Elbilforum.no
Bilmerker => Mercedes/ EQ => B-Electric => Emne startet av: M@rtin på fredag 16. juni 2017, klokken 11:00
https://ecomento.tv/2017/06/16/mercedes-elektroauto-b-250-e-laeuft-demnaechst-aus/
Tredje kvartal 2017 er det ifølge linken slutt på produksjonen ...
Nye elektriske modeller er ventet først i løpet av 2019.
Martin
:-[ :-X :'( ingen oppgradering da, men kanskje framtiden blir lysere med ettermontert jdemo lader...RIP...
Kva vil jDemo seie? Raskere lading?
Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
Sitat fra: oveduesund på søndag 18. juni 2017, klokken 18:04
Kva vil jDemo seie? Raskere lading?
Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
Det skal vel være CHAdeMO
JdeMO er en tredjepartsløsning for hurtiglading til blandt annet Toyota RAV4. Da Mercedesen også har innmat fra Tesla har mange gledd seg til tilsvarende hurtiglading, uten hell (sålangt).
Den er jo akterutseilt så det holder så ikke akkurat overraskende dette her.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hold slikt vrøvl for deg selv er du snill
Blir bare dumt
Sitat fra: Robert Sund på søndag 18. juni 2017, klokken 21:34
JdeMO er en tredjepartsløsning for hurtiglading til blandt annet Toyota RAV4. Da Mercedesen også har innmat fra Tesla har mange gledd seg til tilsvarende hurtiglading, uten hell (sålangt).
Det hadde vært fantastisk med noko slikt. Er det einaste som mangler.
Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
Vi kan nesten skrive en ønskeliste og signere hvem vil ha den chaemo - jdemo laderen... :D
Ellers veldig synd at de forlater noe som er en veldig fin og morsom bil å eie og kjøre.
Hehe, hvorfor ikke?
Personlig hadde jeg ikke hengt meg på da bilen klarer seg fint for oss, slik som den er
Takk Paulus - enig meg deg - vi klarer oss veldig fint til vanlig daglig kjøring, men bilen har en utseende og komfort som skriker at man må kjøre den videre og videre... ;D
Hehe, ja, enig
Men, tenkte på det idag, da jeg kom fra en ny Octavia 2018, 4x4, 150 TDi med 7DSG, at den er litt tung i svingene
Ikke noe spesielt for B, alle elbiler er slik og de andre verre, men definitivt ikke like svingvillig som en lettere bil
Ikke misforstå meg, elsker B, men Octaviaen er mere morsom og behageligere når svingene kommer tett
Det forstår jeg godt ;D :+1:
500 biler igjen på lager i Norge, noe man regner med skal være nok til å holde salget i gang til november. Litt uklart om det nå er for sent med en tilpasset bestilling. Link. (http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=48182)
Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 29. juni 2017, klokken 14:51
500 biler igjen på lager i Norge, noe man regner med skal være nok til å holde salget i gang til november. Litt uklart om det nå er for sent med en tilpasset bestilling. Link. (http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=48182)
Kanskje de mener den norske kvote?
Ja, tror ikke Bertel har kjøpt inn 500 ferdige biler, det ville isåfall være første gangen de har gjort det med slikt volum
Det innebærer vel at det er svært tvilsomt at det vil være mulig å oppgradere til større batteri i fremtiden. Skulle heller ikke støtte for hurtiglading komme, så vil det være uheldig for annenhåndsverdien.
Ikke kjøp B Electric som "turbil". Det er og blir en bybil / pendlerbil for kortere distanser. Imidlertid dekker den antageligvis behovet for 95% av befolkningen. Så hvis man ikke MÅ kjøre landet rund annenhver måned, så er det lite å lure på. Dette er den klart beste elbilen med tanke på plass og komfort. Hvis man ser bort ifra Tesla med tanke på plass. Setene i B250e Urban er forøvrig langt bedre enn alt Tesla har kommet opp med. Og app-løsningen til Mercedes fungerer bra. Man kan til og med sjekke spylervæske :)
Lit of topic - eller teasing kanskje, men til slutten az videoen viser de en mercedes meg JDEMO plate...Det er kjent at Tony Williams jobber med saken for ettermontert hurtiglading som for roadster.
https://www.youtube.com/watch?v=hAX2hj-idrY
Sendte mail til han tidligere. Dei jobber med det men skal ta for seg den amerikanske først. Deretter den europeiske.
Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
:) Veldig fint, han sikkert får noen kunder her også :+1:
Altid greit om noen andre tester det først...
