Fikk telefon fra merkeverkstedet i dag. Tid for 5års service. Det var god service. Så var det prisen da. 2500kr for girolje, totalt over 8000kr, men jeg fikk "goodwill" rabatt på 10%. Endte på ca 7500kr. Hørtes mye ut synes jeg, så jeg ringte Snapdrive. I følge dem var ikke giroljen laget av gull og myrra, ingen uvanlig greie. Det trengtes heller ikke mer en ca 7dl. Totalt for service,- under 2500kr. Tanker? Et det siste alternativet godt nok?
Jepp.
Jepp... av erfaring?
Jepp. Skift gear olje og smør bremser,kjør et år til.
Det er vel denne olja? Kan det være at forhandler tror det er diamanter i den siden den heter diamond og faktisk ikke vet bedre? Eller bedriver de svindel?
https://www.maperformance.com/products/mitsubishi-diamond-atf-sp-iii-1-quart
Ringer BOS i morgen og sier takk for nå. Blir heller neppe noe gjensyn.
Opplagt feil pris på gearolje. Det er prisen på 20 L. 0,75 L ATF olje ca 100,- God helg.
Prisen på hele pakken var 8350kr før jeg fikk 10% rabatt
Nå ligger dette litt frem i tid for min del, men jeg planlegger å la 4 års servicen være den siste på merkeverkstedet. Greit å holde seg til BOS så lenge bilen er under garanti/reklamasjon, men etter dette kommer jeg til å satse kun på EU-kontrollen annethvert år pluss skifte av bremsevæske mm. på uavhengig verksted når jeg mener det er nødvendig.
Så ja - gå for Snapdrive du! Det er mer enn jeg kommer til å gjøre det 5. året på min Trilling.
Det er ikke nødvendig å holde seg til merkeverksted når det gjelder garanti. Godkjent verksted er ok. (EU regelverk). Jeg hadde min første service hos en ordentlig men merkeuavhengig verksted som tok bare en brøkdel av prisen til BOS. Senere hadde jeg en garantisak mot BOS. Det gikk helt knirkefritt.
Er det veldig vanskelig å bytte girolje selv?
Bytte Cupefilter, bytte girolje og sjekke bremsene er noe som burde være mulig å få til på egen hånd?.
Mvh
Kjell
Nei! Kjenner ingen bil det er lettere på.
1.
mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/index_M1.htm (http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/index_M1.htm)
\22A-TRANSMISSION
\\LUBRICANTS (http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/22/html/M122120010005700ENG.HTM)
LUBRICANTS
Item
| Specified lubricant
| Quantity
| Remark
|
Transmission oil
| MITSUBISHI MOTORS GENUINE ATF SP III
| 0.75 L
| -
|
Transmission connecting joint inner face
| Dow Corning MOLYKOTE BR2 Plus or equivalent
| 0.1 - 0.3 g
| Lithium grease
|
(http://mmc-manuals.ru/favicon.ico) MMC-Manuals.ru (http://mmc-manuals.ru/Main_Page)
2.
(http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/large/2000032295) (http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/CVT-U-Transmisjonsolje-1-l-2000032295/) |
CVT-U Transmisjonsolje 1 l (http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/CVT-U-Transmisjonsolje-1-l-2000032295/) Passer til: [...] Mitsubishi CVTF-J1/SP-III [...] Biltema Art.nr.: 369101 169,-/1L
Datablad: (http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/SecuritySheets/nb/369101_SDB.pdf)
- H317 - Kan utløse en allergisk hudreaksjon.
- H412 - Skadelig, med langtidsvirkning, for liv i vann.
|
(http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/byfilename/large/19-1524_l_1.jpg) (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bilverkstedutstyr/Forbruksmateriell/Skive/Kobberskivesortiment-2000030996/) | biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bilverkstedutstyr/Forbruksmateriell/Skive/Kobberskivesortiment-2000030996/ (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bilverkstedutstyr/Forbruksmateriell/Skive/Kobberskivesortiment-2000030996/) |
(http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/small/2000027928) (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motordeler/Pakninger/OLJEPLUGGPAKNING-2000027928/) | biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motordeler/Pakninger/OLJEPLUGGPAKNING-2000027928 (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motordeler/Pakninger/OLJEPLUGGPAKNING-2000027928/) |
(http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/byfilename/large/14-554_l_1.jpg) Hestetema/Kjøkkentema/Racetema.no (http://www.biltema.no/no/)
3.
