Elbilforum.no
Annonser (relevant for elbiler) => Kjøp og salg av deler og utstyr => Emne startet av: jkirkebo på torsdag 31. juli 2014, klokken 23:40
Ønsker du å ha en ladekabel som kan lade Tesla Model S eller Renault Zoe med 22kW fra 32A 400V uttak? Men ikke å betale nesten 5-sifrede beløp for ferdige bokser? Her er løsningen :)
Komplett ladestasjonskit inneholder:
Mainpine kontroller
40A kontaktor
4-polet jordfeilbryter
10-modulers kapsling IP55
Tilførselskabel 3m gummikabel 5G6 med påmontert 32A 400V støpsel
Type 2 kabel, 4.7 meter (for fast kobling til ladeboks)
Nødvendige kabler for intern kobling, alle i ferdig tilpasset lengde
Se vedlagte monteringsanvisning samt bilde for deler. Montering er meget enkelt, kun et par forskjellige skrutrekkere behøves av verktøy.
Pris for komplett sett er kr. 4900,-. Det kan fritt hentes i Fredrikstad. Ønsker du tilsendt tilkommer porto med kr. 150,-.
Ønsker du å kunne bruke kabelen også med 16A 400V kontakter og 32A 230V 1-fase 3-pins blå (samme som UMC-adapterne)? Adapter for disse to kontakttypene kan leveres med for kr. 350,- pr. stk (altså 700,- for begge). Kjøper man disse adapterne betyr det at ladekabelen også kan brukes sammen med det komplette adaptersettet (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13852.0.html (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13852.0.html)) og man har en fullverdig backup til Teslas UMC.
Jeg gjør oppmerksom på at man etter forskriftene ikke har lov til å montere dette selv, det skal gjøres av godkjent installatør/elektriker.
Man er også avhengig av dobbeltlader i en Tesla for å kunne utnytte denne ladekabelen.
For bestilling send mail med adresse og mobilnummer til jkirkebo@gmail.com
Endelig ett 32A 400V sett til en fornuftig pris!
Jeg får 32A 400V stikk 1 meter fra sikringsskapet i det nye huset vårt.
Kan jeg ('trikkern) montere dette i sikringsskapet og trekke Type2-kabelen direkte gjennom røret og ut av veggen - eventuelt via en form for koblingsboks?
Har du alternativer til Chint? Liker virkelig ikke det merket..
Sitat fra: laumb på torsdag 07. august 2014, klokken 10:22
Jeg får 32A 400V stikk 1 meter fra sikringsskapet i det nye huset vårt.
Kan jeg ('trikkern) montere dette i sikringsskapet og trekke Type2-kabelen direkte gjennom røret og ut av veggen - eventuelt via en form for koblingsboks?
Har du alternativer til Chint? Liker virkelig ikke det merket..
Ja, jeg har det montert i sikringsskap selv. Da trenger du bare Mainpine-kittet uten kapsling og slikt. Koster kr. 3500,- med kontaktor eller kr. 3100,- uten kontaktor om du vil skaffe din egen. Min grossist fører ikke andre merker dessverre. Har forøvrig Chint overalt selv og har aldri hatt noe problemer med det.
Koblingsboks på Type 2 kabelen er mulig men jeg ville unngått det om jeg kunne. Det er i så fall snakk om 5 stk. 6mm2 kabler og en tynn en (0.5mm2 tror jeg).
Er priser inkl. moms?
Sitat fra: petersv på søndag 10. august 2014, klokken 21:56
Er priser inkl. moms?
Alle priser er selvsagt inkl. moms, noe annet ville vært ulovlig ;)
hvorfor selges denne ikke ferdig montert da ville den hvert perfakt
Sitat fra: sven erik på tirsdag 12. august 2014, klokken 00:40
hvorfor selges denne ikke ferdig montert da ville den hvert perfakt
Fordi det da er krav om CE-merking av boksen som en enhet, noe som igjen setter krav til at en autorisert installatør må stå ansvarlig. Skal jeg ansette en slik blir prisen en helt annen er jeg redd...
det er ikke sikkert den blir så mye durere om du får kontakt med det firma som gjr det en om hvær enkelt må ha en elektriker til å gjøre det mulig du kunne finne en her inne på forumet som er instalatør som kunne gjort det for en rimlig penge selv skal jeg høre med en jeg kjener i everket om han kan gjøre sånt
Når jeg ber min elektriker om å sette sammen denne boksen du leverer jkirkebo, hva slags ansvar er det egentlig han da må påta seg i forhold til det endelige produktet? Og hvordan vil Tesla stille seg om et eller annet skjer med ladingen på bilen? Kan bruk av denne boksen på noen måte påvirke negativt eller enda til bryte bilens garantibetingelser? Jeg kan installere både 400v 3fas 16A og 32A i garasjen. Det er mulig at jeg kan nøye meg med 16A men jeg skal kjøre ca1000 km i uka, så en slik boks knyttet til en 32A vil øke min fleksibilitet pluss at jeg håper den vil være nyttig på langturer utenlands utenfor SC nettverket. Takker for svar!
Sitat fra: GeirHM på mandag 18. august 2014, klokken 21:02
Når jeg ber min elektriker om å sette sammen denne boksen du leverer jkirkebo, hva slags ansvar er det egentlig han da må påta seg i forhold til det endelige produktet? Og hvordan vil Tesla stille seg om et eller annet skjer med ladingen på bilen? Kan bruk av denne boksen på noen måte påvirke negativt eller enda til bryte bilens garantibetingelser? Jeg kan installere både 400v 3fas 16A og 32A i garasjen. Det er mulig at jeg kan nøye meg med 16A men jeg skal kjøre ca1000 km i uka, så en slik boks knyttet til en 32A vil øke min fleksibilitet pluss at jeg håper den vil være nyttig på langturer utenlands utenfor SC nettverket. Takker for svar!
Han påtar seg det samme ansvaret som når han setter sammen et sikringsskap med CE-merket innmat (sikringer, målere, kontaktorer, fjernstyringsutstyr osv.). Kontaktoren er en helt standard kontaktor som brukes til mange forskjellige applikasjoner (f.eks bruker jeg flere av de 2-polede utgavene til lysstyring), kontrolleren gjør ikke noe annet enn å generere pilotsignal og styre kontaktoren. Boksen gjør ingenting med strømmen annet enn å slå den av eller på via kontaktoren. Bortsett fra det går den rett igjennom. I tillegg er det en helt standard jordfeilbryter i boksen, av samme type som sitter i mange sikringsskap.
Garantimessig blir det å lade med denne boksen akkurat som å lade med en hvilket som helst 3.parts Type 2 lader, f.eks de offentlige 22kW stolpene til eRoute71 eller de 3.7kW stolpene som Oslo kommune setter opp for tiden. Jeg har ikke hørt noe om at Tesla fraråder bruk av offentlige Type 2 ladestolper...
Tusen takk. Jeg skal bruke dette når elektrikeren kommer på besøk. Dette må være nyttig informasjon for flere enn meg.
Sitat fra: GeirHM på tirsdag 19. august 2014, klokken 08:44
Tusen takk. Jeg skal bruke dette når elektrikeren kommer på besøk. Dette må være nyttig informasjon for flere enn meg.
Jepp hold oss opptattert :-)
Nå har jeg 22kW ladekabelkit på lager om noen trenger kjapt. Dog er det kun 2 stk. igjen på lager fra denne forsendelse så det går nok fort tomt igjen. Neste forsendelse er ca. 2-3 uker unna.
Da fikk jeg boksen min og bygget den samen. Monteringsanvisning var kjempebra! :D
Et spørsmål: Mens jeg venter på bilen min så prøvde vi boken på en kamarat sin bil. Han har ikke dobbellader og han lader vanligvis hjemme med UMC 32A 230V. Men med boksen så ville bilen ikke lader høyer een 13A. Han mente det var fordi han ikke har dobbellader.
Noen som vet?
Sitat fra: elbilertilalle på onsdag 17. desember 2014, klokken 22:02
Da fikk jeg boksen min og bygget den samen. Monteringsanvisning var kjempebra! :D
Et spørsmål: Mens jeg venter på bilen min så prøvde vi boken på en kamarat sin bil. Han har ikke dobbellader og han lader vanligvis hjemme med UMC 32A 230V. Men med boksen så ville bilen ikke lader høyer een 13A. Han mente det var fordi han ikke har dobbellader.
Noen som vet?
Står forsåvidt her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10232.msg151198.html#msg151198 :-)
Jepp. Enkeltlader får ikke mer enn 3,6kW selv fra 7,2kW uttak så lenge vi snakker ulasket type 2.
Hei
Jeg kommer til å montere en 16a 400v kurs i carporten min til sommeren. Kan man justere pilot signalet på denne boksen til f.eks 16a?
Et annet, mulig dumt spørsmål.
Hvis jeg drar ut 1 fase av 16a 400v kursen til lading av Leaf (10a 220v), hvor mye kan jeg da bruke på Tesla´n hvis jeg må lade begge bilene samtidig?
Sitat fra: KaiRK på lørdag 07. februar 2015, klokken 16:43
Hvis jeg drar ut 1 fase av 16a 400v kursen til lading av Leaf (10a 220v), hvor mye kan jeg da bruke på Tesla´n hvis jeg må lade begge bilene samtidig?
Da blir det bare 6A igjen på den ene av de 3 sikringene, og siden trefas laderen belaster likt på alle faser blir det 6A hele veien. Altså ca. 4kW.
Sitat fra: Griffel på lørdag 07. februar 2015, klokken 19:58
Sitat fra: KaiRK på lørdag 07. februar 2015, klokken 16:43
Hvis jeg drar ut 1 fase av 16a 400v kursen til lading av Leaf (10a 220v), hvor mye kan jeg da bruke på Tesla´n hvis jeg må lade begge bilene samtidig?
Da blir det bare 6A igjen på den ene av de 3 sikringene, og siden trefas laderen belaster likt på alle faser blir det 6A hele veien. Altså ca. 4kW.
Var redd for at det var så enkelt. Hvordan fungerer det da at jeg har 32a 400v inn til min leilighet, men kan trekke langt mer en drøye 7kw. Har jo ingen svær trafo stående
Sitat fra: KaiRK på lørdag 07. februar 2015, klokken 20:33
Var redd for at det var så enkelt. Hvordan fungerer det da at jeg har 32a 400v inn til min leilighet, men kan trekke langt mer en drøye 7kw. Har jo ingen svær trafo stående
Takk for godt svar! Da var det ikke så enkelt som jeg håpet