Elbilforum.no
Bilmerker => OPEL (PSA) => Ampera-e/Chevrolet Bolt => Emne startet av: Radiobil1 på tirsdag 07. mars 2017, klokken 15:42
Kommer det til å bli (privat)import av Bolt til Norge hvis Opel ikke klarer å levere nok fort nok?
Problemet er jo at amerikansk Combo-plugg for hurtiglading er ulik den europeiske (type 1 vs. type 2). Appstyring vil nok heller ikke funke. Da spørs det om så veldig mange er interessert.
I følge Tv2, ja:
http://www.tv2.no/a/8812141/
(Men jeg tviler). Ikke samme ladeport osv.
Hurtigladingen bør kunne ordnes med en enkel plugg-adapter. Elektrisk er den europeiske og amerikanske standarden identisk, noen må bare lage en adapter. Den trenger ikke å inneholde noe elektronikk, det er bare en fysisk pluggadapter.
Hugo
Med over 4000 bestillinger av AE uten en eneste prøvekjøring og 15+måneders leveringstid,
vil det nok være et (import)marked for rimelig 60kWh elbil med eller uten QC.
Allerede flere elbiler uten eller begrenset QC på markedet som selger godt ( MB, Zoe)
Bolt har vel ikke DAB heller, lett å bytte?
http://insideevs.com/400-ultra-fast-350-kw-charging-stations-planned-by-4-automakers-in-europe/
Er det krig om ladestandard nå.
Men ved å bytte støpsel til Norsk versjon for den man skal plugge i veggen, vil det funke, eller må man inn å bytte den man plugger inn i på bilen?
Infotainment blir vel det største problemet, bilen kommer med satelitt radio og ikke DAB. Ellers kan man vel lage et adapter til lading, slik som feks Tesla har for å lade på chademo. Vil tro bilen kan settes til Norsk språk og kmh fra fabrikk.
Sitat fra: kammiz på onsdag 08. mars 2017, klokken 10:31
Infotainment blir vel det største problemet, bilen kommer med satelitt radio og ikke DAB. Ellers kan man vel lage et adapter til lading, slik som feks Tesla har for å lade på chademo. Vil tro bilen kan settes til Norsk språk og kmh fra fabrikk.
Ja der er det også noen forskjeller, ( men Carplay og Android auto retter vel opp mange infotainment mangler bare man har en mobil med stor og rask dataplan)
Men se på all import Leaferne fra USA i starten, sselv med SiriusXM radio osv,
men det ble solgt en god del likevel til litt lavere pris.
Det er nok et marked for en elbil som går langt, med litt lavere pris og umiddelbar levering.
Man kan tydeligvis få rabbatt på opptil kr. 40.000,- hvis man kjøper en Bolt i dag.
https://electrek.co/2017/03/20/chevy-bolt-ev-discounts/
Kanskje må de lage flere AE enn Bolt hvis det fortsetter slik.
Det er forresten temmelig vanlig at det gis store rabatter på biler i USA gjennom forhandler. Mange Volt kjøpere f.eks har fått gode rabatter, og leasing prisene er temmelig gode. Toyota Mirai f.eks, 2500 $ Up front, 349 $ per måned 36 måneder. Det gjøres ofte slik på biler man vil få ut i markedet. Husk også at Tesla, GM osv får tax credits per bil de selger som er verdt ganske mye. De vil derfor selge biler selv om overskuddet minker.
Link Mirai: http://www.autoblog.com/2016/09/21/toyota-mirai-lease-rate-dropped-349-month/
Da var Bergheim i gang med import av Chevrolet Bolt: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=95647842 (https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=95647842)
Men er det med europeisk Combo-port mon tro? De skryter av hurtiglading, men jeg mistenker at de ikke er klar over forskjellen...
Og de lover også avansert parkeringshjelp osv. Har ikke sett Bolt med det.
synes dette virket veldig merkelig.. man får da en bil uten dab og uten mulighet til hurtiglading. det eneste den kan ha, som ampera-e ikke har, er 360 kamera og skjerm-speil.
Og om det er reelt, kan den kanskje få 12 mnd+ kortere leveringstid :p
leveringstiden er nok stikkordet for en evt suksess her ja!
Ifølge annonsen: Ingen issues med lading, kort leveringstid og bedre garantivilkår med hensyn til "forhandlertvang" enn alle andre.
Ser ikke noen grunn til å tvile på den delen av annonseteksten. Gammelt og innarbeidet firma som har fiffla og styrt med Chevrolet i en mannsalder og vel så det.
Prisen er en annen ting.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=95647842
altså, hurtigladekontakten på chevrolet bolt ER annerledes. men et adapter kan som sagt løse dette.
Sitat fra: kammiz på onsdag 03. mai 2017, klokken 08:18
altså, hurtigladekontakten på chevrolet bolt ER annerledes. men et adapter kan som sagt løse dette.
Tipper de ikke aner hva de prater om
De kan nok ikke forskjell på CCS type 1 og CCS type 2..
Så blir nok noen irriterte kunder som skal hurtiglade
Chevrolet Bolt eksporteres jo også til Sør-Korea og jeg er ikke sikker på om de der bruker amerikansk eller europeisk Combo-plugg. Det er selvsagt mulig at den har europeisk, men jeg dekodet det VIN-nummeret som er oppgitt i annonsen og det er til en nordamerikansk Bolt.
Det blir nok noen irriterte kunder, ja.
Type 1 i Sær-Korea også ;D
Har sendt mail til Bergheim Auto og spurt om de er klar over problemet, får se hva de svarer.
noen skrev i en annen tråd her inne at de bygger om til riktig kontakt. Det er neppe særlig dyrt, hvis det kun er den fysiske kontakten som er annerledes. Så det er jo en fin løsning isåfall.
Hvordan er det med garantitiden på en slik "moddet" Bolt? Vil merkeverksted i det hele tatt ta i en slik bil?
Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk
Sitat fra: Måkemannen på søndag 07. mai 2017, klokken 13:47
Hvordan er det med garantitiden på en slik "moddet" Bolt? Vil merkeverksted i det hele tatt ta i en slik bil?
Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk
Garanti er det jo Bergheim som står ansvarlig for. Har uansett 5 års reklamasjon i hht. lovverket. Om de har andre garantiordning enn Opel for batteri/drivverk ville jeg sjekket nøye opp før evt kjøp. Ville igrunn vært rart hvis de hadde gitt deg dårligere vilkår enn Opel.
Sitat fra: Zuexi på søndag 07. mai 2017, klokken 16:09
Sitat fra: Måkemannen på søndag 07. mai 2017, klokken 13:47
Hvordan er det med garantitiden på en slik "moddet" Bolt? Vil merkeverksted i det hele tatt ta i en slik bil?
Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk
Garanti er det jo Bergheim som står ansvarlig for. Har uansett 5 års reklamasjon i hht. lovverket. Om de har andre garantiordning enn Opel for batteri/drivverk ville jeg sjekket nøye opp før evt kjøp. Ville igrunn vært rart hvis de hadde gitt deg dårligere vilkår enn Opel.
Er litt ugunstig å reise helt til andre siden av landet for en årlig service. Merkeverksted er for meg under en mil unna.
Uten service på merkeverksted/forhandler gjelder vel heller ikke garantien?
Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk
Annonsen er jo tydelig på veldig mange ting.
Garanti:
Alle våre biler leveres med gode garantivilkår. I tillegg til våre standard garantier kan vi levere tilleggs garantier. Våre garantier gjelder i hele Norge og arbeidet kan utføres der du bor.
Lading:
Chevrolet Bolt leveres med en standard ladekabel, som kan brukes i en husholdningskontakt (jordet stikkontakt på 2,3 kW) som passer til en Schuko-plugg. På offentlige ladestasjoner som har AC-ladere, må du ta med din egen ladekabel. På offentlige hurtigladestasjoner som har DC-ladere trenger du ikke å ta med egen ladekabel, i og med at det allerede er en kabel integrert.
Annonsering:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=95647842
Forhandleren er det vel mindre grunn til å engste seg for enn den gjengse Opel-forhandler.
Ja tydeligere kan det vel ikke bli:
"Alle våre biler leveres med gode garantivilkår." ;D
Ville ikke stolt på at Bergheim er i stand til å oppfylle garantivilkårene de neste 8 år. Det er tross alt noe annet med garantier som er gitt gjennom Opel Norge. Skulle den lokale Opel forhandleren lukke dørene, så vi Opel Norge overta ansvaret.
Ja...de har jo vist seg å være en klippe med hensyn til å inngi tillit så langt....
Om de finner en løsning på hurtiglading og dab, tror jeg import av Bolt kan bli en stor greie i Norge.
Sitat fra: Arha på onsdag 03. mai 2017, klokken 14:34
Har sendt mail til Bergheim Auto og spurt om de er klar over problemet, får se hva de svarer.
Jeg sendte følgende spørsmål som melding i annonsen på finn.no (https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=95647842&fks=95647842) den 2.mai:
"Det står at den kan DC-hurtiglades med kabelen på hurtigladestasjoner. Hvilken hurtigladeplugg er det på denne ?? "
Ikke hørt en puch så langt.
Ikke hørt noe jeg heller, sendte en mail fra annonsen om hurtigladingen.
Jeg gjetter at den støtter CCS. Utifra teksten i annonsen ser det ut til at den skal ta 50kW DC hurtiglading og på wikipediasidene til Volt så står det jo at den har Combo.
Sitat fra: sylwester på tirsdag 09. mai 2017, klokken 00:53
Jeg gjetter at den støtter CCS. Utifra teksten i annonsen ser det ut til at den skal ta 50kW DC hurtiglading og på wikipediasidene til Volt så står det jo at den har Combo.
Bolt har Type 1 CCS (combo), Volt har Type 2 CCS. Forskjellig plugg, samme system. Hurtigladerne i Europa har Type 2 CCS, så biler med Type 1 CCS kan ikke bruke disse.
Nettopp derfor vi ønsker å få svar fra Bergheim om hvordan de har tenkt å løse det jkirkebo ;) :+1:
Så annonsen lyver litt siden man risikerer å kjøpe en bil man må frakte til USA for å hurtiglade.. Ja da blir du litt vanskelig å dra på langtur
Sitat fra: sylwester på tirsdag 09. mai 2017, klokken 10:06
Så annonsen lyver litt siden man risikerer å kjøpe en bil man må frakte til USA for å hurtiglade.. Ja da blir du litt vanskelig å dra på langtur
Sitat fra: sylwester på tirsdag 09. mai 2017, klokken 10:06
Så annonsen lyver litt siden man risikerer å kjøpe en bil man må frakte til USA for å hurtiglade.. Ja da blir du litt vanskelig å dra på langtur
Stod det ikke på FB gruppa at kontakten blir bygget om til norsk CCS standard?
Har fått svar fra Bergheim.
De "bygger" om til combo her hjemme. i grunn ingen hokus pokus, så i dag har jeg bestilt både bil og utstyr for å bygge om selv.
Er ingen store forskjeller på bilen ellers, bortsett fra at det er kulere med Chevy enn Opel emblemet i front for min del:)
Bestilte Opel i høst og venter bil inn snart, men etter mailen fra Opel før helgen har jeg innsett at Opel har tatt litt vann over hode her hjemme. De var nok ikke klar over responsen... Jeg kommer helt sikkert til å kjøpe ut den AE'n som er bestilt, men den havner på finn.no kjapt.
Jeg hjelper gjerne andre som ønsker Bolt hjem hit. Har importert Leaf og andre biler fra USA tidligere, så det er ikke noe problem.
Bare send meg en personlig melding, så skal jeg se hva jeg kan hjelpe til med...
så du velger å selge ampera-e for å kjøpe en bolt til høyere pris ?
Kommer nok til å bli en del AE på finn etter hvert :P
Sitat fra: edakcots på tirsdag 09. mai 2017, klokken 14:27
Har fått svar fra Bergheim.
De "bygger" om til combo her hjemme. i grunn ingen hokus pokus, så i dag har jeg bestilt både bil og utstyr for å bygge om selv.
Er ingen store forskjeller på bilen ellers, bortsett fra at det er kulere med Chevy enn Opel emblemet i front for min del:)
Bestilte Opel i høst og venter bil inn snart, men etter mailen fra Opel før helgen har jeg innsett at Opel har tatt litt vann over hode her hjemme. De var nok ikke klar over responsen... Jeg kommer helt sikkert til å kjøpe ut den AE'n som er bestilt, men den havner på finn.no kjapt.
Jeg hjelper gjerne andre som ønsker Bolt hjem hit. Har importert Leaf og andre biler fra USA tidligere, så det er ikke noe problem.
Bare send meg en personlig melding, så skal jeg se hva jeg kan hjelpe til med...
Importerer du sjøl?
Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
Høres ut som en dårlig løsning å importere selv. Tror iallfall ikke det er lønnsomt. Den dagen bilen skal selges tror jeg man må betale tilbake det man eventuelt sparte på kjøpet. Hvem vil kjøpe en hjemme-ombygd Bolt uten original DAB radio og dårligere garanti enn Ampera-e ?
Hva ser du ut til å havne på omtrent prismessig på Bolt?
Bilpris + frakt, 20-30 lapper bare i frakt sikkert?
Sitat fra: tiger`n på tirsdag 09. mai 2017, klokken 16:14
Hva ser du ut til å havne på omtrent prismessig på Bolt?
Bilpris + frakt, 20-30 lapper bare i frakt sikkert?
Tja, fra en av kystene kan du nok få frakt ned mot 10-15k
Ellers ser jeg at prisene på lett brukte Fiat 500e er veldig gode. Det burde også være fine kandidater for egenimport.
Sitat fra: mzziaz på tirsdag 09. mai 2017, klokken 16:50
Ellers ser jeg at prisene på lett brukte Fiat 500e er veldig gode. Det burde også være fine kandidater for egenimport.
Fiat 500e er vel i praksis disaster !
I allefall både de som er konvertert av Microvett i Italia og av det (et eller annet) Svenske selskapet (http://teknikensvarld.se/fiat-500-som-elbil-med-svensk-teknik-128991/).
Tror det lønner seg å importere fra Canada. Ser ikke bort fra at man da kan få bilen til Norge ink. frakt for noe under norsk pris. Men det vil fortsatt totalt sett være bedre å kjøpe "norsk" bil, forutsatt at man har tidlig reservasjon.
Sitat fra: Elmo på tirsdag 09. mai 2017, klokken 18:08
Sitat fra: mzziaz på tirsdag 09. mai 2017, klokken 16:50
Ellers ser jeg at prisene på lett brukte Fiat 500e er veldig gode. Det burde også være fine kandidater for egenimport.
Fiat 500e er vel i praksis disaster !
I allefall både de som er konvertert av Microvett i Italia og av det (et eller annet) Svenske selskapet (http://teknikensvarld.se/fiat-500-som-elbil-med-svensk-teknik-128991/).
Ikke samme bil.
Er enig i at det hadde vært fint om vi kunne kjøpt "norsk" bil hos Opel. Men det er et lite problem, de klarer ikke å levere bil nå! Bestiller man nå sier de inntil 2 års ventetid!
Da hadde jeg heller bestilt noe annet. Ventet på Tesla Model3 feks. men dette gjelder kun folk som kan vente i 2 år.
Det som er alternativ akkurat nå på elbilfronten for de som vil ha lang rekkevidde, er Renault Zoe 400km og Tesla.
De fleste synes ikke Tesla er aktuelt pga pris og svært få kjøper Renault av prinsipp og ladeløsninger.
Derfor er en Chevrolet Bolt et godt alternativ for svært mange da den kan leveres straks!
Jeg har allerede fått henvendelser fra flere av dere ang import av bil og ink endring til riktig lader, og det skal vi fikse. Jeg har mange års erfaring fra dette, så det er ingen problem å gjøre. Forventet leveringstid er 8 uker. De første dukker opp her allerede i Juli.
Men med slik egenimport, er vi da helt skrelt for garantier og reklamasjonsmuligheter?
Risikerer vi at Opel "gjør det vanskelig" for oss å få anstendig tid på verksted?
Sitat fra: trykkertor på tirsdag 09. mai 2017, klokken 21:23
Men med slik egenimport, er vi da helt skrelt for garantier og reklamasjonsmuligheter?
Risikerer vi at Opel "gjør det vanskelig" for oss å få anstendig tid på verksted?
Det er vel slutt på at de som har importert bil selv blir nedprioritert på verkstedene. Men det er jo noen (få) forskjeller på bilene som kan gi problemer (eks. Software-oppgradering), og det er vel usikkert om garantien er gyldig i Europa. Så selv om Opel ikke bevisst gjør det vanskelig, så tror jeg det kan bli problemer med service. Men dette er hva jeg tror...jeg vet ikke.
noen av dere har spurt om DAB og generelt info skjerm. jeg har ikke svaret på det enda, men det virket på meg som Bergheim jobber med en løsning.
Uansett betyr det 0 for min egen del da info skjermen er android eller iOs (valgfritt) så det vil være bra nok for meg.
Får transportpriser og totalpris i løpet av denne uka, og foreløpig ser det ut til å bli svært greie priser på denne løsningen...
Skikkelig sugen selv på en nå. har jo ventet i evigheter på AE fra Opel, så da de sendte meg mail i forrige uke med utsettelse og prisøkning fikk jeg på en måte litt "nok" av usikkerhet og venting.
Minner meg litt om da jeg bestilte Kia Soul, den kom heller aldri og jeg kjøpte en fra Tyskland i stedet...
Ang garanti, service osv... Joda, Opel kommer til å si mye rart (selgeren på Opel altså) men det spiller ingen rolle. i Likhet med Bergheim så får vi satt opp 3 års garanti på disse også (selvom det knapt trengs). Service tar du på ditt lokale Opel verksted og de har ingen problemer med å hjelpe til med dette. Det er nå mer enn 1.000 Leaf fra andre land i Norge. De får kjøpe service som alle andre:)
Sitat fra: edakcots på tirsdag 09. mai 2017, klokken 23:13
Service tar du på ditt lokale Opel verksted og de har ingen problemer med å hjelpe til med dette.
Er dette den samme Opel organisasjonen i Norge som fullstendig har rotet til levering til det uvisse, øket kontraktspriser og nådd nye nivåer av BS på informasjonsmail til tusenvis av kunder?
Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 10. mai 2017, klokken 01:45
Sitat fra: edakcots på tirsdag 09. mai 2017, klokken 23:13
Service tar du på ditt lokale Opel verksted og de har ingen problemer med å hjelpe til med dette.
Er dette den samme Opel organisasjonen i Norge som fullstendig har rotet til levering til det uvisse, øket kontraktspriser og nådd nye nivåer av BS på informasjonsmail til tusenvis av kunder?
Det er vel ikke forhandlerne som har rotet til disse tingene?
Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 10. mai 2017, klokken 01:45
Er dette den samme Opel organisasjonen i Norge som fullstendig har rotet til levering til det uvisse, øket kontraktspriser og nådd nye nivåer av BS på informasjonsmail til tusenvis av kunder?
I tillegg til det nix sier.
Husk på at forhandlerapparatet lever vel så mye (les mer) av service og reparasjoner som av nysalg.
Sitat fra: edakcots på tirsdag 09. mai 2017, klokken 23:13
3 års garanti på disse også (selvom det knapt trengs).
Hvordan kan man vite at det knapt trengs ? Ampera får 8 års garanti på hele drivlinjen ink. battteri med 70 % restkapasitet + 5 år på bilen. Hvis bilen selges etter 3 år med "0" garanti, tror jeg nok prisen blir kraftig redusert. Dessuten har man Opel Assistanse som kan være nyttig, men neppe noe man får bruk for.
https://www.opel.no/content/dam/Opel/Europe/norway/hq/no/11_Brochure_Library/Vilkar_Opel_Assistanse.pdf
Sitat fra: nix på onsdag 10. mai 2017, klokken 08:05
Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 10. mai 2017, klokken 01:45
Sitat fra: edakcots på tirsdag 09. mai 2017, klokken 23:13
Service tar du på ditt lokale Opel verksted og de har ingen problemer med å hjelpe til med dette.
Er dette den samme Opel organisasjonen i Norge som fullstendig har rotet til levering til det uvisse, øket kontraktspriser og nådd nye nivåer av BS på informasjonsmail til tusenvis av kunder?
Det er vel ikke forhandlerne som har rotet til disse tingene?
"Opel organisasjonen i Norge"= Opel Norge på Kjeller, ikke forhandlernettverket.
Når det er sagt, er det en klar kommando og verdikjede. Forhandler må forholde seg til generalimportør Opel Norge, og importør må forholde seg til Opel Tyskland, som må forholde seg til GM USA som forholder seg inngått kontrakt fra salget til de nye franske eierne PSA.
AE kunden møter stort sett sin lokale Opelforhandler, men må ifølge info snart over til Peugeotfohandleren og opparbeide ny relasjon med folkene der.
Mange ledd, hvor sjansen for ulike holdninger og kundebehandling kan variere stort.
Jeg tror utfordringene ved overgangen til Peugeot som eier er underkommunisert, det er mye som skal avklares og kulturelle holdninger som skal forandres og gjennomføres. Amerikanske og franske bedrifter er svært forskjellige i sin bedriftskultur.
Det er klart å komme med en Chevrolet Bolt her skaper enda større kundeutfordringer ifht. reparasjon service, men viktigst garantispørsmål.
Nye biler og elbiler bruker omtrent de første kundene (120st i Norge) som betatestere.
De fleste som kjøpt nye biler siste årene har opplevd det.
Ting går i stykker, og reservedelene er ofte priset astronomisk, ofte fordi hele styringsenheter ol. må byttes.
Da ønsker de færreste komme i en tvilssituasjon med forhandler/verksted om å få reparasjon utført på garanti.
Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 10. mai 2017, klokken 18:58AE kunden møter stort sett sin lokale Opelforhandler, men må ifølge info snart over til Peugeotfohandleren og opparbeide ny relasjon med folkene der.
Nja, tror du ikke at det ligger noe fram i tid at PSA gjør forandringer på Opel-representasjonen i Norge?
Uansett ville jeg ikke forventet at Opelverkstedet kan hjelpe meg med alle programvarepoppdateringer og tilbakekallingsaksjoner på en Chevrolet Bolt.
En erfaren Chevrolet-aktør som Bergheim er vel det som kanskje kunne overbevist meg om å kjøpe Bolt.
Det er flott at noen prøver å importere Bolt.
Men for den som vil prøve seg på egenimport, så er det ikke like enkelt å importere en Chevrolet som det er å importere en Leaf.
