Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyeste innlegg

#2
I Tyskland finnes det ingen som helt grunn til å kjøpe elbil. Bilene er dyrere i innkjøp. Ladepriser begynner å bli hinsides. Når kostnaden på langtur blir 18 - 19 kr pr mil (og tildels betydelig høyere) så frister det selvsagt ikke. I tillegg krangle med lading og ladere som ikke virker.
Har bileier solpaneler og hjemmelading og kjører bare "rundt huset" så er det adskillig bedre. Unten solpaneler på taket, så ligger en i beste fall på rundt 3.75 kr kilowatten.
Forutsetter det slik så dør elbilene ut i Europa, før det er kommet riktig i gang.

Den som lever får se👋

#3
Takk for info.

Men selv om det går tregere for enkelte av oss uten Tesla.
Så får vi jo hverfall muligheten om det trengs.
67kW er nok om det ikke er ledig hos de andre,tesla har jo alltid mange ladere på et sted.
Tesla er vel litt greiere på pris også..
#4
Sitat fra: Svk på I dag kl. 19:16
Sitat fra: Svk på I går kl. 15:01Får bare 67KWh på tesla lader.Får 118 kWh på andre ladere.
BYD Tang

Er det sånn at tesla er 480V ?
Ser at bilen min må ha 800V for å lade max

Derfor lav effekt?

Ser ut som den er satt til maks 170A uansett spenning. Så det kan stemme godt med ned til 400V. V*A=VA=W

Ellers er Tesla underdimensjonert når det er flere på plassene, jeg hadde ned i 61kW sist med 6-7 av 8 i bruk, økte med en gang vi ble færre.

SuC fungerte mye bedre når jeg skjønte at i Tesla verden så er ikke nord og sør nødvendigvis nordgående og sørgående..  ::)
#5
Tesla SW og AP / Nyheter våren 2024
Siste innlegg av Otkristo - I dag kl. 19:52
Spring release
#6
Tang EV600 / Hurtiglading?
Siste innlegg av Svk - I dag kl. 19:46
Er det sånn at jeg må benytte 800V ladere for å få full effekt?

Testet Tesla lader,får under 70kW
Cirkle K sine virker bra.
Men tar da veldig lang tid før jeg får full effekt,flere minutter.Attoen var ikke sånn.
#7
Polestar 2 / Sv: Plassering Autopassbrikke?
Siste innlegg av TB - I dag kl. 19:27
Det var noen artikler der Fremtind truet med å øke kostnaden for passering om ikke brikken ble brukt. Usikker om det kom noe mer ut av det.

Poenget med brikkene er lavere kostnader for innkreving. Å behandle bilder krever også noe manuell kontroll, automatikk klarer ikke å lese alt. Brikken kan leses automatisk uansett.

Om de ønsker flere til å bruke brikke er det en enkel løsning:

Rabattavtale krever avtale, som idag.
I tillegg kreves en fungerende brikke.
Om brikken ikke fungerer over lengre periode reduseres rabatten.

Før i tiden var det i Oslo bomringen et lys som varslet om avtalen var gyldig hver gang en passerte. Gult og grønt tror jeg?
#8
Sitat fra: Svk på I går kl. 15:01Får bare 67KWh på tesla lader.Får 118 kWh på andre ladere.
BYD Tang

Er det sånn at tesla er 480V ?
Ser at bilen min må ha 800V for å lade max

Derfor lav effekt?
#9
Tang EV600 / Sv: Nøkkel til hengerfeste?
Siste innlegg av Svk - I dag kl. 19:13
Da skulle selger skaffe hetten også :-)
#10
Bare behold 12V laderen påkoblet. Det er bare bra og det er fullt mulig å bruke commtool ned til under 12V. Den røde batteri lampa på dashbordet vil lyse opp hvis tenning er satt på. Den slukker når bilen starter. Hvis den kommer på under kjøring har du et 12V batteri som er dårlig. Det kan forventes å skifte 12V batteri oftere enn på en bil som lades med en dynamo.
MSF filene som leser battericellenes tilstand er: Analog 1-8 MSF og analog 9-15 MSF
Slik ser de ut. Hvis du får til å ta en skjermbilde av disse kan vi lese nærmere ut om du har batteri celle problemer.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA