Elbilforum.no

Diverse => Alternativ energi => Emne startet av: tomrh på fredag 28. august 2015, klokken 10:53

Tittel: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: tomrhfredag 28. august 2015, klokken 10:53
LENR = Low Energy Nuclear Reactions (tidligere kjent som kald fusjon)
Aksepteres ikke i akademiske kretser, anses som teoretisk umulig og latterliggjøres av fysikere.

Men det er gjort eksperimentelle gjennombrudd verifisert av uavhengige forskere (http://www.extremetech.com/extreme/191754-cold-fusion-reactor-verified-by-third-party-researchers-seems-to-have-1-million-times-the-energy-density-of-gasoline), og replikert av andre forskere (http://kb.e-catworld.com/index.php?title=Alexander_Parkhomov%27s_E-Cat_replication_experiments). Teknologien er nettopp patentert (http://animpossibleinvention.com/2015/08/25/rossi-has-been-granted-us-patent-on-the-e-cat/) og i ferd med å kommersialiseres i form av 1 MW kraftverk (http://ecat.com/ecat-products). Drivstoffet, en blanding av nikkel, lithium og lithium-aluminiumhydrid som ser ut til å fusjonere protoner ved noen få hundre grader, frigjør energi som er en million ganger mer effektiv enn bensin. Det slippes heller ikke ut CO2, det er merkelig nok ingen radioaktiv stråling, og sluttprodukter (ulike nikkelisotoper og helium) er heller ikke radioaktive, så energien regnes som grønn.

Et sveitsisk firma ønsker nå å produsere mobile LENR-baserte generatorer for elektriske biler, spesielt rettet mot Tesla i første rekke.
http://www.lenr-cars.com/

Tunge aktører som bl.a. Boeing, Airbus (https://www.linkedin.com/grp/post/4105916-5985433876099592196) og NASA (http://nari.arc.nasa.gov/sites/default/files/SeedlingWELLS.pdf) er visst inne i LENR selv om det ikke omtales så mye i media - se bl.a. http://www.sifferkoll.se/sifferkoll/?p=771 Kan muligens være snakk om en ny energirevolusjon?
Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: tomrhfredag 28. august 2015, klokken 13:45
Drivstoff-forbruk under en test var 1 gram, som produserte 1,5 MWh netto over 32 dager. (http://www.extremetech.com/extreme/191754-cold-fusion-reactor-verified-by-third-party-researchers-seems-to-have-1-million-times-the-energy-density-of-gasoline)

En elbil bruker typisk 0,2 kWh/km. Dvs. over en bils levetid på 300.000 km brukes det 60 MWh.

60 MWh tilsvarer ca. 40 gram LENR drivstoff (100% utnyttelsesgrad)

En implikasjon er at elbiler utstyr med en slik generator i teorien ikke trenger å lade overhodet, men kan leveres med nok drivstoff til all kjøring i hele bilens levetid. Selv med bare 30% utnyttelsesgrad (http://www.e-catworld.com/2013/11/20/lenr-cars-stirling-engine-proposal/).

I begynnelsen ser de for seg å kunne levere generatorer som leverer 1-2 kW effekt, dvs. saktelading 24/7. Senere håper de å få opp effekten til 20 kW slik at man kan kjøre 2000 km daglig om nødvendig, jfr http://www.lenr-cars.com/index.php/technology/electric-vehicle
Siste fase er at bilene kjører på vann siden prosessen skaper mer enn nok energi til direkte elektrolyse, og hydrogengassen sørger for protoner på tilsvarende måte som lithiumaluminiumhydrid gjør i pulverplandingen nevnt over. Selv om en slik elektrolyse i bilen skulle bli mulig innen kort tid teknologisk sett, er det mange juridiske og sikkerhetsmessige barriærer å forsere, så mellomløsningene via ytre strømgeneratorer for lading anses som enklere å få på plass kommersielt.


En presentasjon fra 2013, det interessante er fra ca. 5:08:

https://www.youtube.com/watch?v=ZRm1N1LPibY
Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: Glidermanfredag 04. september 2015, klokken 20:51
Tro hvor mye dette stoffet koster? Tipper kokain blir billig i forhold. Om dette virkelig funker og er økonomisk forsvarlig ser fremtiden rimelig lys ut. Blir kult å kjøre en ferdig fylt bil!

Mvh
Svein Erik
Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: tomrhfredag 04. september 2015, klokken 21:40
Sitat fra: Gliderman på fredag 04. september 2015, klokken 20:51
Tro hvor mye dette stoffet koster? Tipper kokain blir billig i forhold. Om dette virkelig funker og er økonomisk forsvarlig ser fremtiden rimelig lys ut. Blir kult å kjøre en ferdig fylt bil!

Mvh
Svein Erik
Tja. Dette er helt vanlige stoffer. For 1 MW kraftverkene anslås drivstoffkostnadene å være USD $1/MWh, jfr http://ecat.com/ecat-products/ecat-1-mw/ecat-1mw-technical-data

Dvs 0,9 øre/kWh for å sammenligne med noe kjent.

Et slikt kraftverk er p.t. i drift hos en industriell kunde i en testperiode på 350 dager. Det gjenstår ca 150 dager nå.
Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: tomrhtirsdag 15. september 2015, klokken 17:30
Aftenposten har mer om kald fusjon:
http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/1-glass-vann--energi-til-Hamar-i-et-helt-ar-8160528.html
Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: vikingbillørdag 19. september 2015, klokken 23:06
Dette er det absolutt mest spennende som foregår i verden i dag. Anbefaler alle å lese boken til den svenske journalisten Mats Lewan, "An impossible invention". Jeg har fulgt denne fascinerende historien siden 2011 og jeg har bestemt meg for å reise til Stockholm hvis Andrea Rossi en gang får Nobel prisen i fysikk.
Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: tomrhsøndag 20. september 2015, klokken 21:31
Sitat fra: vikingbil på lørdag 19. september 2015, klokken 23:06
Dette er det absolutt mest spennende som foregår i verden i dag.
Denne energirevolusjonen vil komme som julekvelden på kjerringa. Vanligvis er det jo forskningsmiljøene som går foran når nye oppdagelser skjer, media sprer nyhetene, og nyskapningene kommersialiseres. I dette tilfellet fornektes, ignoreres og latterliggjøres teknologien av forskningsmiljøene, tross solide eksperimentelle gjennombrudd, og media tør heller ikke skrive om det (med unntak av Aftenposten). Men store kommersielle aktører ser et enormt potensiale her og er på banen uten at verden forøvrig får det med seg. Plutselig tar det bare av, verden vil oversvømmes av råbillig grønn energi, og det blir enorme økonomiske omveltninger, spesielt i oljenasjoner.
Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: Einridemandag 21. september 2015, klokken 09:34
Trur enkelte må sjekke aluminiumsfolieinnlegga i hatten sin om dei trur at omtrent heile verda berre lukkar augene for ein "energirevolusjon", spesielt dersom ein trur at dette vil skje i forbindelse med E-Cat...

Det er ein god grunn til å vere ekstremt skeptisk til det Andrea Rossi kjem med, basert på tidlegare historie frå denne karen: https://en.wikipedia.org/wiki/Andrea_Rossi_(entrepreneur)

Og kva E-Cat angår: "no independent tests have been made, and no peer-reviewed tests have been published". Det seier eigentleg alt. Meir om E-Cat og desse "testane" finn ein på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_Catalyzer

Eg innrømmer gjerne at eg tok feil om det viser seg at Rossi faktisk har oppdaga noko heilt revolusjonerande, men fram til dette er ettertrykkeleg bevist av uavhengige testar og analyser tviheld eg på skepsisen min. Med god grunn.
Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: Elmomandag 21. september 2015, klokken 20:34
Sitat fra: Einride på mandag 21. september 2015, klokken 09:34
Det er ein god grunn til å vere ekstremt skeptisk til det Andrea Rossi kjem med, basert på tidlegare historie frå denne karen: https://en.wikipedia.org/wiki/Andrea_Rossi_(entrepreneur)

Vet ikke hvorfor, men den siste parantesen har falt ut av linken din, så den funker ikke
Denne har jeg fikset litt på så den funker:  https://en.wikipedia.org/wiki/Andrea_Rossi_(entrepreneur) (https://en.wikipedia.org/wiki/Andrea_Rossi_(entrepreneur))
Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: tomrhmandag 21. september 2015, klokken 23:44
Nasa har ihvertfall trua. :)
https://www.youtube.com/watch?v=X8vH5OOsMpA

Ut i fra hva jeg har lest andre steder bruker de deuterium i palladiumgitter. Mens Rossi, Parkhomov m.fl. bruker hydrogen i nikkelgitter.

NASA om bruk av LENR i fly: https://connect.arc.nasa.gov/p1zygzm2h3i/?launcher=false&fcsContent=true&pbMode=normal

Og Airbus skal holde neste LENR konferanse 15-16. oktober i Toulouse. De har også trua.
http://www.iscmns.org/work11/

Btw - wiki er ikke alltid up-to-date, kommer veldig an på hvem som skriver og hvem som gidder å reviewe. Tar ikke alt for god fisk der. Leonardo Corp. (Rossi) er vel dem som er nærmest et kommersielt LENR-basert produkt (leveringsklart innen et år), tett etterfulgt av Brillouin Energy Corp.
Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: tomrhtirsdag 22. september 2015, klokken 08:16
Hvis denne teknologien tar av er det spikeren i kista for fossilbiler og hydrogenbiler.

Elbiler vil få nærmest uendelig rekkevidde, man etterfyller bare reaktoren med noen hundre gram i året, og behovet for et nettverk av ladestasjoner vil falle bort.

Siden det har vist seg vanskelig å regulere wattstyrke opp og ned på slike LENR devices vil batterier fremdeles være viktige for å kunne dra variende effekt til kjøringen, man vil heller la en LENR generator lade batteriene kontinuerlig med en konstant effekt (jfr. LENR-Cars - 2. post i tråden).
Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: Oleetirsdag 22. september 2015, klokken 19:17
Sitat fra: tomrh på tirsdag 22. september 2015, klokken 08:16
Hvis denne teknologien tar av er det spikeren i kista for fossilbiler og hydrogenbiler.

Elbiler vil få nærmest uendelig rekkevidde, man etterfyller bare reaktoren med noen hundre gram i året, og behovet for et nettverk av ladestasjoner vil falle bort.

Siden det har vist seg vanskelig å regulere wattstyrke opp og ned på slike LENR devices vil batterier fremdeles være viktige for å kunne dra variende effekt til kjøringen, man vil heller la en LENR generator lade batteriene kontinuerlig med en konstant effekt (jfr. LENR-Cars - 2. post i tråden).
Hvis man skal ha effekt nok til å dra på langtur med en slik bil, vil man jo få et bra overskudd av energi når man bare kjører småturer. Kanskje man da plugger i bilen når man parkerer bare for lade huset? Og så kan man jo egentlig gå off-grid ;D
Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: Einridetirsdag 22. september 2015, klokken 21:00
Sitat fra: tomrh på mandag 21. september 2015, klokken 23:44
Btw - wiki er ikke alltid up-to-date, kommer veldig an på hvem som skriver og hvem som gidder å reviewe. Tar ikke alt for god fisk der. Leonardo Corp. (Rossi) er vel dem som er nærmest et kommersielt LENR-basert produkt (leveringsklart innen et år), tett etterfulgt av Brillouin Energy Corp.

Ingen tvil om at kaldfusjon vil revolusjonere verda - dersom dei får det til. Men det kan dei altså ikkje vise til enda.