- GM tillater ikke gråeksport av biler som er under 6 mnd gamle fra USA. Det er vanlig at biler er billigere i USA en i resten av verden, og de store fabrikantenen bekjemper videresalg av nyere biler.http://www.autonews.com/article/20140721/LEGALFILE/307219975/selling-vehicles-for-export-angers-automakers-but-is-it-illegal? (http://www.autonews.com/article/20140721/LEGALFILE/307219975/selling-vehicles-for-export-angers-automakers-but-is-it-illegal?) GM har gitt opp det meste av bilsalg i Europa, så de tillater kanskje gråimport nå?
- GM bruker ofte rødt blinklys bak og blink i bremselyset. Det spørs åssen man kan bygge om til gulblink. Man kan sjekke om det er mulig å fjerne rødt fargefilter i lykta, og om blinklyset er rød LED eller gul LED med rødt filter. Antakeligvis må hele lykta byttes, så man kan prøve å finne ut om det faktisk er å oppdrive lykter med gulblink. Deretter må man finne signaler til lysa. Noen strekker kabel under bilen, og tar blink-signal fra blinklyset foran, og bremsesignal fra bremsepedalen. Man kan også prøve å ta bremsesignal fra bremselys i bakruta. Et triks kan være å kjøpe en svenskeboks som heter blinker splitter som har logikk til å styre blinklys og bremselys. Videre må man muligens slåss mot canbus som kan slå seg vrang hvis den ikke får ønska impedanser fra ulike lamper.
- Trafikkstasjonen i Drammen tillater ikke 1.15-biler med rødblink. Jeg kan ikke forstå at forbudet er etter loven. §1.15 tillater farger som beskrevet i kapitellen 28, og der er det nevnt en amerikansk standard som tillates, og leser man standarden kan man se at den tillater rødblink
- GM mangler ofte hvitt p-lys og det kan være gult markeringslys i stedet som heller ikke godkjennes av Drammen
- CCS er en merkelig standard som definerer ulike kontakter for ulike land. 3-fase-kontakt i Europa og 1-fasekontakt andre steder. For den som driver stort kan man sikkert finne utveier for å bytte kontakter. Ellers har jeg hørt rykter om at enkelte har brukt utvendig skjøteadapter til 10 000kr.
- Man veit ikke hvilke alvorlige garantisaker, gjengangerfeil og tilbakekallinger man vil få på en kommende bilmodell.
Når det gjelder importen til Bergheim, så skalerer den nok ikke så mye. Jeg trur det er maks 10 nye biler du kan ta inn av en modell uten europeisk typegodkjenning. Mens du kan ta inn mange bruktbiler med amerikansk typegodkjenning.
Noen nevnte Korea i tråden her. Jeg tviler på at biler med typegodkjenning derfra kan registeres her i landet.
Det er ikke bare å importere hvilken som helst usa-bil.
- MB B-klasse. Jeg kikka på noen som var til salgs for lenge sida, og de var stort sett annonsert som mandagsbiler. (Lemon). Det var 2014-modeller. Det kan ha bedra seg nå, og det kan være noe å tenke på for den som vil ha enfase-bil i IT-Norge.
- VW E-Golf. De fleste jeg har sett til salgs i usa, var også mandagsbiler
- Soul ev. Det finnes tråder om at bilene ikke kan metrifiseres og enkelte er misfornøyde med usa-modeller
- Chevrolet Volt. Moms er dyrt, og engangsavgift kan bli dyr om man ikke kan dokumentere utslippstall. Plunder å skaffe europeiske baklykter og å få dem til å fungere. Plunder å få hvitt p-lys. BMS ryker på mange biler.
- Leaf kan man gjøre godt kjøp på. Eldre batterier tåler ikke høye temperaturer, så kjøper man eldre bil, bør man passe på at batteriet er bytta før bilen sendes ut av usa. Det er tilbakekallinger på 2013-modeller og nyere, som kan koste noen tusen å fikse her i landet, men man kan også være heldig å få det dekka, avhengig av hvem man kommer ut for. 30kwt er på vei inn på bruktmarkedet som 2016 SV og SL.
- Fiat 500E ligger på 5500-10000usd på auksjonene.
- 2014 Focus Electric ligger på 10500usd på auksjonene, og jeg synes det er dyrt.
- Tesla har problemer med farger på lamper og nasjonale kontakter
- Rav4 EV er det egne tråder om på forumet
https://www.tu.no/artikler/opel-ampera-e-kan-leveres-i-2019-sostermodellen-chevrolet-bolt-kan-du-fa-pa-12-uker/382723#cxrecs_s
Det står bl.a at den første kommer om to uker og skal ombygges for EU standard
det er vel kroken på døren for Bolt-import ser det ut til
http://www.tv2.no/broom/9157344/
Ja, hvis de er avhengige av å selge dem for 100.000 kr mer enn Ampera, sier det seg selv at de ikke får solgt noen biler. Du får jo en ny Ampera på dagen på finn.no ved å legge til 50-70.000 kr på listepris...
Denne måneden har det blitt registrert en Bolt i Norge ifølge http://elbilstatistikk.no. Det tilsvarer forøvrig 50% av månedens registrerte Ampera-e pr dags dato :-[
Sitat fra: goggo på tirsdag 07. mars 2017, klokken 18:54
Hurtigladingen bør kunne ordnes med en enkel plugg-adapter. Elektrisk er den europeiske og amerikanske standarden identisk, noen må bare lage en adapter. Den trenger ikke å inneholde noe elektronikk, det er bare en fysisk pluggadapter.
Hugo
Det er ikke noe enkelt med det. Både CHademo og CCS har hurtigere lading klart, men trenger godkjennelse for å kunne tilby det. Et adapter må også godkjennes og mest sannsynlig vil det kreve at det begrenser ladehastigheten slik som med Tesla sitt. Det koster en del å få en slik adapter laget og ikke minst godkjent. Andelen importerte bolt vil muligens ikke være stort nok marked til at det blir lønnsomt.
Det hadde vært mye bedre om markedet fikk bestemme hvor bilene havner. Dvs. at de produserte flere Ampera enn at vi sitter med Bolt i Norge.
Ville være rart om ikke noen med en ingeniør i magen eller i firmaet nå ser muligheter.
Ampera strømmen,av nye biler har stoppet opp. Vet ikke hvor mange som kommer i 18.
Noen kommer til å finne muligheter på ladesiden og få biler over dammen!
Er det noen med gode ideer allerede som jobber med dette?
Sitat fra: Radiv på lørdag 21. oktober 2017, klokken 00:22
Ville være rart om ikke noen med en ingeniør i magen eller i firmaet nå ser muligheter.
Ampera strømmen,av nye biler har stoppet opp. Vet ikke hvor mange som kommer i 18.
Noen kommer til å finne muligheter på ladesiden og få biler over dammen!
Er det noen med gode ideer allerede som jobber med dette?
Her er jeg helt enig med Radiv. Kan ikke forstå at det skal være så vanskelig å lage en adapter uten elektronikk som fungerer på samme måte som den Tesla brukerne i USA benytter som overgang til standard Type1 plug der borte.
Ja da - jeg vet at det er litt høyere strømmer og at det er DC i stedet for AC, men mener likevel at dette må være relativt enkelt å lage. Og godkjenningsprosessen kan da ikke være så vanskelig/dyr for en så enkel enhet som dette. Den behøver jo ikke designes for fremtidige 350 KW effekter, 50 KW holder i massevis for de fleste av oss.
Vedlegger bilder av Tesla enheten, for å gi en ide om hva slags adapter jeg tenker på.
mvh
Hugo
(//)
Sitat fra: goggo på lørdag 21. oktober 2017, klokken 09:56
Her er jeg helt enig med Radiv. Kan ikke forstå at det skal være så vanskelig å lage en adapter uten elektronikk som fungerer på samme måte som den Tesla brukerne i USA benytter som overgang til standard Type1 plug der borte.
Ja da - jeg vet at det er litt høyere strømmer og at det er DC i stedet for AC, men mener likevel at dette må være relativt enkelt å lage. Og godkjenningsprosessen kan da ikke være så vanskelig/dyr for en så enkel enhet som dette.
Du får ikke godkjent den, det er problemet. Ikke lov med adaptere på Type 2, unntatt de som er spesifikt tillatt av bilprodusenten og merket med at de kun skal brukes på den og den typen bil (eller ikke virker på andre typer).
Så du må i så fall få GM til å lage en slik adapter og selge den til de som vil gråimportere Bolt. Lykke til...
Observerte en sort Bolt idag på Grunerløkka. Tok litt tid før jeg registrerte det var Chevrolet-merket bak og navnet Bolt.
Gikk som en kule,
så hvis man ikke trenger hurtiglade, går jo bilen langt på vanlig lading.
Kan man leve med det er det plutselig svært mange tilgjenglig fra forhandlere i USA med levering direkt,
walk in - drive out på under en time.
Snodig tanke for oss tusener i en uendelig treg AmperaE kø i Norge.
Jeg tenker de fleste ikke vet hvor lange turer de kommer til å ta med elbilen og kommer til å sitte med skjegget i postkassa hvis de gjør dette. Hvis du må lade vil dermed til og med en Zoe være et bedre alternativ for de lengre turene. Den er vesentlig rimeligere enn Bolt uten skattefordel som er fraktet hit.
Bolt kan lade med 32A (230v), det er 7kW.
Med så stort batteri, tror jeg det er mange som greier seg med strømmen du har med deg fra start. Er man i knipe en gang eller to, kan man lade på semihurtigladere de få gangene det måtte gjelde. Det er jo nesten 3 ganger så mye strøm tilgjengelig som i Leafens generasjon 1. Tror det er få som har behøvd å hurtiglade 3 ganger i løpet av samme tur med Leaf.
Fravær av hurtiglading burde ikke være noen showstopper, selv om showet blir litt dårligere.
Lars
De siste to ukene har jeg kjørt 2x 2x65mil på to dager. Med kun Schuko lading på destinasjon. Uten hurtiglading hadde jo ikke det fungert.
T.o.m hytteturer på 25 mil fredag-søndag med litt kjøring på lørdag vil være å strekke det.
Vi har alle våre forskjellige behov. Noen kjører langt og noen kjører kort.
Vi bor i Bærum og har hytte i Tvedestrand og Vinstra. Da kunne vi kjørt helt frem uten å stoppe for hurtiglading.
Jeg er sikker på at Bolt med 60 kWt batteri uten hurtiglading vil være et bedre alternativ enn en Leaf for mange.
Men hver enkelt må jo se på sitt behov.
Vi nærmer oss 2018. Da tror jeg vil bør la biler uten hurtiglading forbli noen rariteter i tidlig fase/blindspor i elbilutviklingen. For de store massene så må man ha en mest mulig fleksibel ladeløsning hvis vi skal få flere til å droppe fossilbilen
Da er man igang.
Sør import er etter reklamen norges største Elbil bruktimportør:
https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F4&make=0.753 (https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F4&make=0.753)
Kan det være at Bolt-import plutselig ble lønnsomt for importører nå etter den siste prisstigningen?
Sitat fra: MrBacardi på mandag 06. november 2017, klokken 20:29
Kan det være at Bolt-import plutselig ble lønnsomt for importører nå etter den siste prisstigningen?
Manglende hurtiglading kan bli en utfordring.
Jeg hadde holdt meg langt unna Bolt etter dagens nyhet fra Opel.
For meg ser det ut som Opel har fjernet masken og viser frem at de har 0,0 kontroll på salget sitt. Strekker jeg den videre lurer jeg på hvor mye kontroll de har på after sales, og ikke bare fra Opel, men fra en helt annen merke.
Jeg kan gi deg en veldig konkret eksempel. Jeg hadde en SEAT Ibiza (2011 modell) som jeg importerte i det jeg flyttet til Norge (2013). Bilen trengte en software oppdatering som møller ikke klarte å levere. Bilen ble (på SEAT sin kostnad) fraktet til Sverige for å oppgradere software. En oppgave som tok 15 minutter. Til tross for at hele bilen var skrudd sammen av VAG hadde møller ikke tilgang til disse spesifikke SEAT oppgraderinger. For å presisere, motor er 100% identisk som motoren i en Golf/Polo/Octavia m.m.
Det som jeg vil komme frem til er at det eksisterer ingen garanti at Opel Norge kan utføre tekniske oppgraderinger. Gitt forholdene mellom PSA og GM er sjansen omtrent 0 at Opel vil ta på seg kostnadene ved en eventuel tilbakekalling. I slike tilfelle er det den som har importert som står for garanti, og hvis de ikke har tilgang (lisens) til GM sin programvare sitter du som forbruker igjen med en mangelfull bil.
Så før en vurdere anskaffelse av en Bolt vil jeg anbefale alle til å være veldig OBS på service og oppgraderinger i ettertid. Jeg leser at det har vært en del feil med Ampera-E, noe som Opel fikser. Kommer du med en Bolt kan utfallet være veldig annerledes. Ved import av en Golf, Soul, Tesla eller annen merke som blir solgt i Norge er dette problem mindre problematisk. Du sitter i værste fall med regningen mens du risikerer å bli sittende med en ubrukbar Bolt.
Just my 2 cents.
Sitat fra: ReneM på mandag 06. november 2017, klokken 21:23
Det som jeg vil komme frem til er at det eksisterer ingen garanti at Opel Norge kan utføre tekniske oppgraderinger. Gitt forholdene mellom PSA og GM er sjansen omtrent 0 at Opel vil ta på seg kostnadene ved en eventuel tilbakekalling. I slike tilfelle er det den som har importert som står for garanti, og hvis de ikke har tilgang (lisens) til GM sin programvare sitter du som forbruker igjen med en mangelfull bil.
Spørs jo på garantien. Ofte har jo mange merker verdensgaranti.
Og siden US arrangerer world series mm, er det jo ikke umulig at den gjelder her og.
Bør være en smal sak å sjekke. Noen har vel en kompis i US som kan sjekke?
Sitat fra: ReneM på mandag 06. november 2017, klokken 21:23
Jeg hadde holdt meg langt unna Bolt etter dagens nyhet fra Opel.
For meg ser det ut som Opel har fjernet masken og viser frem at de har 0,0 kontroll på salget sitt. Strekker jeg den videre lurer jeg på hvor mye kontroll de har på after sales, og ikke bare fra Opel, men fra en helt annen merke.
Jeg kan gi deg en veldig konkret eksempel. Jeg hadde en SEAT Ibiza (2011 modell) som jeg importerte i det jeg flyttet til Norge (2013). Bilen trengte en software oppdatering som møller ikke klarte å levere. Bilen ble (på SEAT sin kostnad) fraktet til Sverige for å oppgradere software. En oppgave som tok 15 minutter. Til tross for at hele bilen var skrudd sammen av VAG hadde møller ikke tilgang til disse spesifikke SEAT oppgraderinger. For å presisere, motor er 100% identisk som motoren i en Golf/Polo/Octavia m.m.
Det som jeg vil komme frem til er at det eksisterer ingen garanti at Opel Norge kan utføre tekniske oppgraderinger. Gitt forholdene mellom PSA og GM er sjansen omtrent 0 at Opel vil ta på seg kostnadene ved en eventuel tilbakekalling. I slike tilfelle er det den som har importert som står for garanti, og hvis de ikke har tilgang (lisens) til GM sin programvare sitter du som forbruker igjen med en mangelfull bil.
Så før en vurdere anskaffelse av en Bolt vil jeg anbefale alle til å være veldig OBS på service og oppgraderinger i ettertid. Jeg leser at det har vært en del feil med Ampera-E, noe som Opel fikser. Kommer du med en Bolt kan utfallet være veldig annerledes. Ved import av en Golf, Soul, Tesla eller annen merke som blir solgt i Norge er dette problem mindre problematisk. Du sitter i værste fall med regningen mens du risikerer å bli sittende med en ubrukbar Bolt.
Just my 2 cents.
Spørsmålet er jo også hva som skjer med oppfølging av noen få tusen biler levert til Europa før merket blir avviklet, det er jo åpenbart at salg og leveranser nå gradvis stopper opp. I Europa uten insentiver er den ikke konkurransedyktig lenger, PSA vil ønske å avvikle den, og innen de som bestiller nå får sine biler kommer det til å være alternativer på markedet fra leverandører med egen produksjon. Tipper at når de som nå står i kø har fått sine biler så er det slutt. Synd at en meget attraktiv bil får en slik slutt, og at PSA ikke utførte due diligence (eller ga f) ved kjøpet av Opel. Det er jo åpenbart at Opels forpliktelser overfor inngåtte kontrakter burde ha vært ivaretatt i avtalen mellom PSA og GM. Ser muligens på 40 kWh ny Leaf, alternativt logger jeg av elbil for et år eller to.
Det er få merker som har verdensgaranti. Ofte er garanti begrenset til et geografisk område (US, Europa, Japan osv). Poenget var at det hjelper lite hvis du må sende bilen til US for å fikse den.
Forøvrig skal jeg ikke påstå at det er sant, men en avklaring bør være på plass før man investerer i en slik bil ;)
Svar fra chat på Chevrolet.com
Hello Rene! Thank you for chatting with Chevrolet. My name is Gail. How may I assist you?
Rene Norge:22:17:14
Hello. I am thinking of importing an Chevrolet bolt to Norway. Does it still applies for warranty and how do I get the car fixed in case of problems?
Gail:22:17:54
I appreciate your interest in Chevrolet. GM Dealerships in the United States are prohibited from selling new vehicles for resale or principal use outside the United States. All vehicles distributed to U.S. dealerships are only available for deliveries to customers currently residing in the United States.
Gail:22:18:01
I would encourage you to find a dealership in your country to see if we offer a similar vehicle in your market. To do so, please visit gm.com, click on "Menu" in the upper left hand corner and then click "Select a Country" from the menu. You will then be able to choose the continent, country, and site you would like to visit.
Rene Norge:22:19:04
Thank you very much. Does the bolt have worldwide warranty in case I import a used bolt from the states to Norway?
Gail:22:20:27
Please give me a moment to look into this.
Rene Norge:22:20:47
Off course. I appreciate your help.
Gail:22:23:27
Rene, I do apologize, but I don't have warranty information for other countries. You would have to check with your local GM dealer to see if they would honor the warranty if you were to obtain a vehicle from the United States and bring it into your country.
Rene Norge:22:24:17
Ok. Thank you very much for your time. Have a nice day :)
Bolt har jo hurtig lader , men spørs hvor komplisert det er å bytte porten og om høyspenings modulen er den samme.
F.eks ved ombygning av model s usa til EU plug så må en bytte plug og modulen.
Sitat fra: Finnøy på mandag 06. november 2017, klokken 21:08
Sitat fra: MrBacardi på mandag 06. november 2017, klokken 20:29
Kan det være at Bolt-import plutselig ble lønnsomt for importører nå etter den siste prisstigningen?
Manglende hurtiglading kan bli en utfordring.
Og det finnes ikke CCS2 til CCS1 adapter som man kan ha med seg?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107539419
Sitat fra: Ampera på tirsdag 07. november 2017, klokken 16:05
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107539419
Men fortsatt bare 16 el 32 Amp AC lading, ingen hurtiglading i Europa på denne Bolt'en.
Sitat fra: Amatøren på tirsdag 07. november 2017, klokken 08:51
Og det finnes ikke CCS2 til CCS1 adapter som man kan ha med seg?
For ett år sida, hørte jeg rykter om at det var en importør som hadde tatt inn noen få E-Golf fra USA, og at det fantes ett adapter til 10 000kr.
Jeg trur ikke det er alle Bolt som har Plug In Electric Fast Charge.
Her får ingeniørene forklare forskjeller på US og eur
https://www.chevyevlife.com/bolt-ev-charging-guide (https://www.chevyevlife.com/bolt-ev-charging-guide)
Minner om denne. Bergheim Auto påstod her at de leverte Bolt inkl ombygging til CCS DC lading.
. . . men hva de mener nå er kanskje en helt annen ting ???
Sitat fra: tuono på søndag 07. mai 2017, klokken 19:41
Annonsen er jo tydelig på veldig mange ting.
Garanti:
Alle våre biler leveres med gode garantivilkår. I tillegg til våre standard garantier kan vi levere tilleggs garantier. Våre garantier gjelder i hele Norge og arbeidet kan utføres der du bor.
Lading:
Chevrolet Bolt leveres med en standard ladekabel, som kan brukes i en husholdningskontakt (jordet stikkontakt på 2,3 kW) som passer til en Schuko-plugg. På offentlige ladestasjoner som har AC-ladere, må du ta med din egen ladekabel. På offentlige hurtigladestasjoner som har DC-ladere trenger du ikke å ta med egen ladekabel, i og med at det allerede er en kabel integrert.
Annonsering:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=95647842
Forhandleren er det vel mindre grunn til å engste seg for enn den gjengse Opel-forhandler.
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 27. oktober 2017, klokken 11:48
Vi har alle våre forskjellige behov. Noen kjører langt og noen kjører kort.
Vi bor i Bærum og har hytte i Tvedestrand og Vinstra. Da kunne vi kjørt helt frem uten å stoppe for hurtiglading.
Jeg er sikker på at Bolt med 60 kWt batteri uten hurtiglading vil være et bedre alternativ enn en Leaf for mange.
Men hver enkelt må jo se på sitt behov.
Enig i at dette kommer helt an på hver enkelt sitt behov.
B-klasse Electric er også uten mulighet for hurtiglader og dekker mange sitt behov. Sikkert mest for de med 2 biler i husstanden.
Får man avklart uvissheten rundt garanti og service, så tror jeg Chevy Bolt kan være en fin bil nr.2 .(Som fort blir bil nr. 1)
Jeg har ikke hatt behov for å hurtiglade Ampera-e ennå etter 5 måneder. Men siden det i mitt tilfelle er eneste bilen i husstanden er jeg selvfølgelig glad for muligheten.
Sitat fra: Como på onsdag 08. november 2017, klokken 13:58
..B-klasse Electric er også uten mulighet for hurtiglader og dekker mange sitt behov. Sikkert mest for de med 2 biler i husstanden...
B klasse støtter 3 fas 400V AC => 11kWh som da blir raskere enn Bolt sin 6,6 el 7,4 kWh AC(??)
Sitat fra: Finnøy på onsdag 08. november 2017, klokken 21:40
Sitat fra: Como på onsdag 08. november 2017, klokken 13:58
..B-klasse Electric er også uten mulighet for hurtiglader og dekker mange sitt behov. Sikkert mest for de med 2 biler i husstanden...
B klasse støtter 3 fas 400V AC => 11kWh som da blir raskere enn Bolt sin 6,6 el 7,4 kWh AC(??)
Hverken B-klasse sin 11kw eller Bolt sin 7,2kw er noe som egner seg for lading på tur. Dermed er det kjørelengen ut i fra et fullt oppladet batteri ved avreise som er avgjørende. Det er her jeg mener Bolt kan være et ok alternativ med sitt store batteri.
Dette står i teksten til import Bolten fra Sør Import
Bilen har ikke inngang for hurtiglading, men leveres med oppgradert ladekabel for hurtigere lading via stikkontakt https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107060436 (https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107060436)[
Hva slags kabel er dette, og hva gjør den?
Sitat fra: Radiv på torsdag 16. november 2017, klokken 01:06
Dette står i teksten til import Bolten fra Sør Import
Bilen har ikke inngang for hurtiglading, men leveres med oppgradert ladekabel for hurtigere lading via stikkontakt https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107060436 (https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107060436)[
Hva slags kabel er dette, og hva gjør den?
Er vel en vanlig type 2 mennekes kabel men litt tjukere kabel dimensjonert for 32A.
Dumt de averterer den med ACC, finnes ikke til Bolt eller AE
Men bilen er solgt den også,
trenger man ikke hurtiglading går den jo langt etter fullading, men behov for lading underveis på reise går for sakte til at det er praktisk.
Men langpendling med jobblading 7-8 timer skulle gi bra med strøm.
Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 16. november 2017, klokken 04:29
Sitat fra: Radiv på torsdag 16. november 2017, klokken 01:06
Dette står i teksten til import Bolten fra Sør Import
Bilen har ikke inngang for hurtiglading, men leveres med oppgradert ladekabel for hurtigere lading via stikkontakt https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107060436 (https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107060436)[
Hva slags kabel er dette, og hva gjør den?
Er vel en vanlig type 2 mennekes kabel men litt tjukere kabel dimensjonert for 32A.
Det står "vanlig stikkontakt". Så jeg tipper det er en justerbar kabel for schuko som går opp til 13A eller kanskje 16A.
Skjønner godt at disse selgerne i Sør Import må ta godt over 400k for sine Bolt'er. De bør jo bygge opp en solid kapitalbase for erstatningskrav og krav om ombygging som kan komme om/når kundene oppfatter at de har fått noe helt annet enn det de var lovet.
Er det virkelig sant at de har bygget inn varmepumpe i bilene de selger?
Og fått på plass adaptiv cruise?
Men, det vanskeligste kravet å innfri er å gjøre bilen til storebroren til Ampera_a, om de tenker forlenge den med 5 eller 25 cm vet jeg ikke, men jobb blir det i alle fall.
Får håpe de selger bare til dem som ikke orker lese hele Finn annonsen, eller ikke orker forvente å få det de betaler for.... ;D
FREMSTÅR SOM EN MEGET SERIØS FORHANDLER SOM SKRIVER HALVE ANNONSETEKSTEN MED CAPS LOCK!
Hele annonsen virker mer som et hobbyprosjekt enn en seriøs bilimportør. Mangler bl.a. god rettskriving- og formidlingsevne f.eks. ved:
ELSKER DU HØYE AVGIFTER, SKYHØYE BOMPENGER, DYRT DRIVSTOFF, SVINDYRE VERKSTEDREGNING, SÅ GÅR DU GLATT OVER I FOSSILBIL SEKSJONEN. DER FINNER DU KJEMPEMASSE BILLIGBILER, SOM ER UENDELIG DYRE I DRIFT. .......
Andre interessante formuleringer:
Søker må kredittvurderes. Det ordner vi!
Som om det skulle vært kundens ansvar å kredittvurdere seg selv???
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. november 2017, klokken 08:35Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 16. november 2017, klokken 04:29Er vel en vanlig type 2 mennekes kabel men litt tjukere kabel dimensjonert for 32A.
Det står "vanlig stikkontakt". Så jeg tipper det er en justerbar kabel for schuko som går opp til 13A eller kanskje 16A.
Ja, må være vanlig schuko. Og jeg antar bilen har Type 1, ikke Type 2.
Dette er det som står på DC fast charging på Bolt siden til GM:
https://www.chevyevlife.com/bolt-ev-charging-guide#superFast (https://www.chevyevlife.com/bolt-ev-charging-guide#superFast)
Men de kjører jo 110v men det justerer vel laderen automatisk tipper jeg.
For det er vel samme innmaten i Bolt og Ampera er det ikke?
Sitat fra: Radiv på lørdag 18. november 2017, klokken 19:26
Dette er det som står på DC fast charging på Bolt siden til GM:
https://www.chevyevlife.com/bolt-ev-charging-guide#superFast (https://www.chevyevlife.com/bolt-ev-charging-guide#superFast)
DC er hurtiglading og ikke det du gjør hjemme. Bolt har vel den Amerikanske hurtigladeporten, og den funker ikke på Norske hurtigladere.
Sitat fra: Radiv på lørdag 18. november 2017, klokken 19:26
Men de kjører jo 110v men det justerer vel laderen automatisk tipper jeg.
For hjemmelading (AC) i USA er 110 ja. Laderen i bilen justerer ikke AC-inn-spenning automatisk nei. Men "kladden" på hjemmeladeledningen kan oftest ombygges til å kunne ta 230V AC istedenfor 110V AC.
Jeg renger med at det er det eneste så blir gjort med/for disse importbilene. Altså ingen hurtiglading blir mulig (i Europa).
Sitat fra: Elmo på lørdag 18. november 2017, klokken 21:27
For hjemmelading (AC) i USA er 110 ja. Laderen i bilen justerer ikke AC-inn-spenning automatisk nei. Men "kladden" på hjemmeladeledningen kan oftest ombygges til å kunne ta 230V AC istedenfor 110V AC.
Jeg renger med at det er det eneste så blir gjort med/for disse importbilene.
Lading hjemme i USA er 90% (?) på 240V. Bilen tar både 120V og 240V uten problemer. Så er bare å plugge inn med norsk strøm med Type1-plugg i bilen uten å tenke på noe mer.
Det er bare ladekabelen i bagasjerommet som er for 120V. De aller fleste som har elbil eller ladbar hybrid i USA har fastmontert Type1 ladestasjon på egen, dedikert 240V kurs.
De siste ukene er det kommet noen brukte Bolt fra Michigan på auksjoner på østkysten. Problemet er at det kun er sertifiserte Bolt-forhandlere som har hatt tilgang til å kjøpe bilene. Nå er de begynnt å komme i detaljhandelen. Her er en dealer som annonserer Premier til 31000 og LT til 28000: https://www.victorychevycharlotte.com/vehicles?filter=model-Bolt%20EV.make-Chevrolet
$28.000 ~ 230.000 NOK høres fornuftig ut for en bruktbil av denne typen.
...og langt unna de overprisede bilene på finn.no som ligger ca. 200.000 over dette (nesten dobbel pris)
Er det noen som har Bolt og kan anbefale meg å kjøpe en?
Jeg har jo 2stk USA importerte pt og er Bolt noe avik fra disse?
Primærutfordringen er at man må bytte "ladekontakten" fra USA-type CCS til Europeisk type CCS for å få hurtigladet. Uten å gjøre dette vil man være begrenset til å lade med 32A 1-fase, altså max 7,4kW. Helt greit hjemme eller på jobb, men ikke egnet til "underveis-lading". Fordelen er at spenning, pinout og komponenter ellers er akkurat de samme, så det er kun bytte av den fysiske kontakten med tilhørende kabling til koblingsboks som er nødvendig.
Det er visst ganske enkel jobb å skifte ladekontakten, men hvorvidt delen er lett å få tak i og hva denne koster vites ikke.
Ellers er det vel de vanlige tingene med USA-bil, som at app-styring neppe virker, radio har ikke DAB og navigasjon trolig ikke funker i Europa.
Jeg ville sagt at det er helt greit å kjøpe en import-Bolt om prisen er riktig. (man må jo påregne noen kroner i ombygging av ladeporten for å kunne hurtiglade)
Det er vel ikke sikkert at en Bolt har hurtiglading. Mener å huske at dette ekstrautstyr som kjøper må bestille særskilt og betale ekstra for. De billigste brukte Boltene er nok derfor helt uten hurtiglading.
Nei, det er også et poeng. Av en eller annen grunn selger de også biler uten dette. For å være sikker må man se ladeporten. Det er jo ikke umulig at alt er identisk bortsett fra selve ladeporten uansett, men aldri godt å si.
Jeg synes det er mange som skriver uten å ha greie på hva de kommenterer?
Bolt har hurtiglading som AE, men med en annen type kontakt. Denne går fint an å bytte. Jeg gjør det i Norge, med garanti.
Bilen har CarPlay. Navigasjon er ikke noe problem.
Den kommer uten DAB, men en skjult adapter koster 2.000kr for en skikkelig bra en, så det er heller ikke noe problem.
Jeg hjelper folk til å få sin Bolt hit, fiks ferdig på Norske skilter til 350.000 ink frakt, hurtiglader og DAB.
PS! Nå har jeg fått dato på den AE jeg en gang bestilte. Den kommer i Mars til den nette sum av 416.000
Flott om det går å få til fornuftig Bolt-import, men hvordan stiller det seg med garanti og reparasjoner ved slik import?
Sitat fra: edakcots på torsdag 14. desember 2017, klokken 03:24
Jeg synes det er mange som skriver uten å ha greie på hva de kommenterer?
Bolt har hurtiglading som AE, men med en annen type kontakt.
Første påstand er rett.
Bolt har ikke hurtiglading som standard , men det kan bestilles som ekstrautstyr.
http://www.chevrolet.com/byo-vc/client/en/US/chevrolet/bolt-ev/2017/bolt-ev/exterior
Dersom man mener at ladeporten kan skiftes til europeisk standard, bør man sikre om man importerer en Bolt som har hurtiglading.
Nei, du har rett i at det er ett tilvalg, men det er nesten ikke levert noen uten. Det blir heller ikke importert noen uten av meg
Men siden du har skrudd på disse - har biler uten hurtiglading forberedelse for dette selv om den fysiske kontakten med kabling til koblingsboksen mangler hurtiglading slik at dette kan monteres ved å bytte kontakt og legge inn ny software, eller er det større forskjeller som gjør dette umulig? Ville selv heller aldri importert en bil uten hurtiglading, men bare interessant å vite.
Alle bekymringer om spenning og lignende er i hvert fall helt grunnløse - med unntak av den fysiske kontakten er det ingen forskjell på Bolt og AE med hurtiglading.
En får jo Bolt fra 240k (+ frakt til drammen på ca 1600 usd.) fra statene, men f.eks vil ikke onstar fungere her, det er heller ingen garanti på bilen. Men bolt har jo utstyr som Ampera ikke har.
Viktig å ta en bil som har vart registrert i minst 6mnd i Usa, mye enklere å få den registrert da.
Er 240 bil uten hurtigladingsstasjon port?
Er det noe som må gjøres med de for å få de på norske skilter?
Ingen modifikasjoner nødvendig for registrering nei Eventuell ombygging av ladeporten for å kunne hurtiglade i Europa er jo noe man gjerne vil, men det er jo ikke noe krav, bare noe man gjerne ønsker.
Det er viktig at bilen har vært registrert i USA i minst 6 måneder før eksport for å oppfylle kravene i Bilforskriften § 10a, jf. https://lovdata.no/SF/forskrift/2012-07-05-817/§10a
Da er det bare å bestille da,
Er det noen som vet hvor mange som er her i landet?
Og om noen kan dele erfaringer?
Jeg reiser over i januar for å kjøpe noen. Er det flere som ønsker er det bare å ta kontakt her...
Når det gjelder å bygge om (legge til) hurtiglader, så har jeg ikke gjort dette. Foreløpig anbefaler jeg at folk kjøper bil med hurtiglader eller lever med at den ikke har det. Men en av mine spm når jeg er der er om det kan legges til hos de FØR bilen sendes over dammen.
