Elbilforum.no

Diverse => Alternativ energi => Emne startet av: Hamiso på fredag 04. september 2015, klokken 19:29

Tittel: Solceller på biltaket
Skrevet av: Hamisofredag 04. september 2015, klokken 19:29
Eg veit det er ein og annan skeptikar til denne ideen på forumet, men i alle fall skreiv eg tidlegare i sommar/haust om solceller på elbiltaket i desse to artiklane;

-Nye solceller kan lada elbilen meir effektivt http://lektrisk.blogspot.no/2015/08/nye-solceller-kan-lada-elbilen-meir.html (http://lektrisk.blogspot.no/2015/08/nye-solceller-kan-lada-elbilen-meir.html)

Solceller på elbiltaket - kvifor ikkje? http://lektrisk.blogspot.no/2015/08/solceller-pa-elbiltaket-kvifor-ikkje.html (http://lektrisk.blogspot.no/2015/08/solceller-pa-elbiltaket-kvifor-ikkje.html)

...for ikkje å gløyma sykkelhjula...
Elsykkel med solceller i hjula http://lektrisk.blogspot.no/2015/08/elsykkel-med-solceller-i-hjula.html (http://lektrisk.blogspot.no/2015/08/elsykkel-med-solceller-i-hjula.html)

http://lektrisk.blogspot.no (http://lektrisk.blogspot.no)
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: Hansifredag 04. september 2015, klokken 20:44
Jeg syns som tidligere nevnt det er en veldig god ide. OK, det leverer kanskje ikke all verden per i dag, men hvorfor ikke tilby det som en opsjon til de som syns det er verdt pengene? Kanskje kan man oppgradere når det kommer mer effektive paneler? Man vil også få brukt arealet til noe konstruktivt.
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: Hansitirsdag 15. september 2015, klokken 17:00
http://insideevs.com/audi-e-tron-quattro-concept-revealed/

SitatIn addition, a large solar roof provides electricity for the drive system battery on sunny days.

Får håpe det kommer i produksjonsmodellen også :)
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: Hansilørdag 05. november 2016, klokken 00:02
https://electrek.co/2016/11/04/tesla-model-3-solar-roof-option-elon-musk/ :)
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: Hansilørdag 04. mars 2017, klokken 23:28
Tesla partner Panasonic unveils new 180W solar roof product for cars after Elon Musk said Model 3 could have the option (https://electrek.co/2017/02/28/tesla-model-3-solar-roof-panasonic/) :)

Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: sylwestersøndag 05. mars 2017, klokken 20:06
Jeg har absolutt ingen tro på det. Det er en kombinasjon av ulempene ved å plassere bilen i sola , kravet til hvor varmt et batteri må være før den kan motta energi og det faktum at et biltak er mye mindre enn et hustak. Med typisk virkninggrad og ideell vinkel kan du få inn 200W/m2 og et biltak er sjeldent over 2m2 så da snakker vi 400W under ideelle forhold. Når bilen er parkert vil den lade  mye tregere, faktisk den tregeste ladingen av Leaf, den medfølgende kladden på 10A vil lade 5 ganger raskere enn den. Dvs. 50 timer må til for å lade Leaf som med den tregeste "trickle charger" klarer det på 10 timer (fra 20kWh, fra 5% til 100%).

Bilens forbruk blir ofte nevnt i Wh/km. Typisk lå jeg på 225Wh/km da kjørte bilen Oslo - Halden i helga og selve kjøringen tok 1,5time. Solscellepanetet ville fått inn 600Wh, mens bilen har brukt 27000Wh. 600Wh tilsvarer 3% av batteriet så du ville ikke merket forskjell.

Du skriver at virkningsgraden er blitt så mye bedre med årene. Teoretisk energi per m2 er 1kW så hvis de hadde klart å lage et solcellepanel som ikke tapte noe energi så ville du hatt 2kW på en Leaf. 3kW i løpet av min tur til halden, men husk at jeg brukte 27kW så forbruket ville kun bli redusert med 10%.
Jeg brukte hurtiglader for å komme de 12 milene. Hvis jeg isteden hadde hatt 3kW solcelle ville det ta 6 timer det hurtigladestasjonen brukte 33 minutter på. NB: Husk at vi snakker om uvirkelige gode solceller her, egentlig ville den brukt 41,5 timer.

For at det er liv laga så bør en bil med solcelle burde klare 11kW, Det tilsvarer 11kvadratmeter med tapsfri solcellepanel eller 55 kvadratmeter med dagen teknologi. Selv ikke 11m2 høres veldig sannsynlig ut så da vil alltid solcelle på bil kun være en gimmick som enten ikke er gjennomtenkt fra designen eller lagt inn kun for å lure forbrukeren. Min tur til Halden ville jeg brukt 11kW hele veien i tillegg til 11kWh fra batteriet og hadde hatt 50% SOC og bilen ville vært ferdig ladet på parkeringplassen etter en time. Jeg ville hatt problemer med å parkere solcelletilhengeren på 55m2 da :-(
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: Hansisøndag 05. mars 2017, klokken 22:50
Hvorfor ikke se det som positivt bruk av areal som uansett er der og som per i dag ikke blir brukt til noe konstruktivt? Hvis man har helt urealistiske forventninger om at bilen skal bli en "evighetsmaskin" bare sola skinner er det klart man blir skuffet. Man får antageligvis bedre valuta for pengene med solceller på hustaket, men det er mange som koster på flere tusen i ekstrautstyr på biler som ikke nødvendigvis er så fornuftig heller.. Jeg syns det er veldig positivt at man begynner å tilby dette som en opsjon for de som vil koste på noen kroner for å være bittelitt "grønnere" :)
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: sylwestersøndag 05. mars 2017, klokken 23:51
Det blir brukt konstruktivt, som tak.

Tallene lyver ikke. Biltak er så små at den effekten du maksimalt kan få inn er så liten at du aldri vil merke at du har solceller på taket. Du har samme effekt som å pisse i sjøen for å øke vannstanden.
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: Hansimandag 06. mars 2017, klokken 00:16
Hehe :)

Det blir spennende å se om det vil bli tilbudt fremover og om Tesla vil tilby det på Model 3, så får vi eventuelt se hvordan markedet reagerer. Hvis du ikke har lyst til å kjøpe tilvalget hvis det skulle komme er opp til deg. Jeg vil høyst sannsynligvis gjøre det :)
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: Griffelmandag 06. mars 2017, klokken 00:39
Sitat fra: sylwester på søndag 05. mars 2017, klokken 23:51
. Du har samme effekt som å pisse i sjøen for å øke vannstanden.
Si ikke det, det er jo et panel med 180W peak. Når det ligger flatt kan en nok på en god dag i mai få en 5-600Wh, noe mer om en finner en bakke slik at panelet er rettet mot solen. Det burde holde til 3 km den dagen.
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: sylwestermandag 06. mars 2017, klokken 02:14
Hvis ikke du må kjøre AC for å få det litt lunk etter å ha hatt bilen i sola hele dagen.. Klimaanlegget bruker sikkert opp de 600Wh på klimatiseringen :-)
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: Griffelmandag 06. mars 2017, klokken 10:15
Sitat fra: sylwester på mandag 06. mars 2017, klokken 02:14
Hvis ikke du må kjøre AC for å få det litt lunk etter å ha hatt bilen i sola hele dagen.. Klimaanlegget bruker sikkert opp de 600Wh på klimatiseringen :-)
Det kan nok hende, men om vinteren en kald klar dag i desember kan en om en er flink til å børste sne kanskje få 90Wh ut av panelet (virkningsgraden er bedre når det er kaldt) nok til 400m ekstra rekkevidde, kanskje akkurat nok for å rekke stikkontakten.
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: Stian83mandag 06. mars 2017, klokken 15:26
Jeg og tenker at alle monner drar. Ikke stort, men litt. Taket er jo der uansett og det er ikke en altfor stor utgift. Sammen med bedre airodynamikk, smalere dekk, mindre sidespeil, diffusor etc. Allt hjelper litt.
Er man på hytta uten strøm i 2 uker kan det til og med hende at det monner litt ;)
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: sylwestermandag 06. mars 2017, klokken 15:54
På vinteren har vi andre utfordringer. Akkurat som regenerering ikke er tilgjengelig når bilen er kald vil det ikke gå an å lade batteriet hvis batteriet er kaldt. Dvs. etter en natt på hytta vil vel ikke bilen ta lading for den får varmet opp batteriene - som innebærer bruk av energi.
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: Griffelmandag 06. mars 2017, klokken 17:23
Sitat fra: sylwester på mandag 06. mars 2017, klokken 15:54
På vinteren har vi andre utfordringer. Akkurat som regenerering ikke er tilgjengelig når bilen er kald vil det ikke gå an å lade batteriet hvis batteriet er kaldt. Dvs. etter en natt på hytta vil vel ikke bilen ta lading for den får varmet opp batteriene - som innebærer bruk av energi.
Å få lurt inn 0,09kWh i løpet av 4 timer en dag når bilen står i solen lar seg nok gjøre, og om du sier 1 kr/kWh har en jo nedbetalt panelet med 9 øre på hver solskins dag i desember og januar.
Men det forutsetter selvfølgelig at en holder panelt er fritt for snø og is.
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: automatmandag 06. mars 2017, klokken 18:07
Kanskje ikke så virkningsfullt i Norge. Men i mer solrike land kan det jo være et ekstra tilskudd for de som ikke har fast ladeplass, og må basere seg på hurtigladere.
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: cratirsdag 07. mars 2017, klokken 07:59
Ideen er god nok den; solceller på ledig areal er sånns ett en no-brainer. Men pr i dag koster det desverre mer enn det smaker. Det er altfor lite å hente til at det er verdt kostnaden. Aldri i verden om dagens celler klarer å hente inn nok strøm til at det er verdt kostnaden.
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: sylwestertirsdag 07. mars 2017, klokken 12:27
@automat
Jeg vil påstå at de som ikke har fast ladeplass får mer ut av bilen av å kjøre et sted de kan lade og sitte i bilen å leke med mobilen sin i en time for 3 mil istedenfor å la bilen stå i sola ubrukt i en hel uke for samme resultat.
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: Hansitirsdag 07. mars 2017, klokken 14:35
Man venter ikke nødvendigvis på at solcellepanelet skal fylle bilbatteriet. Energien fra sola kommer eventuelt I TILLEGG til vanlig lading.

Angående kost vs nytte er vel regnestykket verre for mye annet ekstrautstyr mange koster på seg, her får man i hvert fall NOE igjen for pengene man legger i det.
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: Griffeltirsdag 07. mars 2017, klokken 15:16
Sitat fra: Hansi på tirsdag 07. mars 2017, klokken 14:35
Angående kost vs nytte er vel regnestykket verre for mye annet ekstrautstyr mange koster på seg, her får man i hvert fall NOE igjen for pengene man legger i det.
Oppmerksomhet og signaleffekt.
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: sylwestertirsdag 07. mars 2017, klokken 19:19
Sitat fra: Hansi på tirsdag 07. mars 2017, klokken 14:35
Man venter ikke nødvendigvis på at solcellepanelet skal fylle bilbatteriet. Energien fra sola kommer eventuelt I TILLEGG til vanlig lading.

Vel å kalle 180W/time optimalt for tillegg. Jeg ville kalt det dyr pynt.
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: automattirsdag 07. mars 2017, klokken 19:30
Sitat fra: sylwester på tirsdag 07. mars 2017, klokken 12:27
@automat
Jeg vil påstå at de som ikke har fast ladeplass får mer ut av bilen av å kjøre et sted de kan lade og sitte i bilen å leke med mobilen sin i en time for 3 mil istedenfor å la bilen stå i sola ubrukt i en hel uke for samme resultat.

Bilen blir jo eksponert for omtrentlig  samme antall soltimer i løpet av uka, uansett bruk (med mindre man parkerer under tak). Hvis det kan spare en time med fikling med mobilen mens man lader i ny og ne, så kan det være verdt det.

