Elbilforum.no
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: BingoBonzo på mandag 25. april 2016, klokken 23:58
Er det noen som har kodet noe kult/spennende på I3? Hva ligger eventuelt åpent som man enkelt kan sette aktivt?
Radio av når man åpner døren - idiotisk at bilen dundrer med godlåten helt til den blir låst...:)
US-Blinkers, parklys i blinklysene foran
Baklysene tent med DRL foran
Tror det var det hele, kom ikke på noe mer i farten
Ang. radioen så er det bare trykke på start/stopp-knappen en gang til (uten at bremspedal er trykket ned) så "slår du av tenningen" helt. :)
Jeg vet hva jeg ville gjort: Endret det slik at bilen fikser å bytte fra sommertid/vintertid på egen hånd. BMW har fjernet valget som ellers er der.
Jeg ville også kodet slik at bilen starter opp i ECO Pro og åpnet opp for video visning på skjermen når man står på hurtiglading f.eks.
Sitat fra: Sungrazer på onsdag 27. april 2016, klokken 21:29
Jeg vet hva jeg ville gjort: Endret det slik at bilen fikser å bytte fra sommertid/vintertid på egen hånd. BMW har fjernet valget som ellers er der.
Jeg ville også kodet slik at bilen starter opp i ECO Pro og åpnet opp for video visning på skjermen når man står på hurtiglading f.eks.
Jeg og - kjører alltid i ECO Pro og irriterer meg over at jeg ikke kan sette dette fast. Forstår heller ikke at klokka ikke stiller seg automatisk, men det kommer langt bake fast kjøremodus i prioritering.
Sitat fra: BingoBonzo på mandag 25. april 2016, klokken 23:58
Er det noen som har kodet noe kult/spennende på I3? Hva ligger eventuelt åpent som man enkelt kan sette aktivt?
Det mest spennende finner du her:
* https://shkspr.mobi/blog/2015/11/reverse-engineering-the-bmw-i3-api/
* http://hackthedrive.com/
* https://github.com/edent/BMW-i-Remote/
Er det mulig å kode bilen til å ikke trille mens jeg har foten av fartspedalen?
Jeg er ikke mer enn gjennomsnitlig god på data, er dette med koding noe man kan utgi seg på egenhånd? Og hva er fremgangsmåten for koding?
Sitat fra: Ras på tirsdag 26. april 2016, klokken 12:44
Radio av når man åpner døren - idiotisk at bilen dundrer med godlåten helt til den blir låst...:)
US-Blinkers, parklys i blinklysene foran
Baklysene tent med DRL foran
Tror det var det hele, kom ikke på noe mer i farten
Har du et bilde av bilen forfra med US-blinkers? Har alltid likt dette på andre modeller fra bmw.
Fikk koblet meg opp til bilen, nå snakker vi sammen :-)
Fant også mye ting man kan kode, har ikke testet disse, så selvfølgelig alt på eget ansvar..
ACSM Module:
SeatBelt Reminder Lights OFF
3001Gurtzustandsanzeige_Beifahrer (Driver) Set to: nicht_aktiv
3001Gurtzustandsanzeige_Fahrer (Passenger) Set to: nicht_aktiv
Disable Welcome 3 Gongs:
3001 Initialwarnung Set to: nicht_aktiv
SeatBelt Reminders/Sound OFF
3001SBR-PreWarning_Fahrer (Driver) Set to: nicht_aktiv
3001SBR-PreWarning_Beifahrer (Passenger) Set to: nicht_aktiv
BDC Body Module:
Change Behavior of 3rd Button on Keyfob (short, med, long press of button)
30D0 RC_DEFAULT_IDG_3RD_BUTTON_SHORT set to: option below
30D0 RC_DEFAULT_IDG_3RD_BUTTON_MID set to: option below
30D0 RC_DEFAULT_IDG_3RD_BUTTON_LONG set to: option below
30D0 RC_DEFAULT_IDG_4TH_BUTTON_SHORT set to: option below
30D0 RC_DEFAULT_IDG_4TH_BUTTON_MID set to: option below
30D0 RC_DEFAULT_IDG_4TH_BUTTON_LONG set to: option below
Wert_00 = No Action
Wert_02 = Open Trunk (rear Boot)
Wert_03 = Panic Alarm
Wert_04 = Follow-Me-Home (find car in dark parking lot – lights on)
Wert_05 = Open Frunk (front boot)
Wert_07 = Auxillary Cooling
Auto Start/Stop OFF by default
3023TCM_MSA_DEFAULT_OFF set to: aktiv – werte=01
Auto Start/Stop – Remember LAST Setting
3023TCM_MSA_MEMORY set to: aktiv – werte=01
Unlock all doors with engine off (Single-Pull Handles):
