Elbilforum.no

Bilmerker => Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) => Emne startet av: Hansi på onsdag 09. november 2016, klokken 22:31

Tittel: Zero Motorcycles
Skrevet av: Hansionsdag 09. november 2016, klokken 22:31
2017-modeller lansert i går. Fremdeles ikke brukbar ladehastighet :(
Tittel: Sv: Zero 2017
Skrevet av: elektroluxtorsdag 10. november 2016, klokken 08:07
http://www.zeromotorcycles.com/motorcycles/
Tittel: Sv: Zero 2017
Skrevet av: Hansitorsdag 10. november 2016, klokken 14:21
http://www.zeromotorcycles.com/shop/index.php?main_page=product_info&zenid=jqq5v21c15ojj567ukipannhm6&cPath=5&products_id=228
Tittel: Sv: Zero 2017
Skrevet av: OlaMtorsdag 08. desember 2016, klokken 10:47
Sitat fra: Hansi på torsdag 10. november 2016, klokken 14:21
http://www.zeromotorcycles.com/shop/index.php?main_page=product_info&zenid=jqq5v21c15ojj567ukipannhm6&cPath=5&products_id=228

3,8 kW er ikke så verst, men da må du også velge bort ekstra batterikapasitet. Skjønner ikke hvorfor de ennå ikke har sett tegningen, dette tullet med at ladestasjonene ikke støttet batterispenningen må da være ordnet for lengst. En aktiv vifte til batterikjøling ved DC-lading må da ta mindre plass og vekt (og koste mindre?) enn den ekstra 2,5 kW laderen. Så kunne man hatt en CCS eller CHAdeMO plugg i tanklokket og kjørt på langtur. Inntil den tid er det 2 timer kjøring og 3 timer lading.
Tittel: Sv: Zero 2017
Skrevet av: Hansitorsdag 08. desember 2016, klokken 11:25
Enig.. De burde tilby enten DC mulighet eller 7,2/11/22kW AC lademulighet. 3,8kW er ganske så verst om man skal på tur lenger enn halvparten av distansen sykkelen har rekkevidde til uten å måtte stoppe i timesvis for å lade
Tittel: Sv: Zero 2017
Skrevet av: OlaMtorsdag 08. desember 2016, klokken 12:20
11/22 kW AC er nok urealistisk på sykkel, rimelig diger klump du må drasse rundt på da. 50 kW er en kjempediger klump, men så lenge den står fastmontert på ladeplassen er det helt ok.  ;D
Tittel: Sv: Zero 2017
Skrevet av: jkirkebotorsdag 08. desember 2016, klokken 13:11
Sitat fra: Hansi på torsdag 08. desember 2016, klokken 11:25
Enig.. De burde tilby enten DC mulighet eller 7,2/11/22kW AC lademulighet. 3,8kW er ganske så verst om man skal på tur lenger enn halvparten av sykkelen er beregnet for uten å måtte stoppe i timesvis for å lade

Enig, 22kW AC måtte da vært helt optimalt. 22kW AC finnes overalt der det er hurtigladere + mange andre steder. Gir også automatisk 7,4kW lademulighet.

Sitat fra: OlaM på torsdag 08. desember 2016, klokken 12:20
11/22 kW AC er nok urealistisk på sykkel, rimelig diger klump du må drasse rundt på da. 50 kW er en kjempediger klump, men så lenge den står fastmontert på ladeplassen er det helt ok.  ;D

Har du holdt i en Tesla 11kW lader noensinne? Det har jeg, veier ikke mange kilo og er ikke større enn en gjennomsnittlig bilstereo-forsterker. Laget i en mer kubisk formfaktor burde en slik være rimelig uproblematisk å få plass til. To er selvsagt litt mer utfordrende men ikke umulig.
Tittel: Sv: Zero 2017
Skrevet av: OlaMtorsdag 08. desember 2016, klokken 23:35
Ok, den så så stor ut på bilder. Jeg ville uansett heller hatt DC-lading i tanken + en liten AC lader på siden slik sykkelen har nå, den lader fint fullt batteri over natten.
Tittel: Sv: Zero 2017
Skrevet av: PerBearfredag 09. desember 2016, klokken 23:15
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. desember 2016, klokken 13:11
Sitat fra: Hansi på torsdag 08. desember 2016, klokken 11:25
Enig.. De burde tilby enten DC mulighet eller 7,2/11/22kW AC lademulighet. 3,8kW er ganske så verst om man skal på tur lenger enn halvparten av sykkelen er beregnet for uten å måtte stoppe i timesvis for å lade

Enig, 22kW AC måtte da vært helt optimalt. 22kW AC finnes overalt der det er hurtigladere + mange andre steder. Gir også automatisk 7,4kW lademulighet.

Sitat fra: OlaM på torsdag 08. desember 2016, klokken 12:20
11/22 kW AC er nok urealistisk på sykkel, rimelig diger klump du må drasse rundt på da. 50 kW er en kjempediger klump, men så lenge den står fastmontert på ladeplassen er det helt ok.  ;D

Har du holdt i en Tesla 11kW lader noensinne? Det har jeg, veier ikke mange kilo og er ikke større enn en gjennomsnittlig bilstereo-forsterker. Laget i en mer kubisk formfaktor burde en slik være rimelig uproblematisk å få plass til. To er selvsagt litt mer utfordrende men ikke umulig.

Har du vekt og størrelse på Tesla sin 3-fas lader?
Tittel: Sv: Zero 2017
Skrevet av: Oleefredag 09. desember 2016, klokken 23:53
Denne 22kW fra Brusa veier 12kg. Burde være mulig å få plass til vektmessig iallefall.
http://www.brusa.biz/en/products/charger/charger-400-v/nlg664.html
Tittel: Sv: Zero 2017
Skrevet av: yhaftingsøndag 01. januar 2017, klokken 01:25
Sitat fra: Olee på fredag 09. desember 2016, klokken 23:53
Denne 22kW fra Brusa veier 12kg. Burde være mulig å få plass til vektmessig iallefall.
http://www.brusa.biz/en/products/charger/charger-400-v/nlg664.html
Det er interessant, men jeg tror ikke det kan brukes pga for høy utspenning. Zero motorsyklene lades kun opp til ca 114V. Ellers hadde den kunnet få plass i en side-eller toppboks.
Tittel: Sv: Zero 2017
Skrevet av: sjokomelklørdag 30. september 2017, klokken 16:35
Jeg ser det er en kar i Tyskland som legger ut litt videoer av en Zero SR, og han har mekket 10kW (?) lading til sykkelen sin. Det er vel det som er maks hvis man kobler til flere eksterne ladere samtidig?

http://www.youtube.com/watch?v=arnO96fmMLU
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: Hansisøndag 22. oktober 2017, klokken 00:47
2018-modellene ble nylig lansert.. Nå med mulighet for 6kW charge tank. Det begynner å ligne noe, men jeg skulle ønske de klarte enda litt raskere lading, 11kW+ hadde vært fint, det blir litt lenge å vente bortimot 2 timer på 0-80%, ca. 1 time hadde vært mye mer akseptabelt..
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: Schledsøndag 29. oktober 2017, klokken 21:09
Vurderer å kjøpe en 2018 modell men synes dette med lading fortsatt er litt uklart.
Har en e.Up jeg snart har kjørt 60000km og har ennå ikke hatt behov for hurtiglading. MEN det jeg kunne tenkt meg er å kunne lade denne på offenlige ladeplasser, kjøpesentre osv.
Er dette nå mulig?
Synes også dette med ekstra utstyr er litt dårlig forklart. Dette er utstyrs lista jeg finner på HS MC Senter sine sider:
Utstyrsvalg
Varme i setet
Vindskjerm
Mobilholder
Sidevesker
Håndbeskyttere
Powertank (50km mer på hver tank)
Top boks
Charge tank
Mobillader
Regnbeskytter
Blåtann
Kjøreutstyr
ABS (standard)

Setevarmer men ikke varme i håndtakene altså.
Og fortsatt ikke antispinn.
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: elektroluxsøndag 29. oktober 2017, klokken 23:16
Manglende antispinn er turn off for meg. Farlig kombinasjon med mye kraft fra omtrent "trinnløs" motor. Da spinner en gjerne ut.
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: Schledmandag 30. oktober 2017, klokken 16:00
Manglende antispinn legger en demper på kjøpelysten ja.
Lydløsmotor og masse dreiemoment burde gjort antispinn til en selvfølge.
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: HCOmandag 30. oktober 2017, klokken 16:02
Sitat fra: elektrolux på søndag 29. oktober 2017, klokken 23:16
Manglende antispinn er turn off for meg. Farlig kombinasjon med mye kraft fra omtrent "trinnløs" motor. Da spinner en gjerne ut.

Ikke enig. Det er svært lett å modulere kreftene både på Zero og Energica. En rask bensinsykkel har en mye krappere effektkurve, og kan oppleves som "villere" enn de nevnte elsyklene, under ellers like forhold.
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: Balrogmandag 30. oktober 2017, klokken 22:47
Antispinn er ikke noe problem. Hver gang jeg spinner slipper jeg gassen og får feste umiddelbart. Men unngå våte fotgjengerstriper! (Jeg har full regen på min custom setting). Sklei av gårde i et islagt kryss i forrige uke, men klarte å "ta meg inn" så jeg unngikk velt.

