Elbilforum.no

Bilmerker => Renault => Zoe => Emne startet av: Lars C. Krogenæs på mandag 13. mars 2017, klokken 09:26

Tittel: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: Lars C. Krogenæsmandag 13. mars 2017, klokken 09:26
Har du nettopp kjøpt, eller skal kjøpe Zoe elbil, er det greit å sette seg litt inn i hvordan bilen lades.

Selv om det kan virke vanskelig å sette seg inn i dette, er lading veldig enkelt og lite man behøver å tenke på i hverdagen. De aller fleste lader om natten og starter dagen med fulle batterier. Det er kun når du skal kjøre lenger enn bilens rekkevidde i løpet av en dag at du må begynne å planlegge ladingen. Som en tommelfingerregel kan vi si at elbilens rekkevidde om vinteren er halvparten av det bilforhandlerne reklamerer med (NEDC kjørelengde). Om sommeren er rekkevidden rundt 3/4 av rekkeviden som er oppgitt.

Laderen inne i Zoe er en såkalt Cameleon lader, som tilpasser seg alle effekter av strøm fra 2 til 22kw*. Dette gjør det mulig å lade Zoe med wallbox/hjemmelader, semi-hurtiglader eller i vanlig stikkontakt. Problemet til ZOE er at den krever et strømnett som kalles TN-nett (https://no.wikipedia.org/wiki/TN-nett), der man har 400 volt og jord fra transformatoren ute i veien og inn i sikringsskapet i huset. TN-nett finner vi overalt i Europa, men ikke i Norge. Her har vi stort sett et strømnett som kalles IT-nett, som er 230 volt og jord ned i bakken. Da finner ikke laderen i Zoe jord og ladingen vil ikke starte. I nye boligområder, nye hytteområder og kjøpesentre finner vi stort sett TN. Da er lading av Zoe ikke noe problem.

1. De første elbilene (fra 1995 - 2005)kom med en enkel strømkabel man koblet mellom uttaket på veggen og bilen. Typisk var samme type ledning man bruker til motorvarmere. Har var det ingen "sikkerhet" i kablen. Dette kalles mode 1 lading og brukes ikke av moderne elbiler eller ZOE.

2. Moderne elbiler leveres med en ladekabel med vanlig jordet strømkontakt og en kladd på ledningen. Lading ved bruk av ladekabel med kladd kalles mode 2 lading.
(http://elbilforum.no/forum/dokumenter/ZOElader.jpg)
Kladden er en kontrollenhet mellom elbil og stikkontakten for å øke sikkerhetsnivået. Denne kontrollenheten har et overspenningsvern, sjekker jordfeil og  regulerer strømstyrken som elbilen får lov til å trekke av kontakten. Alt for å unngå elektrisk støt og gi trygg lading. Alle elbiler leveres med en slik ledning med kladd. Strømtrekket på disse kablene får i utgangspunktet ikke være høyere enn 10 ampere. Det finnes enkelte ladeledninger med kladd man kan kjøpe der man kan trekke mer strøm. Dette er i utgangspunket ikke anbefalt. Du bør ha en krok å henge ladekladden i, slik at du ikke sliter på kontakten unødig. "Problemet" til Zoe er at den ikke kan lade fra vanlige stikkontakter med IT nett, som vi finner i de fleste vanlige hus. For å lade fra vanlig sikkontakt på IT-nett, må man ha en boks for å lage et lokalt TN-nett, som oppretter et såkalt galvanisk skille. Det kan man gjøre ved å bruke en ZapCharger Portable (http://www.zaptec.com/zapchargerportable). Denne innrettningen koster rundt 20.000,-. Det finnes også en ladebøtte med tilsvarende funksjon fra NoFuel.no (http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product), som koster rundt 8700,-. De portable ladeløsningene fra Zaptec og NoFuel kan også brukes på TN-nett hvis man er i tvil om hva slags strømnett det er i kontakten. 

3. Elbilforeningen anbefaler at man installerer en egen ladestasjon hjemme. Dette kalles mode 3 lading
Her er elektronikken fra kladden flyttet inn i ladestasjonen og man kobler elbilen til ladestasjonen med en spesiell kabel uten kladd. Har man IT nett, vil elektrikeren sette inn en transformatorstasjon for å lage et TN-nett for ladestasjonen. Når du kjøper en ZOE fra forhandler, er intallasjon av ladestasjon, transformator og selve installasjonen inkludert i prisen. Elektrikeren installerer da en egen sikring i sikringsskapet, legger en ledning fra sikringsboksen og ut til garasjen og inn i transformatoren. Fra transformatoren går strømmen videre til ladestasjonen.

(http://elbilforum.no/forum/dokumenter/zoetrafo.jpg)

Med et slikt oppsett kan man lade med 3,6kW. Dersom man har 3 fas i huset og nok kapasitet, kan man betale et mellomlegg for å få et ladepunkt på 11kW. Har man mulighet er 11kW løsningen på anbefale. En ladestasjon sikrer rask lading, er tryggere og man unngår fare for varmgang og brann. Er du heldig og har TN-nett hjemme, utelates  transformatoren. Setter du opp en ladestasjon for Zoe hjemme, vil den også kunne brukes av alle andre elbiler.

