Elbilforum.no

Bilmerker => Tidlige elbiler: VW Citystromer => Emne startet av: EVlithium.net på mandag 21. oktober 2013, klokken 11:07

Tittel: hvor mange har vi av Golf Citystromer i norge?
Skrevet av: EVlithium.netmandag 21. oktober 2013, klokken 11:07
Har du en Citystromer? 

er den registrert?
ikke kjørbar? Hvorfor?


Tittel: Sv: hvor mange har vi av Golf Citystromer i norge?
Skrevet av: Elmotirsdag 22. oktober 2013, klokken 19:14
I følge oversikten som kom her (http://www.elbil.no/elbiler/1128-sa-mange-elbiler-er-det-i-norge-na) idag så er det 13 eksemplarer av Volkswagen Golf CityStromer som er registert i Norge idag.
Og så er det bilde av den kanskje eldste nederst, (RF-95000) reg i 1992
Tittel: Sv: hvor mange har vi av Golf Citystromer i norge?
Skrevet av: Casparsøndag 27. oktober 2013, klokken 07:13
VW Golf CitySTROMERer er den første el-bilen i Volkswagens regulære modellprogram.  Den baserer seg på Golf (2) og kom på markedet i 1989.  Det ble produsert en serie på 400 biler og tre av dem fant veien til Norge. Energiverkene i Oslo, Kristiansand og Stavanger kjøpte hver sin for fremme interessen for elektriske biler. CitySTROMERen med reg. nr. RF 95000 er den eneste gjenlevende. Den ble produsert 16. mai 1991, og registrert første gang 24. april 1992 på Stavanger Energi (nå Lyse Energi). (EL skilter på elbiler kom først i 1999)

CitySTROMERen ble avskiltet i 2002 og stod lagret i en fjellhall til MøllerGruppen fikk klenodiet som gave sommeren 2013.  En liten bulk på venstre bakskjerm ble utbedret og gamle blybatterier skiftet ut med nye. Den ble EU-godkjent (Km-stand 12 850) og registret med det originale skiltet RF 95000 på ny eier 17. oktober 2013.
CitySTROMERen er den tredje Golfen i tillegg til Golf 1(1977 mod) og Golf 3 (bil nr. 500.000 importert av Harald A. Møller AS til Norge 5. april 1994) i en samling på 15 biler som markerer milepæler i konsernets bilhistorie.
(http://i301.photobucket.com/albums/nn67/casparautotec/CitySTROEMer2_700_zps5efdcda9.jpg)
Tittel: Sv: hvor mange har vi av Golf Citystromer i norge?
Skrevet av: mortensøndag 10. november 2013, klokken 16:54
Jeg har 2 Citystromere.  Registrert og i bruk hver dag!  Totalt 60000km siden jeg kjøpte dem (2år, 5år)
Tittel: Sv: hvor mange har vi av Golf Citystromer i norge?
Skrevet av: Tangosierrasøndag 10. november 2013, klokken 19:21
Da jeg var hos forhandler og bestilte E-UP, fortalte han at en kunde nettopp hadde vært inne og byttet batteripakke på sin 97-mod EL-Golf :-)
Tittel: Sv: hvor mange har vi av Golf Citystromer i norge?
Skrevet av: Riofredag 22. november 2013, klokken 18:44
Jeg har to VW Golf Citystromer; begge fungerer 100%, men én har ikke batteri, og den andre har gamle batteri.
Tittel: Sv: hvor mange har vi av Golf Citystromer i norge?
Skrevet av: Caspartirsdag 26. november 2013, klokken 21:26
Vi foresten en til, eller hadde. Denne ga vi til Lyse Energi ( tidligere Stavanger Energi) i bytte for den store.
(http://i301.photobucket.com/albums/nn67/casparautotec/null_zps9488b8d2.jpg)
Tittel: Sv: hvor mange har vi av Golf Citystromer i norge?
Skrevet av: Lefsegokkfredag 20. februar 2015, klokken 18:19
Er dette biler med typ 2,5 km rekkevidde? Teknologien har jo pr. i dag ikke kommet langt nok, spør du meg..
Tittel: Sv: hvor mange har vi av Golf Citystromer i norge?
Skrevet av: Riofredag 20. februar 2015, klokken 21:07
Sitat fra: Lefsegokk på fredag 20. februar 2015, klokken 18:19
Er dette biler med typ 2,5 km rekkevidde? Teknologien har jo pr. i dag ikke kommet langt nok, spør du meg..

Bilen kom med blybatterier og ca 80 km rekkevidde, på en god dag.