Synes rekkevidden er grei, men tur-retur uten destination charging kunne vært lenger.

Vet ikke om jeg hadde prioritert mer vekt for hurtiglader...

Mitt største ønske på min Zero er Cruise control + LED-lys foran. Det er jo pokkers umulig å holde fartsgrensene med den...
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: Schledtirsdag 31. oktober 2017, klokken 07:58
Det er et problem for Zero at kjøpere av sykler i deres prisklasse forventer at sykkelen har antispinn.

For meg er det en faktor selv om den i seg selv ikke er avgjørende. Men manglende anti spinn OG ikke mulighet for lading på offentlige ladeplasser er for meg en showstopper.

Så, er det noen som vet om Zero syklene kan lades på offentlige ladeplasser?
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: HCOtirsdag 31. oktober 2017, klokken 19:31
Sitat fra: Schled på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 07:58
Det er et problem for Zero at kjøpere av sykler i deres prisklasse forventer at sykkelen har antispinn.

Jeg ville ikke forventet antispinn på en sykkel til 105-140', men det skal sies at jeg prioriterer andre ting når jeg ser etter sykkel.

Forøvrig mener jeg at dersom man ikke klarer å håndtere en 70hk motorsykkel uten antispinn, bør man holde seg til bil!
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: Schledonsdag 01. november 2017, klokken 06:53
Så, så trenger ikke å bli ufin.... Har bil også og den har antispinn.
Nå er ikke jeg alene om antispinn bekymringen, så ja jeg vil kalle det et problem for Zero.

Det er jo heller ikke antall hk som er er årsaken til at jeg er bekymret for mangelen på antispinn det er dreiemomentet. Dreiemomentet på denne sykkelen er i samme klasse som 1000ccm + syklene. Den har allerede drive by wire så det burde være en smal sak for Zero å implementere antispinn.

Men for meg er diskusjonen rundt antispinn en liten avsporing. Det er noe som trekker ned men ikke en show stopper alene.
Men hvis den i tillegg ikke kan lades på offentlige ladeplasser så vil jeg nok droppe å kjøpe en.
Jeg trenger en til og fra jobb sykkel Zero SR hadde vært ideelt til dette. Den (18år) gamle 400ccm MCn jeg har i dag (som hverken har ABS eller antispinn) skal pensjoneres.
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: elektroluxonsdag 01. november 2017, klokken 07:17
BMW C evolution har antispinn. Jeg skulle til å bestille den nye Zero med 11 kW (A2) til jentungen, men tør rett og slett ikke uten antispinn.

Den lokale forhandleren kunne fortelle om 2 til dels alvorlige ulykker med sin Zero grunnet at fører spinner ut i svinger.

Det er ikke uten grunn at jeg insisterer på at ungene ( og meg selv ) har maks 2 syl på MC og alt tilgjengelig utstyr som ABS og Antispinn.

Litt mer om veigrep på MC her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Big-bang_firing_order
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: HCOonsdag 01. november 2017, klokken 08:27
Sitat fra: Schled på onsdag 01. november 2017, klokken 06:53
Så, så trenger ikke å bli ufin....

Neida, jeg bare syntes diskusjonen tok litt gubbete retning   ;D

Zero SR er en fantastisk sykkel å kjøre, med kjøreegenskaper og komponenter som man normalt bare finner på de sprekeste sportssyklene. I tillegg (som jeg nevner over) er det lett å modulere kreftene med gasshåndtaket, så jeg synes ikke Zero fortjener å bli diskvalifisert på grunn av en bagatell som antispinn.

Det er andre ting som er viktigere enn antispinn for å bli tryggere på motorsykkel. Jeg har snakket med mange, inkludert en kamerat som har en Panigale (!), som klager på grepet på dekkene, men som aldri har sjekket dekktrykket med noe mer presist enn en bensinstasjons-måler. Og i tilfelle det skulle være noen tvil: Nei, man skal ikke overfylle luft i motorsykkeldekk, slik man gjør i bil og spesielt elbil. Man skal snarere fylle mindre enn oppgitt i stort sett alle situasjoner (unntatt når man skal banke motorvei i timesvis).
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: HCOonsdag 01. november 2017, klokken 08:35
Jeg har forøvrig en kamerat som har pendlet ut og inn av Oslo daglig med en Zero SR hele 2017-sesongen. Han mener SR er en perfekt pendlersykkel, blant annet ved at man kan glemme gir og clutch og at den er så kompakt og smidig/kjapp.

Nå skal det sies at denne kameraten også har en bensinsykkel, da Zero er ganske ubrukelig til turkjøring utenfor batterirekkevidden. Iallefall dersom man skal kjøre sammen med andre som har bensinsykkel, de gidder ikke å ta 4 timers kaffestopp midtveis i søndagsturen mens Zero-en lader...
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: Schledmandag 06. november 2017, klokken 11:46
Enig i at dette kan være den perfekte pendlersykkelen.
Kjører i deg en 17 år gammal Suzuki Burgman 400, den har hverken ABS eller antispinn. (Ikke det at du trenger antispinn med 400ccm, 32hk og automat), men den er som sagt 17 år gammel....

Må bare finne ut av dette med lading på offentlige plasser og en litt forvirrende utstyrsliste. Får jeg de riktige svarene blir det en 2018 Zero SR til våren.
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: Balrogtirsdag 07. november 2017, klokken 02:59
Jeg har også 2 fossilsykler i tillegg til Zeroen. Touring-sykkelen fikk én tur i år... Skal man langt av gårde på tur er uansett Tesla utrolig mer praktisk enn MC.

Zeroen har ECO mode som dreper akselerasjonen dere er så redd for. Det er 2 trykk på en knapp. Merkelig innvending mot en MC dette. Kjører man MC må man uansett bruke huet.
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: elektroluxtirsdag 07. november 2017, klokken 06:33
Har kjørt MC uten antispinn i 40 år, inkludert pallplass på Rally Optic2000 i nordafrika, men felles for alle disse er at motorkarakteristikken har vært pulserende kraft, og mye masse i den roterende massen.

Det betyr at plutselig endring av turtall som følge av mistet veigrep tar tid, og som regel så mye tid at en rekker å reagere manuelt. Den pulserende kraften gjør at veigrepet mistes gradvis, i stedet for plutselig og nesten totalt.

På gamle BMW R100RS og Honda XL600R kjørte jeg med bakhjulsladd siden det var gøy, og lett å regulere med gasshåndtaket. På nye BMW R1200RS leker jeg på samme måten, men da uten sladd siden antispinn holder sykkelen dønn stabil. ( Overdrev forresten bakhjulsladden på R100RS en gang og endte opp under en bil, etter å ha sklidd sideslengs på 2 hjul og ene sylinderen gjennom halve svingen før sykkelen gjennopprettet veigrepet, vippet motsatt vei og slengte meg ut av salen )

Med momentsterk elmotor uten treg masse, uten effektpulsene fra en forbrenningsmotor og uten antispinn, er faren for å spinne ut reell, og vil i alle fall i mitt tilfelle være såpass skremmende at jeg rett og slett ikke tør utnytte sykkelens motor.

At Zero ikke tilbyr en oppgradering som forhindrer slik urealistisk endring av turtall er for meg uforstående. Selv gamle Think Classic har en viss grad av dette, men selvfølgelig ikke nok til å fungere som ekte antispinn. Skal det fungere ordentlig må det kobles opp mot hjulsensorene for ABS systemet, og reagere om bakhjulets hastighet ikke stemmer med framhjulet slik det er på moderne motorsykler. Vil påstå at ABS og Antispinn er essensielt på 2 hjuls MC med mye moment.

Zero kunne og burde tilby antispinn og på den måten økt sikkerheten på sine produkter.

Husk dette er påbudt i biler. Ønsker ikke påbud på sykkel, men er blitt såpass glad i livet og helsen at jeg ser etter slike sikkerhetsfunksjoner når jeg kjøper MC. Ville også sett etter det på en bil med alt for kraftig motor kombinert med bakhjulsdrift. F.eks Tesla og BMW.
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: Ferryonsdag 08. november 2017, klokken 00:21
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 07. november 2017, klokken 06:33
Med momentsterk elmotor uten treg masse, uten effektpulsene fra en forbrenningsmotor og uten antispinn, er faren for å spinne ut reell, og vil i alle fall i mitt tilfelle være såpass skremmende at jeg rett og slett ikke tør utnytte sykkelens motor.

Wow! Kudos for beskrivelse av ungdommelig overmot  :D Godt du kom fra det i behold.
La meg først si at jeg IKKE kjører motorsykkel selv, og har derfor ingen erfaring med slikt, utover blodtrimma moped i hine hårde. Men har du kjørt elektrisk motorsykkel og opplevd at det slipper totalt, eller er det noe du antar? Forklaringen din er jo plausibel, men samtidig er det såpass enkelt å begrense graden av turtallsøkning på en elektromotor at det er nesten utrolig hvis Zero ikke gjør dette. Motorelektronikken har jo stålkontroll på turtall og posisjon med høy oppløsning, så det er "bare noen kodelinjer" for å få dette til. (Hermetegn fordi en skal være forsiktig med å påsto hvor lett noen andre sin jobb er)
Teknikken er kjent fra Formel 1, der traction control ble forbudt. Begrensing av graden av turtallsøkning gjør neste samme nytten, uten å måle rotasjonen av framhjul.

