Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyeste innlegg

#1
Model 3 / Spare penger på vedlikehold på...
Siste innlegg av filtvet - I dag kl. 05:52
Foreløpig x antall service-besøk:

Nye lykter foran pga fukt. Bak er snart samme tema.
Hjullager er gåent
Ripe i dashbord fixet.
Bil vil vil nå ikke hurtiglade.

Alt på garanti selvsagt, men det går mye tid og bilen er kun 2 år gammel.

Har mer feil på denne enn Honda fra 2006.


#2
Alternativ energi / Sv: Solcelleanlegg
Siste innlegg av turfsurf - I dag kl. 05:28
Sitat fra: JUL ZOE 240 på I går kl. 20:13Takk for tips, men ser dessverre at dette kun tilbys i strømområde 04 som jeg ikke tilhører.

Ser at flere har selskaper har solkonto, men at den avregnes basert på spot-pris time for time for alle jeg finner (?) Da blir jo verdien av dette lav for sommerproduksjonen. Strømprisene er lavere da og spesielt midt på dagen når produksjonen er størst.
Ja, solkonto med time for time er ubrukelig. Da er faktisk Fjordkraft bedre. Man kan jo game systemet og og bruke strøm når den er dyrest i sommermånedene for å få opp snittprisen, så lenge man har produserer vesentlig mere enn man forbruker. Det er ihvertfall tilfelle hos oss April til September.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Prisutvikling på elbiler f...
Siste innlegg av torerik - I går kl. 23:47
Prisene på elbil i Europa ned. Det kan ikke være mye dyrere å velge el foran fossilt - slik det er nå. Alternativet er at elbilene forsvinner, det tror jeg statene har lite interesse av gitt klimakutt, etc. Alternativt kan selvsagt avgiftene settes opp på fossilt.

Det betyr ikke at prisene går like mye ned i Norge. Jeg tror avgiftene settes opp i takt med at bilprisene går ned.

Bruktmarkedet vil antakelig holde seg relativt stabilt, kanskje bortsett fra enkelte biltyper som kan få ganske voldsomme utslag pga. tilbud/etterspørsel. Jeg tenker da spesielt på når «alle» skal selge sin Model Y, og alle bilene er kliss like. Da er det kun pris man kan differensiere seg på. Fossile bruktbiler vil falle kraftig i pris så fort drivstoffavgiftene skrus kraftig opp. Det skjer relativt raskt etter at «alle» har fått råd til elbil ved at bilene blir eldre og billigere.
#4
Å er det mulig! :-1:

https://www.finansavisen.no/energi/2024/04/17/8120046/store-tap-i-aksjemarkedet-ledelsen-dro-inn-26-5-millioner-kroner


Kopi fra det mest gøye

Store tap i aksjemarkedet
Selskapet hadde driftsinntekter på 36,6 milliarder kroner i året som gikk. Driftsresultatet endte på 12,6 milliarder kroner og etter en skatteregning på 6,7 milliarder endte resultatet etter skatt på 5,3 milliarder kroner. Vannkraften bidro med et driftsresultat på 5,6 milliarder kroner. Gjennomsnittlig spotpris for fjoråret kom inn på 90 øre pr. KWh for området NO2, hvor mesteparten av virksomheten foregår. Det er en betydelig nedgang fra rekordåret 2022, men fortsatt på et historisk høyt nivå.
En del av inntektene har gått til investeringer i batteriselskapet Morrow Batteries og solcelleselskapet Otovo, noe som tidligere har høstet kritikk.
I løpet av 2023 økte Å Energi eierandelen såpass at det nå er største eier i begge selskapene. I november ble det tildelt aksjer for 268 mill. kr i en rettet emisjon i Otovo og økte eierandelen fra 6,8 til 31 prosent. I årsregnskapet opplyser kraftselskapet om et urealisert tap på 162 millioner kroner i løpet av 2023 i forbindelse med sin investering i solselskapet.
813 mill. til batterier
Aksjen falt fra 20 kroner til emisjonskursen på 3,45 kroner i løpet av året, men det har ikke stoppet der. Så langt i år er aksjen videre ned nesten 60 prosent til 1,41 kroner pr. aksje, hvilket gir Å Energi et betydelig større tap. Siden emisjonen i november er aksjeposten barbert med 179 millioner og er nå verdt 123,7 millioner kroner.
Også Morrow Batteries har måttet hente penger. Å Energis bidrag i løpet av året som gikk teller 813 millioner kroner til batteriselskapet fra Arendal, ifølge årsrapporten. Etter dette eier kraftselskapet omtrent 50 prosent.
Aksjeutviklingen i Morrow kan heller ikke sies å ha gått rett vei. Sommeren 2022 var aksjene priset til hele 16.823 kroner. Høsten 2023 ble det gjort en ny emisjon. Da var kursen satt til bare 620 kroner aksjen, en nedgang på hele 96 prosent. I 2023 har Å Energi bokført et tap på 89 millioner kroner knyttet til Morrow.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
Siste innlegg av vinterdekk - I går kl. 23:01
Sitat fra: kenlee på I går kl. 22:35Hmm nja hva tenker man om å kjøpe et slikt kinesisk merke mon tro. Det virker jo til å være bra biler.. både nio og byd. Men har egentlig bare lagt de fra meg