3040VAM_UNLOCK_KL15OFF_AFTER_PIA_AUTO_LOCK set to: aktiv
Electronics off when door opened
3020TCM_LOGIC_R_OFF_DOOR set to: aktiv
Start Car by pushing button (hold brake not needed)
3000TC_STARTLOCK_BRAKE set to: nicht_aktiv
3000TC_STARTLOCK_DRIVINGREADINESS set to: nicht_aktiv
Increase DRL Brightness to be brighter (increases voltage to the LED Bulbs)
3062 MAPPING_STANDL_V_L_PWM_LEVEL_1 set to: 13.7v
3062 MAPPING_STANDL_V_R_PWM_LEVEL_1 set to: 13.7v
3062 MAPPING_PARKL_1_V_L_PWM_1_LEFT set to: 13.7v
3062 MAPPING_PARKL_1_V_L_PWM_2_RIGHT set to: 13.7v
Close windows, sunroof & mirror from key fob:
3056 KOMFORTSCHLIESSUNG_FB (Comfort Access ONLY) Set to: aktiv 00
3110 ASP_BEIKLAPPEN Set to: aktiv
3110 ASP_BEIKLAPPEN_BEI_KOMFORTSCHLIESSEN Werte=01
3110 ASP_AUSKLAPPEN_NACH_KOMFORTSCHLIESSEN Werte=01
Set Mirror Fold Delay Time
3056KOMFORT_SCHLIESSEN Werte=00
Change Mirror Un-Fold Automatically at XX Speed (Binary value in Werte):
3110 ASP_GESCHWINDIGKEIT_AUTO_AUSKLAPPEN Werte=14 (12Mph)
Turn off front window roll-up door interrupt (Auto-Up when door is not closed):
3050 FH_TUERAUF_STOP_MAUT set to: nicht_aktiv
Change Triple-Blink Count to another Value:
3068 BLINKZYKLEN_ANZAHL_TIPP
Werte = # blinks-1 (ie. 4 blinks = werte=3)
Turn on Brake Force Flashing with Hard Braking:
3068 ESS_AKTIVIERBARER_AUSGANG set to: bremsclicht blinkend
Tilt Passenger Mirror farther down when in reverse
3110ASP_BORDSTEINAUTOMATIK_DELTA Werte=4B
Ambiance Lighting controlled independent from Dimmer Switch
3070 AMBIENTE_NACHFUEHRUNG set to: nicht_aktiv
Enable Illumination of Exterior Door Handle LEDs when in Reverse
3070OVT_BEI_REUCKFAHRLICHT set to: aktiv
Turn on Fog Lights with Welcome Lights:
3063 MAPPING_NEBELSCHW_L_PART_OF Werte=10
3063 MAPPING_NEBELSCHW_R_PART_OF Werte=10
Activate Rear Fog Lights (Euro-Switch or Mod Needed to switch in order to work):
3068 NSL_Verbaut Set to: Verbaut
3064 Mapping_Nebelschlussl_L_output Set to: nsl_l
3064 Mapping_Nebelschlussl_L_Function Set to: nebelschlusslicht
3064 Mapping_Nebelschlussl_R_output Set to: nsl_r
3064 Mapping_Nebelschlussl_R_Function Set to: nebelschlusslicht
Turn On Tail Lights with DRLs:
3062 MAPPING_TAGFAHRL_1_V_L_OUTPUT set to: tfl_l
3062 MAPPING_TAGFAHRL_1_V_L_OUTPUT set to: tfl_l
Auto Headlight Turn-On/Off Sensitivity:
3130RLS_DEF_FLC_SCHWELLWERT_SATZ set to: option below
3130RLS_FLC_SCHWELLWERT_SATZ set to: option below
Options:
normal = normal
empfindlich = sensitive
sehr_empfindlich = very sensitive
unempfindlich = insensitive
HU_NBT or HU_ENTRYNAV:
Enable AM Radio
3002RADIO_BAND_KW set to: aktiv
Enable Hold-Mode for Range Extender
3000 EV_MENU_AVAILABLE set to: rex
Once enabled, under Settings in iDrive Auto eDrive to enable REx manually (once battery is below 75%)
Set cell phone ringer as primary
3001INBAND_RINGING set to: aktiv
Disable Auto-Locking of Doors once begin driving
3000DOOR_LOCK_AFTER_DRIVING_AWAY set to: nicht_aktiv
Change Navi Voice to British English
3000LANGUAGE_ENGLISH_UK set to: master
3000LANGUAGE_ENGLISH_US set to: nicht_aktiv
Video In-Motion (No Longer need to be stopped with parking brake set to view videos)
3000 SPEEDLOCK_X_KMH_MAX werte = FF
3000 SPEEDLOCK_X_KMH_MIN werte = FF
3000 VIDEO_HANDBRAKE set to: nicht_aktiv
3000 VIDEO_FRONT_LOCKED set to: nicht_aktiv
3000 VIDEO_SPEEDLOCK_CONDITION set to: none
Navi Trip-Import
3000NAVI_TRIP_IMPORT set to: aktiv
Navi Fuel-Stop Proposal Along Route
3000NAVI_FUELSTOP_PROPOSAL set to: aktiv
Enable Video Files from USB
3000ENT_CODEC_OGG set to: aktiv
3000ENT_CODEC_XVID set to: aktiv
3000ENT_CODEC_VCD set to: aktiv
3003API_USB_VIDEO set to: both
Add GPS Current Location to Navi Menu Items
3000NAVI_POSITION_MENU set to: aktiv