http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/index_M1.htm (http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/index_M1.htm)
\22A-TRANSMISSION
\\ON-VEHICLE SERVICE
\\\TRANSMISSION OIL CHANGE (http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/22/html/M122120040005800ENG.HTM)
TRANSMISSION OIL CHANGE
(http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/img/22/ACA03964AC00ENG.png) (http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/img/22/ACA03964AC00ENG.pdf)
| 1.Remove the filler plug. 2.Remove the drain plug, and drain the oil. 3.Install a new gasket to the drain plug, and then tighten the plug to the specified torque. Tightening torque: 32 ± 2 N·m 4.Fill the specified oil up to the bottom end of oil filler plug hole. Transmission oil: MITSUBISHI MOTORS GENUINE ATF SP III Quantity: 0.75 L 5.Install a new gasket to the filler plug, and then tighten the plug to the specified torque. Tightening torque: 32 ± 2 N·m
|
(http://mmc-manuals.ru/favicon.ico) MMC-Manuals.ru (http://mmc-manuals.ru/Main_Page)
*** END OF TRANSFER ***
Skal si. Dette var service :)
Ingen hårsmak! :P Var det noe mer du lurte på? :laugh:
Herved dasker jeg deg, Kjelli, på vegne av trilling-fellesskapet, med den kvite silkemekkehansken og utfordrer deg til å sjekke ut følgende:
- pris på ATF SP III andre steder (pwb fant jo OEM PART# MIT MZ320200 til lave $ 7.04
$ 7.95 (før frakt & mva))
- korrekt dimensjon på tetningsringene (jeg tok bare en tilfeldig fra lista for illustrasjon)
- om tetningsringene laget av aluminium eller kobber? (rent kobber kan mykgjøres vha. varme og brukes om igjen)
Når du har svart på dette, kan du få (lov til å):
- bytte kupé/pollenfilteret, og
- sjekke bremsene på egenhånd
:police: :+1:
Bra guide!
Og som alltid når det gjelder oljeskift, sørg for at du får løsnet påfyllingspluggen før du skrur ut tappepluggen. ;)
Veldig bra, takk skal dere ha!
En vakker sommerdag snart, skal jeg gjøre alt dette selv, FØR jeg evt. tar bilen inn på første service, som vel vil være en (nesten) 2-års service - hos autorisert verksted etc. :)
:+1:
Er det noen som har skiftet girolje selv. Er det vanskelig?
Ingen bil er det lettere og skifte gearolje på.
Er det så enkelt som dette:
1. jekk opp bilen
2. skru ut "fylle på" skruen
3. skru ut "renne ut" skruen
4. skru inn "renne ut" skruen
5. fylle på ny olje
6. skru inn "fylle på" skruen
7. jekk ned bilen
Finner ikke originaloljen noen plass. Amazon har den, men sender ikke til Norge. Får jeg kjøpt av forhandler, eller skal jeg ta sjansen på en annen olje? F.eks: Castrol ATF Multivehicle som fyller JASO 1A standard og Mitsubishi SP II,IIM, III, PA, J3, SP IV.
Bør/må jeg bytte pakninger? Noen som vet hvilke pakninger som passer?
Jeg spurte motorforum om dette og fikk følgende svar:
Oljen du henviser til brukes ikke i Norge. (MZ320200 girkasseolje )
Alternativ bruker vi Valvoline ATF som dekker samme krav. Pris er kr. 241,- m/mva. pr. liter (lagervare)
Litt dyrt I forhold til Amazon, men forferdelig mye enklere :)
Kjell
Har bestemt meg for å skifte diff olje selv. Men hvordan får jeg oljen fra plastikkannen og inn i girboksen. Vet at det finnes en form for pumper, men har ikke funnet det på biltema o.l. Noen som har et forslag (gjerne med link til produkt som kan brukes)?
Tror denne skal passe bra
http://www.biltema.no/no/Bat/Motor/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Pumpe-for-giroljeskift-2000022625/
69,- NOK
:)
Takk skal du ha!
Byttet endelig oljen på min i går :).
Jeg stakk innom motorforum og kjøpte 2 pakninger samt en liter olje, totalprisen ble 275kr.
Pakningene var aluminium, og bunnpluggen min hadde ikke pakning montert fra før.
Brukte oljepumpen som linket til rett ovenfor her (fra biltema), fungerte greit med den.
Nettopp hatt fireårs service på min Miev og det kostet 2.490 kroner. Siden jeg hadde service på bilen så var det halv pris på EU-kontroll som da sparte meg for 400 kroner. Utført hos Motorforum i Drammen og med henvisning hva jeg fikk service for hos andre som de da matchet på pris. I utgangspunktet var vel deres pris i overkant av 4.000.
MF leverer.
Nja, MF levert absolutt ikke hva angår informasjon, oppfølgning og koordinering for makan til rotete opplegg skal man lete lenge etter. En service og EU-kontroll som skulle ha vært gjort ferdig på en dag endte opp med et opphold på to arbeidsuker selv om ikke dette i sin helhet kan klandres MF. De klarte også miste nøkkelen i bakken, chippen borte og jeg måtte kjøre til verkstedet (50 kilometer t/r) for å gi dem reservenøkkelen. Ingen unnskyldninger eller form for kompensasjon, skyldte på ferieavviking og nyansatte.
Svakt!