Elbilforum.no
Bilmerker => Renault => Zoe => Emne startet av: Lars C. Krogenæs på onsdag 01. oktober 2014, klokken 12:46
Her kan du poste priser på service for Zoe. Tilsvarende tråder er laget for de andre merkene. Prisen vil variere fra verksted til verksted, så fint om du kan være med på dugnaden med å legge inn priser fra ditt verksted.
Lars
Forum admin
Fått opplyst fra Jensen og Scheele i Halden 2800 og 3800 annenhver gang (en gang pr år). Får ikke bil før uke 49 så vet ikke hva som ligger i dette enda men skal sjekke. Bestilt hos Torp Auto på Ski
Øyvind I
Brukeren "K S" på forumet skrev i en annen tråd at han hadde fått oppgitt 1600,- for A-service og 1850,- for B-service.
Sitat fra: Flips på lørdag 04. oktober 2014, klokken 19:34
Brukeren "K S" på forumet skrev i en annen tråd at han hadde fått oppgitt 1600,- for A-service og 1850,- for B-service.
Stemmer, det var på Forus (Stavanger-Sandnes).
Motorforum sandnes/stavanger: Fikk oppgitt 1700-1800 kr første året for A service og 1700-1800 andre året for B-service. Hva det innebærer aner jeg ikke. Det visste ikke selgeren heller. Gadd ikke snakke med de på verksted.
Servicepunktene sto i dokumentene jeg fikk med bilen, ganske enkle greier.
Gidder du poste et bilde av det?
Hej !
Har netop bestilt A service til min ZOE. Fik oplyst en pris på Dkr 930 hos min forhandler i Viby nær Aarhus.
Fikk min nye Zoe 2015 igår. Vi gikk igjennom bilen og under service intervall fikk jeg oppgitt følgende:
1 service 1 år eller 30000
Etter 1 gangs service så kommer det service 2 hvert år eller 60000
Service intervall 60000 eller 2 år er imponerende. :)
Fikk oppgitt kr 2000 for 1. service (etter 1 år), Motorforum Kristiansand. Merkelig at de slipper unna med halvparten i Danmark....
Sitat fra: Zoe64 på fredag 29. mai 2015, klokken 13:02
Fikk oppgitt kr 2000 for 1. service (etter 1 år), Motorforum Kristiansand. Merkelig at de slipper unna med halvparten i Danmark....
Jeg har per 10.6.2015 fått oppgitt følgende fra Motorforum Kristiansand:
Service int. er 1. gang i året eller 30000 km.
Det som inntreffer først.
Priser på service, er fra ca. kr. 3000,-
Jeg har fått oppgitt følgende fra Motorforum Asker og Bærum per 11.06.2015:
Service intervallet er en gang i året eller 30.000km avhengig av hva som inntreffer først. Hvis du kjører hele 30.000km i året vi prisen på service ligge på ca 2.800,-
Det er jo latterlig dyrt med 2800kr når det koster under 1000 i danmark.
Hva gjøres egentlig på servicen? Sjekker bremseklosser og fyller spylervæske ?
Helt enig! Det virker som uforskammet overpriset, ja nærmest pur grådighet. Jeg har sendt prisforespørsel per mail til renault i aalborg. Vi kommer tur/retur aalborg fra Kristiansand med ferje til Hirtshals, uten å måtte lade (ca.14mil). Hvis Renault også her ligger på ca 1000,- per service blir det fast årlig Danmarkstur. Kan jeg heller bruke pengene på ferjetur og mat. Mye mer givende enn å subsidiere motorforum og andre norske forhandleres ekstreme profitter.
Jeg har per 15.06.2015 fått oppgitt følgende pris av Pedersen & Nielsen Automobilforretning A/S i Aalborg, DK.
Pris på service til en Renault Zoe koster 2495 kr.
pollenfilter anbefaler vi at få skiftet ved service. Det koster 595 kr.
Siden dette er oppgitt i danske priser er det jo omtrent samme pris, hvis ikke dyrere enn her på berget. Jeg er usikker på om skifte av pollenfilter medfølger i de norske prisene mange har oppgitt her på forumet.
Er det noen som har en oversikt over akkurat hva som utføres på servicen?
Da har vår bil passert 30.000 km og vi hadde nå service hos Motorforum Drammen i går. Inkludert bytte av kupefilter kom hele moroa på kr 1480,-
Det kan godt hende det er lokale variasjoner sa de, men jeg ble positivt overasket i alle fall.
Vedlagt ligger oversikt over de enkle punktene de har utført. Neste service er noe mer omfattende, men pris på denne glemte jeg å spørre om i gledesrusen :)
Kan også legge til at de uoppfordret byttet batteri i nøkkelen da denne i lengre tid har varslet om lavt batterinivå. De festet også midtarmlenet godt da det hadde løsnet i bakkant og tippet fremover. De beklaget at dette var en litt dårlig patent, så her tok de også ansvar. I tillegg lastet de opp de siste firmwarene til bilen.
Alt dette var inkl i prisen jeg oppgav.
30.000 km på 8 mnd må være noe bortimot norgesrekord i elbil-kjøring ;)
Sitat fra: TM på fredag 03. juli 2015, klokken 18:38
30.000 km på 8 mnd må være noe bortimot norgesrekord i elbil-kjøring ;)
Ikke i nærheten en gang, Bjørn Nyland har vel passert 150kkm nå tror jeg med Teslaen han fikk høsten 2013...
Sitat fra: TM på fredag 03. juli 2015, klokken 18:38
30.000 km på 8 mnd må være noe bortimot norgesrekord i elbil-kjøring ;)
Er vel nærmere 10mnd, men godt jobbet uansett. Enda et bevis på at elbil (kortdistanse) er mer enn for kjøring Asker-Oslo.
Runder 32.000 km i morgen (se vedlagt bilde). Kjørte noe over 1000 km man-tir da min datter absolutt skulle gå Prekestolen (Sande i Vestfold-Stavanger-Prekestolen-Sande). 5 stopp på 20 min hver vei så var vi fremme.
ZOE er en fantastisk bil. Vurderer å utvide med én til så kona har sin egen, så jeg får ha min i fred.
Jeg betalte 3000.- inkl. bytte av pollenfilter for 1 års service på vår Zoe hos City Bil i Tønsberg.
Hadde servic på Zoe, i går oss Vardenbil, 1.680,-kr for første servic.
Pris på motorforum oslo for 1 års service fra 1680 med pollenfilter og 950kr uten pollenfilter.
Er det noen som har hatt bil på service og fått tilstandsrapport på batteriet?
Sitat fra: Barskog på fredag 03. juli 2015, klokken 15:59
Vedlagt ligger oversikt over de enkle punktene de har utført.
Morsomt å se at de har tatt seg tid til å sjekke eksosanlegget ;D
Sitat fra: MbenzNo på torsdag 08. oktober 2015, klokken 14:05
Sitat fra: Barskog på fredag 03. juli 2015, klokken 15:59
Vedlagt ligger oversikt over de enkle punktene de har utført.
Morsomt å se at de har tatt seg tid til å sjekke eksosanlegget ;D
Og peilet oljen...
Bortsett fra å ta av hjulene bak (og skifte pollenfilter) kunne jeg gjort alt selv på en halv time med en hånd i lomma. Og hvorfor gjorde de liten service (<15000) når den var kjørt over dobbelt så langt?
Sitat fra: Sandpusher på torsdag 08. oktober 2015, klokken 15:49
Sitat fra: MbenzNo på torsdag 08. oktober 2015, klokken 14:05
Sitat fra: Barskog på fredag 03. juli 2015, klokken 15:59
Vedlagt ligger oversikt over de enkle punktene de har utført.
Morsomt å se at de har tatt seg tid til å sjekke eksosanlegget ;D
Og peilet oljen...
Bortsett fra å ta av hjulene bak (og skifte pollenfilter) kunne jeg gjort alt selv på en halv time med en hånd i lomma. Og hvorfor gjorde de liten service (<15000) når den var kjørt over dobbelt så langt?
På under tre minutter får en fomlete fra franskmann uten verktøy ut filteret..
http://youtu.be/qFYNjFAZEus
Betalte 1968kr for første service idag ink. pollenfilter.
MF Stavanger.
968,- 1 år og 16000km, uten pollenfilter. Skifter dette selv ved behov.
Sitat fra: alexkl på tirsdag 12. januar 2016, klokken 21:48
968,- 1 år og 16000km, uten pollenfilter. Skifter dette selv ved behov.
Hvor var dette?
Motorforum Oslo. Kan ikke anbefalle dem, da det alltid er noe de surrer til. Første gangen skadet de støtfanger bak, tok 3 besøk før den var bra igjen. Nå sist var den på service og mange andre punkter, oppfølging fra kundemotak er elendig og de har ikke reparert feil. På servicen ble heller ikke dekktrykk korrigert, selvom det er et av punktene. Skal inn igjen, og håper ting blir fikset da!
Motorforum Oslo ja... Har vært der selv på service med en annen Renault. Det var en merkverdig opplevelse. Måtte ha bilen inn til reparasjon to ganger for å fikse det de ødela under servicen. De var også så frekke at de byttet de sorte skiltholderne mine i noen det sto Motorforum på. Det morsomste var at de fylte opp kaffekoppholderen med kaffe:-)
1year service uten pollenfilter 808kr Drammen Motorforum ca. 45min
1 års service på MF Drammen med kupefilter : 1.798,- (etter litt, men tydeligvis ikke nok, pruting)... ???
MotorForum Stavanger.
1år. Kr.1958,- (inkl mva). Med filterbytte.
MF Oslo 1 års service med filterbytte 1790,- inkl. mva
Første gangs service på Ørje kr 1400. Helt OK
1 års service. 0,-
2. Gangs service 3900,-
18t km 2 år
Motor Forum Ålesund: 2. år (21000 km) 1990 kr inkl. bytte av kupefilter.