Bor du et sted med felles garasje/parkeringsplass er det ikke bare å sette opp en ladestasjon eller benytte nærmeste stikkontakt. Da må du høre med fellesskapet (styret) om hvordan dette skal gjøres, både i forhold til om det er IT eller TN nett, og hvordan dette kan løses praktisk.

4. Mens ladeløsningene over (mode 1-3) bruker laderen som sitter i elbilen, finnes det hurtigladere som gir langt raskere lading.
(http://elbilforum.no/forum/dokumenter/hurtiglader_fleksi.jpg)
Hvis vi ser bort fra Tesla sitt superladesystem finnes det 2 forskjellige  hurtigladesystemer som kalles ChaDeMo og CCS. CCS blir ofte omtalt som Combo. Hurtiglading kaller vi Mode 4. Renault Zoe kan ikke bruke disse laderne. Imidlertid er det som oftest en 22kW fleksilader eller semi-hurtiglader satt opp sammen med hurtigladerne som Zoe kan bruke. Da bruker du som oftest din egen ladeledning, men noen fleksiladere har ledning fastmontert. På bildet av hurtigladestasjonen til Fortum over, er laderen ZOE kan bruke til venstre på bildet.

Kabler/plugger:
Alle moderne elbiler har en plugg som enten er Type1 eller Type2.
(http://elbilforum.no/forum/dokumenter/type1.jpg)
Renault Zoe bruker Type2.


* De første Renault Zoe elbilene som ble levert i Norge kunne lade med opp 43kw, men de leveres ikke i Norge i dag.
Tittel: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: Lars C. Krogenæsmandag 13. mars 2017, klokken 09:38
Reservert til fremtidig innlegg.
Tittel: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: Lars C. Krogenæsmandag 13. mars 2017, klokken 09:39
Har du tips, oppklaringer eller synspunkter tar jeg gjerne i mot dette , slik at guiden blir så lett å forstå som mulig.

Lars
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: Krsandmandag 13. mars 2017, klokken 11:50
Har du tips, oppklaringer eller synspunkter tar jeg gjerne i mot dette , slik at guiden blir så lett å forstå som mulig.

På bildet av podpointen, som jeg fant i en annen tråd på forumet, er det ledning inn i en lokal sikringsboks, så inn i trafo, tilbake til sikringsboks og så inn i podpointen.

Er dette vanlig?, eller utelates stort sett denne lokale sikringsboksen?


Lars
Det er sikring (egen kurs i sikringsskap) før trafo, og sikring+jordfeilbryter mellom trafo og PodPoint. I mitt tilfelle går kabelen direkte fra sikringen i skapet til trafoen, og deretter videre til jordfeilvern+sikring i egen sikringsboks montert på veggen og deretter kabel rett i podpointen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: Lars C. Krogenæsmandag 13. mars 2017, klokken 12:10
OK, takk.

Jeg lar nok dette være som det er.

Har en følelse av at dette blir litt mer for de "mer interesserte" og noe jeg ikke tar med med i guiden, da jeg overlater jordfeilbryter TypeB etc, etc. til elektrikeren. Poenget her er å gi en basic innføring. 

Lars
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: Krsandmandag 13. mars 2017, klokken 12:18
Ja er helt enig i det. Dette tar montøren seg av selv heldigvis :) Var kun ment som en avklaring på at den lokale sikringsboksen som regel må være på plass.
Setter forresten veldig stor pris på denne guiden. Her kommer svarene på mye av det jeg har lurt på i forberedelsene til å få min første elbil :D Når det gjelder zaptech/ladebøtte kan det være greit å presisere at denne også kan benyttes på TN-nett så man slipper å tenke på hva slags nett det er.
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: ZOEtorsdag 23. mars 2017, klokken 22:43
Har du tilgjengelig et rødt 5 pins industristikk der du pleier å parkere så kan det være lurt å kjøpe en portabel eller fast lader på 11 eller 22kw.

Disse er langt billigere enn de fleste tror og lader bilen forbløffende raskt opp.
Eksempel på leverandør: http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: aronesenfredag 24. mars 2017, klokken 06:28
Nofuel har en serie ladere for de som har IT-Nett hjemme. http://www.nofuel.no (http://www.nofuel.no/renault-zoe-lading)
For eksempel kan du få en 3-fas lader på 6,2 kW for omtrent samme pris som en zaptec.  http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-62-kw-3-fase-ladepunkt#product (http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-62-kw-3-fase-ladepunkt#product) (https://webshop.storefront.no/api/v3/public/Sites/21/Products/49416/Images/EV5110_Front-201612281151488926.prod.jpg)

Ikke veldig portabel, men grei nok til å ha i garasjen.  :+1:
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: Odd Andreassentirsdag 28. mars 2017, klokken 15:04
Hei. Har nettopp kjøpt meg en Zoe 400 km og tenkte det kan være greit med info om siste pris på Zaptec kabel som er å regne som nødvendighet skal du kunne lade over alt.

Motor Forum Oslo pris i dag var 33000 kr.

Holdt på å ramle av støpslet :-\ Greit at man benytter Zaptec kabel som bytte hvis man ikke vil ha med ladepunkt som er i tilbudet, men her burde prisen ligge på 1:1! Vet ikke hvem av leverandørene/forhandlere som stikker av med en god slump kr her.