Er mykje på Wikipedia som ikkje stemmer og/eller er vinkla feil, men den skepsisen din til Wikipedia burde du jo kanskje forbeholde til slike som Rossi òg? Kvifor vere skeptisk til Wikipedia, men ikkje kva ein enkeltperson påstår (når det ikkje foreligger betre, handfaste bevis forblir det ein påstand slik eg ser det), når denne personen meinar at han har revolusjonert energiproduksjon i verda?

Eg foretrekker å vere skeptisk til det er ettertrykkeleg bevist at dette faktisk fungerar. Der har dei langt igjen enda.
Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: tomrhtirsdag 22. september 2015, klokken 21:04
Sitat fra: Olee på tirsdag 22. september 2015, klokken 19:17
Sitat fra: tomrh på tirsdag 22. september 2015, klokken 08:16
Hvis denne teknologien tar av er det spikeren i kista for fossilbiler og hydrogenbiler.

Elbiler vil få nærmest uendelig rekkevidde, man etterfyller bare reaktoren med noen hundre gram i året, og behovet for et nettverk av ladestasjoner vil falle bort.

Siden det har vist seg vanskelig å regulere wattstyrke opp og ned på slike LENR devices vil batterier fremdeles være viktige for å kunne dra variende effekt til kjøringen, man vil heller la en LENR generator lade batteriene kontinuerlig med en konstant effekt (jfr. LENR-Cars - 2. post i tråden).
Hvis man skal ha effekt nok til å dra på langtur med en slik bil, vil man jo få et bra overskudd av energi når man bare kjører småturer. Kanskje man da plugger i bilen når man parkerer bare for lade huset? Og så kan man jo egentlig gå off-grid ;D
Leonardo corp planlegger å komme med LENR devices til hus, i begynnelsen som primitive 10 kW varmekilder, deretter med strømgenerator. Men det kreves omfattende sertifisering og byråkrati først pga sikkerhet etc. Men spørs om ikke muligheten til å gå offgrid kommer før vi ser dette i elbiler? Se forøvrig http://hydrofusion.com/ecat-products
De er også ute etter industrielle pilot-kunder til sine 1MW enheter, bare å melde seg på. :)
Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: tomrhtirsdag 22. september 2015, klokken 21:20
Sitat fra: Einride på tirsdag 22. september 2015, klokken 21:00
Kvifor vere skeptisk til Wikipedia, men ikkje kva ein enkeltperson påstår (når det ikkje foreligger betre, handfaste bevis forblir det ein påstand slik eg ser det), når denne personen meinar at han har revolusjonert energiproduksjon i verda?
Prøver jo å henvise til NASA og Airbus for å vise at det ikke er snakk om bare en enkeltperson, så du youtube snutten med NASA's Joseph Zawodny som snakker varmt om dette? Han snakker også om en energirevolusjon. Russeren Alexander Parkhomov har også fått dette til, kan jo google ham. Og Brillouin Energy corp. v/Robert Godes. Kan også søke på "My LENR Lab" på youtube, en serie i 7 episoder der det gjøres forsøk i en lab. Det er også egne konferanser og et helt forskningsmiljø rundt dette (se bl.a. www.e-catworld.com). Også Bill Gates investerer penger i dette. (http://www.kitco.com/ind/Albrecht/2014-12-23-Bill-Gates-Sponsoring-Palladium-Based-LENR-Technology.html) Men Rossi har nok kommet lengst.
Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: vikingbiltirsdag 22. september 2015, klokken 22:19
Ser i kveld at Andrea Rossi planlegger å begynne kommersialiseringen av e-Cat i mars 2016 hvis testen som slutter i februar har et positivt resultat.
Det amerikanske selskapet Industrial Heat har lisensene for USA og Kina. Rossi's eget selskap skal selge e-Cat i Europa.
Som Aftenposten skrev i juni, så har en meget pålitelig kilde som de har snakket med vært i USA og sett på 1 megawatt prototypen som er i drift og produserer varme for en fornøyd kunde.
I første omgang blir vel det oppvarming av boliger som reaktorene skal benyttes til, men han har oppnådd over 1.300 grader så produksjon av elektrisitet skulle bli mulig.


Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: tomrhonsdag 23. september 2015, klokken 07:26
Det er visst planer om et samarbeid mellom Nissan og LENR Cars om å bygge fremtidens elbil med "uendelig" rekkevidde. Utrolig spennende!

http://www.campdenfb.com/article/clean-investing-how-families-are-investing-cleantech

Sitat
LENR Cars are currently developing small-scale systems, with a focus on hybrid electric vehicles since the Swiss company patented the use of this technology for transportation applications. A hybrid car based on its technology is expected to have a range of 150,000 km with zero emissions, and use less than $100 of fuel. It is about to start a collaboration with Nissan to develop such a vehicle together.


Og her fant jeg en presentasjon av LENR Cars som jeg før ikke har sett:
http://www.ecoinventions.ca/lenr-cars-nicolas-chauvin/
"...For cars, for half the price of Li-ion battery, the range is extended by 10.000x. Water can become the fuel (1 liter/year)"
Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: elektroluxfredag 25. september 2015, klokken 07:17
Jeg sitererer Mahatma Gandhi:


First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.

Mahatma Gandhi



Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: tomrhfredag 25. september 2015, klokken 23:29
Sitat fra: elektrolux på fredag 25. september 2015, klokken 07:17
Jeg sitererer Mahatma Gandhi:


First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.

Mahatma Gandhi
Ja har tenkt litt på dette sitatet. Elbilismen går gjennom disse fasene, tenker at noen her har en viss forståelse for banebrytende teknologi som få har tro på. Kan være passende å lenke til denne presentasjonen av hva LENR er, sett med miljøvernhatten på.

https://www.youtube.com/watch?v=DjpdZFkV2_w
Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: tomrhsøndag 03. april 2016, klokken 19:31
Mer om LENR i Aftenposten:
http://www.aftenposten.no/video/kultur/Er-dette-oljens-arvtager-8414016.html
Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: tomrhtorsdag 16. mars 2017, klokken 19:04
Nissan forsker på LENR: http://www.e-catworld.com/2017/03/15/nissan-researchers-to-present-experimental-results-in-heat-generation-reaction-between-metal-and-hydrogen-at-japan-meeting/
Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: Simen1lørdag 23. september 2017, klokken 12:09
Årsaken til at LENR ikke aksepteres i vitenskapelige kretser er fordi vitenskap er basert på fakta med blant annet nøye faktasjekk, fagfellevurdering, etterprøving osv, ikke tro og "magi" etter "hemmelige oppskrifter" for å tekkes naive investorer.

For å si det på en annen måte: HVIS de har noe reelt å fare med, bør de presentere detaljene og få etterprøvd påstandene/maskinen sin. Det gir ingen mening å skjule informasjon som kan "redde verden" fra CO2-døden.
Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: tomrhlørdag 23. september 2017, klokken 13:21
LENR er nok kommet mye lengre enn akademisk diskusjon, flere selskaper er i ferd med å kommersialisere det. F.eks. Brillouin Energy og Leonardo corp. Har bl.a. vært kjørt en prototype på et 1 MW LENR-kraftverk et års tid som var  vellykket (av Leonardo corp for Industrial Heat ute hos kunde).

Står mye om det på Brillouin sine websider: http://brillouinenergy.com
Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: inmandag 05. mars 2018, klokken 17:57
Sitat fra: Simen1 på lørdag 23. september 2017, klokken 12:09
Årsaken til at LENR ikke aksepteres i vitenskapelige kretser er fordi vitenskap er basert på fakta med blant annet nøye faktasjekk, fagfellevurdering, etterprøving osv, ikke tro og "magi" etter "hemmelige oppskrifter" for å tekkes naive investorer.