Vår ZOE ble levert for litt over ett år siden og blinker nå at den trenger service. Den er kjørt under 6.000 km. Jeg har sett noen av det som er postet før (bla sjekkpunktene) og kan ikke forstå at bilen egentlig har behov for service. Er det noen som kjenner til om garantien gjelder hvis man hopper over et serviceintervall? Får inntrykk av at produsenten forsøker å påtvinge kundene service bilen ikke trenger for å holde aktivitetsnivået på verkstedene oppe, når fler nå skifter fra fossilbil som trenger mye vedlikehold til elbil som trenger lite.
??? Hva er forskjell ? Oljeskift på motor.
Sitat fra: erik e på lørdag 04. februar 2017, klokken 22:14
??? Hva er forskjell ? Oljeskift på motor.
Kjølevæske og bensin er to andre væsker som man (vanligvis) ikke finner på en elbil, med tilhørende tanker, slanger, rør, filter, pumper, ventiler og termostater. Alt dette skal sjekkes for funksjon og lekkasjer. Og koster skjorta og litt til dersom man finner feil.
Så har man selve motoren. Den har jo en elektromotor, men det er bare for å kunne sveives i gang. Forutsatt at batteriet er i orden, så klart, at innslagsreléet virker og at børstene ikke er slitt... I tillegg har motoren noen tusen bevegelige deler, tennplugger, luftfilter. Vi har olje, vann og drivstoff som går i forskjellige kanaler i samme motorblokk med utallige muligheter for interne lekkasjer med dyre reparasjoner eller skroting som resultat.
Turboer har jo blitt en god inntekstkilde for verkstedene med årene, etterhvert som praktisk talt alle dieselmotorer har dette (for å kompensere for svakheter ved dette motorkonseptet, så klart).
Og gearkasser - don't get me started. Jeg kunne hatt noen fine ferier til eksotiske land for de summene jeg har brukt på gearkasser og drivverk gjennom 30 år. Den morsomste var når gearkassen på vår VW Bora røk, fordi alle disse ryker pga en fabrikasjonsfeil som VW aldri har tatt ansvar for (google "DUU gearbox"). Sammen med dieselskandalen og andre ting vi nå vet om VW, så skjønner man hvordan VAG driver butikk.
Også eksosanlegg da: Saltet ødelegger utenfra, og småkjøring ødelegger innenfra. Ved at man bruker stadig dårligere materialer, og at katalysatorer og andre komponenter stadig blir dyrere pga. avgasskrav, blir dette en god inntekstkilde for verkstedene. Det er blitt ganske vanlig at deler av eksosanlegg bare tåler 4-5 norske vintre før de råtner opp.
Dersom man er av de som alltid kjøper ny bil, og bytter før 5-årsgarantien tar slutt, vil man sikkert ikke komme borti så mye av det jeg beskriver over. Det er da sånne som meg kommer og kjøper, for "bilen er jo så fin og har tatt det meste av verditapet, så dette er et godt kjøp". Yeah, right.
For meg er elbil først og fremst et pusterom fra mye av kostnadene og frustrasjonene ved å eie bil. Jeg er absolutt bilinteressert, og det er derfor jeg stort sett har kjøpt tøffe brukte biler i stedet for kjipe nye biler (som sikkert hadde vært mer fornuftig). Men det koster, og nå er jeg klar for å gå over i en fase der elbilen sørger for (rimelig) transport og bensinbilen bare er hobby.
Sitat fra: Per Krogstad på lørdag 29. oktober 2016, klokken 20:04
1 års service. 0,-
Hvor var dette?
+1 til HCOs tirade :laugh:
Å dæven,en "fossil bil" kan jo ikke virke.
2year service uten pollenfilter 998kr Drammen Motorforum
B service 60.000 km. Motorforum Sandnes.
2.900,- med skifte av kupefilter. 2.070,- uten kupefilterskifte.
Vedlagt utskrift av sjekkpunkter.
Førstegangservice med bytte av kupéfilter kr. 1.513. Motorforum Drammen. Nye lokaler med super kundelounge.
Fikk også nyeste BMS-software. SOH endret seg fra 98% til 102%, og reell maks lading gikk fra 96,5% til 97,1%. Håper alt dette betyr at bilen i praksis går litt lengre enn før, slik andre har opplevd når de har fått oppgradert BMS.
51000 km, motorforum bergen, 2700 med skifte av kupe filter. Fikk gratis skifte til sommerdekk samtidig + endel ting som gikk på garantien.
Fikk pris på 3dje service på min Q210, 2014, gått 45000 km i dag. Nå vil Motorforum Kristiansand ha ikke mindre enn ca 5500 kr for servicen, med begrunnelse at 12V-batteriet skal byttes. Noen andre som har opplevd dette? Det er jo ikke noe galt med batteriet, og jeg kan ikke skjønne at det trengs å byttes.
Betalte forøvrig 3500 kr for A+B service i fjor. Er MF Kristiansand verst i klassen?
Pris på 2. års service hos MF Bergen, "ca 3000 kr".
Pris hos Varden Bil, Haugesund: "ca 2500 kr".
Begge deler var inkludert bytte av pollenfilter, men der har eg bestilt filter og skal bytte dette sjølv.
Men hos Varden bil vart det også nevnt at smøring av bremser inngjekk som eit punkt på service (A eller B, ved behov), og dersom det måtte gjerast vart det eit tillegg på ca 1500 kr. Nærmare 4000 kr for service på ein elbil som ikkje har gått 25000 km ein gang...
Dette med bremser vart ikkje nevnt med eit ord hos MF Bergen, verken no eller ved forrige service.
2 års service inklusive pollenfilter 1700 G.Gustavsson & Sønner Bjølsen i Oslo. Hyggelig personale. En helt annen opplevelse en på Motorforum Oslo. Merkeverksted som tar garanti oppdateringer av software også.
Sitat fra: HCO på søndag 05. februar 2017, klokken 12:15(...)Også eksosanlegg da: Saltet ødelegger utenfra, og småkjøring ødelegger innenfra. Ved at man bruker stadig dårligere materialer, og at katalysatorer og andre komponenter stadig blir dyrere pga. avgasskrav, blir dette en god inntekstkilde for verkstedene.
Og der gikk det troll i ord, eksosanlegget på fossilbilen vår tok kvelden i dag. Det er et 6-1-2 anlegg, så litt avhengig av hvor mye som må skiftes tipper jeg vi havner på minst 15-20' for å få det reparert.
Edit: Det blir visst "bare" 14'. Tilsvarer omtrent 4 års "drivstoff" på Zoe'n.
Gustavsen & sønner skulle ha 5183,- for 3 års service. Det ble spesifisert at dette var uten skifte av 12V batteri. Er det normalt å måtte skifte dette etter bare tre år?
Motorforum Asker&Bærum ville ha i overkant av 3800,- for det samme.
Skifte av 12v batteri skal gjøres etter 3 år ifølge Renault. Er nok viktig å gjøre det med hensyn til garanti. Men om jeg kommer til å gjøre det etter 6 år når garantien uansett er utløpt gjenstår å se! Kan ikke skjønne at et 12v batteri skal være utslitt etter bare 3 år.
Sitat fra: hsa77 på onsdag 24. januar 2018, klokken 12:56
Skifte av 12v batteri skal gjøres etter 3 år ifølge Renault. Er nok viktig å gjøre det med hensyn til garanti. Men om jeg kommer til å gjøre det etter 6 år når garantien uansett er utløpt gjenstår å se! Kan ikke skjønne at et 12v batteri skal være utslitt etter bare 3 år.
Har en Avensis 2012-modell, og der røyk batteriet etter ~5,5år, har hørt at de normalt sett skal holde ~5år. Mulig dette er annerledes på en EL-bil, uten at jeg har peil på dette i det hele tatt.
Erfaring med 12 V i fossil bil, første heldt i 7 år. Andre i 11, fungerer framleis.
I elbil måtte eg bytte etter 4,5 år pga batteri har blitt lada langt ned.
Mulig kvalitet og kapasitet er mindre på elbilar som fører til oftere bytte?
Fordel var rimelig bytte, ca 600 kr for nytt.
Hva er grunnen til at alle elbiler har eget 12 v batteri og ikke henter strøm fra hovedbatterier til deler som trenger 12 V? Skulle vel være en smal sak å ha noe som transformerer ned til riktig spenningsnivå?
Sitat fra: JUL ZOE 240 på onsdag 07. mars 2018, klokken 18:00
Hva er grunnen til at alle elbiler har eget 12 v batteri og ikke henter strøm fra hovedbatterier til deler som trenger 12 V? Skulle vel være en smal sak å ha noe som transformerer ned til riktig spenningsnivå?
Dette er en sikkerhetsfunksjon. Alle biler har noe som transformerer ned spenningen for å kunne lade 12 volts batteriet. Grunnen til at man har batteriet er man trenger strøm til å slå på reléet som styrer strømmen fra hovedbatteriet.
Sitat fra: Zett på onsdag 07. mars 2018, klokken 18:35
Sitat fra: JUL ZOE 240 på onsdag 07. mars 2018, klokken 18:00
Hva er grunnen til at alle elbiler har eget 12 v batteri og ikke henter strøm fra hovedbatterier til deler som trenger 12 V? Skulle vel være en smal sak å ha noe som transformerer ned til riktig spenningsnivå?
Dette er en sikkerhetsfunksjon. Alle biler har noe som transformerer ned spenningen for å kunne lade 12 volts batteriet. Grunnen til at man har batteriet er man trenger strøm til å slå på reléet som styrer strømmen fra hovedbatteriet.
Korrekt. Ved en ulykke skal 400v batteriet kobles ut for å forhindre brann og farlige situasjoner, 12v trengs fortsatt til å operere airbag, nødlys og annet sikkerhetsutstyr.
Men såvidt jeg forstår har Zoe et tradisjonelt "startbatteri". Ville det ikke vært mer hensiktsmessig å ha et "fritidsbatteri" som tåler dypere utladning uten å konke? Vi har jo ingen startmotor som trenger masse strøm i en kort periode.
Slik eg har lest var det ingen 12V batteri den første Tesla Roadster. Men, det var ulemper som gjorde dei satte inn 12V batteri i seinare modeller. Praktisk med batteri for å dempe spenningstopper.
Typen batteri som settes inn har nok sammenheng med kostnad. Mulig batteri som bedre tåler utlading er dyrere? At bly brukes er nok også pga. pris. Det finnes lithiumbatteri som fungerer som eit 12V, med innbygd BMS som stopper lading og utlading.
Sitat fra: hsa77 på onsdag 24. januar 2018, klokken 12:56
Skifte av 12v batteri skal gjøres etter 3 år ifølge Renault. Er nok viktig å gjøre det med hensyn til garanti. Men om jeg kommer til å gjøre det etter 6 år når garantien uansett er utløpt gjenstår å se! Kan ikke skjønne at et 12v batteri skal være utslitt etter bare 3 år.
Dette kan gjerne tas i en egen tråd, så vi ikke sporer av servicepris-tråden. :angel: Meeen ... 12V i trillingene er rundt ~30 Ah og holder gjerne seks-syv år før de første statistisk begynner å konke ut. God 14,4V ladespennning fra 80A inverter, uten 13V tullet Kia Soul er heftet med. Innbiller meg at pris svinger fra 700,- til 1.500,- avhengig av salgssted. Hva er tilsvarende specs på Zoe?
Hei,
nybegynner spørsmål (jeg har ikke lest alle innlegg). Når tok dere første service, år/ KM. Kjøpte bilen ifjor og nærmer med 20.000km når bør jeg ta en service på den og hvor (bor i Oslo).
Sitat fra: eltilki på mandag 12. mars 2018, klokken 16:48
Hei,
nybegynner spørsmål (jeg har ikke lest alle innlegg). Når tok dere første service, år/ KM. Kjøpte bilen ifjor og nærmer med 20.000km når bør jeg ta en service på den og hvor (bor i Oslo).
Bilen sier ifra selv, du får melding i skjermen når det nærmer seg service. Service skal tas etter 12mnd eller 30.000km - det som kommer først.
Gammel tråd ser jeg, men fikk pris på 30000km service på ZOE 400.
2957,- hos MotorForum Kr sand. «I underkant av 2500,-« var svaret fra forhandler i Mandal.
3. års, under 30k kmstand, bytte av 12v batteriet og kupèfilter: ca. 3700,-
Motorforum Asker & Bærum
3 års service, 90.000 km. Uten bytte av 12v batteri og kupefilter. 2850,-
Motorforum Ganddal.
3.årsservice hos MF Kristiansand med bytte av 12V, men uten smøring av bremser og bytte av kupefilter, skal dem ha vanvittige 3.975,- for. Helt uaktuelt.
NAF Kristiansand skal ha 1.085,- for samme service men da uten bytte av 12V.
Er det nødvendig å skifte 12V batteriet etter kun 3 år, eller er dette bare for å gjøre butikk?
It is usually recommended to change the 12V battery every 3rd year because it gets charged/discharged a lot and there is a risk of it being too low in some situations which then produces misleading error messages on the dashboard, like "Electric Failure DANGER" and "Check Connections" (not sure about the last one).
But you can argue that if you never had the problems, you can keep your current 12V battery and change it only then...
Håper jeg ikke gjør deg en bjørnetjeneste, men les tråden 12v batteri tømmer seg
Sjekk gjerne ut tråden Oversalg av vedlikehold (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38975.0) og videoen
Car dealership ripoff: Hidden-camera investigation (https://www.youtube.com/watch?v=jBpMe36GoW0)
:angel: :police:
EDIT: What minibiti said ...
2. årsservice 1.686,- hos Motor Forum Drammen.
..og 3. år service (ca 70.000) hos Motorforum Drammen - ca. 1600,-
(Kupéfilter byttet, men ikke batteri)
Sitat fra: HCO på mandag 16. april 2018, klokken 15:12
2. årsservice 1.686,- hos Motor Forum Drammen.
Denne gangen tok de seg også av bytte av styreenhet for varmepumpa (standard tilbakekalling) samt at de på eget initiativ byttet bærekule og stabstag i forstillingen. Jeg mistenkte at dette var på gang, ettersom jeg hadde registrert knirking over fartsdumper, men jeg hadde ikke nevnt det for MF i forbindelse med servicen.
Som om ikke dette var nok, var også bilen fulladet når jeg hentet den.
Jeg har flere Renault-verksteder som ligger nærmere enn MF Drammen, men med gunstige servicepriser og høy servicegrad er det vel verdt en liten ekstratur.
Venter forresten på nok et bytte av forstillingsdetaljer, men det er håp - MF sier at disse nå kommer med nytt artikkelnummer....
Fikk akkurat pris på 4-års service på min Zoe (Motorforum Sandnes)... 4100 kr(!)
Noen som har kjørt 4-års service som har priser på dette?
There is something strange here because the 4th service should be the same price as the first one...
From what I was told, the first is cheap, the 2nd one is more expensive, the 3rd one is the most expensive one.
Then you are back to the price of the 1st one and so on...
4-års service kalles en "B-service", er ikke det samme service som år 2 da?
Vedlagt hva servicen inneholder.
Har i dag hatt min 2017-modell (tatt ut i desember 2017) på 1. gangs service ved Bil-Service, Sandefjord:
(https://i.imgur.com/mlxBpET.png)
Legger merke til at selve "servicen" tilsvarer en "EU kontroll light"
Bytter en selv pollen filter og bremseveske (noe som er superenkelt f.eks i forbindelse med bytte til sommerdekk) og benytter seg av de nye reglene for EU kontrollen med at en kan gjøre denne når som helst er det mange penger å spare.
https://youtu.be/4vIfz_spYlY
https://youtu.be/qFYNjFAZEus
Selve filteret koster ca 100 kr:
https://m.autodeler.co.no/kupefilter/renault/zoe
Det samme gjelder bremselufteren:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilverktoy/bremseverktoy/bremselufter-600150/
Pengene en sparer holder f.eks til mat for en familie i over en måned:
https://proviant.no
Her er forresten video på bytte av batteriet på nøkkelkortet:
https://youtu.be/V_moQeBApVQ
Tidsmessig går det nok omtrent like lang tid å skaffe deler og gjøre jobben som det vil ta å levere og hente bilen på verkstedet, men fordelen her er at en kan gjøre alt dette utenfor ordinær arbeidstid og dermed slipper å ta ut ubetalt fri fra jobben ;)
Hvordan blir det med andrehåndsverdien da, hvis man skipper servicer og gjør det selv uten å få stempel i boka? Greit nok at det kan være enkelt og billig å gjøre det selv, men man blir jo alltid sterkt advart mot å kjøpe biler uten komplett servicehefte, så da må man jo kunne dokumentere servicene på andre måter...
Egen erfaring tilsier at et vel dokumentert serviceregime på XL kombinert med kvitteringshefte på kjøp av olje og deler helst bare gir merverdi. Fyller selvfølgelig ut service hefte også med dato og informasjon om tilleggsarbeid.
Legg merke til at kvittering over der det er nevnt at dekk er sjekket, uten at det er ført inn mønsterdybde. Da lurer en på om kvaliteten på resten av inspeksjonen er like nonchalant.
Tar en service selv velger en også gjerne olje fra øverste hylle i stedet for det som er rimeligst i innkjøp.
Har svært liten tro på at en tjener på å bruke tusenvis av kroner og masse tid på å få dette stempelet i boka. Ingen av våre biler gjennom de siste 40 år har hatt det, og ligger langt under offisielle tall for kostnad med å eie bil.
"Service" på en elbil går stort sett ut på at en betaler dyrt for å la verkstedet utføre deler av en EU kontroll. Har selv måtte hjelpe både slekt og leieboer med bremser på Leaf med fullstemplet servicehefte der ingenting tydet på at bremsene hadde fått noe stell fra de var nye.
Hadde også en artig samtale med verksmester på BMW verkstedet. Jeg ble nemlig bekymret for tilstanden på på kardangen da oljen som kom ut på førstegangs service ( gjort av meg selv selvfølgelig ) var sølvglinsende. Valgte derfor å "flusche" kardangen med olje og ta et ekstra bytte mellom spesifiserte oljeskift.
I følge verksmesteren på MC verkstedet gikk dette uttover garantien. Jeg tenkte at jeg heller vil forhindre skade enn å risikere den, og så krangle meg fram til garanti, så svært lite bekymret for det. Sykkelen er nå straks ute av garantiperioden, og kardangen fungerer prikkfritt. :D
Pris for 2-års service, B-service, kr 2140 med pollenfilter, kr 1743 uten pollenfilter.
Motorforum Skien
Hvorfor kaste bort penger på bremsevæske skift ? Om det gjøres selv er det vel helt bortkastet. ???? Uten noe stempel .
Fikk pris på førstegangsservice (30.000km) fra Motorforum Lillestrøm i dag: 2.209,53 inkl leiebil og mva.
Pris hos Berg Auto på Rud: Førstegangs service (B service) 2 576,25 inkl mva og leiebil. En differanse på 366,72 (over 16%) der altså, sammenlignet med Motorforum Lillestrøm.
Nå har jeg bedt om totalpris inkl leiebil, så det er godt mulig leiebilen bidrar til differansen, men det viser jo at det kan være greit å sjekke litt priser før man bestemmer seg. 367 kroner er ikke allverdens da, så man kan jo velge det dyrere alternativet hvis det ligger nærmere eller man sparer mye tid ellers.
Det viser seg at jeg fikk oppgitt feil pris. Førstegangs service hos Motorforum Lillestrøm i dag kom på 1.820,- inkludert bytte av ubrukelige frontrutespylere. Ba verkstedet justere disse ved service, men de byttet til dyser fra Trafic i stedet, og Renault tok kostnaden. Det er bra kundeservice!