Vet det finnes alternativ "Bøtta"  :)

Odd

----------------------------------------------
Nybakt far til førstefødte Zoe400
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: Lars C. Krogenæstorsdag 30. mars 2017, klokken 12:43
Har vært litt prisstigning siden Renault gikk ut i pressen og sa at den skulle koste 5000,-! Riktignok gikk de ut og sa dette 2 år før de greide å levere, men 33.000 er jo sinnsykt!
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: THEtorsdag 30. mars 2017, klokken 14:16
Da jeg skrev kontrakt i februar 2015 så var prisen for Zapcharger portabel 15900,- (eks. mva.)

33000,-, selv om det er inklusiv mva. er jo spinnvilt for å få mulighet til å lade på vanlige stikkontakter rundt omkring. Det tilsvarer 33000 minutter med 22kW AC lading, noe som kan gi 11000 kWt hvis man avslutter lading når ladeeffekten begynner å avta. Med et forbruk på 1,6 kWt/mil så kan man kjøre ca 70000 km utelukkende på 22 kW lading før man har brukt opp de 33000,- kronene som Zapcharger koster.

Hvis man skal lade hjemme eller på hytta med Zapchargeren, så må man jo betale for strømmen i tillegg....
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: El-boylørdag 06. mai 2017, klokken 10:31
Først en stor takk til Lars for veldig oppklarende forklaring på lading av Zoe.
Jeg står nå på randen til å kjøpe en Renault Zoe 240km til kona på kampanjetilbud hos Motorforum.
Nå skal vi bytte ut siste fossilbilen. Snart er det bare gressklipperen og snøfreseren som på fossilt drivstoff...

Jeg vil installere Wallbox 3.6kW inkludert i tilbudet. Sikringsskapet har 3x230Vx63A sikringer og jeg trenger derfor inkludert 400V 3,6kW trafo til Wallbox.

Jeg fikk installert ett 230V 32A industristikk i garasjen til Teslaen tilbake i 2013.  Det som er saken er at det bare er helt unntaksvis jeg trenger å lade med strømtrekk over 20A, bruker vanligvis 8-16A i hverdagen. (12timer på 15A over natten gir jo over 40kWh på batteriet)
Det som er klart er at det er mye ledig kapasitet på 32A kursen.
Det jeg lurer på er om det er noe i veien for i regelverket at det kan lages en forgrening ifra 32A industristikket med egen 20A sikring til trafoen, slik det ikke er nødvendig med ny egen kabel fra sikringsskapet til Wallbox?

Jeg tror heller ikke jeg har ett slik såkalt jordfeil B-vern i sikringsskapet. (Det er et jordfeilvern der en tror ikke det er av den nye typen B-vern). Er det noe som er med i tilbudet til Renault Zoe?

Takknemlig for konstruktive tilbakemeldinger.
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: jkirkebolørdag 06. mai 2017, klokken 10:42
Først en stor takk til Lars for veldig oppklarende forklaring på lading av Zoe.
Jeg står nå på randen til å kjøpe en Renault Zoe 240km til kona på kampanjetilbud hos Motorforum.
Nå skal vi bytte ut siste fossilbilen. Snart er det bare gressklipperen og snøfreseren som på fossilt drivstoff...

Jeg vil installere Wallbox 3.6kW inkludert i tilbudet. Sikringsskapet har 3x230Vx63A sikringer og jeg trenger derfor inkludert 400V 3,6kW trafo til Wallbox.

Jeg fikk installert ett 230V 32A industristikk i garasjen til Teslaen tilbake i 2013.  Det som er saken er at det bare er helt unntaksvis jeg trenger å lade med strømtrekk over 20A, bruker vanligvis 8-16A i hverdagen. (12timer på 15A over natten gir jo over 40kWh på batteriet)
Det som er klart er at det er mye ledig kapasitet på 32A kursen.
Det jeg lurer på er om det er noe i veien for i regelverket at det kan lages en forgrening ifra 32A industristikket med egen 20A sikring til trafoen, slik det ikke er nødvendig med ny egen kabel fra sikringsskapet til Wallbox?

Først, Wallbox på 3,6kW er 230V, ikke 400V. 400V er for 3-fase, typisk 11kW og oppover.

Det er ikke lov med flere uttak på en kurs til lading. Du kan dog snike deg rundt dette ved å bytte ut industristikket med en kapsling med sikringer i, da blir dette definert som en underfordeling. Da kan du sette inn en 20A sikring og dra en kurs til trafoen.

Skal du lade to elbiler på denne kursen må du enten begrense begge to til 16A (kan ha en 16A kurs til ut fra underfordelingen) eller sette opp to ladestasjoner som tilbyr lastdeling (mao. ikke den som følger med i tilbudet).
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: El-boylørdag 06. mai 2017, klokken 10:57
Skal du lade to elbiler på denne kursen må du enten begrense begge to til 16A (kan ha en 16A kurs til ut fra underfordelingen) eller sette opp to ladestasjoner som tilbyr lastdeling (mao. ikke den som følger med i tilbudet).
Takk for tilbakemelding. Det som tanken er å begrense ladingen på begge biler slik begge kan lade samtidig. Det tar heller ikke videre lang tid å lade 10-15kWh på den vesle Zoe'en.
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: jkirkebolørdag 06. mai 2017, klokken 12:19
Skal du lade to elbiler på denne kursen må du enten begrense begge to til 16A (kan ha en 16A kurs til ut fra underfordelingen) eller sette opp to ladestasjoner som tilbyr lastdeling (mao. ikke den som følger med i tilbudet).
Takk for tilbakemelding. Det som tanken er å begrense ladingen på begge biler slik begge kan lade samtidig. Det tar heller ikke videre lang tid å lade 10-15kWh på den vesle Zoe'en.

Ja, om du klarer deg med 16A permanent begrensning på begge bilene kan du gjøre som jeg sa og bytte 32A CEE-uttaket i en underfordeling der det splittes til to 16A kurser. Om Wallbox'en ikke har integrert B-vern kan dette settes i underfordelingen. Ditto for den andre ladekursen. Om det alt er B-vern på 32A kursen trenger du ikke flere, da holder det med standard A-vern (i form av 16A jordfeilautomater) i underfordelingen.

Det er ikke sikkert at det kreves B-vern på Zoe-ladekursen siden det står en skilletrafo der som også beskytter mot jordfeil.
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: El-boyonsdag 10. mai 2017, klokken 13:44
@jkirkeno
Det ser ut for at det blir Zoe til kona nå.
Iforbindelse med 32A uttaket så er idet i samsvarserkleringen til elektriker notertat at utvendig kabel er godkjent for Max 46A og er på 3x6mm^2 utv kabel.
Kan vi da oppgradere til 40A på kursen i sikringsskapet og installere 2x20A underfordeling? Tenker da på kabelen som er 3x6mm^2 og ligger utvendig installert i 2013...
Ideelt skulle det vært lagt ny kurs men jeg er lite lysten på nok en utvendig kabel på veggen og hull igjennom betongen når den som er der etter mitt skjønn er tilstrekkelig.
Er forslaget innenfor regelverket Pr. 2017 ???
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: jkirkeboonsdag 10. mai 2017, klokken 15:39
@jkirkeno
Det ser ut for at det blir Zoe til kona nå.
Iforbindelse med 32A uttaket så er idet i samsvarserkleringen til elektriker notertat at utvendig kabel er godkjent for Max 46A og er på 3x6mm^2 utv kabel.
Kan vi da oppgradere til 40A på kursen i sikringsskapet og installere 2x20A underfordeling? Tenker da på kabelen som er 3x6mm^2 og ligger utvendig installert i 2013...
Ideelt skulle det vært lagt ny kurs men jeg er lite lysten på nok en utvendig kabel på veggen og hull igjennom betongen når den som er der etter mitt skjønn er tilstrekkelig.
Er forslaget innenfor regelverket Pr. 2017 ???

40A blir nok drøyt mye til lading på 1 fase på 3x63A inntak. Da må det i så fall sørges for at det ikke er noen andre forbrukere på samme fase, og det krever gjerne større ombygging av sikringsskap.

Vil du ha mer enn 16A til hver bil ville jeg vurdert to stk. EcoLite med lastdeling istedenfor. Da får du 32A når kun en lader. Ulempen er at du ikke kan bruke PodPoint-løsningen til Renault da og skilletrafo for 32A blir mye dyrere.
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: El-boyfredag 19. mai 2017, klokken 21:28

Først, Wallbox på 3,6kW er 230V, ikke 400V. 400V er for 3-fase, typisk 11kW og oppover.

@jkirkebo
For en maskinmann å forstå dette; du skriver at Zoe lader på 230V når Wallbox er på 3.6kW.
Er det slik å forså at det er en ren Isolasjons-transformator som blir installert da (3.6kW)? altså 1:1 inn-ut slik vi finner på båter/skip for å unngå aggresiv korrosjon pga krypstrøm fra land-nettet?
Aksepterer bilen å bli ladet på en-fas 230V? Jeg trodde den måtte ha tre-fas 400V TN for å lade???

Betyr det at bilen vil lade på vanlig schuko stikkontakt på TN-nett ???
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: Rav4_EVfredag 19. mai 2017, klokken 22:43
Sitat
Betyr det at bilen vil lade på vanlig schuko stikkontakt på TN-nett ???

Lader perfekt på TN-nett dersom det ikke er lange strekk.
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: jkirkebofredag 19. mai 2017, klokken 23:11

Først, Wallbox på 3,6kW er 230V, ikke 400V. 400V er for 3-fase, typisk 11kW og oppover.

@jkirkebo
For en maskinmann å forstå dette; du skriver at Zoe lader på 230V når Wallbox er på 3.6kW.
Er det slik å forså at det er en ren Isolasjons-transformator som blir installert da (3.6kW)? altså 1:1 inn-ut slik vi finner på båter/skip for å unngå aggresiv korrosjon pga krypstrøm fra land-nettet?
Aksepterer bilen å bli ladet på en-fas 230V? Jeg trodde den måtte ha tre-fas 400V TN for å lade???

Betyr det at bilen vil lade på vanlig schuko stikkontakt på TN-nett ???

Det er en  ren skilletrafo ja, og du kan fint lade på 1-fase 230V TN med en helt standard schuko-ladekabel.
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: siapelanfredag 21. juli 2017, klokken 17:53
Hei - du skriver:

Dersom man har 3 fas i huset og nok kapasitet, kan man betale et mellomlegg for å få et ladepunkt på 11kW. Har man mulighet er 11kW løsningen på anbefale.

Jeg har 3-fase, men hva betyr "nok kapasitet" i praksis?

Jeg vurderer å kjøpe brukt Zoe 40. Det følger med hjemmelader, jeg antar dette er 3,6 kW versjonen. Kan denne laderen oppgraderes til 11 kW (dersom jeg har "nok kapasitet"), eller trenger jeg en ny 11 kW hjemmelader til 20-30.000?
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: N00blørdag 22. juli 2017, klokken 18:47
Om du er heldig å har 400V til huset ditt trenger du bare en helt vanlig type 2 ladestasjon til 5-6.000

Den kan være på 11 eller 22 kwh (16 eller 32A)
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: N00blørdag 22. juli 2017, klokken 18:48
Som bonus har da også prima lading til Teslaer
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: JANSSAsøndag 10. desember 2017, klokken 13:48
Zaptec kom i år med en ny Zapteclader tupe 2, som kan lade både med 10A og 16A.  Dette reguleres ved skifte av 'Kladden'  Kladd for 10A har Schuko kontakt, kladd for 16A har to muligher, T2 kontakt eller enfas blå industrikontakt IEC 60309 (CEE Blue).  I brosjyren står det at Schuko er standard, og fritt valg mellom T2 og CEE Blue.  Dette må forståes riktig.  Jeg antok at den ble levert med standard Schuko  og en av de to andre.  DETTE VAR FEIL !!!  Schuko som var 'opprinnelig' kobling for Zaptec lader må jo alle ha da det er eneste mulighet for å lade ZOE på 'vanlig' norsk husholdningsnett.  T2 og CEE Blue vil være for spesielle installasjoner. Hadde installert CEE Blue på hytten for raskere lading , men fikk 'bakoversveis' da jeg oppdaget at den ekstra 'kladden' for å lade med 16A var priset til rundt 6500 ......  Hvor er fornuften i en slik prissetting?  Zaptec priser seg selv ut av markedet...  Etter som jeg har forstått har også samarbeidet med RGI opphørt, så resultetet blir vel at Zaptek snart er ut av markedet, og det har jeg full forståelse for.  Hadde vært greit og høre har fått samme opplevelser.
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: hsa77fredag 12. januar 2018, klokken 19:43
Glem Zaptec, fantasipriser som ikke hører hjemme i virkeligheten. For bortelading av ZOE vil jeg anbefale nofuel lademugge. Den tar forholdsvis liten plass i bagasjerommet  og med et par overganger (type2->schuko og 16A blå industristikk->schuko) får man ladet de aller fleste steder. Ulempen er jo selvfølgelig kun 10A lading, men dersom man er avhengig av regelmessig bortelading på 16A IT er vel ZOE ganske enkelt feil bil....
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: Thorbjørn Hellehavenmandag 05. februar 2018, klokken 13:02
Er IT/TN problematikken fortsatt et tema på nye Zoe? Jeg har hørt at det skal ha kommet uttalelser fra Renault om at de innrømmer en blemme i forhold til den norske elbilsuksess og utfordringen med lading fra IT-nett.
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: HCOmandag 05. februar 2018, klokken 13:30
Det er fortsatt et tema på de bilene som leveres nå. Sannsynligvis gjør de noe med det til "Zoe 2" (hva nå det måtte bli, og når).
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: Initiumonsdag 18. april 2018, klokken 08:32
Låner tråden litt, da en venn av kona akkurat har bestillt Zoe:
stemmer det at Zoe IKKE kan hurtiglades, altså med 50KW ladepunkt som vår egen I3

Og jada, jeg vet at I3 ikke tar imot mer enn rundt 45KW vanligvis, men jeg oppfatter det dithen at Zoe klarer max 22KW, som er halvparten av I3 og i praksis ikke i nærheten av noe som kan kalles hurtiglading. Vel har Zoe lengst rekkevidde i klassen, men noen ganger er man jo på langtur...
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: minibitionsdag 18. april 2018, klokken 08:40
The Zoe can only charge with max 22 kW AC (not DC) via a type 2 cable indeed.
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: ladovsøndag 22. april 2018, klokken 21:34
Du har *to* motorvarianter på Zoe ZE40, Q og R. R-varianten som selges i Norge lades med max 22kW AC. Q-varianten, som ikke selges i Norge, kan lade på 43kW AC.

Du klarer nok å få tak på en Q-variant også her men da går du glipp av et par 'norske' tilpasninger på utstyr(sikkert noe med kaldt vær å gjøre), dessuten er vel Q-varianten litt mindre effektiv? Kanskje de burde kalt den 'ZE38'? ;)

Også er det ikke så mange 43kW type2 ladestolper i Norge så med mindre du har 'flaks' med dine lokale hurtigladere får du liten glede av å ha en Q-variant. :(
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: aronesenmandag 23. april 2018, klokken 06:15
Det finnes faktisk en god del 43kW stasjoner. Det er ikke nødvendigvis så dumt med en Q variant. Kommer litt an på hvor du bor og hvor du ferdes. https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1tKiy41u2dk1xtrFE73Zw0I_2C6o&ll=62.76551121735448%2C15.99420275&z=5
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: Initiummandag 23. april 2018, klokken 07:52
bilen skal gå hovedsakelig i Oslo.
Ut fra hva jeg kjenner til saken, har selger prata kunden ( singel jente i 30 årene ) trill rundt. Jeg blir sur av sånt, ikke fordi en Zoe med 40kw batteri ikke kan gjøre en kjempegod jobb til en fin pris, men måten ladinga er framstillt på, er rett og slett ikke sannferdig.

Sånt reagerer jeg på.
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: Trine2søndag 13. mai 2018, klokken 21:55
Hei! Jeg har endelig fått lånt meg en Zoe, Q-variant siden fossilbilen er på verkstedet igjen. Nå har jeg tenkt å kjøre til Svinesund og tilbake til Oslo og blir lettere forvirret av ladekartene, og skal prøve å forklare her:

Elbilforenings kart viser 43kw ladere flere steder langs E6 mot Sverige, blant annet Fortum ladestasjoner. Men når jeg går inn på Fortum sitt ladekart er det ingen som er spesifisert med 43 kw. Jeg blir derfor litt frustrert og vet ikke hvor/om jeg får ladet bilen i det hele tatt (bortsett fra 22 kw lader da).

Stemmer det jeg har hørt, at 43 Kw stasjonene skal bygges om/nedlegges? Og er det bare Zoe som kan lade på 43 kw pistolene?
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: hsa77mandag 14. mai 2018, klokken 10:10
Hei! Jeg har endelig fått lånt meg en Zoe, Q-variant siden fossilbilen er på verkstedet igjen. Nå har jeg tenkt å kjøre til Svinesund og tilbake til Oslo og blir lettere forvirret av ladekartene, og skal prøve å forklare her:

Elbilforenings kart viser 43kw ladere flere steder langs E6 mot Sverige, blant annet Fortum ladestasjoner. Men når jeg går inn på Fortum sitt ladekart er det ingen som er spesifisert med 43 kw. Jeg blir derfor litt frustrert og vet ikke hvor/om jeg får ladet bilen i det hele tatt (bortsett fra 22 kw lader da).

Stemmer det jeg har hørt, at 43 Kw stasjonene skal bygges om/nedlegges? Og er det bare Zoe som kan lade på 43 kw pistolene?
Alle biler med type 2 plugg kan forsåvidt lade på 43kw uttak, men det er såvidt jeg vet kun Q varianten av ZOE som klarer å utnytte 43kw. 22kw synes å være den nye standarden for AC lading hos både Fortum og Grønn kontakt og alle ladestolper de har satt opp de siste årene er på maks 22kw. Renault Norge har sluttet å importere ZOE med Q motor og den nye R motoren lader som kjent med max 22kw. Jeg tror du kan stole på ZOE kartet her på forumet for å finne 43kw ladere. Fortum kaller ihvertfall laderen på Minnesund for "400V 63A type2 cable" - dvs 43kw.
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: Trine2mandag 14. mai 2018, klokken 16:23
Jeg dropper hele Sverige-turen. Har fått høre at de som evt vil hurtiglade er ladere fra BKK som koster skjorta, så da handler jeg her hjemme inntil fossilbilen er på veien igjen.

Takk for hjelpen uansett!
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: HCOmandag 14. mai 2018, klokken 17:07
Det er mye misforståelser om Zoe og lading ute og går...

Når det gjelder Oslo-Svinesund med "gammel" Zoe, er det null problem, vi har gjort det flere ganger med vår Zoe R240 (23 kWh batteri). Det finnes mange 22kW-ladere strategisk plassert på norsk side, de fleste av de er Fortum som tar 1kr/min (tilsvarer ca. 3kr/kWh).

Det er også mulig å lade på Nordbysenteret, om det er dit du skal, men vi har alltid sørget for å ha greit med strøm før vi passerer grensen så vi slipper å sette oss inn i hvordan lading fungerer på svensk side. Nå har vi forøvrig oppgradert til Zoe R90 (41kWh batteri), så nå kjører vi tur/retur uten ladestopp.

Jeg har forståelse for at mange ikke vil kjøre langtur med Zoe på grunn av maks. ladehastighet 22kW*, men at det er vanskelig å finne ladere eller at det er dyrere å lade Zoe er feil.

*Q210 (første Zoe) lader raskere, men her på Østlandet er det dårlig med 43kW type2-ladere.
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: jkirkebomandag 14. mai 2018, klokken 17:12
Det er også mulig å lade på Nordbysenteret, om det er dit du skal, men vi har alltid sørget for å ha greit med strøm før vi passerer grensen så vi slipper å sette oss inn i hvordan lading fungerer på svensk side.

Det er masse gratis schuko-uttak på Nordby-senteret, så om man skal være der en stund får man greit med strøm så lenge man har med seg en helt vanlig standardladekabel. Alt av strømnett i Sverige er uansett TN.
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: minibitimandag 14. mai 2018, klokken 17:16
Når det gjelder Oslo-Svinesund med "gammel" Zoe, er det null problem, vi har gjort det flere ganger med vår Zoe R240 (23 kWh batteri). Det finnes mange 22kW-ladere strategisk plassert på norsk side, de fleste av de er Fortum som tar 1kr/min (tilsvarer ca. 3kr/kWh).

Jepp I agree, there are many 22 kW chargers (both Fortum and Grønn Kontakt) between Oslo and Sweden and they work great with the Zoe.

Just a quick comment about the 1 NOK/min...
I have seen several Fortum chargers now charging 2.5 NOK/kWh instead of 1 NOK/min, with no extra per period of time like GK does, which is nice when one can not manage 22 kW because the battery is cold or the on board charger manages max 6 or 11 kW.
Is this Fortum's new policy to make these so called flexi chargers more attractive to people with less powerful on board AC chargers and/or hybrid, so it does not cost them too much to charge per kWh?
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: HCOmandag 14. mai 2018, klokken 17:22
Det er masse gratis schuko-uttak på Nordby-senteret, så om man skal være der en stund får man greit med strøm så lenge man har med seg en helt vanlig standardladekabel. Alt av strømnett i Sverige er uansett TN.

Zoe lader ekstremt tregt på 10A (med "bøtta" har jeg målt ca. 1,2kW inn på batteriet), så jeg tror heller jeg ville tatt en kaffestopp på en 22kW-lader. Ca. 45 minutter lading er det man trenger på denne tiden av året for å komme Oslo-Nordbysenteret t/r med en R240.
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: Trine2mandag 14. mai 2018, klokken 18:41
Om jeg forsøker å unngå å lade i Sverige tror jeg at jeg trenger minst 2-3 ladestopp nedover og det samme hjem. Da går det mye tid... Derfor hadde jeg satset på 43kw ladere, men når alle disse tilhører bkk utgår det helt.

Jeg vet ikke hvordan det er å lade i Sverige da jeg har relativt lite erfaring med el-bil og lading av disse. Hadde uansett tenkt å være rask i butikkene slik at å tilbringe flere timer der utgår. Kun billig mat, sigaretter og vin, og sporenstreks rett hjem.

Tar høyde for at bilen går 6 mil mellom ladingene med min kjørestil. Siden jeg har lånt den kjenner jeg den ikke særlig bra, og jeg får kanskje bare ladet til 80% med hurtiglader. Synes det er synd at det ikke finnes flere hurtigladere for Zoe. Hadde faktisk tenkt å kjøpe en Zoe selv, og nå synger fossilbilen på siste verset. Tror jeg begynner å se etter en gammel Leaf siden den i det minste har mulighet for hurtiglading. Vanligvis driver jeg kun med småkjøring og 5-6 mils rekkevidde holder.
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: HCOmandag 14. mai 2018, klokken 19:05
Tar høyde for at bilen går 6 mil mellom ladingene med min kjørestil.

Nå vet ikke jeg hvordan du kjører, men jeg tror du skal slite med å tømme batteriet på en Q210 på 6 mil selv om du går inn for det.

Om du ligger i høyrefila, dvs. i rundt 95 km/t bruker disse bilene rundt 1,5kWt per mil på fine dager som nå (forutsatt originale dekk med godt dekktrykk). Da har du en rekkevidde på rundt 14 mil. Om du f.eks. lader 25 minutter i Fredrikstad på vei ned, og 25 minutter i Vestby eller Nygård (rett før Tusenfryd) på vei hjem så vil du ha mer enn bra nok margin.
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: Trine2mandag 14. mai 2018, klokken 21:04
I teorien blir det som du beskriver. Jeg har litt lenger enn til Oslo, men ikke mye. Hvor mye strøm tar bilen til seg på 22kw ladere? (15kw pr. time kanskje?) Du fikk meg til å se litt lysere på det. Kanskje jeg skulle revurdere igjen...
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: Trine2mandag 14. mai 2018, klokken 21:51
Nå meldte deg seg et spørsmål til her... Er alle 22 kw ladepunkt AC nett? Eller må jeg ha med bøtta? I såfall går det jo supertregt å få ladet.
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: Rav4_EVmandag 14. mai 2018, klokken 22:17
Alle 11kW og 22 kW er TN nett. Dermed perfekt for Zoe  :)
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: hsa77tirsdag 15. mai 2018, klokken 21:06
Nå meldte deg seg et spørsmål til her... Er alle 22 kw ladepunkt AC nett? Eller må jeg ha med bøtta? I såfall går det jo supertregt å få ladet.
Husk å ta med type2 kabelen, på 22kw AC stolper må du bruke din egen kabel.
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: JUL ZOE 240tirsdag 15. mai 2018, klokken 21:15
Har man Zoe er det tull og reise til Nordby, da reiser man heller til Gallerian i Strømstad. Ligger rett ved siden av polet og i kjelleren har de rekke med 22 kwh ladere.

Gratis og fulladet innen man rekker gjennom Eurocash og polet.
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: jkirkebotirsdag 15. mai 2018, klokken 23:00
Har man Zoe er det tull og reise til Nordby, da reiser man heller til Gallerian i Strømstad. Ligger rett ved siden av polet og i kjelleren har de rekke med 22 kwh ladere.

Gratis og fulladet innen man rekker gjennom Eurocash og polet.

Bare så synd Gallerian er helt elendig da. Knapt en brukbar butikk der. På Nordby finner man derimot det aller meste. Og det er 22kW AC der også, om man gidder å laste ned Vattenfalls app og betale litt.
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: JUL ZOE 240onsdag 16. mai 2018, klokken 18:28
Tja, det viktigste for meg på Svergietur er systemet, så for meg er Nordby ubrukelig.
Eurocash der også, så de har alt jeg pleier å handle på tur :)
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: jkirkeboonsdag 16. mai 2018, klokken 18:44
Tja, det viktigste for meg på Svergietur er systemet, så for meg er Nordby ubrukelig.
Eurocash der også, så de har alt jeg pleier å handle på tur :)

Ja, hvis alkohol er viktigst er Strømstad stedet ;) Jeg er ofte i Strømstad men svært sjelden innom systemet. For meg er det postkontoret som lokker meg dit. Og bare det, kjører rett til Nordby for resten etterpå ;)
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: erikfsøndag 03. juni 2018, klokken 20:18
En ting som ikke fremgår helt klart for meg er at zoe ikke kan lades på alle stasjoner som har type2 mode 3. For det
stemmer vel at strømutfordringen ikke bare er på shuko-kontaktene?

Er det standardisert hvilken "bøtte" som kommer med bilen for tiden?
Har "bøtten" kontakt som kan stikkes i både type2 og shuko?
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: HCOsøndag 03. juni 2018, klokken 20:34
Type2 med 11kW eller høyere hastighet er alltid TN, og kan dermed brukes av Zoe. Lavere hastigheter kan være enten TN eller IT.

Ladebøtta finnes i 2 versjoner: 10A med Schuko-støpsel og 16A med blått industristøpsel, se på nofuel.no.
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: erikfsøndag 03. juni 2018, klokken 21:29
Så hvis du skal lade på type2 16A IT hva gjør du da?
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: HCOsøndag 03. juni 2018, klokken 21:33
Når er det du har behov for det?

Edit: Dette var et seriøst spørsmål, om noen skulle betvile det. Vi har kjørt ca. 55.000 km med Zoe (både R240 og R90/400), og hittil ikke hatt slikt behov, derfor er jeg interessert i å vite hva slags kjøre-/lademønster som gjør at man lade med lav hastighet på Type2.

Jeg ser for meg to bruksmønstre som (sammen eller hver for seg) gjør det klønete å eie Zoe:

I tillegg kan det argumenteres for at 22kW som maks ladehastighet ikke er egnet for langtur, dersom man ofte kjører lenger enn batterikapasiteten tillater. Men om de fleste turer på sommeren er under 30 mil, og de fleste turene på vinteren er under 15 mil, er det lett å leve med Zoe.
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: GreenEyezsøndag 19. august 2018, klokken 00:14
En ting som ikke fremgår helt klart for meg er at zoe ikke kan lades på alle stasjoner som har type2 mode 3. For det
stemmer vel at strømutfordringen ikke bare er på shuko-kontaktene?

@Lars C. Krogenæs: Dette tror jeg du kan skrive om i det innlegget du har reservert på toppen, dette er viktig å vite. For de kommunale laderne i Oslo er mode 3 (ladestolper) med type 2 kontakter (mennekes), men de er 220 V IT-nett. Det fremstår ulogisk at disse ikke skal fungere på Zoe, for de som ikke kjenner til det tekniske. Og de er heller ikke merket med hvilken effekt de gir.

I og med at IT-nett er vanlig i Norge, mens TN er vanlig i Sverige, betyr det at man kan lade fra vanlige Schuko-stikkontakter når man er i Sverige? Kan jeg da låne en ladekabel med en ladekladd fra en annen random el-bil og plugge den inn i Nordby-senterets vanlige stikkontakter? Disse skal, etter det jeg skjønner, være 220 V TN-nett?

Dette er viktig for dummies. Håper du har svar på dette.
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: GreenEyezsøndag 19. august 2018, klokken 00:20
Når er det du har behov for det?

Edit: Dette var et seriøst spørsmål, om noen skulle betvile det. Vi har kjørt ca. 55.000 km med Zoe (både R240 og R90/400), og hittil ikke hatt slikt behov, derfor er jeg interessert i å vite hva slags kjøre-/lademønster som gjør at man lade med lav hastighet på Type2.

Har behov for det hver gang jeg skal parkere på en kommunal ladeplass i Oslo. Og hadde Zoe kunne bruke de kommunale ladeplassene i hovedstaden, hadde jeg nærmest ikke trengt ladestasjon hjemme, da jeg bor rett i nærheten av en p-plass med flere slike ladeplasser. De er 3,6 kW 220 V IT-nett, og det lyser rødt i ladeporten og displayet når man plugger i kabelen.

Hvor har du brukt Zoe'en din i og med at du ikke har hatt dette behovet iløpet av 55' km?
Tittel: Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
Skrevet av: nofuelnosøndag 19. august 2018, klokken 02:31
Type2 med 11kW eller høyere hastighet er alltid TN, og kan dermed brukes av Zoe. Lavere hastigheter kan være enten TN eller IT.

Ladebøtta finnes i 2 versjoner: 10A med Schuko-støpsel og 16A med blått industristøpsel, se på nofuel.no.
Hvis man skal benytte lademugga på 10A ( http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product ) på offentlige ladestasjoner med type 2 uttak, trenger du i tillegg denne adapterkabelen:
http://www.nofuel.no/Produkt/overgang-type-2-til-schuko#product
Den fungerer også på de uttak som låser kabelen.