Enable the function of saving video files to NBT Hard Drive for play later
3000 ENT_MC_VIDEO_SUPPORT set to: aktiv
Disable Office Function Speed Lock-Out
3000 OFFICE_MESSAGES_SPEEDLOCK_CONDITION set to: nicht_aktiv
Enable Full Text Lines in Office While Driving
3003 PIM_DRIVING_TEXT_LENGTH set to: whole text
Disable Audible Chirp/Beep When Locking Car
3000 ACOUSTICAL_LOCK_CONFIRM set to: nicht_aktiv
Enable Speeach Input for E-Mail or SMS
3003 SPEECH_2_TEXT set to: aktiv
Enable Time-Stamp Display for Call Log
3003 TIMESTAMP_DISPLAY set to: aktiv
Add Temperature & PSI to tire monitor screen
3001RDC_SAFETY set to: aktiv
Disable Legal Disclaimers
3001LEGAL_DISCLAIMER_TIME set to: kein_ld
3001MACRO_CAM_LEGALDISCLAIMER set to: kein_ld
3001MACRO_NIVICAM_LDISCLAIMER set to: kein_ld
Change i-Drive Animation to ///M Logo
3001STARTUP_EMBLEM set to: variant_01
Change iDrive Animation to Standard BMW Connected Drive:
3001STARTUP_EMBLEM set to: variant_00
Enable Developer Menu
3000 ENTWICKLER_MENUE set to: aktiv 01
IHKA Module:
HVAC System Remembers Last Setting
3000OFF_MEMORY set to aktiv
HVAC System Remember Air ReCirculating (ALWAYS AUTO by default on startup)
3000MEMORY_UMLUFT set to: aktiv
KOMBI or BKOMBI Module:
Show Digital Speed in MPH in Instrument Cluster (active by BC button cycle)
3000BC_DIGITAL_V set to: aktiv
Enable GPS-Sync for Clock to Instrument Cluster
3000GPS_UHR set to: aktiv
Alter Range Extender activation battery capacity level:
3000 SOC_HOLD_POSITION werte = hex value xx
Units are 0.5% -- default = 0C which is 6% ie. 18 = 12%
Increase computer-limited fuel tank capacity of REX to full 2.4 US Gallons physical capacity
3005TNK_VOLL_ANZEIGE set to: 8_liter
3005 TNK_LITER_RECHTS set to: mcv_rex_liter_kl_rechts
3005TNK_OHM_RECHTS set to: mcv_rex_ohm_kl_rechts
PMA_PDC Module:
Enable Rear-View Camera at all Speeds
300Bd_schwelle_2kmh werte = FF
300Bv_schwelle_2kmh werte = FF
Tilt Passenger Mirror farther down when in reverse
3110ASP_BORDSTEINAUTOMATIK_DELTA Werte=4B
Noen som vet hva dette egentlig betyr? For jeg har lagt merke til på min bil nå, så justeres kun speilet på høyre side nedover ved rygging. mener bestemt at før så justerte begge speilene seg nedover..
Sitat fra: meshintas på søndag 13. november 2016, klokken 15:46
Tilt Passenger Mirror farther down when in reverse
3110ASP_BORDSTEINAUTOMATIK_DELTA Werte=4B
Noen som vet hva dette egentlig betyr? For jeg har lagt merke til på min bil nå, så justeres kun speilet på høyre side nedover ved rygging. mener bestemt at før så justerte begge speilene seg nedover..
Dette trenger man ikke kode. Man kan bruke speiljusteringsknappen til dette - står den til venstre justerer ikke høyre speil seg ned ved rygging, står den til høyre gjør den det.
Veldig mange av funksjonene mange koder er tilgjengelig i menysystemet.
Det hadde jeg ikke fått med meg gitt :p. men hva med venstre speil, skal det justere seg ned ved rygging også?
Sitat fra: meshintas på søndag 13. november 2016, klokken 17:15
Det hadde jeg ikke fått med meg gitt :p. men hva med venstre speil, skal det justere seg ned ved rygging også?
På i3 er det høyre speil som justeres ned. At venstre speil justerer seg ved rygging er ikke vanlig, selv om det kanskje finnes de bilene der det skjer.
Noen som kunne tatt seg tiden til å gi en liten innføring i hvordan en slik "koding" foregår? Hvor gjør man dette, i bilens "meny"?
Er det "ok" fra bmw`s side at vi driver med dette? Og eventuelt, er det enkelte kodinger man bør styre unna med tanke på bilens garanti om noe galt skulle skje?
Sitat fra: Usikker på detta på søndag 13. november 2016, klokken 17:53
Noen som kunne tatt seg tiden til å gi en liten innføring i hvordan en slik "koding" foregår? Hvor gjør man dette, i bilens "meny"?
Er det "ok" fra bmw`s side at vi driver med dette? Og eventuelt, er det enkelte kodinger man bør styre unna med tanke på bilens garanti om noe galt skulle skje?
Jeg ville ligget unna. Bilen er da bra nok som den er fra fabrikk ;)
Sitat fra: Mr.Zero på søndag 13. november 2016, klokken 17:19
På i3 er det høyre speil som justeres ned. At venstre speil justerer seg ved rygging er ikke vanlig, selv om det kanskje finnes de bilene der det skjer.
Min nye, som jeg hentet på fredag, vipper førerspeilet ned...
Har kanskje noe med hvilken vei man svinger hjulene når man rygger?
vippebrytern bestemmer om det vipper ned eller ikke, den du velger høyre eller venstre speiljustering.
Sitat fra: hemi på søndag 13. november 2016, klokken 20:56
vippebrytern bestemmer om det vipper ned eller ikke, den du velger høyre eller venstre speiljustering.
Hmm, dette må jeg ut og teste. Jeg har satt bryteren til høyre for å unngå at h.speil skal vippe. Har ikke lagt merke til at venstre speil vipper med bryter til venstre..
Testet nå. Får ikke venstre speil til å vippe.
Bryteren stod i høyre stilling når førerspeilet mitt justerte nedover. Kan se for meg at det har noe med hjulstilling å gjøre. Normalt rygger man inn for å lukeparkere. Da er det naturlig han høyre speil vipper den. Dette var en lomme jeg rygget inn i. Måtte justere bilen litt for å få litt mere klaring mellom to biler. Når jeg dro igjen la jeg merke til at førerspeilet pekte skikkelig nedover. Førerspeilet trengte litt justering allerede når jeg hentet bilen fra forhandleren, og nå var det "helt ute av stilling". Skjønte ikke hvordan jeg fikk det tilbake i normalstilling, før jeg kom ut på hovedveien og det justerte seg tilbake. Er det ikke snakk om 40 km/t eller noe før det vipper opp igjen?
Høres ut som om dett er en "bug" og ikke en "feature".
Sitat fra: Usikker på detta på søndag 13. november 2016, klokken 17:53
Noen som kunne tatt seg tiden til å gi en liten innføring i hvordan en slik "koding" foregår? Hvor gjør man dette, i bilens "meny"?
Er det "ok" fra bmw`s side at vi driver med dette? Og eventuelt, er det enkelte kodinger man bør styre unna med tanke på bilens garanti om noe galt skulle skje?
Du plugger deg inn i bilens diagnose plugg med SW du kan hente på bmw forum (sendes som epost vedlegg)
SW leser bilens moduler og verdier kan endres og "flashes" tilbake til bilen. Her må man selvfølgelig vite hva man gjør, ellers går det ille.
BMW "tillater" ikke dette, det er noe du gjør på eget ansvar. BMW har også gjort det vanskeligere ved å fjerne forklarende tekst knyttet til verdiene. Leseprogrammet fyller ut noe, men data for dette er "gammel" SW. Med nye SW oppdateringer blir det mer og mer utdatert. Mange har programmert mye på andre biler. På BMW i3 er det forbausende lite.
Sitat fra: moonbuggy på mandag 14. november 2016, klokken 14:55
Sitat fra: Usikker på detta på søndag 13. november 2016, klokken 17:53
Noen som kunne tatt seg tiden til å gi en liten innføring i hvordan en slik "koding" foregår? Hvor gjør man dette, i bilens "meny"?
Er det "ok" fra bmw`s side at vi driver med dette? Og eventuelt, er det enkelte kodinger man bør styre unna med tanke på bilens garanti om noe galt skulle skje?
Du plugger deg inn i bilens diagnose plugg med SW du kan hente på bmw forum (sendes som epost vedlegg)
SW leser bilens moduler og verdier kan endres og "flashes" tilbake til bilen. Her må man selvfølgelig vite hva man gjør, ellers går det ille.
BMW "tillater" ikke dette, det er noe du gjør på eget ansvar. BMW har også gjort det vanskeligere ved å fjerne forklarende tekst knyttet til verdiene. Leseprogrammet fyller ut noe, men data for dette er "gammel" SW. Med nye SW oppdateringer blir det mer og mer utdatert. Mange har programmert mye på andre biler. På BMW i3 er det forbausende lite.
Mottatt - takk for informasjon.
Da er dette noe jeg holder meg langt unna, som også noen på forrige side foreslo :)
Sitat fra: TM på mandag 14. november 2016, klokken 05:03
Høres ut som om dett er en "bug" og ikke en "feature".
Var nok en bug ja. For at speilet skal vippe ned må bryteren stå til venstre og ikke høyre som min gjorde. Snodig.
Testet igjen idag og da vipper bare speilet på passasjersiden.
Det er een ting jeg virkelig kunne tenkt meg å fikse på.
Velkomstlyset, et relativt kraftig blåskjær som fyller kupeen når bilen låses opp via nøkkel - noe jeg fikk se for første gang igår kveld faktisk, siden jeg aldri bruker nøkkelen til vanlig:
Det hadde vært magisk om dette lyset ble aktivisert ved oppstart av klimatisering :)
av 2 årsaker:
-Det ser fantastisk ut
-Man får en god pekepinn på at aktivisering faktisk har startet - siden dette ikke kan observeres gjennom iremote-appen.
Mulig?
Sitat fra: Klykken på tirsdag 26. april 2016, klokken 12:48
Ang. radioen så er det bare trykke på start/stopp-knappen en gang til (uten at bremspedal er trykket ned) så "slår du av tenningen" helt. :)
Er dette kutyme; at man trykker på start/stopp knappen 2 ganger?
Jeg opplever at musikken fortsetter å gå selv når jeg åpner døren. Noen ganger slår den seg helt av, andre ganger ikke.
Sitat fra: Mr.Zero på søndag 13. november 2016, klokken 21:17
Sitat fra: hemi på søndag 13. november 2016, klokken 20:56
vippebrytern bestemmer om det vipper ned eller ikke, den du velger høyre eller venstre speiljustering.
Hmm, dette må jeg ut og teste. Jeg har satt bryteren til høyre for å unngå at h.speil skal vippe. Har ikke lagt merke til at venstre speil vipper med bryter til venstre..
Testet nå. Får ikke venstre speil til å vippe.
Står brytere til høyre så vipper høyre speil, står den til venstre, så vipper ingen speil.
Sitat fra: Vind på søndag 13. november 2016, klokken 15:48
Sitat fra: meshintas på søndag 13. november 2016, klokken 15:46
Tilt Passenger Mirror farther down when in reverse
3110ASP_BORDSTEINAUTOMATIK_DELTA Werte=4B
Noen som vet hva dette egentlig betyr? For jeg har lagt merke til på min bil nå, så justeres kun speilet på høyre side nedover ved rygging. mener bestemt at før så justerte begge speilene seg nedover..
Dette trenger man ikke kode. Man kan bruke speiljusteringsknappen til dette - står den til venstre justerer ikke høyre speil seg ned ved rygging, står den til høyre gjør den det.
Veldig mange av funksjonene mange koder er tilgjengelig i menysystemet.
I følge i3-gruppene på facebook er det standard at speilet tipper nedover når bryteren på førersiden står til venstre og bilen er i revers, men om dette endres ved koding tipper speilet enda mer ned enn vanlig.
I tillegg svinger høyre speil ekstra til høyre i høyresving i lav hastighet. Gjør også oppmerksom på at det er minne på speilene. Test ut ved å skifte profil, og pass på at hver nøkkel har sin egen profil.
Sitat fra: Snart-i3 på torsdag 01. desember 2016, klokken 23:48
I tillegg svinger høyre speil ekstra til høyre i høyresving i lav hastighet. Gjør også oppmerksom på at det er minne på speilene. Test ut ved å skifte profil, og pass på at hver nøkkel har sin egen profil.
det var interresant, er det mer som styres mellom profilene/nøklene?
Sitat fra: Toalmar på fredag 02. desember 2016, klokken 21:02
Sitat fra: Snart-i3 på torsdag 01. desember 2016, klokken 23:48
I tillegg svinger høyre speil ekstra til høyre i høyresving i lav hastighet. Gjør også oppmerksom på at det er minne på speilene. Test ut ved å skifte profil, og pass på at hver nøkkel har sin egen profil.
det var interresant, er det mer som styres mellom profilene/nøklene?
Hurtigvalgsknappene, siste radiostasjon og skjerminnstillinger (innhold, splitscreen etc) følger i alle fall profil. En del andre ting - f.eks. hvilke telefoner som er paret med bluetooth - følger ikke profilen. Og så kan en igjen velge om nøklene skal aktivere samme eller hver sin profil.
Det er tydeligvis også mulig til å slå av alt av DSC/DTC et sted inni her. Svensk i3 + pensjonert finsk rallysjåfør (Aaltonen) + tysk TV-program = i3 med drifting og donuts!
https://www.youtube.com/watch?v=-NeoxDcrG0M (https://www.youtube.com/watch?v=-NeoxDcrG0M)
Interressant! Den er jo frustrerende streng selv i Tractionmodus.. Med den gassresponsen så må den jo være veldig kontrollerbar :)
Slik kan man tydeligvis slå av alt av elektroniske hjelpemidler (DTC/DSC, ABS osv): http://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?t=2104&start=10#p31856
Ikke prøvd selv. Dog, dette er ikke direkte programmering av i3 så bare skyt meg den som vil.