Sitat fra: PaulusA på fredag 23. juni 2017, klokken 21:54
Hehe, ja, enig
Men, tenkte på det idag, da jeg kom fra en ny Octavia 2018, 4x4, 150 TDi med 7DSG, at den er litt tung i svingene
Ikke noe spesielt for B, alle elbiler er slik og de andre verre, men definitivt ikke like svingvillig som en lettere bil
Ikke misforstå meg, elsker B, men Octaviaen er mere morsom og behageligere når svingene kommer tett
Hvis du synes en Octavia 150 Tdi er morsom når svingene kommer tett, tror jeg du må utvide bilhorisonten din litt ;)
Hehe,
Sier en BMW fantast?
i3 er ihvertfall ikke morsom i svingene, alt for vinglete og topptung, men er enig i at en bil med bedre firehjulsdrift er bedre enn Octavia i svingene.
Uansett, sammenlignet med elbil ikke alt annet
Bortsett fra det er det vel å banne i BMW kirka å si at jeg foretrekker ekte quattro eller Subaru foran BMW, Hehe
Sitat fra: PaulusA på torsdag 10. august 2017, klokken 21:55
Hehe,
Sier en BMW fantast?
i3 er ihvertfall ikke morsom i svingene, alt for vinglete og topptung, men er enig i at en bil med bedre firehjulsdrift er bedre enn Octavia i svingene.
Hvordan kan en i3 være topptung, med batteriet i bunn og lett karosseri av CRP og karbonfiber?
Kanskje på tide å rette overskriften på Mercedes B tråden,
"Nå kommer Mercedes med sin B-klasse i elektrisk versjon."
;D helt enig med Softblue. Nå ble det satt siste spikeren i kysta, so long elektrisk Mercedes...
Kirkebo: Fordi den kjører på stylter
Smal og høy, med smale hjul, vil mest ut av svingen
Sitat fra: PaulusA på fredag 11. august 2017, klokken 15:52
Kirkebo: Fordi den kjører på stylter
Smal og høy, med smale hjul, vil mest ut av svingen
Ren fysikk, Hehe
Uansett, høres ikke ut som om du har kjørt den på svingete vei?
Nei, har du?
Greit å sjekke noe grundig før man uttaler seg.
Din svertekampanje er ganske åpenlys, men i3 var vel litt for kul for deg.
Har hatt flere Mercedes og så fram til at de skulle komme med noe bra. Trodde nesten ikke det var sant når jeg kjønte at det verken var hurtiglading og eller DAB (i kombinasjon med range pakken). Men nå har de altså innsett at de må følge sitt eget slagord "Das beste oder nicht" ;)
Jeg har kjørt i3 på svingete vei og der er den bedre enn svært mye annet. Og siden i3 fortsatt er i produksjon, får flere muligheten til å prøve svingvilligheten også.
Vedr. fysiske mål så er i3 22mm lavere og har 27mm større sporvidde enn B250e.
Dab+ og rangepakke kan man få sammen. Men varme i frontruten og Dab+ kan man ikke få sammen... Så kan man jo diskutere hvorfor de ikke har fikset dette med å ha antennen et annet sted. Varmetråder i ruten var originalt i rangepakken.
Hurtiglading hadde selvsagt vært supert...
Får satse på at Mercedes kommer med nye biler med lang rekkevidde og hurtig lading om kort tid!
Sitat fra: KTS på fredag 11. august 2017, klokken 18:48
Dab+ og rangepakke kan man få sammen. Men varme i frontruten og Dab+ kan man ikke få sammen
Je, det stemmer i dag. Men det var en endring importøren "klarte" å få til etterhvert og som man stolt presenterte på elbilforum. Man fikk da mulighet for å bestille range pakken uten oppvarmet frontrute. Utrolig nok måtte man likevel betale det samme :o Det er synd de ødela sine muligheter til å ta en stor markedsandel ved høy pris i starten og 2 idiotiske mangler.
Tigern
Ja, har kjørt den. Likte den godt FØR jeg prøvekjørte og var den første elbilen jeg vurderte.
Ingen svertekampanje, kun min personlige mening
Ang Mercedes B Electric
Ser det ofte fokuseres på hva den ikke har, men for de fleste som skal ha elbil vil denne fortsatt være noe av det beste du kan få:
1. God nok rekkevidde
2. Kraftig motor
3. Komfortabel
4. God plass, fungerer som familiebil
5. Med oppgradering det beste stereoanlegget i klassen
6. Eneste med premium finish og følelse
7. Upåklagelig kvalitet i alle ledd
Slik jeg ser det er det for øyeblikket ingen over og ingen ved siden så lenge ikke man kjører veldig langt hver dag.
Savner egentlig kun 4x4 på vinteren
Tror nok det er en meget god bil, men hvor lang rekkevidde har den på motorvei(110-120km/t) på vinteren?
Er dump at den ikke kan hurtiglades om man skal 10 mil på vinteren/motorvei og tilbake en time eller to senere.
Slik jeg har forstått tar det 3-4t på "semihurtiglader" evt?
Har ikke kjørt så fort over lengre tid men vår erfaring er at bilen går 11-12 mil på vanlig lading ved normal fart (maks 80 km/t) og lett terreng i -13 til -24 grader. I 110 på motorvei i -20 ville jeg ikke satset på mer enn 7-8 mil maks på vanlg 100% lading-noe lengre med range+. Luft motstanden blir temmelig drøy når lufta er så kald+110 km/t. Bilen bruker 3 timer fra 0-100% på 16A 400V. Vårt lengste ladestopp er 2.5time under turen jeg beskrev ovenfor.
Sitat fra: EBO på torsdag 24. august 2017, klokken 16:35
Tror nok det er en meget god bil, men hvor lang rekkevidde har den på motorvei(110-120km/t) på vinteren?
Er dump at den ikke kan hurtiglades om man skal 10 mil på vinteren/motorvei og tilbake en time eller to senere.
Slik jeg har forstått tar det 3-4t på "semihurtiglader" evt?
Det med qc var dealbreaker for meg. Helt på trynet faktisk. I så måte en tullebil.
Sitat fra: TM på fredag 11. august 2017, klokken 17:13
Har hatt flere Mercedes og så fram til at de skulle komme med noe bra. Trodde nesten ikke det var sant når jeg kjønte at det verken var hurtiglading og eller DAB (i kombinasjon med range pakken). Men nå har de altså innsett at de må følge sitt eget slagord "Das beste oder nicht" ;)
:+1: :+1:
BNO
Hvis en Polo ikke har nok plass til meg så er det en tullebil?
At Tesla model X har seter som ikke passer min kropp, så er det en tullebil?
Ganske dumme kommentarer du kommer med egentlig, en bil passer ikke for alle og sånn SKAL det være
Mercedes Electric er en tullebil mener jeg. Den leiren som mener det er stor. Det er mange grunner til at man avvikler den.
Hurtiglading er utelatt med vilje for å begrense salget. Da er det en tullebil.
Godt ordforråd
@PaulusA
Synes man kan hokde seg til sak. Man må tåle at noen har en mening om MB el som en tullebil uten å kalle noen ved navn. Polo er en bybil som kan kjøre langt, MB er en langtursbil med god kvalitet som ikke kan brukes som det. Dermed en tullebil. Ønsker ikke å elaborere dette. Nå blir vi kvitt den slik at de som ønsker forskjellsskapende forbruk etter hvert får sin MB som ikke er tulĺebil. I mellomtiden har MB mistet kunder til Tesla MX.Gjelder de som ikke greide å holde seg med å vise seg frem og det er for øvrig ofte de som også sitter fremst i flycabinen for å si d slik..
Skjønner?
Det er her du missforstår
Du går inn på MB E forumet kun med klagende kommentarer uten erfaring med produktet.
Hva hadde du sagt hvis jeg fylte opp Tesla delen med tilsvarende kommentarer?
En Mercedes B er ikke en typisk langtursbil, og derfor brukes den også mye som drosje i bymiljøer.
Derfor forventer heller ikke de fleste å bruke bilen til langkjøring. Den er perfekt som liten familiebil.
Det samme gjelder UP, Polo etc, uten å sammenligne bilene.
Kjører ikke daglig vår B Electric, men veldig god følelse å kjøre den to ganger denne helgen.
Jeg vil selv ikke nedverdige meg selv til å kalle andre biler for tullebil
Det synet respekteres. Dette er dit syn og da er vi uenig i sak....
Copy that
Sitat fra: EBO på torsdag 24. august 2017, klokken 16:35
Tror nok det er en meget god bil, men hvor lang rekkevidde har den på motorvei(110-120km/t) på vinteren?
Er dump at den ikke kan hurtiglades om man skal 10 mil på vinteren/motorvei og tilbake en time eller to senere.