Selve CCS kontakten bygges om her hjemme på et autorisert verksted med garanti.
Når det gjelder garanti på bilen, så er det noe man kan kjøpe her hjemme.
Men til alle skeptikere. Det er importert nesten 1000 Leaf til Norge som fungerer meget bra
Sitat fra: Tormod Beck på fredag 15. desember 2017, klokken 14:59
Er det noen som vet hvor mange som er her i landet?
I følge statistikken til Nasatech (http://www.itanywhere.no/E-reg.php?car=Chevrolet%20Bolt&mnd=%25&year=%25) så er det fire
OK, det var jo ikke så mange,
Skulle gjerne ha litt erfaring fra noen av de da?
Hva er betegnelsen med den som har hurtiglading
Jeg trodde ikke noen av dem hadde hurtiglading (enda?). Og hvis en av dem har så ser du nok ikke det på registeringsinfo(vognkort) for den er jo i så fall ombygget etter import. Du kan jo evt ringe hver enkelt eier ? (regnr kommer opp i oversikten og så kan du finne eier vha. SMS til 2282)
Hurtiglading er ekstrautstyr så tviler du ser det på modellbetegnelsen. Du har 2 scenarier:
- Bilen har ikke hurtiglading
- Bilen har hurtiglading du ikke kan benytte deg av siden det er CCS ned type1.
F.eks. så nevnes ikke hurtiglader i denne annonsen (https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107539419) og du får med 2 mode1-ladere med type1-kontakt. En med Shucko og en med Cee. Eneste som mangler er type2-til-type1-kabel så er alt av saktelading dekket med opptil 7kW. Dvs. i praksis er nye Leaf et mye bedre kjøp hvis du ikke klarer å komme frem på en lading.
Jeg vil tro at det beste er å finne en Bolt med hurtiglading i USA, importere denne, skifte kontakten til europeisk CCS og være blid og fornøyd.
Inntil man eventuelt får bekreftet at biler uten hurtiglading likevel har nødvendig hardware og software minus selve kontakten hadde jeg ikke tatt sjansen. En slik bil uten mulighet for hurtiglading vil være ekstremt tungsolgt som bruktbil. At den ikke kan treglades med mer enn 7kW gjør at det ikke er et alternativ for underveis-lading.
Hvorfor vil dere bygge om ladekontakten ?
Den fungerer fint med type 2 kabel og schuko kabel. Begge deler er lagerført hos firma i Oslo. Elbil kabler AS
Glimrende bil, må bare få inn en DAB adapter.
Kanskje fordi det er kjekt å kunne hurtiglade? Hurtigladere for CCS med type 1 finnes ikke i Europa.
Og bruke fastmonterte type 2 kabler som ikke passer i Bolts type 1 inngang.
Sitat fra: Bybil entusiast på onsdag 20. desember 2017, klokken 20:29
Hvorfor vil dere bygge om ladekontakten ?
Den fungerer fint med type 2 kabel og schuko kabel. Begge deler er lagerført hos firma i Oslo. Elbil kabler AS
Glimrende bil, må bare få inn en DAB adapter.
Det er jo helt sjanseløst å ha en bil som teknisk sett kan hurtiglades, men med kontakt som gjør at dette ikke går. En elbil som ikke kan hurtiglades blir ubrukelig til noe annet enn veldig begrensede bruksområder, selv med rekkevidden til Bolt. Kabelmessig er det ikke noe problem, type 1 blir akkurat som Leaf, Soul og så videre, men det er som sagt på grunn av mulighet for hurtiglading.
Når man leser om ladetider ved hurtiglader på denne bilen, er det ikke sikkert det nødvendigvis er regningssvarende for alle å få dette gjort.
Vi bør sjekke oppå hvordan dette engenltig fungerer.
Tenker følgende tester:
Test1:
1) Start med kald bil (kaldt batteri) og 10-20% SOC
2) Start hurtiglading.
3) Noter ladeefekt hvert 5 minutt inntil SOC er 60-70%
Hvis vi aldri kommer i nærheten av 40-50 KW så bør vi reklamere. Da er det noe galt med SW etter min mening.
Er jo opplagt at batterkondisjonering bør starte under hurtiglading (både oppvarming og kjøling er jo aktuelt).
Test2:
Som Test1, men denne gangen starter vi med 20 minutters pre-kondisjonering.
Det er så langt i år registrert 3 stk. Ampera som er importert. Den siste ble registrert i dag. Her slipper du å tenke på ombygging. Det ser ut til at det finnes biler å oppdrive i Europa.
Den første er registrert 29.11 og de 2 neste er registrert i desember
God ide, foreslår at data fra dette legges i en egen tråd, slik at vi samler erfaringer. Jeg tror også at SW demper ladestrøm mer enn nødvendig ved lave temp. og selv om dette er klokt hva angår levetid (etter 10-15 år...?) så vil jo de fleste av oss gjerne ha nytte av DC lading også de første 10 årene :)
Sitat fra: Tellus på torsdag 21. desember 2017, klokken 14:29
Vi bør sjekke oppå hvordan dette engenltig fungerer.
Tenker følgende tester:
Test1:
1) Start med kald bil (kaldt batteri) og 10-20% SOC
2) Start hurtiglading.
3) Noter ladeefekt hvert 5 minutt inntil SOC er 60-70%
Hvis vi aldri kommer i nærheten av 40-50 KW så bør vi reklamere. Da er det noe galt med SW etter min mening.
Er jo opplagt at batterkondisjonering bør starte under hurtiglading (både oppvarming og kjøling er jo aktuelt).
Test2:
Som Test1, men denne gangen starter vi med 20 minutters pre-kondisjonering.
Slik jeg forstår det har enkelte her fått til lading med å kjøpe en ny kabel, denne fungerer opp til 16A?
Er det derimot noen som har fått til hurtiglading?
Skifte CCS til europeisk standard. Kan ikke være så avskrekende dyrt å kjøpe kontakt som reservedel og få byttet ut eller.
Eller kjøpe AE i Tyskland https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=253502424&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=ELECTRICITY&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=19000&pageNumber=1&scopeId=C&usage=NEW&fnai=prev
Slik jeg forstår det da er 10/16A lading bare å kjøpe en annen ladekabel, mens for å hurtiglade må selve kontakten på bilen byttes?
Og, sistnevnte er det ingen som har gjort?
Ja, @leholtet
Sitat fra: leholtet på torsdag 28. desember 2017, klokken 15:49
Slik jeg forstår det da er 10/16A lading bare å kjøpe en annen ladekabel, mens for å hurtiglade må selve kontakten på bilen byttes?
Og, sistnevnte er det ingen som har gjort?
Jepp, men si 32A og ikke 10/16A. Du kan lade med 32A 1-fas, altså opptil 7,4kW.
Ett alternativ till att byta laddkontakten till CCS-2 kan vara att köpa en adapter CCS-1 till CCS-2. Som denna:
https://www.alibaba.com/product-detail/combo-2-to-combo-1-Adapter_60754184047.html?spm=a2700.7724857.main07.180.3c012be0k1Dp45
https://www.alibaba.com/product-detail/combo-2-to-combo-1-Adapter_60754184047.html?spm=a2700.7724857.main07.180.3c012be0k1Dp45
Koster 2000dollar pluss frakt og mva.
Pluss spm om følger godkjente el-standarder og er et el-sikkert nok produkt som ikke føkker opp både hovedbatteri og garanti?!?
Med Kinas snart mange miljoner elbiler er det klart at elektro industrien i Shenzhen også kommer opp med alle mulige lademuligheter.
( likte den portable hurtigladeesken med håndtak, hvis man kan få hurtiglading selv uten de store "kjøleskapene" Fortum og GK bruker...!)
Er det noe spesielt som må gjøres med boltene for å få de registrert i Norge, eller det bare å registrere de? Tenker på yellow sidemarkers osv.
Ingenting nødvendig å gjøre. Det er mange år siden sidemarkeringslys ble tillatt. I fjor ble også orange parklys og røde blinklys tillatt. Bolt har vel ikke noen av disse, men altså kan man importere hva som helst fra USA uten å måtte ødelegge bilen med lysombygging.
Noen som vet hvor mye mere en kan betale for Bolt med hurtig lading?
Det er vel ingen grenser for hvor mye du kan betale, men det er jo grenser for hvor lurt det er å ikke ha noen grenser....men skjønte kanskje ikke helt hva du er ute etter...
Sitat fra: Tormod Beck på tirsdag 09. januar 2018, klokken 17:02
Noen som vet hvor mye mere en kan betale for Bolt med hurtig lading?
Er vell ute etter hvor mye mere en Bolt med hurtiglader kontakt er vært, kontra en uten denne kontakten?
Jeg har en Chevrolet Bolt som jeg skal selge i Februar.
Slik jeg har skjønt det så er det ingen som foreløpig har fått til hurtiglading på Bolt i Norge?
Derfor takket jeg Nei til en med USA kontakt. Pga ingen har ennå fått det til å fungere. =om de klarer å fikset til det så kommer det nokk på en del lapper 14-17000?.
Her er en notis fra BilNorge.
Korea får Bolt
Sør-Kora blir tildelt 5.000 Chevrolet Bolt i år – opp fra 600 i fjor. Leveringer fra april. For GM er det åpenbart viktig å bite seg fast i det koreanske EV-markedet før hjemme-produsentene er kommet skikkelig i gang med sine versjoner. Med subsidier vil Bolt (= Opel Ampera-e) koste cirka 200.000 norske kroner – vesentlig mindre enn den opprinnelig kostet hos oss.
Mener du 200 000 på den prisen som Blir solgt for i Norge i dag?
Bilen blir solgt for ca. kr. 200.000.- i Korea etter subsidier. Hvor store subsidier de har står det ingenting om.
Ser at Bergheim har en Bolt på Finn, som de sier er klargjort for Hurtigladning.
Men den har jo bare kontakten, men det hjelper vell lite?
Det er litt spesielt med Bergheim:
På Finn ser jeg de annonserer 2018-modeller.
Hvis dem selger nye biler, så kan det bety:
- At Bergheim har spesielle kontakter, siden dem klarer å selge nye Bolt
- At man må lure på om bilene har europeisk typegodkjenning
- At Bergheim speccer nye biler etter eget ønske.
Det her kan være revolusjonerende, og det kan være at man skriver europahistorie.
Etter den nye §10a, trur jeg ikke man får enkeltgodkjennt nye biler som har amerikansk og ikke europeisk typegodkjenning. Bruktbiler som har amerikansk typegodkjenning kan man få enkeltgodkjennt i Norge dersom de er registrert mer enn 6 mnd før eksport. Før kunne man få enkeltgodkjennt opptil 10 nye biler som har amerikansk typegodkjenning, men det kunne være litt vanskelig, og jeg trur ikke det er mulig nå.
Spørsmålet er om GM har kosta på europeisk typegodkjenning og produsert en europeisk Bolt, eller om man bruker typegodkjenninga til Ampera-E, og at Bergheim i praksis har bestillt en europeisk Ampera-E, som er utstyrt med Chevrolet-merket i stedet for Opel.
Både Volt og Ampera hadde europeisk typegodkjenning, nummerert etter hverandre.
GM har slutta å selge fossilbiler i Europa. Man kvitta seg med Saab. og man slutta man med Chevrolet i Eurpa, og etterhvert kvitta seg man seg med Opel. Nå har det vært en dvaleperiode før man kommer i gang igjen med salg av EV. Om det nå selges Bolt som har europeisk typegodkjenning, så skriver man europahistorie.
Jeg har vært i kontakt med de tidligere; og da fortalte selger at det var flere Bolt på vei inn nå etter nyttår. Fikk ikke opplysninger om de var nye da, men at det kunne ta litt tid å få disse registert?.
Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 20. januar 2018, klokken 01:56
Det er litt spesielt med Bergheim:
På Finn ser jeg de annonserer 2018-modeller.
Hvis dem selger nye biler, så kan det bety:
- At Bergheim har spesielle kontakter, siden dem klarer å selge nye Bolt
- At man må lure på om bilene har europeisk typegodkjenning
- At Bergheim speccer nye biler etter eget ønske.
Det her kan være revolusjonerende, og det kan være at man skriver europahistorie.
Etter den nye §10a, trur jeg ikke man får enkeltgodkjennt nye biler som har amerikansk og ikke europeisk typegodkjenning. Bruktbiler som har amerikansk typegodkjenning kan man få enkeltgodkjennt i Norge dersom de er registrert mer enn 6 mnd før eksport. Før kunne man få enkeltgodkjennt opptil 10 nye biler som har amerikansk typegodkjenning, men det kunne være litt vanskelig, og jeg trur ikke det er mulig nå.
Spørsmålet er om GM har kosta på europeisk typegodkjenning og produsert en europeisk Bolt, eller om man bruker typegodkjenninga til Ampera-E, og at Bergheim i praksis har bestillt en europeisk Ampera-E, som er utstyrt med Chevrolet-merket i stedet for Opel.
Både Volt og Ampera hadde europeisk typegodkjenning, nummerert etter hverandre.
GM har slutta å selge fossilbiler i Europa. Man kvitta seg med Saab. og man slutta man med Chevrolet i Eurpa, og etterhvert kvitta seg man seg med Opel. Nå har det vært en dvaleperiode før man kommer i gang igjen med salg av EV. Om det nå selges Bolt som har europeisk typegodkjenning, så skriver man europahistorie.
Det er spesielt med Bergheim, ja. For det første har de vært offisiell importør av amerikansk GM og har nok gode kontakter i GM-systemet fra den gang. Ingen solgte mer amerikansk GM i Europa enn Bergheim til tider, i tillegg til å være norsk importør eide de visstnok den største GM US-forhandleren i Tyskland.
Dessuten har de hatt en del parallellimport fra USA og kjenner sannsynligvis kjøretøyforskriftens irrganger bedre enn de fleste. Bergheim fant alle slags smutthull for å registrere inn vans, SUV'er og pickuper som avgiftsfrie lette lastebiler. Når myndighetene tettet igjen et hull, fant Bergheim et nytt. Til slutt fikk de Vegdirektoratet på nakken etter å ha trikset med totalvekten på Chevrolet Tahoe.
Nå selges det faktisk litt amerikanske GM-biler i Europa gjennom offisielle kanaler. Både Camaro og Corvette finnes i Europa-versjon. Autonor som hadde importen av Chevrolet sist, har begynt å selge Colorado og Silverado.
Det skal forøvrig sies at VIN-nummeret som Bergheim oppgir i Bolt-annonsen på finn.no tilhører en 2017-modell USA-versjon og ikke en eksportbil.
Om man får tak i registreringsnummer på en av disse bilene er det bare å stikke på en trafikkstasjon og sjekke om den er registrert på typegodkjenning eller enkeltgodkjenning. :)
Nå som regelverket er endret slik at man ikke trenger å tenke på ombygging av lys etc. for å få registrert USA-bil her til lands har det nok også blitt vesentlig mer fristende å importere.
Sitat fra: E_S på søndag 21. januar 2018, klokken 10:03
Om man får tak i registreringsnummer på en av disse bilene . . . .
Reg.nr står i Bolt (http://www.itanywhere.no/E-reg.php?car=Chevrolet%20Bolt&mnd=%25&year=%25) statistikken til Nasatech. Trykk på regnr med XXX'er i så kommer du til bilens detaljer på vegvesen.no.
Sitat fra: Elmo på søndag 21. januar 2018, klokken 11:08
Reg.nr står i Bolt (http://www.itanywhere.no/E-reg.php?car=Chevrolet%20Bolt&mnd=%25&year=%25) statistikken til Nasatech. Trykk på regnr med XXX'er i så kommer du til bilens detaljer på vegvesen.no.
Ja, men det man får opp på nettsidene eller i appen sier ikke noe om hvordan bilen er godkjent. Da må man møte opp eller ringe..
Sitat fra: E_S på søndag 21. januar 2018, klokken 11:46
Ja, men det man får opp på nettsidene eller i appen sier ikke noe om hvordan bilen er godkjent. Da må man møte opp eller ringe..
Ja jeg vet det. Ville bare vise at man enkelt får tak i reg.nummer jeg.
Her er CCS2 combo overgang til CCS1 combo
Hurtiglader overgang for US biler.
tata
https://www.alibaba.com/product-detail/combo-2-to-combo-1-Adapter_60754184047.html?spm=a2700.7724857.main07.180.3c012be0k1Dp45
Hei, jeg snakker ikke norsk, så dette er fra google translate. Engelsk er under for de som snakker bedre engelsk enn dette oversetter. Jeg har gjennomgått servicehåndboken for bolten, og det finnes to versjoner av reparasjonsprosedyrer for ladepluggen. En for ikke-Dubai (USA / Canada / etc ...) og en for Dubai. Dubai Bolt er solgt med en type 2 ladeplugg. Sammenligning av de to prosedyrene, er alle deler identiske bortsett fra plugg og kabel fra pluggen til kryssboksen.
Jeg har deldiagrammer som viser GM-delstallene for alle komponentene, men ikke for Ampera-E. Ampera-E jeg så på hadde samme GM-delenumre for mange komponenter, men jeg kunne ikke se delenummeret for lastekabelen (bildet mitt er for uskarpt). Hvis noen har tilgang til en Ampera-E, kan jeg kanskje bekrefte deltilgjengelighet via de amerikanske delhandlerne. Til referanse er ladepluggen og kabelen til kryssboksen $ 320 USD eller 2475 NOK for type 1 CCS pluggen.
==========
Hello, I don't speak Norwegian, so this is from google translate. English is below for those that speak better English than this translates. I have reviewed the service manual for the Bolt, and there are two versions of repair procedures for the charging plug. One for the non-Dubai (USA/Canada/etc...) and one for Dubai. The Dubai Bolt is sold with a type 2 charging plug. Comparing the two procedures, the parts all appear identical except for the plug and cable from the plug to the junction box.
I have the parts diagrams showing the GM part numbers for all the components, but not for Ampera-E. The Ampera-E I looked at had the same GM part numbers for many components, but I was not able to see the part number for the loading cable (my picture is too blurry). If anyone has access to an Ampera-E I might be able to confirm part availability via the US parts dealers. For reference, the charging plug and cable to the junction box is $320 USD or 2475 NOK for the type 1 CCS plug.
https://imgur.com/a/zdRlS
Noen som har sjekket ut om de Boltene som ligger på Finn fra Tjuholmen Auto er med godkjent hurtiglading.?
De sier at det fungerer på Norske ladestasjoner?
Sitat fra: Tormod Beck på torsdag 08. februar 2018, klokken 12:24
De sier at det fungerer på Norske ladestasjoner?
Legg merke til at de ikke sier Norske hurtigladestasjoner !
Sitat fra: E_S på søndag 21. januar 2018, klokken 10:03
Om man får tak i registreringsnummer på en av disse bilene er det bare å stikke på en trafikkstasjon og sjekke om den er registrert på typegodkjenning eller enkeltgodkjenning. :)
Man kan finne visse indikasjoner, og av og til kan det være nok til å legge sammen 2 og 2.
- Man kan se om kilometerstanden er lest av ved import. Det sier ikke hvor bilen er imporert fra. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop+og+salg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=1G1FX6S00H4109934
- For å få enkeltgodkjennt bil med amerikanske typegodkjenning, må den ha vært registert 6mnd før eksport.
- Enkelte bildelforhandlere i USA har websider hvor du kan oppgi vin, og du får detaljer om bilen, som utstyrnivå etc.
- Hvis bilen har historikk fra usa, kan du kjøpe den for 2 USD. Bare passe på å legge inn vin i kommentarfelti Paypal:http://cheapvin.mypressonline.com/
- Man kan også google etter vin.
- Det ser ut til å være lit ulike mål og vekt på biler med amerikansk typegodkjenning. Ymse nyttelast og motoreffekt etc.
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop+og+salg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=1G1FX6S00H4109934
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop+og+salg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=W0VF86E09H4181169
Sitat fra: Boltron på søndag 04. februar 2018, klokken 15:02
I have the parts diagrams showing the GM part numbers for all the components, but not for Ampera-E.
It is easy to find diagrams and part numbers for cars that are sold in US, and it is easy to find a lot of dealers selling the parts with discount. For cars sold outside of North America, you can be lost. That's one reason why i like to drive used car from US.
The US port has part number 24287239: https://www.ebay.com/itm/New-OEM-Drive-Motor-Battery-Charging-Recepticle-2018-Chevrolet-Bolt-EV-24287239/272892737653
A wild guess is that the type 2 inlet could have the following part number? 24287240
Sitat fra: Tormod Beck på torsdag 08. februar 2018, klokken 12:24
Noen som har sjekket ut om de Boltene som ligger på Finn fra Tjuholmen Auto er med godkjent hurtiglading.?
De sier at det fungerer på Norske ladestasjoner?
Jeg prøvekjørte en slik Bolt på lørdag. Den fremstod med unntak av kosmetiske detaljer og LED bakspeil(misunn) som en standard OPEL Ampera-e inklusive helt vanlig "norsk" hurtiglader. Ingen ekstra "Alibaba" kabler eller noe slikt.
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 08. februar 2018, klokken 22:15
Sitat fra: Boltron på søndag 04. februar 2018, klokken 15:02
I have the parts diagrams showing the GM part numbers for all the components, but not for Ampera-E.
It is easy to find diagrams and part numbers for cars that are sold in US, and it is easy to find a lot of dealers selling the parts with discount. For cars sold outside of North America, you can be lost. That's one reason why i like to drive used car from US.
The US port has part number 24287239: https://www.ebay.com/itm/New-OEM-Drive-Motor-Battery-Charging-Recepticle-2018-Chevrolet-Bolt-EV-24287239/272892737653
A wild guess is that the type 2 inlet could have the following part number? 24287240
Jeg dro til opel deler telleren og bekreftet delnummeret er 24287238. rundt 300 USD. Laderen og veikryssen deler de samme delenumrene. Jeg kunne ikke få full motordiagrammer som selgeren ble gretten. men i det minste ser det ut som den kabelen min bolt burde lade i Europa.
nå trenger jeg bare å finne en passende onstar-modul.
Det er blitt registrert 3 chevy bolt denne uken i norge
Boltron , hvor bestiller du denne fra? hva med montering, får du gjort det på Opel?
Jeg ville søke på nettet etter GM 24287238:
https://duckduckgo.com/?q=gm+24287238
Husk at type 2-pluggen mangler metallkrok, så det spørs hvilke lure triks man må finne på når den mangler.
Er det noen som har erfaring med hvordan en får tak i en overgang og hvem på Østlandet som kan montere den
Og total pris,
De som har Bolt liggende på Finn sier at det koster 15000,
Er det mulig å få det rimeligere.
Jeg ville ha spurt Elbilmek.
Pass på at batteriet er bytta til nytt, hvis du kjøper Bolt!
Det jeg synes er viktig når man skal frakte en bil fra USA, er at batteriet er er bra.
I varme stater eldes batterier kanskje 4 ganger fortere enn i Norge. Det kan slite ekstra hvis man lader batteriet til 100% hyppig, eller hvis bilen står fullada over lengre tid. Der borte går bilene typisk på Leasing, hvor bilistene ikke forstår viktigheten av å behandle batteriet med omhu.
Enkelte batterier har 5 eller 8 års kapasitetsgaranti. Fabrikkgarantien blir som regel brutt når man tar bilen ut av Nordamarika. Derfor gjelder det å finne bil med friskt batteri før man frakter den over sjøen, og ett triks kan være å frakte bruktbilen etter den har fått nytt batteri.
Jeg har kjøpt noen Leafer fra varme strøk, med produksjonsdato før sommeren 2013, og de hadde fått nytt batteri etter 3 år. Jeg ser 2016 Leaf med 30kwt batteri, er av og til modne for batteribytte, hvis bilene er gått i varme strøk.
Jeg fant en kommentar her om at GM bytter batteri på de første Boltene som er produsert. Det er rapportert om dårlig batteri kapasitet i 1% av Boltene som derfor får batteribytte, og GM kontakter noen hundre flere bileiere om problemet:
http://www.chevroletbolt.org/forum/threads/142-GM-addressing-battery-glitch-in-small-number-of-Chevy-Bolts
The defect is present in some of the first Bolts that were manufactured and means that a car may say that 80 miles of electric power remains when in fact the battery will only last for 20 miles, said GM spokesman Chris Bonelli.
Derfor prøvde jeg å kikke på tilstandsrapporten til 2 biler som har låge vinnummer, og jeg fant 2 stk fra august 2016, som har halv kapasitet:
http://mmsc400.manheim.com/MABEL/ECR2I.PGM?CLIENT=SIMUC&CONFIGID=BUYER&ECRTYPE=**&SAUCI=DETA&SWO=3548295# (http://mmsc400.manheim.com/MABEL/ECR2I.PGM?CLIENT=SIMUC&CONFIGID=BUYER&ECRTYPE=**&SAUCI=DETA&SWO=3548295#)
http://mmsc400.manheim.com/MABEL/ECR2I.PGM?CLIENT=SIMUC&CONFIGID=BUYER&ECRTYPE=**&SAUCI=DETA&SWO=3544445# (http://mmsc400.manheim.com/MABEL/ECR2I.PGM?CLIENT=SIMUC&CONFIGID=BUYER&ECRTYPE=**&SAUCI=DETA&SWO=3544445#)
Drive Battery Weak NEEDS FULL CHARGE 1/2 Capacity Work in Progress
Jeg finner ingen tilbakekalling på disse 2.
Og her er det en som er produsert desember 16: http://mmsc400.manheim.com/MABEL/ECR2I.PGM?CLIENT=SIMUC&CONFIGID=BUYER&ECRTYPE=**&SAUCI=DETA&SWO=3571089# (http://mmsc400.manheim.com/MABEL/ECR2I.PGM?CLIENT=SIMUC&CONFIGID=BUYER&ECRTYPE=**&SAUCI=DETA&SWO=3571089#)
De aller fleste Bolt'ene på Finn, har lågere Vin-nummer enn denne desember 16-bilen som har halv batterikapasitet igjen, med unntak av en bil fra Bergheim som har høyere vin, og det var et par annonser hvor jeg ikke kunne se vin-nummeret. Man må derfor regne med at batteriene på disse bilene må byttes, hvis det ikke allerede er gjort.
Nå kikka jeg på 11 Bolter som er på Auksjon i Detroit, og for 9 av dem er det oppgitt på tilstandsrapporten, at batteriet er i ferd med å byttes.
Omtrent alle Bolt som er på auksjoner i USA, er produsert i 2016. Det er 2017-modeller med "H" i 10ende tegn. Og man kan regne med at bilene på Finn også er produsert i 2016. Jeg regner med at batteriene fra 2016 er modne for utskifting.
Hvordan batteriene er på biler som er produsert seinere, skulle jeg gjerne ha visst.
Har det kommet noen bedre og billigere løsning enn 15000 for konvertere hurtigladning porten på Bolt, Ser det ligger mange på Finn med hurtiglading,
Delen koster rundt $350 + norsk moms, altså under 5000 kroner. Jobben med å skifte tar ikke lang tid, så om noen tar 15k for det sitter de igjen med en feit pluss..
Hva heter delen og kjøpes den i USA?
Kan evnt legges i bilen, så sparer en frakt,
Sitat fra: Tormod Beck på torsdag 08. mars 2018, klokken 12:29Kan evnt legges i bilen, så sparer en frakt
For Ro-Ro frakt er det vanlig at transportøren kun frakter biler, slik at løse gjenstander inne i bilen vil bli fjernet og kastet. Ønsker man å frakte noe i tillegg til selve bilen, er lukket kontainer et bedre valg.
Er det noen her inne som HAR importert Bolt på egenhånd/privat? Vurderer dette, men har aldri importert noe som helst. Kunne vært kjekt med en beskrivelse av hvordan du/dere gjorde. (Fra søk til levering)
I tillegg,- Noen som har fasit på hvordan Auto Tjuholmen med flere gjør angående ombygging av hurtiglading?
Det står masse info på amcar.no om import av amcar, og det er egentlig akkurat den samme fremgangsmåten med import av Bolt. Bare husk at bilen MÅ ha vært registrert minst 6 måneder i USA før den importeres.
Ombygging er enkelt, skaff delen og bytt. For eksempel Elbilmek i Asker gjør dette.
Hvorfor må den ha vært registrert i minst 6 måneder?
Det er et krav i bilforskriftens § 10a for godkjenning av bil laget for USA/Canada og som ikke har europeisk typegodkjenning. "Det bare er sånn" - om man ikke oppfyller kravene til godkjenning etter § 10a er det mye, MYE mer byråkrati å få bilen godkjent. Med § 10a er det bare å vise bilen med papirer og alt er på stell.
Kravet om 6 måneders registrering er for å sørge for at det er bruktimport og ikke nybilsalg som kan være konkurransevridende i forhold til EØS.
Hvorfor ikke selge Bolten som Ampera-e? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=116129297
Vil ikke kjøper få en liten overraskelse ved første hurtigladning? Det mest interessante er likevel at skiltnummeret som ligger inne i annonsen ikke er det samme som står på bilen i bildene. Når man sjekker for EU-kontroll kommer det opp en Ampera-e (nummeret på bilen i annonsen er til en Chevrolet Bolt ev).
Nummer som er i annonsen er til bil som han tidligere har eid, den ble avregistrert 1.6.17, EK 40508, denne bilen var hvit og solgt til utlandet. Denne annonsen er misvisende.
Annonsen på Finn er borte nå.
Det er 30 Bolt i Norge pr. d.d. og hvis dere vil ha VIN så kan dere se de her:
https://www.itanywhere.no/E-reg.php?car=Chevrolet%20Bolt&mnd=%25&year=%25
Håper det hjelper :)
Her kan du sjekke dem for tilbakekallinger:
https://my.gm.com/recalls
Siden august har det vært kjennt at batteriene kan miste kapasitet på disse bilene, så det blir bytta en del batterier:
http://www.chevroletbolt.org/forum/threads/142-GM-addressing-battery-glitch-in-small-number-of-Chevy-Bolts
I april kom det endelig en tilbakekalling om tap av framdrift, som jeg lurer på om kan ha noe med den gamle risikoen å gjøre, og jeg har håp om at det skal komme klarhet i saken, så det blir overkommelig risiko å ta inn en Bolt.
Jeg sjekka de øverste bilene på lista over registrerte biler i Norge, og alle har denne tilbakekallingen:
GM Program #:
N172127150
Date Issued:
Apr 05, 2018
Program Title:
Loss of Propulsion High Voltage Battery Without Notification - Expires 4/30/2020
Program Description:
Certain 2017 model year Bolt EV vehicles may have a condition where the calibration will not detect the difference in the state of charge between the cell groups of the battery. This condition may not provide sufficient warning prior to a battery cell low voltage condition, which may result in a loss of propulsion. Only certain vehicles will experience the battery low voltage cell condition.
Repair Description:
Reprogram hybrid powertrain control module 2.
Program Status: INCOMPLETE
Her er en artikkel om tap av framdrift og problemer med balansering i batteriet:
https://www.greencarreports.com/news/1116273_some-chevrolet-bolt-evs-get-new-battery-pack-for-sudden-loss-of-power-heres-why
Og en diskusjonstråd: http://www.chevybolt.org/forum/178-2017-chevy-bolt-ev-issues-problems/26938-saw-new-recall-n172127150-mychevrolet-today-21.html
Det kan se ut som at det er tilbakekallinger på Bolter produsert fram til september 17.
Hvordan sjekker du om den er må ha batteri bytte?.
Kan du sjekke denne..? Vin 1G1FX6S00H4132808
Sitat fra: Tormod Beck på mandag 07. mai 2018, klokken 23:30
Hvordan sjekker du om den er må ha batteri bytte?.
Kan du sjekke denne..? Vin 1G1FX6S00H4132808
Du trykker på første lenken til Trekkoppbil og legger inn ditt vin-nummer.
Når jeg testet det nå, ser jeg at ditt vin-nummer har 2 tilbakekallinger for oppgradering av programvare.
Den ene er relatert til batteriet.
SitatThe following recalls and programs have been found for your 2017 Chevrolet Bolt EV
VIN: 1G1FX6S00H4132808
Results last updated: May 08, 2018
Recalls and/or programs for your vehicle in which repairs have not been completed are listed below.
Other Programs for Your Vehicle
What's this?
GM Program #:
A172114410
Date Issued:
Apr 09, 2018
Program Title:
SDGM and BYOM2+ Radio Software Updates - Expires 4/30/2020
Program Description:
Certain 2017 model year Chevrolet Bolt EV vehicles need to be reprogrammed with an updated software package. Depending on the vehicle's configuration, it may require two updates. The software updates will improve phone connectivity, display resolution, rear camera operation, and prevent instances of intermittent screen freezing. The updates will also remove certain video playback functionality and improve the ability to perform software updates to the radio.
Repair Description:
OnStar will update vehicles remotely through in-vehicle prompts from the radio display. However, some customers may decline the vehicle update or the update is attempted, but is not successful. In such cases, dealers will be required to reprogram the vehicle with the new software updates.
Program Status: INCOMPLETE
GM Program #:
N172127150
Date Issued:
Apr 05, 2018
Program Title:
Loss of Propulsion High Voltage Battery Without Notification - Expires 4/30/2020
Program Description:
Certain 2017 model year Bolt EV vehicles may have a condition where the calibration will not detect the difference in the state of charge between the cell groups of the battery. This condition may not provide sufficient warning prior to a battery cell low voltage condition, which may result in a loss of propulsion. Only certain vehicles will experience the battery low voltage cell condition.
Repair Description:
Reprogram hybrid powertrain control module 2.
Program Status: INCOMPLETE
Takk for hjelpen, da er det ikke sikkert at batteri testen som ble tatt,har så mye verdi da?.
Det som står her er om en softwareoppdatering av batteristyringen, ikke en feil på det fysiske batteriet.