Elbilforum.no
Bilmerker => Forumbrukerne sin sammenligning og testing av de forskjellige bilene. => Emne startet av: Radiobil1 på tirsdag 28. februar 2017, klokken 21:43
Hvorfor kan man ikke begynne å bruke WLTP standarden på all rekkeviddetesting på elbiler?
https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide_harmonized_Light_vehicles_Test_Procedure (https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide_harmonized_Light_vehicles_Test_Procedure)
Bør jo være denne som tar over for både NDEC og EPA, så alle er enig om en test, og den gir et mer realistisk bilde på praktisk rekkevidde?
Her er tidsplanen for overgang fra ndec til wltp:
http://bilimportorene.no/acea-med-faktabrosjyre-om-wltp/
I praksis mer i 2018 at det vil merkes ser det ut til.
Ser ut til at det blir NEDC i alle reklamer frem til 2019 da. I praksis betyr det at alle biler som blir typegodkjent etter 1. september i år vil måtte testes etter begge metoder.
Sitat fra: Radiv på tirsdag 28. februar 2017, klokken 21:43
Hvorfor kan man ikke begynne å bruke WLTP standarden på all rekkeviddetesting på elbiler?
https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide_harmonized_Light_vehicles_Test_Procedure (https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide_harmonized_Light_vehicles_Test_Procedure)
Bør jo være denne som tar over for både NDEC og EPA, så alle er enig om en test, og den gir et mer realistisk bilde på praktisk rekkevidde?
Vi som er elbilentusiaster kan i alle fall starte med å si i fra at vi ikke ønsker NEDC i reklamen, og heller ikke referer til disse tulleverdiene.
For mer reell sammenlikning har jeg snekret sammen denne oversikten for elbiler som jeg etterhvert bare kommer til å bestå av WLTP rekkevidder.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.0.html
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.msg599868#msg599868