Elbilforum.no
Bilmerker => Jaguar => i-Pace => Emne startet av: Sponzo på onsdag 15. mars 2017, klokken 22:42
https://youtu.be/QTbdShA8QU8
Tenkte at det var på tide å opprette en egen tråd for videoer
https://youtu.be/OKTWLiD2q1E
https://youtu.be/HEYUgO_rJMQ
https://youtu.be/M2dEWT9K99E
https://www.slashgear.com/the-jaguar-i-pace-got-loose-and-even-british-weather-cant-overshadow-it-15478815/
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ian Callum sier da virkelig " Now already 200 prototypes and production versions are testing around the world."
:o :o
http://www.dailymotion.com/video/x5f8inp_jaguar-i-pace-first-drive-of-electric-suv-concept-simple-world_auto (http://www.dailymotion.com/video/x5f8inp_jaguar-i-pace-first-drive-of-electric-suv-concept-simple-world_auto)
Ja det hørte jeg også! Verker i fingrene etter å poste den hos Tesla Model 3 fanboysene men tørr ikke i frykt for å bli slått heleløs
Sent from my iPhone using Tapatalk
men hva med lading på langtur , de må jo komme opp med en løsning på dette. 90 min for fullt batterier for lenge
Ny reklamevideo hvor Jaguar vektlegger racing erfaringene opp mot det å produsere elbil. Det sies ikke så mye nytt men en snutt med "vindtunnel" var ny for meg i alle fall.
https://youtu.be/mm1fXo2ft0s
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: mariowing på søndag 28. mai 2017, klokken 01:21
Ny reklamevideo hvor Jaguar vektlegger racing erfaringene opp mot det å produsere elbil. Det sies ikke så mye nytt men en snutt med "vindtunnel" var ny for meg i alle fall.
https://youtu.be/mm1fXo2ft0s
Sent from my iPhone using Tapatalk
Videoen forklarer ganske enkelt hvorfor bilen har grill. :)
Lit mer om thermal management i I-Pace
https://www.youtube.com/watch?v=ZKIJgFGweng (https://www.youtube.com/watch?v=ZKIJgFGweng)
https://m.youtube.com/watch?v=ZTIox2i7hHU
I-pace råning i Monaco
Fikk en latterlig epost fra Jaguar. Det virker som om de er umåtelig stolte av å ha "funnet opp" en måte å bremse bilen på uten å bruke mekaniske bremser, mao. regenerering. Imponerende ::) Vet ikke hvem som var først ute med det, men trillingene hadde det iallefall i 2011. Og bare 7 år senere så har Jaguar klart det samme !
https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=2Nx9AsfbhYg
Ja, denne mailen var noe skikkelig nonsens.
Men Jaguar har vel tidligere sagt at den skal regenerere med opptil 150kw. Det er vel vesentlig mer enn andre elbiler slik at den kan nyttiggjøre seg av enda mer av den kinetiske energien.
Sitat fra: TM på mandag 02. oktober 2017, klokken 21:45
Fikk en latterlig epost fra Jaguar. Det virker som om de er umåtelig stolte av å ha "funnet opp" en måte å bremse bilen på uten å bruke mekaniske bremser, mao. regenerering. Imponerende ::) Vet ikke hvem som var først ute med det, men trillingene hadde det iallefall i 2011. Og bare 7 år senere så har Jaguar klart det samme !
https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=2Nx9AsfbhYg
Elbilene fra 1890-1910 hadde også regen.
Men om den har 150 kW så er det veldig bra. Model S/X har bare 60 kW. Så klart, det er ikke så ofte man vil ha behov for 150 kW regen, men det muliggjør å vente ganske lenge før en sving med å bruke regen, og altså bremse hardt. (Så klart, hvis det ikke er glatt.)
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 02. oktober 2017, klokken 22:06
Sitat fra: TM på mandag 02. oktober 2017, klokken 21:45
Fikk en latterlig epost fra Jaguar. Det virker som om de er umåtelig stolte av å ha "funnet opp" en måte å bremse bilen på uten å bruke mekaniske bremser, mao. regenerering. Imponerende ::) Vet ikke hvem som var først ute med det, men trillingene hadde det iallefall i 2011. Og bare 7 år senere så har Jaguar klart det samme !
https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=2Nx9AsfbhYg
Elbilene fra 1890-1910 hadde også regen.
Men om den har 150 kW så er det veldig bra. Model S/X har bare 60 kW. Så klart, det er ikke så ofte man vil ha behov for 150 kW regen, men det muliggjør å vente ganske lenge før en sving med å bruke regen, og altså bremse hardt. (Så klart, hvis det ikke er glatt.)
150 kw er det samme som motoren på Ampera-e. Den akselererer ganske bra. Riktignok en litt lettere bil, men likevel. Har for øvrig sett i 50 kw på Ampera-e under regen. Det er ganske hard brems
https://youtu.be/qVJ9nwZjqGk
Personlig synes jeg hvit er den fineste fargen de har vist bilen i. Men det er en farge som krever at bilen må vaskes hele tiden.
Jeg foretrekker mørke farger (mørkeblått), men er usikker på om I-Pace passer best i lysere farger.
Et par interessante ting i denne.
Jaguar designer Wayne Burgess talks Jaguar electric SUV I-Pace concept at Frankfurt Auto Show
https://www.youtube.com/watch?time_continue=25&v=e5TVOmxMQ5c (https://www.youtube.com/watch?time_continue=25&v=e5TVOmxMQ5c)
Fully Charged fikk en prøvetur under LA messen.
https://m.youtube.com/watch?v=xDRMfjr10mw
Videoer fra lansering i Düsseldorf
http://www.youtube.com/playlist?list=PLBWJUZaHvFMudgI9mCLyycOMPCjDHZk8k
Viser iPace uten utvidet skinnpakke på dashbord og dørsider - ser faktisk ikke så ille ut med tanke på at man sparer rundt 20K ved å styre unna utvidet skinnpakke
Videoer fra Graz hvor kunder får sitte på en kort prøvetur.
- Performance seats
- Carbonfiber decor interior
- Dynamic mode - Sound effect
https://youtu.be/JoxLIKCh8gI
https://youtu.be/f693qr_3cpo
Er ikke helt fornøyd med måten Jaguar her har løst det med tanke på regenerering hvis denne videoen viser det endelige resultatet.
Ca. 1:30 inn i den første videoen viser han en meny som kan sette regenerering til høy eller lav.
Men så vidt jeg kan se, så kan ikke denne skrus helt av.
Pluss at en må inn i menyer på skjermen for å kunne endre dette mens en kjører. Det blir ikke enkelt!
Det er langt ifra alltid jeg vil regenerere når jeg slipper "gass"-pedalen. Ofte vil jeg da bare trille med minst mulig friksjon...
Da liker jeg mye bedre måten min e-golf gjør dette på.
Av som standard, og enkel justering på girspaken ( i 4 nivåer ) under kjøring.
Synes Jaguar har gjort et bra valg her, personlig hadde jeg aldri giddet og sitte å fikle med fire nivåer på en spak. Tesla har tilsvarende løsning som Jaguar med en meny (men kan vel skru regen helt av?), i3 har ingen justering i det hele tatt. I tillegg bremser den mekanisk når batteriet ikke kan ta i mot strøm slik at opplevelsen (retardasjonen) er lik når du slipper gasspedalen uansett. 1 gen Leaf hadde vel en egen modus på girvelgeren? Husker ikke helt da det er så lenge siden jeg hadde Leaf. Uansett - jeg liker i3 løsningen best og håper at I-PACE har tilsvarende bruk av bremser. Mener faktisk at jeg leste et sted at den bremser jevnlig (i stedet for å regnerere) for å vedlikeholde bremsene men kan være at jeg husker akkurat det feil.
Sitat fra: mariowing på søndag 04. mars 2018, klokken 08:04
Synes Jaguar har gjort et bra valg her, personlig hadde jeg aldri giddet og sitte å fikle med fire nivåer på en spak. Tesla har tilsvarende løsning som Jaguar med en meny (men kan vel skru regen helt av?), i3 har ingen justering i det hele tatt. I tillegg bremser den mekanisk når batteriet ikke kan ta i mot strøm slik at opplevelsen (retardasjonen) er lik når du slipper gasspedalen uansett. 1 gen Leaf hadde vel en egen modus på girvelgeren? Husker ikke helt da det er så lenge siden jeg hadde Leaf. Uansett - jeg liker i3 løsningen best og håper at I-PACE har tilsvarende bruk av bremser. Mener faktisk at jeg leste et sted at den bremser jevnlig (i stedet for å regnerere) for å vedlikeholde bremsene men kan være at jeg husker akkurat det feil.
Bremseløsningen er dårlig synes jeg. Det siste jeg vil at skal skje om batteriet er kaldt og jeg skal kjøre langt er at en bremser med bremsene når jeg slipper pedalen. Da kaster man jo vekk energien, og med kaldt batteri er det enda mindre tilgjengelig i utgangspunktet. Foretrekker heller at den kun motorbremser det som er mulig slik som på Tesla og (gamle) Leaf. Om det er begrenset regen tilgjengelig merker jeg det med en gang, og legger heller om kjørestilen for å minimere behovet for (kraftig) regen.
en utfordring med elbiler og generativ bremsing er at man knapt bruker bremseskivene.. spesielt på vinters tid med all veisaltingen kan det være greit å "polere" bremseskivene innimellom så de ikke ruster for mye og må byttes ut...
På girvelgeren står det F-N-R. Tipper at om du vil rulle, så trykker du på F.
Leafen har standard, der den bremser litt, og B-mode, der den bremser (litt) mer. Jeg har den stort sett alltid i B-mode, venner seg til å holde gassen i «rullemodus»...
Sitat fra: frankma på søndag 04. mars 2018, klokken 10:21
en utfordring med elbiler og generativ bremsing er at man knapt bruker bremseskivene.. spesielt på vinters tid med all veisaltingen kan det være greit å "polere" bremseskivene innimellom så de ikke ruster for mye og må byttes ut...
Har lest et sted at dette har Jaguar løst vet at bilen selv periodisk også bruker bremsene ved regenerativ bremsing. Så da poleres de innimellom :)
Sitat fra: Elbildilla på søndag 04. mars 2018, klokken 11:28
Sitat fra: frankma på søndag 04. mars 2018, klokken 10:21
en utfordring med elbiler og generativ bremsing er at man knapt bruker bremseskivene.. spesielt på vinters tid med all veisaltingen kan det være greit å "polere" bremseskivene innimellom så de ikke ruster for mye og må byttes ut...
Har lest et sted at dette har Jaguar løst vet at bilen selv periodisk også bruker bremsene ved regenerativ bremsing. Så da poleres de innimellom :)
ah... det har jeg ikke fått med meg.. du mener vel periodisk mekanisk bremsing og ikke regenerativ ;)
Sitat fra: Elbildilla på søndag 04. mars 2018, klokken 11:28
Sitat fra: frankma på søndag 04. mars 2018, klokken 10:21
en utfordring med elbiler og generativ bremsing er at man knapt bruker bremseskivene.. spesielt på vinters tid med all veisaltingen kan det være greit å "polere" bremseskivene innimellom så de ikke ruster for mye og må byttes ut...
Har lest et sted at dette har Jaguar løst vet at bilen selv periodisk også bruker bremsene ved regenerativ bremsing. Så da poleres de innimellom :)
Problemet kan også løses ved å bruke spesialstål i skivene. Opel Ampera-E benytter slikt stål. Ikke antydning rust. Helt magisk. Begriper ikke hvorfor ikke alle biler har dette. I og med at GM valgte slike skiver til Bolt kan det umulig koste all verden.
Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. mars 2018, klokken 10:00
Det siste jeg vil at skal skje om batteriet er kaldt og jeg skal kjøre langt er at en bremser med bremsene når jeg slipper pedalen. Da kaster man jo vekk energien, og med kaldt batteri er det enda mindre tilgjengelig i utgangspunktet. Foretrekker heller at den kun motorbremser det som er mulig slik som på Tesla og (gamle) Leaf. Om det er begrenset regen tilgjengelig merker jeg det med en gang, og legger heller om kjørestilen for å minimere behovet for (kraftig) regen.
Det siste jeg vil er å kollidere fordi bilen ikke retarderer så mye som den pleier å gjøre bare fordi det er kaldt i været. Det synes jeg er langt viktigere å unngå enn å miste noen potensiell watt.
Forøvrig forstår jeg ikke helt hvordan energien kastes vekk slik du skriver, poenget er jo at den bremser mekanisk hvis ikke batteriet er klart for å ta i mot energien. Så den energien får du uansett ikke men du får en forutsigbar bil. Mulig jeg misforsto deg eller at jeg har misforstått noe annet :)
https://youtu.be/ZjdqTyBGjyQ
Sitat fra: Sponzo på tirsdag 06. mars 2018, klokken 07:21
https://youtu.be/ZjdqTyBGjyQ
100% på batteriet og 240 km kjørelengde? ???
Sitat fra: Super-SS på tirsdag 06. mars 2018, klokken 07:30
Sitat fra: Sponzo på tirsdag 06. mars 2018, klokken 07:21
https://youtu.be/ZjdqTyBGjyQ
100% på batteriet og 240 km kjørelengde? ???
nei... vierhonderdentachtig km = 480 km ;)
denne kjørelengden er bekreftet andre steder også...
Super-SS tenker vel på displayet ca 01:10 ut i videoen. Demobil med bare 568km på telleren. Tipper den har sett mye tung høyrefot og kaldt vær, så ikke rart GOM gir så lav rekkevidde som beste anslag.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Sitat fra: Orbit på tirsdag 06. mars 2018, klokken 08:30
Super-SS tenker vel på displayet ca 01:10 ut i videoen. Demobil med bare 568km på telleren. Tipper den har sett mye tung høyrefot og kaldt vær, så ikke rart GOM gir så lav rekkevidde som beste anslag.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Bra forklaring :+1:
Ferskt intervju med Jaguar-sjefen:
http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/03/Geneve-Er-Jaguar-I-Pace-en-Tesla-killer (http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/03/Geneve-Er-Jaguar-I-Pace-en-Tesla-killer)
Tesla killer?!? >:( frustrende at elbiler skal ansees som et eget marked. Hvorfor ikke argumentere for at dette en bil som konkurrerer mot tilsvarende diesel og bensinbiler? Men det sier vel noe om at de ikke har alt for store ambisjoner for salget av denne bilen. Noe også planlagt produksjonsvolum tilsier.
Sitat fra: fantonsen på søndag 04. mars 2018, klokken 07:47
Er ikke helt fornøyd med måten Jaguar her har løst det med tanke på regenerering hvis denne videoen viser det endelige resultatet.
Ca. 1:30 inn i den første videoen viser han en meny som kan sette regenerering til høy eller lav.
Men så vidt jeg kan se, så kan ikke denne skrus helt av.
Pluss at en må inn i menyer på skjermen for å kunne endre dette mens en kjører. Det blir ikke enkelt!
Det er langt ifra alltid jeg vil regenerere når jeg slipper "gass"-pedalen. Ofte vil jeg da bare trille med minst mulig friksjon...
Da liker jeg mye bedre måten min e-golf gjør dette på.
Av som standard, og enkel justering på girspaken ( i 4 nivåer ) under kjøring.
Ikke så mange som tillater coasting som VW, og jeg savnet det omtrent fem minutter etter jeg fikk Tesla (ser ut som Jag'en har samme setup). Nå kjører jeg alltid e-Golfen i B, altså omtrent som standard regen i Tesla.
Tror dessuten veldig mange misforstår funksjonaliteten i VW. Flere her på jobb har e-Up og e-Golf, og de fleste driver og veksler på girspaken inn mot rundkjøringer osv., på tross av at den regenererer på bremsepedalen også...
https://youtu.be/OePK3nANUHY
https://youtu.be/oTdNnAPKeXE
Sitat fra: Sponzo på tirsdag 06. mars 2018, klokken 16:54
https://youtu.be/OePK3nANUHY
Den var uttolig fin i hvit.
Nesten så jeg vil endre min FE-bestilling.
Jeg er helt enig.
Men er solid lakk bra? Tenker jo at denne bilen fortjener Metallic lakk.
Solid og metallic skal ha like mye klarlakk så når det gjelder slitestyrke så skal det ikke være noen forskjell.
Jeg hadde nok gått for en metallic hvis jeg ikke skulle ha hvit. Synes den hvite perlemor metallic fargen fort blir litt trist da den har et skjær av grått/grønt i seg. Har hatt anledning til å se på to biler samtidig med de to hvitvariantene.
Kan ikke folk lære å filme skikkelig, gå ikke å se på sånn dritt i vertikal aaaaa, Vertical Video Syndrome >:(
Ser den er fulladet og viser 346km rekkevidde :o
Det er litt mer enn en Tesla X 75d, men ikke mye. Stemmer dette?
Rekkevidden virker å være et anslag basert på forbruk den siste tiden. De fleste testbiler kjøres vel hardt.
Har sett en annen video hvor det sikkert var nullstilt, 100% og nøyaktig 480 km.
Bilen vil aldri ha 480km. Det er rated og ikke typical.
Spørsmålet er hva som er realistisk rekkevidde, i virkeligheten.
Sitat fra: Clandrel på lørdag 17. mars 2018, klokken 19:53
Bilen vil aldri ha 480km. Det er rated og ikke typical.
Spørsmålet er hva som er realistisk rekkevidde, i virkeligheten.
Hva vil den ha da?
Et sommerforbruk på 150-160w/km bør vel være mulig?
En tysk video, Litt lignende noen av de tidligere fra testkjøring, men noen fine vinkler på bilder - og flinke gutter som prater om bilen. Ikke for vanskelig tysk om du husker litt fra skolen, og Ian snakker litt engelsk, men det er det samme han sier hver gang...
https://youtu.be/tGRNc11IdrE
366km rekkevidde der på 90%. 14km under S85D. Litt bedre enn S75D isåfall, om det tallet er sammenlignbart med typical range i S.
Sitat fra: ludwig_holberg på søndag 18. mars 2018, klokken 23:04
366km rekkevidde der på 90%. 14km under S85D. Litt bedre enn S75D isåfall, om det tallet er sammenlignbart med typical range i S.
Nå er jo rekkeviddemåleren veldig preget av brukerens kjøring, og de ble vel ikke akkurat kjørt i eco modus rundt kjeglene. Der er jo videoen fra California, hvor de faktisk kjører nesten 500 km en mye bedre referanse til faktisk rekkevidde.
Jaguar vil knytte rekkevidden til brukerprofiler, så forskjellige sjåfører vil få forskjellig rekkevidde basert på kjørestil.
Kul :)
https://www.youtube.com/watch?v=JT_sNB1jnSk (https://www.youtube.com/watch?v=JT_sNB1jnSk)
Synes dette er en av det bedre review`ene. Dette selv om han bruker litt av reklamefilmene som er laget, både i begynnelsen og slutten.
https://www.youtube.com/watch?v=CxPUzwYJg44 (https://www.youtube.com/watch?v=CxPUzwYJg44)
Når kan man forvente tester iform av "skikkelige" prøvekjøringer?
A.J.
Pressen får tilgang til biler for langtidstest i mai har jeg lest
https://www.youtube.com/watch?v=f693qr_3cpo
https://www.youtube.com/watch?v=G-4YG44rMHs
En bra video med mye (untatt hengerfeste) tilgjengelig ekstrautstyr.
https://youtu.be/RlTZjgx43IA
Å ha navnet sitt på innstegslistene må være toppen for de av oss som husker litt dårlig.
Ellers ser jo både sykkelholder, taktstativ, gummimatter og bagasjeromsmatter veldig bra ut.
Mulig jeg er dum her, men dette er første gang jeg handler Jaguar..
Er det gummimattene som må hukes av under bestilling? Er vant til at dette kommer som standard og at stoffmatter er tilvalg.
Sitat fra: LittleHammer på mandag 09. april 2018, klokken 14:16
Er det gummimattene som må hukes av under bestilling? Er vant til at dette kommer som standard og at stoffmatter er tilvalg.
Mener det er samme som andre premiummerker, dvs. standard er uten matter. I konfigurator kan stoffmatter velges (inkludert for launch edition), mens gummimatter kommer i separat tilbehørskatalog.
I engelsk konfigurator er samme tilvalget til 900 kr «Carpet Mats» så jeg regnet med at gummimatter var standard. Pokker.
Jeg fikk muntlig av min selger at de pleide å ha med gummimatter på alle bilene sine, så da antar jeg at det må gjelde I-Pace også. Noe annet er jo helt uaktuelt i vårt klima.
Sitat fra: fantonsen på mandag 09. april 2018, klokken 23:04
Jeg fikk muntlig av min selger at de pleide å ha med gummimatter på alle bilene sine, så da antar jeg at det må gjelde I-Pace også. Noe annet er jo helt uaktuelt i vårt klima.
Skulle absolutt tro det. Under option i ordren min står "floor mats-carpet" (079AJ) som en av de tingene som følger bilen.
Sitat fra: fantonsen på mandag 09. april 2018, klokken 23:04
Noe annet er jo helt uaktuelt i vårt klima.
Hver sin smak, har ikke brukt gummimatter på årevis jeg. Ødelegger jo premium følelsen totalt ;-)
Har selv tekstilmatter i Model S. Skyldtes opprinnelig en glipp, men har aldri tatt tak og bestilt gummi. Men lever veldig bra med tekstilmatter. Riktignok sorte :)
Snakker vi #gummimattegate ?
Sommer: tekstilmatter (finere...)
Vinter: gummimatter (det fine må vike for det pratiske..)
byttes samtidig med omlegging til/fra sommerdekk/vinterdekk...
Sitat fra: mariowing på tirsdag 10. april 2018, klokken 11:30
Sitat fra: fantonsen på mandag 09. april 2018, klokken 23:04
Noe annet er jo helt uaktuelt i vårt klima.
Hver sin smak, har ikke brukt gummimatter på årevis jeg. Ødelegger jo premium følelsen totalt ;-)
Het enig! Kommer aldri legge inn stygge gummimatter i en premiumbil. Mulig om jeg kjøper en håntverkerbil og blir håntverker at jeg hiver in gummi, men absolutt ikke ellers. Små barn i familien og det går veldig bra med tekstil likevel.
Hei, jeg glemte å bytte til gummimatter nå i vinter og stoffmattene ser ikke ut. Siden du har erfaring med dette, hvordan vasker en stoffmattene så de blir rene og fine igjen? De ser iallfall ikke veldig premium ut nå for å si det sånn :)
Ehh, kan det handle om video av I-Pace her snart?
He, he, sorry, tenkte at siden de 10 siste innleggene handlet om matter så var det det folk ville diskutere.
Uansett her er en video fra i går:
https://youtu.be/JcaWyiDkMAI
Sitat fra: trd-73 på onsdag 11. april 2018, klokken 19:05
Hei, jeg glemte å bytte til gummimatter nå i vinter og stoffmattene ser ikke ut. Siden du har erfaring med dette, hvordan vasker en stoffmattene så de blir rene og fine igjen? De ser iallfall ikke veldig premium ut nå for å si det sånn :)
Høytrykk (ikke alt for høyt trykk) og la de tørke hengende
Denne videoen gir litt mer info enn tidligere :+1:
https://m.youtube.com/watch?v=MocHcoBm4bU
Her blir i alle fall OTA-oppdateringer av batteristyringsenheten bekreftet av mannen fra Jaguar :+1:
Journalisten sier også at luftfjæringen kan stilles 5 cm opp og 4 cm ned
Og det viktigste synes jeg kom de siste minuttene av videoen; «it's a drivers car"
Av og til føltes det som godt betalt reklame.
Uansett styrker det følelsen min av et svært godt alternativ til etron.
Audi kan ikke være like dyre og like små uten å komme med et stort fortrinn for at ikke jeg ender med en kattepus
https://www.youtube.com/watch?v=0ynEnm7whwU
Sitat fra: P85TMS på mandag 16. april 2018, klokken 17:28
Sitat fra: Pingle på mandag 16. april 2018, klokken 16:57Av og til føltes det som godt betalt reklame.
10 poeng til deg. ;)
Jonny Smith (journalisten i videoen) var en av flere som ble betalt av Jaguar for å delta i lanseringen av I-Pace. Han har ingenting å vinne på å være kritisk her og han er venn med Ian Callum. Så ta alt han sier om I-Pace med en bøtte salt.
Sier mannen med nick'et P85TMS :-P
Forøvrig får de aller fleste journalister i dag betalt reise og opphold for å delta på slike lanseringer, det betyr ikke automatisk at de alle er "kjøpt og betalt". Jonny Smith og Fully Charged har etter mitt inntrykk generelt høy kompetanse på elektriske biler. Kanskje han ikke er kritisk fordi det ikke er noe å være kritisk til? Er vel ingen av reportasjene fra parkeringsplassen i Geneve som har vært særlig kritiske så vidt jeg har fått med meg. Kan det rett og slett hende at bilen imponerer selv garvede biljournalister?? Nei - det skulle tatt seg ut!
Jeg har bestilt Jaguar, og er sånn sett veldig fornøyd hver gang jeg ser et innslag fra en entusiastisk journalist som bekrefter at den er et godt kjøp. Det er egentlig overveldende.
Siden jeg knapt kan kalles en bilentusiast og aldri tidligere tett har fulgt nyheter rundt nye biler, så lurer jeg på om dette er vanlig?
Som det nevnes over har jeg ennå til gode å se en negativ 'anmeldelse'. Journalister har jo generelt lite igjen for å snakke ned bilnyheter, de ønsker interesse rundt biler fordi de også lever av dette, i tillegg ønsker de å være tidlig ute i å teste nyheter fordi det selger blader, hvor tidlig man får tilgang til en nyhet har sikkert her som andre steder med relasjoner å gjøre.
Er det sånn at vi må regne med andre toner når de virkelig får testet bilen?
Sitat fra: P85TMS på tirsdag 17. april 2018, klokken 13:14
Offisiell lansering. Ikke journalistkjøring på en parkeringsplass i Geneve.
Er ikke sikker på hva du mente med den, men det er altså svært mange journalister som kjørte bilen på parkeringsplassen i Genève hvis det er tvil om det. Det var også der testkjøringen til Fully Charged fant sted.
Her er et par eksempler (som også inneholder video så det er en viss relevans til trådens tittel)
https://www.dinside.no/motor/elektriske-jaguar-i-pace-bare-a-glede-seg/69582404
https://youtu.be/CCDO6HB7NCA
https://youtu.be/ijdk0UAPXwo
https://youtu.be/VaWQCAqA3kE
Det er også journalister som har kjørt bilen både på isen i Sverige og i Los Angeles, herunder Bil Norge og DN. Var mye gode ord fra dem også.
Uansett hvordan disse menneskene får lønna si så vil jeg si at når 20+ ulike mennesker på tre forskjellige lokasjoner sier stort sett bare bra ting om bilen så er det stor sannsynlighet for at det er en bra bil. Så får man jo selv velge hvor konspiratorisk og korrupt syn man vil ha på journaliststanden.
Det er vanskelig å tenke seg at I-pace blir en dårlig bil å kjøre.
Jaguar har alltid hatt gode kjøreegenskaper og nå lager de en bil med vesentlig bedre forutsetninger enn f.eks F-Pace.
-Luftfjæring
-Bedre vektfordeling både horisontalt og vertikalt.
-Ideell akselavstand
-Tilsynelatende svært gjennomtenkt airflow
Kan ikke fatte at det skal være mulig å trå feil med JLR sin tilstedeværende knowhow.
Generelt inntrykk fra teknologinyheter er "her er noe nytt og spennende" ved lanseringen, og en endelig test når de får ting i hendene. Førstnevnte er en appetittvekker, sistnevnte mer pluss og minus.
Jeg regner med at de gjør det med fin balanse mellom interessen til produsentene og faglig integritet. Det betyr at det de forteller av harde fakta ved lansering er å stole på. Alternativet er å forsvunne fra bransjen fordi de driver juks.
Negative harde fakta kan vente til senere.
Akkurat hvor god bilen er å kjøre er subjektivt, design likeså, mens oppvarming av batteriet via varmepumpe for å opprettholde rekkevidde, bør være troverdig.
Og jeg liker det jeg nå kan vite om bilen. Den prøvekjøres før blindkjøp av etron er aktuelt.
Mer bilder og kort videosnutt av flere I-Pace "ute i det fri".
https://insideevs.com/exclusive-jaguar-i-pace-caught-on-the-prowl-in-u-s/
(https://d2t6ms4cjod3h9.cloudfront.net/wp-content/uploads/2018/04/IMG_20180418_111041-1.jpg)
Hei.
Prøv denne linken, https://t.co/G52n3FYyyn?amp=1
kommer forløpende videoer,
Sitat fra: Nordlands på torsdag 19. april 2018, klokken 20:58
Mer bilder og kort videosnutt av flere I-Pace "ute i det fri".
https://insideevs.com/exclusive-jaguar-i-pace-caught-on-the-prowl-in-u-s/
(https://d2t6ms4cjod3h9.cloudfront.net/wp-content/uploads/2018/04/IMG_20180418_090700-843x800.jpg)
Kjørelysene på S? Ikke spesielt pent.
Nei, det var ikke noe særlig premium :(
Er det ikke nettopp det som er typisk premium? Masse reklame for topputsyrte biler, men priser på en basismodell som ser ut som leiebil i Syden. Merkostnadene er like mye som en liten bil.
Autobild har listen, f.eks A4.
http://www.autobild.de/bilder/vergleich-basismodell-vs.-werbefoto-12218331.html#bild54
Sitat fra: daktari på søndag 22. april 2018, klokken 22:28
Er det ikke nettopp det som er typisk premium? Masse reklame for topputsyrte biler, men priser på en basismodell som ser ut som leiebil i Syden. Merkostnadene er like mye som en liten bil.
Autobild har listen, f.eks A4.
http://www.autobild.de/bilder/vergleich-basismodell-vs.-werbefoto-12218331.html#bild54
Hehe, Seaten der var VIRKELIG stusselig som basismodell.
Sitat fra: HelectriC på søndag 22. april 2018, klokken 20:19
Nei, det var ikke noe særlig premium :(
Dette er vel en bil med amerikansk lyskonfigurasjon?
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 23. april 2018, klokken 08:32
Sitat fra: HelectriC på søndag 22. april 2018, klokken 20:19
Nei, det var ikke noe særlig premium :(
Dette er vel en bil med amerikansk lyskonfigurasjon?
Ser ingen umiddelbar forskjell i US konfigurator. Er det noen reguleringer på kjørelys i USA? Vet at blinklysene må være oransje.
https://m.youtube.com/watch?v=xfOlx-qy0bg
A.J.
Det nærmer seg :+1: :)
https://www.youtube.com/watch?v=rzUv5ZSC4RI (https://www.youtube.com/watch?v=rzUv5ZSC4RI)
Levde meg sånn inn i denne videoen, at jeg ikke enset at han bablet på et språk jeg ikke aner noe om ;) La spesielt merke til størrelsen på 22" felgene, responsen til 10" skjermen, plass i baksete og bagasjerom+++.
Dette blir kanon! :D
https://www.youtube.com/watch?v=FELfD1abUdw (https://www.youtube.com/watch?v=FELfD1abUdw)
Sitat fra: A3etron15 på søndag 13. mai 2018, klokken 19:57
Levde meg sånn inn i denne videoen, at jeg ikke enset at han bablet på et språk jeg ikke aner noe om ;) La spesielt merke til størrelsen på 22" felgene, responsen til 10" skjermen, plass i baksete og bagasjerom+++.
Dette blir kanon! :D
Herlig video, takk for linken. Etter litt surmuling om mulig utsatt levering fikk denne videoen entusiasmen min tilbake igjen ;-)
https://youtu.be/cjojhfCbwgo
Sitat fra: A3etron15 på søndag 13. mai 2018, klokken 19:40
Det nærmer seg :+1: :)
Han sier "... has two 2 kW motors, giving 400 kW output". :D
Ser ellers at det er ladeluke på venstre side, på en engelsk bil! Prototypen hadde luke på høyre side. Bra at det ble de med høyreratt og ikke vi som får ulempene ved at den plasseringen ble standardisert.
Den syntetiske motorlyden var jo faktisk litt morsom. Hadde tenkt å slå den av tvert, men nå skal jeg gi den en sjanse 8)
Sitat fra: mariowing på søndag 13. mai 2018, klokken 20:08
Sitat fra: A3etron15 på søndag 13. mai 2018, klokken 19:57
Levde meg sånn inn i denne videoen, at jeg ikke enset at han bablet på et språk jeg ikke aner noe om ;) La spesielt merke til størrelsen på 22" felgene, responsen til 10" skjermen, plass i baksete og bagasjerom+++.
Dette blir kanon! :D
Herlig video, takk for linken. Etter litt surmuling om mulig utsatt levering fikk denne videoen entusiasmen min tilbake igjen ;-)
Likte også videoen, selv om jeg ikke har inne noen bestilling. Om jeg hadde hatt råd/tatt meg råd, så hadde luftfjæringen og HUD vært kjærkomment + design,batteri, drivverk.. :'( :'( :'(
Ellers så synes jeg at du, mariowing, syter med stil :+1:
Sitat fra: A3etron15 på søndag 13. mai 2018, klokken 19:57
Levde meg sånn inn i denne videoen, at jeg ikke enset at han bablet på et språk jeg ikke aner noe om ;) La spesielt merke til størrelsen på 22" felgene, responsen til 10" skjermen, plass i baksete og bagasjerom+++.
Dette blir kanon! :D
https://www.youtube.com/watch?v=FELfD1abUdw (https://www.youtube.com/watch?v=FELfD1abUdw)
Mannen i videoen er neppe mer enn 170 på strømpelesten, så ikke rart at bilen virker stor. Min erfaring er at med en mann foran og en bak på 185 blir det litt trangt i baksetet. Men der har jeg uansett ikke tenkt å sitte.
Sitat fra: Sarepta på mandag 14. mai 2018, klokken 19:28
Mannen i videoen er neppe mer enn 170 på strømpelesten, så ikke rart at bilen virker stor. Min erfaring er at med en mann foran og en bak på 185 blir det litt trangt i baksetet. Men der har jeg uansett ikke tenkt å sitte.
Satt fint bak meg selv. Jeg er godt over 1.90.
Satt ikke godt bak meg selv i en Model S jeg testet her forleden. Satt faktisk ikke godt foran meg selv engang :-[
Gikk akkurat å sitte "bak meg selv" på førersiden. Er 195 cm og har lange bein.
Hadde ikke syntes det hadde vært spesielt stas å sitte der i timesvis.
Sitat fra: Tellus på mandag 14. mai 2018, klokken 20:48
Sitat fra: Sarepta på mandag 14. mai 2018, klokken 19:28
Mannen i videoen er neppe mer enn 170 på strømpelesten, så ikke rart at bilen virker stor. Min erfaring er at med en mann foran og en bak på 185 blir det litt trangt i baksetet. Men der har jeg uansett ikke tenkt å sitte.
Satt fint bak meg selv. Jeg er godt over 1.90.
Satt ikke godt bak meg selv i en Model S jeg testet her forleden. Satt faktisk ikke godt foran meg selv engang :-[
Når man sitter greit bak seg selv når man er 1.90, må det være godkjent :) :+1:
Oss på 1.75 vil jo ha fantastisk med plass, foran som bak. ;)
Jeg er litt i overkant interessert i bakseteplass på grunn av bakoverlente barneseter. Målte med laser i min s-max 2016 og I-pace. Nå skal det sies at sittestilling er veldig forskjellig, men satt meg slik jeg vill hatt sete. Da viste I-pace 69cm til sete foran og s-max 70cm. Målt helt nede. Utformingen av baksiden av forsete er også forskjellig, så +- 2cm. I-pace føles litt trangene fordi gulvet er høyt, taket lavere og det er smalere fra dør til dør. Men jeg er overrasket over at det ikke var større forskjell. Jeg er forøvrig 185cm og satt greit bak meg selv i I-pace.
Til info. Prøvde og målte F-pace som sto ved siden av, og den målte 65cm til forsete og det er samme type sete. Så bedre plass i I-pace. Men romfølelsen var større på grunn av den mer firkantede bakre del.
Interessant funn @begvi, S-max må vel regnes som en av de romsligste bilene på markedet, utenom Caravelle, andre Vans og forelengede luksus-sedaner.
Sitat fra: A3etron15 på søndag 13. mai 2018, klokken 19:40
Det nærmer seg :+1: :)
https://www.youtube.com/watch?v=rzUv5ZSC4RI (https://www.youtube.com/watch?v=rzUv5ZSC4RI)
Den blåfargen er helt rå
Sitat fra: AJ82 på tirsdag 15. mai 2018, klokken 22:58
Sitat fra: A3etron15 på søndag 13. mai 2018, klokken 19:40
Det nærmer seg :+1: :)
https://www.youtube.com/watch?v=rzUv5ZSC4RI (https://www.youtube.com/watch?v=rzUv5ZSC4RI)
Den blåfargen er helt rå
Sitat fra: lr-80 på tirsdag 15. mai 2018, klokken 23:20
Den blåfargen er helt rå
Sitat fra: jokr på onsdag 16. mai 2018, klokken 00:10
Sitat fra: lr-80 på tirsdag 15. mai 2018, klokken 23:20
Den blåfargen er helt rå
Jaguar I-Pace eTROPHY på bane for første gang.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=12&v=jXyQOUhzP7k (https://www.youtube.com/watch?time_continue=12&v=jXyQOUhzP7k)
Mer eTROPHY på bane.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=11&v=hYTuvaLyGio (https://www.youtube.com/watch?time_continue=11&v=hYTuvaLyGio)
https://www.youtube.com/watch?v=6usAIJm9weg (https://www.youtube.com/watch?v=6usAIJm9weg)
Er vel disse filmene som de fleste har klippet sammen, for å vise bilder fra utsiden..?
Hvit bil som kjører:
https://youtu.be/uyriEXHTuxk
https://youtu.be/eVjQB6q2z8E
Ditto rød..
https://youtu.be/ur1upueJgsQ
https://youtu.be/sSNtIUBE5CA
... og blå:
https://youtu.be/rxAMRIwpJOY
Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 08. juni 2018, klokken 17:45
Er vel disse filmene som de fleste har klippet sammen, for å vise bilder fra utsiden..?
Er så imponert over hva JLR og Tata har fått til med denne bilen og kjøre egenskaper! :+1: Virkelig en Drivers Car!
Gleder meg veldig til September. ;)
Kanskje litt heder til magna steyr som faktisk bygger bilen...
Det at den er bygget og utviklet sammen med dem gjør at den er en kandidat for oss, hadde det vært vanlig Jaguar engelsk kvalitet så hadde den vert "of no interest" for oss...
Kvaliteten til Jaguar er slettes ikke gal. De største problemene de har hatt med F-Pace har vært programvaren til entertainmentsystemet. Selve byggekvaliteten har vært ok. Noen av de første bilene måtte inn og skifte noe i bakakslingen. Noen biller hadde også panel gaps.
Generelt vil jeg si at Jaguar Landrover har ok byggekvalitet.
Både E-pace og I-pace er produsert av magna steyr i Østerrike. Heller det en tradisjonell engelsk sløyd.
http://www.autonews.com/article/20170621/OEM01/170629948/2017-j-d-power-iqs-kia
Denne artikkelen konkluderer med nye biler fra Jaguar slettes ikke er dårlig.
In conclusion, Jaguar are actually pretty dependable at the minute. They were once very unreliable, coming in at the bottom of the reliability tables. But recently that has begun to change and have been creeping their way up to the top of reliability charts. This could be for a number of reasons, but the main reason is most likely the fact that the new management made it their aim to produce more dependable vehicles and instil more consumer confidence in their products. To do this they have offered longer warranties with scheduled maintenance included, and it seems like this is paying off. If you are looking for a new car that is as luxurious as it is reliable, then you might want to look at a Jaguar.
https://www.osv.ltd.uk/how-reliable-are-jaguar/amp/
Har ikke sett denne før..?
https://youtu.be/op_nKDzV7MI
Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 12. juni 2018, klokken 15:26
Har ikke sett denne før..?
https://youtu.be/op_nKDzV7MI
Han er faktisk på Jaguar I-Pace Owners Club Norway på Facebook.
Åpen for spørsmål ;)
https://www.facebook.com/groups/1295166550564979/
A.J.
Men denne er ny idag...
https://m.youtube.com/watch?v=KISOPE5hA4w
A.J.
https://youtu.be/ahxjIWFS3ec
Ny idag :)
https://m.youtube.com/watch?v=5vRDg1gT6Uo#fauxfullscreen
A.J.
Sitat fra: AJ82 på torsdag 14. juni 2018, klokken 19:18
Ny idag :)
https://m.youtube.com/watch?v=5vRDg1gT6Uo#fauxfullscreen
Nok en god anmeldelse. :+1:
Likte spesielt denne kommentaren, som var nytt for meg:
Sitat
The car handle the steep incline with no problem.
It even has a cruise control type setting that allows you to set the car to a very low speed and handle the rough terrain while you steer.
It was impressive and unexpected from a Jaguar
Håper dette også vil være til god hjelp opp glatte norske vinterveier, som trolig blir mere aktuelt for oss enn denne type veier som i disse reportasjene her.
Sitat fra: fantonsen på fredag 15. juni 2018, klokken 09:17
Sitat fra: AJ82 på torsdag 14. juni 2018, klokken 19:18
Ny idag :)
https://m.youtube.com/watch?v=5vRDg1gT6Uo#fauxfullscreen
Nok en god anmeldelse. :+1:
Likte spesielt denne kommentaren, som var nytt for meg:
Sitat
The car handle the steep incline with no problem.
It even has a cruise control type setting that allows you to set the car to a very low speed and handle the rough terrain while you steer.
It was impressive and unexpected from a Jaguar
Håper dette også vil være til god hjelp opp glatte norske vinterveier, som trolig blir mere aktuelt for oss enn denne type veier som i disse reportasjene her.
Blir spennende å prøve. Denne funksjonen er også nevnt i Fully Charged sin anmeldelse.
A.J.
Det stemmer det. Han nevnte vel at han kun styrte bilen opp bakken, som jo gir mere mening nå.
Det gikk akkurat opp for meg nå at det er dette som er Adaptive Surface Response (AdSR).
Og siden jeg kun har bestilt S, som kun har standard luft tilgjengelig, så betyr det at jeg dessverre ikke får med dette. :(
Sitat fra: fantonsen på lørdag 16. juni 2018, klokken 10:51
Det gikk akkurat opp for meg nå at det er dette som er Adaptive Surface Response (AdSR).
Og siden jeg kun har bestilt S, som kun har standard luft tilgjengelig, så betyr det at jeg dessverre ikke får med dette. :(
AdSR er et av flere systemer som bedrer fremkommelighet. Men systemet som tar bilen opp (eller ned) bratte bakker uten at du styrer gass og brems heter "All Surface Progress Controll" og det er standard på S så vidt jeg kan se så da er det bare å ta frem :-) igjen!
http://ipaper.ipapercms.dk/NicChristiansenGruppen/Jaguar/NO/Brochurer/i-pace/?page=38
Og så kan jeg trøste deg med det at vi som har bestilt Launch Edition for å få bilen først, ikke får den tidligere enn de som har bestilt og at vi får ferdig konfigurerte biler hvor vi ikke får mulighet for ADSR unntatt i den dyreste vesionen (First Edition)
Sitat fra: mariowing på lørdag 16. juni 2018, klokken 11:09
AdSR er et av flere systemer som bedrer fremkommelighet. Men systemet som tar bilen opp (eller ned) bratte bakker uten at du styrer gass og brems heter "All Surface Progress Controll" og det er standard på S så vidt jeg kan se så da er det bare å ta frem :-) igjen!
http://ipaper.ipapercms.dk/NicChristiansenGruppen/Jaguar/NO/Brochurer/i-pace/?page=38
Det ser ut til at du har rett. Så da kan :) :D :laugh: få komme frem igjen, selv om jeg nok hadde levd fint uten dette også.
Ikke helt enkelt å bli klok på hva alle disse forkortelsene står for.
Denne tråden er stengt, og ny tråd med film og video av Jaguar IPace finner du her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40042.0
-Så prøver vi å holde oss til en tråd videre.
Lars
Forum admin