Slik jeg har forstått tar det 3-4t på "semihurtiglader" evt?
Viss du kjører i 80-sone og ikkje i fullt snøvær så kjem du langt. Vil tippe 170 km basert på egen erfaring.
Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
Nå ble det jo spurt spesifikt om motorvei i 110-120 her da...
Jeg har selv gjort ca 150km med mest motorvei 120
Den er fullstendig akterutseilt i forhold til konkurrentene og det ser MB. Er derfor den avvikles. Får håpe de snart kommer med en up to date elbil i samme segment.
Sent from my iPhone using Tapatalk
150km på motorvei er ikke akterutseilt, egentlig kun konkurrenter med utvidet batteripakke som klarer bedre. Vanlig Golf, Zoe, Leaf, i3, Soul klarer ikke dette.
At MB velger å ikke relansere bilen med større batteri tenker jeg kun er sunt, og et varsel om at de tenker mer på fremtidige modeller istedenfor å lappe på eldre modeller.
Fordelen til de andre (også første gen.) Er at de kan stoppe og hurtiglade på de mange hundre laderne som står rundt omkring.
Mb b electric er desverre utdatert på så si alle områder.
3 eksempler;
- høyt forbruk-kort rekkevidde
- ingen hurtiglading
- mangler acc som premium elbiler har
Sitat fra: PaulusA på lørdag 23. september 2017, klokken 23:36
150km på motorvei er ikke akterutseilt, egentlig kun konkurrenter med utvidet batteripakke som klarer bedre. Vanlig Golf, Zoe, Leaf, i3, Soul klarer ikke dette.
At MB velger å ikke relansere bilen med større batteri tenker jeg kun er sunt, og et varsel om at de tenker mer på fremtidige modeller istedenfor å lappe på eldre modeller.
Sant nok 15 mil på 100/110 motorvei går ikke med i3 60ah.
Men
Hadde en tur ned til Tønsberg med min i3 Igår , gamle utgaven med lille batteriet. Men den lader raskt. 29 mil t/r. Kjørte uten noe form for sparing, holder 110gps fart i 110, og samme fart som andre bmw/audi i 80-100 sone.
3 ladinger 9 minutter på Grenland, på retur 15 min Horten og 8 min Billingstad. Med alle ladere som nå er satt opp planlegger jeg ikke noe lading.
Sitat fra: moby666 på søndag 24. september 2017, klokken 06:14
Fordelen til de andre (også første gen.) Er at de kan stoppe og hurtiglade på de mange hundre laderne som står rundt omkring.
Mb b electric er desverre utdatert på så si alle områder.
3 eksempler;
- høyt forbruk-kort rekkevidde
- ingen hurtiglading
- mangler acc som premium elbiler har
Sitat fra: PaulusA på lørdag 23. september 2017, klokken 23:36
150km på motorvei er ikke akterutseilt, egentlig kun konkurrenter med utvidet batteripakke som klarer bedre. Vanlig Golf, Zoe, Leaf, i3, Soul klarer ikke dette.
At MB velger å ikke relansere bilen med større batteri tenker jeg kun er sunt, og et varsel om at de tenker mer på fremtidige modeller istedenfor å lappe på eldre modeller.
ACC er ikkje nødvendig. Den har cruise control som holder I massevis for dei fleste.
Rekkevidden er ok, holder til alt i det daglige og vel så det men langtur må planlegges. Forbruk er ikkje spesielt høgt. Alt etter korleis og kor ein kjører.
Mangel på hurtiglading er eit minus men ikkje noko du merker savnet av med mindre du kjører mykje langturer.
Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
Mangel på hurtiglading gjør den uaktuell som langtur bil.
Det jeg er mest misfornøyd med Belectric er software som hindrer manuell styring av batteri varming. Er batteripakken kald kobles 6kw batteri varming inn for å varme batteriet. På småkjøring om vinteren fører dette til et skyhøyt forbruk og er idiotisk sløsing med energi og rekkevidde.
Det er forståelig at vi har ulike kriterier.
Jeg ville uansett ikke brukt en elbil jeg må lade flere ganger underveis som langtursbil. Slik form for tålmodighet finnes ikke i mine gener.
Oppvarming av batteriet tror jeg man får igjen for i levetiden til batteriet, men enig i at den drar litt vel mye.
Tror det er 4kW, ikke 6?
Bruker mye forvarming når tilkoblet vår ladestasjon som er tilkoblet 400V, 10A (6,9kW), så lite problem for oss at den drar mye strøm da.
