Elbilforum.no
Bilmerker => Plugg-inn hybrider => Mitsubishi Outl. PH => Emne startet av: rkiljet på mandag 11. januar 2016, klokken 08:40
Vet ikke om han her slår av ei skrøne, eller om dette faktisk er sant, men han har funnet plass til en bryter, som ikke er i bruk på kretskortet til nøkkelen på PHEV 2016. Bak det blanke feltet på nøkkelen.
Denne starter bilens varmer.
"Took the board out and behold! A place for a switch, only that i'ts not mounted. Tested to short the pads on the board and EUREKA! The car started heating!"
http://www.myoutlanderphev.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=2118
Er det noen her som er like tøffe, og tør prøve det samme for å bekrete/avkrefte om dette også fungerer på den som selges her?
Testet og det funket :) Blinket rødt i fjernkontrollen og varmen startet.
Hvorfor er ikke knappen der er det store spørsmålet. Hadde vært en utrolig kjekk funksjon, testet på 40-50 meter
Tøft, lurer på om dette også er tilfelle på tidligere modeller?
Kan noen glupe og loddekyndige teste dette ;D
Sitat fra: moby666 på mandag 11. januar 2016, klokken 10:45
Testet og det funket :) Blinket rødt i fjernkontrollen og varmen startet.
Hvorfor er ikke knappen der er det store spørsmålet. Hadde vært en utrolig kjekk funksjon, testet på 40-50 meter
Har du "bygget om" nøkkelen slik at dette funker til daglig, eller var det kun en test du gjorde?
Og hvis du har bygget om nøkkelen permanent; var det vanskelig?
Burde ikke dette være en sak for importør/forhandler? Forhandlerne skulle så absolutt kunne tilby nøkkeloppdatering som en service til sine kunder.
Er muligheten til stede, burde det være en smal sak å få dette gjort.
Kommer vel som nyvinning i 2017 modellen :)
Var ikke meningen noen skulle oppdage det nå.. ;)
Skulle ikke forundre meg om du har helt rett. Men er det noen med 2014 / 2015-modell og forvarmer i sin som kan prøve dette også? Jeg har en utgave uten det, men er nysgjerrig på om det gjelder tidligere modeller enn 2016.
Jeg har 14-modell. Nøkkelen har ingen slik knapp.
Sitat fra: rkiljet på fredag 15. januar 2016, klokken 08:55
Skulle ikke forundre meg om du har helt rett. Men er det noen med 2014 / 2015-modell og forvarmer i sin som kan prøve dette også? Jeg har en utgave uten det, men er nysgjerrig på om det gjelder tidligere modeller enn 2016.
2014/2015 modeller har ikke denne knappen på fjernkontrollen.
Har kun testet med å kortslutte de 2 punktene der bryteren burde ha stått. Er nok en enkel sak å bytte fra avbryt tidsinnstilling til denne ved å lodde på en ledning. Vurderer litt å gjøre det
Sitat fra: moby666 på fredag 15. januar 2016, klokken 10:22
Har kun testet med å kortslutte de 2 punktene der bryteren burde ha stått. Er nok en enkel sak å bytte fra avbryt tidsinnstilling til denne ved å lodde på en ledning. Vurderer litt å gjøre det
Ikke vurder, just do it, please :D
har dere fått testa ut dette noe mer?
testet dette med å kortslutte over aktuell bryter, lysdioden tente, men i bilen skjedde intet. har siste utgave av sw i bilen. er det noen som har prøvd med ny sw.
Da har jeg varme/kjøling fra nøkkel :) Må klikke 2 ganger, på samme måte som å åpne bagasjerommet. Bilen responderer med blinking i blinklysene samt låse dørene (uten å legge inn speiler) Fungerer helt strøkent :)
er det kun en lask du har lagt over ifra bryteren?
Jepp samt laget et brudd på den originale lederen for "avslåing av timer"
bruddet på lederen.. er det det vi ser rett under "c13" på bildet?
Kan du stoppe forvarming også med nøkkelen?
Ja bruddet er like under c13.
Nei ikke mulighet til å stoppe med fjernkontrollen. Rekkevidden er for øvrig lengre enn appen :)
Skal tru om ein kan kjøpe ein 2016 nøkkel frå forhandlar og bruke den på 2014/2015, nokon som har sjekka det?
Jeg gjorde dette nå, og fungerer utmerket. Holder knappen inne, får 2 blink fra nøkkel.....og voila klima er på. Krever dog litt verktøy da det er små punkter som må loddes og kanskje litt erfaring med kretskort og lodding :)
Var hos forhandler å De mente, hvis man gjør dette så overstyrer man appen,har du for lite strøm så kan man tappe hele bilen for strøm,så de anbefalte å ikke gjøre dette.
Kan noen teste dette da, om det er mulig å starte varmer fra nøkkel med tomt batteri
Rart om ikke systemet i bilen registrer at det er lite strøm,og stopper bruken av batteri
For en kan jo forvarme ved å stille dette inn i bil uten appen.
Blir spennende å høre .
ikke ofte jeg kaller på herren. men Å GUD det der var deilig!!!
å slippe den møkka appen og crappy rekkevidde!!! I min bok så ble det å "justere" på nøkkelen en mye bedre løsning for folk som ikke har fast avreise tidspunkt om morgenen...
Sitat fra: Jarle Herseth på søndag 06. mars 2016, klokken 07:57
Var hos forhandler å De mente, hvis man gjør dette så overstyrer man appen,har du for lite strøm så kan man tappe hele bilen for strøm,så de anbefalte å ikke gjøre dette.
Dette gir jo ingen mening. Appens rolle er vel kun å starte og stoppe forvarming på gitte tidspunkt. Er det ikke strøm nok starter ikke forvarmingen, og det tror jeg nok ikke den vil gjøre fra nøkkelen heller.
Dere som har MMSC; dere kan vel starte forvarming fra displayet, ikke sant? Uten bruk av appen? Og da blir det vel ingen varmingen hvis det ikke er strøm nok?
Jeg har nok en strek mistanke om at denne forhandleren ikke helt skjønte hva han svarte på...
må jo skjønne at det er vanskelig for forhandleren hvis det ikke står i brosjyren....
de står jo hardnakka på 1.8 i forbruk ennå. men gidder ikke å utfordre. er så fornøyd med bila :D
Det var rimelig mye Mitsubishi/Renault-selgeren ikke skjønte eller kunne forklare meg om PHEVen også, og da ikke om slike obskure detaljer som dette, men mer åpenbare ting som MMCSen og hvordan 4WD lock fungerte.
Mistenker at han ikke var så himla interessert i PHEVen, han kjørte jo bare rundt i en ASX dieselbrenner uansett... og mente at PHEVen solgte seg selv, så bra var den.
Hei,
Jeg bygde om min nøkkel i dag, og den fungerte ikke når det var ca 6 km igjen med strøm på batteriet.
Men når jeg hadde satt bilen på lading fungerte det helt fint :)
;D
Dette høres jo ut som en fantastisk løsning. Er det ikke noen med ferdigheter her som ønsker å være en liten kremmer og tjene noen slanter på å gjøre dette for andre? :D
jeg er også interessert i å få utført dette på to nøkler i oslo eller omegn. Noen som har mulighet til å gjøre dette?
Hei jeg er ny på dette forumet og vet ikke om jeg er på rett plass ang spørsmål.
Jeg trenger hjelp til å kunne bruke iphone 5s mot min 2016 Phev til å programere oppvarminga. Jeg får ikke kontakt med bilen. Er det mulig å få en oppskrift hvordan dette gjøres?
Svaret kan godt sendes til iva-nil2@online.no
På forhand takk.
Hilsen Ivar
Funker som en drøm! Har 2016 modell.
Kjøpte loddeutstyr på Clas Ohlson og knotet voldsomt i ca 1,5 time. Følte at jeg kunne ha trengt 4 hender. Men etter prøving og feiling, fikk jeg det da til. Brukte en gammel hodetelefonledning til prosjektet. Det var forholdsvis god plass inne i nøkkelen, slik at det kan være lurt å la ledningen være litt lenger enn nødvendig. Tipper at jeg skal klare å fikse nøkkel nr 2 på ca 10 minutter.
Sitat fra: jakvist på torsdag 10. november 2016, klokken 08:54
Funker som en drøm! Har 2016 modell.
Kjøpte loddeutstyr på Clas Ohlson og knotet voldsomt i ca 1,5 time. Følte at jeg kunne ha trengt 4 hender. Men etter prøving og feiling, fikk jeg det da til. Brukte en gammel hodetelefonledning til prosjektet. Det var forholdsvis god plass inne i nøkkelen, slik at det kan være lurt å la ledningen være litt lenger enn nødvendig. Tipper at jeg skal klare å fikse nøkkel nr 2 på ca 10 minutter.
er det vanskelig å åpne nøkkelen? hvor holder du til? om det er i oslo eller omegn, lyst å fikse to nøkler til? hehe
Jeg prøvde en alternativ vri og kjøpte en bryter fra ebay (http://m.ebay.com/itm/271508137198) som jeg loddet på der knappen mangler. Kuttet så bort litt plast for å få dekselet til å fungere som knapp. Ikke irreversibelt, men nå funker både timer off (om jeg noen gang skulle få bruk for den idiotfunksjonen) og varme på.
Har du foto som viser dette ?
Her kommer noen mobilbilder, så får bare unnskylde at fokus o.l. er som det er. 1-2: Ferdig loddet på bryter. 3: Hullet bak timer off-knappen 4: Min etterlikning av timer off-hullet. Måtte skjære/smelte bort området mellom de to vertikale hullene. Ble ikke helt perfekt, men det gjør nytten. 5: Dekselet etter at jeg skar bort noen tapper for å gjøre det bevegelig som en knapp. 6: Pålimt tuppen av en Lego-antenne for å nå bort til bryteren (prøvde å få det så likt som mulig timer off-knappen. Mulig jeg endelig har funnet et bruksområde for 3D-printer.).
Hei Hei.
Jeg fikk min PHEV i august og noe av det første jeg gjorde var å modifisere nøkkelen. Har siden da hatt mye glede av både kjøling og forvarming.
Innimellom (2 ganger siden august) så har forvarmingen sluttet å fungere. Det vil si jeg trykker på knappen på nøkkelen, bilen responderer med 3 blink, men den begynner ikke å varme. Prøvde å få den til å varme igjen ved mange anledninger. Fullt batteri, halvfullt batteri, tilkoblet lader og utilkoblet lader.
Ringte så verkstedet som ville ta den inn og se på den, før verkstedtimen begynte den imidlertid å varme igjen og verkstedet mente da det ikke var noe vits i å se på den før problemet var tilbake.
Jeg har fått den til å varme igjen begge gangene. Men det som må gjøres er tilsynelatende følgende:
1. La bilen bli helt kald.
2. Sett på forvarming med timerfunksjon via display i bilen eller app slik at den begynner å varme på tidsur.
Deretter fungerer den igjen.
Noen som har opplevd noe lignende? Er dette "nøkkelmodifikasjonen" sin feil?
Forvarmer kun fra nøkkel så godt som hver eneste dag så prosentsatsen på at feilen skal skje er meget lav.
til meg og sluttet den å virke. Etter jeg kjørte en software oppdatering på bila.
Men det jeg fant ut etter noen mnd ( om sommeren, ikke så stressa med forvarming av bil da) at forvarming hadde 0 stilt seg. Måtte bare velge tining av frontrute, så funka nøkkelen igjen :)
Sitat fra: Supersand82 på tirsdag 03. januar 2017, klokken 10:32
til meg og sluttet den å virke. Etter jeg kjørte en software oppdatering på bila.
Men det jeg fant ut etter noen mnd ( om sommeren, ikke så stressa med forvarming av bil da) at forvarming hadde 0 stilt seg. Måtte bare velge tining av frontrute, så funka nøkkelen igjen :)
Rart, kanskje det ordner seg med en oppdatering som du sier :-)
Når man i så fall skrur varme på via en moddet nøkkel vil den kjøre i en gitt tid og så skru seg av uansett eller kjører den til batteriet er tomt? Hvordan kan jeg vite om den starter varme og ikke kjøling?
Har en 2017 så regner med nøklene er like som på 2016.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Man velger i appen om man skal kjøle eller varme, samt om det skal foregå i 10, 20 eller 30 minutter. Når man starter varme/kjøle med nøkkel, så bruker den det som er forhåndsdefinert i app.
Sitat fra: jakvist på onsdag 02. august 2017, klokken 13:24
Man velger i appen om man skal kjøle eller varme, samt om det skal foregå i 10, 20 eller 30 minutter. Når man starter varme/kjøle med nøkkel, så bruker den det som er forhåndsdefinert i app.
Genialt. Da skal nøkkel moddes
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det fungerer dessverre ikke på 2017 modellen, de har fjernet denne muligheten. Dette er prøvd ut via medlemmer av FB gruppen.
Vil informere om at start av forvarmer med modifisert nøkel også fungerer etter oppdatering av styresystemet og overgang til app1 med lengre passord.
Gjelder dette også 2018 modell?