Edit: Også inkludert lånebil.
Tok første service idag. Autoria Ski. 2252 kr.
3år/60k service kr 4700,- Motorforum Skien. Skal undersøke andre steder først.
4 år/60.000 service Motorforum Bergen avd Kråkenes, kr 3570,-
Vi hadde vår 2016 modell på 3. års service i sommer. Prisen ble rundt 4.000, men det var inklusive bytte (!) av 12-volts batteri, da MF av erfaring anbefalte å bytte det.
Byttet også batteri på 3. service. Den ble da dyrere en nr. 1 og 2.
Men slo i går ny rekord på service nr. 4. Den havnet på 5700,-
De måtte da skifte lenkearm foran på venstre side. Siden bilen hadde gått 104 tusen ble dette ikke dekket av garanti og sett på som en slitedel. Bilen er snart fire år gammel. Bremsevæske hadde de også byttet pga. den var gammel (?).
Det er ikke akkurat en lystig utvikling med servicekostnadene på bilen.
Jeg vet ikke om du har CanZe appen, men her kan du monitorere 12V batteriet og du får råd om du bør bytte eller ei.
Når det gjelder lenkearm, så er disse relativt billige å kjøpe, og enkle å bytte. Hvis du gjør det selv, slipper du unna med noen hundrelapper.
https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=cczvP48j4iY
Takk for video. Det så svært overkommelig ut, så det skal jeg greie selv neste gang.
Jeg har fått alt annet på garanti frem til nå. Det eneste jeg har byttet selv er lyspærer som er elendige originalt på Zoe. Det blir nok en del mer selvfiksing fremover nå som garanti har gått ut.
Nå har jeg hatt min Q210 i snart 5 1/2 år, og den har mindre enn 40.000 km på meteret. Den har vært på 2 1/2 service, dvs. den siste ble slått sammen med en EU-kontroll rett før utløp av 5-års garantien, men jeg betalte bare for EU-kontrollen. Jeg har sjekket/vedlikeholdt bremsene selv, og verkstedet har heller ikke byttet kupéfilter eller batteri som jeg foretrekker å ordne selv. Jeg har betalt mindre enn ca. 3.000,- for servicene (den første bare 1200-1300 under en verksted-kampanje, så dette er den bilen jeg har hatt desidert laveste vedlikeholdskostnader med. En CTEK lader jeg har med recondition funksjon har reddet batteriet to ganger, da det målte ca. 2 volt (!!) etter stillstand pga. 5-6 uker ferie (nå kobler jeg fra minuspolen). Andre gangen måtte jeg starte recondition prosessen på nytt, da første forsøk ikke lyktes. Men jeg kjører altså med samme batteri fremdeles. 110 Ah originalbatteriet i Land Rover Discovery'en min varte i 15 år, også takket være samme type CTEK lader og en fastmontert DEFA lader. Min Zoe fikk ny lenkearm og kuler (?) på garanti ved rundt 30.000 km og nye fjærer et drøyt år senere (en fjær brakk 5. året).
Selv om jeg ikke har varme i setene eller rattet, er jeg fremdeles begeistret for denne bilen, og vil nok ikke bytte den ut før batteriteknologien har gjort ennå et hopp i kapasitet/vekt.
(https://lh4.googleusercontent.com/-j0as1ODvntA/VGCVSN1RTPI/AAAAAAAAAAo/LZwL5tbNP24/w1125-h583-no/Zoe_vinterhjul.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-fhntcM3mDzI/VeVZgUVxjII/AAAAAAAAADQ/aYsDm_bRvBY/s640-Ic42/ZOE%252520med%2525206%25252C3m%252520kajakk_small2.jpg)
Pris mottatt i dag fra Motorforum Lillestrøm (Kjeller) på service 2 år / 60.000km: 2.041,- pluss ev materiell. Inkludert GRATIS lånebil..! :+1:
Sitat fra: standahm på fredag 06. mars 2020, klokken 09:52
(https://lh3.googleusercontent.com/-fhntcM3mDzI/VeVZgUVxjII/AAAAAAAAADQ/aYsDm_bRvBY/s640-Ic42/ZOE%252520med%2525206%25252C3m%252520kajakk_small2.jpg)
(Off topic) Lekkert bilde! Men sett i lys av diverse artikler (og påfølgende diskusjoner med selvoppnevnte eksperter her inne), er dette faktisk tillatt taklast for Zoe?
Her er taklasten for samme bil diskutert?
https://elbilforum.no/index.php?topic=18704.msg394773#msg394773
Sitat fra: Svein_H på mandag 09. mars 2020, klokken 17:33
Pris mottatt i dag fra Motorforum Lillestrøm (Kjeller) på service 2 år / 60.000km: 2.041,- pluss ev materiell. Inkludert GRATIS lånebil..! :+1:
Med dagens stadig fallende kronekurs er det en glede å kunne meddele at servicen faktisk ble billigere enn avtalt! Regninga kom på 1.985,-, inkludert batteribytte i nøkkelen til en relativt heftig pris av 88,- for et CR2032 batteri, det kunne jeg jo i og for seg byttet selv da jeg har slike batterier hjemme.
Pris fra Bilcentrum Leangen i Trondheim; 3. års service, ca 45.000 km. 6200 kr!!!! Helt hinsides....
Sitat fra: Martin- på onsdag 05. august 2020, klokken 10:32
Pris fra Bilcentrum Leangen i Trondheim; 3. års service, ca 45.000 km. 6200 kr!!!! Helt hinsides....
Nesten bare til å flire av. Mer enn jeg betaler for service på min kompliserte Volvo plug in hybrid som koster 4 x Zoe i innkjøp.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det skal nevnes at den prisen var inkludert bytte av 12V batteriet, men allikevel... Fikk pris hos Svinsås Auto Melhus nå (da uten bytte av nevnte 12V batteri) på bare kr 1183!!! :D Det lønner seg å ringe litt rundt ;) Svinsås er også merkeforhandler, så får fint Renault-stempel i serviceheftet :)
Sitat fra: Martin- på onsdag 05. august 2020, klokken 11:46
Det skal nevnes at den prisen var inkludert bytte av 12V batteriet, men allikevel... Fikk pris hos Svinsås Auto Melhus nå (da uten bytte av nevnte 12V batteri) på bare kr 1183!!! :D Det lønner seg å ringe litt rundt ;) Svinsås er også merkeforhandler, så får fint Renault-stempel i serviceheftet :)
Hadde en Honda tidligere. Sparte mye på å ikke ta servicene på Bilcentrum for å si det sånn. Dårlig service opplevde jeg også. Faktisk verste service jeg har vært ute for når det gjelder bil.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Bilen har mast om service en stund nå (Schedule service within XX days osv), og idag kom omsider meldingen om "Carry out overhaul" med det gule fastnøkkelsymbolet.
Greit nok, det er et år siden forrige service, men bilen har gått kun 12000 km siden da, og det føles litt overkill med full service. Har vært i kontakt med MF Lillestrøm, og de sier at bilen må inn på årlig service for at garantien skal gjelde (uavhengig av kjørelengde), og 3-års servicen blir da ekstra dyr siden 12V-batteriet må byttes ut.
Har fått pris på 5.250,- med forbehold. Er dette en kurant pris, eller finnes det rimeligere alternativer uten at garantien ryker?
Sitat fra: Svein_H på mandag 15. mars 2021, klokken 17:30
Bilen har mast om service en stund nå (Schedule service within XX days osv), og idag kom omsider meldingen om "Carry out overhaul" med det gule fastnøkkelsymbolet.
Greit nok, det er et år siden forrige service, men bilen har gått kun 12000 km siden da, og det føles litt overkill med full service. Har vært i kontakt med MF Lillestrøm, og de sier at bilen må inn på årlig service for at garantien skal gjelde (uavhengig av kjørelengde), og 3-års servicen blir da ekstra dyr siden 12V-batteriet må byttes ut.
Har fått pris på 5.250,- med forbehold. Er dette en kurant pris, eller finnes det rimeligere alternativer uten at garantien ryker?
Da var service unnagjort, og prislappen kom på 4.597,-. Drøyt 650,- rimeligere enn overslaget altså, og det er jo aldri feil når det går den veien. Forøvrig har det skjedd ved hver eneste service, så det er nesten så jeg lurer på om de spekulerer i å sette prisoverslaget litt høyt, slik at jeg alltid blir glad når jeg henter bilen og sluttsummen er mindre enn forespeilet... ;)
Tid for 4-års service, kombinerer denne med EU-kontroll da bilen må være godkjent før utgangen av mai. KM-stand bikker straks 90'.
Har fått pris fra Motorforum: 4428,- totalt, og inkl rabatter ifølge dem (hvilke rabatter?). Er dette en kurant pris? Sendte for øvrig også prisforespørsel til et lokalt uavhengig verksted, og de skulle ha 4200,- (2950,- for 90k service pluss 1250 for EU-kontrollen).
Man må jo ikke ta service på et merkeverksted for at garantien fortsatt skal gjelde, og jeg er fornøyd med arbeidet de har gjort for meg tidligere, så jeg vurderer sterkt å ta servicen lokalt denne gangen. Hva tenker dere?
Sitat fra: fsorensen på fredag 04. oktober 2019, klokken 15:10
Vi hadde vår 2016 modell på 3. års service i sommer. Prisen ble rundt 4.000, men det var inklusive bytte (!) av 12-volts batteri, da MF av erfaring anbefalte å bytte det.
Be heller om at 12V batteriets tilstand sjekkes. (Kan også sjekkes i CanZe app'en).
Det er ikke nødvendig å skifte et fullt fungerende batteri.
Jeg fikk nytt batteri på garantien ettersom det konket ut etter nesten 2 år.
Dette batteriet har jeg hatt i snart 6 år, og det er like bra som da det var nytt.