Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyeste innlegg

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Boikott av Kina elbiler fo...
Siste innlegg av automat - I dag kl. 20:55
Ny sak som svekker Kinas omdømme:
"Enormt datainnbrudd hos tyske Volkswagen – mistenker kinesiske hackere
To tyske mediehus avslører at bilgiganten Volkswagen i flere år ble tappet for verdifull informasjon om ny teknologi i bilene deres."

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/bilgiganten-volkswagen-ble-hacket-og-frastjalet-bedriftshemmeligheter-1.16850902
#2
i-Pace / Sv: Ladehastighet i-pace
Siste innlegg av Trekkoppbil - I dag kl. 20:55
Erfaring med EV320, ved vanlig hjemmelading på 16A, så suger den 11kw AC, og lader ca 9kw DC.

Etter at effektavgiften kom, så har det vært behov for å sette ned ladestrømmen til vanlig.
#3
EQC / Sv: Kvalitet på kartdata - spe...
Siste innlegg av Toalmar - I dag kl. 20:55
Sitat fra: jevel på I dag kl. 18:34Siste kartoppdatering raserte kvaliteten på underlaget som bilen bruker for å bestemme hastighet totalt her for min del. Mange plasser insisterer bilen på at det er 100 i 80-soner, noe som selvfølgelig bare er å justere ned igjen. Verre er det når den plutselig bremser hardt ned da den tror det er 50-sone i en 80- eller 90-sone.

I en tunnel jeg kjører hver dag til jobb har det plutselig nå dukket opp to 50-soner i følge bilen. Samme i 80-sonen midt på E6 der det aldri har vært noe som helst.

Ekstremt frustrerende at de klarer å ødelegge noe som var ganske så mye bedre enn det konkurrentene hadde i alle fall i 2019 når jeg bestilte min.

Noen som har tatt seg bryet med å finne ut hvordan man kan rapportere feil og faktisk gjort det?
Det var jo kjedelig at du opplever at kartdata blir dårligere, slik skal det ikke være.
Nå har ikke jeg siste utgave, men har syntes at når det har kommet en oppdatering så har jeg ikke sett noe forskjell i det hele tatt.
Når det gjelder 100 soner så har bilen min alltid endret fra den sonen den var i ogopp til 100 når jeg har kommet på en vei som er definert som motorvei.

Mercedes bruker kart fra HERE og jeg ville brukt linken under for og melde feil

https://mapfeedback.here.com/#/report
#4
Fikk gjort en økt på denne i dag. Har løftet opp og skrudd fast batteriet. Nå håper jeg det er slutt på svidde RLECs!

Det er ganske tidkrevende å montere batteriet alene. Skulle gjerne hatt løftebukk og hydraulisk løftebord for jobben.
Denne gangen brukte jeg en garasjejekk. Batteriet står på en kraftig kryssfinerplate med fire hjul. Da er det greit å løfte midt under. Det er omtrent ingen bue på plata, så kassa skjevbelastes ikke.

Selv om en garasjejekk kan flyttes, så er det kun i en retning. Måtte ta nytt tak et par ganger, siden jeg bommet på åpningen. Det er fortsatt rom for forbedring.  :)
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Boikott av Kina elbiler fo...
Siste innlegg av automat - I dag kl. 20:01
Sitat fra: hELgenen på I dag kl. 18:28Ellers er det et godt poeng et Kina ser verden fra sitt ståsted - og slik er det vel med oss alle sammen - vi er ulike og ser verden med ulikt blikk - og så lenge vi ikke vil hverandre noe ondt, eller gjør hverandre noe ondt, så synes jeg personlig det er helt ok og noe vi bare må akseptere.
Mange mennesker i verden VIL faktisk bo i et diktatur - jeg har lest intervju med mennesker i diktaturer som mener det vil bli kaos i landet om man innførte demokrati - og kaos var da verre enn diktatur. Helt uforståelig for oss i vesten. Men det er mye som er uforståelig for oss i vesten når vi møter andre kulturer. Ja selv i vesten er det jo mange som ikke forstår at folk stemmer på f.eks Donald Trump i USA - men folk gjør det og noen har nesten et religiøst forhold til mannen også......Og noen født og oppvokst i Norge,oppdratt etter beste kristne tro kan fort kaste alt på havet og bli mannen til en Sjaman som selger juggel og overtro...Ja - det ER mye rart der ute i verden det er helt sikkert......

Men for å gjøre det kort : Jeg tror ikke det er smart for Norge å være med på en handelsboikott eller straffetoll regime mot Kina. Jeg er faktisk MER skeptisk til denne handelsavtalen Norge har gjort med India - fordi India i praksis kan vise seg å være Russlands lokale postkontor i tiden fremover....Og da snakker vi om reelle sikkerhetspolitiske utfordringer mot et land som faktisk har vist at de har onde hensikter.

Ja man skal være forsiktige med å dytte vestlig demokrati på regimer. Afghanistan, Irak og Libya er eksempler på at det kan fungere dårlig. At vestlige land ikke gikk inn i Syria viser kanskje at man har lært. Men man overlot samtidig innflytelsen til Russland og Iran, som reddet diktatoren Assad.

Problemet med Kina er at de ikke nøyer seg med med indre økonomiske vekst. De er ekspansive. Taiwan og Sør-Kinahavet er nevnt. De har kneblet Hong Kong, og kjøper seg innflytelse i afrikanske land med massive utbygginger. De markerer revir i Arkits, et område de historisk sett ikke har hatt interesser. Og ikke minst, de bygger kraftig opp sin militære kapasitet. Alt dette er bekymringsfullt.

Det betyr ikke vi bør kutte alle bånd med Kina. Men vi må sørge for at vi ikke får for stor avhengighet til dem. Det europeiske bilmarkedet er et område Kina historisk sett ikke har hatt innflytelse. Det er i ferd med å endre seg, og er kanskje noe man bør begrense. Norge bør her følge EU, fremfor å agere på egen hånd. På det private plan bør man avstå fra kjøpe kinabil. Det er ingen grunn til å støtte det kinesiske regime. De har innflytelse nok. En annen grunn til å avstå fra Kinabil, er hvis EU innfører sanksjoner. Lavere salg kan resultere i at produsentene reduserer sitt lokale nærvær, som kan gå ut over service og ettermarked. Og de svakeste vil kanskje trekke seg helt ut.
#6
Model 3 / Sv: Hvilke støjsvage sommerdæk...
Siste innlegg av Palle22 - I dag kl. 19:55
Har nogen af jer erfaringer med Hankook ION EVO eller Hankook ION S (IK01) (samme dæk)?

Kan ikke finde professionelle test af dem, men mange positive anbefalinger i fora rundt omkring...
#7
Det kan virkelig være av interesse for deg å lese tråden til bcx238h om den røde thinken i hammerfest: https://elbilforum.no/index.php?topic=63716.0
(fra side 3 blir det virkelig interessant, om å ta ned batteriet og sjekke alt mulig i det)
#8
Sitat fra: Warlock på I dag kl. 19:12For det Marsto skriver om, jeg tror det skyldes at kontaktorene har åpnet seg igjen når du kom så langt som til å hente ut det bildet der. Batteriet er koplet fra, og det der er den eksterne strømsensoren.

Det var jo ei veldig hyggelig tilbakemelding  :+1:  :)
Byrja å tru at MLEC-kortet også måtte byttast..

Håper å få batteriet ned innan nokre veker, vil vudere alternativa for det.

ThinkGeo
#9
Sitat fra: ThinkGeo på I dag kl. 17:03Det kunne vere interessant å vite når desse meldingane oppsto. Er det dato og klokkeslett på dei ?
Ristinga som stoppa bilen skjedde 29/1-2021 ca. kl. 18.
Kvar i batteriet er precharge - er det MLEC ?  :-\

Nei, dessverre ikke dato på meldinger fra batteriet.
PreCharge er på MLEC ja, det er en kontaktor som går gjennom en motstand for å lade opp alt utenfor batteriet før de stor kontaktorene lukker seg. Holvedsaklig for å unngå gister og lysbuer (sammensveisinger). Det kan være svært gammelt, f.eks fra da du hadde bilen inne hos Elbilmekk?

Feilkoden er ikke der lengre i alle fall, kun den UNDER_VOLT_FLT_A



For det Marsto skriver om, jeg tror det skyldes at kontaktorene har åpnet seg igjen når du kom så langt som til å hente ut det bildet der. Batteriet er koplet fra, og det der er den eksterne strømsensoren.
#10
EQC / Kvalitet på kartdata - spesiel...
Siste innlegg av jevel - I dag kl. 18:34
Siste kartoppdatering raserte kvaliteten på underlaget som bilen bruker for å bestemme hastighet totalt her for min del. Mange plasser insisterer bilen på at det er 100 i 80-soner, noe som selvfølgelig bare er å justere ned igjen. Verre er det når den plutselig bremser hardt ned da den tror det er 50-sone i en 80- eller 90-sone.

I en tunnel jeg kjører hver dag til jobb har det plutselig nå dukket opp to 50-soner i følge bilen. Samme i 80-sonen midt på E6 der det aldri har vært noe som helst.

Ekstremt frustrerende at de klarer å ødelegge noe som var ganske så mye bedre enn det konkurrentene hadde i alle fall i 2019 når jeg bestilte min.

Noen som har tatt seg bryet med å finne ut hvordan man kan rapportere feil og faktisk gjort det?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA