Elbilforum.no
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Kianus på onsdag 11. januar 2017, klokken 20:25
Hei. Jeg har mulighet til å kjøpe en i3 94Ah Charged edition i dag, uten å vente, men jeg er litt skeptisk til rekkevidde kontra f.eks IoniQ (som har vist seg å være veldig effektig og gjerrig).
Hva kan man forvente i rekkevidde på motorvei med 110 km/t på denne årstiden?
Er jo en del 94Ah som ruller på veien, så tenkte kanskje noen hadde noe mer konkrete tall.
Kan jeg regne med 17-18 mil? Eller er vi nede på 13-14 mil?
Takker for alle svar.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28861.0.html
Her er en tråd med erfaringer. 110kmt på motorveien avhenger av mange faktorer. Vær, føre, temperatur, forvarmet bil osv.
Hei du.
Jeg bor i Son og jobber på Skøyen. Helt ny i3 i november.
Kjører 6 mil hver vei hver dag, dvs 12 mil i Eco Pro modus.
I regnvær og rundt null grader ute, har jeg rundt 2-4 mil igjen når jeg kommer hjem. Jeg kjører hardt og rundt 100-130 km/t hele veien frem til Mosseveien.
Kjører man rolig i rundt 90-100 km/t er rekkevidden rundt 17 -18 mil.
På sommeren i rundt 70-90 regner jeg med at den går over 20-22 i EcoPluss modus.
Kjørte Ski-Hamar-Ski i høst. 5-7 varme ute, tørr vei, 18 i bilen og 100 kmt i eco pro på cruise. 20 mil ble rekkevidden. Veldig fornøyd!
Ligger på mellom 15-18 mil nå på vinteren med E6 pendling mellom Drøbak og Gardermoen, ligger stort sett litt over fartsgrensen, og kjører forbi alt av tyngre kjøretøy. Får ladet på jobb, så ikke noe problem for meg så langt.
2-3 grader, høljeregn og vind fra alle kanter i dag, ca 130 km rekkevidde. Ligger da i 100-120 ca hele veien.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: Kianus på onsdag 11. januar 2017, klokken 20:25
Hei. Jeg har mulighet til å kjøpe en i3 94Ah Charged edition i dag, uten å vente, men jeg er litt skeptisk til rekkevidde kontra f.eks IoniQ (som har vist seg å være veldig effektig og gjerrig).
Hva kan man forvente i rekkevidde på motorvei med 110 km/t på denne årstiden?
Er jo en del 94Ah som ruller på veien, så tenkte kanskje noen hadde noe mer konkrete tall.
Kan jeg regne med 17-18 mil? Eller er vi nede på 13-14 mil?
Takker for alle svar.
110km/t på vinterstid er nok 13-14 mil. Er dette for lite, og du kjører dette ofte, kan ioniq være bedre valg. Der ioniq er bedre på rekkevidde, tar nok i3 igjen på komfort. Og at det rett og slett er en absurd morsom bil å kjøre. Men muligens ikke i 110km/t i lange strekk på motorvei hver dag.
Du vil ha dager hvor rekkevidden kryper ned mot 13 mil, ved mye regn og vind eller veldig kaldt (under -15). Men de fleste dager vil du nok få rundt 15 mil. 16-17 mil er oppnåelig med redusert hastighet.
Jeg har et forbruk på mellom 16og 20kWh/100km ved pendling mellom Notodden og Austbygde nå i vinter. Mye er avhengig av kvaliteten på veien en kjører og ikke minst utetemperatur. Så et rest på batteriet mellom 50 og 65% er vanlig ved kjøring i Comfort. Tjener ikke mye på å velge Eco Pro synes jeg. Så langt det er mulig kjører jeg med cruice control.
Testet min helt nye i3 på tur fra Asker til Rødberg i Numedal (på vei til Geilo).
Strekningen er 153 km. Det er totalt en høydeforskjell på ca 250 m. Kjørte i comfort i normal hastighet (inntil 100 km/t) og varme på 22 grader. Det var 0- 4 kuldegrader og våt vei. Bilen er helt ny og levert med Hakkapelitta R dekk.
Ankom Rødberg med 18 % rest, og det ville gitt en total rekkevidde på 186 km. Det synes jeg er bra, og samsvarer godt med det BMW lover :)
Glemte å sjekke snittforbruket i appen og dessverre blir det slettet etter at man har startet neste tur. Hvis vi går ut i fra oppgitt netto kapasitet på 27,2 kW, så blir forbruket ca 14,6 kW/100 km. Har mistanke om at beregnet forbruk i appen ligger en del høyere. Det kan tyde på at batterikapasiteteten er høyere enn de har oppgitt i tekniske data.
14,6kW/100km, det høres jo lovende ut. Samme hvordan jeg kjører klarer jeg ikke å komme under 17,4kW/100km. det går mer strøm fra Notodden til Austbygde enn omvendt, høydeforskjell er ca. 170m.
Sitat fra: SveinJ på fredag 27. januar 2017, klokken 08:09
14,6kW/100km, det høres jo lovende ut. Samme hvordan jeg kjører klarer jeg ikke å komme under 17,4kW/100km. det går mer strøm fra Notodden til Austbygde enn omvendt, høydeforskjell er ca. 170m.
Antar at du leser av forbruket i bilens kjørecomputer ?. Jeg regnet det ut på bakgrunn av kjørt distanse. Hvis batteriets netto kapasistet er 10 % større enn de oppgir (noe mye tyder på), så blir forbruket ca 16 kW/100 km. Det viktigste for meg er praktisk rekkevidde, og så lenge jeg kommer til ladestasjonene på Rødberg (153 km) uten rekkeviddeangst er jeg fornøyd. Men det gjenstår å se hvordan det går i minus 15 grader og snøføre ;)
Ser forbruket både på kjørecomputer i iRemote. kan hende km ikke er helt korrekt, men etter 80km til jobben ligger restkapasitet på fra 51 til 56% avhengig av utetemperatur. Stort sett har det vært fra 0 til 13 kalde de ukene jeg har kjørt. Under -5 ser det ikke ut som om rekkevidden øker ved EcoPro ift Comfort.
Jeg vil ikke se bort fra at forbruket som oppgis i kjørecomputeren har et påslag for energitap ved lading. Mener å ha last at Mercedes gjør dette, og siden opplysningene eventuelt skal brukes til å vise energiforbuket og derav kostnad, så er det ikke urimelig om ladetapet er med. Uansett er vel ikke energiforbruket, men faktisk rekkevidde som er mest interessant for oss i Norge. Da er det google map som er mest å stole på ;)
Min erfaring med i3 94Ah
-1c og kaldere: 14-18mil
-1c opp til 10c: 18-24mil
10c+: 24-28mil
Comfort. Klima på 20c, laveste vifte når utetempen er 10c eller kaldere. Kjører pent. Rekkeviddespennet avhengiger veldig av vind, våt bane og % motorvei.
Hvor langt tilbake ser bilen når den estimerer rekkevidde (og det ikke er lagt inn noen destinasjon)? Kun siste tur? Kjørte sist ca 10 mil motorvei, satte på saktelading til 100% med forhåndsvarming på slutten, og kjørte deretter en liten tur (ca 3 km). Nå viser app estimert 22 mil rekkevidde (Comfort, fremdeles på 100% SOC), uten tilkoblet lading og forvarming, utetemperatur rundt null.
Jeg kjørte uten varme den siste korte turen, da bilen var forhåndsvarmet. Så forbruket der var nok lavt. Men kikker bilen altså bare 3 km bakover for å estimere 200+ km fremover?
Her har du en test av Ioniq. Dei sammenligna den med I3en i testen: http://www.side3.no/motor/test-hyundai-ioniq-electric-rekkeviddetest/3423307608.html (http://www.side3.no/motor/test-hyundai-ioniq-electric-rekkeviddetest/3423307608.html)
Sitat fra: Orbit på mandag 30. januar 2017, klokken 08:53
Hvor langt tilbake ser bilen når den estimerer rekkevidde (og det ikke er lagt inn noen destinasjon)? Kun siste tur? Kjørte sist ca 10 mil motorvei, satte på saktelading til 100% med forhåndsvarming på slutten, og kjørte deretter en liten tur (ca 3 km). Nå viser app estimert 22 mil rekkevidde (fremdeles på 100% SOC), uten tilkoblet lading og forvarming, utetemperatur rundt null.
Jeg kjørte uten varme den siste korte turen, da bilen var forhåndsvarmet. Så forbruket der var nok lavt. Men kikker bilen altså bare 3 km bakover for å estimere 200+ km fremover?
Det stemmer med min erfaring. Skal man ha et noen lunde brukbart estimat, må man bruke navigasjonen. Når destinasjon og kjørerute er valgt, stemmer estimatet ganske bra hvis man holder fartsgrensene. Ved kjøring til og fra hytta (18 mil en vei) har estimatet aldri bommet med mer enn 10 kilometer, selv om avviket underveis har vært større. Den tar hensyn til topografi og temperatur, men undervurderer topografi en god del.
Grei rekkevidde ;), litt kjølig på slutten av turen da :)
Sitat fra: Demented_Genius på onsdag 01. februar 2017, klokken 13:25
Her har du en test av Ioniq. Dei sammenligna den med I3en i testen: http://www.side3.no/motor/test-hyundai-ioniq-electric-rekkeviddetest/3423307608.html (http://www.side3.no/motor/test-hyundai-ioniq-electric-rekkeviddetest/3423307608.html)
Til info så var det vesentlig kaldere da IONIQ ble testet vs i3.
Tolker jeg rett , du klarte 69 km på 25% av batterikapasiteten i - 1,5 Det er svært bra.
Det var et par grader kaldere, nok til å bli mer enn oppveid av forskjell i snitthastighet.
Men det er vel liten tvil om at Ioniq har bedre rekkevidde i motorveihastighet, mens i3 har best rekkevidde på landevei med lavere hastighet, og ved bykjøring. Totalt sett er det jo veldig lite som skiller disse to bilene på rekkevidde.
Sitat fra: 02jan på fredag 03. februar 2017, klokken 10:50
Tolker jeg rett , du klarte 69 km på 25% av batterikapasiteten i - 1,5 Det er svært bra.
Det stemmer, fra Gjelleråsen og litt forbi Skarnes. Var kø så snitt hastigheten er lav, men greit å se 19,5 mil igjen å kjøre når man kommer hjem :).
Hei!
Jeg har prøvd å lese igjennom flere tråder i forumet, og håper dette innlegget passer inn i denne tråden.
Jeg fikk min første elbil i3 i januar (94), og lurer på en ting. Når min bil er fulladet 100% ligger rekkevidden på rundt 160 km. Jeg synes dette virker merkverdig lite/ikke som forventet? Jeg rekker tur-retur Sarpsborg-Fredrikstad (1,8 mil hver vei - gj.snitt fart 50-60 km/t) 2 ganger + en ekstra tur til trening som er rundt 1,5 mil tur/retur. Etter dette ligger rekkevidden på 50-60 km. Kjøretur Sarpsborg - Oslo når den er fulladet har jeg kanskje 50-60 km igjen på rekkevidden. Jeg kjører på ECO PRO hele tiden, maks varme 28 grader og setevarme ved behov. Er bilen generell kald eller er det dårlig klimaanlegg? Jeg synes fortsatt det er kaldt når varmen står på maks i eco pro-mode. Bilen lades hovedsakelig over natten på 16 amp. Jeg har fått bilen opp til 200 km en gang på hurtiglading i Oslo. Fikk bilen for en måned siden, og vurderer evt. å ta en sjekk av batteriet. Utetemperaturer har variert fra -4 til +7.
Hvor mye viser appen deres ved 100% fulladet? Overreagerer jeg mtp. rekkevidde?
Som du har jeg lurt på dette med rekkevidde. Opplever ulike km hver dag når jeg skal på jobb.
I dag hadde jeg min første lange tur, Austbygde-Sætre i Hurum. 167km den mellomlengste veien. Startet med 205km, satte så adressen på Navi og rekkevidden ble da 195km. Teoretisk skulle jeg da ha 30km rest ved ankomst. Men det hadde jeg ikke. Måtte lade 20 min på Buskerud Bilsenter ved Kjellstad for å være sikker på å komme fram og opp på Liertoppen uten angst. Ladet der 40 min, 23,7kW og kjørte til Notodden. Måtte fylle på 5 min og da var det mer enn nok hjem.
Ser også at ved lavere hastigheter koster 1grad varme ca 3km og i 80 ca 1km vei. Kjørte i EcoPro og 25 grader i bilen.
Så du får bare fortsette å prøve deg fram. Jeg ser at jobbreise på 80 km koster ca 45% energi den veien jeg kjører.
Trinse. Småkjøring gir økt forbruk. Bilen kjøles ned mellom turene og må varmes opp igjen. Kjøring i høy hastighet for eks. motorvei øker også forbruket. EcoPro reduserer effekten til klima anlegget. Prøv Comfort modus, da får du full effekt på varmen men også økt forbruk. Hentet min nye i3 på onsdag og kjørte den 30 mil fra Tromsø til Harstad. Vinterføre. Temp minus1-7c. Comfort modus med klima på 19 c auto. Forbruk 16kw/100km. Etter 100km er det 50% soc. Skulle tilsi over 200km rekkevidde. Godt fornøyd :-)
Ok. Jeg har forhørt meg med en annen også som fikk tilsvarende bil i desember, og når hennes bil er 100% fulladet har hun en rekkevidde på 220 i comfort-mode. Det har jeg aldri opplevd. Derfor reagerer jeg på kun 160 km i Eco Pro mode. Jeg kjører tur/retur til jobb hver dag, og på E6 ligger jeg i rundt 100 km/t (enkelte strekninger er det 80-90 km/t fartsgrense. Har totalt hatt 2 turer til Oslo med bilen, og en tur/retur Oslo - Gardermoen). Derfor jeg stusser over rekkevidden på bilen. Jeg vet at rekkevidden endrer seg mtp. temperatur og fart.
Fart har mye å si. Grovt regnet kan forbruket øke med 25% fra 80-100km/t. Har ikke nøyaktige tall for i3.
Snitt hastigheten min på turen fra Tromsø var kun 64km/h. Fulgte trafikken 50-90km/t.
Å koste på seg comfort mode koster veldig lite. Med mitt kjøremønster merker jeg knapt forskjellen. Har egentlig godt over til å alltid bruke comfort mode. Da virker også alltid acc-kamera. Du sparer nok mye mer på å redusere hastigheten med 5 km/t.
Har forøvrig hatt det laveste forbruket hittil i vinter de siste dagene. Rett over 15 KWt/100km i comfort. Veldig fornøyd.
Sitat fra: KapteinLefso på lørdag 04. februar 2017, klokken 01:35
Å koste på seg comfort mode koster veldig lite. Med mitt kjøremønster merker jeg knapt forskjellen. Har egentlig godt over til å alltid bruke comfort mode. Da virker også alltid acc-kamera. Du sparer nok mye mer på å redusere hastigheten med 5 km/t.
Har forøvrig hatt det laveste forbruket hittil i vinter de siste dagene. Rett over 15 KWt/100km i comfort. Veldig fornøyd.
Hva er acc-kamera?
Det er kameraet som gjør at du har Adaptiv Cruise Controll
I3 baserer estimert rekkevidde på tidligere forbruk. Prøv å legg inn en destinasjon på navi 20 mil unna på landevei, da estimerer den etter vei og fartsgrenser.
Sitat fra: Toalmar på lørdag 04. februar 2017, klokken 09:41
Det er kameraet som gjør at du har Adaptiv Cruise Controll
Det virker d også i EcoPro!
Sitat fra: trinse på fredag 03. februar 2017, klokken 18:28
Hei!
Jeg har prøvd å lese igjennom flere tråder i forumet, og håper dette innlegget passer inn i denne tråden.
Jeg fikk min første elbil i3 i januar (94), og lurer på en ting. Når min bil er fulladet 100% ligger rekkevidden på rundt 160 km. Jeg synes dette virker merkverdig lite/ikke som forventet? Jeg rekker tur-retur Sarpsborg-Fredrikstad (1,8 mil hver vei - gj.snitt fart 50-60 km/t) 2 ganger + en ekstra tur til trening som er rundt 1,5 mil tur/retur. Etter dette ligger rekkevidden på 50-60 km. Kjøretur Sarpsborg - Oslo når den er fulladet har jeg kanskje 50-60 km igjen på rekkevidden. Jeg kjører på ECO PRO hele tiden, maks varme 28 grader og setevarme ved behov. Er bilen generell kald eller er det dårlig klimaanlegg? Jeg synes fortsatt det er kaldt når varmen står på maks i eco pro-mode. Bilen lades hovedsakelig over natten på 16 amp. Jeg har fått bilen opp til 200 km en gang på hurtiglading i Oslo. Fikk bilen for en måned siden, og vurderer evt. å ta en sjekk av batteriet. Utetemperaturer har variert fra -4 til +7.
Hvor mye viser appen deres ved 100% fulladet? Overreagerer jeg mtp. rekkevidde?
28 varme i kupéen er heftig - og det drar mye strøm. Ta på en ekstra genser og kjør et par dager i 20 varme. Sjekk rekkevidden da. Min erfaring tilsier ca 20 mil i disse dager med 18 varme i bilen. Oslo/Akershus. Normal kjøring.
...erfaring i dag med 80km/1t10min i EcoPro: 215km ved start, 23 kupevarme, 0 til -1 underveis, snø og slaps. 140km restlengde ved ankomst, 15,6kW/h forbruk (laveste hittil). Redusert temp fra 25 til 23 utgjorde ganske mye?
Koblet til lader: 118km elektrisk rekkevidde!
Sitat fra: KapteinLefso på lørdag 04. februar 2017, klokken 01:35
Har egentlig godt over til å alltid bruke comfort mode. Da virker også alltid acc-kamera.
Fungerer bare cruise controll i comfort mode i i3?
Sitat fra: tutti på mandag 06. februar 2017, klokken 09:33
Sitat fra: KapteinLefso på lørdag 04. februar 2017, klokken 01:35
Har egentlig godt over til å alltid bruke comfort mode. Da virker også alltid acc-kamera.
Fungerer bare cruise controll i comfort mode i i3?
Fungerer fint i EcoPro også. Har ikke prøvd i EcoPro+ da jeg aldri har hatt behov for å spare batteriet så mye.
Nå er vi vel hjemme etter første store langtur; Austbygde-Trollhättan t/r. Forbruket i går lå på 20,5 kWh/100km og i dag 18,2. Sludd og underkjølt regn i går medførte høyere forbruk.
Ca 100km/h på motorveien, EcoPro og 24grader.
Bare 67 på Bastøyferga, gratis å lade på Tanumshede shoppingsentre og Öberby shopping ved Trollhättan. SEK 2/min på Nordby.
Spennende var det i alle fall å se hvor langt kilowattene rakk.
Du ville spart mye på å gå ned til 21 grader. Vi hadde ikke klart å ha det så varmt i bilen 8)
Jeg har ikke gjort noen vitenskapelige målinger, men jeg har en klar følelse at 21 grader er mye varmere i min bensindrevne BMW enn i i3 ;). Selv har jeg ved et par anledninger følt behov for å skru opp til 23-grader for ikke å fryse i i3. Hører at eiere av Gof vs e-Golf har tilsvarende erfaring, så elbil varme er ikke helt som annen varme ;) Og så savner jeg rattvarme, for da kunne jeg klart meg med lavere kupetemperatur. Men kjørehansker er en grei erstatning.
Sitat fra: LMOR på lørdag 18. februar 2017, klokken 08:00
Du ville spart mye på å gå ned til 21 grader. Vi hadde ikke klart å ha det så varmt i bilen 8)
Jo det hadde sikkert vært greit det, men jeg hater å kjøre bil med boblejakke og lange underbukser! 21 grader el-bilvarme er ikke veldig varmt og 21 i Comfort oppleves varmere enn i EcoPro.
Min står på 18 grader/Ecopro og synes det er passe....
Beholder dog jakka på - lange under brukte jeg i militæret for VELDIG lenge siden....
Jeg føler temperaturen faller 2 grader i forhold til hva som vises i ecopro, men det er sikkert bare på grunn av redusert effekt og luftmengde. 20° er fint om luftmengden er tilstrekkelig.
Har kjørt bilen i varierende forhold fra -29-+5C på Nord Norske vinterveier. 1700km på to uker med 17,3kwh/100km i forbruk. Comfort modus og 19c. Føler også at 19c i comfort mudus er varmere enn 19c i ecopro. Veldig fornøyd med bil og rekkevidde på vinter som ligger på ca 200km om ønskelig.
Eneste minus så langt er mangel på klimatisering av batteripakken( uten strøm tilkobling) før hurtiglading i kulde. Om bilen blir stående parkert i 20 kalde og det så trengs hurtiglading blir det tregt og dyrt.
Enig i at 21 med EcoPro kan kjennes kaldt. En bør heller kjøre forsiktig (helst bruke ACC) med Comfort på 21 grader, enn 24 grader med EcoPro.
Kjør gjerne med varm bil, men da blir forbruket betydelig høyere.
Det burde vært mulig å kombinerer redusert motoreffekt med full effekt på varmeapparat. Det ville jo vært perfekt standardinnstilling om vinteren som både gir god komfort og sikrere kjøring. Er det mulig å programmere dette ?
Sitat fra: TM på lørdag 18. februar 2017, klokken 22:16
Det burde vært mulig å kombinerer redusert motoreffekt med full effekt på varmeapparat. Det ville jo vært perfekt standardinnstilling om vinteren som både gir god komfort og sikrere kjøring. Er det mulig å programmere dette ?
Du kan vel justere det med den lille pedalen til høyre... ;D
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 19. februar 2017, klokken 09:23
Sitat fra: TM på lørdag 18. februar 2017, klokken 22:16
Det burde vært mulig å kombinerer redusert motoreffekt med full effekt på varmeapparat. Det ville jo vært perfekt standardinnstilling om vinteren som både gir god komfort og sikrere kjøring. Er det mulig å programmere dette ?
Du kan vel justere det med den lille pedalen til høyre... ;D
Pedal? Kall det "av og på knapp" så BMW eierne forstår hva du snakker om :police:
Opplever motoreffekten grei å justere med effekt pedalen. Jeg liker bilen best i comfort modus :)
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 18. februar 2017, klokken 09:20
Min står på 18 grader/Ecopro og synes det er passe....
Beholder dog jakka på - lange under brukte jeg i militæret for VELDIG lenge siden....
18 grader i over en time på morran, det er kaldt og ikke min stil!
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 18. februar 2017, klokken 09:20
Min står på 18 grader/Ecopro og synes det er passe....
Samme her, blir svett og søvnig bare ved tanken på sitte å kjøre i de temperaturer en del folk skriver om her. Er jammen ikke rart de opplever redusert rekkevidde. Stekepannen har jeg kun slått på en gang, da kun for å sjekke at den virket ;D
Sitat fra: Egil Fonn på søndag 19. februar 2017, klokken 10:00
Opplever motoreffekten grei å justere med effekt pedalen. Jeg liker bilen best i comfort modus :)
Jeg har til vanlig ikke problemer med å kontollere «gasspedalen», men med vinterstøvler på og glatt føre er det er fordel om pedalen var litt mindre følsom. Derfor synes jeg eco pro føles tryggere, men skulle gjerne kombinert det med full effekt på varmeanlegget.
Sitat fra: TM på søndag 19. februar 2017, klokken 13:40
Sitat fra: Egil Fonn på søndag 19. februar 2017, klokken 10:00
Opplever motoreffekten grei å justere med effekt pedalen. Jeg liker bilen best i comfort modus :)
Jeg har til vanlig ikke problemer med å kontollere «gasspedalen», men med vinterstøvler på og glatt føre er det er fordel om pedalen var litt mindre følsom. Derfor synes jeg eco pro føles tryggere, men skulle gjerne kombinert det med full effekt på varmeanlegget.
Mener jeg har sett i menyen at du kan ha "normalt" varmeapparat i eco pro..
Sitat fra: Mr.Zero på søndag 19. februar 2017, klokken 14:09
Sitat fra: TM på søndag 19. februar 2017, klokken 13:40
Sitat fra: Egil Fonn på søndag 19. februar 2017, klokken 10:00
Opplever motoreffekten grei å justere med effekt pedalen. Jeg liker bilen best i comfort modus :)
Jeg har til vanlig ikke problemer med å kontollere «gasspedalen», men med vinterstøvler på og glatt føre er det er fordel om pedalen var litt mindre følsom. Derfor synes jeg eco pro føles tryggere, men skulle gjerne kombinert det med full effekt på varmeanlegget.
Mener jeg har sett i menyen at du kan ha "normalt" varmeapparat i eco pro..
Riktig. Når du går inn i Eco-menyen så kan du krysse bort om du vil ha Eco i varmeapparatet. Da har du full varme i Eco-kjøremodus. Jeg har brukt denne innstillingen gjennom 2 vintre nå og det fungerer bra.
Da blir det ordentlig test på meg også. Reiser fra Gjøvik til Agder i morgen tidlig. Ca kjørelengde er 330 km. Skal bli spennende og se hva den reelle reisetiden blir og hvor jeg må stoppe for å lade første gang.
Takk for tipset. Da skal jeg endre innstillingen så jeg får full varme i Eco Pro ;)
Sitat fra: Toalmar på søndag 19. februar 2017, klokken 18:00
Da blir det ordentlig test på meg også. Reiser fra Gjøvik til Agder i morgen tidlig. Ca kjørelengde er 330 km. Skal bli spennende og se hva den reelle reisetiden blir og hvor jeg må stoppe for å lade første gang.
Reise fra Gjøvik med 100% på batteriet litt før klokken 7 i dag. det var -2 grader ute. Valgte Eco Pro og 20 grader på termostaten i bilen. Ettersom dette var min første langtur så ble min første lade stopp Marienlyst i Drammen. Da hadde jeg kjørt 166 km og bilen viste 16% igjen på batteriet. Jeg ladet i 32 minutter og hadde da 81 % batterie kapasitet. Dette var ikke nok for siste etappe så jeg valgte å ta en liten stopp på Kiwi Moveien i Sandefjord og fylle på litt til. Sto i 12 minutter. Så dessverre ikke hvor mange Kw som ble ført inn på Batteriet. Ankom i hvert fall plassen jeg skulle med 19 km igjen. Da var kl 11:30 altså en reisetid på 4,5 time noe som er helt ok for denne strekningen.
Ditto! (takk til Mr.Zero for tips)
Prøvde dette i dag, og kjørte 193 km i EcoPro, men klimanlegg i Comfort på 21°C. 50 km motorvei (100-110 km/t), resten vanlig landevei rundt 80 km/t. Startet på 95% SOC, og var nede på 7% ved ankomst. Det tilsvarer 220 km rekkevidde med fullt batteri. Ypperlig kombinasjon av full komfort, samtidig som det gir litt ekstra rekkevidde. Utetemperatur 3-8°C, stort sett våte veier på grunn av smeltevann fra snøen.
Kjørte på jobben i dag morges med 213km. Comfort og 20gr. Fjernlys på i ca 45 km av 80. Forbruk var 14,3kW/100km. Prøvde 18gr, men det var ikke behagelig med kald luft på skallen i mer enn 10 min. "Oppgraderte" til 20, som var greit nok. -5 til +8 ute underveis.
Kjørte så fra Notodden til OSL, EcoPro og 22gr. Startet med 220 km, kjørte 166 og hadde 45km igjen, som stemte ganske bra med navigator. Erfarer at rekkevidden øker ganske bra når det blir høyere lufttemperatur.
Sitat fra: SveinJ på mandag 20. februar 2017, klokken 20:43
Kjørte på jobben i dag morges med 213km. Comfort og 20gr. Fjernlys på i ca 45 km av 80. Forbruk var 14,3kW/100km.
Så lite forbruk har jeg aldri sett på min. Jeg sliter med å få det under 20.
Hva gjør jeg feil?
Sitat fra: Toalmar på mandag 20. februar 2017, klokken 23:46
Sitat fra: SveinJ på mandag 20. februar 2017, klokken 20:43
Kjørte på jobben i dag morges med 213km. Comfort og 20gr. Fjernlys på i ca 45 km av 80. Forbruk var 14,3kW/100km.
Så lite forbruk har jeg aldri sett på min. Jeg sliter med å få det under 20.
Hva gjør jeg feil?
Jeg ligger typisk på 13,5 på langtur, ned til ca 0 grader. Hvis du kjører over 100km og bruker mer enn 20, så har du det enten alt for varmt, eller kjører for rykkete.
Det er mulig det, men har varmen på 19 - 20 grader og bruker ACC mye.
Ser det nå at jeg har sett på feil verdier. Har sett i bilen. De som kommer i Appen er mer riktig. Siste kjøreturen der var 2 km og forbruk på 15,5
Man kan bli litt for fanatisk av å se på energiforbruket og antall km i rekkevidde. Ingen veier er like og mye avgjøres av utetemperaturen. Ca 70% av veien jeg kjører til jobb er med acc og jeg er stort sett aleine på veien de første 60km. Da går det i 83. Om jeg setter kupévarme på 23, har jeg allikevel en forskjell på +/-10% på samme strekning avhengig av utetemperatur.
Og jeg hater å kjøre med hansker og topplue samt stor boblejakke og gjenduggete vinduer for å spare kW! Bilkjøring skal være en positiv opplevelse, også for el-bilister ;)
Da jeg skulle hjem fra Agder sist uke så ankom jeg ladestasjon på Circle K i Nykirke med god margin, men siste ladeuttak ble opptatt akkurat da jeg kom inn på plassen. Jeg kjørte da videre til neste stopp. Det var Circle K på Grenland. Der sto det at mann møtte betale inne på stasjonen og det tenkte jeg at det var tungvint så jeg kjørte videre uten å tenke mere på det. Jeg planla da og stoppe i Drammen på Marienlyst Stadion. Som man ser på bildet så holdt det akkurat, kun 4 km igjen før bilen ikke hadde gått lenger. Må si jeg tenkte litt mer enn vanlig på om jeg kom frem eller ikke.
Sitat fra: Toalmar på mandag 27. februar 2017, klokken 21:16
Må si jeg tenkte litt mer enn vanlig på om jeg kom frem eller ikke.
Hvor startet du? Lurer litt på hvor lang turen ble mellom start og 3% :) Jeg hadde neppe vert like tapper, og brukt noen minutter på 11kW AC eller en fortumlader.
Sitat fra: Panduck på mandag 27. februar 2017, klokken 21:25
Hvor startet du? Lurer litt på hvor lang turen ble mellom start og 3% :) Jeg hadde neppe vert like tapper, og brukt noen minutter på 11kW AC eller en fortumlader.
Turen startet omtrent på Brokelandsheia. Hadde ikke helt 100% på batteri ved avreise. er vel ca 170 km i kjørestrekning, så det var vel helt greit da det var noen minusgrader og mye motorvei kjøring. (95 - 100km/t)
Sitat fra: Toalmar på mandag 27. februar 2017, klokken 21:30
Turen startet omtrent på Brokelandsheia. Hadde ikke helt 100% på batteri ved avreise. er vel ca 170 km i kjørestrekning, så det var vel helt greit da det var noen minusgrader og mye motorvei kjøring. (95 - 100km/t)
Jeg stoppet halvveis når jeg tok den turen. Greit med slike tall når man skal kjøre Gardermoen -> Stockholm neste uke. Der er det ikke like bra utvalg med ladere, men det bør være mer enn nok med 94Ah rekkevidde.
Sitat fra: Toalmar på mandag 27. februar 2017, klokken 21:16
Da jeg skulle hjem fra Agder sist uke så ankom jeg ladestasjon på Circle K i Nykirke med god margin, men siste ladeuttak ble opptatt akkurat da jeg kom inn på plassen. Jeg kjørte da videre til neste stopp. Det var Circle K på Grenland. Der sto det at mann møtte betale inne på stasjonen og det tenkte jeg at det var tungvint så jeg kjørte videre uten å tenke mere på det. Jeg planla da og stoppe i Drammen på Marienlyst Stadion. Som man ser på bildet så holdt det akkurat, kun 4 km igjen før bilen ikke hadde gått lenger. Må si jeg tenkte litt mer enn vanlig på om jeg kom frem eller ikke.
Det er helt uproblematisk å lade på CK ved Eidanger når du forhåndsbetaler. Sett inn Kontakt, gå inn i butikken, si hvor mange minutter du vil lade, dra kortet, betjeningen trykker på Start og du tar en kaffe på BK imens.
Sitat fra: SveinJ på mandag 27. februar 2017, klokken 22:04
Det er helt uproblematisk å lade på CK ved Eidanger når du forhåndsbetaler. Sett inn Kontakt, gå inn i butikken, si hvor mange minutter du vil lade, dra kortet, betjeningen trykker på Start og du tar en kaffe på BK imens.
Da prøver jeg det neste gang...
Jeg har kjørt 5 km etter at det sto 0km, så du hadde nok nærmere 1 mil igjen, men man kjenner rekkeviddeangsten ja :)
Jeg har også kjørt et stykke etter 0km og det bare står low km. Men da var det nesten ikke fremdrift. Så vidt den krabbet opp parkeringsplassen hjemme.
Tok en testtur Oslo-Tanumshede (Sverige) etter verkstedbesøk. 2-6 grader ute. Klima på comfort 21C, drivverk på EcoPro (min favorittkombo for langkjøring). Første 30 km er 30/50/80 km/t til Vinterbro, deretter motorvei med fartsgrense 100/110. Satte ACC på 105 på motorveien (som gir 100 km/t i GPS-hastighet), og lot automatikken styre. Lite trafikk, så det gikk stort sett i oppgitt hastighet.
Startet fra 100% SOC og forhåndsvarmet bil, kjørte 165km (hvorav 135km på motorvei). Kom frem med 38 km rest, snittforbruk 15.7 kWh/100km, snittfart på 97 km/t. Passerte 50% SOC etter 99km, med estimert 82 km gjenværende. Siste biten gikk nok litt billigere på grunn av medvind på 3-4 m/s (i følge Yr, sjekket da jeg ellers syntes det ver litt for lavt forbruk i forhold til tidligere motorveikjøring).
Kjørte fra Austbygde til Flåm i dag. 25% forbruk de første 30 km opp på Imingfjell. Ankomst Geilo med 49% igjen. 17,6 i forbruk, 88km. Ladet til 98,5% på den eneste hurtiglader underveis. En hvit Tesla opptok den ene ladeplassen og var ferdig ladet, langtidsparkeringen?
Ankom Flåm med 53,5% igjen. Totalt 14,2 i forbruk på hele turen, 200km.
Får langsomtlade på hotellet :+1:
....og man oppdager at det koster mer strøm å kjøre oppover enn nedover. 51% opp til Geilo, 35% fra Geilo og hjem.
Fin tur på ca 45 mil og det er helt greit å ta en "ferietur" med strøm som framdrift.
Etter langtur på 1300 km over to dager, ser det ut som bilen har lyst på mer! Etter opplading får jeg nå estimert 211km i Comfort, 273km i EcoPro, og 284 i EcoPro+, selv med bare et par plussgrader ute (uten forvarming og med ventilasjon avslått).
Siste strekning før hjemkomst var 162km på nesten bare motorvei, hovedsaklig med 110km/t og fullastet bil. Snittforbruk 17.6 kWh/100km (EcoPro på motor, men ventilasjon i Comfort+Auto på 21°C). Hadde 19 km gjenstående rekkevidde, og 17.6 x 1.62 = 28.5 kWh forbrukt. Startet med 98% på batteri, så totalt skulle dette tilsi 17.6 x 1.81 / 98% = 31.9 kWh tilgjengelig kapasitet, som vel er godt over det som er forventet?! Siste ladestopp var 29.22kWh (8% til 98% SOC) på laderen, som tilsvarer 32.5 kWh for å lade 0-100%. Dette var DC-lader, som vel skal vise effekt levert inn på batteri (men før ladetap internt i batteriet).
Vært to ganger i charlottenberg (fra oslo), det jeg var litt overrasket over var forbruket ved våt veibane.
tur 1: -8c og tør veibane uten snø = 14 kWh/100km
tur 2: +2 og regnvær hele veien = 16.5 kWh/100km
20-22c i kupe og eco pro.
Kjørte du med Nokian eller Bridgestone dekk ?
Kjøring i kraftig regn suger siden motstanden av alt regnet/vannet i luften og på veibanen er betydelig. Når det er sagt synes jeg i3 har betydelig mindre merforbruk på våt vei enn Tesla og MB med bredere dekk
Sitat fra: TM på søndag 16. april 2017, klokken 14:00
Kjørte du med Nokian eller Bridgestone dekk ?
Bridgestone vinterdekk i begge tilfellene.
Ikke at det påvirker rekkevidden, men er det et filter på hvor lange turer som kommer med i community-sammenligningen på nettsidene (ConnectedDrive)? Min lengste tur på statistikken er 164km, men f.eks. før lading i dag var det 229km siden forrige lading..... (og jeg tror heller ikke 164km er det lengste jeg har kjørt tidligere uten lading)
Samme feil på min i Remote app. Viser lengste strekning kjørt på en ladning =168km. Har kjørt 208km på en lading.
Samme på min. mener min max var 229km og appen viser 168 som max... Har noen fått forklaring på dette?
Har inntrykk av at om tenningen slås av, er turen over. Idiotisk at neste bit blir ny tur.
Automatisk nulling av tur-statistikk kan slås av (i "Kjørecomputer for reise"). Men her er det utkjørt distanse mellom ladinger (selv om det er over flere turer) som ikke stemmer, hvor visning av lengste distanse er kortere enn utkjørt distanse siden siste lading.