For å si det på en annen måte: HVIS de har noe reelt å fare med, bør de presentere detaljene og få etterprøvd påstandene/maskinen sin. Det gir ingen mening å skjule informasjon som kan "redde verden" fra CO2-døden.
Ja, du har forstått hva dette er; juks og ikke annet enn juks. De som ikke forstår dette må lære mer ved å studere gammelt juks (den tyske versjonen av Wikipedia er mest pålitelig):
https://de.wikipedia.org/wiki/Affaire_des_avions_renifleurs
"Schließlich gelang es dem Physiker Jules Horowitz die Betrüger bei einer Demonstration ihrer Erfindung zu überführen. Die Betrüger pflegten ein Objekt hinter einer Wand auf ihrem Bildschirm zu verorten und wollten das auch diesmal tun, Horowitz hatte aber vorher ohne deren Wissen die Lage des Objekts verändert."

OK, engelsk er mer vanlig enn tysk, så derfor klipper jeg det samme og litt mer fra den engelske versjonen av Wkipedia:
"Things started to change when management of Elf passed from Guillaumat to Albin Chalandon. Initially a supporter of the project, after examining project documentation, Chalandon was forced to admit that there was not a single usable result from the tests.[3] In May 1979 he arranged for Jules Horowitz, chief of research and development for France's atomic energy agency, to visit the lab and examine "Omega". Instead of examining the device itself, he started asking Bonassoli questions about the Omega's capability to detect various common objects through a wall. After two failures, Bonassoli eventually agreed that it could easily detect a metal ruler. Bonassoli turned on the device, and sure enough out came a piece of paper with a short line on it. Horowitz returned from behind the wall and held up the ruler, which he had bent into a L shape while hidden from view.[2][3][4]"



Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: Simen1tirsdag 06. mars 2018, klokken 09:10
Jeg sier ikke at det ER juks (som i 100% bombastisk sikkert), jeg bare sier at de har til gode å bevise at og i så fall hvordan LENR fungerer. Inntil bevisene foreligger (noe som kan ta alt fra kort tid til aldri) så anser jeg det som udokumentert og oppdiktet, som et eventyr.
Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: tomrhtirsdag 06. mars 2018, klokken 11:10
Man får tro hva man vil, men status nå er at Rossi har kommet så langt at hans firma Leonardo corp anser teknologien som en forretningshemmelighet og er sparsomme med detaljer. Det jobbes bl.a. med at dette ikke skal kunne reverse-engineeres og kopieres, og de antar kommersialisering ila. året nå. De har hatt suksess med sin 1 MW prototype som ble kjørt ute hos en pilotkunde i ett år med COP-faktor på 4 (250 kW inn og 1 MW ut), det er denne de først vil selge (https://hydrofusion.com/ecat-products/ecat-1-mw-plant), nå med forbedret COP på 6. Rossi demonstrerte nylig sin siste labversjon av e-Cat, kalt QX med virkningsgrad COP på utrolige 550. Samtidig forskes det rundt omkring i verden for å få det til like bra som han. Denne teknologien er så banebrytende at det kan få enorme konsekvenser, så det går dessverre mer i hemmelighold og patentsøknader enn åpen publikasjon.

Rossis siste demo og foredrag i Stockholm er her for interesserte:
https://www.youtube.com/watch?v=Nz0Z94Ix-kc

