Elbilforum.no
Entusiastens egen side. => Meg og min elbil => Emne startet av: hstad på torsdag 02. juli 2015, klokken 09:08
Etter å ha kjørt godt over 20 000 i året de siste 15 åra med fossilbil har eg no gått til innkjøp av ein VW E-UP!. planen er å bruke denne som pendlerbil til og fra jobb året rundt. Bur på Dokka og pendler til Raufoss hver dag. dette innebærer ca 45 km ein veg. verst om morgenen, da eg har ca 1 mil med oppoverbakke å gjøre unna. lader per nå kun på jobb, hvilket tilsier at eg kjører minimum 90 km mellom hver lading. I tillegg til pendlinga blir det ofte litt småkjøring på ettermiddag og kveld som tærer på kapasiteten.
etter 2 uker er status "so far, so good". Har vært farlig nær å gå tom om morgenen eit par ganger etter mye kveldskjøring.
Det som blir spennende er hvordan det vil gå til vinteren, når temperaturen kryper under 20 minus.
Kommer til å holde denne oppdatert etterhvert som tida går, håper det er av interesse for noen.
Car-net:
Har fungert stort sett smertefritt inntil de to siste dagene. nå har eg problemer med å få kontakt med bilen innimellom... me får sjå om det ordner seg.
Kan også legge til at etter 843 kjørte kilometer er snittforbruket 14,5 kWh pr 100 km. antar at dette er ganske normalt, all kjøring har ikkje vært snill kjøring nå i begynnelsen :-X
14,5 kWh pr 100 km på denne tiden av året er ganske høyt syns jeg. 10 er vel mere normalt.
Men at det er morsomt å kjøre litt lite snilt i starten kan vel kanskje få skylden for minst 2 ekstra ;)
Hei Elmo, takk for tilbakemelding:) ser at snittet til jobb, med 1 mil oppoverbakke inkludert ligger på godt over 15. Skal følge litt med samt begynne å kjøre meir økonomisk så får eg sjå om det går ned. Moro med elbil ihvertfall:)
Det er klart at konstant oppoverbakke drar mere. Prøv for moro skyld å kjøre samme i eco+
Da er mesteparten av ferien unnagjort, hvor det meste er gjort i elbil(bortsett fra ein lengre tur i dieselbilen). Unngått det meste av ladeangsten, men den kommer og går:) spesielt framtredende over fjelloverganger:). Ved hurtiglading på Fagernes prata eg med ein teslaeier som ikkje fikk ladet(offline lader). Ikkje hadde han brikke heller, så det så svart ut for han inntil eg lot han få låne brikka mi.
Han var ikkje klar over at ny elbil ga gratis medlemskap i elbilforeningen, selv om dette var hans andre Tesla. Så da er spørsmålet: når eg kjøpte min bil lå eska fra elbilforeningen i bilen, får man ikkje med denne når man kjøper ny Tesla??
Ellers er status over 1900 km så langt, men med all småkjøringa ligg snittforbruket over 14 kWh/100
Sitat fra: hstad på torsdag 30. juli 2015, klokken 16:48
Så da er spørsmålet: når eg kjøpte min bil lå eska fra elbilforeningen i bilen, får man ikkje med denne når man kjøper ny Tesla??
Lå ihvertfall i min. Tror det var en periode de surret med det.
Da prøvde eg meg på langtur i helga, fra Vang i Valdres til Dokka, uten lading. 12 mil, så i utgangspunktet greit, men eg var veldig skeptisk til 400 høydemeter over Tonsåsen.
Uansett så var det ingen grunn til bekymring, runda toppen av tonsåsen med plenty igjen på batteriet, og derifra var det kun nedoverbakke. ankom Dokka med 5 mil estimert rekkevidde igjen og ein erfaring rikere.
Dags for oppdatering, kulda har så smått begynt å sige oppover dalføret til Dokka. kjører for det meste til og fra jobb med forvarmet bil, og da bruker eg ganske nøyaktig halve batteriet til jobb, litt mindre tilbake. i dag tidlig var det rundt 0 grader heime, og forvarming hadde ikkje startet!?. stilte inn kupevarme på 24 grader når eg startet kjøreturen, lå stort sett litt over fartsgrensa heile vegen til jobb brukte nesten 3/4 av batteriet. kjørte nok meir aggressivt i dag enn normalt. ser for meg at når gradestokken kryper ned mot -20 kommer eg med litt snillere kjørestil fortsatt til å komme meg fint til jobb. men, Time will show.
rundet 6800 kilometer nå, still going strong. ingen problemer med bilen så langt.
Får du ikke ladet på jobben?
Litt unødvendig å stresse batteriet daglig.
Joda, får ladet på jobben så eg er ikkje veldig bekymra. einaste spørsmålet er om 45 km inkludert 1 mil med oppoverbakke til jobb blir for mykje med 20 minusgrader ute.
Når du nevner å stresse batteriet. eg lader to ganger pr dag fra ca halvt til fullt. eine ladingen skjer om kveld natt og skjer på 10A, den andre er når eg er på jobb og skjer på 16A. er dette uheldig for batteriet?
Ingenting av dette som er negativt for batteriet.
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 30. oktober 2015, klokken 09:56
Ingenting av dette som er negativt for batteriet.
phew, takk :) :) :)
Desemberoppdatering.
14 kalde på Dokka i dag. forvarmet bil ga meg en estimert rekkevidde på 85 km ved start. vel framme på jobb etter 45 km var estimert rekkevidde 25 km (1/4 igjen på batteriet). Dersom eg setter bilen i Eco+ øker rekkevidden betraktelig (130 km i dag tidlig) så det er tydelig å sjå at varmen stjeler mykje! :)
har rundet 9400 km siden 19. Juni.
Dags for status igjen, har nå hatt bilen i snart eit år eller 360 dager for å være nøyaktig. total kjørelengde er 18311 km. Ingen utgifter på bilen så langt, bortsett fra strøm. Er fortsatt strålende fornøyd, og fossil-Audien står som regel igjen heime. prøvekjørte ein Kia Soul her om dagen, og fikk inntrykk av at E-up er kjappere i akselerasjonen enn Soul!? mulig eg tar feil.
Her er netto snittforbruk for motor så langt:
15.08.2015 11,9
06.10.2015 12,2
25.11.2015 13,1
05.12.2015 13,8
31.01.2016 14,5
01.04.2016 13,7
23.05.2016 13,1
14.06.2016 11,9
Har lagt med regneark dersom det er av interesse for noen
Enig med deg, kia soul (og leaf) er nitriste saker!
hvordan går det? :)
Hei, lenge siden status her nå gitt, men har hatt bilen i 3 år nå, Og kjørt på den rundt 46000 km. Har hatt dem på service 2 ganger uten at det har vært nokon problem der. Fullstendig problemfritt bilhold, helt enkelt.
Skal oppdatere forbruksstatus ved ein seinere anledning
Hei!
Dette var en fin lettlest tråd som jeg likte å lese :)
Er det mulig å få en ny oppdatering siden den forrige nå nærmer seg året?
Jeg har hatt min eUp i 4,5 år nå og rundet nettopp 76000km. Ser ingen åpenbar reduksjon i batterikapasitet så langt.
Helt problemfritt bilhold utenom ladelukelokket som fremdeles er knekt. Har ikke somlet meg til å forsøke å fikse det.
Sitat fra: Trine2 på søndag 21. april 2019, klokken 09:35
Hei!
Dette var en fin lettlest tråd som jeg likte å lese :)
Er det mulig å få en ny oppdatering siden den forrige nå nærmer seg året?
Hei, hyggelig at du liker tråden :)
Er fortsatt strålende fornøyd med bilen, og bruker den så mykje som mulig. Audien blir brukt litt for tiden den også da vi har pådratt oss hest og trenger en bil som kan dra hestehenger.
E-up var på første EU kontroll nå i februar, der den eneste mangelen var et håndbrekk som hang på. dette vart fikset på garanti, og dermed er bilholdet fortsatt forholdsvis kostnadsfritt.
Var på "langtur" med bilen nå i påska. sjekket forbruk etter siste etappe på 120 kilometer og hadde da et gjennomsnittsforbruk som lå i underkant av 1.0 KWh på mila, noko eg er veldig fornøyd med :)
Bilen har rundet 66 000 km nå og eg merker ingen degradering av batteri så langt.
Oppsummering av feil som har vært på bilen til dags dato:
Gardin til takluke hoppet av, fikset på garanti (muligens brukerfeil:) )
Håndbrekk som nevnt over.
nederste ladelokk (for hurtiglader) er løst, dvs at den lille plastbiten som hold lokket fast er røket (sannsynligvis brukerfeil/kulde )
Kort fortalt, strålende fornøyd, men eg kunne gjerne tenkt meg den nye E-up'en med dobbel rekkevidde!! :o