En litt artig opplevelse her om dagen, da det var som varmest på Notodden. 254km rekkevidde ved start. A/C er av og Auto er av. Vifte står på 3. Åpner takluke, slår av vifte: 237km rekkevidde!. Slår vifte på 1: 249km rekkevidde.
Sitat fra: SveinJ på onsdag 10. mai 2017, klokken 07:32
En litt artig opplevelse her om dagen, da det var som varmest på Notodden. 254km rekkevidde ved start. A/C er av og Auto er av. Vifte står på 3. Åpner takluke, slår av vifte: 237km rekkevidde!. Slår vifte på 1: 249km rekkevidde.
Opplever det samme på min. Hvis jeg slår av AC går rekkevidden ned, samme hvis jeg tukler med varmeapparatet.
Regner med bilen må "rekalkulere", og dermed må kjøres en stund før ny rekkevidde blir tilnærmet riktig? :)
Gjettometeret er en artig oppfinnelse gitt!
Kjørte fra jobben i går og hjem, 81 km. Startet med 274km og kom hjem med 168 = 106km forbruk. Ikke ille det, 13,1kW/100km. Rund 21 grader ute.
I dag, samme vei tilbake, startet med 214km og kom fram med 169 igjen. 45km forbruk på 81 km er ikke ille :-)
12,4kw/100km. Rundt 11 grader ute.
Det er mye glede i en gjettekonkurranse!
Kjører du da med innlagt destinasjon i GPS'en? (Hvis ikke bil det gjettekonkurranse ja!) Ligger jobben høyere enn hjemme?
Sitat fra: SveinJ på onsdag 31. mai 2017, klokken 10:40
Gjettometeret er en artig oppfinnelse gitt!
Kjørte fra jobben i går og hjem, 81 km. Startet med 274km og kom hjem med 168 = 106km forbruk. Ikke ille det, 13,1kW/100km. Rund 21 grader ute.
I dag, samme vei tilbake, startet med 214km og kom fram med 169 igjen. 45km forbruk på 81 km er ikke ille :-)
12,4kw/100km. Rundt 11 grader ute.
Det er mye glede i en gjettekonkurranse!
Jeg antar at du bor høyere enn stedet du jobber og at du ikke har tastet inn reisested i Nav.
Da får du slike utslag. Bilen antar, hvis du ikke instruerer den om noe annet, at du ender "på samme høyde" etter kjøreturen.
I ditt tilfelle resulterer det i henholdsvis 106 km oppover og 45 km nedover.
Så skyld ikke på Gjettometeret. Tast inn reisemål i Nav neste gang....
Jeg vet hvor jeg jobber og hvor jeg bor, så jeg behøver ikke Nav for å finne fram ;D
Høydeforskjell mellom bosted og jobbsted er vel et sted mellom 100 og 150 meter!
Dessuten opplever jeg ulikt forbruk og rekkevidde hver dag, selv om kjøremønster er omtrent likt. Det største utslaget av ulikheter gir lufttemperatur. Programmerer alltid avreisetid.
Rekkevidde indikatoren er kun fornuftig hvis man legger inn destinasjon og kjører i fartsgrensene. Forbruk bør man se på kWh/100km. Hvis man ellers kjører likt så er det stort sett vær og temperatur som påvirker det ja. Høydeforskjell på 100-150 vil gi en klar forskjell på 81km.
Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 18. april 2017, klokken 20:16
Kjøring i kraftig regn suger siden motstanden av alt regnet/vannet i luften og på veibanen er betydelig. Når det er sagt synes jeg i3 har betydelig mindre merforbruk på våt vei enn Tesla og MB med bredere dekk
Største faktoren i kaldt vær er kaldt batteri pga ekstremt god kjøling. Lite er bedre en saltsørpe som splasher opp i alu kassa. Holder batteriet godt under 10 grader på tross av økt intern motstand.
Da var det tid for ferietur i I3. Turen gikk fra det indre Østlandet til Stavanger.
Sjekket kjøreruten via apper og annet nettbasert og ende med å kjøre Gjøvik - Aurdal - Geilo - Odda - Stavanger. En kjøretur på ca 530 km. Startet hjemme med 100%. Ut i fra bilen og Elbilforeningens app så skulle jeg lade første gang i Ål i Hallingdal, men ettersom den ladestasjonen var ødelagt så sikta jeg meg inn på ett ladestopp på Gol.
Vel fremme i Gol så fant jeg Fortum sin ladestasjon. Kobla meg til og fikk feilmelding på RFID brikken, brukte valget med mobil istedenfor. Etter kort tid (30 sekunder ca)kobla den bare i fra.
Koblet opp igjen og samme leksa. Byttet til det andre uttaket og samme greia der og. Ringte Fortum, men de fant ikke noe feil. Kona sa at det sto noe om en feil i bilen også. Sjekket den og der sto det at jeg skulle oppsøke BMW verksted og at bilen ikke tok lading.
Da jeg så det begynte Stavanger turen å ikke bli noe av. Fant frem appen til Grønn kontakt, kjørte nedover til deres ladestasjon som er noen kilometer sør for Gol. Denne var selvsagt opptatt. Kikket litt på gjenværende batterikapasitet som faktisk var veldig bra og bestemte meg for å kjøre til Geilo. Ankom Geilo med litt batteri i gjen og svingte bort til ladestasjonen til Grønn kontakt. Spent var jeg vedrørende feilmeldingen og om bilen tok lading. Joda bilen tok lading og vi kunne komme oss til Stavanger. Ladet til ca 90% og kjørte videre. Neste lading ble utført i Odda, men kunne vært utført nærmere Stavanger. (totalt ladet jeg ca 37kW)Ladet igjen til ca 90%. Da jeg startet igjen der var kjørelengde til Stavanger og hva bilen kunne oppnå den samme når jeg sto i EcoPro.
Vekslet litt mellom EcoPro og EcoPro+ hele turen. Ankom Stavanger med ca 20% igjen. Godt fornøyd med å kun lade 2 ganger. Gjennomsnitt forbruk på turen var 11.3 kwh/100km
Kjørte T/R Oslo - Sogndal i helgen over Rv 52. Lading på Hemsedal begge veier. Opp og ned fjell gjorde lite på totalforbruket, så lenge start og stopp er på samme høyde. Kjørte med klimaanlegg i Comfort på 20-21C (varme sommerdager), EcoPro på gassrepons, ca 300 kg last inkl fører. Gikk jevnt i fartsgrensen++ (GPS-hastighet), utenom noen forbikjøringer av campingbiler her og der.
Vestover: 11.5 kWh/100km, 68.8 km/t
Østover: 11.7 kWh/100km, 70.5 km/t
Wow, dristig av dere Toalmar og fortsette til Geilo med alle de problemene på Gol :+1:
Bra det ordnet seg i alle fall :)
Sitat fra: JorgenM på mandag 24. juli 2017, klokken 08:08
Wow, dristig av dere Toalmar og fortsette til Geilo med alle de problemene på Gol :+1:
Bra det ordnet seg i alle fall :)
Hva slags valg hadde vi?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: Toalmar på mandag 24. juli 2017, klokken 09:17
Sitat fra: JorgenM på mandag 24. juli 2017, klokken 08:08
Wow, dristig av dere Toalmar og fortsette til Geilo med alle de problemene på Gol :+1:
Bra det ordnet seg i alle fall :)
Hva slags valg hadde vi?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Man har da redning fra BMW - er du tom kjører de deg vel til nærmeste lader/verksted ?
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 24. juli 2017, klokken 09:39
Sitat fra: Toalmar på mandag 24. juli 2017, klokken 09:17
Sitat fra: JorgenM på mandag 24. juli 2017, klokken 08:08
Wow, dristig av dere Toalmar og fortsette til Geilo med alle de problemene på Gol :+1:
Bra det ordnet seg i alle fall :)
Hva slags valg hadde vi?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Man har da redning fra BMW - er du tom kjører de deg vel til nærmeste lader/verksted ?
Riktig, da var beste valg å kjøre mot destinasjonen
Sent from my iPhone using Tapatalk
Svarene er da varierende angående den praktiske rekkevidden. De 10 variablene jeg umiddelbart komme på, som gir fasiten, avhenger av: sjåførs kjørestil, dekktype og dekktrykk, lastevekt, vær, vind, ute- og innetemperatur, topografi og trafikkflyt.
Sist torsdag ettermiddag kjørte jeg all-time-low, i alle fall for en litt lengre tur på 127 km. Startet med 100% SOC og med de første 7 km fra 920 til 200 moh fra Tempelseter i Eggedal og videre til Sandvika i sol og skyet vær. Fikk ikke noe effekt av regenereringen, men snittforbruket gikk vel litt ned pga elevasjonsforskjellen. Utetemperatur var ca 21 grader og jeg kjørte i EcoPro med Comfort innetemp som utetemp og uten behov for AC når vinduer var 2cm nede og soltak på gløtt. Snittfarten ble som en kan se ca 63 km/t, med noen stopp i trafikken ned til Drammen, men ca 90-100 km/t fra Drammen på E18.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 31. mai 2017, klokken 23:04
Rekkevidde indikatoren er kun fornuftig hvis man legger inn destinasjon og kjører i fartsgrensene.
Hvor god synes dere den er i fjellene? Jeg kjørte opp fra Geiranger til ladestasjonen på Grotli (som destinasjon på navi), og beregnet rekkevidde sank veldig raskt oppover bakkene. Kan bli nervøs av mindre. Hvis den har høydemodell, og det regner jeg med at den har, burde den klare å estimere litt bedre?
Gjett-O-Meteret er basert på historisk forbruk, men ikke fullstendig bakover i tid. Algoritmen vektlegger nyere data om forbruk høyere enn eldre, for å gi et estimat på rekkevidden. Som nevnt i posten min over gir motsatt kjøring i stigningen fra 200 til 920moh et forbruk på 40 kWh/100km. Med viten om at stigningen ikke varer evig i bakhodet og at kjøring nedoverbakke senker gjennomsnittforbruket noe, er det ikke grunn til engstelse utover første gangene dette skjer.
Algoritmen har mer verdi som indikator på forbruk når man ligger en tid i 80 km/t på en strekning med et gitt forbruk, for så å øke farten til 110 km/t i tillegg til å skru på AC, da ser du lettere hvilken påvirkning det har på rekkevidden. Det er vel mest en vanesak å kikke på GOM sporadisk, men ha mest fokus på den blå restbatterilinjen eller SOC%.
Skal jeg kjøre langt er det vel moderat fart og kjøling/oppvarming, sammen med erfaringen med bilen over tid som gir trygghet for at GOM gir grei indikasjon på rekkevidden. Da er en tryggere på at man skal kunne komme 160-190 km på vinteren og 190-230+ km på sommeren.
Min erfaring er at GOM er noenlunde nøyaktig, heller litt pessimistisk.
F.eks. Sogndal-Hemsedal (oppover, med start på 95%) ble estimert med 40 km i restrekkeviddde, men hadde 42%+ ved ankomst lader (ca 70 km estimert rest). Tilsvarende Hemsedal-Oslo (nedover, med start på 93%) ble estimert til å mangle 4 km, men hadde i stedet 45 km igjen ved ankomst.
Dette er når destinasjon er mot bunnen i batteriet. Starter du fra Geiranger på 100% med destinasjon Grotli, bruker du vel ca 25% på 35 km. Rekkeviddeestimatet må derfor gjette hva som skal skje på de siste 75%, siden du bare har en destinasjon for den første biten. Ut fra forbruket, vil den tenke at du bare har 100-120km rekkevidde med 75% (dersom du fortsetter turen videre i retning Dalsnibba og lignende). Triller du videre mot Otta blir jo historien en annen....
Det virker ikke som om rekkeviddeindikatoren er så bra til å håndtere fjelloverganger. Rekkevidden faller for mye oppover, som kan skremme en uerfaren elbilist, men du får det tilbake nedover. Dette gjelder selv om du har lagt inn en destinasjon lagt unna.
Da er årets mest intensive roadtrip unnagjort. 1446 km over 2 dager med en snittfart på 67,4 og forbruk på 12.5kWt/100km.
Turen gikk fra Sørumsand, Lillehammer, Skåbu, Vinstra, Dombås, Åndalsenes, Kristiansund, Atlanterhavsveien til Molde for overnatting.
Dagen etter tilbake til Åndalsnes, trollstigen til Valldal, Geiranger, Lom, Sognefjellet, Lærdal, Aurdal, Geilo, Oslo og hjem.
Totalt ble det 13 hurtigladinger da jeg fortrakk flere korte stopp framfor færre lange. Det ga meg også muligheten til å komme til neste lader hvis noe skulle skje. Det ble ca 550,- i hurtiglading, omtrent det samme som jeg sparte i bompenger. Bilen er en drøm å kjøre i bratte fjelloverganger med stort kraftoverskudd og fantastisk regenerering.
Effektiv ladetid ble rett under 4 timer.
Sitat fra: Pallesnekkern på torsdag 27. juli 2017, klokken 12:24
Det virker ikke som om rekkeviddeindikatoren er så bra til å håndtere fjelloverganger. Rekkevidden faller for mye oppover, som kan skremme en uerfaren elbilist, men du får det tilbake nedover. Dette gjelder selv om du har lagt inn en destinasjon lagt unna.
Men du må komme deg over toppen, og det virker ikke som i3 klarer å gi deg noen klar indikasjon på det. Nesten litt utilgivelig av BMW å ikke bruke en digital høydemodell, hvis det er tilfelle. Vi vet jo hvor mye topografi har å si for rekkevidde. I Norge er disse dataene til og med fritt tilgjengelig.
Sitat fra: Pallesnekkern på torsdag 27. juli 2017, klokken 12:30
Bilen er en drøm å kjøre i bratte fjelloverganger med stort kraftoverskudd og fantastisk regenerering.
Veldig enig! Jeg kjørte over Hemsedalsfjellet i sommer, med fire voksne, en hund og masse bagasje. Kjørte forbi noen bobiler og vogntog i oppoverbakkene. Selv da går bilen som ei kule. Nok til at "alarmen" gikk hos damene i bilen ;)
Jeg syns ikke bilen er noe god til å beregne rekkevidde når det er mye høydeforskjell. Det virker på meg som om den ikke tar hensyn til høyde i det hele tatt. Jeg kjører ofte en tur som er 10 mil bortover, etterfulgt av 3 mil oppover. Da er det helt umulig å stole på gjettometeret. Det stemmer bra på flatmark, men oppover forbrukes 2 km rekkevidde på 1 km kjøring. Tilbake er det motsatt, de 3 første mila brukes nesten ikke strøm. Bilen starter gjerne med å si at jeg mangler noen km, men innen de tre mila nedover er tilbakelagt har jeg gjerne 2-3 mil ekstra å gå på. Jeg legger alltid inn destinasjonen, og har kjørt ruta mange ganger under alle slags værforhold.
Sitat fra: Pallesnekkern på torsdag 27. juli 2017, klokken 12:30
Da er årets mest intensive roadtrip unnagjort. 1446 km over 2 dager med en snittfart på 67,4 og forbruk på 12.5kWt/100km.
Turen gikk fra Sørumsand, Lillehammer, Skåbu, Vinstra, Dombås, Åndalsenes, Kristiansund, Atlanterhavsveien til Molde for overnatting.
Dagen etter tilbake til Åndalsnes, trollstigen til Valldal, Geiranger, Lom, Sognefjellet, Lærdal, Aurdal, Geilo, Oslo og hjem.
Totalt ble det 13 hurtigladinger da jeg fortrakk flere korte stopp framfor færre lange. Det ga meg også muligheten til å komme til neste lader hvis noe skulle skje. Det ble ca 550,- i hurtiglading
Jeg tok mye av den samme turen med en 60Ah. 1707km, snittfart 65.5, 12.8 i forbruk. 20 hurtigladinger. 705kr i lading som antagelig skulle vært ca 800kr dersom jeg ikke hadde fått 2 gratis av Grønn kontakt. 85km i snitt mellom hver lading. Jeg vil tippe at det var en vesentlig lettere tur med 94Ah :)
Lot dieseldyret stå og brukte i3 på ferie tur i sommer. Norge fra nord til øst og vest (ca 5000km). Fungerte supert og har sluppet unna ladekø. Har en fully charged med Bridgestone 155/60 R20 framme og 175/55 R20 bak. På tørre veier uten bruk av klima ligger forbruket på ca 12kw/100km. På strekningen Vågåmo-Trondheim over Dovrefjell 1000moh tok jeg 2 rekorder. Lavt forbruk i forhold til fart 10.9kw/100km og lengste tur på en lading 249km. Tørre veier og 20 gr. C. Kjørte i ecopro+ med soltaket åpent i bakkant. Fulgte trafikken med acc aktivert. Soc 92% Vågåmo og 5,5% ved ankomst Trondheim gir en teoretisk rekkevidde på 286km.
Høydeforskjell - 340m
Sitat fra: Egil Fonn på søndag 30. juli 2017, klokken 12:53
Lot dieseldyret stå og brukte i3 på ferie tur i sommer. Norge fra nord til øst og vest (ca 5000km). Fungerte supert og har sluppet unna ladekø. Har en fully charged med Bridgestone 155/60 R20 framme og 175/55 R20 bak. På tørre veier uten bruk av klima ligger forbruket på ca 12kw/100km. På strekningen Vågåmo-Trondheim over Dovrefjell 1000moh tok jeg 2 rekorder. Lavt forbruk i forhold til fart 10.9kw/100km og lengste tur på en lading 249km. Tørre veier og 20 gr. C. Kjørte i ecopro+ med soltaket åpent i bakkant. Fulgte trafikken med acc aktivert. Soc 92% Vågåmo og 5,5% ved ankomst Trondheim gir en teoretisk rekkevidde på 286km.
Høydeforskjell - 340m
:+1: :+1:
Sitat fra: TorAtle på lørdag 29. juli 2017, klokken 12:31
Sitat fra: Pallesnekkern på torsdag 27. juli 2017, klokken 12:30
Da er årets mest intensive roadtrip unnagjort. 1446 km over 2 dager med en snittfart på 67,4 og forbruk på 12.5kWt/100km.
Turen gikk fra Sørumsand, Lillehammer, Skåbu, Vinstra, Dombås, Åndalsenes, Kristiansund, Atlanterhavsveien til Molde for overnatting.
Dagen etter tilbake til Åndalsnes, trollstigen til Valldal, Geiranger, Lom, Sognefjellet, Lærdal, Aurdal, Geilo, Oslo og hjem.
Totalt ble det 13 hurtigladinger da jeg fortrakk flere korte stopp framfor færre lange. Det ga meg også muligheten til å komme til neste lader hvis noe skulle skje. Det ble ca 550,- i hurtiglading
Jeg tok mye av den samme turen med en 60Ah. 1707km, snittfart 65.5, 12.8 i forbruk. 20 hurtigladinger. 705kr i lading som antagelig skulle vært ca 800kr dersom jeg ikke hadde fått 2 gratis av Grønn kontakt. 85km i snitt mellom hver lading. Jeg vil tippe at det var en vesentlig lettere tur med 94Ah :)
Det var ganske problemfritt ja. Kun en gang jeg var under 35% på batteriet, og det var fordi laderen i Molde ikke funket (det visste jeg på forhånd). Min eneste bekymring var at ladingen av en eller annen grunn ikke skulle funke pga feil med bilen.
Ladet stort sett mellom 40 og 90%, det tar ca 20min. Ladingen går med full hastighet ihvertfall til 92%, noe som er meget imponerende og overgår selv Tesla superlading i området 80-100%. Jeg bare håper BMW vet hva de gjør og at dette ikke skader batteriet over tid. Selv etter mange hurtigladinger og mye kjøring, så jeg aldri batteritemp på mer enn 30grader.
Sitat fra: Pallesnekkern på torsdag 03. august 2017, klokken 19:22
Ladingen går med full hastighet ihvertfall til 92%, noe som er meget imponerende og overgår selv Tesla superlading i området 80-100%. Jeg bare håper BMW vet hva de gjør og at dette ikke skader batteriet over tid. Selv etter mange hurtigladinger og mye kjøring, så jeg aldri batteritemp på mer enn 30grader.
Jeg var så gæærn her tidlig i juni at jeg kjørte min i3 94Ah ned til 3% for så å logge hele hurtigladeløpet (Fortum, McDonalds i Porsgrunn), hvert 30. sek noterte jeg da batteri% og hittil levert kWh som stod på displayet i laderen...
Jeg fant da ut at ladekurven knekker mellom 85 og 86% (ved 34min i dette tilfellet), største effekt levert til bilen var ved 80-85% med 50,4 kwh levert.
her er ett utdrag av mine innhentede data:
minutter kWh levert Batteri % kWh snitt kr pr lading kr pr kWh levert
34:00 25,59 85 % 45,15 kr 85,00 3,32
37:10 27,57 90 % 44,56 kr 95,00 3,45
41:00 29,06 95 % 42,51 kr 102,50 3,53
44:00 29,70 97 % 40,49 kr 110,00 3,70
Tabellen viser at man bør slutte hurtiglading ved 85%, men for 25kr mer kommer man helt opp til 97% på 10minutter ekstra lading - ved behov på langtur er det allikvel over 40kwh snitt, selv om tilført effekt mellom 95-97 prosent er helt nede i 13,3 kWh disse siste 3 minuttene.
Etter 97% er det helt sjanseløst å benytte hurtiglading og det tar omtrent 20 minutter fra 97-100%.
For å melde meg inn i gærning-klubben sammen med Jon Braaten, kjørte jeg noen forbrukstester i dag da jeg likevel skulle tømme batteriet (for å se hva det gjør med SocMax). Målet var å finne optimal cruise-hastighet på langtur (i forhold til total reisetid, ikke forbruk).
Oppsett: 94Ah, 150 kg last inkl fører (var innom vekt på veien og sjekket), 20" hjul (Bridgestone dekk), klima på 21 grader. 18 grader ute, ubetydelig vind, overskyet men tørt, så relativt gode sommerforhold. Lufttrykk i dekk 2.8 foran, 3.2 bak. Brukte ACC på motorveien, men det var ingen trafikk den måtte ta hensyn til (og heller ingen slipstreaming).
Første trinn var å kalibrere speedometer mot GPS. Opp til ca 65 km/t viste speedometeret 2 km/t for mye. Over dette (innenfor de hastighetene jeg kunne prøve) viste det 3 km/t for mye.
Kjørte deretter en 26 km runde på motorvei (en gang med hver hastighet), frem og tilbake til samme utgangspunkt, relativt flatt (mellom avkjøring 17 og 15 og tilbake på E6 nord for Moss for de som er lokalkjent). Startet kjørecomputer ved oppstart fra bensinstasjon (påkjøring hadde uansett høyere forbruk pga akselerasjon), og tok resultatet i det jeg svingte av veien på slutten av runden (før regenerering).
- 90 km/t (ACC på 93 km/t) => 14.2 kWh/100km
- 100 km/t (ACC på 103 km/t) => 15.2 kWh/100km
- 110 km/t (ACC på 113 km/t) => 16.7 kWh/100km
Hadde tenkt å teste 70+80 km/t også, men det ville sinket selv trailerne som var ute, så droppet det! Det jo uansett kun på motorvei (med gode forbikjøringsmuligheter for trafikk bakfra) hvor denne testen har verdi for meg; har ikke tenkt å lage kø på vanlig landevei!
Plugger jeg så inn dette i et regneark for å finne reisetid, inkl ladetid og tid av/på hovedvei for å komme til lader, så blir 110 km/t den optimale hastigheten! Dette er veldig robust uavhengig om en tør å kjøre helt ned til 5% eller 40%, og ladeeffekt. Selv om en må ty til 11kW AC-lading, så er 110 km/t i kjørehastighet ubetydelig forskjell i total reisetid enn f.eks 90.
Lang historie kort: Innenfor norske hastigheter, er det bare å følge fartsgrensen. Det er ikke noe tid å vinne på hypermiling.
Bra initiativ Orbit! ;)
Hva med 120 og 128?
Ofte kjører jeg i 128kmt (132 på speedometeret) da dette er høyeste hastighet en kan ha for å unngå prikk... Snuten trekker vel fra 3kmt ved måling og da blir en målt til 125..:)
Jeg prøvde faktisk et 120-run, men det var da blitt såpass med trafikk i sørgående retning at det ble flere perioder med lavere hastighet (mange Teslaer hvor AP ikke ville gi plass for trafikk bakfra 8) ). Snitthastigheten på motorvei-seksjonen (utenom påkjørings- og vendestrekkene) ble da ca 115 km/t, men med en del opp og ned mellom 100-120. Forbruket på den runden var 17.6 kWh/100km.
(PS: BMW M lap-timer app fungerer fint også på i3, og henter data fra bilen over USB-kabelen)
Var innom Kirketorget i Moss ved 18-tiden på en kveldstur i går, og skulle lade på en av to hurtigladere tilhørende Fortum. En ting var at det sto en gammel Leaf parkert uten noen tilstede på den ene ledige laderen, uten å lade, og at sjåføren som ankom etter en tid og gikk i fistel da jeg påpekte at dette var dårlig stil. "Jeg ladet jeg", var påstanden, uten at bilen var tilkoblet :laugh:
Uansett, "hurtigladeren" ga 1,5 kwh som er lavt. Kan jo være at -12 grader og stort forbruk i området trekker ned, og dette er nok en av det eldre hurtigladerne med horisontalt display på venstre side (ABB?). Jeg fikk noen prosent på 15 minutter og beregnet det som tilstrekkelig til returen, og heldigvis holdt dette med 21 kilometer margin når jeg satte ned kupévarmen til 18 grader og kjørte 10km/t under fartsgrensene i 100-110 sonene og ECO PRO.
Batteritemperaturen på hjemtur lå på +10 grader, og i3 tar jo høydemeterne med i beregningen med ruteplanleggingen aktiv. Indikert rekkevidde lå hele tiden 10-12 km høyere enn avstanden hjem, så en trenger jo ikke akkurat nerver av stål selv i minus 12 med i3. Alt i alt med mindre enn fullt batteri ved start, og litt "hurtiglading" var forbruket på turen ca 90% av batterikapasiteten over 158km.
"Uansett, "hurtigladeren" ga 1,5 kwh som er lavt."
Du fikk 1.5kWh på 15 minutter, er det riktig tolkning? Altså 6kW?
Det var vel "ladehastigheten", siden den kom opp i displayet ganske raskt, og lå litt høyere etter 15 min.
Sitat fra: Autowinder på fredag 02. mars 2018, klokken 10:29
Det var vel "ladehastigheten", siden den kom opp i displayet ganske raskt, og lå litt høyere etter 15 min.
Ladehastighet er kW, mengde strøm du har fått er kWh. kWh vil da alltid telle oppover. (60 / 15) * antall kWh du fikk på 15 minutter = ladehastighet
Enig, 18 grader er snaut, men 20 er tilstrekkelig for menn, mens kvinnene som kjører den vil ha 22 ;)
Jeg har en trilling i dag, men driver og planlegger en påsketur med lånt i3. Er Drammen - Elverum oppnåelig uten ladstopp? Det er 183 km, det meste på motorveg. Kommer til å ligge i høyrefila og følge trafikken.
Edit: Dette gjelder en 94ah bil.
Nå var det nylig test av nye leaf og ionic, fra oslo og retning hamar/elverum. Disse bilene stoppet på espa for å lade.
Kjører du i3 med ferdig klimaltisert batteri, og kjører normal motorveifart, så taper du ikke mye tid på en rask hurtiglading minnesund/espa , istede for sparekjøring på E6.
Sett klima på 19 + varme i sete og rygg, eco pro (ikke +), hold javn god fart ( jeg ligger på dette strekke med min 60ah i 100-105 (sommer og vinter).
Kom nettopp hjem etter 100km tur fra Horten til Oslo, -6 grader og delvis akklimatisert batteri, tørre veier, 19 grader i bilen. Fulgte høyrefeltet, snitthastighet på 78. Gikk fra 100% til 40%, ca 80km igjen på GOM når jeg kom hjem. Godt fornøyd, mye bedre enn vår 24 Leaf. Gleder meg til test i varmere vær!
Sitat fra: Panduck på fredag 02. mars 2018, klokken 11:22
Ladehastighet er kW, mengde strøm du har fått er kWh. kWh vil da alltid telle oppover. (60 / 15) * antall kWh du fikk på 15 minutter = ladehastighet
Vet, h'en etter kw snek seg med.