Erstatter man de originale blybatteriene med moderne batterier kan man få ca 200 km rekkevidde med de originale batterikassene (mye mindre vekt). Dersom man hadde utvidet litt (og beholdt batterivekten) kunne man trolig kjørt over 300 km med den.

(Motoren er dog på kun 22 kW, som gir 100 km/t på flat mark, men langsom stigning i bakker.)
Tittel: Sv: hvor mange har vi av Golf Citystromer i norge?
Skrevet av: mortenfredag 20. februar 2015, klokken 22:10
Teknologien er på plass disse gamlere Golf'ene.  Faktisk så er de meget avansert.  Batteriene de brukte da de var nye er bly/gel batteri som har ganske bra levetid, med rekkevidde opp til 100km.  Jeg vet om en som har kjørt 216km med sin, da med 30kw i moderne batteri i de originale batterikassene.   Den er ikke så sprek, men med en gammel pc så kan man koble til inverteren å øke effekten til motoren ganske mye.
Tittel: Sv: hvor mange har vi av Golf Citystromer i norge?
Skrevet av: Lefsegokklørdag 21. februar 2015, klokken 15:42
Så hvis man sammenligner dette med e-golf, blir det som å kjøre i eco+ jfr. rekkevidde? Jeg synes det er så merkelig at teknologien har beveget seg så lite på så mange år..
Tittel: Sv: hvor mange har vi av Golf Citystromer i norge?
Skrevet av: Riolørdag 21. februar 2015, klokken 19:28
Sitat fra: Lefsegokk på lørdag 21. februar 2015, klokken 15:42
Så hvis man sammenligner dette med e-golf, blir det som å kjøre i eco+ jfr. rekkevidde? Jeg synes det er så merkelig at teknologien har beveget seg så lite på så mange år..

Både ja og nei - det avhenger av hva du mener med teknologi.

Inverter og lader har blitt mindre, men de er i utgangspunktet over 90% effektive, så det er lite å forbedre. Ditto for motoren - når noe er 90% effektivt så er det ikke så mye man kan gjøre for å forbedre dem.

BatteriKJEMIEN er jo kjemi, og ikke elektronikk, så det er et helt eget område. Batterikjemi blir ca 7-10% forbedret per år nå, men det var mange år det stod stille.
Her er det stor potensiale for mindre volum og mindre vekt per kWh energi.
Tittel: Sv: hvor mange har vi av Golf Citystromer i norge?
Skrevet av: mortenlørdag 21. februar 2015, klokken 19:54
Enig med Rio der.  Problemet med Golfene (mk3) og de nye eGolfene er jo så enkelt som at de har for lite plass til batteri for å gi ordentlig god rekkevidde.  Større bil=mere batteriplass (f.eks. Tesla med sine 85kw batteri).  Batteriene er for så vidt samme type i Tesla som i egolf, bare at Tesla har 85kw og egolf ca 25kw.  Kw kapasitet=kjørelengde. 
Tittel: Sv: hvor mange har vi av Golf Citystromer i norge?
Skrevet av: Riolørdag 21. februar 2015, klokken 20:08
Men Tesla koster jo også 2-3 ganger så mye, og er derfor utenfor rekkevidde for de fleste.
Det blir dog spennende når VW får til dobbel rekkevidde på noe i Golf-klassen.
Tittel: Sv: hvor mange har vi av Golf Citystromer i norge?
Skrevet av: mortenlørdag 21. februar 2015, klokken 20:25
Her er kansje fremtiden:
http://www.ev-power.eu/LTO-Cells/

20000 sykluser, 100x lade og utlade rate, mere kapasitet per vekt.  Men, sikkert dyrt.
Tittel: Sv: hvor mange har vi av Golf Citystromer i norge?
Skrevet av: jkirkebolørdag 21. februar 2015, klokken 20:33
Sitat fra: morten på lørdag 21. februar 2015, klokken 20:25
Her er kansje fremtiden:
http://www.ev-power.eu/LTO-Cells/

20000 sykluser, 100x lade og utlade rate, mere kapasitet per vekt.  Men, sikkert dyrt.

Mer effekt pr. vekt, ikke kapasitet. Fra bloggen (http://gwl-power.tumblr.com/tagged/LTO) på samme side:
" At 65Wh/kg, the specific energy is low."

Alt for lav energitetthet for elbiler med lang rekkevidde altså. Tesla bruker celler som ligger rundt 250Wh/kg.
Tittel: Sv: hvor mange har vi av Golf Citystromer i norge?
Skrevet av: Lefsegokklørdag 21. februar 2015, klokken 22:02
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. februar 2015, klokken 20:33
Sitat fra: morten på lørdag 21. februar 2015, klokken 20:25
Her er kansje fremtiden:
http://www.ev-power.eu/LTO-Cells/

20000 sykluser, 100x lade og utlade rate, mere kapasitet per vekt.  Men, sikkert dyrt.

Mer effekt pr. vekt, ikke kapasitet. Fra bloggen (http://gwl-power.tumblr.com/tagged/LTO) på samme side:
" At 65Wh/kg, the specific energy is low."

Alt for lav energitetthet for elbiler med lang rekkevidde altså. Tesla bruker celler som ligger rundt 250Wh/kg.
Det er akkurat dette jeg snakker om. Aller helst skulle jeg jo sett at vi hadde atomdrevne biler, da man kunne kjørt hele bilens levetid med en brenselscelle på størrelse med et AA-batteri.

Teknologien, eller kjemien som det blir påpekt her, burde gitt meg en lettere bil som kan kjøre lengre enn faktum er i dag. Men på linje med Tesla vil jeg ikke ha en bil som kjører litt lengre bare fordi den veier to tonn.
Tittel: Sv: hvor mange har vi av Golf Citystromer i norge?
Skrevet av: elekTrondfredag 13. juli 2018, klokken 10:56
Sitat fra: morten på lørdag 21. februar 2015, klokken 20:25
Her er kansje fremtiden:
http://www.ev-power.eu/LTO-Cells/ (http://www.ev-power.eu/LTO-Cells/)

20000 sykluser, 100x lade og utlade rate, mere kapasitet per vekt.  Men, sikkert dyrt.
Noe nytt her, 3,5 år senere? Du kan fortsatt melde din interesse og be om test-eksemplarer av cellene ... ev-power.eu/LTO-Tech (https://www.ev-power.eu/LTO-Tech/)
Tittel: Sv: hvor mange har vi av Golf Citystromer i norge?
Skrevet av: elekTrondfredag 13. juli 2018, klokken 11:11
Det kommer et spesialnummer 1. sept. av volkswagen-classic.de/en/magazin/special/modellhistorie/golf-1-citystromer (https://www.volkswagen-classic.de/en/magazin/special/modellhistorie/golf-1-citystromer). Noen som evt. har abo der?

Eeegentlig satt jeg og surra rundt inne på wiki etter noe annet, så dukka dette nummeret opp i ref. [64] under:
en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf_Mk1#Experimental_versions_and_Specials (https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf_Mk1#Experimental_versions_and_Specials)

Sitat fra: https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf_Mk1#Experimental_versions_and_SpecialsVolkswagen used the Golf Mk1 as the basis of several experimental cars of their own. These included:

       
  • ESVW II (1974). This was an experimental safety vehicle that included passive belts and airbags.[62] (https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf_Mk1#cite_note-PSesvwii-62)
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/37/Elektrogolf_1976_Gl%C3%A4serne-Manufaktur.JPG/250px-Elektrogolf_1976_Gl%C3%A4serne-Manufaktur.JPG) (https://en.wikipedia.org/wiki/File:Elektrogolf_1976_Gl%C3%A4serne-Manufaktur.JPG)  1976 Electro Golf 1

       
  • Elektro Golf 1 (1976). An electrically powered prototype built by the factory. It was used for several years.[63] (https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf_Mk1#cite_note-egolf1-63)
  • Golf 1 CitySTROMer (1981). Another electrically powered prototype, this was a follow-on to the Electro Golf and the first CitySTROMer. Using lead-acid batteries this car had a range of 60 km (37.3 mi).[64] (https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf_Mk1#cite_note-strom1-64)

Referanse [63] peker til en bildetråd med bl.a.:
(https://www.vwvortex.com/artman/uploads/004__scaled_600_010.jpg) (https://www.vwvortex.com/artman/publish/temp_1221189472.shtml?page=2)
Bildekilde: vwvortex.com/artman/publish/temp_1221189472.shtml?page=2 (https://www.vwvortex.com/artman/publish/temp_1221189472.shtml?page=2)

Har noen mer info om disse ur-stromerne? Jeg digger einsere, og vokste opp med Jetta 1 og Golf 2. Husker også en Audi 50/Polo 1 fra barneskolen. *mimre*

PS! Nå husker jeg hva jeg eeegentlig drev og så etter: startpage.com/do/search?query=irvw+3 (https://www.startpage.com/do/search?query=irvw+3)
Tittel: Sv: hvor mange har vi av Golf Citystromer i norge?
Skrevet av: Riomandag 16. juli 2018, klokken 18:32
Jeg har hatt 4 stk CityStromer, men alle er solgt.
Det var Golf III alle sammen.