Elbilforum.no
Tekniske spørsmål => Kjøretips => Emne startet av: Elin på mandag 12. juni 2017, klokken 09:30
Hvilken rute bør jeg velge? Klarer jeg meg med å lade til 80% i Eidfjord og komme meg til Geilo uten angst?
Blir glad for tips :)
Hei Elin!
Nei, jeg vil ikke si at du kan greie den turen uten angst, med mindre den baserer seg på erfaring fra en tidligere kjøretur eller om du har livmor av stål. Jeg er foreberedt å ta feil, men brukte jurassic kjørelengde kalkulator for elektriske kjøretøy.
Vil personlig anbefale deg å kjøre E134 om Notodden og så til kaia i Horten, tidsforskjellen vil nok ikke være veldig stor.
Til Newbie-n00bene: http://elbilwiki.no/index.php/Orientering :police: (http://elbilwiki.no/index.php/Orientering)
- Bergen-Halden med Leaf mk1, 130km rekkevidde og 80% SOC ved avreise:
www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/1352934/ (http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/1352934/)
= 5 ladestopp
- Bergen-Halden med Leaf mk1, 104km (80%) rekkevidde og 80% SOC ved avreise:
www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/1352942/ (http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/1352942/)
= 6 ladestopp
- Eidfjord-Geilo: GoingElectric med Leaf mk1 og 80% SOC
www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/1352916/
(http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/1352916/) - Eidfjord-Geilo: GreenRace med Leaf mk1 og 80% SOC ((24*0,8=) 19 kWh)
http://www.jurassictest.ch/GR/ (http://www.jurassictest.ch/GR/)
21% i rest med 80% ved avreise
Velkommen om bord og god tur! :+1:
Tusen takk for svar!
Jeg har livmor av stål og med beregningene fra elekTrond er jeg beroliget og gleder meg til tur i morgen! Igjen takk for hjelpen! God helg til dere!
Har man god tid, godt humør og man er glad i å regne, og man tar uventa hendelser med et smil, så kan man ha fine opplevelser på en sånn tur. Enkelte elsker å dra på langtur med gammel Leaf.
Det handler mye om å være flink til å beregne og utnytte tida, ellers vil det gå mange timer til surr.
Leaf Spy Pro er vel et must.
Ellers kan det være forskjeller på gamle Leafer, som kan få store utslag ved langkjøring. Under gode forhold kan nok en erfaren øko-sjåfør klare 13 mil med gammel Leaf, men det anser jeg ikke som normal rekkevidde.
Åssen gikk turen?