Det må prøves på en tom parkerlingsplass :)
Om dette er noe som må kodes om, vet jeg ikke, men jeg spør her for det:
Jeg har 500m til søppeldunken og 1,2km til postkassa fra huset (bor landlig til, ja), og må som regel gjøre ett eller to stopp ved disse når jeg skal ut og kjøre. Da er det to ting som irriterer meg voldsomt med en ellers særdeles lite irriterende bil; den jævla gong-lyden når man åpner førerdøra og det faktum at bilen skrur av tenningen og må startes på nytt. Hver gang. Jeg vet da utmerket godt at jeg åpner døra, og om jeg ikke skrur av tenningen, så er det vel fordi jeg har tenkt å kjøre videre etterpå?
Og hva gjør jeg den dagen jeg trenger å rygge mens jeg titter ut av åpen førerdør? På mørke, smale skogsveier er det faktisk nødvendig iblant.
Er det forresten mulig å kode slik at varmesetet på førersiden skrur seg på ved forvarming?
Sitat fra: streken på tirsdag 13. desember 2016, klokken 22:12
Og hva gjør jeg den dagen jeg trenger å rygge mens jeg titter ut av åpen førerdør? På mørke, smale skogsveier er det faktisk nødvendig iblant.
Beholder setebeltet på...
Sitat fra: EinarV på tirsdag 13. desember 2016, klokken 22:18
Sitat fra: streken på tirsdag 13. desember 2016, klokken 22:12
Og hva gjør jeg den dagen jeg trenger å rygge mens jeg titter ut av åpen førerdør? På mørke, smale skogsveier er det faktisk nødvendig iblant.
Beholder setebeltet på...
Gonggongen kan kodes bort. Usikker på det med at motoren stopper. Irriterer meg også når jeg skal ta med posten eller bare ordne noe rett utafor bilen.
Sitat fra: mlello på tirsdag 13. desember 2016, klokken 12:44
Det må prøves på en tom parkerlingsplass :)
Ville ALDRI utsatt min for denne behandlingen.... :o
Nå bruker BMW å lage biler som tåler å brukes..
Men det jeg ser for meg, er at en av få ting som er morsomt med vinter er bakhjuldrift.
Så ble ganske skuffa over for streng traction modus er i forhold til andre BMW'er med DTC.
Litt morro på en snødekt parkeringsplass sliter veldig lite på bil og dekk, så lenge man holder seg på veien.
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 14. desember 2016, klokken 06:47
Sitat fra: mlello på tirsdag 13. desember 2016, klokken 12:44
Det må prøves på en tom parkerlingsplass :)
Ville ALDRI utsatt min for denne behandlingen.... :o
Enig. Jeg mener å ha lest at en kan overbelaste motoren hvis en gjør dette. Den har ikke samme innebygde fysiske begrensinger som en fossil-motor har.
Mange av oss fikk ristet løs motoren pga en software "bug" ved full pådrag mens bilen var i luften.
Er ikke sikker på at slike reparasjoner dekkes hvis de finner ut at en har koblet ut softwaren selv.
Sitat fra: LMOR på onsdag 14. desember 2016, klokken 12:43
Enig. Jeg mener å ha lest at en kan overbelaste motoren hvis en gjør dette. Den har ikke samme innebygde fysiske begrensinger som en fossil-motor har.
Mange av oss fikk ristet løs motoren pga en software "bug" ved full pådrag mens bilen var i luften.
Er ikke sikker på at slike reparasjoner dekkes hvis de finner ut at en har koblet ut softwaren selv.
Det var et godt innspill, det har jeg ikke tenkt på... Synd BMW har laget traction modusen så streng..
Men har heldigvis en 1'er det er mulig å ha det litt morro med.
Vet ikke om de uten facebook får opp videoen, men for en gærning!! :D
https://www.facebook.com/bridgetogantry/videos/1288989891124004/
Kodet nettopp følgende og alt fungerte fint:
Kortere forsinkelse ved innfelling av speil
Lys i dørhåndtak ved Revers
Default kjøremodus: EcoPro (med normal klima. Kun for å spare bakdekkene på vinteren)
Videostøtte fra USB pinne
Temperatur og PSI på dekk
Fjernet alle "legal disclaimers" på kamera osv
Sitat fra: Bowers på fredag 10. februar 2017, klokken 20:22
Kodet nettopp følgende og alt fungerte fint:
Kortere forsinkelse ved innfelling av speil
Lys i dørhåndtak ved Revers
Default kjøremodus: EcoPro (med normal klima. Kun for å spare bakdekkene på vinteren)
Videostøtte fra USB pinne
Temperatur og PSI på dekk
Fjernet alle "legal disclaimers" på kamera osv
Å, default EcoPro kunne jeg og ønsket meg. Rimelig lei å bytt HVER gang jeg starter bilen.... Rart man ikke kan bestille det når man har bilen inne på service etc. - noen som har prøvd ?
Vet jeg kan kjøpe kabel og programvare på nett - vi får se til sommeren.. men så var det dette med garantien.
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 11. februar 2017, klokken 09:08
Vet jeg kan kjøpe kabel og programvare på nett - vi får se til sommeren.. men så var det dette med garantien.
Ser den helt klart. Jeg å kunne tenkt meg å få koden den, bare for å ha gjort det.
Den garantien er viktig så jeg skal klare å la være
Ryker virkelig garantien hvis man legger inn en kode som gjør at man starter i ECO pro?
Sitat fra: NiiN på lørdag 11. februar 2017, klokken 12:36
Ryker virkelig garantien hvis man legger inn en kode som gjør at man starter i ECO pro?
Vet ikke, men vil vel tro at hvis de finer ut at man har vært inne å fiklet uansett med hva stiller man svakt ved en eventuell reklamasjon.
Det er jo mulig å spørre forhandler om å få kodet noe som ikke er kontroversiellt, og vil tro de ikke bil være ugreie på dét. Men det avhenger av situasjonen. Før jeg henter min, har jeg et par ting jeg vil prøve å få kodet, ecopro ved oppstart, fire i stedet for tre blink ved hurtigblink med blinklys og autolås av dører ved start av kjøring, om ikke det siste er et valg man kan sette selv.
Jeg hørte forresten med forhandler i går om dette med poi's for varsling av radar. Han nevnte at de ikke brydde seg med det, om jeg fant en løsning for å laste dette selv, via internet e.l.
Sitat fra: Autowinder på lørdag 11. februar 2017, klokken 16:17
Det er jo mulig å spørre forhandler om å få kodet noe som ikke er kontroversiellt, og vil tro de ikke bil være ugreie på dét. Men det avhenger av situasjonen. Før jeg henter min, har jeg et par ting jeg vil prøve å få kodet, ecopro ved oppstart, fire i stedet for tre blink ved hurtigblink med blinklys og autolås av dører ved start av kjøring, om ikke det siste er et valg man kan sette selv.
Jeg hørte forresten med forhandler i går om dette med poi's for varsling av radar. Han nevnte at de ikke brydde seg med det, om jeg fant en løsning for å laste dette selv, via internet e.l.
Forhandleren bryr seg vel ikke da det er importøren som betaler og avgjør om dette går på reklamasjon. Vi har lest at Tesla registrerer alt du gjør med bilen, hvordan du kjører, lader og hvor du har vært. Har noen vært inne i programvaren og mekket uten at det kan spores til forhandler tor jeg BMW Norge finner ut av det om de må gjøre en kostbar reparasjon på bilens styrings systemer f.eks.
Det kan jo hende. Da er det i alle fall greit å spørre forhandleren om å få det gjort. Garantien er ikke noe å rote til :)
Er det noen som faktisk har spurt forhandler om koding har noe å si for garantien?
Det står i garantien at den ikke gjelder hvis årsaken til feilen er en endring kunden har gjort selv.
Der et vel så enkelt at hvis endringen du gjør er årsaken til at en feil eller skade oppstår, så dekker hverken garanti eller forsikring dette.
Enkelte av endringene s.f.eks. fast EcoPro kan umulig føre til at du blir ansvarlig for noe.
Hvis du derimot endrer til "AutoPilot", og det fører til en skade/ulykke, kan det i verste fall føre til et ansvarskrav på 2mill+, som ikke forsikringsselskapet tar ansvaret for + tapt bil osv.
På samme måte som å kjøre med stor tilhenger uten å ha førerkort for det.
Kodet akkurat følgende og sjekket at alt fungerte:
- Baklys alltid på
- Støtte for USB video xvid osv
- Støtte for video in motion
- Støtte for autopilot på alle veier og ved høyere fart (99km/h)
Vet at autopilot er kontroversielt men for min del skal man uansett holde hendene på rattet og ikke bruke denne som avslapping.
En kan be om endringer når bilen er inne til service, men tekniker må be (BMW formoder jeg) om konfigfil til bilen. Kundene belastes med 1500,- for en slik fil.
Sitat fra: Milo på søndag 14. mai 2017, klokken 20:22
Kodet akkurat følgende og sjekket at alt fungerte:
- Baklys alltid på
- Støtte for USB video xvid osv
- Støtte for video in motion
- Støtte for autopilot på alle veier og ved høyere fart (99km/h)
Vet at autopilot er kontroversielt men for min del skal man uansett holde hendene på rattet og ikke bruke denne som avslapping.
Hvor er koding for autopiloten? Fant alt det andre men ikke autopilot..
Kanskje et litt dumt spørsmål nå, hvordan koder man disse beskrevne funksjoner? På PC, i bilen, eller hvordan???
Sitat fra: SveinJ på tirsdag 08. august 2017, klokken 20:51
Kanskje et litt dumt spørsmål nå, hvordan koder man disse beskrevne funksjoner? På PC, i bilen, eller hvordan???
På iPhone med en slik: http://m.ebay.com/itm/Vgate-iCar2-ELM327-V2-1-WIFI-Bluetooth-OBD2-Code-Reader-Scan-iPhone-Android-ISO-/152002399779?var=&hash=item23640c8e23%3Am%3AmO1o3mgqn8LEeWCNvyPB_6w&_trkparms=pageci%253Ad35b7146-7c81-11e7-ab2c-74dbd1803aaa%257Cparentrq%253Ac3c84a4515d0a8670d676867fffcd0fc%257Ciid%253A1
Og appen BimmerCode
Takk. Da er appen lastet ned og kodebrikke bestilt! Så får vi se om dette funker når alt er på plass.
