Elbilforum.no
Tekniske spørsmål => Kjøretips => Emne startet av: ravn på mandag 02. februar 2009, klokken 08:47
(http://i3.ebayimg.com/02/i/001/2a/81/8828_1.JPG)
Fikk meg en slik her om dagen. Plukka den opp fra Ebay for snaue 200 kr inkl frakt.
Siden den går via sigarettenner pluggen så sier det seg selv at noen tropevarme er det ikke, men for det første er den ypperlig til å gjøre vinduene isfrie uten å gå ut av bilen (den har faktisk ett håndtak for dette), og når man har fått varma bilen opp på forhånd så klarer den jo å holde en viss temperatur i kupeen.
Jeg for min del skal bruke den for å få litt forhåndslunk i bilen, da det innebygga varmeapparatet i rangeren ikke har timer.
Overaska meg også at viften i denne ovnen er så å si lydløs.
Men selv om jeg var meget skeptisk på forhånd så har slike 12 volts varmeovner noe for seg, uten å belaste så alt for mye. Vet Biltema og co også har slike, uten at jeg har testet dem.
Problemet er vel først og fremst det høye strømforbruket sigarettuttaket blir belastet med.
Biltema sin versjon er nokså lik, med keramisk varmeelement.
Think bygget om sin til en enkel utladekrets, der målet var å lage en utladekrets som kobles over enkeltblokker uten extern tilførsel av styrestøm, og med spenningstyrt utladestopp. Den funker som bare det og drar ca 7 A ned til 4,65 volt.
Grei å ha ved mangel på mer "profft" utladeutstyr.
Bildet viser Think sin modifiserte Biltema versjon i fed med å lade ut en blokk. Der er en viss hysterese i spenningsføleren, så blokka må ha minst 6,3V for at utladeren skal starte. Deretter er det bare å trykke på startknappen, og blokka tømmes for strøm på en skånsom måte.
Ser ikke ett problem med å belaste sigarettuttaket så lenge den er dimensjonert for det.
Resten av posten din skjønnte jeg ikke noe av :)
Men må da være bedre å belaste 12volts batteriet med noen få ampere, enn å belaste fremdriftsbatteriet ekstra? Det er jo tross alt ikke trinnløst trekk fra varmeovnen, så et jevnt lavt trekk vil i mitt hode være bedre enn ujevnt høyt trekk?
Uansett var den genial til å få bort isen fra rutene uten å stå utenfor :)
Edit: Ahh du hadde skrevet mer innen jeg trykket lagre.
Sitat fra: ravn på mandag 02. februar 2009, klokken 09:27
Men må da være bedre å belaste 12volts batteriet med noen få ampere, enn å belaste fremdriftsbatteriet ekstra?
Uansett hvordan du snur og vender på det så kommer energien til denne 12V varmeovnen fra fremdriftsbatteriet med et ekstra energitap i DC/DC converteren som må lade 12V batteiret.
Den beste løsnsingen er nok som på Think'en; å drive varmeelementet direkte fra fremdriftsbatteriet.
Sitat fra: elektrolux på mandag 02. februar 2009, klokken 09:20
Think bygget om sin til en enkel utladekrets, der målet var å lage en utladekrets som kobles over enkeltblokker uten extern tilførsel av styrestøm, og med spenningstyrt utladestopp. Den funker som bare det og drar ca 7 A ned til 4,65 volt.
Grei å ha ved mangel på mer "profft" utladeutstyr.
Bildet viser Think sin modifiserte Biltema versjon i fed med å lade ut en blokk. Der er en viss hysterese i spenningsføleren, så blokka må ha minst 6,3V for at utladeren skal starte. Deretter er det bare å trykke på startknappen, og blokka tømmes for strøm på en skånsom måte.
Smart som bare pokker 8)
Det er lett å spore av når en svarer på innlegg, men vi har jo han ilmarw som ordner opp.....
Vi får be om opprydding, og legge innlegget mitt under avansert/reperasjoner/ Enkel 6V utladekrets. :-[
Moderatoredit: Lar det ligge foreløpig, ser ikke helt hvordan det er lett å splitte opp.
Sitat fra: elektrolux på mandag 02. februar 2009, klokken 09:20
Biltema sin versjon er nokså lik, med keramisk varmeelement.
Hadde en Biltema versjon for mange år siden som jeg brukte til å fjerne dugg fra bakruta på en fossilbil, i mangel av varmetråder. Tror den bare hadde motstandstråd i varmeelementet. Den trakk ca 10A og var ikke spesiellt effektiv.
Biltema har en bedre versjon i dag, elegant design, med keramisk element. Den har også et fint tidsur. MEN VIFTA BRÅKER MYE