PS: Prøver på ingen måte å  bagatellisere dine kunnskaper om MC og elkjøretøyer m.m.
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: Balrogonsdag 08. november 2017, klokken 00:28
Jeg gjentar svaret mitt over. Setter dere Zeroen i Eco tviler jeg på om dere klarer å få hjulspinn over våte fotgjengerstriper engang, selv om dere prøver.

Men jeg skjønner jo at eksempelvis folk som plages av Parkinson sliter med å kontrollere gasspådraget på høyre håndtak om de ikke klarer å sette sykkelen i Eco-mode..

Selv kjører jeg svært sjeldent med fullt gasspådrag, selv i en Leaf, og forstår ikke problemet med å tilpasse gasspådraget etter kjøreforholdene. Vil noen kjøre seg ihjel på MC klarer de det fint selv med antispinn. Mitt soleklare inntrykk er at det er nedbremsning og/eller høy fart som er hovedproblemet for MC, ikke akselerasjon ift. ulykker. Kanskje er en Twizy et tryggere alternativ med støttehjul foran og bak, samt veltebøyle?
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: Schledonsdag 08. november 2017, klokken 10:25
Jeg skjønner ikke at folk ønsker å kjøre så sikkert som mulig.
Antispinn øker sikkerheten på en motorsykkel enten du trenger den eller ikke. Hvorfor denne motstanden mot å ha så mye sikkerhet som mulig på en motorsykkel?
Våt vei og oljesøl ut av en rundkjøring så spiller det ingen rolle hvor sterk motor du har. Bakhjulet vil dra ut uansett uten antispinn. Med tanke på hvor jeg har tenkt å bruke den (østlandsområdet til og fra jobb) så er antispinn et klart behov jeg har. Har full respekt for at andre ikke har det behovet men skjønner ikke at de ikke ønsker sikkerheten det gir.

Jeg har faktisk prøvekjørt en Zero SR på vått føre en kald høst dag for ikke så lenge siden. Jeg hadde ikke noe problemer med det, men siden det var en prøvekjøring og jeg ikke kjente sykkelen fikk jeg en dårligere opplevelse enn hvis jeg hadde hatt tryggheten med antispinn.

Jeg har kjørt sykkel lenge, og i sommer kjørte jeg tur retur Barcelona (ca 7000km) på en ZZR 1400.
Jeg har en vetaran bil i garasjen med over 200hk og bakhjulstrekk og INGEN moderne hjelpe midler. Jeg er vant til å kjøre med begge deler, men skal jeg kjøpe noe nytt ønsker jeg å ha antispinn.

Beklager hvis jeg virker gubbete men jeg nærmer meg gubbe alder (50år) og har full rett til å være så gubbete jeg vil.
:D

Zero SR allerede drive by wire, det bør ikke være mer enn en programerings sak å legge til antispinn (og cruise control).
Derfor er det så rart de fortsatt i 2018 leverer sykler uten antispinn.

Manglende antispinn er et stort minus for MEG. Kall meg gubbete, feig eller uerfaren, det bryr meg ikke så mye. Dette er MIN vurdering jeg tvinger ikke andre til å mene det samme.

Bare sånn til info så har jeg også planer om å kjøpe meg en langtur sykkel. BMW K1600GTL står øverst på den lista. Kawasaki ZZR 1400 er ikke noe å kjøre langt med (for meg).

Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: elektroluxonsdag 08. november 2017, klokken 18:27
Kopierer dette siste innlegget. Kjørte også Zero på regnvåt vei, og uten tryggheten av antispinn kjørte jeg "som ei krykke". Ikke kjekt. Hadde nok lært sykkelen bedre å kjenne raskt, men det er bare så utrolig avslappende å vite at systemet er der i tilfelle gruff.

Hadde en annen situasjon; denne gangen i camperen der antispinn var essensielt: Kjørte forbi en lastebil på rett strekning i tett regn, og da jeg kom opp på siden av lastebilen ble jeg totalblindet av vannsprut fra dekkene til lastebilen som kjørte i piggdekk spor fulle av vann. I trygg forvissning om at bilen hadde antispinn og at veistrekkningen var fri før jeg mistet sikten gav jeg full gass og kikket sideslengs på lastebilen for å konstant avstand til den. Siden lastebilen hadde god sikt, og kjørte rett fram, var teorien at det ville jeg også gjøre omjeg holdt fast avstand til den. Antispinn forhindret sladd, og etter noen sekunder var jeg forbi og hadde full sikt igjen. Egentlig udramatisk, men dramatisk likevel. ( Glad kona sov for å si det slik )
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: OlaMmandag 13. november 2017, klokken 11:26
Angående offentlig lading, det funker vel hvis man har Charge Tank og eventuelt med seg en Type 2-kabel? Så kan man lade med max 6 kW på flexiladere, noe som er kjekt fordi de ofte er ledige og kan brukes selv om noen andre står på CHAdeMO. Litt kjedelig å betale for 43/22 kW og bare få 6 selvfølgelig, og det blir jo en lang pause, men da er jo langtur om sommeren litt mer gjennomførbart, om enn med en betydelig redusert aksjonsradius. Hvis du planlegger litt så overnatter du kun på steder med lading, ikke altfor mange km per dag og med et langt lunsj-stopp på et sted med Type 2 lading og noe å finne på. Jeg hadde kost meg i alle fall.  :)

Men 20 kWh, CCS og antispinn, da er vi i mål.
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: Lepet65mandag 13. november 2017, klokken 14:05
Denne altså:
http://www.energicamotor.com/energica-eva-esseesse9-old-school-electric-motorcycle/
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: OlaMmandag 13. november 2017, klokken 14:49
Sitat fra: Lepet65 på mandag 13. november 2017, klokken 14:05
Denne altså:
http://www.energicamotor.com/energica-eva-esseesse9-old-school-electric-motorcycle/

Energica ser ut som veldig bra sykler, men 11,7 kWh er jo et stykke unna. Zero SR har jo 14,4 uten at den veier mer enn 188 kg, så her er det noe å gå på. Power Tank legger til 3,6 kWh og 20 kg. Hvis vi antar at det er mulig å pakke inn to ekstra power tanks i hovedpakken ved å redesigne sykkelen ender vi bare på 228 kg. Ikke uhåndterlig det, tåler t.o.m. litt ekstra vekt i form av aktiv kjøling ved hurtiglading.
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: elektroluxmandag 13. november 2017, klokken 17:28
Sitat fra: Lepet65 på mandag 13. november 2017, klokken 14:05
Denne altså:
http://www.energicamotor.com/energica-eva-esseesse9-old-school-electric-motorcycle/

Rålekker sak. Lurer på hvilken av disse som først får antispinn?
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: Porsgrunnmandag 13. november 2017, klokken 22:31
Så både Energica og Zero syklene på elbilmessen i Gøteborg i helgen, flotte sykler alle sammen.

Har ikke noe erfaring med mc, men de er ganske forskjellige både i størrelse og kjørestilling. En annen stor forskjell er at Energica støtter CCS lading noe som nok bør gjøre lading på lengre turer enklere med den.
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: HCOtirsdag 14. november 2017, klokken 07:53
Jeg prøvekjørte Energica i sommer. Alle som tviler på at elmotor er fremtiden også for tohjulinger bør ta en tur på en sånn. Min egen GSX-R føltes som en gammel treg traktor etter turen på Energica...
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: Schledtorsdag 07. desember 2017, klokken 11:57

Har fått svar fra importøren av Zero.
Zero syklene kan KUN lades fra vanlig stikkontakt (SCHUKO).
Pris på ekstra "charge tank" for 2018 modellen er vist ikke klar ennå men til den gamle kostet den over 16000kr.
>:(

Så det ser ut til at det foreløpig blir vanskelig å få tak i en ok el MC til en fornuftig pris en stund til.
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: PerBearfredag 11. mai 2018, klokken 06:33
Sitat fra: Schled på torsdag 07. desember 2017, klokken 11:57

Har fått svar fra importøren av Zero.
Zero syklene kan KUN lades fra vanlig stikkontakt (SCHUKO).
...

I følge denne artikkelen fås 2018 modellene med hurtigladeplugg.
https://cleantechnica.com/2018/05/06/6-months-of-zero/ (https://cleantechnica.com/2018/05/06/6-months-of-zero/)
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: Hansifredag 11. mai 2018, klokken 10:08
"Charge Tank" (tilleggsutstyr) med J1772 (Mode3 Type1) ca. 6kW kan vel neppe defineres som hurtigladeplugg?
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: yhaftingsøndag 13. mai 2018, klokken 21:40
Sitat fra: Schled på torsdag 07. desember 2017, klokken 11:57

Har fått svar fra importøren av Zero.
Zero syklene kan KUN lades fra vanlig stikkontakt (SCHUKO).
Pris på ekstra "charge tank" for 2018 modellen er vist ikke klar ennå men til den gamle kostet den over 16000kr.
>:(

Så det ser ut til at det foreløpig blir vanskelig å få tak i en ok el MC til en fornuftig pris en stund til.