Spørsmålet er om man klarer å få solcellepaneler effektive nok til lav nok kostnad. Vi er ikke der i dag.
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: Griffeltirsdag 07. mars 2017, klokken 23:51
En bør nok heller se på dette som et styling element enn som noe nyttig.
En betaler jo gjerne litt ekstra for felger lakk og annen pynt. En bil med solceller vil jo signalisere «miljøvennlig» sterkere. Og står bilen i solen hver dag så får en nok et par hundre kWh i løpet av et år, men ikke se på det som lønnsomt.
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: RoaldHonsdag 19. april 2017, klokken 12:56
Nå er ikke jeg noe ekspert på solceller. Men rekner med at det vil øke vekten på bilen endel som igjen går ut over forbruket.
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: sylwesteronsdag 19. april 2017, klokken 16:43
Ja. 32kg for 2 kvadratmeter.

Jeg ble fortalt den nye Toyota prius 2017 kun bidratt indirekte siden panelet lader 12v-batteriet. Dvs. at ved lite bruk av stereo, vindusviskere og blinklys er ikke besparelsen så mye som de 5km de påstår på en ideell dag.
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: leafnormandag 24. april 2017, klokken 22:16
Solceller på biltak er vell mer for profil enn nytte.

Har relativt stort termisk solvarmepanel på hustaket, og tar inn noen tusen kWt i året fra solen.
Og for å "forske" på effekten av solcellepanel for evt supplement til det termiske på flatt tak i Trondheim, har jeg i tre år hatt et 100W panel liggende på taketm og målt produksjonen. Det tar inn 70 kWt/ år.
En Tesla med 180W panel skulle da gitt meg 126 kWt.
Leaf jeg har nå bruker omlag 3500 kWt, og en Tesla skulle kanskje bruke 5000 på samme kjøring.
126/5000=2,5% spart strøm.
Betaler sånn ca 80 øre/kWt, og da skulle solcellene spart meg for 100 kroner omtrent.

Eller min private utfordring: Carport jeg parkerer i har tak her hjemme, og står i tillegg på nordsiden av huset. Ikke vært store solstrålingen der noen gang.

Så, EL bil for min del med solcelle på taket er tilnærmet verdiløst.

PS: Min Leaf har solcelle for å lade 12V batteriet, og jeg vil anser det komplett verdiløst for min del. Men kunne ikke kjøpe bilen uten, så da får det bare bli med på alle kjøreturer.
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: Cornelius70tirsdag 25. april 2017, klokken 08:35
Sitat fra: leafnor på mandag 24. april 2017, klokken 22:16
PS: Min Leaf har solcelle for å lade 12V batteriet, og jeg vil anser det komplett verdiløst for min del. Men kunne ikke kjøpe bilen uten, så da får det bare bli med på alle kjøreturer.

Hvis du ser på dét å spare energi, så er jeg igrunn enig, men - 12V batteriet ditt har det bedre, og vil leve lengre når det har en liten vedlikeholdsladning fra det solcellepanelet. :)
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: Elmotirsdag 25. april 2017, klokken 22:18
Sitat fra: Cornelius70 på tirsdag 25. april 2017, klokken 08:35
Hvis du ser på dét å spare energi, så er jeg igrunn enig, men - 12V batteriet ditt har det bedre, og vil leve lengre når det har en liten vedlikeholdsladning fra det solcellepanelet. :)

Jeg tviler sterkt på at det har noen som helst effekt. Det er rett og slett en "imponator" og ingenting mere.
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: sylwesteronsdag 26. april 2017, klokken 01:08
Skal vi tro en video på YouTube hos en amerikansk leafeier i idèell sol målte kan spenningen fra solcellesystmet til 6V. I mitt hode så betyr det at systemet tar energi fra 12v-batteriet. Heldigvis så lades det igjen fra fremdriftsbatteriet ved behov...
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: Måkemannenmandag 05. juni 2017, klokken 15:11
Sitat fra: sylwester på onsdag 26. april 2017, klokken 01:08
Skal vi tro en video på YouTube hos en amerikansk leafeier i idèell sol målte kan spenningen fra solcellesystmet til 6V. I mitt hode så betyr det at systemet tar energi fra 12v-batteriet. Heldigvis så lades det igjen fra fremdriftsbatteriet ved behov...
Det er vanligvis sperredioder på solcellepaneler. Så du vil ikke "lade opp" solcellepanelet med strøm fra batteriet.



Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk

Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: Måkemannenmandag 05. juni 2017, klokken 15:15
Å montere solcellepaneler på et biltak blir omtrent som å dyrke gulrøtter i en bøtte på terrassen. Ikke direkte utnyttig, men man gjør det mest for kosen sin del. Man sparer kanskje et innkjøp av gulrøtter i året, kanskje to.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk

Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: ca119søndag 03. september 2017, klokken 00:40
Eller hele bilen full av solceller .... gir inntil 30km daglig.
https://www.sonomotors.com

En annen idee med solcelle på taket: kunne gi strøm til kjøleboksen om sommern når man er på harryshopping ;)
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: sylwestermandag 04. september 2017, klokken 00:04
Ironisk at de skriver  "From now on, you'll never have to worry about range.".. Yeah right, fordi når går tom for strøm så har du sikkert tid til å vente på 3km/timen du får under optimale forhold. Det tar NAF 1 time å taue bilen til nærmeste hurtigladestasjon der du fullade bilen på tiden det tar sola å lade 3km.
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: Griffelmandag 04. september 2017, klokken 11:15
Sitat fra: sylwester på mandag 04. september 2017, klokken 00:04
Ironisk at de skriver  "From now on, you'll never have to worry about range."
Det de mener er nok at dersom du bor i et land med sol hele året og ikke trenger å kjøre mer enn 3mil behøver du ikke å ha rekkeviddeangst.
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: Elmomandag 04. september 2017, klokken 12:43
Sitat fra: sylwester på mandag 04. september 2017, klokken 00:04
Ironisk at de skriver  "From now on, you'll never have to worry about range."..
Hørt Toyota reklamen på radio ?
"Alle Toyotas hybrider kjører inntil 50% på strøm og behøver aldri å lades"
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: sylwestermandag 04. september 2017, klokken 12:54
Sitat fra: Elmo på mandag 04. september 2017, klokken 12:43
Sitat fra: sylwester på mandag 04. september 2017, klokken 00:04
Ironisk at de skriver  "From now on, you'll never have to worry about range."..
Hørt Toyota reklamen på radio ?
"Alle Toyotas hybrider kjører inntil 50% på strøm og behøver aldri å lades"
Toyota burde lage elbiler hvis de har funnet opp et batteri med uendelig kWh som aldti trenger å lade
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: Måkemannenmandag 04. september 2017, klokken 13:59
Sitat fra: Elmo på mandag 04. september 2017, klokken 12:43
Sitat fra: sylwester på mandag 04. september 2017, klokken 00:04
Ironisk at de skriver  "From now on, you'll never have to worry about range."..
Hørt Toyota reklamen på radio ?
"Alle Toyotas hybrider kjører inntil 50% på strøm og behøver aldri å lades"
Det er bare en forenklet måte å si at den ikke trenger å plugges inn.

Ikke alle tenker over at 12v batteriet i en hvilken som helst bil faktisk lades av dynamoen og derigjennom forbrenningsmotoren. Samme der også, plugge i veggen = lade. La batteriet lades av dynamoen = magi.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk

Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: Elmomandag 04. september 2017, klokken 15:13
Sitat fra: Måkemannen på mandag 04. september 2017, klokken 13:59
Det er bare en forenklet måte å si at den ikke trenger å plugges inn.
Ikke alle tenker over at 12v batteriet i en hvilken som helst bil faktisk lades av dynamoen og derigjennom forbrenningsmotoren. Samme der også, plugge i veggen = lade. La batteriet lades av dynamoen = magi.
Nå forstår jeg ikke hvor du vil hen ???
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: Måkemannenmandag 04. september 2017, klokken 15:57
Sitat fra: Elmo på mandag 04. september 2017, klokken 15:13
Sitat fra: Måkemannen på mandag 04. september 2017, klokken 13:59
Det er bare en forenklet måte å si at den ikke trenger å plugges inn.
Ikke alle tenker over at 12v batteriet i en hvilken som helst bil faktisk lades av dynamoen og derigjennom forbrenningsmotoren. Samme der også, plugge i veggen = lade. La batteriet lades av dynamoen = magi.
Nå forstår jeg ikke hvor du vil hen ???
Det holder med første avsnitt. Resten er bare utbrodering

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk

Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: Muffinmanmandag 09. oktober 2017, klokken 18:52
Sitat fra: Elmo på mandag 04. september 2017, klokken 12:43
Sitat fra: sylwester på mandag 04. september 2017, klokken 00:04
Ironisk at de skriver  "From now on, you'll never have to worry about range."..
Hørt Toyota reklamen på radio ?
"Alle Toyotas hybrider kjører inntil 50% på strøm og behøver aldri å lades"
Har et par uker i Toyota hybrid bak meg pga at elbilen var på verksted. Herregud for noe dritt. En ting er at jeg ble bilsyk i den etter noen kilometer, men det verste er drivlinjen. Bruker jo mer bensin enn de gjerrigste bensinbilene UTEN hybrid, rykket og nappet, ruste og stod i uten at det skjedde spesielt mye. Brukte bensin til å lade batteriet fullt på vei opp på fjellet, og når jeg prøvde å regenenerere på vei ned var det  ingen steder å gjøre av strømmen. Da ruste den heller motoren vilt.

Noen må seriøst være god i hjernevasking for å få så mange til å bite på denne bløffen.
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: jkirkebomandag 09. oktober 2017, klokken 21:33
Sitat fra: Muffinman på mandag 09. oktober 2017, klokken 18:52
Har et par uker i Toyota hybrid bak meg pga at elbilen var på verksted. Herregud for noe dritt. En ting er at jeg ble bilsyk i den etter noen kilometer, men det verste er drivlinjen. Bruker jo mer bensin enn de gjerrigste bensinbilene UTEN hybrid, rykket og nappet, ruste og stod i uten at det skjedde spesielt mye. Brukte bensin til å lade batteriet fullt på vei opp på fjellet, og når jeg prøvde å regenenerere på vei ned var det  ingen steder å gjøre av strømmen. Da ruste den heller motoren vilt.

Noen må seriøst være god i hjernevasking for å få så mange til å bite på denne bløffen.

Tja, Prius er da den bensinbilen i sin størrelsesklasse som bruker minst drivstoff i følge spritmonitor.de så noe må de ha gjort riktig.
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: Muffinmantorsdag 12. oktober 2017, klokken 10:16
Auris
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: Hansisøndag 15. oktober 2017, klokken 11:18
https://elbil.no/provekjort-den-crowdsourcede-sion-elbilen-fra-sono-motors/

SitatDet mest påfallende er solcellepaneler som dekker hele bilen; tak, panser, sider, ja til og med dashbordet. Denne bilen er nemlig i stand til å lade seg selv. Dokumentert i praksis er lading tilsvarende 30 kilometer i løpet av en soldag i juli i München.

Kan den få enda mer i andre land? Jeg syns dette er veldig bra, håper de klarer å sette den i produksjon :)
Tittel: Sv: Solceller på biltaket
Skrevet av: sylwestertirsdag 17. oktober 2017, klokken 23:26
Det er nok opptil 30km, og NEDC. Dvs. under helt optimale forhold får du ladet opp bilen din tilsvarende 30 minutter på 6kWh, men du må ha den med rett vinkel i sola fra morgengry til solnedgang.

For å ikke drepe batteriet vil du trenger kjølesystem hvis bilen skal stå i sola i Spania. Dvs. mye av de 30km vil gå bort i den aktive kjølingen av batteriet fordi bilen står i sola på sommeren.

Hvis alt er like gjennomtenkt som de solcellene så råder jeg dere til å ikke investere i den. Det kommer aldri til å bli realisert.