Sitat fra: Bolfus på lørdag 03. mars 2018, klokken 16:31
Jeg har en trilling i dag, men driver og planlegger en påsketur med lånt i3. Er Drammen - Elverum oppnåelig uten ladstopp? Det er 183 km, det meste på motorveg. Kommer til å ligge i høyrefila og følge trafikken.
Edit: Dette gjelder en 94ah bil.
Det er jo totalt avhengig v flere faktorer, temperatur, snø eller regn, vind, antall i bilen. Så det er bare å prøve, finnes ikke fasit her i fora.
Det er vel helt sikkert at dette ikke går hvis du følger fartsgrensene og har behagelig temperatur i kupeen. Men hva er problemet med en ladestopp ?
Jeg har ingen problem med ladestopp, jeg har jo tross alt kjørt en trilling mellom Oslo og Mo i Rana (1000km) og tilbake. Prøver bare å danne meg et bilde av hvilken rekkevidde jeg bør bruke som utgangspunkt når jeg planlegger resten av ruta (2400km tilsammen). Jeg synes det er fint å kunne kjøre forbi ladesteder som bare har en enkelt lader, eller ladere som står på drittplasser.
Med trillingen kan jeg ikke planlegge å kjøre mer en 50km mellom hver lading, men med en i3 94ah kan jeg kanskje kunne forvente minst 150km om ikke 184?
Jeg vet at dette er et vanskelig spørsmål :)
Kjører selv stort sett på motorvei i fartsgrensen pluss 5-10 km/t nå på vinteren. Ved rundt 0 til -5 har jeg rekkevidde på ca 180 km med helt ordinært vintervær (våt vei og svak vind). 150 km bør gå helt fint, men 184 er i grenseland for min kjørestil. Motvind er min største fiende.
150 km mellom ladestoppene vil nok kunne gå også med moderate vintertemperaturer, men da må du regne med å utnytte ca 90 % av kapasiteten. Det er nok behageligere og å beregne lading etter 12-13 mil. Da sparer du også penger ved høyere ladefart og dersom det ikke er kø kommer du nok like raskt fram.
Det er jo spekulert og ment og trodd mye om rekkevidde nå på vinterstid. I går, en flott solskinnsdag her i Telemark/Tinn, startet jeg med -2C på HV batteri og -10C i lufta. Ikke forhåndsoppvarmet HV. Kjørte 80km til Notodden og ankom med +3C på HV og rest 56%.
Ladet 1 time med ladekladden og fikk på 10km, nå 61% rest. Uten nok en forvarming, startet med +3C på HV og ankom hjemme etter nye 80km med +6C grader på HV og 12% og 21km rest på HV.
Altså like mange km som når jeg forvarmer før jeg reiser på jobben om morgenen, med +10C på HV!
Gjennomsnitt til Notodden var på 16,8kWh og hjem 17,2kWh, som en vanlig dag.
Min er faring fra dette lille forsøket er at rekkevidde ikke øker så mye med forvarming av HV som mange mener eller tror.
Derimot har ladehastighet mye å si på hva HV temperaturen er.
Startet med -6 på batteri, SOC47 på strømløs hytte. Kjørte en del høydemeter nedover 1 time og ca 80 km og hadde da 0 grader på batteri SOC14. Ladet til SOC70 og fikk inn 20 kWh på nesten en time. Forsøkte å få varme på batteriet ved gjentatte maks AKS og regen før ladestopp men dette gikk tregt gitt...
Bilen er helt fin for langkjøring om sommeren og når en har mulighet til forvarming, men uten forplanter det seg til neste lading.
Ser mange her oppgir temperatur på batteriet ved start. Hvordan sjekker man dette? Hentet min i3 for under en uke siden, så er litt grønn.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: APOlsen på mandag 12. mars 2018, klokken 20:11
Ser mange her oppgir temperatur på batteriet ved start. Hvordan sjekker man dette? Hentet min i3 for under en uke siden, så er litt grønn.
Som jeg skrev over her, er det mange meninger, synsing og tro rundt hva temperaturen har å si på rekkevidde, ytelse ogs å videre.
For min del, er jeg bare litt nysgjerrig hvordan det egentlig er, for ikke bare å tro på alle meningsytrere her i dette forum.
@APOlsen: Batteritemperatur er (desverre) bare i servicemenyen. Se for eksempel gammel tråd (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=32123.msg551711#msg551711) på hvordan du kommer inn i denne.
Lurte på om jeg ville komme hjem i dag
Gode marginer dette da. Nesten en mil i rest.
Sitat fra: Klykken på lørdag 17. mars 2018, klokken 20:44
Gode marginer dette da. Nesten en mil i rest.
Ikke når du står midt i no-man-land!
Bruker du gpsen med fast mål vil du jo se det lenge før det blir kritisk. ;)
...jeg vet det, men det spiller liksom ikke noen rolle når det ikke finnes et eneste ladepunkt mellom Notodden og Tinn!
Når mann snakker om god margin. Så at jeg lå an til å komme hjem uten å stoppe på hurtigladeren noen kilometer unna der jeg bor så det måtte jo prøves.
Kjørte i3S fra Asker til Dagalifjell 1100 moh 185 km 19.4.2018. 15 % av batteriet igjen ved ankomst. Det synes jeg er veldig akseptabelt da jeg holdt fartsgrensene og kjørte i Sport modus hele veien. Tilsvarer 215 km rekkevidde med 800 meter stigning. Kjørte med Nokian vinterdekk og forholdene var optimale med tørr vei i 10-15 grader.
183 km
Sitat fra: Tesla på fredag 04. mai 2018, klokken 17:55
183 km
Fint at du skriver så utfyllende
i3 test: forbruk 11,5 kw
Sørumsand - Kristiansand t/r med full bil, 20" med 3 bar og temp ca 15-20 grader
Ganske pen kjøring (fartsgrense på motorveien og følge trafikken ellers), nesten ingen bruk av AC.
135 Wh/km ned og 145 hjem igjen.
@Pallesnekkern
Hvordan er det å kjøre denne turen? Må man stoppe ofte å lade? Ladekø?
Vurderer en tur til Kristiansand selv.
Sitat fra: Pallesnekkern på søndag 27. mai 2018, klokken 13:27
Sørumsand - Kristiansand t/r med full bil, 20" med 3 bar og temp ca 15-20 grader
Ganske pen kjøring (fartsgrense på motorveien og følge trafikken ellers), nesten ingen bruk av AC.
135 Wh/km ned og 145 hjem igjen.
Vi kjører ofte Gardermoen-Kristiansand. Forrige helg kjørte vi Arendal -> Gardermoen med to ladestopp på under 20 minutter. Kristiansand trenger litt til. P.g.a arbeide på vei før Porsgrunn tok vi riksvei 32 Skien -> Hvittingfoss. Ha "backup" ladestasjoner i tilfelle kø. Dette er strekning med ekstremt mange ladere, men også veldig mange som bruker de. Gikk greit nå som det var varmt, forrige gang, med temp under null, var det mange som trengte å lade, og de står der lengre. Kjører man på "ikke utfartsdager", er det en av de enkleste strekningene å elbile på.
@Amigakongen
Det går ganske greit. Litt angst for ladekø er det.
Første stopp var McDonalds Tønsberg, der er det 6 ladere, så det var bare fryd. Andre stopp Brokelandsheia selv om jeg fortsatt hadde 50% igjen. Her var det 10 min ladekø, som er det lengste jeg noen gang har stått. Kunne da kjøre helt til Kristiansand, men ettersom vi ikke hadde parkering med lading, og vi skulle bruke bilen litt der nede, valgte jeg en kjapp ladestopp på McDonalds Grimstad.
Hjem igjen måtte vi starte dagen med å lade med ett batteri som ikke var helt driftsvarmt, så det er den eneste gangen jeg følte at jeg måtte vente litt på bilen. De andre gangene var det helt greit å strekke på beina og spise lunsj eller is. Det ble totalt 3 ladinger hver vei. Mulig å klare seg med 2, men liker å stoppe litt oftere slik at jeg kan komme meg til neste lader hvis det skulle være noe feil/lang kø.
Sitat fra: Pallesnekkern på tirsdag 29. mai 2018, klokken 01:50
Første stopp var McDonalds Tønsberg, der er det 6 ladere, så det var bare fryd.
Regner med du mener McDonalds på Fokserød, er ingen ladere på McDonalds i Tønsberg midt i byen.
Oslo-Kristiansand med 94Ah er enkelt! Det er masse ladere å velge blant, men Telemarksporten er i mine øyne et godt valg. Ca. 150km fra Oslo, ca. 170km fra Kristiansand. Strekningen mot Kristiansand derfra er 70-90km/t og mot Oslo 100-110km/t.
Har kjørt turen i fartsgrensen hele veien, 14,4kWt/100km fra Krs til Telemarksporten, 15,2kWt/100km snitt for hele turen ved ankomst Oslo.
Ca. 30min lading.
Hva er det lengste en i3 har gått (i totalt antall km) og hvor mye har den praktiske rekkevidden gått ned på den tiden? Finnes det statistikk på dette?
Luffer rundt i byen med ca 11 kW forbruk 8)
Jeg har også lagt meg for vane å kjøre batteriet helt i bånn (dvs under 1% rest) ca en gang i året. Det forbedrer ikke batteriet i seg selv, men gjør at BMS vet hvor balansert cellene er på lav spenning, og dermed kan estimere rekkevidden mer nøyaktig. Det er selvfølgelig viktig å få bilen rett på lader.
(Dagens bilder under var riktignok med ladestart på 4%, men uten egen ladeplass tok jeg ikke sjansen på å brenne av de siste kilometrene før lading.)
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]