BYD har i alle fall planer om elbilfabrikk i Ungarn. Finner ikke noen tidsramme men antagelig tenker vi ikke på BYD som ett «kinesisk merke» i samme grad (dvs. det vil bli mindre skepsis til BYD merket) etter noen år.

NIO tjener vel ikke penger her i landet, så her har jeg bare ett spørsmålstegn fra meg.
#6
Sitat fra: Marsto på I går kl. 21:43Flott at det virker. Batteriet må ut, ja men lurer på en ting. Når rlec 06 rapporterer lite spenning er det da rlec kortet eller cellene med lav spenning som er problemet?

Dette er et veldig godt spørsmål ja. Begge deler er en mulighet. Enten er cellene "døde", eller så måler kortet feil... man vil nok kunne se om noe er grillet på kortet når man har demontert seg frem dit....

Om noe ikke ser grillet ut kan man jo "jukseteste" med å bytte plass på de to RLEC kortene på den blokka, om det da fremdeles er på 06 feilen er er det kortet, om det flyttes til 07 er det cellene som er døde :)
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
Siste innlegg av kenlee - I går kl. 22:35
Hmm nja hva tenker man om å kjøpe et slikt kinesisk merke mon tro. Det virker jo til å være bra biler.. både nio og byd. Men har egentlig bare lagt de fra meg
#8
:+1:

Under Diagnostics, Mastr_Malf_Codes1: 08 00 00 00

Denne leses bakfra i CommTool, så det blir (om man starter telle på null):

Byte 3:
Bit 3    27    UNDER_VOLT_FLT_A    Cell under voltage fault string A


Så du har nok helt rett, den eneste feilen batteriet reagerer på er de cellene som ikke har høy nok spenning. hadde ikke den feilen vært der hadde nok alt vert ok (bilen rapporterer ikke flere feil i alle fall).

Det ser ut til at RLEC_06 muligens er ok(?) og svarer fint for de øvrige cellene og andre verdier den skal rapportere. Det er nok kanskje bare de 3 cellene du her har funnet. Så spørs det om man kan få tak i nye celler eller ei hel blokk som dette fra en hugger eller noe...
Eller kanskje Elbolhjelpen eller noen har noe? .. hvem vet.
#9
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq Coupe RS 2023 mod. b...
Siste innlegg av Contango - I går kl. 22:19
Takk for info. Kommer ofte til å gå fra ulåst bil med Tesla vanen - som blir vedlikeholdt av at vi beholder treern....
Får håpe autolåsingen fungerer. Ser at noen rapporterer den som litt upålitelig.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
Siste innlegg av vinterdekk - I går kl. 22:15
Ford har i 2024 fått registrert flere elbiler enn BYD men BYD har fått registrert mer enn Kia. Det er ett akseptabelt resultat for ett nytt kinesisk merke å ligge så jevnt med to etablerte merker.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA