Elbilforum.no
Annonser (relevant for elbiler) => Kjøp og salg av deler og utstyr => Emne startet av: jkirkebo på fredag 11. april 2014, klokken 12:16
Ettersom de fleste nå har fått rødt adapter og det har vært stor etterspørsel etter schuko-adapteren med rødt stikk (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11900.0.html) har jeg nå laget en rød utgave av hele adaptersettet.
Den opprinnelige blå utgaven (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8587.0.html) selges fortsatt.
Adaptersettet inneholder følgende overganger:
Schuko til rødt adapter (16A, 3.7kW lading) 133cm kabel
16A 1-fase 230V CEE blå til rødt adapter (16A, 3.7KW lading) kort kabel
16A 3-fase 230V CEE blå til rødt adapter (16A, 3.7KW lading) kort kabel
32A 3-fase 400V CEE rød til rødt adapter (3x16A, 11kW lading) kort kabel
32A 3-fase 230V CEE blå til blått adapter (32A, 7.4kW lading) kort kabel
25A 1-fase 230V teknisk stikk (komfyrstikk) til blått adapter (25A, 5.75kW lading) 120cm kabel
I tillegg medfølger en blå 32A skjøteledning som passer til de to nederste overgangene. Denne leveres i så lang lengde som ønskes.
Fordelen med denne røde utgaven av adaptersettet fremfor den blå er at man ikke trenger å huske på å stille ned ladestrømmen manuelt på de 3 16A adapterne (de tre øverste). Siden det brukes rødt adapter går ladestrømmen automatisk til 16A. Kun ved bruk av 25A adapteren må ladestrømmen justeres manuelt.
Ulempen med denne røde utgaven er at medfølgende skjøteledning kun kan benyttes for 2 av de 6 adapterne (mot 5 av 6 på den blå). Man bør derfor anskaffe rød skjøteledning i tillegg. Denne følger ikke med i settet da dette er hyllevare til rimelig pris mange steder, for eksempel:
Biltema, 10m til 379,- og 25m til 729,-:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Stromforsyningsledning/Skjoteledning-400-V3-fase16-A-35084/
Clas Ohlson, 10m til 499,- og 20m til 799,-:
http://www.clasohlson.com/no/3-fase-kabel/Pr363671000
Det er en forutsetning at man har bestilt og mottatt både blått og rødt adapter fra Tesla for bruk av settet. Alle 16A adapterne er lasket over 2 faser i det røde skjøtestikket slik at man får 16A selv med enkeltlader i bilen.
Pris er kr. 2200,- + 40,- pr. meter lengde på skjøteledningen, inkl. porto. Altså 2600,- med 10m skjøteledning, 2800,- med 15m og så videre. Ønsker man å hente settet selv i Fredrikstad går det fint, da blir prisen 150,- lavere pga. bortfall av porto.
Alle adapterne selges også løst for kr. 350,- pr. stk. om noen bare trenger deler av settet.
Leveringstid er normalt 2 dager til 2 uker. For bestilling send mail til jkirkebo@gmail.com.
Vedlagt to bilder av settet. Merk at man må være registrert og innlogget som bruker for å se bildene. Bildet viser en skjøteledning på 15 meter.
Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. april 2014, klokken 12:16
Adaptersettet inneholder følgende overganger:
Schuko til rødt adapter (16A, 3.7kW lading) 133cm kabel
16A 1-fase 230V CEE blå til rødt adapter (16A, 3.7KW lading) kort kabel
16A 3-fase 230V CEE blå til rødt adapter (16A, 3.7KW lading) kort kabel
32A 3-fase 400V CEE rød til rødt adapter (3x16A, 11kW lading) kort kabel
32A 3-fase 230V CEE blå til blått adapter (32A, 7.4kW lading) kort kabel
25A 1-fase 230V teknisk stikk (komfyrstikk) til blått adapter (25A, 5.75kW lading) 120cm kabel
Er det mulig og få kjøpt ett adapter:
32A 3-fase 230V CEE blå til rødt adapter (32A, 7.4KW lading) kort kabel ?
Sitat fra: Tønsberg på mandag 14. april 2014, klokken 11:17
Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. april 2014, klokken 12:16
Adaptersettet inneholder følgende overganger:
Schuko til rødt adapter (16A, 3.7kW lading) 133cm kabel
16A 1-fase 230V CEE blå til rødt adapter (16A, 3.7KW lading) kort kabel
16A 3-fase 230V CEE blå til rødt adapter (16A, 3.7KW lading) kort kabel
32A 3-fase 400V CEE rød til rødt adapter (3x16A, 11kW lading) kort kabel
32A 3-fase 230V CEE blå til blått adapter (32A, 7.4kW lading) kort kabel
25A 1-fase 230V teknisk stikk (komfyrstikk) til blått adapter (25A, 5.75kW lading) 120cm kabel
Er det mulig og få kjøpt ett adapter:
32A 3-fase 230V CEE blå til rødt adapter (32A, 7.4KW lading) kort kabel ?
Nei, det går ikke. Vel, det går, men da får du bare 16A lading. Det må termineres i blått adapter om du ønsker 32A.
Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. april 2014, klokken 12:30
Sitat fra: Tønsberg på mandag 14. april 2014, klokken 11:17
Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. april 2014, klokken 12:16
Adaptersettet inneholder følgende overganger:
Schuko til rødt adapter (16A, 3.7kW lading) 133cm kabel
16A 1-fase 230V CEE blå til rødt adapter (16A, 3.7KW lading) kort kabel
16A 3-fase 230V CEE blå til rødt adapter (16A, 3.7KW lading) kort kabel
32A 3-fase 400V CEE rød til rødt adapter (3x16A, 11kW lading) kort kabel
32A 3-fase 230V CEE blå til blått adapter (32A, 7.4kW lading) kort kabel
25A 1-fase 230V teknisk stikk (komfyrstikk) til blått adapter (25A, 5.75kW lading) 120cm kabel
Er det mulig og få kjøpt ett adapter:
32A 3-fase 230V CEE blå til rødt adapter (32A, 7.4KW lading) kort kabel ?
Nei, det går ikke. Vel, det går, men da får du bare 16A lading. Det må termineres i blått adapter om du ønsker 32A.
OK.
Takk for tilbakemelding.
Kan jo uansett bruke 32A 3-fase 230V CEE blå til blått adapter (32A, 7.4kW lading) kort kabel :D
Burde ikke settet bestå av en forlenger ledning basert på 3 fas 400V 32 amp snart?
Sitat fra: PaulG på mandag 14. april 2014, klokken 19:03
Burde ikke settet bestå av en forlenger ledning basert på 3 fas 400V 32 amp snart?
Nei, en slik blir alt for tung og uhåndterlig siden den må lages av 5G6 kabel. Ikke noe man vil hanskes med til daglig. Bedre med en 3G4 og en 5G2.5.
Hva er fordelen med det røde settet over det blå? Tenkte jeg skulle bestille med deg nå i forkant av at jeg får bilen, men ble plutselig usikker på om det er blå eller rød jeg burde velge. (Og ja, bestilte begge overgangene ved bestilling av bilen.)
EDIT: Og nå skrev jeg selvfølgelig et innlegg FØR jeg leste den originale posten skikkelig. :P Der står jo fordelen.
Men vil dette si at den røde anbefales over den blå? Må jo ha en ekstra skjøtekabel og da. Er det plass til alle disse overgangene + 2x 15m skjøtekabel på siden bak i bilen?
Sitat fra: cstromme på onsdag 16. april 2014, klokken 13:22
Hva er fordelen med det røde settet over det blå? Tenkte jeg skulle bestille med deg nå i forkant av at jeg får bilen, men ble plutselig usikker på om det er blå eller rød jeg burde velge. (Og ja, bestilte begge overgangene ved bestilling av bilen.)
EDIT: Og nå skrev jeg selvfølgelig et innlegg FØR jeg leste den originale posten skikkelig. :P Der står jo fordelen.
Men vil dette si at den røde anbefales over den blå? Må jo ha en ekstra skjøtekabel og da. Er det plass til alle disse overgangene + 2x 15m skjøtekabel på siden bak i bilen?
De to settene gjør akkurat det samme, så om du alltid husker på å sjekke innstilt strømstyrke når du lader et nytt sted gjør det blå akkurat samme jobben og du er ikke like avhengig av rød skjøteledning. Vil du forlenge 400V uttak må du dog alikevel ha en rød skjøteledning, og da er det bedre å velge rød utgave av settet siden du da slipper å tenke på innstilling av ladestrøm på de 3 16A adpterne. Spesielt schuko-adapteren vil nok bli mye brukt, og om bilen da også kjøres av andre kan det være greit med en "idiotsikker" løsning ;)
Hva som er plass til på siden bak vet jeg ikke, har det meste under gulvet selv og kun UMC m/schuko adapter samt Type 2 kabel på venstresiden bak. Jeg tror mange stapper resten i en kasse i "hulen" bak i frunken.
Så hvis jeg kjøper denne (eller den blå), har blå og rød overgang fra Tesla, samt kjøper denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/type-2-kabel-32a-4m#product
Da har jeg alt jeg trenger til normal bruk i Norge?
Sitat fra: cstromme på mandag 21. april 2014, klokken 23:15
Så hvis jeg kjøper denne (eller den blå), har blå og rød overgang fra Tesla, samt kjøper denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/type-2-kabel-32a-4m#product
Da har jeg alt jeg trenger til normal bruk i Norge?
Da er du rimelig godt dekket hva gjelder treglading og semihurtiglading ja. Noen flere kontakttyper finnes jo, men de er ganske sjeldne i forhold. Husk å kjøpe en rød skjøteledning også om du går for rød utgave av adaptersettet. Biltema har 10m til 379,-.
Da var alle kabler bestilt. :D
@jkirkebo
Du har ikke vurdert å lage en 32A kabel med en Type 2 ende (til bilen) og en 32A 1-fase CEE ende?
Kabel lengde på 4-6m
Hadde vært en fantastidk kabel å ha i garasjen ;D
Sitat fra: Tønsberg på tirsdag 27. mai 2014, klokken 11:38
@jkirkebo
Du har ikke vurdert å lage en 32A kabel med en Type 2 ende (til bilen) og en 32A 1-fase CEE ende?
Kabel lengde på 4-6m
Hadde vært en fantastidk kabel å ha i garasjen ;D
Det fulgte da med en slik til bilen? ;) "Problemet" er at du må ha noe elektronikk der, som på medfølgende UMC ligger i "klumpen" på kabelen. Du kan ikke bare koble til 1-fas/Type-2 kabel.
Sitat fra: cra på tirsdag 27. mai 2014, klokken 12:15
Sitat fra: Tønsberg på tirsdag 27. mai 2014, klokken 11:38
@jkirkebo
Du har ikke vurdert å lage en 32A kabel med en Type 2 ende (til bilen) og en 32A 1-fase CEE ende?
Kabel lengde på 4-6m
Hadde vært en fantastidk kabel å ha i garasjen ;D
Det fulgte da med en slik til bilen? ;) "Problemet" er at du må ha noe elektronikk der, som på medfølgende UMC ligger i "klumpen" på kabelen. Du kan ikke bare koble til 1-fas/Type-2 kabel.
Skjønner ::)
Har kikket litt etter ekstra UMC kabel til salgs også ;)
Noen som vet hvor mye den koster hos Tesla (Norge)?
Sitat fra: Tønsberg på tirsdag 27. mai 2014, klokken 12:35
Sitat fra: cra på tirsdag 27. mai 2014, klokken 12:15
Sitat fra: Tønsberg på tirsdag 27. mai 2014, klokken 11:38
@jkirkebo
Du har ikke vurdert å lage en 32A kabel med en Type 2 ende (til bilen) og en 32A 1-fase CEE ende?
Kabel lengde på 4-6m
Hadde vært en fantastidk kabel å ha i garasjen ;D
Det fulgte da med en slik til bilen? ;) "Problemet" er at du må ha noe elektronikk der, som på medfølgende UMC ligger i "klumpen" på kabelen. Du kan ikke bare koble til 1-fas/Type-2 kabel.
Skjønner ::)
Har kikket litt etter ekstra UMC kabel til salgs også ;)
Noen som vet hvor mye den koster hos Tesla (Norge)?
Sitter å vurderer ekstra UMC i garage selv.. 4000,- hos tesla.
Om noen trenger komplett adaptersett eller løse adaptere før ferien er siste sjanse for bestilling (og betaling...) i morgen. Fredag drar jeg på Tesla-bilferie til Nordkapp via kysten og er ikke tilbake før 28/7 :)
Ikke blitt helt klok på hvilken farge av adaptersettet man skal gå for, kan noen kort forklare meg forskjellen på blå VS rød?
Kommer til å ha en rød 16a kontakt i garasjen og har ellers dobbeltlader på bilen.
Sitat fra: DesiTesla på tirsdag 01. juli 2014, klokken 03:27
Ikke blitt helt klok på hvilken farge av adaptersettet man skal gå for, kan noen kort forklare meg forskjellen på blå VS rød?
Kommer til å ha en rød 16a kontakt i garasjen og har ellers dobbeltlader på bilen.
Fordel med rødt sett: Du slipper å manuelt justere ned ladestrømmen til 16A hver gang du lader med en av 16A adapterne på et nytt sted.
Ulempe med rødt sett: Medfølgende blå skjøteledning kan kun brukes med 2 av 6 adaptere, mot 5 av 6 i blått sett. Men Biltema har 10m rød skjøteledning til 379,-.
Rød utgave står for ca. 95% av salget nå og er den jeg generelt anbefaler.
Takk for rask handel! Lader endelig med "4kWh" på jobb! :)
Virker som god kvalitet, og godt håndtverk.
Anbefales!
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 01. juli 2014, klokken 09:09
Fordel med rødt sett: Du slipper å manuelt justere ned ladestrømmen til 16A hver gang du lader med en av 16A adapterne på et nytt sted.
Ulempe med rødt sett: Medfølgende blå skjøteledning kan kun brukes med 2 av 6 adaptere, mot 5 av 6 i blått sett. Men Biltema har 10m rød skjøteledning til 379,-.
Rød utgave står for ca. 95% av salget nå og er den jeg generelt anbefaler.
Betyr dette at man må ha med 2 skjøteledninger? En blå og en rød skjøteledning?
Sitat fra: drinden på fredag 25. juli 2014, klokken 09:57
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 01. juli 2014, klokken 09:09
Fordel med rødt sett: Du slipper å manuelt justere ned ladestrømmen til 16A hver gang du lader med en av 16A adapterne på et nytt sted.
Ulempe med rødt sett: Medfølgende blå skjøteledning kan kun brukes med 2 av 6 adaptere, mot 5 av 6 i blått sett. Men Biltema har 10m rød skjøteledning til 379,-.
Rød utgave står for ca. 95% av salget nå og er den jeg generelt anbefaler.
Betyr dette at man må ha med 2 skjøteledninger? En blå og en rød skjøteledning?
Det stemmer. Det må man med blått sett også om man vil kunne forlenge 16A og 32A 400V.
Stoppet nylig på Vassbotn (sydover) sør for Larvik på E18 hvor det er det en offentlig ladestolpe med 16 amp. Schuko samt et rødt stikk, som jeg trodde jeg kunne lade fra. Men det viste seg at dette var 32 amp. 400 V som ikke passer til det på 16 amp. adapteret som fulgte bilen. Nå vet jeg ikke om det er mange slike ladepunkter i Norge, men jeg lurer på hvorfor Tesla ikke har rødt adapter for 32 amp. når de har det i blått. Man kan jo kjøpe overgang 32 A til 16 A, men da blir jo ladehastigheten halver fra 22 til 11 kw (med dobbeltlader).
Sitat fra: Baldrian på fredag 01. august 2014, klokken 14:27
Stoppet nylig på Vassbotn (sydover) sør for Larvik på E18 hvor det er det en offentlig ladestolpe med 16 amp. Schuko samt et rødt stikk, som jeg trodde jeg kunne lade fra. Men det viste seg at dette var 32 amp. 400 V som ikke passer til det på 16 amp. adapteret som fulgte bilen. Nå vet jeg ikke om det er mange slike ladepunkter i Norge, men jeg lurer på hvorfor Tesla ikke har rødt adapter for 32 amp. når de har det i blått. Man kan jo kjøpe overgang 32 A til 16 A, men da blir jo ladehastigheten halver fra 22 til 11 kw (med dobbeltlader).
UMC er begrenset til 16A på 400V, hvis ikke måtte den hatt en mye tykkere kabel. Vil du utnytte 22kW fra 32A 400V stikk må du altså ha en tredjeparts 22kW semiportabel ladekabel. F.eks denne:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15642.0.html
Kanskje dumt spørsmål (er ikke el-ingeniør), men siden en type2 kabel kan lade med 22 kw, burde vel UMC klare det samme på et TN-nett, siden tykkelsen på disse to kablene er ganske lik. Eller kan man ikke bare ta den Type2 kabel som du har avbildet, og sette på et rødt 400V/32A støpsel i den andre enden?
Sitat fra: Baldrian på søndag 03. august 2014, klokken 15:34
Kanskje dumt spørsmål (er ikke el-ingeniør), men siden en type2 kabel kan lade med 22 kw, burde vel UMC klare det samme på et TN-nett, siden tykkelsen på disse to kablene er ganske lik. Eller kan man ikke bare ta den Type2 kabel som du har avbildet, og sette på et rødt 400V/32A støpsel i den andre enden?
Jeg har en 22kW Type 2 kabel og den er SVÆRT mye tykkeren enn UMC-kabelen. UMC makser ut på 16A på TN-nett.
Du kan ikke sette et rødt støpsel på en Type 2 kabel, du må ha en boks med elektronikk imellom. F.eks denne:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15642.0.html
Står at man slipper justere med det røde settet... At det går automatisk på 16A... Betyr det at med det blå settet kan du lade raskere noen steder ???
Sitat fra: Kim L på lørdag 04. oktober 2014, klokken 13:16
Står at man slipper justere med det røde settet... At det går automatisk på 16A... Betyr det at med det blå settet kan du lade raskere noen steder ???
I teorien kan du presse deg opp en A eller to enkelte steder ja, uten at sikringen går. Men prøver du å dra f.eks 17A ut av en Garo-sikring på 16A går den i løpet av en time eller to.
Ok da blir det rødt sett
jeg er ny på dette med lading av Tesla og leser mye her inne.. mye bra stoff og info. Men lurer på om dette fortsatt er et sett som er OK og ha i 2015 og om det dekker mitt behov rundt om kring?
Kunne tenkt meg og kjøpe en litt komplett pakke... da jeg har en tendens til og kjøre steder der ingen skulle tru nokon kunne kjøre :-) og når jeg nå bytter til Tesla om ca 2mnd... :-) vil jeg være som en speider på tur.... klar for det meste :-)
mvh Kjetil
Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. april 2014, klokken 12:16
Ettersom de fleste nå har fått rødt adapter og det har vært stor etterspørsel etter schuko-adapteren med rødt stikk (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11900.0.html) har jeg nå laget en rød utgave av hele adaptersettet.
Den opprinnelige blå utgaven (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8587.0.html) selges fortsatt.
Adaptersettet inneholder følgende overganger:
Schuko til rødt adapter (16A, 3.7kW lading) 133cm kabel
16A 1-fase 230V CEE blå til rødt adapter (16A, 3.7KW lading) kort kabel
16A 3-fase 230V CEE blå til rødt adapter (16A, 3.7KW lading) kort kabel
32A 3-fase 400V CEE rød til rødt adapter (3x16A, 11kW lading) kort kabel
32A 3-fase 230V CEE blå til blått adapter (32A, 7.4kW lading) kort kabel
25A 1-fase 230V teknisk stikk (komfyrstikk) til blått adapter (25A, 5.75kW lading) 120cm kabel
I tillegg medfølger en blå 32A skjøteledning som passer til de to nederste overgangene. Denne leveres i så lang lengde som ønskes.
Fordelen med denne røde utgaven av adaptersettet fremfor den blå er at man ikke trenger å huske på å stille ned ladestrømmen manuelt på de 3 16A adapterne (de tre øverste). Siden det brukes rødt adapter går ladestrømmen automatisk til 16A. Kun ved bruk av 25A adapteren må ladestrømmen justeres manuelt.
Ulempen med denne røde utgaven er at medfølgende skjøteledning kun kan benyttes for 2 av de 6 adapterne (mot 5 av 6 på den blå). Man bør derfor anskaffe rød skjøteledning i tillegg. Denne følger ikke med i settet da dette er hyllevare til rimelig pris mange steder, for eksempel:
Biltema, 10m til 379,- og 25m til 729,-:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Stromforsyningsledning/Skjoteledning-400-V3-fase16-A-35084/
Clas Ohlson, 10m til 499,- og 20m til 799,-:
http://www.clasohlson.com/no/3-fase-kabel/Pr363671000
Det er en forutsetning at man har bestilt og mottatt både blått og rødt adapter fra Tesla for bruk av settet. Alle 16A adapterne er lasket over 2 faser i det røde skjøtestikket slik at man får 16A selv med enkeltlader i bilen.
Pris er kr. 2200,- + 40,- pr. meter lengde på skjøteledningen, inkl. porto. Altså 2600,- med 10m skjøteledning, 2800,- med 15m og så videre. Ønsker man å hente settet selv i Fredrikstad går det fint, da blir prisen 150,- lavere pga. bortfall av porto.
Alle adapterne selges også løst for kr. 350,- pr. stk. om noen bare trenger deler av settet.
Leveringstid er normalt 2 dager til 2 uker. For bestilling send mail til jkirkebo@gmail.com.
Vedlagt to bilder av settet. Merk at man må være registrert og innlogget som bruker for å se bildene. Bildet viser en skjøteledning på 15 meter.
Sitat fra: FLK på torsdag 22. januar 2015, klokken 22:44
jeg er ny på dette med lading av Tesla og leser mye her inne.. mye bra stoff og info. Men lurer på om dette fortsatt er et sett som er OK og ha i 2015 og om det dekker mitt behov rundt om kring?
Kunne tenkt meg og kjøpe en litt komplett pakke... da jeg har en tendens til og kjøre steder der ingen skulle tru nokon kunne kjøre :-) og når jeg nå bytter til Tesla om ca 2mnd... :-) vil jeg være som en speider på tur.... klar for det meste :-)
mvh Kjetil
Hvilke adapter endte du opp med, og hvordan har du klart deg det siste året med disse?
Selv fikk jeg nettopp levert disse, jeg ser for meg at de bør dekke mitt behov:
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/4829854/tesla/IMG_20160107_215441.jpg)
Å kjøre rundt med dette settet i bilen blir vel som å kjøre rundt med en dieselpumpe og tomkanner.
Sitat fra: Sven-E på tirsdag 19. januar 2016, klokken 00:59
Den lengst til høyre, altså 400V32A til 400V16A er vel ikke lovlig?
Er vel ikke noe mere eller mindre lovlig den til venstre da?
Sitat fra: Sven-E på mandag 25. januar 2016, klokken 16:23
Den til venstre er 230V32A til 230V32A så selv om det er fra 3-fas til 1-fas så er den nok lovlig jo.
OK. Jeg syns den så ut som 32A til 16A :-[
Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. april 2014, klokken 12:16
Biltema, 10m til 379,- og 25m til 729,-:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Stromforsyningsledning/Skjoteledning-400-V3-fase16-A-35084/
Clas Ohlson, 10m til 499,- og 20m til 799,-:
http://www.clasohlson.com/no/3-fase-kabel/Pr363671000
For de som skal til Danmark kan det være lurt å kjøpe denne kabelen på Bauhaus:
http://www.bauhaus.dk/kabelsaet-10-meter-h07rn-f.html?nosto=new-nosto-productpage-1
228 dkr
Den første Superladeren som er naturlig å bruke når du kommer med ferge til Hirtshals er Randers, og Bauhaus ligger noen hundre meter fra denne.
Hva med blå 3-fase til rødt adapter med to av fasene koblet, slik som i Bjørns video?
Er det å anbefale?
Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. april 2014, klokken 12:16
Ettersom de fleste nå har fått rødt adapter og det har vært stor etterspørsel etter schuko-adapteren med rødt stikk (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11900.0.html) har jeg nå laget en rød utgave av hele adaptersettet.
Det er en forutsetning at man har bestilt og mottatt både blått og rødt adapter fra Tesla for bruk av settet. Alle 16A adapterne er lasket over 2 faser i det røde skjøtestikket slik at man får 16A selv med enkeltlader i bilen.
Hvorfor må du laske for å lade med 16A?
Sitat fra: Somni på tirsdag 21. november 2017, klokken 14:41
Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. april 2014, klokken 12:16
Ettersom de fleste nå har fått rødt adapter og det har vært stor etterspørsel etter schuko-adapteren med rødt stikk (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11900.0.html) har jeg nå laget en rød utgave av hele adaptersettet.
Det er en forutsetning at man har bestilt og mottatt både blått og rødt adapter fra Tesla for bruk av settet. Alle 16A adapterne er lasket over 2 faser i det røde skjøtestikket slik at man får 16A selv med enkeltlader i bilen.
Hvorfor må du laske for å lade med 16A?
Informasjon utgått på dato :) Tidligere var hver dellader begrenset til 13A pga. dårlig ledningsnett i bilen, så biler med enkeltlader krevde lasking for å få mer enn 13A. Tesla har fikset dette for lenge siden. Ingen adaptere har vært lasket på flere år nå ;)
Hvor stort er egentlig behovet for rødt adapter? Eller for å stille spørsmålet på en annen måte. Dere som har rødt adapter: Når brukte dere det sist til tilfeldig lading? (Ikke hjemme, jobb, hytta osv)
Sist jeg brukte rød adapter var i parkeringshuset i Hammerfest i sommer.
For meg er det på jobb, og på mange av hotellene jeg bruker å bo på. I tillegg til hjemme med 16A 400V til jeg får meg TWC :)
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 21. november 2017, klokken 19:10
Sist jeg brukte rød adapter var i parkeringshuset i Hammerfest i sommer.
Jeg brukte mitt på Nordby kjøpesenter for en måneds tid siden. Er flere røde uttak der.
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 21. november 2017, klokken 22:35
Jeg brukte mitt på Nordby kjøpesenter for en måneds tid siden. Er flere røde uttak der.
Nordby kan jo faktisk være aktuell. Bare lurer på om det er noe poeng i å kjøpe rødt adapter. Men da bør det være noe relevante bruksområder, for meg.
Har brukt det på campingplass i Sverige der de hadde over 20 røde uttak. Og i Danmark har jeg brukt det flere ganger(med en overgang) på det de kaller for kraftstikk, som de f.eks vanligvis bruker til komfyrstikk.