Sitat fra: bergaloevera på mandag 07. august 2017, klokken 00:35
Sitat fra: Milo på søndag 14. mai 2017, klokken 20:22
Kodet akkurat følgende og sjekket at alt fungerte:
- Baklys alltid på
- Støtte for USB video xvid osv
- Støtte for video in motion
- Støtte for autopilot på alle veier og ved høyere fart (99km/h)
Vet at autopilot er kontroversielt men for min del skal man uansett holde hendene på rattet og ikke bruke denne som avslapping.
Hvor er koding for autopiloten? Fant alt det andre men ikke autopilot..
Den var litt vanskelig å finne ja. Du må søke etter dette:
- ICM/3000/C_STA_Einschraenkung - set to "keine Einschränkung" to make it work on all roads
- ICM/3000/CQalcRel_v_Tacho_akitv_kmh - set to the max speed you want in hex - I used 0x63 = 99 kmh - because higher values cause the display to show funny characters when the function gets enabled.
For I3 ligger dissse under SAS modulen .
Får ikke opp SAS modul i bimmercode her.. :-(
Jeg brukte ESYS.
Oppdaget i dag at Bimmercode ikke er gratis! 300 for å låse den opp?
Sitat fra: SveinJ på fredag 03. november 2017, klokken 18:50
Oppdaget i dag at Bimmercode ikke er gratis! 300 for å låse den opp?
Det stemmer ;)
Jeg endret forresten til Rolls Royce lyder istedet for BMW i i bilen.
Jeg testet Bimmercode i dag og ser at det er svært få moduler den får tilgang til ved tilkobling i forhold til E-Sys.
Har noen fått tilgang til alle/de fleste modulene med Bimmercode?
Sitat fra: Bowers på tirsdag 13. februar 2018, klokken 09:30
Jeg testet Bimmercode i dag og ser at det er svært få moduler den får tilgang til ved tilkobling i forhold til E-Sys.
Har noen fått tilgang til alle/de fleste modulene med Bimmercode?
Har du kjøpt tilgang for 300.-?
Nei, jeg lot bevisst være i tilfelle den ikke fungerer bra nok. Antar at det eneste du låser opp er muligheten til å skrive og ikke muligheten til å lese av alle moduler?
Eller er det faktisk slik at du ikke får tilgang til alle moduler uten å kjøpe tilgangen først?
De viktigste som ACSM, BDC Body Module og HU_NBT var f.eks ikke synlige. Erfaring?
Jeg har kjøpt ett vgate icar2 wifi adapter og testet lesing på min nye i3 LCI 2018.
Jeg fikk da problemer med å lese noen av de ECU'ene som ligger som favoritter.
Jeg sendte mail til utvikler av BimmerCode og fikk følgende tilbakemelding idag - til informasjon.
-------- Original Message --------
Subject: Re: Fwd: Support request - BimmerCode for Android
Date: 2018-02-13 08:34
From: support@bimmercodeapp.com
To: staale@xxx.org
Hi,
these two ECUs are not supported at the moment.
Schöne Grüße / Kind regards
Stephan Gauch
—
BimmerCode App
Stephan Gauch · Siemensstraße 7 · 72116 Mössingen
-------- Original Message --------
staale@xxx.org schrieb am 13.02.2018 08:27:
Hello.
I hava a new wifi wgate icar 2 adapter with WIFI.
Still getting reading error.
Sent from my Sony Xperia™ smartphone
-------- Original Message --------
On 2018-02-07 14:54, support@bimmercodeapp.com wrote:
Hi,
please send a support request from the app with a short note what is wrong. I will check the log files.
Kind regards
Stephan Gauch
—
BimmerCode App
Stephan Gauch · Siemensstraße 7 · 72116 Mössingen
-------- Original Message --------
staale@xxx.org schrieb am 07.02.2018 11:19:
Hello.
I am getting read error when i try to read codes from two of the modules
in your app on my BMW i3.
I use iCar2 Wgate adapter with bluetooth.
The rest of the modules reads OK.
Regards, Ståle
....som vel betyr at i3s ikke bare har et justert motorstyringsprogram i forhold til i3, men en helt annen motorstyring (ECU). Tipper de har fått raskere prosessering i den nye.
Sitat fra: RAS på tirsdag 26. april 2016, klokken 12:44
Radio av når man åpner døren - idiotisk at bilen dundrer med godlåten helt til den blir låst...:)
US-Blinkers, parklys i blinklysene foran
Baklysene tent med DRL foran
Tror det var det hele, kom ikke på noe mer i farten
Veldig gammel tråd, men har prøvd litt på det å få til US-Blinkers. Er dette noe du har fått til?