Sitat fra: oveduesund på søndag 24. september 2017, klokken 19:31
ACC er ikkje nødvendig. Den har cruise control som holder I massevis for dei fleste.
Akkurat her er jeg uenig. Etter mine begrep er vanlig cruise control så godt som ubrukelig.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Interessant nok savner jeg ACC i Merca og vanlig cruise control i bilen jeg kjører til vanlig. Sier derfor ja takk begge deler
ACC er helt topp i kø, ellers er vanlig cruise å foretrekke
Sitat fra: PaulusA på tirsdag 26. september 2017, klokken 22:21
Interessant nok savner jeg ACC i Merca og vanlig cruise control i bilen jeg kjører til vanlig. Sier derfor ja takk begge deler
ACC er helt topp i kø, ellers er vanlig cruise å foretrekke
Hvilke fordeler har vanlig cruise control mener du? Hovedbilen vår har begge deler, har aldri vurdert å bytte fra ACC...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ved lav sol, snø, is og dugg på kamera/sensorer til acc kan den bli ustabil på min BMW i3. Da er det greit og koble over til vanlig cc.
Ikke noe problem med ACC på konas Caravelle. Eneste gangen vi fikk uregelmessigheter var en gang vi kjørte i tett sludd som virkelig klistret seg på radaren. Ellers har den virket utmerket i høy/lav sol, regn og snevær. Det er vel som en kollega sier at ACC på BMW i3 er dårlig på grunn av kameraløsningen.
Vanlig cruise control på Sharan og e-up! og jeg skulle virkelig hatt ACC på de også. Gleder med til e-Golf i uke 50......
Jeg foretrekker vanlig CC foran ACC på lett trafikert motorvei. ACC bremser alt for tidlig opp når man tar igjen biler, som man må enten ligge konstant i venstre filen eller legge seg ut veldig tidlig for at bilen ikke skal begynne å bremse tidlig.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. september 2017, klokken 15:37
Jeg foretrekker vanlig CC foran ACC på lett trafikert motorvei. ACC bremser alt for tidlig opp når man tar igjen biler, som man må enten ligge konstant i venstre filen eller legge seg ut veldig tidlig for at bilen ikke skal begynne å bremse tidlig.
Jepp, akkurat det samme som irriterer meg. Må bruke pedalen for å holde farten oppe når bilen begynner å bremse.
Dessuten er vanlig CC kjekt å ha om ACC ikke fungerer av en eller annen grunn, f.eks slaps på radar, motsol i kamera eller annen funksjonsfeil.
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. september 2017, klokken 17:28
Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. september 2017, klokken 15:37
Jeg foretrekker vanlig CC foran ACC på lett trafikert motorvei. ACC bremser alt for tidlig opp når man tar igjen biler, som man må enten ligge konstant i venstre filen eller legge seg ut veldig tidlig for at bilen ikke skal begynne å bremse tidlig.
Jepp, akkurat det samme som irriterer meg. Må bruke pedalen for å holde farten oppe når bilen begynner å bremse.
Dessuten er vanlig CC kjekt å ha om ACC ikke fungerer av en eller annen grunn, f.eks slaps på radar, motsol i kamera eller annen funksjonsfeil.
Kjenner meg ikke igjen. Men implementasjonene kan være/ er ulike fra merke til merke og modell til modell selvsagt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det avhenger jo av kjørestil også. Har hatt 8 biler (4 forskjellige merker) med ACC nå, og alle hadde samme irritasjonsmoment. På i3en kan man heldigvis velge vanlig eller adaptiv.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. september 2017, klokken 15:37
ACC bremser alt for tidlig opp når man tar igjen biler, som man må enten ligge konstant i venstre filen eller legge seg ut veldig tidlig for at bilen ikke skal begynne å bremse tidlig.
Ikke problem med konas Caravelle. Der justerer jeg avstanden (egentlig tiden til bilen foran da avstanden er avhengig av hastigheten) den skal reagere på i 5 steg. Så på motorvei hvor jeg lett kan bytte felt så setter jeg den ofte på korteste så den ikke hiver seg på bremsen for tidlig. Så her avhenger mye av hvordan ACC er konstruert av produsenten.
Tja, har hatt tre VAG biler med ACC. Samme problemet med de. Det går nok heller på hva man synes er for tidlig og hvor fort man kjører.
Ser vel forøvrig ut som det snart er tomt for biler nå, kun registrert 76 hittil denne måneden.