Men for de nysgjerrige så er russeren Alexander Parkhomov mer åpen om det han får til, han har bl.a. prøvd å gjenskape Rossi's hot-cat med suksess og oppnådde da en COP på 3,2 (se http://www.lenr-coldfusion.com/2015/03/26/promising-results-parkhomov-experiment/). Oppskriftene hans finnes på nett, og det finnes endel "kjøkkenlaboratorium"-filmer på youtube med folk som kjøper ingredienser og utstyr og gjenskaper effekten med varierende hell.
Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: inonsdag 07. mars 2018, klokken 08:30
Sitat fra: Simen1 på tirsdag 06. mars 2018, klokken 09:10
Jeg sier ikke at det ER juks (som i 100% bombastisk sikkert), jeg bare sier at de har til gode å bevise at og i så fall hvordan LENR fungerer. Inntil bevisene foreligger (noe som kan ta alt fra kort tid til aldri) så anser jeg det som udokumentert og oppdiktet, som et eventyr.
Dette er noe juks som startet i 1989. Her finner du bra dokumentasjon: https://snl.no/kald_fusjon
Idag kalles det LENR fordi "kald fusjon" har fått et altfor dårlig rykte. Når alle de som i 1989 "trodde" på kald fusjon er døde, blir vi blir kvitt dette maset om "kald fusjon".
Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: tomrhtorsdag 08. mars 2018, klokken 22:30
Man kan gjøre eksperimentet selv, være så nøyaktig man kan og så regne ut hvor mye elektrisk energi som har blitt tilført og hvor mye som har blitt genert i form av oppvarming og vanndamp. Slik som her. Ingredienser er vann, NaOH, wolfram-stav (katode), metallbeholder (termos - anode), DC strømkilde. Pluss div måleutstyr for strøm, volum, temperatur og vekt. Katoden må være wolfram pga svært høy temperatur. Et viktig poeng er at anoden er hundrevis av ganger større enn katoden. Har ikke gjort det selv men ser spennende ut å prøve! :)

https://m.youtube.com/watch?v=3wENFciq1-Q
Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: infredag 09. mars 2018, klokken 08:43
Sitat fra: tomrh på torsdag 08. mars 2018, klokken 22:30
Man kan gjøre eksperimentet selv, være så nøyaktig man kan og så regne ut hvor mye elektrisk energi som har blitt tilført og hvor mye som har blitt genert i form av oppvarming og vanndamp ...
Etter (2018-1989) år = 29 år finnes det ikke noen matematisk modell som kan brukes for det regnestykket; hvordan finne ut hvor mye energi som produseres. Jeg syns du bør forsøke å skaffe deg en slik modell. Da kan du nøyaktig finne ut at du er blitt lurt.
Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: geearmandag 12. mars 2018, klokken 19:35
Sitat fra: Elmo på mandag 21. september 2015, klokken 20:34
Vet ikke hvorfor, men den siste parantesen har falt ut av linken din, så den funker ikke
Denne har jeg fikset litt på så den funker:  https://en.wikipedia.org/wiki/Andrea_Rossi_(entrepreneur) (https://en.wikipedia.org/wiki/Andrea_Rossi_(entrepreneur))
Håper alle som leser denne tråden også leser denne Wiki-linken før entusiasmen når taket...
Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: tomrhtirsdag 20. mars 2018, klokken 07:42
Brillouin Energy har fått verifisert sin LENR prosess av SRI International
http://brillouinenergy.com/wp-content/uploads/2018/03/SRI_Technical_Report.pdf

Sitat
To our knowledge, this ability to demonstrate the production of a verifiable and
repeatable LENR heat output with positive COPs, which are consistently initiated and
uninitiated on command using system design control mechanisms are unique in this field.
..
Significant progress in increasing the COP, and the absolute LENR reaction power output
in total watts, has been made in 2017 vs. 2016
Tittel: Sv: Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon
Skrevet av: Griffeltirsdag 20. mars 2018, klokken 11:02
Sitat fra: tomrh på tirsdag 20. mars 2018, klokken 07:42
Brillouin Energy har fått verifisert sin LENR prosess av SRI International
http://brillouinenergy.com/wp-content/uploads/2018/03/SRI_Technical_Report.pdf
Sitat
Significant progress in increasing the COP, and the absolute LENR reaction power output
in total watts, has been made in 2017 vs. 2016
Tja:
SitatBrillouin indicates that it has designed the control systems in its reactors to drive the
underlying physics of LENR, as described in its Controlled Electron Capture Reaction (CECR)
Hypothesis, which is how it believes its reactors generate controlled LENR Reaction Heat. This
Report does not attempt to prove or disprove Brillouin's CECR Hypothesis.
Altså: Noe skjer som en ikke helt kan forklare. Men det er, så vidt jeg kan se, hele tiden snakk om effekt (power), ikke energi.