Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyeste innlegg

#1
Model 3 / Sv: Spare penger på vedlikehol...
Siste innlegg av Marzo - I dag kl. 00:22
Sitat fra: filtvet på I går kl. 18:42Mulig det kan hjelpe med en helårs leiebilforsikring (egenandel). Hadde en slik før men fikk heldigvis aldri testet den.

Den er kun gyldig når man betaler selv for leiebilen. Ikke ved lån.
#2
Model 3 / Sv: Spare penger på vedlikehol...
Siste innlegg av JRF - I dag kl. 00:14
Sitat fra: Electric cars in Norway på I går kl. 19:44
Sitat fra: JRF på I går kl. 15:29Tesla har valgt å ikke forsikre lånebilene sine så de lesser hele risikoen over på kundene sine.
Det der synes jeg er uhørt. Ingen andre merkebil nybilbutikker jeg vet om har tilsvarende som Tesla. Tesla Norge burde skamme seg.
Enig. Noen burde faktisk prøve denne praksisen for retten (og ikke godta en "goodwill" avtale med Tesla for å droppe rettssaken slik at ingen andre kunder skal kunne nyte av presedensen som settes). Det er jo helt latterlig at en skal få en betydelig større risiko for store økonomiske tap ved å benytte seg av den lovpålagte retten til lånebil mens egen bil er inne til utbedringer etter garantien / forbrukerkjøpsloven. Loven sier jo at man skal få en tilsvarende vare til lån mens din egen vare er inne til reparasjon, og med tilsvarende vare så må det jo også bety tilsvarende forsikringsvilkår som på bilen som er inne til reparasjon? Og loven sier også at man ikke skal ha en vesentlig ulempe ved at forhandleren reparerer tingen innenfor reklamasjonstiden, og en risiko for betydelige økonomiske tap siden lånebilen ikke er forsikret er da så absolutt en vesentlig ulempe?
#3
Model 3 / Sv: Spare penger på vedlikehol...
Siste innlegg av JRF - I dag kl. 00:05
Sitat fra: Handyman på I går kl. 18:52Skadeutgifter er en del av driftskostnadene til et utleiefiram, men det er ikke det samme som vedlikeholdskostnader. Man må kunne skille snørr og bart.
Er det? Leiebil firmaer har vel forsikret bilene akkurat som alle andre, og hele egenandelen belaster de jo kunden for når de skader bilen. Så det skal vel være ca 0 kr i driftskostnader til skader for leiebilfirmaet? Eller faktisk så går vel mange leiebil firma til og med i pluss på dette da de ofte belaster kunden for egenandel for skader uten å utbedre skaden etterpå, eller belaster mange kunder etter hverandre for samme skaden...
#4
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av daktari - I går kl. 23:59
Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 23:37
Sitat fra: daktari på I går kl. 23:32
Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 23:30
Sitat fra: daktari på I går kl. 18:26Salget gikk dårlig, inntekten halvert, pengene forsvinner-> aksjen opp 10%. Si meg at det er noe rart med aksjemarkedet i USA uten å si det...
Det er noe rart med TSLA worldwide vil jeg si. Den oppfører seg ikke etter de regler som har pleid å gjelde.

Et lyspunkt at de skal lage en billig model, men hørtes ganske svakt ut som konsept. Men en liten utgave av Y (ikke sedan som 3) kunne fungere, men er litt i tvil om hva det nye med en slik løsning er.
Ja, og hvis den skal produseres på samme produksjonslinje, kan de da få til en mindre batteripakke med kortere hjulavstand?
Mitt valg i en slik situasjon ville vært å droppe overheng og kjøre samme pakker (evt med færre celler).
En Model 3 hatchback enkelt og greit. Som Focus og Focus sedan. Men med den svingradiusen til 3ern ikke en typisk småbil.
#5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av daktari - I går kl. 23:56
Electrek.co om den nye modellen:
De var for en uke siden ganske tydelig på at Reuters hadde rett, men kanskje brukte litt feil ord. Det blir flisespikkeri.
https://electrek.co/2024/04/15/tesla-puts-electric-car-codenamed-nv9-back-burner-despite-elon-musk-said/

Nå vet vi det, den bilen de jobbet med, på ny plattform, med helt nye produksjonslinjer, som skulle bli billig og ultra-profitabel er stoppet/kanselleet/satt på vent (velg ditt foretrukne ord).

Ny modell kommer derimot på eksisterende plattform loves det. Tiden vil vise hvor raskt den kommer på veien hvis planen ble endret i mars...
https://electrek.co/2024/04/23/tesla-announces-change-of-plans-to-build-cheaper-electric-cars/

"I have been saying it for a while now. Elon, mister truth seeker, is not above stretching the truth and being misleading. This is a great example."
#6
EQC / Oppdatering MBUX
Siste innlegg av Toalmar - I går kl. 23:49
Da kom den en oppdatering for MBUX systemet i dag. Fikk melding om at den var klar for nedlasting OTA. Selve nedlastingen tok ca 45 minutter. Ikke studert hva som eventuelt er endret enda
#7
e-Golf / Sv: Grøftelys e-Golf
Siste innlegg av sinamics - I går kl. 23:44
Hvis ikke du har skade på selve C stripen / glasset, så trenger du bare LED kontrolleren.
F.eks, venstre fremme er del nummer 2 med item "5GE 941 475 C", høyre fremme (2) er "5GE 941 476 C" slik jeg ser det.
https://nemigaparts.com/cat_spares/etka/volkswagen/goe/774/941400/

Søk på ebay eller lignende.
Denne bytter du på 10min.
#8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av Counterpointer - I går kl. 23:37
Sitat fra: daktari på I går kl. 23:32
Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 23:30
Sitat fra: daktari på I går kl. 18:26Salget gikk dårlig, inntekten halvert, pengene forsvinner-> aksjen opp 10%. Si meg at det er noe rart med aksjemarkedet i USA uten å si det...
Det er noe rart med TSLA worldwide vil jeg si. Den oppfører seg ikke etter de regler som har pleid å gjelde.

Et lyspunkt at de skal lage en billig model, men hørtes ganske svakt ut som konsept. Men en liten utgave av Y (ikke sedan som 3) kunne fungere, men er litt i tvil om hva det nye med en slik løsning er.
Ja, og hvis den skal produseres på samme produksjonslinje, kan de da få til en mindre batteripakke med kortere hjulavstand?
Mitt valg i en slik situasjon ville vært å droppe overheng og kjøre samme pakker (evt med færre celler).
#9
Supert med de 5 år gamle planene 😂
#10
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av daktari - I går kl. 23:32
Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 23:30
Sitat fra: daktari på I går kl. 18:26Salget gikk dårlig, inntekten halvert, pengene forsvinner-> aksjen opp 10%. Si meg at det er noe rart med aksjemarkedet i USA uten å si det...
Det er noe rart med TSLA worldwide vil jeg si. Den oppfører seg ikke etter de regler som har pleid å gjelde.

Et lyspunkt at de skal lage en billig model, men hørtes ganske svakt ut som konsept. Men en liten utgave av Y (ikke sedan som 3) kunne fungere, men er litt i tvil om hva det nye med en slik løsning er.
Ja, og hvis den skal produseres på samme produksjonslinje, kan de da få til en mindre batteripakke med kortere hjulavstand?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA