigere før elbilens gjennombrudd i USA! Strømpriser (lave) og brenselspriser (ultralave) spiller også en stor rolle i USA.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Oddaasøndag 13. august 2017, klokken 15:41
Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 13. august 2017, klokken 15:18

I første kvartal ble det levert ca 3000 Bolt i USA og salg var åpnet i ti stater. Per nå ventes at salg er åpnet i alle USA's stater. På forhånd er det antatt en årsproduksjon på 22.000 av folk som har greie på det og økende etter som markedet ber om det. Jeg tipper at GM bare langsomt kan øke produksjonen da de bare har en leverandør av batterier og drivlinjer (LG i Sør-Korea) og at de foreløpig taper penger for hver bil de produserer, men lager dem allikevel pga krav i California for eksempel og fordi de ser bilen som en langsiktig investering i teknologi og omdømme.

Interessen for Bolt har vært svært stor over hele verden og den har fått god omtale i tester. Med sin gode rekkevidde, størrelse, utstyrsnivå og pris etc bør Bolt framstå som en svært godt kjøp i det amerikanske markedet.

En tilsvarende fossilbil (som e-Golf, Leaf) koster ca 18.000 $. Batterier må fortsatt bli en del billigere før elbilens gjennombrudd i USA! Strømpriser (lave) og brenselspriser (ultralave) spiller også en stor rolle i USA.

Det står litt om utfordringene i USA her:
https://electrek.co/2017/07/18/gm-chevy-bolt-ev-inventory-factory-shutdown/




Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Amosssøndag 13. august 2017, klokken 17:03
Sitat fra: Oddaa på søndag 13. august 2017, klokken 14:15
Har jeg sagt det?

Nei, du sa (skrev) ikke det. Men du antydet det.


Sitat fra: Oddaa på søndag 13. august 2017, klokken 14:15
Svaret finnes mer eller mindre i neste setning i posten du siterer...

La oss helst si "mindre". Uttrykket "et visst antall biler" oppfattes som "Ok, det er kanskje ikke helt ubetydelig, men altså ikke ett så veldig stort antall". Selvfølgelig er alt relativt, men det du stilte det opp mot (ut i fra konteksten det var skrevet i) var etterspørselen i Norge. Stilt opp mot antallet biler solgt totalt - eller i det minste totalt for GM, så er det helt rett, men i det perspektivet er heller ikke etterspørselen i Norge "betydelig". I antall er etterspørselen i andre markeder betydelig større enn i det norske. Det vi imponerer med er antallet relativt til befolkningen.
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Oddaasøndag 13. august 2017, klokken 18:23
Sitat fra: Tellus på søndag 13. august 2017, klokken 18:18
Dette var bare spekulasjoner fra Electrec. Sener gikk GM ut og avkreftet at nedstengningen hadde noe med lite salg av Bolt/Ampera å gjøre. Tvert i mot ble nedstengningen gjort for å øke kapasiteten til Bolt på bekostning av den andre bilen som produseres i samme fabrikk.

Og Electrec tar også feil når de sier at lagrene av Bolt vokser?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Oddaasøndag 13. august 2017, klokken 18:24
Sitat fra: Amoss på søndag 13. august 2017, klokken 17:03
Sitat fra: Oddaa på søndag 13. august 2017, klokken 14:15
Har jeg sagt det?

Nei, du sa (skrev) ikke det. Men du antydet det.


Sitat fra: Oddaa på søndag 13. august 2017, klokken 14:15
Svaret finnes mer eller mindre i neste setning i posten du siterer...

La oss helst si "mindre". Uttrykket "et visst antall biler" oppfattes som "Ok, det er kanskje ikke helt ubetydelig, men altså ikke ett så veldig stort antall". Selvfølgelig er alt relativt, men det du stilte det opp mot (ut i fra konteksten det var skrevet i) var etterspørselen i Norge. Stilt opp mot antallet biler solgt totalt - eller i det minste totalt for GM, så er det helt rett, men i det perspektivet er heller ikke etterspørselen i Norge "betydelig". I antall er etterspørselen i andre markeder betydelig større enn i det norske. Det vi imponerer med er antallet relativt til befolkningen.
Beklager at jeg ikke har uttrykt meg presist nok...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Tellussøndag 13. august 2017, klokken 18:24
Sitat fra: Oddaa på søndag 13. august 2017, klokken 15:41
Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 13. august 2017, klokken 15:18

I første kvartal ble det levert ca 3000 Bolt i USA og salg var åpnet i ti stater. Per nå ventes at salg er åpnet i alle USA's stater. På forhånd er det antatt en årsproduksjon på 22.000 av folk som har greie på det og økende etter som markedet ber om det. Jeg tipper at GM bare langsomt kan øke produksjonen da de bare har en leverandør av batterier og drivlinjer (LG i Sør-Korea) og at de foreløpig taper penger for hver bil de produserer, men lager dem allikevel pga krav i California for eksempel og fordi de ser bilen som en langsiktig investering i teknologi og omdømme.

Interessen for Bolt har vært svært stor over hele verden og den har fått god omtale i tester. Med sin gode rekkevidde, størrelse, utstyrsnivå og pris etc bør Bolt framstå som en svært godt kjøp i det amerikanske markedet.

En tilsvarende fossilbil (som e-Golf, Leaf) koster ca 18.000 $. Batterier må fortsatt bli en del billigere før elbilens gjennombrudd i USA! Strømpriser (lave) og brenselspriser (ultralave) spiller også en stor rolle i USA.

Det står litt om utfordringene i USA her:
https://electrek.co/2017/07/18/gm-chevy-bolt-ev-inventory-factory-shutdown/




Sent from my iPhone using Tapatalk

"The automaker says that the Orion shutdown is  "due solely to softening sales of the Sonic", which is also produced at the factory"
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: doldis1søndag 13. august 2017, klokken 19:15
 Begynner tråden å dra seg i retning av OT ..?  :D Uansett sakset denne fra kommentarfeltet til electrek, tror
den viser litt av VAG's utfordring med Tesla-dødaren ID også  ;D

SitatElon is anti-selling the model 3 - unsuccessfully

GM is anti-selling the Bolt - successfully!
Well done GM, you are better at Tesla at one thing anyway :-)
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: bnosøndag 13. august 2017, klokken 23:05
GM får ZEV credit slik at sluttsummen er positiv:

"That's why you shouldn't ask why GM appears to be losing $10,000 a car on the Bolt," explained Musk. "No, they're not. They are making it up on CARB credits. But they get the full retail value of the CARB credit, whereas we get the wholesale value when we're lucky."
Kilde interessant lesing også mhp. leveranser WW
https://www.linkedin.com/pulse/tesla-ceo-elon-musk-takes-direct-shot-chevy-bolt-matt-pressman
Tittel: Sv: VW ID 600 km
Skrevet av: Knut Røesøndag 13. august 2017, klokken 23:20
Hvordan dette er relevant og spesielt for GM og vag skjønner jeg ikke helt. Alle bilprodusenter i us "lever" av dette, også Tesla.
Til dels vesentlige pengesummer går til både produsent og kunde ut fra dette statlige programmet.