Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyeste innlegg

#1
Alternativ energi / Sv: Solcelleanlegg
Siste innlegg av Vidar_S - I dag kl. 12:06
Sitat fra: Ingeniøren på I dag kl. 10:10Hos meg i MidtEnergi så får jeg ikke solgt mer enn jeg har brukt. Nå om dagen levere jeg mye mer enn jeg bruker og det vil jo bare bli skjevere ut over sommeren. Fungerte fint når jeg kan spare til vinteren men om dette opphører...

De som kun har plusskonto og spot time for time - får man utbetalt om man produserer mer enn man bruker ?

Jepp, som vanlig plusskunde med ordinær avtale får jeg utbetalt spotpris eks mva, beregnet per time, så relativt greit betalt denne måneden i alle fall :)

Merkelig at de ikke godtar at du selger mer enn mengden du har brukt / kjøpt. Det hindrer deg jo i å selge strøm fra "kontoen" på sommeren når prisen er lav og du produserer mye og oppmuntrer til å spare til høst / vinter når prisen i alle fall historisk sett har vært høyere.
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Boikott av Kina elbiler fo...
Siste innlegg av RJK - I dag kl. 11:34
Sitat fra: Joccy på I dag kl. 07:01Dette er like dobbeltmoralistisk som å sitte på facebook å ytre seg om personvern.
Her benyttes altså kinesisk teknologi for å si de boikotter den. *s*
Nå kan det godt hende du har mye rett, men både mobilen min (Google Pixel Pro 7) og laptopen min (Microsoft Surface Pro) er basert på veldig mye amerikansk teknologi, selv om de sikkert begge er produsert i Kina eller Taiwan av rent kostnadsmessige hensyn.

Men altså selve teknologien, prosessorene er fra hhv. Google selv ("egen nyutviklede G2-repossessor" som det skrives i test fra Lyd & Bilde") og Intel. Minnebrikkene (Ram-minne og SSD-enheter) tipper jeg er fra Koreanske selskaper og som sagt, selve enhetene er nok designet av de amerikanske selskapene.

https://www.lydogbilde.no/test/mobil-nettbrett/google-pixel-7-pro/

Mener og at både bildesensorer/linser og mye av de andre sensorene er fra USA og Europa i tillegg til Korea og Taiwan.

Men jeg stiller meg lagelig til hugg her, så bare å fylle på med info om hvor du mener det er kinesisk teknologi i disse enhetene. Link gjerne til info!

Venter i spenning! ;) 8) 
#3
EQC / Sv: Hvilke sommerdekk
Siste innlegg av jevel - I dag kl. 11:28
Ble Hakka Black 3 SUV på meg etter å ha pratet med merkeforhandler. Godt fornøyd med disse så langt, men ikke kjørt langt enda.
#4
Familie-SUV under 400.000 kroner

The post Familie-SUV under 400.000 kroner appeared first on Norsk elbilforening.

Source: Familie-SUV under 400.000 kroner
#5
Familie-SUV under 400.000 kroner

The post Familie-SUV under 400.000 kroner appeared first on Norsk elbilforening.

Source: Familie-SUV under 400.000 kroner
#6
Familie-SUV under 400.000 kroner

The post Familie-SUV under 400.000 kroner appeared first on Norsk elbilforening.

Source: Familie-SUV under 400.000 kroner
#7
Model 3 / Sv: Spare penger på vedlikehol...
Siste innlegg av filtvet - I dag kl. 11:19
Sitat fra: Vaduz på I dag kl. 07:44
Sitat fra: JRF på I dag kl. 00:05
Sitat fra: Handyman på I går kl. 18:52Skadeutgifter er en del av driftskostnadene til et utleiefiram, men det er ikke det samme som vedlikeholdskostnader. Man må kunne skille snørr og bart.
Er det? Leiebil firmaer har vel forsikret bilene akkurat som alle andre, og hele egenandelen belaster de jo kunden for når de skader bilen. Så det skal vel være ca 0 kr i driftskostnader til skader for leiebilfirmaet? Eller faktisk så går vel mange leiebil firma til og med i pluss på dette da de ofte belaster kunden for egenandel for skader uten å utbedre skaden etterpå, eller belaster mange kunder etter hverandre for samme skaden...

Forsikringen blir jo dyrere dersom flåten er dyr å reparere eller utsatt for skade. Er jo ikke slik at forsikringsselskapet tar den kostnaden. Om utleier ikke kan videreføre den kostnaden til forbruker grunnet svak etterspørsel/manglende betalingsvilje så er det ikke lønnsomt.

Klart det. Hertz tapte penger og masse nedetid på reparasjoner. Privatpersoner har som regel kasko + nybilgaranti.
#8
Lade hjemme / Sv: Svenske Elsäkerhetsverket ...
Siste innlegg av RJK - I dag kl. 11:03
Sitat fra: Ingeniøren på I dag kl. 09:35Men det står og, og er det politikk at de ikke valgte ta dette med i sammendraget, at salgsforbudet forsatt gjelder men at Easee kan klage...

Mao, det er ikke lov å installere noen som ikke er montert allerde....


Jepp, og derfor var det dumt å vente til etter avklaringen. Bedre å få tilgivelse enn tillatelse.

Men nå virker det jo som om de nye og gamle boksene er så godt som identiske, så å installere en gammel enhet men med nytt klistremerke for den nye enheten, og få ny dokumentasjon, så er det i praksis ny boks! ;)
#9
Lading av Tesla / Sv: Bilder og info om superlad...
Siste innlegg av Hjortefot - I dag kl. 10:54
Sitat fra: THE på I dag kl. 08:51Jeg skal ikke protestere på at det hadde gjort seg med en Tesla superlader i Sogndal, men det akkurat Lavik-Balestrand- Sognefjellet er kanskje ikke en strekning som veldig mange kjører, og er nok ikke høyt på prioriteringslista til Tesla. Jeg tror det kan bli trøblete å finne tomt/lokasjon til superlader i Sogndal også, så har ikke stor tro på at Tesla kommer dit.
Om jeg var kongen av Sogndal (etter to minutter på Google Streetview) og i lomma til Tesla, hadde jeg kastet ut Jysk, fått inn en kafe med rikelig med toaletter, og kjørt på med 16 teslaladere utenfor. Dagligvarer, apotek, Biltema, Shell og et lite parkområde ved Sognefjorden er der alt. Helt perfekt tomt/lokasjon.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
Siste innlegg av ToWalkOrDrive - I dag kl. 10:24
Sitat fra: edyrli på I dag kl. 08:32
Sitat fra: Electric cars in Norway på I dag kl. 06:35Å få seg en nær ny Fisker til 350 isch fremstår mer og mer som et kupp... Men veldig Lotto da hvis noe skulle skje.
Men for en tøff bil da gitt.

#løp&kjøp

Det er risky, men selv om man regner med kort levetid eller sammelikner med leasing så ser dette bra ut. Ocean blir bare litt dyrere over 3 år enn om man skulle leaset noe tilsvarende. Da har man "fri" kjørelengde og gode muligheter for at bilen fortsatt har noe verdi etter 3 år. Dersom man leaser en Modell Y (long range 4x4 med vinterhjul) over 3 år med 20.000 km/år kommer den på 331.756 i løpet av disse 3 årene. Da er man helt sikker på at restverdien for din del er 0 kr. Så kan det komme påkost i tillegg.

Tidligere kunne leasingfirmaene dra nytte av at avgifter ikke måtte betales før bilen ble returnert etter 3 år fra leasing, og dermed ha ok leasingpriser. På Tesla Model Y er det nesten ikke avgifter, så da har en ikke den fordelen. Leasingprisen på Model Y er så sinnsykt overpriset, pga dette og andre grunner.

Den aller billigste Model Y (kjørt under 70000) koster 407.000, og er 2,5 år. Altså et verditap på under 100.000. Da er det så sykt mye med 331.000 på 3 års leasing. Nesten så en ikke bør bruke det som sammenligningsgrunnlag for andre investeringer.

Det med Fisker har jo to sider ved seg - Si at totalt levert i hele verden av Fisker Ocean er litt over 10.000 (var vel litt over 300 eller noe i Norge) - tenk om influencere / TikTokere begynner å skal ha den, siden den er sjelden og kul - plutselig blir den et samlerobjekt...? Kanskje ikke det mest sannsynlige, men er vel heller ikke helt utenkelig. Kan vel kanskje og være at ett eller annet firma kjøper opp restene / rettighetene / delene / software fra Fisker, sånn at det faktisk blir mulig å fikse osv. Var vel det som skjedde med SAAB da de gikk konkurs, selv om det med software sikkert er mer komplisert.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA