Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: timingbeltkiller på onsdag 06. januar 2016, klokken 17:54

Tittel: Rustbeskyttelse
Skrevet av: timingbeltkilleronsdag 06. januar 2016, klokken 17:54
Golf er i følge vibilagare.se blant de best beskyttede bilene,
men selvsagt ikke godt nok for saltlaka på skandinaviske vinterveier.

Har du gitt bilen ekstra rustbeskyttelse?
I tilfelle JA, med vilket middel og hos vilket firma?

Noen med erfaring med Lanolin olje?
Tittel: Sv: Rustbeskyttelse
Skrevet av: Rådeonsdag 06. januar 2016, klokken 19:56
SitatNoen med erfaring med Lanolin olje?
Kona brukte det da hun ammet  ;D Ellers ikke, nei (OT, I know)
Tittel: Sv: Rustbeskyttelse
Skrevet av: Oveonsdag 06. januar 2016, klokken 21:42
Møller anbefalte Dinitrolbehandling av e-golfen, så min ble levert ferdigbehandlet med dette.
Tittel: Sv: Rustbeskyttelse
Skrevet av: hottentott33fredag 08. januar 2016, klokken 21:42
Alle biler er greit rustbeskyttet fra fabrikk, men etter noen år så ville jeg ikke stolt for mye på dette, så rustbehandling var det første jeg ordnet på vår e-Golf før jeg begynte å velge på ekstrautstyrslisten.
Vår e-Golf har dermed Mercasol tectylbehandling som var sprøytet på bilen da jeg fikk den overlevert ny.

Jeg har forøvrig et eksempel... Før jul var jeg og ville handle meg en 11 år gammel Volvo XC90, og etter prøvekjøring var jeg fast bestemt på at jeg skulle nå skulle handle en stor komfortabel bil med en frisk dieselmotor på nesten 200 hk fremfor den litt daue C-klassen vår på 116 dieselhester.
Men da jeg tok bilen opp på en løftebukk ble den tanken raskt skrinlagt, bilen hadde jo så mye rust under at jeg får vondt bare av å tenke på det... Så da var tanken min at hadde den bileieren spandert på seg 5000,- i en tectylbehandling, så hadde jo bilen blitt mye mer lettsolgt og hadde blitt verdt flere titalls tusen mer.

Så rustbehandling til noen få tusen er en veldig god investering.
Tittel: Sv: Rustbeskyttelse
Skrevet av: mihkkusøndag 10. januar 2016, klokken 12:05
Jeg har ikke rustbeskyttet bilen, men vasker denne jevnlig. 0 antydning til rust annet enn metallflak i lakken som tas snart :)

Vurderer dog å rustbehandle denne ila året
Tittel: Sv: Rustbeskyttelse
Skrevet av: gamer73søndag 10. januar 2016, klokken 12:14
jeg hadde aldri rustbehandling på min 2006 (kjøpt i 2005) bmw 3 serie....den ble solgt i 2013 og det ble ikke under salget og aldri under noen services anntydet noe som helst om rust. Og bilen ble kjørt i stavanger og i bergen....steder hvor saltet når deg til leggen året rundt i gatene.

Tror hele rustproblematikken er blåst kraftig opp på moderne biler fra et noenlunde seriøst merke, og om biler får rust så er det fabrikkasjonsfeil som uansett dekkes av garanti.

Samt min gamle renault laguna fra 2001uten rustbehandling hadde heller ikke rustproblemer..for da ville dette vært nevnt på EU kontrollene den var til..Bilen ble vraket i fjor, men det var pga alle mulige andre feil og hadde ikke noe med rust å gjøre.

Jeg hadde 2 lags tectyl på 2013 mazda 6..den ble levert med dette fra forhandler. Og greit nok..det skader jo ikke. Det eneste som var plagsomt var at den forbanna tectyllukten forsvant aldri helt. Det var jo i hovedsak lukten ute som ikek forsvant riktignok, men det lukter ganske bad når man står å skal ta ut av baggasjerommet etter langtur om sommeren...ikke et kjempeproblem...men det er bullshit når dem sier at lukten forsvinner etter en stund...nope..det lukter evig!!
Tittel: Sv: Rustbeskyttelse
Skrevet av: Langangentorsdag 11. oktober 2018, klokken 14:04
Anbefaler rustbehandling så fort som mulig. Min er 3 år nå og mye begynnende rust under og i hjulbuer
Tittel: Sv: Rustbeskyttelse
Skrevet av: j-Golftorsdag 11. oktober 2018, klokken 23:36
Hvad er det vi ser på disse billeder? Synes ikke det ligner noget på min egolf. Er det plastpladerne under batteri som er afmonteret?
Tittel: Sv: Rustbeskyttelse
Skrevet av: Roy Aasenfredag 12. oktober 2018, klokken 07:36
Bilde en viser begynnde rust på plateskjøt i understellet.
Bilde to viser vel hvor mye møkk som samler seg oppå plastavdekningen under bilen, som igjen fører til fukt blir holdt på plass mellom plast og metall, som igjen fører til ...osv.osv.

Rutsbeskyttelse, enten det er sauefett eller noe annet, er ikke av det dummeste en gjør.

Tittel: Sv: Rustbeskyttelse
Skrevet av: Langangenlørdag 13. oktober 2018, klokken 09:49
Sitat fra: Roy Aasen på fredag 12. oktober 2018, klokken 07:36
Bilde en viser begynnde rust på plateskjøt i understellet.
Bilde to viser vel hvor mye møkk som samler seg oppå plastavdekningen under bilen, som igjen fører til fukt blir holdt på plass mellom plast og metall, som igjen fører til ...osv.osv.

Rutsbeskyttelse, enten det er sauefett eller noe annet, er ikke av det dummeste en gjør.

Det stemmer Roy, så vis en har tenkt til å beholde bilen en stund, så er dette noe av det lureste man gjør. Rusten er på sveisen på batteripakka :) Kostet 6800,- med fullpakke dinitrol behandling.
Tittel: Sv: Rustbeskyttelse
Skrevet av: j-Golflørdag 13. oktober 2018, klokken 15:29
Er der ikke rustbeskyttelse fra fabrikken mellem bunden og plastafdækningen?
Tittel: Sv: Rustbeskyttelse
Skrevet av: Langangenlørdag 13. oktober 2018, klokken 15:59
Nei, det er bare grunning der.