Elbilforum.no

Tekniske spørsmål => Enkle batterispørsmål => Emne startet av: Elliot16 på torsdag 18. mai 2017, klokken 21:07

Tittel: Tregere lading enn vanlig
Skrevet av: Elliot16torsdag 18. mai 2017, klokken 21:07
Et lite 17.mai-uhell i går.. Jeg og mannen tok vår ganske nye brukte 2016 modell E-golf til feiringen. Måtte lade mens vi feiret, men mannen hadde ikke fått med seg at utekontakten der vi var ikke sto på. Vi kom hjem via hurtiglader, men ladet litt lite, og havnet på rødt felt på batterimåler.. I natt, på medfølgende lader krevde bilen 15 timer.. Det hadde ikke jeg før jobb, men ladet igjen der.. Der ble den heller ikke full og i kveld krever han på ny veldig mange timer og viser kort lengde på gjettometeret.. Hvorfor er ikke bilen like grei med landinga som før fadesen..?
Tittel: Sv: Tregere lading enn vanlig
Skrevet av: brako79fredag 19. mai 2017, klokken 07:06
"Faseden" burde ikke ha noe å si.
Jeg ville sjekket i bilen om det var noen ladebegrensing på, mtp ladefart, min/max lade%, og om det ikke var noe der, så ville jeg ha sjekket med en strømmåler hvor mye laderen trekker.
Tittel: Sv: Tregere lading enn vanlig
Skrevet av: TBlørdag 20. mai 2017, klokken 10:04
Det er mulig det er justert inn planlagt lading, eller ladefart er regulert ned?

Men, ved lading på 10A tek det tid - ved at det gjerne er rundt 9A, samt litt tap i ladeprosessen:

Dagens modell av VW e-Golf har 24 kWh batteri / 15 timer = 1600 kW = 7 A i snitt.
Tap, samt lading mot slutten tek lengre tid, kan stemme med 10A lading.

Om dette oppstår fleire gonger kan det løses slik:
- Sjekke bilen lader :-)
og/eller
- Lade meir på hurtiglader, før bilen parkeres for lading.
og/eller
- Installere ladeboks som kan lade med 16A
  (maks for dagens modell, ny modell kan lade på 32A?)