Her er noe å sikle på:
http://www.tacita.it/t-cruise/
(Bare så synd den bruker gir :-/ )

Jeg kjører Zero til daglig selv til og fra jobb. Det er ikke en langturssykkel. På svingete veier kjører jeg turer på ca 1.5-2 timer med kona bakpå, uten å bli ukomfortabel mhp batteristatus.

Zero motorsyklene kan lades opp til 1c hastighet, dvs opp mot 10-12 kW. Det finnes tredjepartløsninger (Diginow, Evtricity, se electricmotorcyclesforum.com) som tilbyr det til en gunstigere pris som enn Zeros 6kW, men det er fremdeles litt labert hvis du skal henge med på en guttetur der andre kjører bensinsykkel. Kjører du alene kan det hende det er akseptabelt..

Den dagen motorsyklene når 2.5c, slik som ioniq, så er det duket for et taktskifte. Per i dag krever det aktiv kjøling, med påfølgende kostnader og vekt.

Selv har jeg bygd meg en egen 5kW lader, som bruker auxillery ladeporten til sykkelen. Men det er mest et hobbyprosjekt, men det funker til 1/4 av prisen til Zero, men det er ikke på langt nær så elegant som det du får kjøpt.

Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: Balroglørdag 26. mai 2018, klokken 23:54
Kjempespennende - fortell mer om ladeløsningen din er du snill!
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: Jorgsøndag 27. mai 2018, klokken 08:58
Jeg sitter og teller på knappene om jeg skal gå for en løsning hvor man bytter ut standard-laderen til Zero, med 9.9 kWh DigiNow-ladere via englishelectricmotorco.com. Monteres under sykkelen, så man fortsatt kan montere ekstra batteri, eller beholde hanskerommet i "bensintanken". Elsker den oppbevaringsplassen. (Zero DS 2017)

Da kommer man fra 0 til 80% på ca 40 min. Og selv om hastigheten er lavere enn på en bensinsykkel, så er det flere som kører 50-80 mil på en dag med det oppsettet.


Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: bnotirsdag 29. mai 2018, klokken 19:15
Interessant. Kan man få dette montert i Norge (les er det et firma som driver med dette og som har erfaring?)
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: Jorgtirsdag 29. mai 2018, klokken 23:05
Høyst sannsynlig ikke. Oppsettet er ganske nytt. Men de påstår det er en rimelig enkel operasjon. FAQ her:

http://englishelectricmotorco.com/superchargers/
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: bnoonsdag 30. mai 2018, klokken 22:13
Takk for info. får lese meg opp h :Der noe mer og sjekke ut linken du ga meg.
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: Jorgonsdag 30. mai 2018, klokken 22:18
Kommer nok til å kjøpe en variant av den, så skal ta bilder og dokumentere prosessen.
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: bnotirsdag 05. juni 2018, klokken 23:15
 :+1:
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: Sitflymandag 05. november 2018, klokken 20:00
https://www.mcavisa.no/single-post/2018/11/04/Erling-Sande-AS-import%C3%B8r-av-Zero
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: OlaMfredag 04. januar 2019, klokken 21:33
Ny SR/F lanseres 25. februar.

SitatBacked by thirteen years of innovation and iteration, setbacks and what-ifs, our next evolution will be the first of its kind. Effortless power. Precise instinct. This is the future of motorcycling.

https://www.zeromotorcycles.com/

Ingen hint ennå om hva Fen står for, men håper det er Fast charging.
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: elektroluxlørdag 05. januar 2019, klokken 14:23
Designhintet ser lovende ut.

Håper Zero omsider har fått traction control
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: OlaMmandag 25. februar 2019, klokken 18:38
Zero SR/F lansert.

https://www.zeromotorcycles.com/zero-srf/

Ser rå ut, kan fås med opptil 12 kW AC lading, men ikke DC. Kommer med Bosch traction control. Dessverre fremdeles 14.4 kWh og ser umiddelbart ikke ut som den ekstra 3.6 kWh-pakken passer. (kommer høsten 2019) Blir nok godt over 200 lapper her til lands.

Ny motor:

SitatThe ZForce 75-10 motor helps the SR/F pump out an impressive 150 kW and 190 Nm (140 lb-ft) of torque.

:angel: :police:

https://electrek.co/2019/02/25/zero-sr-f-electric-motorcycle-launch/

edit: Det er også app over mobilnettet, cruise control, 10 custom modes, 5" skjerm. 6 kW AC lading med option for 6 kW til. Så kommer det 3,6 kWh batterioption, men usikker på om den er kompatibel med ladingen, det var den jo ikke på forrige modell.
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: Einrideonsdag 27. februar 2019, klokken 08:51
Sitat fra: OlaM på mandag 25. februar 2019, klokken 18:38
Blir nok godt over 200 lapper her til lands.

Fortsatt alt for dyrt for ein sykkel med ganske begrensa rekkevidde. Kraftigare ombord-ladar gjer det litt betre, men ikkje godt nok etter mi meining.

Frontlysa ser òg, eh, mindre bra ut... :o
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: OlaMonsdag 27. februar 2019, klokken 23:55
Lurer forresten på om 12 kW ikke kommer til å funke her hvis de har Type 1 interface, det støtter ikke tre-fas. Jeg synes sykkelen er perfekt teknisk, utseende er mer enn godt nok, men det skulle vært CCS lading, om enn begrenset til 1C.

De har i alle fall en helt super platform de kan bygge ny batteripakke til.
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: janegilsfredag 14. august 2020, klokken 21:31
Står ein Zero parkert på campingen ved Namsskogan Familiepark. Nederlandske skilt, så...på langtur ja...
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: offpistmandag 07. desember 2020, klokken 20:07
Jeg kjørte denne Zero DSR'n for 40 000 kr som et prosjekt fordi den ikke gikk. Det viste seg å være defekt motorcontroller, som Zero tok på reklamasjon. Så da ble det billig og bra deal av det. Lakkerte den blå selv.
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: elektroluxtorsdag 10. desember 2020, klokken 07:09
Godt jobba. Flott sykkel.
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: magneticfredag 19. januar 2024, klokken 22:07
https://www.youtube.com/watch?v=gT2jYjR4gb8
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: sjokomelktirsdag 23. januar 2024, klokken 07:25
Sitat fra: magnetic på fredag 19. januar 2024, klokken 22:07https://www.youtube.com/watch?v=gT2jYjR4gb8
Hva mener du vi skal få ut av innlegget ditt? Jeg ser du linker til en 12 minutter lang video, men hva er det du faktisk vil si? Kom med en kommentar eller sammendrag av hva du ønsker å fortelle oss med henvisning til noe i videoen, og ikke bare en link.
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 23. januar 2024, klokken 09:03
Må innrømme at jeg ble litt nysgjerrig, selv om det luktet "Click Bait" lang vei. Ingen som lager video med tittelen: "ganske bra kjøretøy", f.eks.

Oppdaget kjapt at disse 12 minuttene var tynn suppe, men tvang meg igjennom, for at andre skal slippe. Innholdet kan skrives på 1 minutt:

- Motorsykkelen er dyr (fra €26.000 -> €35.000 for topp utstyrt) - mange tilvalg for ekstra fart, ekstra rekkevidde osv.
- Rekkevidden ca 19 mil i 89km/t (grunnmodellen)
- Jenter på 17 år vil le av deg siden du kjører el-motorsykkel (han på videoen som sier dette er en 40-åring med øyenbryns-pynt, og 14 håndleddsbånd i ulike farger)
- 7 sekunder bruker han på å nevne at noen andre har testet sykkelen, og at den ikke er like bra å kjøre som de beste andre bensinmotorsykler
- han lufter og problematikken om hva som skjer dersom batteriet ryker etter 5-årsgarantiens utløp. Ser for øvrig at en på Finn har fått byttet ut både batteri og motor på 2020-modell, pga vann. https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=328501433
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: RJKtirsdag 23. januar 2024, klokken 12:19
Nå har jo vi mva-fritak, og inntil videre og Enova-støtte som gir enda lavere pris, og langt billigere strømpriser enn bensinpriser, så det blir en helt annen vurdering her.

Men jeg må jo si meg litt enig i kritikken om oppsalgspriser, selv om fysiske ting som større batteri vel har en større kost enn f.eks. en større tank.

Ellers oser det selvsagt av en viss "fossil-hode"-tankegang her.

Jeg sikler etter El-MC som jeg dessverre ikke kan forsvare overfor økonomien min, men det er jo enda litt problemer med at rekkevidden gjerne er litt kort for annet enn by-cruising og litt til.

Og at ladetiden er lang om man må lade på veien. Er ikke spesielt godt utbygd for lading bare med AC, så en El-MC må jo ha støtte for CCS om det skal fungere på tur.

Men selv der er det ikke alltids snakk om bare 20-30 min ladetid, da lite batteri fremdeles må ta hensyn til C-rating og tåle-evnen til de enkelte cellene.
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 23. januar 2024, klokken 13:05
Jeg klarer ikke å se at strømkostnad kan være så veldig ille verken i Nederland eller Norge på en slik sykkel. Dersom den bruker 1 kWh per mil så er det snakk om 1-3 kroner milen, uansett hvor en er. Og enormt langt kommer en ikke uansett (motorsykler har jo som regel høy kost med drev, kjede, dekk osv, som er mer kostbart).

Sto noe i kommentarfeltet til videoen at grunnen til at den ikke takler DC / CCS-ladere er fordi en ikke kan ha så mange celler i en motorsykkel. Men ser på reklamen til Erling Sande (som er importør i Norge) at en nå kan oppgradere til 12 kW lading. https://www.erling-sande.no/merker/zero/sr-s-premium-2023?v[Farge]=Sort Virker som en forbedring fra da videoen ble laget (for et år siden). Da har den en ladefart på 246km på en time (kvart fart i forhold til en rasktladende elbil).

Ser i Norge at den koster fra 279.900, og så får en 25.000 fra Enova etterpå. Synes det er mye penger. Men forstår at noen med 1,4 millioners-lønninger, og ikke så mye forpliktelser kan kjøpe en. Jeg ville aldri kjøpt en sånn for pendling. Jeg tenker at det er veldig bra at noen kjøper slike sykler for å få utvikling på dem, så de kan bli mer konkurransedyktige etter hvert.

Angående batteri så var det en pris ekstra for større batteri, men han snakket og om at du kunne betale for å låse opp ekstra rekkevidde i tillegg uten ekstra hardware. Litt spesielt. Kanskje en kjøper muligheten til å gå nærmere 0% og 100% på batteriet, med den risikoen det medfører for batterihelse.

Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: RJKtirsdag 23. januar 2024, klokken 13:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:05Jeg klarer ikke å se at strømkostnad kan være så veldig ille verken i Nederland eller Norge på en slik sykkel. Dersom den bruker 1 kWh per mil så er det snakk om 1-3 kroner milen, uansett hvor en er. Og enormt langt kommer en ikke uansett (motorsykler har jo som regel høy kost med drev, kjede, dekk osv, som er mer kostbart).

Sto noe i kommentarfeltet til videoen at grunnen til at den ikke takler DC / CCS-ladere er fordi en ikke kan ha så mange celler i en motorsykkel. Men ser på reklamen til Erling Sande (som er importør i Norge) at en nå kan oppgradere til 12 kW lading. https://www.erling-sande.no/merker/zero/sr-s-premium-2023?v[Farge]=Sort Virker som en forbedring fra da videoen ble laget (for et år siden). Da har den en ladefart på 246km på en time (kvart fart i forhold til en rasktladende elbil).

Ser i Norge at den koster fra 279.900, og så får en 25.000 fra Enova etterpå. Synes det er mye penger. Men forstår at noen med 1,4 millioners-lønninger, og ikke så mye forpliktelser kan kjøpe en. Jeg ville aldri kjøpt en sånn for pendling. Jeg tenker at det er veldig bra at noen kjøper slike sykler for å få utvikling på dem, så de kan bli mer konkurransedyktige etter hvert.

Angående batteri så var det en pris ekstra for større batteri, men han snakket og om at du kunne betale for å låse opp ekstra rekkevidde i tillegg uten ekstra hardware. Litt spesielt. Kanskje en kjøper muligheten til å gå nærmere 0% og 100% på batteriet, med den risikoen det medfører for batterihelse.


Snittpris for strøm i Nederland er €0.475 per kWh som tilsvarer 5,43 NOK i dag. Gitt et forbruk på 2 kWh per mil, snakker vi da nesten 11 kroner mila. I Norge er den tilsvarende €01919 som tilsvarer 2,19 NOK. Det gir en pris på 4,38 per mil.

Det har altså i aller høyeste grad innvirkning på hva det koster å kjøre med elektrisk energi, stikk motsatt av det du skriver. De er altså langt unna 1-3 kroner per mila.

Tilsvarende er prisen på bensin £1,91 ($2,07) som tilsier 21,82 NOK per liter, som vel er rundt der prisene +/- ligger i Norge og. Ved forbruk på 0,6 0,3 liter per mil, så kommer bensinprisen per mil på 13,09 6,55. Altså er ikke bensinprisene veldig langt unna identisk.

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Electricity_price_statistics (https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Electricity_price_statistics)

https://www.globalpetrolprices.com/Netherlands/gasoline_prices/ (https://www.globalpetrolprices.com/Netherlands/gasoline_prices/)

Ja, det er mye penger for en sykkel fremdeles, så det punktet står seg, men jeg oppfattet prisen som høyere i Nederland ut fra videoen, selv om jeg ikke husker det spesifikt nå.

Og ja, med min kommentar om tilleggene, så synes jeg og det er sleipt å ta så mye for SW-opplåsing av både effekt og rekkevidde, og andre funksjoner.

Pris på fysiske oppgraderinger er fremdeles stive, men som sagt, langt mer forståelige. Har jo og noe med hvor stor produksjonen er, og mest sannsynlig fordyrende fordi det ikke er skikkelig masseproduksjon man snakker om.

Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 23. januar 2024, klokken 13:54
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:05Jeg klarer ikke å se at strømkostnad kan være så veldig ille verken i Nederland eller Norge på en slik sykkel. Dersom den bruker 1 kWh per mil så er det snakk om 1-3 kroner milen, uansett hvor en er. Og enormt langt kommer en ikke uansett (motorsykler har jo som regel høy kost med drev, kjede, dekk osv, som er mer kostbart).

Sto noe i kommentarfeltet til videoen at grunnen til at den ikke takler DC / CCS-ladere er fordi en ikke kan ha så mange celler i en motorsykkel. Men ser på reklamen til Erling Sande (som er importør i Norge) at en nå kan oppgradere til 12 kW lading. https://www.erling-sande.no/merker/zero/sr-s-premium-2023?v[Farge]=Sort Virker som en forbedring fra da videoen ble laget (for et år siden). Da har den en ladefart på 246km på en time (kvart fart i forhold til en rasktladende elbil).

Ser i Norge at den koster fra 279.900, og så får en 25.000 fra Enova etterpå. Synes det er mye penger. Men forstår at noen med 1,4 millioners-lønninger, og ikke så mye forpliktelser kan kjøpe en. Jeg ville aldri kjøpt en sånn for pendling. Jeg tenker at det er veldig bra at noen kjøper slike sykler for å få utvikling på dem, så de kan bli mer konkurransedyktige etter hvert.

Angående batteri så var det en pris ekstra for større batteri, men han snakket og om at du kunne betale for å låse opp ekstra rekkevidde i tillegg uten ekstra hardware. Litt spesielt. Kanskje en kjøper muligheten til å gå nærmere 0% og 100% på batteriet, med den risikoen det medfører for batterihelse.


Snittpris for strøm i Nederland er €0.475 per kWh som tilsvarer 5,43 NOK i dag. Gitt et forbruk på 2 kWh per mil, snakker vi da nesten 11 kroner mila. I Norge er den tilsvarende €01919 som tilsvarer 2,19 NOK. Det gir en pris på 4,38 per mil.

Det har altså i aller høyeste grad innvirkning på hva det koster å kjøre med elektrisk energi, stikk motsatt av det du skriver. De er altså langt unna 1-3 kroner per mila.

Tilsvarende er prisen på bensin £1,91 ($2,07) som tilsier 21,82 NOK per liter, som vel er rundt der prisene +/- ligger i Norge og. Ved forbruk på 0,6 liter per mil, så kommer bensinprisen per mil på 13,09. Altså er ikke prisene veldig langt unna identisk.

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Electricity_price_statistics (https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Electricity_price_statistics)

https://www.globalpetrolprices.com/Netherlands/gasoline_prices/ (https://www.globalpetrolprices.com/Netherlands/gasoline_prices/)

Ja, det er mye penger for en sykkel fremdeles, så det punktet står sewg, men jeg oppfattet prisen som høyere i Nederland ut fra videoen, selv om jeg ikke husker det spesifikt nå.

Og ja, med min kommentar om tilleggene, så synes jeg og det er sleipt å ta så mye for SW-opplåsing av både effekt og rekkevidde, og andre funksjoner.

Pris på fysiske oppgraderinger er fremdeles stive, men som sagt, langt mer forståelige. Har jo og noe med hvor stor produksjonen er, og mest sannsynlig fordyrende fordi det ikke er skikkelig masseproduksjon man snakker om.



Hvor får du 2 kWh per mil fra??

Har du drømt det??

Og så sammenligner du det med 0,6 liter per mil??

En bruker under 1 kWh per mil på denne motorsykkelen. Kjører en tulling så må du og oppjustere bensinforbruket til tullingforbruk.
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: RJKtirsdag 23. januar 2024, klokken 14:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:54
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:05Jeg klarer ikke å se at strømkostnad kan være så veldig ille verken i Nederland eller Norge på en slik sykkel. Dersom den bruker 1 kWh per mil så er det snakk om 1-3 kroner milen, uansett hvor en er. Og enormt langt kommer en ikke uansett (motorsykler har jo som regel høy kost med drev, kjede, dekk osv, som er mer kostbart).

Sto noe i kommentarfeltet til videoen at grunnen til at den ikke takler DC / CCS-ladere er fordi en ikke kan ha så mange celler i en motorsykkel. Men ser på reklamen til Erling Sande (som er importør i Norge) at en nå kan oppgradere til 12 kW lading. https://www.erling-sande.no/merker/zero/sr-s-premium-2023?v[Farge]=Sort Virker som en forbedring fra da videoen ble laget (for et år siden). Da har den en ladefart på 246km på en time (kvart fart i forhold til en rasktladende elbil).

Ser i Norge at den koster fra 279.900, og så får en 25.000 fra Enova etterpå. Synes det er mye penger. Men forstår at noen med 1,4 millioners-lønninger, og ikke så mye forpliktelser kan kjøpe en. Jeg ville aldri kjøpt en sånn for pendling. Jeg tenker at det er veldig bra at noen kjøper slike sykler for å få utvikling på dem, så de kan bli mer konkurransedyktige etter hvert.

Angående batteri så var det en pris ekstra for større batteri, men han snakket og om at du kunne betale for å låse opp ekstra rekkevidde i tillegg uten ekstra hardware. Litt spesielt. Kanskje en kjøper muligheten til å gå nærmere 0% og 100% på batteriet, med den risikoen det medfører for batterihelse.


Snittpris for strøm i Nederland er €0.475 per kWh som tilsvarer 5,43 NOK i dag. Gitt et forbruk på 2 kWh per mil, snakker vi da nesten 11 kroner mila. I Norge er den tilsvarende €01919 som tilsvarer 2,19 NOK. Det gir en pris på 4,38 per mil.

Det har altså i aller høyeste grad innvirkning på hva det koster å kjøre med elektrisk energi, stikk motsatt av det du skriver. De er altså langt unna 1-3 kroner per mila.

Tilsvarende er prisen på bensin £1,91 ($2,07) som tilsier 21,82 NOK per liter, som vel er rundt der prisene +/- ligger i Norge og. Ved forbruk på 0,6 liter per mil, så kommer bensinprisen per mil på 13,09. Altså er ikke prisene veldig langt unna identisk.

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Electricity_price_statistics (https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Electricity_price_statistics)

https://www.globalpetrolprices.com/Netherlands/gasoline_prices/ (https://www.globalpetrolprices.com/Netherlands/gasoline_prices/)

Ja, det er mye penger for en sykkel fremdeles, så det punktet står sewg, men jeg oppfattet prisen som høyere i Nederland ut fra videoen, selv om jeg ikke husker det spesifikt nå.

Og ja, med min kommentar om tilleggene, så synes jeg og det er sleipt å ta så mye for SW-opplåsing av både effekt og rekkevidde, og andre funksjoner.

Pris på fysiske oppgraderinger er fremdeles stive, men som sagt, langt mer forståelige. Har jo og noe med hvor stor produksjonen er, og mest sannsynlig fordyrende fordi det ikke er skikkelig masseproduksjon man snakker om.



Hvor får du 2 kWh per mil fra??

Har du drømt det??

Og så sammenligner du det med 0,6 liter per mil??

En bruker under 1 kWh per mil på denne motorsykkelen. Kjører en tulling så må du og oppjustere bensinforbruket til tullingforbruk.
Sorry, jeg leste feil fra ditt innlegg. Ser nå du skrev 1 kWh, så prisen må jo oppdateres for det. Men da må jeg og moderere 0,6 liter, siden begge deler er å anse som et snitt for biler. 

Det blir da 5,43 NOK/mil på el og 6,55 på bensin, gitt 0,3 l/mil.

Jamfør denne artikkelen burde jeg kanskje heller brukt snittet på 0.44 l/mil som gir 9,60 NOK/mil for bensinsykkel, med sammenlignbar kjørestil. Artikkelen er dog fra 2016, så tipper dagens sykler gjerne er litt "snillere" når man ikke er for hard på gassen, så tenker 0.3 er sannsynligvis noe riktigere, men kanskje litt vel snilt.

https://www.bike.no/nyheter/bruker-mindre-drivstoff/ (https://www.bike.no/nyheter/bruker-mindre-drivstoff/)

Men altså, du kastet deg som en gribb over den feilen der, men du adresserte ikke den feilen din om 1-3 kr/mil uansett hvilket land man sammenlignet med.

Er du like velvillig til å unnskylde den feilen?
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 23. januar 2024, klokken 14:14
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. januar 2024, klokken 14:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:54
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:05Jeg klarer ikke å se at strømkostnad kan være så veldig ille verken i Nederland eller Norge på en slik sykkel. Dersom den bruker 1 kWh per mil så er det snakk om 1-3 kroner milen, uansett hvor en er. Og enormt langt kommer en ikke uansett (motorsykler har jo som regel høy kost med drev, kjede, dekk osv, som er mer kostbart).

Sto noe i kommentarfeltet til videoen at grunnen til at den ikke takler DC / CCS-ladere er fordi en ikke kan ha så mange celler i en motorsykkel. Men ser på reklamen til Erling Sande (som er importør i Norge) at en nå kan oppgradere til 12 kW lading. https://www.erling-sande.no/merker/zero/sr-s-premium-2023?v[Farge]=Sort Virker som en forbedring fra da videoen ble laget (for et år siden). Da har den en ladefart på 246km på en time (kvart fart i forhold til en rasktladende elbil).

Ser i Norge at den koster fra 279.900, og så får en 25.000 fra Enova etterpå. Synes det er mye penger. Men forstår at noen med 1,4 millioners-lønninger, og ikke så mye forpliktelser kan kjøpe en. Jeg ville aldri kjøpt en sånn for pendling. Jeg tenker at det er veldig bra at noen kjøper slike sykler for å få utvikling på dem, så de kan bli mer konkurransedyktige etter hvert.

Angående batteri så var det en pris ekstra for større batteri, men han snakket og om at du kunne betale for å låse opp ekstra rekkevidde i tillegg uten ekstra hardware. Litt spesielt. Kanskje en kjøper muligheten til å gå nærmere 0% og 100% på batteriet, med den risikoen det medfører for batterihelse.


Snittpris for strøm i Nederland er €0.475 per kWh som tilsvarer 5,43 NOK i dag. Gitt et forbruk på 2 kWh per mil, snakker vi da nesten 11 kroner mila. I Norge er den tilsvarende €01919 som tilsvarer 2,19 NOK. Det gir en pris på 4,38 per mil.

Det har altså i aller høyeste grad innvirkning på hva det koster å kjøre med elektrisk energi, stikk motsatt av det du skriver. De er altså langt unna 1-3 kroner per mila.

Tilsvarende er prisen på bensin £1,91 ($2,07) som tilsier 21,82 NOK per liter, som vel er rundt der prisene +/- ligger i Norge og. Ved forbruk på 0,6 liter per mil, så kommer bensinprisen per mil på 13,09. Altså er ikke prisene veldig langt unna identisk.

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Electricity_price_statistics (https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Electricity_price_statistics)

https://www.globalpetrolprices.com/Netherlands/gasoline_prices/ (https://www.globalpetrolprices.com/Netherlands/gasoline_prices/)

Ja, det er mye penger for en sykkel fremdeles, så det punktet står sewg, men jeg oppfattet prisen som høyere i Nederland ut fra videoen, selv om jeg ikke husker det spesifikt nå.

Og ja, med min kommentar om tilleggene, så synes jeg og det er sleipt å ta så mye for SW-opplåsing av både effekt og rekkevidde, og andre funksjoner.

Pris på fysiske oppgraderinger er fremdeles stive, men som sagt, langt mer forståelige. Har jo og noe med hvor stor produksjonen er, og mest sannsynlig fordyrende fordi det ikke er skikkelig masseproduksjon man snakker om.



Hvor får du 2 kWh per mil fra??

Har du drømt det??

Og så sammenligner du det med 0,6 liter per mil??

En bruker under 1 kWh per mil på denne motorsykkelen. Kjører en tulling så må du og oppjustere bensinforbruket til tullingforbruk.
Sorry, jeg leste feil fra ditt innlegg. Ser nå du skrev 1 kWh, så prisen må jo oppdateres for det. Men da må jeg og moderere 0,6 liter, siden begge deler er å anse som et snitt for biler.

Det blir da 5,43 NOK/mil på el og 6,55 på bensin, gitt 0,3 l/mil.

Jamfør denne artikkelen burde jeg kanskje heller brukt snittet på 0.44 l/mil som gir 9,60 NOK/mil for bensinsykkel, med sammenlignbar kjørestil. Artikkelen er dog fra 2016, så tipper dagens sykler gjerne er litt "snillere" når man ikke er for hard på gassen, så tenker 0.3 er sannsynligvis noe riktigere, men kanskje litt vel snilt.

https://www.bike.no/nyheter/bruker-mindre-drivstoff/ (https://www.bike.no/nyheter/bruker-mindre-drivstoff/)

Men altså, du kastet deg som en gribb over den feilen der, men du adresserte ikke den feilen din om 1-3 kr/mil uansett hvilket land man sammenlignet med.

Er du like velvillig til å unnskylde den feilen?

Var vel du som var en gribb med dine uttalelser: "stikk motsatt av det du skriver".

Eksempel med under 3 kroner milen:
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: RJKtirsdag 23. januar 2024, klokken 14:19
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. januar 2024, klokken 14:14
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. januar 2024, klokken 14:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:54
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:05Jeg klarer ikke å se at strømkostnad kan være så veldig ille verken i Nederland eller Norge på en slik sykkel. Dersom den bruker 1 kWh per mil så er det snakk om 1-3 kroner milen, uansett hvor en er. Og enormt langt kommer en ikke uansett (motorsykler har jo som regel høy kost med drev, kjede, dekk osv, som er mer kostbart).

Sto noe i kommentarfeltet til videoen at grunnen til at den ikke takler DC / CCS-ladere er fordi en ikke kan ha så mange celler i en motorsykkel. Men ser på reklamen til Erling Sande (som er importør i Norge) at en nå kan oppgradere til 12 kW lading. https://www.erling-sande.no/merker/zero/sr-s-premium-2023?v[Farge]=Sort Virker som en forbedring fra da videoen ble laget (for et år siden). Da har den en ladefart på 246km på en time (kvart fart i forhold til en rasktladende elbil).

Ser i Norge at den koster fra 279.900, og så får en 25.000 fra Enova etterpå. Synes det er mye penger. Men forstår at noen med 1,4 millioners-lønninger, og ikke så mye forpliktelser kan kjøpe en. Jeg ville aldri kjøpt en sånn for pendling. Jeg tenker at det er veldig bra at noen kjøper slike sykler for å få utvikling på dem, så de kan bli mer konkurransedyktige etter hvert.

Angående batteri så var det en pris ekstra for større batteri, men han snakket og om at du kunne betale for å låse opp ekstra rekkevidde i tillegg uten ekstra hardware. Litt spesielt. Kanskje en kjøper muligheten til å gå nærmere 0% og 100% på batteriet, med den risikoen det medfører for batterihelse.


Snittpris for strøm i Nederland er €0.475 per kWh som tilsvarer 5,43 NOK i dag. Gitt et forbruk på 2 kWh per mil, snakker vi da nesten 11 kroner mila. I Norge er den tilsvarende €01919 som tilsvarer 2,19 NOK. Det gir en pris på 4,38 per mil.

Det har altså i aller høyeste grad innvirkning på hva det koster å kjøre med elektrisk energi, stikk motsatt av det du skriver. De er altså langt unna 1-3 kroner per mila.

Tilsvarende er prisen på bensin £1,91 ($2,07) som tilsier 21,82 NOK per liter, som vel er rundt der prisene +/- ligger i Norge og. Ved forbruk på 0,6 liter per mil, så kommer bensinprisen per mil på 13,09. Altså er ikke prisene veldig langt unna identisk.

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Electricity_price_statistics (https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Electricity_price_statistics)

https://www.globalpetrolprices.com/Netherlands/gasoline_prices/ (https://www.globalpetrolprices.com/Netherlands/gasoline_prices/)

Ja, det er mye penger for en sykkel fremdeles, så det punktet står sewg, men jeg oppfattet prisen som høyere i Nederland ut fra videoen, selv om jeg ikke husker det spesifikt nå.

Og ja, med min kommentar om tilleggene, så synes jeg og det er sleipt å ta så mye for SW-opplåsing av både effekt og rekkevidde, og andre funksjoner.

Pris på fysiske oppgraderinger er fremdeles stive, men som sagt, langt mer forståelige. Har jo og noe med hvor stor produksjonen er, og mest sannsynlig fordyrende fordi det ikke er skikkelig masseproduksjon man snakker om.



Hvor får du 2 kWh per mil fra??

Har du drømt det??

Og så sammenligner du det med 0,6 liter per mil??

En bruker under 1 kWh per mil på denne motorsykkelen. Kjører en tulling så må du og oppjustere bensinforbruket til tullingforbruk.
Sorry, jeg leste feil fra ditt innlegg. Ser nå du skrev 1 kWh, så prisen må jo oppdateres for det. Men da må jeg og moderere 0,6 liter, siden begge deler er å anse som et snitt for biler.

Det blir da 5,43 NOK/mil på el og 6,55 på bensin, gitt 0,3 l/mil.

Jamfør denne artikkelen burde jeg kanskje heller brukt snittet på 0.44 l/mil som gir 9,60 NOK/mil for bensinsykkel, med sammenlignbar kjørestil. Artikkelen er dog fra 2016, så tipper dagens sykler gjerne er litt "snillere" når man ikke er for hard på gassen, så tenker 0.3 er sannsynligvis noe riktigere, men kanskje litt vel snilt.

https://www.bike.no/nyheter/bruker-mindre-drivstoff/ (https://www.bike.no/nyheter/bruker-mindre-drivstoff/)

Men altså, du kastet deg som en gribb over den feilen der, men du adresserte ikke den feilen din om 1-3 kr/mil uansett hvilket land man sammenlignet med.

Er du like velvillig til å unnskylde den feilen?

Var vel du som var en gribb med dine uttalelser: "stikk motsatt av det du skriver".

Eksempel med under 3 kroner milen:
Nå var YouTube-videoen fra Nederland, og priser vist til gjaldt altså i Nederland. Da kan du ikke vise til priser i Storbritannia, men må holde deg til det som blir diskutert. Altså priser i Nederland.

Jeg har nå korrigert opprinnelig svar etter din kritikk på forbruket, der jeg som sagt hadde lest feil og trodde du snakket om snitt på 2 kWh, som da var grunnen til at jeg opprinnelig brukte det og tilsvarende 0.6 l.
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 23. januar 2024, klokken 14:31
Du har gjerne litt svak korttidshukommelse. Du skrev: "men du adresserte ikke den feilen din om 1-3 kr/mil uansett hvilket land man sammenlignet med."

Men for å ta Nederland-eksempelet, hvor du sier strømprisen som skal regnes med er 0,475 EUR. Det er også feil. Nederland har makspris på 0,4 EUR. Så selskapene kan ikke ta mer enn 0,4. https://www.energievergelijk.nl/english/price-cap-energy

I tillegg blir det feil å regne med så høye strømpriser også i Nederland, både i dag og i snitt siste år. På alle måter. Må gjerne gjenta spørsmålet mitt for det også: hvor får du 0,475 fra?

Her har du strømpriser for Nederland før påslag. Og helst ikke noen statistikk fra 2016 denne gang.
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: RJKtirsdag 23. januar 2024, klokken 14:48
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. januar 2024, klokken 14:31Du har gjerne litt svak korttidshukommelse. Du skrev: "men du adresserte ikke den feilen din om 1-3 kr/mil uansett hvilket land man sammenlignet med."

Men for å ta Nederland-eksempelet, hvor du sier strømprisen som skal regnes med er 0,475 EUR. Det er også feil. Nederland har makspris på 0,4 EUR. Så selskapene kan ikke ta mer enn 0,4. https://www.energievergelijk.nl/english/price-cap-energy

I tillegg blir det feil å regne med så høye strømpriser også i Nederland, både i dag og i snitt siste år. På alle måter. Må gjerne gjenta spørsmålet mitt for det også: hvor får du 0,475 fra?

Her har du strømpriser for Nederland før påslag. Og helst ikke noen statistikk fra 2016 denne gang.
Jaja, du kan selvsagt plukke ut det som passer deg best, men altså når du påstår at prisen er den samme uansett hvor den hentes fra, så blir det for dumt at du istedet for å forholde deg til landet det er snakk om, istedet plukker akkurat det ene landet som samstemmer med prisen du anga.

Jeg la ved en link der det er en tabelloversikt over strømpriser i de fleste Europeiske land, inkludert Norge. Som du ser, er altså prisen i aller høyeste grad forskjellig fra land til land. Du leste altså ikke linken jeg la ved i innlegget, som er der jeg hentet tallet fra.

Jeg har ikke dobbeltsjekket om dette tallet inkluderer avgifter og/eller nettleie/transport-avgifter, men utgår fra det, da jeg er klar over at ren energipris før avgifter ikke får gå over $4. Men les gjerne kilden om du trenger mer info. Her er linken på nytt!

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Electricity_price_statistics (https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Electricity_price_statistics)

Men, legger ved skjermbilde av tabellen, der pris for Nederland vises med mouse-over på søylen, så det ikke er noen tvil.

Forøvrig synes jeg denne diskusjonen begynner å bli smått absurd når du viser absolutt null interesse for å inse at du tok feil i den påstanden. Jeg stopper derfor diskusjonen her for min del, for jeg mener jeg har mer enn godt nok bevisst at du tok munnen for full.
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 23. januar 2024, klokken 15:55
Morsomt. Du valgte et halvår med helt utypiske priser. De nederlandske myndighetene tok til og med å satte makspris. Dersom du hadde sett på prisene siste halvår ville du selvsagt fått helt andre priser. Men enig - ikke vits å diskutere mer med deg, selv om prisene i Nederland nå er en brøkdel av det du hevder.

Vet ikke om du har hørt om gasslagere i Europa som var omtrent tomme, men som nå er omtrent fulle etter at Europa har gjort en omstilling etter frafallet av russisk gass? Vet ikke om du har lagt merke til at strømprisen nå ikke er 6 kroner i Norge? Nei, du får fortsette å regne på 5 kroner per kWh for strøm, og kjøre bensinbilen din. Tabell fra Nederland:
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: RJKtirsdag 23. januar 2024, klokken 16:02
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. januar 2024, klokken 15:55Morsomt. Du valgte et halvår med helt utypiske priser. De nederlandske myndighetene tok til og med å satte makspris. Dersom du hadde sett på prisene siste halvår ville du selvsagt fått helt andre priser. Men enig - ikke vits å diskutere mer med deg, selv om prisene i Nederland nå er en brøkdel av det du hevder.

Vet ikke om du har hørt om gasslagere i Europa som var omtrent tomme, men som nå er omtrent fulle etter at Europa har gjort en omstilling etter frafallet av russisk gass? Vet ikke om du har lagt merke til at strømprisen nå ikke er 6 kroner i Norge? Nei, du får fortsette å regne på 5 kroner per kWh for strøm, og kjøre bensinbilen din. Tabell fra Nederland:
Stod i linken at prisene var inkludert mva og endel avgifter. Jeg lette ikke etter noe spesielt godt eller dårlig periode, det er de nyeste tallene som jeg fant.

Den tabellen du viser til, som og viser priser for perioden i tabellen jeg fant, er jo tydeligvis før disse avgiftene, så da ser forskjellen markant større ut.

PS! Regner med du klarer å se hvilken bil jeg kjører, da det står under hvert eneste innlegg jeg poster her. Bruker ikke mye bensin den. Faktisk ingenting!
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: turfsurftirsdag 23. januar 2024, klokken 17:15
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. januar 2024, klokken 14:08Sorry, jeg leste feil fra ditt innlegg. Ser nå du skrev 1 kWh, så prisen må jo oppdateres for det. Men da må jeg og moderere 0,6 liter, siden begge deler er å anse som et snitt for biler.

Det blir da 5,43 NOK/mil på el og 6,55 på bensin, gitt 0,3 l/mil.

Jamfør denne artikkelen burde jeg kanskje heller brukt snittet på 0.44 l/mil som gir 9,60 NOK/mil for bensinsykkel, med sammenlignbar kjørestil. Artikkelen er dog fra 2016, så tipper dagens sykler gjerne er litt "snillere" når man ikke er for hard på gassen, så tenker 0.3 er sannsynligvis noe riktigere, men kanskje litt vel snilt.

Du får ikke samme forholdstallet mellom el-mc og fossil-mc som med biler. For bilene er det fordel med nyttegjøring av spillvarme. Vår CE-04 (som er ganske dårlig aerodynamisk) bruker 0,6-0,8kWh/mil ved blandet kjøring. R syklene vi hadde før dette brukte 0,5-0,8l/mil, men ble nok i snitt kjørt noe hardere. Men hvis man regner 0,7kWh/mil vs 0,5l/mil så er man ihvertfall på fossil MC sin fordel.
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: RJKtirsdag 23. januar 2024, klokken 17:45
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. januar 2024, klokken 17:15
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. januar 2024, klokken 14:08Sorry, jeg leste feil fra ditt innlegg. Ser nå du skrev 1 kWh, så prisen må jo oppdateres for det. Men da må jeg og moderere 0,6 liter, siden begge deler er å anse som et snitt for biler.

Det blir da 5,43 NOK/mil på el og 6,55 på bensin, gitt 0,3 l/mil.

Jamfør denne artikkelen burde jeg kanskje heller brukt snittet på 0.44 l/mil som gir 9,60 NOK/mil for bensinsykkel, med sammenlignbar kjørestil. Artikkelen er dog fra 2016, så tipper dagens sykler gjerne er litt "snillere" når man ikke er for hard på gassen, så tenker 0.3 er sannsynligvis noe riktigere, men kanskje litt vel snilt.

Du får ikke samme forholdstallet mellom el-mc og fossil-mc som med biler. For bilene er det fordel med nyttegjøring av spillvarme. Vår CE-04 (som er ganske dårlig aerodynamisk) bruker 0,6-0,8kWh/mil ved blandet kjøring. R syklene vi hadde før dette brukte 0,5-0,8l/mil, men ble nok i snitt kjørt noe hardere. Men hvis man regner 0,7kWh/mil vs 0,5l/mil så er man ihvertfall på fossil MC sin fordel.
Takker for innspill! Jeg har ikke sett selv på forbruket, tok i utgangspunktet tallet som var gitt som sammenlligningsgrunnlag for El-MC'en. Siden jeg leste feil først og så forbruk som minte om en standard elbil, så tok jeg da standard forbruk for en standard bensinbil.

Ved korrigering gikk jeg altså for 1 kWh/per mil som ble antydet, og halverte forbruket for bensin-MC, selv om bike.no antydet snitt på MC kjørt normalt pent, burde ligge på 0,44 l/mil. Regner som sagt at med at nye MC'er er noe snillere, selv om jeg og vet at mange kjører de hardere, og da fort er på forbruket av hva en bil har. Men det syntes jeg var feil å sammenligne der.

Så får jeg og legge til at videoen er ett år gammel, så egentlig er anklagen om å finne de verste prisene jeg kunne, både feil og samtidig det mest riktige tallet å sammenligne med tross alt.  Utsagnene må jo selvsagt tas i kontekst av tiden de er uttalt, som altså stemmer bedre med de tall jeg fant der.

Kilden som er Eurostat, EU sitt eget statistikk-kontor, har rett og slett ikke lagt ut noen nyere sammenligning. Men de har med avgiftene som en standard husholdning uansett må betale, og som man rett og slett ikke slipper unna.

Blir uansett helt feil å sammenligne med priser som altså ingen i realiteten oppnår. Men greit at utsagnet blir mer feil om man sammenligner med dagens priser, som kan se ut til å ligge mer i retning halve prisen. Altså inkludert mva, andre skatter og avgifter og linjeleie.
Tittel: Sv: Zero Motorcycles
Skrevet av: ToWalkOrDriveonsdag 24. januar 2024, klokken 08:54
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. januar 2024, klokken 17:45
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. januar 2024, klokken 17:15
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. januar 2024, klokken 14:08Sorry, jeg leste feil fra ditt innlegg. Ser nå du skrev 1 kWh, så prisen må jo oppdateres for det. Men da må jeg og moderere 0,6 liter, siden begge deler er å anse som et snitt for biler.

Det blir da 5,43 NOK/mil på el og 6,55 på bensin, gitt 0,3 l/mil.

Jamfør denne artikkelen burde jeg kanskje heller brukt snittet på 0.44 l/mil som gir 9,60 NOK/mil for bensinsykkel, med sammenlignbar kjørestil. Artikkelen er dog fra 2016, så tipper dagens sykler gjerne er litt "snillere" når man ikke er for hard på gassen, så tenker 0.3 er sannsynligvis noe riktigere, men kanskje litt vel snilt.

Du får ikke samme forholdstallet mellom el-mc og fossil-mc som med biler. For bilene er det fordel med nyttegjøring av spillvarme. Vår CE-04 (som er ganske dårlig aerodynamisk) bruker 0,6-0,8kWh/mil ved blandet kjøring. R syklene vi hadde før dette brukte 0,5-0,8l/mil, men ble nok i snitt kjørt noe hardere. Men hvis man regner 0,7kWh/mil vs 0,5l/mil så er man ihvertfall på fossil MC sin fordel.
Takker for innspill! Jeg har ikke sett selv på forbruket, tok i utgangspunktet tallet som var gitt som sammenlligningsgrunnlag for El-MC'en. Siden jeg leste feil først og så forbruk som minte om en standard elbil, så tok jeg da standard forbruk for en standard bensinbil.

Ved korrigering gikk jeg altså for 1 kWh/per mil som ble antydet, og halverte forbruket for bensin-MC, selv om bike.no antydet snitt på MC kjørt normalt pent, burde ligge på 0,44 l/mil. Regner som sagt at med at nye MC'er er noe snillere, selv om jeg og vet at mange kjører de hardere, og da fort er på forbruket av hva en bil har. Men det syntes jeg var feil å sammenligne der.

Så får jeg og legge til at videoen er ett år gammel, så egentlig er anklagen om å finne de verste prisene jeg kunne, både feil og samtidig det mest riktige tallet å sammenligne med tross alt.  Utsagnene må jo selvsagt tas i kontekst av tiden de er uttalt, som altså stemmer bedre med de tall jeg fant der.

Kilden som er Eurostat, EU sitt eget statistikk-kontor, har rett og slett ikke lagt ut noen nyere sammenligning. Men de har med avgiftene som en standard husholdning uansett må betale, og som man rett og slett ikke slipper unna.

Blir uansett helt feil å sammenligne med priser som altså ingen i realiteten oppnår. Men greit at utsagnet blir mer feil om man sammenligner med dagens priser, som kan se ut til å ligge mer i retning halve prisen. Altså inkludert mva, andre skatter og avgifter og linjeleie.

Ikke for å kverulere, men det ble vel ikke antydet at den brukte 1kWh per mil. Det ble derimot skrevet at den ikke brukte 2 kWh per mil som du først skrev, men derimot UNDER 1 kWh per mil, med et skjermbilde at oppgitt rekkevidde var 206 kilometer med blandet kjøring på et 15,6 kWh batteri (usikker på om det er brutto eller netto batteristørrelse). Altså et forbruk på maks 0,76 kWh per mil.

Påstår ikke at du fant de verste prisene du kunne. Påpeker bare at prisene du fant ikke var særlig relevante, siden de verken er fra før videoen ble laget, og heller ikke prisene som gjelder nå.

Hovedpoenget mitt var at for oss som har eid motorsykler så er ikke drivstoff/energi det som er de største kostnadsdrivere - ofte er vedlikeholdskostnaden (myke dekk som slites kjapt, drev, kjede, ventiljusteringer, bremsevæskeskifte osv) og kapitalkostnaden mye viktigere. Særlig hvis en MC koster 280.000, som i dette tilfellet.